برگزیده های پرشین تولز

جدیدترین اخبار بورس

GamesWorld

کاربر فعال ارزهای دیجیتال
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
6 می 2012
نوشته‌ها
6,620
لایک‌ها
6,708
محل سکونت
رشت
فوری؛ عرضه اولیه #اپال قطعی شد
عرضه اولیه 13 درصد از سهام سهام اپال پارس در روز چهارشنبه 26 آذرماه انجام خواهد شد
سهمیه هر کد 700 سهم
سقف قیمتی 1480 تومان
مشاهده پیوست 1213175
هر کد 100 تا 150 میرسه
sharmandegi.gif


پ.ن : باید میزاشتی تو تاپیک عرضه اولیه ها
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
پافشاری بر افزایش رانت فولادی

 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
صمت دیگر اجازه قیمت‌گذاری فولاد را ندارد

بورسان: با پیگیری‌های بورسان درباره مصوبه جنجالی قیمت‌گذاری فولاد از دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، مشخص شد که به دستور اسحاق جهانگیری، وزارت صمت از قیمت‌گذاری پایه فولاد منع می‌شود.

براساس بخشنامه‌ای که به‌زودی در این زمینه صادر می‌شود، مصوبه کاهش ۱۰ درصدی ضرایب نرخ پایه محصولات صادراتی CIS از ۸۰ درصد به ۷۰ درصد نیز ملغی خواهد شد.

این خبر، آخرین تصمیم‌گیری منتج از جلسه روز شنبه نهاد ریاست‌جمهوری با وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس بورس اوراق بهادار است.

 

لندن 2012

Registered User
تاریخ عضویت
17 می 2013
نوشته‌ها
951
لایک‌ها
228
محل سکونت
mashad
این بازار تا عید باید همینطور باشه و ب راحتی نمیتونه برگرده
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
قالیباف به من اعتماد نکرد، استعفا را اول رسانه‌ای کرد!
وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به استعفای قالیباف اصل از سمت ریاست سازمان بورس گفت: اقای قالیباف به من اعتماد نکرد و استعفای خود برای دومین بار را ابتدا رسانه‌ای و بعد به شورا اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان بورس و اوراق بهادار، با تاکید بر اینکه اگر اقدامات غیرحرفه‌ای نبود، می توانستیم از حضور قالیباف بهره ببریم،اظهار کرد: اقای قالیباف برای دومین استعفا به من اعتماد نکرد و ابتدا رسانه‌ای و بعد به شورای عالی بورس اعلام کرد.
وی ادامه داد: البته من به ایشان حق می دهم.برخورد و دخالت‌های غیرحرفه ای امکان کار را گرفته بود.



فعلا برنامه ای برای آزادسازی قسمت سوم سهام عدالت نداریم

دژپسند در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد وعده آزادسازی قسمت سوم سهام عدالت در 22 بهمن گفت: ممکن است زمان بندی کلی ارائه شود اما در نهایت متناسب با شرایط بازار تصمیم می گیریم و فعلا برنامه ای برای این کار نداریم.



 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:
هشت مصوبه مهم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

در جلسه امروز، جمعه هفدهم بهمن ماه ۹۹، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور روان سازی و تعدیل معاملات در بازار سرمایه، هشت بند را به تصویب رساند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تشریح مصوبات امروز هیات مدیره سازمان پرداخت و به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: در گام نخست و به منظور حمایت از بازار سرمایه و تقویت طرف تقاضا، به صندوق توسعه بازار سرمایه اجازه داده شد تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام اقدام کند.
دکتر محمدعلی دهقان دهنوی، به مصوبه دوم اشاره کرد و ابراز داشت: همچنین مقرر شد تا ضریب تعدیل سهام و حق تقدم آن در معاملات اعتباری از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه مطابق بند سوم، مقرر شد دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه با دید تسهیل برای خرید و نگهداری توسط ناشران مورد بازنگری قرار گیرد، اعلام کرد: همچنین در خصوص امکان خرید واحدهای صندوق های اختصاصی بازارگردانی برای عموم مردم مدل سازی و طراحی فرایند و ابزار لازم صورت می گیرد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بانک ها و تمهید مقدمات لازم در شرکت سپرده گذاری مرکزی، تصریح کرد: با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، مقرر شد؛ اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک ها طی هفته پیش رو عملیاتی شود. همچنین مذاکره لازم برای تعمیم این خدمات به سایر سهامداران به ویژه سهامداران خرد نیز در دستور کار قرار گیرد.
وی به مصوبه ششم اشاره کرد و گفت: مقرر شد بازنگری دستورالعمل سهام ترجیحی به نحوی انجام شود که امکان اعطای سهام ترجیحی علاوه برکارکنان مستقیم شرکت‌ها به کارکنان شرکت های زیرمجموعه یا مادر یا هم‌گروه‌ مالی نیز میسر باشد.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه به منظورارتقای شفافیت و به روز بودن اطلاعات، تجدید ارزیابی دارایی های شرکتها باید تسریع و تسهیل شود، خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه موارد مهم دیگری در راستای ایجاد آرامش در بازار، مشارکت و مسئولیت پذیری ارکان بیرونی و درونی بازار، ارتقای سطح حمایت دولت از بازار و ایفای تعهدات باقیمانده صندوق توسعه ملی به بحث گذاشته شد و پیشنهادهای مهمی تدوین شد که در جلسه شورای عالی بورس روز شنبه (هجدهم بهمن ماه) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


 

Hamid2day

مدیر ارشد
مدیر انجمن
مدیر ارشد
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,215
لایک‌ها
20,093
محل سکونت
اوهایو - دیتون

حق تقدم در خرید سهام جدید مزیت صاحبان سهام عادی​



بانک اول - کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌های سهامی با استفاده از فروش سهام عادی می‌توانند تامین سرمایه کنند، به این سرمایه، سرمایه سهمی گفته می‌شود.

بابک سالاروند کارشناس بازار سرمایه در رابطه با انواع سهام اظهار کرد: در سراسر دنیا ۲ نوع سهام ممتاز و سهام عادی وجود دارد که در کشور ما فقط یک نوع از سهام به عموم، عرضه می‌شود؛ بنابراین در بورس تهران افراد فقط می‌توانند سهام عادی خریداری کنند.

او بیان کرد: زمانی که فردی سهام عادی یک شرکت را خریداری می‌کند، به این معنی است که با قوانین سهام عادی نسبت به شرکت سهامی دارای حقوقی است. طبق قوانین سهام عادی، فرد صاحب بخشی از مالکیت شرکت است و به میزان سهمی که از شرکت دارد، در سود و زیان آن شریک خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: شرکت‌های سهامی با استفاده از فروش سهام عادی می‌توانند تامین سرمایه کنند. به این سرمایه، سرمایه سهمی گفته می‌شود. البته در اساسنامه هر شرکت سهامی، معمولا میزان مجازی برای فروش سهام و کسب سرمایه مشخص می‌شود و هیچ شرکتی نمی‌تواند بیشتر از مقدار مجاز تعیین شده سهام بفروشد و سرمایه جذب کند، مگر اینکه راه و روش قانونی آن را طی کرده باشد.

سالاروند در پاسخ به این پرسش که، دارندگان سهام عادی از چه مزایایی بهره‌مند هستند؟، گفت: حق دریافت سود سهام، حق رأی دادن در مجامع عمومی عادی، و مجمع فوق‌العاده، حق تقدم در خرید سهام جدید، حق باقی‌مانده دارایی پس از انحلال شرکت و حق اطلاع از فعالیت‌های شرکت از جمله مزایای دارندگان سهام عادی است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص سهام ممتاز اظهار کرد: سهام ممتاز نوع دوم سهام است که در کشور ما عرضه نمی‌شود. سهام ممتاز در برخی از ویژگی‌ها، با سهام عادی متفاوت است. مهم‌ترین مسائلی که در مورد سهام ممتاز نسبت به سهام عادی تفاوت دارد، مربوط به زمانی است که شرکت سهامی منحل شود.

او بیان کرد: طبق قانون، در صورتی که یک شرکت سهامی منحل شود و قرار باشد دارایی‌های باقیمانده شرکت میان صاحبان سهام توزیع شود، حق تقدم توزیع حق و حقوق با دارندگان سهام ممتاز است. همچنین، صاحبان سهام ممتاز در دریافت سود نیز اولویت دارند، به این صورت که، ابتدا باید سود سال و سال‌های گذشته دارندگان سهام ممتاز پرداخت و سپس سود دارندگان سهام عادی تقسیم شود. البته سهام ممتاز در برخی موارد قابلیت تبدیل شدن به سهام عادی را هم دارد.

او افزود: سود سهام ممتاز به طور ثابت پرداخت می‌شود و در صورتی که شرکت مدتی نتواند سود ممتاز را پرداخت کند، این سود انباشته می‌شود و در سال‌های بعدی پرداخت خواهد شد. البته سهام ممتاز تفاوت‌های دیگری هم با سهام عادی دارد که ممکن است از معایب آن به شمار رود. برای مثال، در بسیاری از موارد دارنده سهام ممتاز حق رای ندارد، اما در صورتی که سود سهام او پرداخت نشده باشد، ممکن است دارای حق رای نیز باشد.

سالاروند در رابطه با ورق سهم گفت: هر شخصی که سهامی از یک شرکت سهامی خریداری می‌کند، ورقه‌ای دریافت می‌کند که نشان دهنده مالکیت او بر مقدار مشخصی از سهام است. این ورقه سندی قابل معامله و دارای ارزش است. ورقه یا برگه سهام شامل اطلاعاتی همچون نام شرکت، شماره ثبت شرکت، نام و مشخصات صاحب سهام و مبلغ اسمی سهام خریداری شده است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، سهام از نظر شکل به چند دسته تقسیم بندی می‌شود؟، اظهار کرد: سهم از نظر شکل به دو دسته سهام با نام و سهم بی نام تقسیم می‌شود. سهام با نام به سهامی گفته می‌شود که نام مالک آن در ورقه سهام یا همان برگه سهام ذکر شده و در دفتر سهام شرکت نیز ثبت شده است. در این صورت شرکت از هویت دارنده ی سهام آگاه خواهد بود. این سهام تنها به اسم صاحب آن است و برای انتقال آن به شخص دیگر باید تشریفات قانونی طی شود.

او درآخر بیان کرد: در مدل سهام بی نام، نام و اطلاعاتی از صاحب سهام در برگه یا در دفتر سهام شرکت ثبت نشده است. مالکیت این سهام به نام شخص خاصی نیست و هرکس که حامل آن باشد مالک آن نیز هست؛ بنابراین این نوع سهام یک سند تجاری است که تابع قوانین اسناد مالی در وجه حامل است.
 
بالا