برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
4 مشكل متداول جسماني كه ناديده گرفته ميشوند


سری را که درد نمی کند، دستمال نمی بندند. بعضی ها این ضرب المثل را همه جا به کار می برند، حتی در مورد سلامتی جسمیشان. اما باید به یاد داشته باشید که در مورد جسمتان عمل به این ضرب المثل درست نیست. اینجا می خواهیم به بیماری ها و دردهایی اشاره کنیم که در ظاهر بی خطر هستند ولی ممکن است صدمات جبران ناپذیری به شما بزنند. خوشبختانه پیشگیری در این موارد کمک زیادی می کند.

1- فشارخون
فشارخون یکی از بارزترین بیماری های کشنده ی در ظاهر بی خطر است. تا زمانی که شما فشار خونتان را اندازه نگیرید، از بالا بودن آن اطلاع پیدا نخواهید کرد تا اینکه صدمه جبران ناپذیری را بر روی سلامتیتان بگذارد. فشار خون با گذشت زمان سیستم گردش خون شما را از پا در آورده و به حملات قلبی، ناتوانی های قلبی و کلیوی، سکته و حتی آسیب های مغزی منجر می شود.


دوست دارید بدانید این اعداد نشاندهنده ی چیست؟ پزشکان دو جنبه ی فشار خون را اندازه گیری می کنند: فشار مربوط به انبساط و انقباض قلب. عدد بالایی که مربوط به انقباض قلب است، فشار روی سیاهرگ ها و سرخرگ هایتان را هنگام تلمبه زدن قلب نشان می دهد. عدد پایینی که مربوط به انبساط قلب است نشاندهنده ی فشار در زمان استراحت قلب بین هر ضربان است. تحقیقات جدید نشان می دهد که فشار خون 140 روی 90 می تواند در طول زمان باعث آسیب رسانی شود. فشار خون 120 روی 80 فشار خون نرمال به حساب می آید.


چه کسانی مبتلا هستند؟
موسسه ملی سلامتی تخمین می زند که تقریباً 25 درصد افراد مبتلا به فشارخون هستند. این مسئله توسط مردان بیش از زنان نادیده گرفته می شود.


چه کسانی در خطرند؟
همه در خطر ابتلا به این بیماری هستند. دلایل ابتلا به ابن بیماری هنوز توسط پزشکان و دانشمندان کشف نشده است، اما بسیاری بر این عقیده اند می تواند تحت تاثیر ژنتیک، **** غذایی و فشارهای روحی باشد. اضافه وزن نیز میتواند به این بیماری منجر شود.


علائم آن
شما فقط زمانی متوجه خواهید شد که به این بیماری مبتلا هستید که فشارخونتان بیش از اندازه بالا رود. البته فشارخون شدید می تواند همچنین باعث خستگی، گیجی، اختلالات بینایی، درد سینه و...شود.


روش تشخیص
می توانید با مراجعه به پزشک یا داروخانه ها به راحتی فشارخونتان را اندازه گیری کنید.

روش درمان
کاهش وزن می تواند اولین قدم برای معالجه ی فشارخون باشد. استفاده از یک **** غذایی مناسب و ورزش سبک یا متدهای ریلکسیشن مثل مدیتیشن و یوگا نیز می تواند کمک کننده باشد. پزشک معالجتان ممکن است داروهای ادرارآور، بتا بلاکر، بلاکر کلسیم، آنزیم های تبدیل آنژیوتنسین یا آلفا بلاکر نیز برایتان تجویز کند. تحقیقات نشان داده است که درمان های ضد-استرس نیز می تواند در بیمارانی که در طول روز مداوماً فشارخونشان بالا می رود، کمک کند.




2- زخم های گوارشی
ممکن است تصور کنید که نادیده گرفتن زخمی در معده تان غیر ممکن است، اما افراد بسیاری هر روزه این کار را انجام می دهند. زخم های خفیف علائم کمی دارد و حتی زخم های شدید هم ممکن است با تصور ترش کردن یا سوء هاضمه نادیده گرفته شود. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، می تواند معالجه شود.


زخم های گوارشی با یک باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود. این باکتری باعث ضعیف شدن ماده ی مخاطی که پوشش معده ی شما را از اسید موجود در روده حفظ می کند می شود. بعد از اینکه آن مانع را ضعیف کرد، این باکتری وارد پوشش معده تان شده و آن را سوراخ می کند. هرچند اسید معده تان به خوردن بافت صاف و بی حفاظ ادامه می دهد و زخم پدید می آید.


چه کسانی مبتلا هستند؟
یکی از هر 10 انسان در کل جهان ممکن است به این مسئله مبتلا شود. این زخم ها در مردها بیش از زنان عمومیت دارد.


چه کسانی در خطرند؟
پزشکان هنوز نمی دانند که این باکتری چطور پخش می شود و می توان گفت که همه در خطر ابتلا به این بیماری هستند. مانند همه ی بیماری های دیگر، آنها که سابقه ی خانوادگی در این زمینه دارند بیشتر در معرض خطرند.



علائم آن
اگر زخم ایجاد شود، شما دچار معده درد خواهید شد. این درد چند روز یا چند هفته ادامه پیدا خواهد کرد. معمولاً این درد دو یا سه ساعت بعد از صرف غذا یا نیمه های شب وقتی معده تان خالی است بروز می کند. غذا خوردن می تواند به از بین رفتن درد کمک کند. همه ی این علائم ممکن است با سوء هاضمه اشتباه گرفته شوند به همین دلیل است که این زخم ها معمولاً نادیده گرفته می شوند.


روش تشخیص
اگر مشکلات معده دارید و فکر می کنید ممکن است زخم معده باشد حتماً به پزشک مراجعه کنید تا به راحتی آن را تشخیص دهد. پزشک با استفاده از عکسبرداری توسط اشعه ی ایکس و در گاهی موارد آندوسکوپی زخم شما را تشخیص خواهد داد. همچنین با آزمایش خون نیز می توانند از وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری اطلاع یابند.

روش درمان
آنتی بیوتیک ها می توانند به از بین بردن آن باکتری کمک کنند و آنتی اسیدها علائم را فرو می نشانند. چنین زخم هایی را می توان در طی چند هفته به راحتی مداوا کرد.




3- هیاتال هرنیا
مردها معمولاً دوست ندارند بگویند که دل درد دارند و فکر می کنند مسئله ی مهمی نیست. به همین دلیل است که هیاتال هرنیا که معمولاً به درد یا سوزش قلب نیز منجر می شود نادیده گرفته می شود.


در هیاتال هرنیا بخشی از معده به قسمتی ضعیف از دیافراگم و قفسه ی سینه فشار وارد می کند که منجر به رفلکس اسید و سوزش و درد قلب شود.


چه کسانی مبتلا هستند؟
پزشکان تخمین می زنند که یک چهارم همه ی افراد بالای 50 سال به این بیماری مبتلا می شوند.


چه کسانی در خطرند؟
دانشمندان هنوز از عوامل ابتلا به این عارضه آگاهی ندارند، اما باز می گوییم که سابقه ی خانوادگی ممکن است به این بیماری بینجامد.


علائم آن
تشخیص اینکه کسی به این بیماری مبتلا هست یا خیر دشوار است. بعضی از انواع این عارضه ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. اما انواع جدی تر آن درد و سوزش قلب، درد سینه را به همراه دارد. این علائم ممکن است مثلاً با خوردن مقدار زیادی پیتزا یا سوسیس تشدید شود.


روش تشخیص
این عارضه را می توان با عکسبرداری توسط اشعه ی ایکس یا آندوسکوپی تشخیص داد.

روش درمان
برای درمان و بهبودی این عارضه بهتر است از خوردن غذاهای سنگین و دراز کشیدن بعد از صرف غذا پرهیز شود. کاهش وزن نیز می تواند کمک کننده باشد. برای درمان این عارضه پزشک بازدارنده هایی که به PPI معروف هستند را تجویز می کند. این بازدارنده ها مانع از تولید اسید شده و به بدنتان فرصت می دهد تا هرگونه صدمه و آسیب را که سوء هاضمه باعث شده است ترمیم کند. در این زمینه گاهاً جراحی نیز پیشنهاد می شود.



4- آسیب های ناشی از فشار های مکرر
60 درصد بیماری های مربوط به کار، اسیب های ناشی از فشارهای تکراری است. اکثر ما در طول روز ساعت ها پشت کامپیوتر نشسته و پشت سر هم با موس و کیبورد کار می کنیم. همه ی این حرکات پشت سر هم و مکرر و بدون وقفه، می تواند به دست ها، مچ ها، بازوها یا حتی شانه های شما فشار وارد کند. مردم معمولاً این عارضه ها را جدی نمی گیرند، اما نباید اینطور باشد.


چه کسانی مبتلا هستند؟
خانم ها معمولاً بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به این عارضه هستند اما این به این معنا نیست که آقایان مبتلا نخواهند شد. مردها نیز در سنین میانسالی در خطر هستند.


چه کسانی در خطرند؟
اگر می بینید کارتان به صورتی است که در آن نیاز به حرکاتی مکرر با دست ها و مچ هایتان است، در خطر هستید. افرادی که در موقع کار مجبورند پشت کامپیوتر یا دستگاه هایی با چنین ویژگی هایی بنشینند باید بسیار مراقب باشند.


علائم آن
تونل کارپال، لوله ای در مچ است که عصب میانی در آن قرار دارد و سیگنال ها را از شست، انگشت اشاره، انگشت وسطی نیمی از انگشت سوم مخابره می کند. وقتی این لوله ملتهب شده و آسیب ببیند به عصب هم صدمه وارد می آید که باعث سوزش و خارش، کرخ و بیحس شدن، ضعف یا درد در انگشت ها می شود.


روش تشخیص
اگر در همه ی انگشت ها به جز انگشت کوچک احساس درد دارید، احتمالاً به این عارضه مبتلا شده اید. چون عصبی که انگشت کوچک را به مغز وصل می کند از راه دیگری جر تونل کارپال عبور می کند. پزشک معالج به این علائم نگاه می کند و ممکن است الکترومیوگرام نیز انجام دهد.


روش درمان
بستن انگشت ها با آتل یا نوارهای مخصوص در شب هنگام خواب می تواند به انگشت ها استراحت دهد. برای این منظور معمولاً مسکن هایی مثل ایبوپروفن نیز تجویز می شود. می توان کورتیکواستروئید نیز کنار تونل کارپل تزریق کرد تا از التهاب کاسته شود. اگر این درمان ها بهبودی ایجاد نکرد، جراحی توصیه می شود.




پیشگیری کنید
ـــــــــــــــــــــــــ
به خاطر داشته باشید که می توان از تشدید این صدمات جلوگیری کرد، اگر مراقب بوده و مداوماً برای معاینات به پزشک مراجعه کنید. حداقل سالی یکبار به پزشک مراجعه کرده و تمام دردها و ناراحتی های جسمی خود را با او در میان بگذارید تا وی آزمایشات لازم را انجام دهد. همین کار ممکن است جانتان را نجات دهد. .
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
سندرم خستگي مزمن



خستگی مزمن بیماری است که مشخصه های آن خستگی و ضعف طولانی مدت است که می تواند یک یا دو جنبه ی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد (خانه، کار، مدرسه و زندگی اجتماعی) و علائم نامشخص بسیاری از قبیل سردرد، گلو درد، درد ماهیچه ها و مفاصل، اختلالات تمرکز و حافظه با خود دارد. خستگی مفرط، نشانه ی اصلی این بیماری، ممکن است به طور آني یا تدریجی ایجاد شود و در طول دوره ی بیماری همچنان باقی می ماند. برخلاف ناتوانی کوتاه مدت که بیماران مبتلا به آنفولانزا تحمل می کنند، علائم این بیماری حداقل 6 ماه و اغلب برای سالها در فرد باقی میماند. دلایل و عوامل ابتلا به این بیماری هنوز ناشناخته است.


این بیماری زنان را سه تا چهار بار بیش از مردان تهدید می کند و در زنان 40 تا 49 ساله بیشتر دیده شده است. خستگی مزمن می تواند هر فردی را در هر موقعیتی با هر جنسیت، نژاد و طبقه ی اجتماعی تهدید کند. حتی در کودکان و نوجوانان نیز این بیماری مشاهده شده است، البته برای کودکان زیر 12 سال تقریباً نادر است.


تحقیقاتی توسط محققین آمریکایی در 1989 تا 1993در مورد شیوع و پخش این بیماری انجام گرفت. آنها تخمین زدند که 4 تا 8.7 فرد از هر 100000 بزرگسال در آمریکا از این بیماری رنج می برند. هرچند، تحقیقات جدیدتر نشان می دهد که این آمار چندان صحیح نمی باشد. تخمین شیوع این بیماری کار دشواری است چون تشخیص این بیماری کار آسانی نیست، اما در هر حال، آمار نشان می دهد که در 900000 فرد در آمریکا علائم این بیماری مشاهده شده است.


البته سندرم خستگی مزمن بیماری جدیدی نیست، اگرچه به تازگی بر آن نام CFC گذاشته شده است. علاقه به شناسایی این بیماری در اواسط دهه ی 80 تجدید شد بعد از تحقیقات بسیاری که در آن ویروسی پادتن به نام EBV در بیماران مشکوک به ابتلا به CFC کشف شد. چند سال قبل از مشاهده ی علائم CFC دراکثر این بیماران، آنها دچار تک هسته فزونی شده اند. به همین دلیل، در آن زمان CFC را به نام EBV مزمن می شناختند.


تحقیقات بیشتر نشان داد که پادتن های EBV پیشرفته، نشانه ی بیماری CFC نمیباشند. این پادتن ها حتی در انسانهای کاملاً سالم نیز مشاهده شده است وبعضی افراد مبتلا به CFC نیز فاقد این پادتن ها هستند. در حال حاضر، درست نیست که برای شناسایی بیماری CFC پادتن های EBV را در افراد آزمایش کرد.


این بیماری سندرم خستگی مزمن نامیده شده است چون علائم مشخصی از خود نشان می دهد—خستگی طولانی مدت و دائمی. زمانی که گروه تحقیقاتی ویژه ی CFC اطلاعات خود را در سال 1994 به روز آوری کرد، تصمیم بر این گرفته شد که تا زمانی که عامل مهمی از این بیماری کشف نشده است، نام این بیماری همینطور باقی بماند. با وجود اینکه کلمه ی "خستگی" بسیار گمراه کننده است، اما این یکی از علائم تشکیل دهنده ی این بیماری است و از اهمیت سایر علائم این بیماری کم نمیکند.

هیچ سند و مدرکی دال بر واگیردار بودن این بیماری وجود ندارد و این بیماری نمی تواند از طریق ارتباطات عادی یا انتقال خون به افراد منتقل شود.


این بیماری اغلب به طور ناگهانی آغاز می شود، اما گاهی اوقات شروعی تدریجی دارد. در یک سوم موارد این بیماری بعد از بیماری های تنفسی، معدی و روده ای یا سایر بیماری های حاد با علائم شبه آنفولانزا ایجاد شده است. در سایر موارد بعد از ضربه های روحی و احساسی مثل تصادفات جدی و داغدیدگی یا اعمال جراحی ایجاد شده است.


درمان های جدید این بیماری نشان می دهد که این بیماری با خستگی و ناتوانی حداقل به مدت 6 ماه همراه بوده که با استراحت نیز از بین نرفته و با هرگونه فعالیت بدنی و فکری نیز تشدید می شود. در اینجا به 8 نشانه ی این بیماری اشاره می کنیم:


خواب بدون هیچگونه آثار نیروبخشی
ضعیف شدن حافظه ی کوتاه مدت و قدرت تمرکز
ناراحتی و بی قراری
درد مفصل ها بدون ورم و کبودی مفاصل
درد و ناراحتی ماهیچه ها
سردرد شدید
گلو درد های عود کننده
ضعف غدد لنفاوی

علائم بسیار دیگری نیز مشاهده شده است مثل علائمی شبه آلرژی، خشکی شدید پوست، اختلالات بینایی، گیجی و دوران سر، کرخ شدن و بی حسی، حساسیت به مواد شیمیایی مختلف، خشگی چشم، سرماخوردگی و عرق کردن در هنگام شب.


شدت این علائم در افراد مختلف متفاوت است.


بعضی از این بیماران علائمی مثل افسردگی و اضطراب را هم بیان کرده اند. هر چند، تحقیقات نشان داده است که 50 درصد یا بیشتر بیماران مبتلا به CFC دچار افسردگی یا سایر بیماری های روحی نمی شوند. ممکن است افسردگی از آثار بعدی این بیماری باشد. اینکه افسردگی و اضطراب قبل یا در طی این بیماری ایجاد می شود چندان اهمیت ندارد. مهم پیدا کردن راهی برای از بین بردن آن است.


بعضی تحقیقات نشان داده است که آلرژی در بیماران مبتلا به CFC بسیار متداول تر از سایر افراد است. بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری سابقه ی طولانی مدتی از ابتلا به آلرژی های مختلف قبل از شروع علائم مربوط به CFC داشته اند. حتی گاهی بعضی از این بیماران خبر ابتلا به آلرژی های جدیدی نیز بعد از ابتلا به CFC داده اند. از آنجا که آلرژی در بیماران مبتلا به CFC بسیار متداول است، باید علائم ایجاد شده توسط آلرژی ها مشخص شود تا آنها را به طور مجزا درمان کرد.

اگرچه این بیماری می تواند سالیان سال طول بکشد، تحقیقات نشان می دهد که CFC بیماری پیشرفت کننده نیست. علائم این بیماری معمولاً در سال اول و دوم شدیدتر هستند. بعد از آن علائم معمولاً تثبیت شده و به طور مزمن ادمه می یابند. برای نیمی از مبتلایان این بیماری، علائم به مرور زمان شدیدتر می شوند. اکثر این بیماران به یک نسبتی درمان می شوند و فقط تعداد کمی از این مبتلایان کاملاً بهبود می یابند. تحقیقات نشان می دهد که اگر این بیماری 5 سال طول بکشد، امید کمی برای بهبودی آن خواهد بود. خطرات طولانی مدت برای سلامتی این بیماران مشاهده نشده است و تحقیقات جدید نشان می دهد که CFC به هیچ وجه جزء بیماری های کشنده محسوب نمی شود.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
يك برنامه غذايي براي گياه خواران



اگر احساس موازنه خود را از دست نـدهيد، گيـاه خــواري مي تواند براي سلامتي شما مفيد باشد.

از آنجايي كه يافتن يك رژيم غذايي و سـبك زنـدگي كامـل بسيار مشكل مي باشد، تعجبي نخواهد داشت اگر افراد بسياري از يك عادت غذايي كاملا" وابسته به حيوانات، به گياه خواري مطلق روي آورند.

باز هم بحث و جـدل وجـود دارد كـه آيـا گيـاه خـواري بـراي داشتن يك زندگي سالم روش مناسبي است يا خير. موارد بسياري وجود دارد كه درآنها افراد رژيم غذايي كاملا وابسته به حيوانات را كنـار گـذاشـته و بـه گياه خواري صرف روي آورده اند و از اين طريق باعث تغييرات قابل ملاحظه اي در وضعيت زندگي و سلامتي خود شده اند.

در حاليكه رژيم گياه خواري نامتعادل منجر به كمبود مواد غذايي حياتي از قبيل كلسيم و پروتئين ميگردد، كسب اندكي آگاهي درمورد رژيم و استفاده ازغذاهاي متنوع متعادل ميتواند شما را براي موفقيت در عادت غذايي جديدتان ياري دهد. اگر بـه منظور كاهش وزن، يك برنامه غذايي گياهي را دنبال مي كنيد، از موادي مانـنـد نان كـه داراي كـالـري اضافه مي باشند، حذر كنيد.

آيا گياه خواري بهتر است؟

برخي افراد بدليل عقايد مذهبي به گياه خـواري روي مي آورند. آنـها بـر ايـن بـاورنـد كـه نبايد حيوانات را براي تهيه غذا از بين برد.

از نقطه نظر سلامتي، گياه خواري داراي محاسن بسيار زيادي مي باشد. چربي كمتر، كالري كمتر، قند و نشاسته كمتر، سديم كمتر و فيبرهاي غذايي بيـشتـر از جـمـله ايـن محاسن مي باشد. با اين حال گياه خواري مستلزم داشتن يك بـرنامه غذايي مناسب جهت حصول بهترين نتيجه مي باشد.

شروع كار

اگر مي خواهيد به گياه خواري روي آوريد بهتر است جهت كاهش احتمال ابتلا به امراض گوارشي، اين كار را به تدريج انجام دهيد. سعي كنيد ابتدا گوشـت قـرمـز مـانند گوشت گوساله و بعد از آن گوشت سفيد مانند مرغ و در انتها ماهي و غذاهاي دريـايـي را كنار بگذاريد.

در هر مرحله پروتئين گياهي موجود در سبزي ها و انـواع خشكبار را جايـگزيـن پـروتـئين گوشتي نماييد. سعي كنيد از گياهان متنوع استفاده نماييد
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
در سيـگار حـدود 4000 مـاده شـيمـيايي خطرناك همچون آمونياك، سرب و آرسنيك موجود ميباشد اما مـاده اي كـه
سبب ميگردد افراد بدنبال سيگار گرايش يابنـد نـيـكوتـيـن اسـت. نيـكوتـيـن از بـرگـهـاي گياه تنباكو بدست مي آيـد.
نيكوتين يك آلكولوئيد (شبه قليا) بسـيـار سـمي و روغـن مانند ميباشد. نيكوتين تاثير مضاعف تحريك و سركوب گر
در بـدن دارد. يـك نـخ سـيگار حاوي 8 الي 20 ميـلي گـرم نيكوتين است كه تنها 1 ميلي گـرم آن هنـگـام كـشــيدن
سيـگــار جذب بدن مي گردد. شايان ذكر است كـه تـنـهـا 2 الي 5 ميلي گرم نيكوتين سبب تهوع و استفراغ و تنها
60 ميلي گرم از اين ماده مرگ آور ميباشد. راه هاي ورود نيكوتين به بدن 3 طريق ميباشد:

جذب از طريق پوست
جذب از طريق ريه ها
جذب از طريق غشاء مخاطي بيني و دهان
بيـشتـرين جـذب نيـكوتين از طريق استنشاق و آلوئولهاي (كيسـه هاي ريـز هـوايـي كه تبادل گازها در آن ها صورت ميگيرد) ريه مي بـاشد. نيـكوتين پس از ورود به جريان خون مستقيما و سريعا به مغز ميرسد و سپس در تمام بدن منتشر ميگردد. تـنها 10 الي 15ثانيه زمان كافي است كه پس از اولين پك شما به سيگار نيكوتين به مغز شما برســد. مهمتريت اثر نيكوتين نيز بر روي مغز اعمال ميگردد اثراتي كه باعث:

1- احساس لذت و خوشايند از كشيدن سيگار
2- احساس تحريك پذيري پس از ترك سيگار

ميگردد. نيمه عمر نيكوتين در بدن 1 ساعت مي بـاشد بـدين مــفهوم كه پس از سپري شدن 6 ساعت از كشيدن سيگار تنها در حدود 0.031 ميليـگرم از 1 ميلي گرم نيكوتين جذب شده در بدن باقي خواهد ماند. بدن از طرق زير از شر نيكوتين خلاص ميگردد:

1- 80 درصد نيكوتين توسط آنزيمهاي كبد تجزيه ميگردد.
2- نيكوتين در ششها متابوليزه شده و به كوتينين و اكسيد نيكوتين تبديل ميگردد.
3- كوتينين و ديگر مواد متابوليزه و باقي مانده نيكوتين نيزتوسط كـلـيه هـا فيلتر شده و از طريق ادرار دفع ميگردند.

نيمه عمر كوتينين 24 ساعت ميباشد بنابراين با آزمايش ادرار حتي تا 2 روز بعد قادر مي بـاشيد تشخيص دهيد فرد اخيرا سيگار كشيده يا خير.

برخي افراد كبدشان آنزيم كمتري به مـنـظور تــجزيه نيكوتين ترشح كرده بنابراين اينگونه افراد در روز به تعداد سيگار كمتري براي تداوم اثرات سيگار نيازمندند.

افرادي كه بطور مداوم سيگار مي كشـنـد بـدنشـان نـسبت به نـيكوتين مقاومت حاصل كرده و براي دستيابي به اثرات سيگار به تعداد سيگار بيشتري نياز دارند.


اثرات نيكوتين بر بدن:
****************


نيكوتين عملكرد بدن و مغز شما را دگرگون ميـكـند. نتيجه
نـهايـي متناقض ميباشد: نيكوتين هم نيرو بخش و محرك
و هم سركوبگر و آرامش دهنـده اسـت. نـيكوتين اثرات زير
را در بدن ايجاد ميكند:


1- نـيـكوتـين سبـب تـرشـح فـوري آدرنالين مي گردد. با اثر آدرنالين هنگامي كـه شـمـا وحشتزده هستيد و يا حالت هجومي پيدا ميكنيد آشنا هستيد: ضربان قــلبتان سريعتر شده، افزايش فشار خون، تنفس سريع و كم عمق، افزايش گلوكز خون، كـاهـش دماي پـوسـت، تحريك سيستم عصبي مركزي. خـود نيـكوتـيـن نـيز به نوبه خـود مـانـع تـرشـح هورمون انسولين ميگردد (انسولين قند خون را كاهش ميدهد) بـنابراين نيكوتين سبب ميـشـود گلوكز بيش از معمول در خون وجود داشته باشد كه بـاعث مـي گــردد شـخـص احساس گرسنگي كمتري كند.

2- نيكوتين متابوليسم پايه را افزايش مي دهد يعني فرد كالري بيشتر از معمول خواهد سوزاند. بنابراين به مرور زمان وزنشان كاهش خواهد يافت.

3- نيكوتين سبب افزايش ترشح استيل كولين مي گردد .افزايش استيل كوليــن باعــث افزايش فعاليتهاي نورونهاي مغزي، بهبود سرعت عمل واكنش شما به محركات، افزايش توانايي تمركز كردن ميشود.

4- افزايش ترشح دپامين: اين همان عاملي است كه به فرد در پـي اسـتـعـمـال سـيگار حس خوشي و نشاط ميدهد.

5- سبب آزاد سازي گلوتامات كه سبب افزايش يادگيري و حافظه مي گردد.

6- افـزايش تـرشـح آنـدروفـيـن. آندروفين يك مسكن درد طبيعي بدن است و خـاصـيـتـي همچون مرفين دارد.

اما در دراز مدت نيكوتين اثرات مخرب زير را بدنبال دارد:

1- فشار خون بالا.
2- انسداد عروق خوني و در پي آن سكته قلبي و مغزي.
3- كاهش ويتامين C.
4- كاهش كارايي سيستم ايمني بدن.
5- سرطان دهان، گلو، حنجره و ريه.
6- برونشيت و آمفيزم.
7- زخم معده.
8- كاهش وزن.
9- كاهش حواس بويايي و چشايي.
10- چين و چروك پوست .
11- ناباروري در مردان.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
نقرس




برخلاف سایر بیماری ها که خیلی بی سر و صدا و مشکوک ظاهر می شوند، نقرس بیماری است که هیچ شکی نمی آفریند. اکثر مردم اولین تجربه ی نقرسشان با درد و ورم شدید انگشت شست پایشان شروع می شود. این درد اینقدر شدید است که فرد را از خواب بیدار کرده و راه رفتن فرد را دچار مشکل می کند.


همه چیز از همین جا شروع می شود: اولین تجربه ی شما از نقرس فقط چند روز طول می کشد و برای ماه ها یا حتی سال ها دیگر سراغتان نمی آید. اما بعدها این حملات بیشتر و بیشتر شده و حتی درد به پاها و دست های فرد هم کشیده می شود تا اینکه این دردها شکل ثابت پیدا کرده و به عنوان بیماری مشخص برایتان درمی آید.


خوشبختانه، برای جلوگیری از ابتلا به نقرس کارهای زیادی می توان کرد. اما ابتدا کمی در مورد این بیماری با شما صحبت می کنیم.



نقرس چیست و چطور پیشرفت می کند؟
نقرس نوعی بیماری متابولیک است که از جمع شدن اسید اوریک در بدن ایجاد شده و به صورت رسوبات بلورین در مفصل ها جمع می شود. در افراد سالم، بدن پورین—ماده ای ترکیبی که در بسیاری غذاهای غنی و چرب یافت می شود—را به اسید اوریک تبدیل می کند که بعدها با ادرار دفع می شود.


اما در بعضی افراد، نقص در متابولیسم می تواند باعث تولید بالا یا دفع پایین اسید اوریک شود. وقتی اسید اوریک غیر قابل حل شده و باعث ایجاد رسوبات بلورین در مفاصل می شود، فرد نقرس گرفته است.


در مراحل بعدی نقرس، رسوبات کریستالی اسید اوریک که توفی نامیده می شوند را می توان به شکل توده هایی در مفاصل مشاهده کرد. این رسوبات که با التهاب و آماس موضعی همراه است باعث فساد عضو و بدشکلی مفصل ها شود.


اگر درمانی صورت نگیرد، این رسوبات اسید اوریک به کلیه ها نیز منتقل خواهند شد و این باعث بالا رفتن فشار خون شده و کلیه ها را از کار خواهد انداخت.


چقدر این بیماری متداول است؟
در ایالات متحده امریکا، نقرس بیماری کاملاً متداول است و روز به روز در حال ازدیاد است. تقریبا ً 3.4 میلیون نفر در امریکا به این بیماری مبتلا بوده و اولین حمله ی این بیماری معمولاً در سنین 40 تا 50 سال رخ می دهد.



آیا انواع بخصوصی از غذاها ممکن است باعث این بیماری شود؟
بین نوع غذاها و نقرس رابطه ی کاملاً مستقیم وجود دارد. در واقع، نقرس بیماری بسیار قدیمی است. روزگاری "بیماری شاهان" نامیده می شده است. این احتمالاً به خاطر غذاهای چرب و قوی بوده که می خورده اند.


می توان قسمت اعظمی از دلایل ابتلا به این بیماری را در نوع غذاهای مصرفی فرد جستجو کرد. غذاهایی که غنی از پورین هستند، مثل جگر، گوشت قرمز، ماهی، خرچنگ خوراکی و حبوبات می تواند باعث افزایش اسید اوریک در بدن شده و به نقرس بینجامد. مصرف الکل نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.



راه و روش درمان
برای درمان نقرس باید میزان اسید اوریک را در بدن کاهش داد. برای تسکین دردهای شدید نقرس، پزشک مربوطه می تواند مسکن هایی مثل ایبو پروفن، تزریق کورتیکوستروئید یا سایر داروها مثل کولچی سین تجویز کند. اگر بتواند این حملات را کنترل کند، پزشک می تواند داروهایی نیز برای جلوگیری از تولید اسید اوریک یا کمک کننده به دفع اسید اوریک از بدن تجویز کند.



راه های پیشگیری
می توانید با داشتن یک برنامه غذایی سالم و متعادل از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. از خوردن غذاهای حاوی پورین پرهیز کنید. کاهش وزن نیز می تواند به این مسئله کمک کند چرا که چاقی یکی از عوامل اصلی ابتلا به نقرس است.


همچنین، به خاطر داشته باشید که مقدار زیادی آب بنوشید—نوشیدن روزانه 6 تا 8 لیوان آب می تواند به دفع اسید اوریک از بدن کمک کند.


عصاره های گیاهی مثل گیلاس، کرفس و ریشه ی زردچوبه نیز به درمان این بیماری کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از بیماران مبتلا به نقرس بعد از استفاده از این عصاره ها بهبودی یافته و قابلیت انعطاف مفصل هایشان بیشتر شده است.



از نقرس دوری کنید
امروزه نقرس دیگر بیماری ثروتمندان نیست. خوشبختانه راه های بسیاری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد: **** غذایی سالم و مناسب داشته باشید، وزنتان را کاهش دهید و از مکمل های مفید غذایی استفاده کنید تا به این بیماری مبتلا نشوید.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه زوريخ حاكي است، كافئين موجود در 2 فنجان قهوه موجب كاهش چشمگير توانايي بدن درافزايش جريان خون قلب در هنگام ورزش مي شود.
به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، اين دانشمندان دريافتند 002ميلي‌گرم كافئين موجب 22تا93 درصد كاهش جريان خون در هنگام ورزش مي‌شود. دكتر كافمان سرپرست اين تحقيق اظهارداشت‌: <نتايج اين تحقيقات را نمي توان به كل جمعيت تعميم داد.اما افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي بايد قبل از انجام حركات ورزشي زياد به ويژه در ارتفاع بالا از مصرف مواد غذايي حاوي كافئين خودداري كنند.>
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
نكته اي كه بسياري از ما به آن توجه نمي كنيم اين است كه استفاده از روغن‌هاي مايع براي انواع سالاد‌ها‌، خورش‌ها و برنج مناسب است ولي براي سرخ كردن بايد از روغن‌هاي مايع مخصوص سرخ كردن استفاده كنيم. اين روغن‌ها هم گاهي حالت غير يكنواخت پيدا مي كنند و يا در زمستان كدر مي شوند كه به دليل نوع توليد آنهاست و نشانه فساد نيست. اين نوع روغن كه به ميزان كمتري چربي اشباع شده دارد و ايزومر ترانس آن هم نسبت به روغن هاي جامد كمتر است، مخصوص سرخ كردن طراحي و توليد شده اند. براي پيشگيري از ابتلا‌ به اضافه وزن و چاقي كه خود زمينه ساز بيماري‌هائي نظير ديابت، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، افزايش فشارخون، سكته هاي قلبي و مغزي، بيماري‌هاي اسكلتي استخواني مثل كمردرد،‌ زانو درد و بعضي از انواع سرطان‌هاست، به توصيه هاي زير توجه كنيد.
)1 مصرف انواع چربي‌ها و روغن‌ها را محدود كنيد. (هر گرم چربي يا روغن دوبرابر يك گرم قند يا پروتيين كالري توليد مي كند.)
)2 چربيهاي گوشت را قبل از پخت كاملا بگيريد.
)3 پوست مرغ و چربي‌هاي زير پوست مرغ هم مانند چربي هاي گوشت قرمز از نوع اشباع شده هستند، بهتر است آنها راقبل از پخت از گوشت جدا كنيد و دور بريزيد.
)4 اگر غذايي را سرخ كرده ايد چربي اضافه آن‌را با دستمال پارچه اي يا كاغذي تميز بگيريد.
)5 اگر مي‌خواهيد از آب گوشت يا قلم براي تهيه سوپ استفاده كنيد، بعد از پختن و صاف كردن آن را در جاي سرد بگذاريد و قبل از مصرف اضافه روغن آن‌را بگيريد.
)6 در هنگام خريداري روغن اطلاعات روي برچسب بسته روغن را به‌دقت كنترل كنيد، اين اطلاعات شامل: تاريخ مصرف، نام كارخانه، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، علامت يا مهر استاندارد هستند. اگر بر چسب تغذيه اي شامل ميزان چربي اشباع و ايزومر ترانس روي روغن(جامد يا نيمه جامد) باشد نشان از تعهد توليد كننده دارد. تنها در اين حالت مي توانيد روغن مناسب تر را انتخاب كنيد.
)7 ظرف روغن خصوصا روغن مايع بايد در جاي خشك و خنك و دور از نور نگهداري شود.
)8 روغن را هميشه در ظرف در بسته نگهداري كنيد.
)9 روغن نباتي نبايد هيچ وقت بوي تند و نامطبوع داشته باشد.
)01 در صورت بزرگ بودن ظرف روغن از ظروف كوچكتر به منظور نگهداري موقت روغن مصرفي استفاده كنيد.
)11 غذاهاي آب پز سالم تر از غذاهاي سرخ شده هستند. ولي اگر مي‌خواهيد غذائي را سرخ كنيد روغن را تحت شعله كم و در مدت زمان كوتاه حرارت دهيد.
)21 براي سرخ كردن به ويژه سرخ كردن عميق و طولاني از روغن مخصوص سرخ كردني استفاده كنيد.اگر اين نوع روغن را در دسترس نداريد از روغن جامد استفاده كنيد.
)31 بهتر است روغن تا حد امكان فقط يكبار تحت حرارت و مورد استفاده قرار گيرد، بنابراين هر بار از مقدار كمي روغن استفاده كنيد. )41 روغن داغ شده را دوباره به ظرف اوليه آن برنگردانيد.
)51 روغن نباتي مايع جهت سالاد و پخت غذا مناسب تر از روغن هيدروژنه (جامد) است، بعلاوه ارزش تغذيه اي روغن نباتي مايع بيشتر و سالم‌تر از روغن نباتي جامد است.
)61 كودكان با توجه به رشد سريع و تحركي كه دارند نياز بيشتري به چربي ها دارند . خصو صا اگر وزنشان كم است نبايد محدوديتي براي دريافت چربي داشته باشند ولي بهتر است ذائقه آنها را با مصرف روغن‌هاي سالم و مايع مثل روغن زيتون، كلزا وآفتابگردان عادت داد.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
حدودا از هر 2 هزاركودك،‌ممكن است يكي با دندان متولد شود. اين دندان‌ها، اغلب مواقع در فك پائين و به‌صورت دو دندان پيش وجود دارند. علت وجود اينگونه دندان‌ها مشخص نيست اما ممكن است وراثت در اين زمينه موثر باشد. دندان‌هايي كه هنگام تولد در دهان كودك وجود دارد، معمولا از گروه دندان‌هاي شيري نيست و به سرعت لق شده و مي‌افتد اما اگر دنداني در فاصله تولد كودك تا يك ماهگي او در دهانش رويش پيدا كند، معمولا از گروه دندان‌هاي شيري او خواهد بود.
با دندان‌هاي نوزادي چه بايد كرد؟ پاسخ اين است كه تا زماني كه اين دندان‌ها مشكلي ايجاد نمي‌كنند، درماني لازم نخواهند داشت. اما گاهي مواقع اين دندان‌ها ممكن است براي كودك يا مادر مشكلاتي ايجاد كنند. به‌عنوان مثال وجود اين دندان‌ها ممكن است باعث زخم شدن نوك پستان مادر شده و يا تيز بودن لبه اين دندان‌ها مي‌تواند موجب ايجاد زخم‌هاي دهاني براي خود نوزاد شود. در اين موارد لازم است كه با تشخيص پزشك دندان از دهان خارج شده و يا لبه تيز آن توسط دستگاه‌هاي دندان‌پزشكي،‌صاف شود. در مواقعي كه دندان‌هاي نوزادي بسيار لق هستند،‌ بايد توسط دندان‌پزشك از دهان خارج شوند تا خطر بلعيده شدن و خفگي نوزاد وجود نداشته باشد. دست آخر اينكه، اگر كودكتان با دندان متولد شد و يا خيلي زود اولين دندان‌هايش را درآورد، نگران نشويد و براي اطمينان بيشتر با يك پزشك يا دندان‌پزشك مشورت كنيد.
كودكم دندان در مي آورد
بچه‌ها هنگام رويش دندان‌هايشان دچار مشكلات و علائمي مي‌شوند كه گاهي والدين را هم كلافه مي‌كنند. بي‌قراري، آبريزش از دهان، تب وخارش لثه‌ها از جمله اين مشكلات‌اند. و حالا راه‌حل‌ها:
آب‌دهان كودكتان را مرتب به كمك يك پارچه تميز از اطراف دهانش خشك كنيد. باقي ماندن اين رطوبت در اطراف دهان ممكن است سبب ايجاد لكه‌هاي قرمز پوستي شوند.
هنگامي كه كودكتان خواب است،‌پارچه‌اي را در زير سرش قرار دهيد و هر گاه توسط آب دهانش خيس شد آن‌را عوض كنيد.
براي كودكتان چيزي فراهم كنيد تا آن‌را بجود. لثه‌هاي كودكان به هنگام دندان درآوردن به شدت مي‌خارد. دقت كنيد. چيزي كه براي جويدن به كودكتان مي‌دهيد به اندازه‌ كافي بزرگ باشد تا امكان بلعيده شدن آن وجود نداشته باشد و در ضمن به قطعات كوچك‌تري نيز خرد نشود. پارچه تميز خيسي كه به مدت 03 دقيقه در فريزر قرار گرفته باشد كمك خوبي براي لثه كودكتان خواهد بود. دندان‌گيرهاي لاستيكي نيز وسايل مناسبي هستند اما مراقب باشيد كه پاره و يا شكسته نشوند. يك قاشق چايخوري سرد نيز وسيله خوبي است كه كودكتان لثه‌هايش را به كمك آن آرام كند.
مي‌توانيد به كمك انگشتان تميز خود، لثه‌هاي كودك را ماساژ دهيد و به آرامش او كمك كنيد.
هرگز دندان‌گيرها را به كمك نخ يا زنجير دور گردن كودك نياندازيد زيرا احتمال خفگي او وجود دارد.
اگر كودكتان بي‌قرار است، مي‌توانيد با ‌هماهنگي با پزشك، از استامينوفن براي آرام كردن او استفاده كنيد.
به كودكانمان چه غذاهايي بدهيم؟
استفاده از مواد قندي و خوراكي‌هاي چسبنده مثل چيپس‌ها و پفك‌ها،‌عوامل مهمي در ايجاد پوسيدگي در دندان‌هاي كودكان هستند. مصرف خوراكي‌هاي شيرين و چسبنده و تنقلات كارخانه‌اي را براي كودكانتان محدود كنيد و بجاي آنها مواد طبيعي مثل خشكبار، سبزيجات و ميوه‌ها، انواع پنير و ... را در دسترس آنها قرار دهيد. مصرف آدامس‌ براي كودكان زير 4 سال به علت خطر بلعيدن آنها ممنوع است. براي كودكان بالاي 4 سال آدامس‌هاي بدون قند تهيه كنيد. مصرف نوشابه‌هاي گازدار به علت وجود مواد قندي و همچنين گازكربنيك،‌براي دندان‌ها بسيار خطرناكند.اگر شما از والديني هستيد كه به تاثير تغذيه در سلامت كودكانتان اعتقاد داريد، بايد بدانيد كه سلامت محيط دهان و دندان، به‌طور خاص تحت تاثير مواد غذايي قرار مي‌گيرد. از مواد غذايي سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني بهره ببريد تا سر و كارتان به دارو و دكتر نيفتد.

ويتامين‌ها
ويتامين :A در حفظ سلامت لثه‌ها موثر است و بافت مخاطي دهان را سالم نگه مي‌دارد. منابع: شير، هويج و سبزيجات با برگ سبز؛ ويتامين :D براي سلامت استخوان‌ها‌،دندان‌ها و رشد مناسب استخوان‌هاي فكي لازم است. منابع: نور خورشيد،‌شير غني شده و روغن ماهي؛ ويتامين :K به انعقاد خون كمك مي‌كند. منابع: سبزيجات با برگ سبز تيره؛ ويتامين :C به حفظ سلامتي لثه كمك مي‌كند و جلوي خونريزي‌هاي لثه را مي‌گيرد. در بهبود جراحات موثر است. منابع: ميوه‌هاي تازه، سيب‌زميني و سبزيجات سبز رنگ؛ ريبوفلاوين )B2( :كمبود اين ويتامين باعث ايجاد زخم‌هايي در محيط دهان از جمله گوشه‌هاي لب‌ها خواهد شد. منابع: سبزيجات سبز، شير،‌جگر، ماست و پنير.

مواد معدني
كلسيم: كمك به شكل‌گيري دندان و استخوان. منابع: شير، پنير، ماست، غذاهاي دريايي.
فسفر: براي توليد انرژي، سوخت مواد غذايي و نيز رشد استخوان‌ها لازم است. منابع: شير، پنير، گوشت‌ها، غلات سبوس‌دار، تخم‌مرغ.
فلورايد: استخوا‌ن‌ها و دندان‌ها را محكم مي‌كند.منابع: چاي، بروكلي، آب‌ فلورايددار.
آهن: عارضه كمبود آهن در دهان، التهاب، قرمزي و سوزش زبان است.منابع: جگر، گوشت و سبزيجات با برگ سبز.
روي: براي ترميم‌هاي بافتي و التيام زخم‌ها لازم است.منابع: غذاي دريايي، جگر، گوشت و غلات سبوس‌دار.

قطره آهن (فروس سولفات) و دندان‌هاي رنگ شده
قطره آهن از مكمل‌هاي غذايي است كه براي كودكان توسط پزشك اطفال توصيه مي‌شود و براي كودكان بسيار ضروري است اما اين قطره‌ها، اگر بر روي دندان‌ها قرار بگيرند با نفوذ به ساختمان‌ دندان موجب تغيير رنگ و تيره شدن دندان‌ها مي‌‌شوند كه غالبا اين تغيير رنگ‌ها دائمي است. قطره آهن به خودي خود پوسيدگي‌زا نيست،‌اما اين ماده مي‌تواند سطح دندان‌ها را زبر كند و زبر شدن دندان‌ها احتمال گير غذايي و به دنبال آن پوسيدگي‌هاي دنداني را بالا مي‌برد، بنابراين براي خوراندن قطره آهن به كودكتان،‌قطره را با قطره چكان يا سرنگ،‌ته گلوي او بچكانيد و حتما بعد از آن به او آب بخورانيد. در ضمن لازم است براي اطمينان از پاك شدن كامل قطره ‌آهن از روي دندان‌ها، آنها را با يك پارچه يا گاز مرطوب هم تميز كنيد.

تقويم دنداني براي دندان‌هاي شيري
5 تا 6 ماهگي:‌ در اين دوران اغلب كودكان دنداني ندارند.در اين دوران، لثه‌هاي كودكتان را با يك پارچه مرطوب، تميز كنيد. مراقب باشيد كودكتان به شيرخوردن در هنگام خواب عادت نكند،‌هرگز سرشيشه يا پستانك او را شيرين نكنيد.
7 تا 21 ماهگي: در اين دوران معمولا دندان‌هاي پيشين كودكان رويش پيدا مي‌كنند. كودكان اجازه دارند فقط با شيشه محتوي آب ساده شيرين نشده بخوابند. دندان‌هاي رويش يافته را با پارچه مرطوب تميز كنيد. كودكتان را براي اولين معاينه به دندان‌پزشك ببريد.
31 تا 42 ماهگي: دندان‌هاي آسياي كوچك و بزرگ شيري و نيز دندان نيش شيري رويش مي‌يابند. در پايان 2 سالگي مي‌توانيد مسواك زدن را به كمك مقدار بسيار كمي خمير دندان فلورايددار شروع كنيد و حداقل روزي 2 بار براي كودكتان مسواك بزنيد. مسواك نرم و كوچكي را براي كودكتان انتخاب كنيد. تقريبا هر 3 ماه يك بار مسواك او را عوض كنيد. تنقلات سالم مثل ميوه‌هاي تازه و سبزيجات را به او پيشنهاد كنيد. مصرف مواد شيرين را كاهش دهيد.
2 تا 5 سالگي: در اين سن تقريبا تمام 02 دندان شيري رويش يافته‌اند. به كودكتان اجازه دهيد براي خودش مسواك بزند اما به ياد داشته باشيد مسواك اصلي را شما بايد براي كودكتان بزنيد و اگر دندان‌هايش به هم فشرده است برايش نخ دندان بكشيد. مسواك برقي لازم نيست اما ممكن است انگيزه خوبي براي مسواك زدن كودكتان باشد.
6 سالگي: در اين سن اولين دندان آسيايي دائمي در انتهاي دهان رويش پيدا مي‌كند بدون آنكه دندان شيري لق شده باشد. اين دندان كه به دندان 6 سالگي معروف است بايد به كمك يك روش پيشگيري به نام <فيشور سيلانت> در مقابل پوسيدگي‌ها واكسينه شود.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
دندان‌هاي شيري سالم، كودكان زيبا
يكي از مهم‌ترين دلايل اهميت دندان‌هاي شيري كه شايد كمترين توجه به آن شده است، نقش آنها در زيبايي كودكان است. پوسيدگي دندان‌هاي شيري و يا تيره شدن آنها توسط داروهاي مختلف (مثلا قطره آهن) تاثير نامطلوبي در زيبايي كودكان مي‌گذارد و به دنبال آن كودك از ظاهر خود خجالت مي‌كشد و اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد.
كودكاني كه به علت دندان دردهاي مداوم، پوسيدگي‌هاي شديد و از بين رفتن نسج سالم دندان‌هاي شيري،‌قادر به تغذيه مناسب نيستند،‌به مشكلات جسمي، اختلالات رشد و گاهي سوء‌تغذيه دچار مي‌شوند. داشتن دندان‌هاي شيري سالم، به كودكان اين توانايي را مي‌دهد كه در يكي از بااهميت‌ترين مراحل رشد،‌تغذيه‌اي مناسب و كافي داشته باشند.

دندان‌هاي شيري سالم، راهنماي رويش صحيح دندان‌هاي دائمي
هنگامي كه دندان‌هاي شيري در محيط دهان رويش يافته‌اند، جوانه دندان‌هاي دائمي در زير آنها شكل گرفته‌اند. در واقع اين دندان‌هاي شيري سالم، فضاي لازم را براي دندان‌هاي دائمي جايگزين خود حفظ مي‌كنند تا دندان‌هاي دائمي زيرين آنها به موقع و در جاي مناسب خود رويش پيدا كنند. اگر يك دندان شيري زودتر از زمان مناسب خود،‌كشيده شود، دندان‌هاي عقبي آن به سمت جلو حركت كرده و فضاي دندان كشيده شده را اشغال خواهد كرد. در نتيجه هنگامي كه دندان دائمي زيرين دندان كشيده شده، به زمان رويش برسد، به دليل نداشتن فضاي كافي،‌رويش نابه‌جا خواهد داشت و يا نهفته باقي مي‌ماند و مشكلات ارتودنسي و رديف نبودن دندان‌ها را براي كودك ايجاد خواهد كرد. حتي اگر بين دندان‌هاي شيري پوسيده شود و مقداري از نسج دندان‌ها در اثر پوسيدگي‌ از بين برود،دندان عقبي به اندازه نسج از دست رفته دندان جلويي به سمت جلو حركت كرده و فضاي دندان جلويي را اشغال خواهد كرد. بنابراين حتي پوسيدگي‌هاي كوچك دندان‌هاي شيري نيز بايد به سرعت ترميم شوند و حتي‌الامكان دندان شيري قابل نگهداري در دهان را نبايد زودتر از موعد مقرر كشيد.

دندا‌ن‌هاي شيري سالم، تكلم زيبا
كودكاني كه به دليل پوسيدگي‌ دندان‌‌هاي شيري خود، خصوصا دندان‌هاي جلويي خود را از دست مي‌دهند، قادر نيستند به خوبي صحبت كنند و در هنگام تكلم دچار اشكال خواهند كرد.
دندان‌هاي شيري تا حدود 6 سالگي در دهان كودك باقي مي‌مانند. در اين سن اولين دندان‌هاي شيري لق مي‌شوند و مي‌افتند. علت لق شدن دندان‌هاي شيري اين است كه دندان‌هاي دائمي با رويش به سمت دندان‌هاي شيري و تماس ‌با آنها، به تدريج، ريشه‌ دندان شيري را تحليل برده و با تحليل رفتن كامل ريشه دندان‌هاي شيري، اين دندان‌ها لق شده و مي‌افتند. از حدود سن 6 تا 21سالگي كودكان در دوره دندان‌هاي <مختلط> قرار دارند كه در اين سن مخلوط دندان‌هاي شيري و دائمي در دهان كودك وجود دارد و به تدريج با افتادن تمام دندان‌هاي شيري و جايگزين شدن دندان‌هاي دائمي،‌شخص وارد دوره دندان‌هاي دائمي خواهد شد. نكته مهم در مورد سن 6 سالگي كودكان اين است كه در اين سن، در انتهاي دهان كودكان دندان‌هاي دائمي به‌نام دندان 6 سالگي (اولين آسياي دائمي) رويش پيدا مي‌كند. اين دندان‌ها در انتهاي هر فك در هر طرف يك عدد و در مجموع در دهان 4 عدد در حدود سن 6 سالگي رويش پيدا مي‌كنند و براي رويش آنها دندان شيري لق نخواهد شد بلكه اين دندان‌ها به‌صورت مستقل در انتهاي دهان رويش خواهند يافت. مراقبت و مسواك زدن صحيح اين دندان‌ها بسيار لازم است زيرا اين دندان‌ها كليد جفت‌گيري صحيح دندان‌هاي دائمي خواهند بود.

مراقبت از دندان هاي شيري
دندان‌هاي شيري از هنگام رويش در دهان نياز به مراقبت دارند. از زماني كه دندان‌هاي شيري در دهان رويش پيدا مي‌كنند، بايد تميز شوند تا امكان پوسيدگي آنها كاهش يابد. براي كودكان زير 2 سال امكان مسواك زدن به روش‌هاي معمول وجود ندارد. دندان‌هاي كودكان زير 2 سال بايد به كمك تكه گاز يا پارچه تميز مرطوب، تميز شود و يا از مسواك‌هاي مخصوصي به‌نام مسواك انگشتي كه در انگشتان والدين قرار گرفته و به كمك موهاي نرم آن، دندان‌هاي كودك تميز مي‌شود، استفاده كرد.
شيرمادر، از غني‌ترين مواد غذايي است كه در جهان هستي وجود دارد. اين ماده غذايي سرشار از ويتامين‌ها، املاح، پروتئين‌ها و ساير موادي است كه در حفظ سلامت آدمي موثر است. شيرمادر به‌خاطر سازگاري زيادي كه با بدن انسان دارد، امكان آلرژي‌ها را به حداقل مي‌رساند. مادراني كه كودكان خود را با شيرمادر تغذيه مي‌كنند، به علت تماس كامل بدني مادر و فرزند،‌رابطه عاطفي عميق و كاملي را با كودك خود برقرار مي‌كنند. كودكاني كه با شيرمادر تغذيه مي‌شوند كمتر دچار مشكلات گوارشي و دل‌دردهاي شبانه مي‌شوند. شيرمادر خطر آلودگي ندارد و از نظر اقتصادي نيز نسبت به شيرخشك بسيار به‌صرفه است.
ارزش غذايي شيرمادر بسيار بالاست. شيرمادر منبع غني از قند لاكتوز است كه لاكتوز مي‌تواند به جذب كلسيم نيز كمك كرده و در تراكم استخوان‌ها و استحكام دندان‌هاي كودكان بسيار موثر باشد. سديم، پتاسيم، فسفات، پروتئين،‌آهن، انواع ويتامين‌ها و آنتي‌بادي‌ها از ساير مواد مفيد موجود در شيرمادران است. اما به ياد داشته باشيد كه شيرمادر نيز با تمام مزايا و فوايدش،‌به‌خاطر داشتن قند قابل تخمير لاكتوز، پوسيدگي‌زاست و به تمام مادراني كه كودكان خود را با شيرمادر تغذيه مي‌كنند توصيه مي‌شود، حتما بعد از آنكه كودكشان شير نوشيد،‌به او آب بخورانند تا دندان‌ها تميز شود و سطح دندان‌هاي كودكشان را با يك گاز يا پارچه مرطوب،‌تميز كنند.

فلورايد
فلورايد ماده‌اي مغذي است كه با نفوذ به ساختمان دندان مي‌تواند به استحكام آن كمك كرده و از پوسيدگي‌ آن جلوگيري كند. فلورايد، مي‌تواند به‌صورت خوراكي و يا موضعي وارد ساختمان دندان شود. فلورايدتراپي روشي است كه به كمك آن در مطب دندان‌پزشكي، فلورايد بر روي دندان كودكان قرار گرفته و به استحكام آنها كمك مي‌كند. اين عمل از حدود 3 سالگي براي كودكان توصيه مي‌شود.

مسواك زدن
مسواك زدن توسط مسواك‌هاي عادي از حدود سن 2 تا 3 سالگي بايد آغاز شود. براي كودكتان، مسواكي مناسب با اندازه دهانش تهيه كنيد و فراموش نكنيد كه تا سن 6 سالگي كه كودك به طور كامل قادر به كنترل عضلات خود باشد،‌مسواك زدن براي كودك به عهده يكي از والدين است و مسواكي كه كودك زير 6 سال براي خودش بزند. ارزش بهداشتي نخواهد داشت. به اندازه يك عدس از يك خمير دندان داراي فلورايد بر روي مسواك قرار داده و حدود 2 دقيقه تمام سطوح دندان‌هاي كودكتان را لااقل 2 بار در روز مسواك بزنيد.

شير مادر يا شيرخشك؟
بررسي‌ها نشان داده است كه تغذيه كودك با شيرمادر، مناسب‌ترين روش تغذيه‌اي جهت پيشگيري از مشكلات ارتودنسي و نامنظم شدن دندان‌هاست و احتمال ايجاد بي‌نظمي‌هاي دنداني در كودكاني كه از شيشه‌هاي شير و يا پستانك استفاده مي‌كنند بيشتر است. در صورت اجبار والدين به تغذيه كودك با شيشه پستانك،‌بهتر است از نوعي سرشيشه‌هاي مخصوص به‌نام سرشيشه‌هاي <ارتودونتيك> استفاده شود، تا احتمال ايجاد مشكلات بي‌نظمي دنداني كاهش يابد. اما جداي از مشكلات ارتودنسي و بي‌نظمي‌هاي دنداني،‌شير،‌چه شيرخشك، شير مادر يا شيرهاي پاستوريزه، به‌خصوص اگر شيرين شده باشند، مي‌توانند موجب ايجاد پوسيدگي‌هاي دنداني در كودكان شوند. بنابراين:
مراقبت باشيد كه كودكانتان به خوابيدن با شيشه شير و يا باقي ماندن پستان مادر در دهان عادت نكنند زيرا، ماندن طولاني مدت شير بر روي دندان‌ها موجب ايجاد پوسيدگي دنداني مي‌شود.
در صورت امكان بعد از آنكه كودكتان شير نوشيد، دندان‌هايش را تميز كنيد و يا براي پاك شدن بقاياي شير از روي دندان‌هايش به او مقداري آب بخورانيد.
هرگز شيركودكتان را به كمك، قند، شكر، نبات، عسل و يا موادي مانند اينها شيرين نكنيد.
بعد از آنكه كودكتان شير خورد، دقت كنيد تا حتما آروغ بزند زيرا برگشت شير به همراه گاز معده هنگام خواب به دهان و باقي ماندن شير بر روي دندان‌ها، موجب پوسيدگي خواهد شد.
از دادن آب ميوه‌هاي شيرين به كودك هنگام خواب پرهيز كنيد.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
نسرين دختر خاله كه شوهرش را در جبهه از دست داده، خيلي‌ها كه خانه و زندگي‌شان خراب شد و هزار تا مشكل و گرفتاري ديگرپيدا كردند و.... اما كي فكرش را مي‌كرد كه حتي مونا كوچولو، توي شكم مادرش، همراه و هم‌نفس با او، باصداي آژير هول به دلش بيفتد، از جا بكند و بدود به زير پله‌ها و پناهگاه‌ها و در تاريكي و وحشت كز كند، نفس در سينه حبس كرده،‌گوش به زنگ،‌آماده براي اينكه ناگهان همه چيز روي سرش خراب شود؟ با اينكه 71 تا 81 سال از آن دوران گذشته و همه‌مان سعي مي‌كنيم به خودمان بقبولانيم كه همه چيز تمام شده،‌وقتي مونا را مي‌بينم، دختري 71 ساله‌كه از تاريكي مي‌ترسد و با وجود خون‌سردي ذاتي‌اش، سر امتحان‌ها بي‌جهت هول مي‌كند و بعضي وقت‌ها طاقت شنيدن يك حرف نازك را هم ندارد، مجبورم اعتراف كنم كه مونا، توي شكم مادرش هم جنگ زده بود. و نمي‌توانم تعجب نكنم باز، و تعجبم مانع غصه‌ خوردنم نمي‌شود،‌وقتي شب‌هاي پراضطراب قبل از امتحانش را مي‌بينم يا هراس را در چشم‌هايش...
خب، ‌اگر قرار است هورمون‌‌هاي ترشح شده از مادر در اضطراب و ناراحتي موقع بمباران روي جنين تاثير بگذارد، پس هر موقع ديگري هم مي‌تواند اين اتفاق بيفتد! اين را آن <يادآوري هميشگي> به يادم آورد. يعني: من الان فقط<خودم> نيستم. حتي نمي‌توانم مثل كمي پيش‌تر از اين مضطرب بشوم يا غصه بخورم! توفيق اجباري: بايد شاد باشم!
نمي‌دانم چه اتفاقي افتاده،‌اما حس ‌مي‌كنم، و عليرضا هم تاييد مي‌كند،‌كه ديرتر از قبل عصباني مي‌شوم. انگار حالا،‌با اين بچه‌اي كه همان جسم و روحم شده، دنيا را جور ديگري مي‌بينم. با همه مهربان‌تر و آسوده‌تر شده‌ام. راحت‌تر از قبل، و بي‌دليل يا حتي بي‌آشنايي قبلي با كسي، به آدم‌ها لبخند مي‌زنم. اي غريبه كوچولو! كه حالا از هر كس ديگري به من نزديك‌تري! به خاطر اين لبخند بي‌دريغ كه هديه‌ام داده‌اي، خدا را شكر مي‌كنم.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
قبلا ديده بودم.ولي اونجا هم پرسش و پاسخ هست هم اخبار مربوطه.گفتم جدا باشه بهتره.
اميد وارم كه ناراحت نشده باشين.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
سلامت :معاينات دندان‌پزشكي
كودكان بايد بسيار زود به دندا‌ن‌پزشكي برده شوند،‌بسيار خوب است كه اولين معاينات دندان‌پزشكي كودك در حدود سن يك سالگي و به منظور آشنايي كودك با محيط دندان‌پزشكي،‌معاينه اوليه و آشنايي والدين با روش‌هاي بهداشتي انجام شود. در اين معاينات كه معمولا كودك در آغوش يكي از والدين، بر روي صندلي دندان‌پزشكي قرار مي‌گيرد، بدون آنكه درد و ناراحتي داشته باشد، ديدار با دندان‌پزشك را نوعي برخورد جالب و شاد تلقي خواهد كرد و اين آشنايي، خاطره خوبي را از محيط دندان‌پزشكي براي كودك ايجاد مي‌كند. كودكان بايد لااقل هر 6 ماه يك‌بار توسط دندان‌پزشك معاينه شوند.

اولين ملاقات كودك با دندان‌پزشك
اولين ملاقات كودك با دندان‌پزشك بسيار مهم است. اين ملاقات بايد بسيار زود، قبل از آنكه كودك درد و ناراحتي داشته باشد و تنها براي آشنايي و آموزش انجام شود. دندان‌پزشكي را براي كودكتان انتخاب كنيد كه مهربان و صبور باشد، به كودكتان در يك مطب عجيب و غريب دندان‌پزشكي آرامش ببخشد و به كودكان علاقه‌مند باشد. قبل از آنكه كودكتان را به دندان‌پزشكي ببريد، بايد او را آماده كنيد، با او صحبت كنيد و درباره رفتن به دندان‌پزشكي براي او توضيح دهيد اما از جزئيات، حرفي به ميان نياوريد. به او نگوييد كه <ترس> ندارد و يا دندان‌پزشك تو را <اذيت> نمي‌كند. زيرا بيان اين كلمات كودكتان را حساس مي‌كند. مراقب باشيد كه از تجربيات ناخوشايند خود در مطب دندان‌پزشكي حرفي به ميان نياوريد. به او تاكيد كنيد كه اين معاينه براي سلامت دندان‌‌ها و لثه‌هاي تو لازم است. به كودك دروغ نگوييد. دندان‌پزشك، كودكان بسيار كوچك را، هنگامي كه در آغوش مادر هستند معاينه مي‌كند. در مورد بچه‌هاي بزرگ‌تر، ممكن است دندا‌ن‌پزشك از شما بخواهد كه از اتاق معاينه خارج شويد. بهتر است براي كسب نتيجه بهتر با دندان‌پزشك كودكتان همكاري كنيد.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
با وجودي كه هنوز بسياري از پزشكان از آنتي بيوتيك مترونيدازول به عنوان داروي متوقف كردن زايمان پيش از موعد استفاده مي‌كنند ، نتايج تحقيقات مركز خيريه تامي انگلستان حاكي از آن است كه اين دارو، خود خطر زايمان زودرس را دو برابر مي كند.
به نقل از پايگاه خبري بي بي سي، محققان دريافتند، 26 درصد از زناني كه دچار دردهاي زايماني پيش از موعد شده و از مترونيدازول براي درمان آنها استفاده مي شود، بالاخره نوزاد نارس خود را به دنيا مي‌آورند، در صورتي‌كه تنها 03 درصد زناني كه دچار دردهاي زايمان زودرس شده و درماني دريافت نمي كنند، در نهايت پيش از موعد زايمان مي كنند.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
مضرات نوشابه هاي گازدار


امـروزه مصرف نوشابه هاي گازدار بطور فزاينده ميان مـردم باب گرديده است. اما آيـا مـصـرف كنـنـدگان از مـضرات اين نوشابه هاي رنگارنگ با خبرند؟ پيـش از آن كـه جـــرعه اي ديـگر از نـوشـابـه خـود را بــنوشيد بهتر است اين مـقاله را
مطالعه نماييد:

پــژوهشگران مضرات مصرف نوشابه هاي گازدار را چـنـيـن برميشمارند:

1- پـوسيدگي دندانها: تمام نوشابه هاي گازدار خاصيت اســيدي داشته و سبب فرسايش ميناي دندانها ميگردند.
همچنين ميزان قند بالاي اين گـونه مـحــصولات پوسيدگي دندانها را تسريع ميكنند.

2- چاقي: نوشابه هاي گازدار عمدتا از آب تصفيه شده، افزودنيهاي مصنوعي و شكر تصفيه شده تهيه ميگردند. بنابراين فاقد هرگونه ارزش تغذيه اي بوده و تنها به خاطر ميزان قند بالايشان داراي كالري زيادي ميباشند كه سبب چاقي در فرد مصرف كننده ميگردند. در نوشابه هاي رژيمي نيز جاي شكر معمولي از آسپارتام استفاده ميكنند كه در ضمن آنكه يك ماده اشتها آور ميباشد براي سلامتي نيز مضر بوده و مصـرف آن ميگرن، سرگيجه و كاهش توان حافظه را بدنبال دارد.

3- سوء تغذيه: افرادي كه به مصرف نوشابه هاي گازدار اعتياد دارند و از طرفي كه اين محصولات موجب كاهش اشتها ميگردند بنابراين فرد معتاد تنها به مصرف نوشابه هاي گازدار روي آورده و دچار سوء تغذيه ميگردند.هنگامي كه شما در بطري يك نوشابه گازدار را ميگشاييد بلافاصله حبابها و گازهاي موجود در آن به بيرون جهيده وظاهر ميگردند.گاز اينگونه محصولات بسبب وجود اسيد فسفريك و دي اكسيد كربن در تركيباتشان ميباشد كه سبب اسيدي گشتن اينگونه محصولات نيز ميگردند.PH نوشابه هاي گازدار بين 2.5 تا 3.5 ميباشد كه موجب پديد آمدن محيطي اسيدي در معده ميگردند. در كل مسير سيستم گوارش تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنين محيط اسيدي ميباشد. اما در ديگر اعضاي سيستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مري در پي مصرف نوشابه هاي گازدار محيط اسيدي ناهنجاري ايجاد ميگردد. چراكه مخاط دهان، گلو و مري بسيار در برابر اسيد حساس و آسيب پذير ميباشند. اسيد فسفريك موجود در اين نوشابه ها نيز با رقابت با اسيد هيدروكلريك معده عملكرد صحيح معده را تحت تاثير قرار ميدهد. هنگامي كه معده ناكارآمد ميگردد غذاي مصرفي گوارش نيافته باقي مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ ميگردد. افرادي كه از زخم معده و سوزش سر سينه رنج ميبرند بايد از مصرف نوشابه هاي گازدار جدا خودداري كنند.

4- تاثير بروي كليه ها: هنگامي كه ميزان اسيد فسفريك خون افزايش مي يابد كليه ها قادر بدفع سريع آن نميباشند بنابراين فشار مضاعفي بروي كليه ها تحميل ميگردد. مصرف نوشابه هاي گازدار سبب ميگردد تا كلسيم از استخوانها برداشته شده و درون خون جريان يابد اين امر موجب رسوب كلسيم اضافي در كليه ها گرديده كه در نهايت منجر به سنگ كليه ميگردد.

5- تاثير بروي پوست: خون اسيدي بروي عملكرد گلوتايتون تاثير ميگذراد. گلوتايتون يك آنزيم با خاصيت آنتي اكسيداني ميباشد. علاوه بر آن نوشابه هاي گازدار فاقد هرگونه مواد معدني و ويتامين ميباشند. افرادي كه نوشابه مصرف ميكنند معمولا مصرف آب ميوه، شير و حتي آب را كاهش ميدهند و بدن خود را از ويتامينها و مواد معدني كه براي سلامتي پوست ضروري ميباشند محروم ميسازند. بنابراين پوستشان بيشتر دچار چين و چروك ميگردد.

6- تاثير بروي استخوانها: اسيد فسفريك موجود در نوشابه هاي گازدار ماده اي بسيار سمي ميباشد. در صنعت از اسيد فسفريك بعنوان سختي گير آب استفاده ميگردد. به اين طريق كه اسيد فسفريك سبب زدودن كلسيم و منيزيوم از آب سخت ميگردد. اسيد فسفريك در بدن نيز داراي عملكرد مشابهي ميباشد. يعني يون كلسيم را از استخوانها بر داشته و پوكي استخوانها را سبب ميگردد.

7- تاثير كافئين: به نوشابه هاي گازدار عمدا كافئين افزوده ميگردد تا ايجاد اعتياد و وابستگي در مصرف كنندگان خود كنند. كافئين موجود در نوشابه هاي گازدار با سرعت بيشتري نسبت به ديگر نوشيدنيهاي حاوي كافئين مانند قهوه و چاي جذب بدن ميگردد. كافئين سبب برهم خوردن نظم خواب گرديده، علايم پيش از قاعدگي را تشديد كرده و سبب كم آبي در بدن ميگردد.

به خاطر داشته باشيد كه بيماريها يك شبه پديدار نميگردند بلكه در طي سالها بر اثر پيروي از رژيمهاي غذايي نامناسب ايجاد ميگردند.بنابراين مصرف نوشابه هاي گازدار را به حداقل ممكن رسانده و در عوض به نوشيدن آب وآب ميوه هاي طبيعي روي آوريد. هرگاه هم كه هوس مصرف نوشابه هاي گازدار را كرديد حتما از ني استفاده كنيد تا از تماس مستقيم نوشابه با دندانها خودداري كرده باشيد
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
بدليل فراگير شدن اين پديده ( متاسفانه ) در جامعه براي آگاهي دوستان جوانتر اين بخش ارائه مي گردد .

انواع مواد مخدر و روانگردان به همراه خطرات آنها


مصرف مواد مخدر و اعتياد به آن خطرناكترين پديده جامعه امروزي بحساب مي آيد كه جز تباهي، نابودي، بـيـماري،
پشيماني و مرگ چيزي بدنبال نخواهد داشت. نـتـيـجـه و عاقبت افرادي كه به مصرف مواد مخدر مبادرت مي ورزنـد
بـايد درس عبـرتـي براي افراد ديگر بخصوص جوانان باشـد تا بخاطر شادي ها، خوشـي هـا و اثـرات كـاذب زود گذر و
تحت تاثير دوستان ناباب هرگز حتي فكر مصرف آنها را نيز بـه خـود راه نـدهنـد. در اين قسمت براي آشنايي بيشتـر
شما با انواع مواد مخدر و اثرات سوئشان مطالــبي آورده شـده اسـت كــه اميد مي رود با خواندن آن افقي روشـن
براي پيشـگيـري و رهايي قطعي در فرا سوي ديدگاه همه افراد شكل گيرد.

تمامي داروهاي مخدر و روانگردان، مغز و نواحي مخـتـلف بـدن را تـحت تـاثـيـر خـود قـرار ميدهند و تعادل شيميايي بدن را بر هم ميزنند. احساساتي كه در پي اين گونه مواد در بدن ايجاد ميگردند به عوامل زير بستگي دارد:

سن: مواد مخدر در جوانان تاثير سوء بيشتري دارد بـخاطر آنكه مغزشان در حال رشد و تكامل است.
زمان استعمال
خلوص مواد
ميزان مصرف
چگونگي مصرف (تزريق، خوراكي، دود كردن، استنشاق )
خلق و خو، سطح سلامتي و شرايط محيطي فرد.


مواد روانگردان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مواد روانگردان به 4 گروه تقسيم بندي ميگرند:

1- STIMULANT (محركها): افزايش انرژي، هوشياري ذهني و فـعالـيـت جـسـمــاني، كاهش خستگي، سركوب گرسنگي، افزايش ضربان قبل و فشار خون. مثال: كـوكـائــين و كافئين .

2- DEPRESSAN (سركوبگرها): كاهـش انــرژي، هـوشيـاري ذهـنـي، ضـربـان قـلـب، فعاليت جسماني و سرعت تنفس، كاهش سرعت عكس العمل،خواب آور و القاء حالت رويا. مثال: الكل ، مرفين و هروئين.

3- HALLUCINOGENS (توهم زاها): تغـيـيـر و اخـتـلال در خـلق و خـو، ادراك و حــواس بينايي، شنوايي و احساسات، القاء حالت رويا. مثال: ماري جوآنا و ال اس دي.

4- NARCOTICS (مخدرها): القاء بي حسي، كرختي،رخوت و خواب شديد.



انواع گياهان روانگردان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- OPIUM POPPY (خشخاش)
داروهاي استخراجي: هروئين، مورفين، كـدئـيـــن، ترياك. مسكن و ضد درد ميباشند.

2- CANNABIS SATIVA ( شاهدانه)
داروهاي استخراجي: TETRAHYDROCANNABINOL كه مـــاده اي مسـكن، شـل كنـنـده عـضلات، خـواب آور و آنـتـي بيـوتـيك است. ماري جوآنا و حشيش ازآن گرفته مي شـود. حشيش از صمغ گياه و ماري جوآنا از ساقه و برگ آن.

3- COCA
از آن كوكائين استخراج ميشود كه يك آلكالوئيد بي حس كننده موضعي ميباشد.

نكته:
به تزريق وريدي موادمخدر MAINLINING و به تزريق زير پوست و عضلات SKIN POPPING ميگويند.

حشيش، ماري جوآنا و هروئين...

حشيش (CANNABIS)

اسامي عاميانه: GRASS ،HASH ،DOPE ،BLOW ،DRAW

شكل ظاهري: بصورت تكه هاي جامد، از رزين گياه شاهدانه ميباشد، قـهـوه اي و يــا مشكي است.

نحوه استعمال: بـصورت دود كردن با سيگار همراه با سيگار برگ و همراه با چپق و يا قليان، پختن آن و مصرف بهمراه غذا، همراه به چاي نيز دم ميكنند.

اثرات آني: ريلكس كننده، حواس شنوايي و بينايي (به خصوص رنگها) قويتر ميگردنـد، اشتها آور است، فرد حراف و يا منزوي ميگردد، واكنش به محركها كند ميشود، دقيقه ها طولاني شده زماني دير ميگذرد، اجسام عادي عجيب بنظر ميرسند.

خطرات كوتاه مدت: احسـاس سـردرگـمـي، اضــطراب، هراس، بد گـمـانـي، تـوانـايـي يادگيري كاهش مي يابد، هماهنگي حركات مختل ميشود.

خطرات دراز مدت: پارانوئيد، اسكيزوفرني، جنون، روانپريشي، افسردگي و اضطــراب، استعمال آن همراه با سيگار سبب آسيب جدي به ريه ها ميگردد.

ماري جوآنا (MARIJUANA)
اسامي عاميانه: WEED ،GRASS ،POT ،CHRONIC ،JOINT ،BLUNT ،HERB ،GANGA
HEMP ،BASH ،BHANG ،BLAST ،JIVE

شكل ظاهري: از برگ، ساقه شاهدانه بدست مي آيد. شبيه جـعــفـري خشك سبـز، قهوه اي و يا خاكستري ميباشد. اندكي توهم زا است.

نحوه استعمال: مانند حشيش ميباشد.

اثرات آني: گذشت زمان حس نميگردد، تمركز كاهش مييابد، حافظه و يادگيري كاهش مي يـابد، افـزايـش فـشار خـون و ضـربـان قـلـب، خشكي دهان، قرمزي چشمها، خواب آلودگي، اشتها آور، اثرات حشيش را نيز دارا مي باشد. خنده هاي مكرر.

خطرات: پارانوئيد، آسيب به ريه ها، سرفه و عفونت مجاري تنفس، برونشيت.

هروئين (HEROIN)

اسامي عاميانه: HORSE ،SMACK ،BIG H ، BLACH TAR ،CABALLO ،DRAGON،
GEAR SKAG ،BROWN ،JUNK

شكل ظاهري: از خشخاش بدست مي آيد، شكل تغيير يافته مورفين است، هـروئين خالص گرد سفيد رنگي است كه طعم بسيار بدي دارد، هـروئـيـن مـعمولا با مواد ديگري مانند نشاسته، پودر شكر، پودر تالك، پودر شير، آرد و گچ و تركيب مي گردد، هـروئـيـــن ميتواند قهوه اي و يا مانند قير تيره باشد.

طرز استعمال: دود كردن، تزريق وريدي، استنشاق (زماني كه گرم ميگردد ميسوزد و ايجاد دود ميكند به استنشاق دود آن CHASING THE DRAGON ميگويند.)

اثرات آني: خـوشـي زياد، كاهش درد، تـهوع، خـارش شـديـد، چـرت زدن، كـنـد شـدن تـنـفس، خـواب آلـودگـي، نشئـگي، ريـلـكس شـدن. مسـكن درد بسيار قوي، احساس سنگيني، گويي يك پتوي گرم دور بدتان كشيده شده است.

خطرات: بسيار اعتياد آور است، هپاتيت، ايدز، اسـتـعمال بيش از حد تنفس را متوقف كرده و سبب مرگ ميشود. چون با موادي همچون گچ، آرد، تالك و غيره تركيب ميـگردد، استعمال تزريقي آن سبب ايجاد حساسيت در بدن و خارش شديد ميشود. صـــدمه به قلب و عروق خوني، عفونت، هموروئيد و سوء تغذيه، آسيب به كبد و كليه.


كوكائين (COCAIN)
اسامي عاميانه:NOSE CANDY ،BASE ،FLAKE،
TOOT ،WHITE ،BLOW ،SNOW ROCK ،CHARLIE،
COKE ،STARDUST


شكل ظاهري: گرد سفيد رنگي كه از برگهاي خشك شده گياه كوكا بدست مي آيد.با پختن كوكائين همراه با جوش شيرين ماده مخدر ديگري بنام CRACK حاصل مي گــردد. كرك بسيار بسيار اعتياد آور بوده و بشكل حبه هاي سفيد و يا قهوه اي رنگي ميباشـد. معمولا با نشاسته، شكر، ويتامين سي، پودر شير و پودر تالك تركيب مي گردد.

نحوه استعمال: استنشـاق از راه بيـنـي، تـزريق وريـدي، دود كـردن كـرك تـوسط پيپ، جويدن برگها، بكار بردن در غشاء مخاطي دهان، مهبل و مقعد.

اثرات آني: يك محرك ميباشد، اثراتش بسيار زود از ميان مي رود (30 دقيـقـه بـعد) كـه سبب ميگردد فرد احساس افسردگي و نا آرامي كند، حـتي بـا يكـبـار مـصرف اعتـيـادآور است. افـزايش اعتمـاد بنـفس، احسـاس نيـرومنـدي و هـوشـيـاري، سـبــب تپــش قلب مي گـردد، انرژي زا، فرد حراف و يا كم حرف ميشود، سريع و چابك، شنگولي. از مـيـان رفتـن تـمركـز، هــماهنگي حركات و ميل جنسي، تنفـس كـم عـمـق و نامـنـظـم، رفـتـار خشونت آميز، رعشه، بسيار زود اثرش ايجاد مي گـردد (10 ثـانـيـه پـس از اسـتـعـمـال) افزايش انرژي، تقويت نيروي جنسي، ترشح دپامين در مغز.

خطرات: استنشاق آن از را بيني سبب آسيب به پره مــياني بيني شده و در آن ايجاد حفره ميكند. آنقدر خطرناك است كه با اولين مصرف مي تواند سبب سكته قلبي گـردد. مشـكـلات تـنـفسي، آسيـب بـــه ريه، تشنج و مرگ ناگهاني. در دراز مـدت نـيـز سـبـب پارانوئيد، توهم، خشونت و كاهش وزن ميگردد.به مغز و قلب نيز آسيب جدي ميرساند.


ال اس دي (LSD)

مخفف LYSERGIC-ACID-DIETHYLAMIDE ميباشد.

اسامي عاميانه: ACID ،TABS ،BLOTTER

شكل ظاهري: در كاغذهاي مربعي شكل كوچك كه مـعـمـولا روي آنـهـا طرح و نـقـوش مختلفي وجود دارد-بصورت قرصهاي ريزي بنام MICRODOTS ،DOTS، به صـــورت مـايع، كپسول و ژلاتين نيز موجود ميباشد. ال اس دي خالص گرد بي بـو و سفـيـد رنگي است كه از يك نوع قارچ استخراج ميگردد.

نحوه استعمال: استنشاق، دود كردن، تزريق، خوراكي.

ثرات آني: توهم زاي قوي، حالت پرواز (TRIP)، ظـرف يك ساعت پس از مصرف ظـــاهر گشته و 8 الي 12 ساعت اثر آن باقي مي مـاند، فـرد قـادر بـه خـاتمه دادن به اين حالت نمي بـاشـد، رنــگها روشنتر، اصوات جديدتر و حركات و زمان كند تر و يا تندتر مي گـردد. ادغام حواس در يكديگر (رنگها شنيده ميگردد و صداها ديده ميشود)، كاهش اشتها، گر گرفتگي، پارانوئيد، لرز، تپش قلب، سر در گمي و تنفس سريع.

خطرات: يك حالت پرواز و يا نشئه گي حاصل از ال اس دي ميتواند خوشايند بـاشد اما يك تريپ بد بسيار وحشت آور خواهد بود. مسـئـله ديـگر حـالتـي اسـت كه تريپ مجددا بدون استعمال ال اس دي براي فرد بارها و بارها تكرار ميشود كه FLASH-BACK نامــيده ميگردد. افسردگي، روانپريشي، جنـون، تشـنـج، مـرگ، خود كشي از عواقب مصرف آن بشمار ميرود.

اكستاسي (ECSTASY)

اسامي عاميانه: ECCY ،XTC ،X ADAM ،E-DIAMONDS ،MITSUBISHI ،LOVERS SPEED ،CLARITY

شكل ظاهري: از METHYLENE-DIOXYMETHYL-AMPHETAMINE) MDM) تهيه ميگردد قرص به اشكال و اندازه هاي گوناگون، گرد، كپسول، مايع. از نـوعي آمـفي تـامين توهم زا ميباشد، معمولا با نشاسته، پودر تالك و رنگ، كافئين، آمـفي تـامين و افدرين تركيب ميگردد.

نحوه استعمال: خوراكي، دود كردن و استنشاق، تزريق.

اثرات آني: اثر آن 20 دقيقه پس از مصرف ظاهر ميگردد، اكستاسي هم محرك است و هم توهم زا، افزايش انرژي و حس خوشي، اصوات، رنگها و احساسات شديدتر ميگردد اثر آن تا 6 ساعت باقي ميماند، به حالت ايجاد شده از آن ROLLING مي گـويند، اثراتش شبيه آمفي تامين ميباشد، افزايش ضربان قلب، افزايش اعتماد بنفس،احساس تهوع، اضطراب، احـساس صمـيـميت بـا ديـگران، سـايـيدن دنـدانـها بـه يكديگر، كاهش اشتها، تعـريـق، احــساس شديد لذت، گرمي و شادي، شما را به رقصيدن وا مي دارد. تـرشـح دپامين و سروتونين در مغز.

خطرات: گرمازدگي، چون بيشتر در كلوبها از آن استفاده مي گـردد و در پـي فـعـالـيــت شديد مانند رقصيدن سبب افزايش شديد گرماي بدن ميگردد كه بسيار خطرناك اســت، فرد براي رفع تشنگي مـمـكن اسـت آب فـراوان بـنـوشد كـه ايـن خـود سبب رقيق شدن بيـش از حـد خــون و از مــيان رفتن تعادل سديم خون شـده و سـبـب تـورم اعـضـاء بـدن هـمـچـون مـغز و در نهايت مرگ فرد مي شـود، پـس از يـكـي دو روز بـعـد فـرد احـسـاس افسـردگـي و خـستگي ميكند، در دراز مدت سبب آسيب به كبد، كليه و مغز مي گردد، توهم گويي، استفراغ، تشنج.

كتامين (KETAMIN)
اسامي عاميانه: K-SPECIAL ، K-VITAMINE ، K-KET

شكل ظاهري: گرد سفيد رنگ، بصورت قرص و يا مايع.

نحوه استعمال: خوراكي، استنشاق و تزريق.

اثرات آني: بي حس كننده قوي ميباشد، القاء تجربه خارج از بدن، كـرختــي و توهم زا ميباشد.

خطرات: در كوتاه مدت سبب مشكـلات بـيـنـايي، عـدم تـعـادل و هـمـاهنگي، توهمات وحشتناك و در دراز مدت سبب احساس گم گشتگي و جدايي از واقعيت ميگردد.

متادون (METHADONE)
اسامي عاميانه: METH-LINCTUS

شكل ظاهري: مايع سبز، آبي و يا كهربايي رنگ، قرصهاي سفيد رنگ.

نحوه استعمال: خوراكي.

اثرات آني: اثراتي شبيه هروئين داشته اما خفيف تر.

خطرات: سبب كما و مرگ ميگردد.

آمفي تامين (AMPHETAMINES)

اسامي عاميانه: SPEED ،WHIZZ ،METH ،CRANK،
GLASS ،CHALK ،UPPERS ،FAST - شيشه



شكل ظاهري: گرد سفيد رنگ و يا خاكستري، كپسول، قرص. بـراي آنـكه آفتي تامين قابل دود كردن گردد آن را كريستاليزه ميكنند كه در اين صورت به آن ICE ميگويند.

نحوه استعمال: استنشاق، دود كردن، تزريق و يا حل درون مايعات، خوراكي.

اثرات آني: اثر آن 3 الي 4 ساعت بعد ظاهر ميگردد، هيجان زدگي، اعتماد بنفس بالا، افزايش هوشياري، پر انرژي، كاهش اشتها، بي خوابي، يك محرك ميباشد.

خطرات: دركوتاه مدت سبب احساس اضطراب، افسردگي و خستگي پس از استعمال آن مي شود، افزايش ضربان قلب و تنفس، اختلال در ديد، خشكي دهان، سـرگـيـجـه و خشونت، مرگ ناگهاني و سكته قلبي. در دراز مدت سبب توهم، وحشتزدگي، كـاهش وزن، آسيب به مغز و حافظه، تشنج و مرگ ميگردد.
قارچ ها (MAGIC MUSHROOMS)



اسامي عاميانه: SHROOMS-MUSHIES

نحوه استعمال: پخته همراه با غذا، دم كرده همراه با چاي.

اثرات آني: اثري خفيف تر از ال اس دي داشته و تا 4 ساعت باقي ميماند.

خطرات: درد شكم، اسهال، تهوع و مرگ در پي مصرف قارچهاي سمي.

جي اچ بي (GHB)



مخفف GAMMA HYDROXYBUTYRATE است.



اسامي عاميانه: GHB ،GBH ،GABBA ،G ،LIQUID ECSTACY

شكل ظاهري: مايع بي رنگ و بي بو داخل بطريهاي كوچك، بصورت كپسول.

نحوه استعمال: خوراكي.

اثرات آني: مقادير كم آن اثرات شبيه الكل دارد و مصرف زياد آن مانند اكستاسي عمل ميكند.

خطرات: تهوع، خواب آلودگي، احساس گم گشتگي، تشنج و مشكلات تنفسي.

حلالها (INHALANTS)

اسامي عاميانه: BULLET ،BOLT ،RUSH ،SNAPPERS ،POPPERS ،WHPPETS AEROSOLS ،SNIFF ،NITRITES

شكل ظاهري: موادي هستنهد كه فرد با استنشاق آنـها حـالت سرخوشي و نشئـــه گي دست ميدهد مانند: چسبها، تينر رنگ، گازوئيل، جوهر مركب، اسپري مـو، اسپري رنگ، اسپري شوينده، گاز فندك، استون، شيشه شور، واكس كفش، غلط گيرها. ناميده ميگردد.

نحوه استعمال: استنشاق مستقيم فـراورده، ريــختن اين گونه مواد درون كيسه هاي پلاستيكي و استنشاق از طريق آن كه BAGGING ناميده ميگردد.

اثرات آني: خواب آور، مسكن، ضد درد، مستي، گيجي، سردرگمي.

خطرات: كوتاه مدت سبب تهوع، سرفه شديد، لكه اطراف دهان،خفگي و در دراز مدت سبب سر درد، خونريزي بيني، كاهش حس بويايي، كـاهـش اكـسيـژن به مغز و آسيب به مغز، آسيب به كليه ها، كبد و سيستم عصبي و ششها ميگردد.
استروئيدها (STEROIDS)






اسامي عاميانه: ROIDS ،SAUCE ،SLOP ،JUICE ،PUMPERS ،GYM CANDY
ANABOLICS



شكل ظاهري: مشتقات هورمون مردانه تستوسترون مي بـاشنـد كـه رشـد عـضـلات اسكلتي را افزايش ميدهد. ورزشكاران براي بـهبـود عـمـلكرد و ظاهر فيزيكي خود از آنها استفاده ميكنند. استقامت را نيز افزايش ميدهد.

نحوه استعمال: خوراكي، تزريق.

خطرات: افزايش فشار خون، كلسترل بالا، بيماري كليه و كبد، صدمه به قلب، ديابــت، يرقان، افسردگي، رفتارهاي خشونت آميز. در مردان: رشد سينه، تحليل بيضه، كـاهش اسپرم، ناباروري، آكنه، سكته. در زنان:رشد مـو در صـورت، بـم شـدن صدا، اخـتــلال در قاعدگي، كاهش سايز سينه.

سركوبگرها و مسكنها
(TRANQUILIZERS
= DEPRRESSANT)


اسامي عاميانه: DOWNERS ،GOOFBALSS ،BARBS ،BLUE DEVILS ،JELLIES TRANY ،BENZOZ ،LUDES

شكل ظاهري: اين داروها مســكن بوده و سبب شل شده عضـلات و آرامـش اعـصـاب ميگردند. به صورت قرص و كپسول ميباشند. مانند: واليوم و مرفين.

نحوه استعمال: خوراكي و تزريق.

اثرات: تسكين اضطراب و تنش، خواب آور،

خطرات: اعـتــياد آور، كاهش انرژي، كاهش حافظه، افسردگي، بي خـوابـي و حـمـلات هراسي.

پي سي پي (PCP)

اسامي عاميانه: ANGEL DUST ،HOG CRYSTAL ،ZOOT ،PHENCYCLIDINE

شكل ظاهري: يك بي حس كننده مي باشد. گرد سفيد رنگ كريستـالـي، بـه صـورت كپسول و قرص نيز وجود دارد.

نحوه استعمال: استنشاق، دود كردن و تزريق.

اثرات: خوشي، ريلكس شدن، بي وزني، عدم تمركز، اضطراب، افسردگي.

اكسي كنتين (OXYCONTIN)

اسامي عاميانه: OXY ،OC ،OXYCOTTON

شكل ظاهري: مسكن درد ميباشد كه ماده فعال آن اكسيكدون (OXYCODONE) است. بصورت مايع، قرص ميباشد.

نحوه استعمال: تزريق، استنشاق، جويدن، پخته همره غذا.

اثرات: كند شدن تنفس، تهوع، استفراغ، يبوست، سردرد، گيجي، تعريق و ضعف.

خطرات: مانند مسكن ها.

ترياك (OPIUM)
خصوصياتي شبيه هروئين دارد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
روشهاي پيشگيري از چين و چروك پوست

پوست چروكيده معمولا داراي بافت خشن و زمخت بوده و پر از چين و چروك ميباشد. اساسا علت آن در معرض قـرار گرفـتـن مـفـرط پوسـت در بـرابـر عـوامـل جـوي همچون نور خورشيد و يا سرماي شديد مي باشد. اگـر پـوست شــما چين و چروك داشته و يا آنكه مايليد از ايـجاد چـيـن و چروك روي پـوســتتان جلوگيري بعمل آوريـد از نـكات ذيـل پـيـروي كنيد:

1- همواره هرگاه مي خواهيد از خـانه خـارج شـويد از كـرمـها و يا لوسيونهاي ضد آفتاب استفاده كنيد.

2- از صابون استفاده نكنيد. جاي آن صورت خود را با كرم شير بشوييد.

3- در شب از كرم مرطوب كننده استفاده كنيد.

4- صـبـح هنگام پيش از آنكه حمام بگيريد سفيده تخم مـرغ را جـدا كـرده و آن را بـا يـك قاشق سوپخوري عسل و 4/1 قـاشق چـايخوري آب هويج مخلوط كرده و به روي صورت خود قرار دهيد.

5- باقيمانده آرايش خود را توسط يك پنبه آغشته به آب گرم ( كـه قدري نشاسته به آن افزوده شده است ) پاك كنيد. اين كار زبري و چين وچروك پوست را رفع خواهد كرد.

6- پيش از آنكه از وان استفاده كنيد 2 قاشق غذاخوري روغن زيتون را بـه آب وان اضافه كنيد.

7- در تمام فصول از مواد آرايشي حاوي تركيبات مواد مرطوب كننده استفاده كنيد.

8- مشتقات ويتامينA: تريتنوئين ( رتين A ) دارويـي اسـت كـه از ويـتـامـين A استخراج شده و براي درمان آكنه (جوش صورت) بكار گرفته ميشود. امـا گـاهي اوقات براي درمان چين و چروك صورت نيز تجويز مي گردد. طـريقه استـفاده آن يك بار پيش از خواب بوده و تنها براي رفع چين و چروكهاي سطحي و كوچك كاربرد دارد.

9- AHA ( آلفاهيدروكسي اسيد و يا اسيد ميوه ): مـصرف منـظـم AHA بـافت پوست را بهبود بخشيده و پوستهاي پير را درخشنده تر نشان مي دهد. هـمـچنين سبب افزايش ساخت كلاژن و هيالورونيك اسيد مي گردد. بـراي حـاصل شدن بـهـترين نـتـيجه، مصرف كنندگان AHA نبايد صورتشان را با صابونهاي قليايي بشويند.

10- كـلاژن: كلاژن پروتئين موجود در پوست مي بـاشـد كـه بـه بـسيـاري از مـحـصـولات آرايشي افزوده مي گردد. هرچـنـد مـصرف خـوراكي آن زياد سودمند نيست اما تزريق آن موثر ميباشد. تزريق كلاژن به پوست قادر است چين وچروك و گود رفتگيهاي ظريف و ريز را اصلاح فوري كند. پـس از تـزريق كلاژن نبايد در مقابل آفتاب قرار گرفت. اما اگر شـما از هرگونه بيماري خود-ايمني رنج مي بريد از تزريق كلاژن خودداري ورزيد.

11- پيلينگ شيميايي: درمابريشن ( سايش پوست ) دو روش ديگر براي درمان پوست چروكيده ميباشد.

12- ماساژ: هـنـگام استـفـاده از كـرمـهاي مـرطوب كننده دستان خود را بصورت حركات مدور به ملايمت از چانه تا ميان پيـشـاني بالا آورده و سپـس دستـانـتـان را به دو سوي صورتتان به پايين سر دهيد. اين كار را 12 مرتبه تكرار كنيد.

براي جلوگيري از چين و چروك و خطوط صورت اطراف دهان، خنـده اغـراق آميـزي كـرده و سپس دندانهايتان را مـحـكـم به هم بفشاريد. اين كار را 24 مرتبه تكرار كنيد.

براي جلوگيري از چين و چـروك گـردن دستهـايـتان را از زير چانه بطرف پايين و بالا ماساژ بدهيد اين كار را 12 مرتبه تكرار كنيد.

13- نور خورشيد علت شماره يك چين وچروك، تـغيـيرات رنگـدانـه ها و سـرطـان پوست مي باشد. تا حد امكان از در معرض قرار گرفتن مقابل نور خورشيد پرهيز كنيد. هـرگاه از خانه خارج ميگرديد حتما از كرم ضد آفتاب استفاده كنيد.

14- چـاي: تحـقـيـقات ثـابـت كـرده كـه نـوشيدن چاي سبز تاثير بـسزايي بر فرايند پيري دارد. چاي منبع غني از آنتي اكسيدان بـوده كـه بـا راديـكـالـهـاي آزاد بـدن شـمـا مبارزه مي كند. حداقل چاي كيسـه اي را بـه مـدت 3 دقيـقه در آب گـرم قـرار دهـيد تا بيشترين نتيجه را بدست آوريد.

15- يكي ديگر از مشكلات خشكي پوست مي باشد. بـا افزايش سـن شـما سلولهاي پوست آب و چربي كمتري توليد خواهد كرد. براي مقابله با خشكي پوست مراحل زير را طي كنيد:

-- از مرطوب كننده استفاده كنيد: در فـصل پـايـيـز و زمـستان از مرطوب كننده استفاده كنيد. و يا آنكه از سيستمهاي مرطوب كننده خانگي سود برده و يـا يـك كتري آب را روي رادياتور قرار دهيد.

-- بـر خلاف تصور عام هنگامي كه شما در معرض آب قرار مي گيـريد بـدن شـما رطوبت بيشتري از دست مي دهد. هر چه بيشـتر در معرض آب قرار گيريد پوست شما خشكتر و پير تر مي گردد. از آب ولرم و يا خنك و نـه آب داغ براي شسـتشوي بدن خود استفاده كنيد. آب داغ چربي طبيعي پوست بدنتان را از ميان خواهد برد. و هرگاه از وان استفاده ميكنيد به آن روغن مخصوص اضافه كنيد. در وان بيش از 15 دقيقه باقي نـمانيد و پس از آن از مرطوب كننده اسفاده كنيد.

16- خواب مناسب: كيفيت خوابيدن شما روي پوست شما تاثير گذار ميباشد. از بالش نرم، بزرگ با پارچه طبيعي و غير مصنوعي استفاده كنيد.

17- در مــعرض حرارت قرار نگيـريد: گـرما قـادر اسـت بـه درون پـوسـت رخـنـه كـرده و بـه بافتهاي همبند صدمه وارد كند. هنگام استفاده از سشوار دستي آن را در حالت بسيار داغ قرار ندهيد و جريان هواي گرم را مستقيما بسمت پوست نگيريد. از گرماي نيمروزي نيز پرهيز كنيد.

18- از عوامل جوي بدور باشيد: هـنگامي كه در زمستان از خانه خارج مي گـرديـد براي محافظت از پوست صورتتان از بادهاي سوزناك زمستاني، از مـاسـك صـورت اسـتـفــاده كنيد. پيش از آنكه به شنا برويد از يك مرطوب كننده قـوي اسـتـفاده كـنيد تا از جذب كلر به پوستتان جلوگيري بعمل آيد.

19- شستشوي چشمي: براي برطرف كردن چشمان پف كرده يك كتري چاي دم كـنيد و بگذاريد تا خنك گردد و سپس چشمها را با آن شستشو دهيد. و يا 2 قاشق استيل را بـه مـدت چنـد دقـيـقه درون فـريز قرار داده و سپس روي چشم هايتان قرار دهـيـد تا پـف چشمانتان تقليل يابند.

20- آب فـراوان بـنوشيـد: مـتـخصصين تـوصـيه مي كـنـند كـه حـداقـل روزانـه 8 ليـوان آب بنوشيد. اين كار حقيقتا شرايط پوست را بهبود مي بخشد.

21- تغذيه مناسب براي جوان باقي ماندن و سلامتي پوست ضروري ميباشد. بـه نكات زير توجه كنيد:

مطمئن شويد رژيم غذاييتان حاوي ويتامينها و مواد معدني ضروري ميباشد.
آنـتـي اكسيدانها كه شامل ويتـاميـن A,C,E مي بـاشـنـد صـدمـات نـاشي از نور خورشيد را كاهش ميدهند. ويـتـامين A سرعت بـازسـازي سـلـولها را افـزايـش، رشد سلولها را عادي و جريان و تشكيل كلاژن را افزايش ميدهد.
سبزيجات و ميوه جات تازه منبع خوبي از ويتامين A و C بوده درحالي كه مصرف آجيل ويتامين E بدن را تامين خواهد كرد.
روي ماده معدني ضروري براي توليد كلاژن ميباشد(بافت پشتيبان پوست).جگر گـوساله و گـاو، گـوشت لخم گاو، تخمه آفتاب گردان، بـادام زميني و پنير مـنـابـع خوبي از روي ميباشند.


22- يـك چهره درهم تشكيل چين و چروك را تسريع مي كند خـصوصا اطراف چشـمـهـا، برامدگي بيني و روي پيشاني. بطور متوسط كودكان 400 بار در روز مي خـندند درحالي كه اين ميزان در بزرگسالان تنها 15 مرتبه مي بـاشد. خـنـديدن بـافتهاي همبند پيرامون دهان را تحكيم كرده و باعث حفظ شكل ظاهري صورتتان مي گردد.

23- سيگار را ترك كنيد: سيگار كشيدن پوست را از جـريان يـافتن طبيعي خون محروم ساخته و سبب انقباظ مويرگهاي پوستي ميگردد. همچنين سيگار از رسيدن اكسيژن و مواد مغذي به پوست بدن جلوگيري بعمل مي آورد.

24- اگر وزن بـدنـتـان مـرتـبـا بيش از 3.5 كيلو گرم نواسان وزني داشته بـاشد سرانجام روي چهره شما نمايان ميگردد. بهمين نحو اگر سريع و بيش از حد وزنتان كاهـش يـابـد، مـمـكن است پوس بدنتان آن لايه چربي را كه شكل طبيعي را حفظ مي كند، از دسـت بدهد. خيلي سريع وزنتان را كاهش ندهيد و گرنه مجددا چين و چروك پوسـتـتان نمايان مي گردند.

25- روز خود را با نوشيدن يك فنجان آب جوشيده همراه با آب ليمو ترش آغاز كنيد. اين نـوشيدني ناخالـصيهايي كه در بـدن شـما انـبـاشتـه گـرديـده اند را از بدن دفع مي كند. همچنين ليموترش بعنوان يك شستشو دهنده ملايم كبد نيز عمل مي كند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
دانشمندان ژن جهش يافته‌اي را كشف كردند كه در بروز بيماري نشانگان تورت ‪ Tourette‬ نقش دارد. اين بيماري يك درصد افراد را مبتلا مي‌كند.


به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، دانشمندان دانشكده پزشكي دانشگاه ييل ژني را كشف كردند كه به هنگام جهش يافتن به بروز بيماري نشانگان تورت مي‌انجامد.

اين بيماري يك اختلال عصب شناختي است كه عمدتا پسران را مبتلا مي‌كند. نتايج اين تحقيق در شماره ‪ ۱۴‬اكتبر مجله ساينس منتشر شده است.

محققان پيشتر معتقد بودند اين نشانگان در اثر يك ژن معيوب بروز مي‌كند به همين خاطر به دنبال شباهتهاي ژنتيكي در دسته‌هاي بزرگي از مبتلايان بودند.

محققان دانشگاه ييل يك پسر مبتلا به نشانگان تورت را يافتند كه يك ناهنجاري كروزموني داشت كه نشانگر دخالت برخي ژنها است.

متيو استيت استاد ژنتيك دانشگاه ييل گفت اين ژن سرنخهايي براي درك نشانگان تورت در سطح مولكولي و سلولي فراهم مي‌كند.

ژن ‪ SLITRK1‬كه بر روي كرموزوم شماره ‪ ۱۳‬قرار گرفته است و به افراد سالم در رشد نرون‌ها كمك مي‌كند بطور طبيعي در معدودي از قسمتهاي مختلف مغز بروز مي‌كند. دانشمندان موارد اندكي را يافتند كه جهش اين ژن عملكرد پروتيين را تغيير مي‌دهد.

بررسي ژنتيكي پسر مبتلا به اين نشانگان كه يك اختلال كروموزمي شناخته شده نيز داشت نشان داد بيان ژن ‪ SLITRK1‬در نزديكي ناهنجاري كرموزومي رخ داده است.

براي آزمايش ارتباط ژن با اين نشانگان دانشمندان ژن جهش يافته پسر را با همان ژن در ‪ ۱۷۴‬بيمار ديگر مبتلا به اين نشانگان مقايسه كردند. آنها يك توالي ژني غيرعادي را در يك خانواده يافتند.

محققان همچنين دو بيمار غيرخويشاوند را يافتند كه تغيير يكساني در توالي دي ان آ در قسمتي از ژن كه مسوول ساخت پروتيين نيست داشتند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
دانشمندان دانشگاه هليسنكي فنلا‌ند در بررسيهاي خود پروتئيني را به نام تري پپتيد كي دي آي در بافتهاي آسيب ديده مغز و نخاع يافتند كه اثر تركيبات سمي موجود در بافت هاي عصبي صدمه ديده را خنثي مي كند و در ترميم سلولهاي‌عصبي آسيب ديده موثر است.

دانشمندان اميدوارند با استفاده از اين پروتئين به شيوه جديدي براي درمان آلزايمر و پاركينسون دست يابند .
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
نتايج تحقيقات 5 ساله دانشمندان دانشگاه دوك كاروليناي شمالي نشان داد، مسكن‌هاي غير استروئيدي ضدالتهابي مانند ايپوبروفن يا ناپروكسن خطر ابتلا به سرطان تخمدان را كاهش مي دهند.
به گزارش رويترز،اين دانشمندان با مطالعه هزارو 312 زن كه 865 نفر از آنان به سرطان تخمدان مبتلا بودند، دريافتند حداقل 3 ماه مصرف اين مسكن‌ها احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را 82درصد كاهش مي دهد. مصرف داروهاي حاوي استامينوفن مانند تيلنول نيز خطر ابتلا به اين سرطان را 22درصد كاهش مي‌دهد ومصرف آسپيرين نيز موجب كاهش 73درصدي احتمال ابتلا به اين سرطان مي شود.
 
بالا