برگزیده های پرشین تولز

پيمان ابدي بدلكار ايراني «هشدار براي‌ كبري‌ 11» درگذشت

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1
صبح امروز جمعه ـ 18 ارديبهشت ماه ـ خانه سينماي ايران، مملو از جمعيتي بود كه آمده بودند، پيكر پيمان ابدي- بدلكار سينما و تلويزيون ايران- تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه كنند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم جمعي از هنرمندان سينما و تلويزيون و علاقمندان به پيمان ابدي حضور داشتند؛ ضمن اينكه اعضاي گروه «بدلكاري ابدي» در حالي كه لباسهايي متحدالشكل به تن داشتند، از مقابل در خانه سينما تا داخل حياط در صفي منظم ايستاده بودند.

حسينعلي فلاح ليالستاني، ميرمحمد تجدد، داود خليلي، ذبيح ذبيح‌پور، محمدرضا گلزار، عليرضا فتحي، باران كوثري، شقايق دهقان، سيامك انصاري، پژمان بازغي، برادران بنفشه‌خواه، همايون باقرزاده، رضا طوفان، مهدي ميامي، حسن فردين، فريدون بخشايش، ايرج سرباز، رحمان مقدم، حشمت آرميده، علي الله‌ياري، هما مكرمي و سيما پرنور از جمله هنرمنداني بودند كه صبح امروز(18 ارديبهشت ماه) در مراسم تشييع پيكر پيمان ابدي حاضر شدند.

در بخشي از اين مراسم بابك باقري يكي از شاگردان ابدي به نيابت از گروه بدلكاري «پيمان ابدي» در سخناني كه به سختي قادر به بيان جملاتش بود، از حاضران تشكر كرد و گفت: صفت‌هاي پيمان را در يك جمله نمي‌توانم بگويم؛ او در خوش‌برخوردي، زبان‌زد همگان بود و اعتمادبه‌نفس‌اش نيز براي همه سمبل بود. من ياد ندارم سر صحنه‌ي فيلمي باشم و پيمان محبوب نباشد. او به حدي درست‌منش بود كه همه را شيفته خود مي‌كرد.

بابك باقري سپس به بيان اين جمله پرداخت كه پيمان ابدي با يك هدف وارد ايران شد و آن اين‌كه بتواند سينماي اكشن ايران را متحول كند. او نهايت تلاشش را انجام داد تا قدمي براي تحول اكشن سينماي ايران بردارد و حتي جانش را هم در اين راه از دست داد.
444135_orig.jpg

شاگرد ابدي در ادامه مطرح كرد: پيمان ابدي همانند نام خانوادگي‌اش ابدي و جاوداني شد؛ من و بچه‌هاي تيم هرگز نخواهيم گذاشت دنيايي كه او به سوي سينماي اكشن ايران باز كرده‌است، بسته شود؛ ما تا ابد پيمان را در ميان خودمان نگه خواهيم داشت.

او سپس به قرائت شعري پرداخت و گفت: تا كه بوديم نبود با ما كسي .... كشت ما را غم بي‌هم‌نفسي

تا كه مُرديم همه يار شدند.... خفته‌ايم همه بيدار شدند

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين مراسم، مسعود حقي از اعضاي گروه كارگرداني فيلم «چشم‌هاي نامحسوس» كه آخرين حضور پيمان ابدي در عرصه‌ي بدلكاري را به ثبت رساند، سخنراني كرد.

او با اشاره به مطالبي كه طي روزهاي اخير در برخي از رسانه‌ها منتشر شده‌است، تأكيد كرد: اعضاي گروه سازنده اين تله فيلم در حين حادثه تمام تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند پيمان ابدي را نجات بدهند.

حقي با بيان صحنه‌اي كه باعث شد پيمان ابدي جان خود را از دست بدهد، خاطرنشان كرد: صحنه بايد به گونه‌اي فيلم‌برداري مي‌شد كه گويي راننده كنترل ماشين را از دست داده‌است و فرمان بايد به چپ و راست منحرف مي‌شد. پيمان ابدي به آقاي عزيز محمدي پيشنهاد كرده بود كه نمي‌خواهد صحنه را همانند بسياري از فيلم‌ها كه اتوبوس توي دره مي‌رود و بعد چاشني انفجار را مي‌زنند، تصويربرداري شود. او خواسته بود كه پشت اتوبوس را چند ليتر بنزين بريزند و يك كوكتل مولوتوف هم به او بدهند تا بتواند اتوبوس را منفجر كند. دكتر موسويان (كارگردان فيلم) گفت: «پيمان اگر خطر دارد از اين صحنه بگذر» اما او گفت كه قبل از آتش‌سوزي بيرون مي‌پرد؛ همه‌چيز دقيق بود؛ هيچ‌كس فكر نمي‌كرد چنين اتفاقي بيافتد. حتي ما روز قبل صحنه‌اي خطرناك‌تر از اين را هم فيلم‌برداري كرده بوديم و دكتر به خاطر موفق از آب درآمدن فيلم‌برداري اين صحنه سجده شكر گذاشت و گفت: من فيلم نمي‌خواهم، پيمان را سلامت مي‌خواهم.

مسعود حقي يادآور شد: در صحنه‌ي آخر نيز پيمان ابدي ما را مطمئن كرد و گفت مسعود اگر يك‌ درصد هم احتمال خطر وجود داشته باشد، اين كار را نمي‌كنم؛ او همه‌چيز را رياضي‌گونه حساب مي‌كرد؛ من در چهارقدمي او بودم اما به ناگاه اتوبوس لب دره ايستاد و سنگي زير چرخ اتوبوس رفت كه باعث شد ماشين منحرف شود؛ من در آن لحظه تنها يك كلمه از پيمان شنيدم و آنهم كلمه‌ي «كمك» بود.

او سپس ادامه داد: ما خيلي سعي كرديم كه اتوبوس را تكان بدهيم و حتي در آن آتش و انفجار به سمت ماشين رفتيم تا شايد بتوانيم او را بيرون بياوريم؛ جرثقيل هم آورديم تا اتوبوس را تكان دهيم، اما مي‌ترسيديم پيكر پيمان ابدي همراه اتوبوس به دره پرتاب شود.

مسعود حقي گفت: بياييم باور كنيم كه پيمان ابدي سر صحنه و چيزي كه عشقش بود، مردانه رفت. او همواره مي‌خواست در سينماي اكشن ايران بدعت‌گذاري كند و صحنه‌هايي كه تنها در تخيل مي‌گنجد را به تصوير بكشد. در آخرين صحنه‌ همسرش هم حضور داشت و همه مي‌دانند كه او كاملا با فكر پريد و همه‌چيز را خودش طراحي كرده بود.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم همچنين يكي از هنروراني كه در صحنه‌هاي پاياني با پيمان ابدي بازي داشت، همراه با دسته گلي سفيد شعري را در وصف پيمان ابدي خواند.

دكتر موسويان كارگردان تله‌فيلم «چشم‌هاي نامحسوس» كه پيمان ابدي سر صحنه‌ي آن جان باخت، نيز در جملاتي كوتاه از پيمان ابدي به عنوان مردي بالامقام ياد كرد.



چگونگي حادثه :
مسعود حقی مدیر فیلمبرداری فیلم تلویزیونی "چشمان نامحسوس" درباره چگونگی وقوع حادثه و فوت پیمان ابدی در صحنه‌ای از فیلم گفت: خبرهایی در رسانه‌های مختلف درباره نحوه فوت پیمان ابدی درج شده بود که صحت نداشت. لحظاتی قبل از حادثه در کنار پیمان ایستاده بودم و گفتم این کار خطرناک است. پیمان گفت قصد دارد در سینمای اکشن ایران بدعت‌گذاری کند. او از عظیم موسوی سرپرست جلوه‌های ویژه فیلم خواست انتهای اتوبوسی را که قرار بود منفجر شود پر از بنزین کنند.

وی ادامه داد: پیمان قصد نداشت اتوبوس را به انتهای دره فرستاده و با چاشنی‌گذاری آن را منفجر کند. از این‌رو از بچه‌ها خواست کوکتل مولوتوف در اختیارش بگذارند. سیدمحسن موسویان کارگردان فیلم نیز به او گفت اگر این کار خطرناک است انجامش ندهد ولی پیمان با اطمینان شروع به کار کرد. او در همه کارهایش بسیار دقیق بود. روز قبل از حادثه صحنه‌ای خیلی سخت‌تر را به خوبی انجام داده بود.



حقی درباره لحظه وقوع حادثه توضیح داد: کوکتل مولوتوف در کنار فرمان اتوبوس بود که لحظه‌ای به زیر افتاد، دیدم پیمان خم شد تا آن را بردارد. برای یک لحظه دیدم او تمرکز لازم را ندارد و بعد از لحظاتی در ماشین را باز کرد و دیدم بیرون پرید، اما چرخ اتوبوس به روی یک تکه سنگ رفت و از حرکت ایستاد و تنها یک لحظه شنیدیم که پیمان کمک خواست. باور کنید ما همه سعی کردیم اتوبوس را حرکت دهیم ولی نشد. حتی جرثقیل هم نتوانست کمکی بکند. پیمان در صحنه و چیزی که به آن اعتقاد داشت مردانه رفت زیرا می‌خواست بدعتی در سینمای اکشن ایران به‌ جای گذارد.

در ادامه یکی از شاگردان مرحوم پیمان ابدی از او به عنوان دوستی خوب و برادری مهربان یاد کرد و گفت: خوش‌برخوردی پیمان زبانزد خاص و عام و اعتماد به نفسش مثال‌زدنی بود. به یاد ندارم سر صحنه‌ای از فیلم‌هایی که می‌رفتیم پیمان مورد توجه و محبوب جمع قرار نگیرد. او همه را شیفته خود می‌کرد. وی وقتی وارد ایران شد هدفش این بود که سینمای اکشن ایران را متحول کند.
وی افزود: من به نیابت از تمامی بچه‌های تیم و گروه اکشن ابدی می‌گویم پیمان نهایت تلاش خود را برای تحول سینمای اکشن ایران انجام داد و حتی در این راه جان خود را فدا کرد. پیمان مانند نام خانوادگیش ابدی و جاودانه شد و ما نخواهیم گذاشت راهی را که به روی سینمای ایران باز کرد، بسته شود بلکه راهش را ادامه داده و نامش را زنده نگه می‌داریم.
بعد از این سخنان پیکر مرحوم پیمان ابدی به داخل فضای باز خانه سینما آورده شد و در میان اشک و گریه حاضران آخرین لحظات خود را در کنار اهالی و خانواده سینما سپری کرد و از آنجا به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

ابدی متولد 1351 تهران و بزرگ شده آلمان بود. او در گروه اکشن کانسرت یکی از چهار گروه برتر بدلکاری در آلمان عضویت داشت. مرحوم ابدی که به خاطر حضور در صحنه‌های بدلکاری مجموعه آلمانی "هشدار برای کبری 11" شهرت داشت، سه سال پیش به ایران بازگشت و از آن زمان در بسیاری از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به عنوان بدلکار و طراح صحنه‌های تصادف و سقوط از ارتفاع فعالیت کرد.
 
Last edited:

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1
حادثه براي «پيمان ابدي» چگونه رخ داد؟
گفته‌هاي بهمن دان ‌و دستيار كارگردان تله‌فيلم«چشم‌هاي نامحسوس» درباره‌ي بدلكار ايران


در پي درگذشت پيمان ابدي هنگام اجراي يكي از صحنه‌هاي اكشن تله‌فيلم «چشم‌هاي نامحسوس»، دستيار كارگردان و برنامه‌ريز اين تله‌فيلم (مسعود حقي) گفت: پيمان ابدي هميشه طراحي صحنه‌هاي اكشن فيلم‌هايش را خودش انجام مي‌داد و در اين تله فيلم نيز هر امكاني كه مي‌خواست، تقديمش مي‌كرديم.

مسعود حقي و بهمن دان(بازيگر) كه ابدي به جاي بدل او در فيلم «چشم‌هتي نامحسوس» نقش آفريني كرده است در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي حادثه‌ي كه منجر به درگذشت پيمان ابدي شد سخن گفتند.

حقي درباره‌ي امكانات بدلكاري كه از طرف گروه فيلمسازي «چشم‌هاي نامحسوس» در اختيار گروه بدلكاري و پيمان ابدي قرار گرفته بود، افزود: اگر شادروان ابدي احتمال مي‌داد كه انجام عملي يك درصد ايمني ندارد، خودش اين كار را انجام نمي‌داد. در صحنه‌ي انفجار اتوبوس هم به او گفتيم كه سقوط اتوبوسي آتش گرفته به دره تا به حال در ايران اجرا نشده است اما زنده ياد ابدي گفت مي‌خواهم بدعت گذار در ايران باشم.

او با اشاره به صحنه‌ي مربوط به حادثه گفت: قرار بود او كوكتلمولوتوفي را روشن كند و داخل اتوبوس بيندازد و سپس از آن بيرون بپرد. بار اول فندك عمل نكرد و تا شادروان ابدي خم شد تا كوكتلمولوتوف را بردارد و روشن كند، اتوبوس به انتهاي مسير رسيده بود. او دير خود را از اتوبوس پرت كرد، قرار بود اين وسيله نقليه در دره پايين بيفتد، اما روي سينه پيمان توقف كرد و مواد منفجره عمل كردند. او تكه تكه شد .ما نمي‌توانستيم برايش كاري انجام دهيم و نمي‌دانستيم بايد چه كار كنيم.

حقي با اشاره به عملكرد ابدي در «چشم‌هاي نامحسوس» اظهار كرد: او در پنج - شش روز آخر، صحنه‌هاي بسيار خطرناكي را اجرا و با سربلندي از عهده‌ي آنها برآمد. من در پروژه‌هاي پيشين هم در خدمت او بودم. او بارها و بارها ماشين ته دره انداخته بود اما اين بار اجل مهلتش نداد. پيمانه‌ي پيمان ابدي ديروز پر شده بود نمي‌توان گفت اين اتفاق بر اثر سهل‌انگاري رخ داد چون او فرد بسيار دقيقي بود.

او تاكيد كرد: شادروان ابدي كاري نمي‌كرد كه خداي ناكرده برايش خطري كند. او همه‌ي جوانب را در نظر مي‌گرفت و بسيار رياضي‌وار به قضايا نگاه مي‌كرد سپس مي‌گفت كه فلان كار امكان پذير است يا نه. اگر نظرش منفي بود، هيچ كس بر تحقق عملي پافشاري نمي‌كرد. در صحنه‌ي مربوط به سقوط اتوبوس در دره گفت كه انجام اين عمل صددرصد بدون خطر امكان پذير است.

حقي در پايان اظهار كرد: تشك نجاتي كه در همه‌ي صحنه‌ها همراه او بود كمي «سر» بود علاوه بر آ‌ن تمركزش را به علت روشن نشدن كوكتلمولوتوف از دست داد. به نظر مي‌آيد همين مسايل باعث ايجاد حادثه شد. كاش پيمان كوكتلمولوتوف را داخل اتوبوس پرت نمي‌كرد و خودش را نجات مي‌داد، ولي متاسفانه اتفاقي كه نبايد مي‌افتاد، رخ داد.

بر اساس اين گزارش، بهمن دان - بازيگر تله فيلم «چشمهاي نامحسوس» كه شادروان ابدي بدل او بود با اشاره به صحنه‌ي حادثه گفت: اين اتفاق در آخرين سكانس رخ داد همه‌ي امكانات مهيا شده بود اما متاسفانه در لحظه آخر حادثه به وجود آمد. مرحوم ابدي نتوانست خود را از زمين جدا كند و اتوبوس روي او رفت و مواد منفجره در سه مرحله عمل كرد.

او ضمن بزرگ توصيف كردن شخصيت و كار مرحوم ابدي، درباره‌ي حضور او در تله فيلم «چشم‌هاي نامحسوس» اظهار كرد: روز جمعه هفته گذشته در اتوبان ساوه كارمي‌كرديم. از شنبه هفته جاري در پنج كيلومتري جاده امامزاده داوود (ع) مشغول فعاليت شديم و روز گذشته قرار بود آخرين سكانس را تصويربرداري كنيم كه بسيار تلخ تمام شد.
 

farzan.B

همکار بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,662
لایک‌ها
1,244
یادش گرامی....

روحش شاد..

مرسی mdnk جلان...
 

sara__joon

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 آگوست 2006
نوشته‌ها
5,355
لایک‌ها
5,607
محل سکونت
El Paso, Texas
کاشکی فقط لینک عکس ها را میزاشتی. پهنای باند به چیز رفت ...
 

phoenix_i06

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2007
نوشته‌ها
2,125
لایک‌ها
175
محل سکونت
آمریکا
خدا رحمتش کنه. به هرحال این کارها کارهای گروهی هست و هرچقدر هم حرفه ای باشی اگر بقیه کارشون رو درست انجام ندن این اتفاقات می افته.
اینطوری که من شنیدم مثل اینکه نتونسته قبل از سقوط اتوبوس از اتوبوس خارج بشه ولی کسانی که مسئول منفجر کردن اتوبوس بودن متوجه نشدن و اتوبوس رو منفجر کردن.

تو ایران این کارا رو نکنن بهتره چون همیشه با تلخی تموم میشه. چند وقت پیش هم اون موتور سواره اومد از روی اتوبوس بپره ولی با اتوبوس برخورد کرد ولی اون بنده خدا هم فوت کرد.
 

08610023

Registered User
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
9
محل سکونت
iran
روحش شاد.
 

golgoli

Registered User
تاریخ عضویت
15 فوریه 2006
نوشته‌ها
139
لایک‌ها
13
محل سکونت
tehran
خدابيامرز به خاطر هدفش از جونش گذشت و احسنت به اين شجاعت ولي خب افسوس كه قسمت و تقديرش اين بوده و واقعا جاي تحسين داره كه براي آموزش آموخته هاش براي مملكتش از امكانات و رفاه گذشت و خواست كه براي مملكتش كاري كنه
روحش شاد و خداوند به خانواده اش صبر عطا كند
 

farzan.B

همکار بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,662
لایک‌ها
1,244
این همه عکس .. پس چرا شایعه درست می کنن بدل کار نبوده آخه ؟!:hmm:
 

Venom

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
958
لایک‌ها
3,913
این همه عکس .. پس چرا شایعه درست می کنن بدل کار نبوده آخه ؟!
بدلکار که بوده ! تا جایی که معلومه بهترین بدلکار ایران هم بوده. توی IMDb هم یه فیلم ازش هست که توش بدلکار و بازیگر بوده.
 

sara__joon

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 آگوست 2006
نوشته‌ها
5,355
لایک‌ها
5,607
محل سکونت
El Paso, Texas
اینطوری که من شنیدم مثل اینکه نتونسته قبل از سقوط اتوبوس از اتوبوس خارج بشه ولی کسانی که مسئول منفجر کردن اتوبوس بودن متوجه نشدن و اتوبوس رو منفجر کردن.

تو ایران این کارا رو نکنن بهتره چون همیشه با تلخی تموم میشه. چند وقت پیش هم اون موتور سواره اومد از روی اتوبوس بپره ولی با اتوبوس برخورد کرد ولی اون بنده خدا هم فوت کرد.

من دقیقا به این خاطر پرسیدم چطوری مرده چون روایت ها مختلفه مثل روایت بالا !

یکی میگه اتوبوس افتاده روش، یکی میگه تو آتیش سوخته، یکی میگه تیکه تیکه شده، یکی میگه متوجه نشدن نپریده بیرون اتوبوس را منفجر کرده .

من یاد زمانی می افتم که هواپیما(ها) سقوط می کردن تقصیر را می انداختن گردن خلبان، چون مرده بود !
 

farzan.B

همکار بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,662
لایک‌ها
1,244
بدلکار که بوده ! تا جایی که معلومه بهترین بدلکار ایران هم بوده. توی IMDb هم یه فیلم ازش هست که توش بدلکار و بازیگر بوده.

خوده منم فیلمشو تو vox دیدم !! پشت صحنه ی کبری 10 +1 !!
ولی نمی دونم اینا چی می گن !؟:wacko:
 
بالا