برگزیده های پرشین تولز

پيمان ابدي بدلكار ايراني «هشدار براي‌ كبري‌ 11» درگذشت

Hamid2day

مدیر ارشد
مدیر انجمن
مدیر ارشد
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,215
لایک‌ها
20,093
محل سکونت
اوهایو - دیتون
14_8802180287_L600.jpg

حضور محمدرضا گلزار در تشييع پيكر پيمان ابدي بدلكار سينما و تلويزيون
 

farzan.B

همکار بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,662
لایک‌ها
1,244
عکساتون تکراریه...
2iitraa.gif
:lol:
 

داش علی

کاربر فعال گرافیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2008
نوشته‌ها
1,996
لایک‌ها
942
محل سکونت
داش علی
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز....
 

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1
هر چند با مرگ دلخراش و ناگهانی مرحوم پیمان ابدی بسیاری از نوآوری‌های او در طراحی و اجرای حرکات اکشن و بدلکاری ناتمام ماند، اما می‌توان به ادامه این روند با گذشت این خاطره تلخ امیدوار بود.

مرگ بدلکار جوان سینمای ایران در دومین ماه از بهار 88 یک بار دیگر خاطره از دست رفتن هنرمندانی را یادآور می‌شود که حادثه سینمای ایران را از داشتن آنها محروم کرده است.

پیمان ابدی چهارشنبه 16 اردیبهشت سر صحنه تصویربردای فیلم "چشم‌های نامحسوس" ساخته سیدمحسن موسویان دچار حادثه‌ای دلخراش شد که مرگ او را در پی داشت. این جوان که تحصیلکرده آلمان بود در گروه اکشن کانسرت عضویت داشت که یکی از چهار گروه برتر بدلکاری در آلمان است و تنها متخصص ایرانی در گروه اکشن‌کاران مجموعه خارجی "کبرا-11" بود.

بازگشت ابدی از سال 85 به ایران با انگیزه ایجاد تحول در حرفه بدلکاری سینمای ایران منجر به تولد تخصصی به نام طراح و کارگردان حرکات اکشن شد که چیزی ورای بدلکاری‌های غیر حرفه‌ای بود که در کشورمان رواج داشت. در واقع این اتفاق را می‌شد به فال نیک گرفت و انتظار داشت آمار مرگ‌های سر صحنه به واسطه تصادف و حادثه به صفر برسد اما ... مرگ او به نوعی این امید و انتظار را بی‌جواب گذاشت.

ابدی در حالی با دنیای اکشن خداحافظی کرد که در حال بازسازی صحنه‌‌ای اکشن در یک فیلم تلویزیونی حادثه‌ای بود. صحنه‌ای که به گفته بسیاری از همکارانش مشکل‌تر از آن را با موفقیت پشت سر گذاشته بود. اما این بار اتوبوس پر از بنزین، کوکتل مولوتوف، گیر کردن چرخ اتوبوس به سنگ و ... دست به دست هم دادند تا ابدی گرفتار حادثه‌ای شود که قصد استفاده نمایشی از آن را داشت.

مجموعه فعالیت‌های پیمان ابدی در این سه سال و آنچه از تخصص حرفه‌ای او در بیش از 40 پروژه سینمایی و تلویزیونی عاید ما شد، جا افتادن حضور یک کارگردان و طراح صحنه‌های اکشن برای بازسازی کوچکترین صحنه‌های تصادف و کارهای غیر متعارف در فیلم‌ها و مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی بود.

جایگاهی که هر چند کوتاه‌مدت اما در ساختار تولیدات سینمایی و تلویزیونی نهادینه شد و قطعاً پس از او نیز این نگاه تخصصی و حرفه‌ای ادامه پیدا خواهد کرد. اما آنچه با مرگ ابدی یک بار دیگر در سینما و تلویزیون خودنمایی می‌کند خطری است که حتی حرفه‌ای‌ها را تهدید می‌کند و در عرض این سالها افرادی را دچار مرگ و نقص عضو کرده است.

علی سجادی حسینی کارگردان فیلم "مدرسه پیرمردها" که در فیلم سینمایی "عروس" نیز نقشی کوتاه بر عهده داشت، دهه هفتاد در حال فیلمبرداری "خط آتش" دچار سانحه شد. هر چند این حادثه به جهت استفاده از گلوله واقعی به جای گلوله مشقی شکل گرفت، اما هیچگاه پیگیری نشد و پرونده مرگ این کارگردان خوش‌قریحه بسته ماند.

"شب بخیر فرمانده" انسیه شاه‌حسینی نیز در زمان ساخت حادثه‌ای برای چند هنرور ایجاد کرد که منجر به مرگ آنها شد. فیلم سینمایی "چراغی در مه" پناه‌برخدا رضایی نیز هر چند سر صحنه حادثه‌ساز نشد، اما تصادف گروه تولید در مسیر بازگشت منجر به مرگ بهروز جلیلی بازیگر و آسیب‌دیدگی شدید اصغر شاهوردی صدابردار شد که هنوز هم در بستر بیماری به سر می‌برد.

جلیلی در فیلم‌هایی چون "دانه‌های ریز برف"، "استشهادی برای خدا" علیرضا امینی و "ترانه تنهایی تهران" سامان سالور نقش آفرینی کرده بود. اما شاهوردی تنها آسیب‌دیده حوادث پشت صحنه سینما نیست که هنوز از عواقب آن رنج می‌برد. مصطفی کرمی دستیار فیلمبردار جوان سینما بر اثر حادثه‌ای که سر صحنه رخ داد، دست و پای خود را از دست داد و هنوز هم درگیر مسائل درمانی و معیشتی خود است.

پگاه آهنگرانی شاید خوش‌شانس‌ترین آسیب‌دیده حوادث پشت صحنه سینما باشد که سر صحنه "آتش سبز" محمدرضا اصلانی به دلیل پاره شدن طناب و سقوط از ارتفاع از ناحیه کمر آسیب دید. اما استراحت مطلق چندین ماهه این بازیگر جوان را دوباره سرپا کرد تا به عرصه سینما بازگردد.

سابقه این اتفاق‌های ریز و درشت در پشت صحنه سینما و تلویزیون ایران کم نبوده که البته بسیاری از آنها شانس رسانه‌ای شدن پیدا نکرده و مسکوت مانده‌اند. اما وقتی این اتفاق‌ها را در یک سکانس به هم پیوسته مرور کرده و به نقطه اوجی چون مرگ پیمان ابدی می‌رسیم، این نکته بیش از پیش به چشم می‌آید که این بدلکار متخصص برای تغییر سیستماتیک در ساختاری تولید و بالا بردن ایمنی، به چیزی بیش از انرژی جوانی نیاز داشت.

ساختاری که در این سالها به جای پذیرش تمام و کمال او و حرفه‌اش با وی در تقابل بود و حاصل آن گله‌مندی‌های پیمان ابدی در این مقاطع اخیر بود. تلاش ابدی برای تکیه بر اصول روانشناسی ورزشی که درسش را خوانده بود و تأثیرگذاری بر بازیگران حرفه‌ای برای حضور در صحنه‌های اکشن بدون آنکه ترس و نگرانی داشته باشند، از نقش‌های مهم او بود که با این شیوه ی مرگش ناتمام ماند.

بازیگرانی چون مرحوم خسرو شکیبایی، مهراوه شریفی‌نیا، باران کوثری، محمدرضا گلزار، پژمان بازغی، محمدرضا فروتن، پوریا پورسرخ و ... با اعتماد و حمایت ابدی توانستند در صحنه‌های اکشن حضوری تأثیرگذار داشته باشند. هر چند با این مرگ، بسیاری از نوآوری‌های ابدی نیمه‌تمام می‌ماند اما می‌توان به ادامه این روند با گذشت خاطره مرگ تلخ او امیدوار بود.

منبع: مهر
 

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1
در پي درگذشت پيمان ابدي بدل‌كار سينما و تلويزيون ايران، محمدرضا شرف‌الدين از متخصصين جلوه‌هاي ويژه، تهيه‌كننده و مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در يادداشتي به اين حادثه ناگوار پرداخت.

در نوشتار محمدرضا شرف‌الدين آمده است: «پيمان ابدي در يك سانحه دلخراش و در حين كار از ميان ما رفت و در جوار رحمت الهي آرام گرفت.

پيمان از كساني بود كه در مسير توسعه صنعتي سينماي ايران گام برمي‌داشت و اميدوارم كه با رفتن او در حرفه‌اي كه امروزه بخش قابل‌ توجه صنعت ميداني سينما را تشكيل مي‌دهد خالي از اين‌گونه نيروهاي جوان، متخصص، خوش‌فكر و با انگيزه نماند.

مدتي پيش پيشنهاد تأسيس گرايش جلوه‌هاي ويژه را به يكي از دانشكده‌هاي سينمايي ارايه دادم، زيرا معتقد هستم تجاربي كه نسل من به لحاظ روحيه جست‌وجوگري و خودباوري كه بعد از انقلاب اسلامي به دست آورد و آن‌چه كه نسل بعد از من در عرصه بهره‌برداري از فناوري تصوير به دست آورده و نيز همه آن‌چه را كه ملت ايران در همه عرصه‌هاي علمي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و ... به خصوص در حوزه‌هاي فني و صنعتي كسب كرده است تا در يك سامانه كلاسيك نهادينه نشود مانا و پويا نخواهد بود.»

او يادآور شده است:«هنگامي‌ كه موافقت رياست آن دانشكده را براي طراحي گرايش مذكور دريافت كردم شروع به تحقيق براي طراحي واحدهاي درسي موردنياز آن نمودم. يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي جلوه‌هاي ويژه در سينما و تلويزيون بدلكاري و عمليات‌هاي مربوط به آن است كه يك مدير جلوه‌هاي ويژه و يا بهتر بگويم، يك كارشناس و متخصص جلوه‌هاي ويژه صرف‌نظر از اين‌كه خود مجري باشد يا نه بايد به خوبي با قواعد و مباني و حتي سامانه‌هاي علمي آن نه تنها كاملا آشنا باشد، بلكه به دليل نياز به عنصر خلاقيت جهت تنوع‌بخشي به اين گونه عمليات بايد كاملا مسلط بوده و از دانش پايه و دانش فني و اجرايي آن به خوبي برخوردار باشد. در اين هنگام بود كه با اميدواري به پيمان ابدي انديشيدم. اگر ما مي‌خواستيم مثلا 10 سال پيش چنين رشته‌اي را در دانشكده‌هاي سينمايي كشور ايجاد كنيم به لحاظ بعضي محدوديت‌ها مشكلات زيادي داشتيم. اولا توسعه سامانه گرافيك رايانه‌اي با قابليت‌ها و توانمندي و ظرفيت بالا هنوز در اختيار يكي دو استوديوي هاليوودي بود (گويي كه امروز نيز فقط SONY PICTIUR آخرين حرف را در سامانه CGI ) لكن پيشرفت‌هاي اخير در دنياي تصوير ديجيتال و امكانات تكميلي آن و فراگيري حرفه‌اي آن به خصوص برنامه‌هاي نرم‌افزاري گوناگون و يا سخت‌افزارهاي ويژه و اختصاصي فضاي توسعه ميداني تصويرسازي را بسيار گسترده و فراگير نموده است و تقريبا از انحصار خارج كرده است و از سوي ديگر جوانان انديشمند جوياي نام و با انگيزه‌اي كه امروز با هوش وافر و ممتاز يك ايراني وجود دارند توانسته‌اند همه آن‌چه را كه صاحبان صنعت پيچيده، سنگين و تحسين‌برانگيز تصويرسازي توليد نموده‌اند را در حد اعلا مورد استفاده قرار داده و گاه بهره‌وري بالاتر و فراتر از خود آن‌ها داشته باشند.»

شرف‌الدين در ادامه اذعان داشت:«لكن هنوز بعضي عرصه‌ها همگام و هماهنگ با ديگر عرصه‌هاي اين صنعت جادويي پيشرفت نكرده است. اين عدم هماهنگي در شتاب توسعه يكي از نقيصه‌هاي مديريت توسعه در كشور ماست كه ما را از غافله توسعه هم‌چنان عقب نگه داشته است و انگار اراده جدي براي اين هماهنگي نيست.

بالاخره پيمان ابدي به عنوان كسي كه از يك عرصه حرفه‌اي صنعتي و يا بهتر بگويم پيشرو و توسعه يافته با تجارب و دانشي كه سينماي ايران بسيار به آن نياز دارد آمده بود و مي‌توانست در نهادينه‌كردن عناصر موثر توسعه صنعتي سينما يعني «تجربه و دانش» فردي سازنده و تأثيرگذار باشد. اما امروز همان عوامل عقب‌ماندگي او را از ما گرفت، شايد در يك نگاه سطحي اين سانحه را يك حادثه بپنداريم و شايد بگوييم كه بله در بسياري از فيلم‌هاي كوچك و بزرگ جهان حتي پيشرفته‌ترين سينماي صنعتي جهان يعني هاليوود هم اين‌گونه حوادث اجتناب‌ناپذير است. بله من هم قبول دارم همين مدتي پيش مشغول نقد فيلم بزرگ «صخره سرخ» ساخته «جان‌وو» بودم كه در اطلاعات اينترنتي آن دريافتم كه يكي از مجريان جلوه‌هاي ويژه و عضو تيم بدلكاري آن فيلم در هنگام آتش‌سوزي قايق‌ها دچار سانحه شده و جان سپرده است. لكن موضوع اين است ما مگر چندنفر پيمان ابدي داشتيم و يا آيا سينما و تلويزيون ما جز از توانمندي‌هاي ميداني او چه‌قدر بهره برده است و آيا وقتي او در كنار ما بود كدام سازمان، نهاد و يا ارگان براي نهادينه‌كردن دانش او تلاش كرد و آموزش را به عنوان بخشي از فعاليت‌هاي او و تربيت نيروي انساني به عنوان محور توسعه پايدار ترتيب داد؟ تا كي و چه‌قدر بايد از آن‌چه داريم غافل باشيم و چندبار بايد از صفر شروع كنيم. چرا وقتي به عددي هرچند تك‌رقمي مي رسيم آن را نهادينه نمي‌كنيم تا اين رقم با از دست رفتن يك فرد عقب‌گرد نكند و هر روز مجبور نباشيم به دنبال كسي بگرديم كه همان گذشته‌مان را برايمان پديد‌ آورد و براي اين امر چه‌قدر بايد هزينه كنيم. از اين‌ها كه بگذريم بايد اين حادثه ی دلخراش آسيب‌شناسي شود، اصول و كوتاهي‌هاي احتمالي بررسي گردد و با تكيه بر دانش فني و تربيت نيروي متخصص از تكرار اين‌گونه حوادث جلوگيري نماييم.»

شرف‌الدين در پايان اين نوشتار از درگاه خداوند غفار براي پيمان طلب رحمت و مغفرت و براي خانواده داغ‌ديده‌اش صبر و اجر جميل خواستار شده است.

از سوی دیگر حسن فتحي گفت: پيمان ابدي درمقام نخستين كساني كه تلاش بسيار علمي و حرفه‌يي را در زمينه‌ي هنر بدلكاري آغاز كرد در تاريخ سينماي ايران جايگاه ممتاز و برجسته‌اي خواهد داشت.

اين كارگردان سينما و تلويزيون كه پيش از اين پيمان ابدي در سريال «ميوه ممنوعه» و سينمايي «پستچي سه‌بار در نمي‌زند» با طراحي صحنه‌هاي بدلكاري و اكشن با او همكاري داشت اظهار كرد: ازفوت اين هنرمند بزرگ به شدت متاسفم. جا دارد كه واژه ‌ي هنر را درباره‌ي كارهاي او به كار برد. زنده ياد ابدي براي نخستين بار با نگاهي آرتيسيك و زيبايي‌شناسانه، تلاش كرد كه فن بدلكاري را در ايران رواج دهد.

او با اشاره به تجربه‌ي همكاري خود با پيمان ابدي گفت: علاوه بر اين «ميوه ممنوعه» و «پستچي سه بار در نمي زند»، شاهد تلاش‌ها و فعاليت‌هاي او در آثار همكارانم بودم، مرحوم ابدي حضور بسيار خوب و مثمرثمري در دو اثر من داشت. البته زماني كه در سريال «ميوه ممنوعه» با اوآشنا شدم پي بردم كه چقدر به كارش مسلط است و بر مبناي اصول علمي كار مي‌كند.

اين كارگران اضافه كرد: مولفان تاريخ سينماي ايران وقتي درباره‌ي اين برهه از فعاليت‌هاي سينماي ما بخواهند بنويسند مطمئنا نام پيمان ابدي را فراموش نمي‌كنند.

او با بيان اين كه شادوران ابدي تيم بسيار خوبي داشته است گفت: پيمان ابدي در دوران فعاليت خود شاگردان بسيار محترم، مودب با فرهنگ و حرفه‌يي تربيت كرده است. شاگرداني كه با جان ودل او را دوست داشته به همين علت پس از تسليت به والدين؛ همسرش و ديگر اعضاي خانوادهاش به شاگردانش تسليت مي‌گويم.

حسن فتحي ضمن ابراز اميدواري براي شركت هنرپيشه‌هايي كه شادوران ابدي در نقش بدل آنها بازي كرده است در مراسم تشييع پيكراو تاكيد كرد: گاه ممكن است از ياد ببريم كه بدلكاران در محبوبيت هنرپيشه‌ها چه نقش والايي دارند. چون عامه مردم چندان اطلاع ندارند كه در صحنه‌هاي هيجان انگيز درگيري‌هاي رزمي و اكشن، بدلكاران به جاي هنر پيشگان بازي مي‌كنند. بنابرين فكر مي‌كنند كه بازيگران اين كارها را مي‌كنند و همين امر باعث محبوبيت آنان مي‌شود.

او ادامه داد: مرحوم ابدي با بازي در نقش بدل تعدادي از هنرپيشگان مطرح سينمايي كه كم هم نيستند در محبوبيت و شهرت آنان نقش مهمي داشت. علاوه بر آن كارگرداناني كه در آثارشان از هنر زنده ياد ابدي و گروهش استفاده‌هاي زيادي كردند، هنر آنها باعث ارتقاي كيفي آثار اين هنرمندان شده است.

فتحي در پايان تاكيد كرد: امروز در سوگ هنرمند بزرگ سينماي بزرگ سينماي ايران نشسته‌ايم چرا كي يكي از سرمايه‌هاي گرانبها و ارزشمند سينماي ايران از دست رفت.

منبع: ایسنا
 

phoenix_i06

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2007
نوشته‌ها
2,125
لایک‌ها
175
محل سکونت
آمریکا
چند روز پیش توی اخبار ساعت 7 یه مصاحبه با یکی از بازیگر ها که باهاش کار انجام میداده انجام دادن (اسم بازیگر رو نمیدونم). بازیگره میگفت هم بدلیل نقص فنی اتوبوس و هم به دلیل هوای بارونی و زمین خیس خودش راضی نبود که کار رو انجام بده. قبلش هم یه مصاحبه با یکی از اعضای تیمش نشون داد که گفت مسئول انفجار متوجه نشده که ابدی نتونسته از اتوبوس بیرون بپره و اتوبوس رو منفجر کرده.

من دقیقا به این خاطر پرسیدم چطوری مرده چون روایت ها مختلفه مثل روایت بالا !

یکی میگه اتوبوس افتاده روش، یکی میگه تو آتیش سوخته، یکی میگه تیکه تیکه شده، یکی میگه متوجه نشدن نپریده بیرون اتوبوس را منفجر کرده .

من یاد زمانی می افتم که هواپیما(ها) سقوط می کردن تقصیر را می انداختن گردن خلبان، چون مرده بود !
 

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1
چند روز پیش توی اخبار ساعت 7 یه مصاحبه با یکی از بازیگر ها که باهاش کار انجام میداده انجام دادن (اسم بازیگر رو نمیدونم). بازیگره میگفت هم بدلیل نقص فنی اتوبوس و هم به دلیل هوای بارونی و زمین خیس خودش راضی نبود که کار رو انجام بده. قبلش هم یه مصاحبه با یکی از اعضای تیمش نشون داد که گفت مسئول انفجار متوجه نشده که ابدی نتونسته از اتوبوس بیرون بپره و اتوبوس رو منفجر کرده.

ایشون توی اون صحنه قرار بوده جای بهمن دان بازی کنه و متاسفانه به دلیل لغزنده بودن زمین اون اتفاق افتاد.
 
بالا