medil0ne
Registered User
منبع: ۱۰ نکته برای تشخیص سئوکار از آماتورهای پر ادعا نوشته شده در پاریسنا
این مقاله اختصاصا توسط پاریسنا گردآوری و نگاشته شده است و بازنشر آن حتی با ذکر منبع نیز مورد رضایت پاریسنا نخواهد بود.
***
این مقاله اختصاصا توسط پاریسنا گردآوری و نگاشته شده است و بازنشر آن حتی با ذکر منبع نیز مورد رضایت پاریسنا نخواهد بود.
***
یک مرتبه توی یک فرومی خواندم که کسی به طنز نوشته بود مردم توی نت دو دسته شدهاند. یا فروشگاهدارند یا سئوکار.
این روزها در دنیای وب فارسی همه سئوکار هستند و هر کسی که یک مقالهی مرتبط با سئو خوانده باشد، احساس میکند دنیای پر پیچ و خم بهینهسازی را مثل کف دست میشناسد. کافی است هر جا رسیدید، مبحثی را دربارهی سئو مطرح کنید؛ ۲۴ ساعت نگذشته، دهها پیام بلندبالا برای تبلیغ «سئو تضمینی» و «خرید بک لینک» و «سئوسازی» و این قبیل عبارات سطحی و بیمعنی برای شما ارسال خواهد شد. تازه پیامهای تبلیغاتی را علاوه کنید بر حجم زیادی از تزهای کممایه و بیپایه و اساس درباره مبحثی که طرح کردهاید.
بنا به تجربههای شخصی، این ده نکته را در زیر آوردهام که میتوانید در شناسایی آماتورهای کمسوادی که این روزها نت فارسی را قرق کردهاند استفاده کنید و تفاوت متخصص سئو با نوجوانهای پر ادعا را بشناسید.
سئوکار باید بنویسد
همهی سئوکارها وبلاگنویس نیستند؛ اما میتوان گفت اغلب سئوکارها بالاخره یک جایی مینویسند و مقالاتشان را منتشر میکنند. وبسایت شخصی، صفحات شبکههای اجتماعی، مجلات مرتبط آنلاین یا کاغذی و یا کتاب. تقریبا هر سئوکاری باید یک سری مقالات منتشر شده داشته باشد. ننوشتن مقالات تخصصی سئو برای یک سئوکار مثل این است که فردی عضو هیئت علمی دانشگاهی باشد، اما یک مقاله یا کتاب تخصصی هم منتشر نکرده باشد.
بسیاری از سئوکارها را میتوانید از روی اعتبار وبسایت یا مقالات و احتمالا کتابهای منتشر شدهشان بشناسید.
برای مثال دنی سولیوان علاوه بر مجلههای معتبری مثل سرچانجینلند و مارکتینگلند در وبلاگ شخصیاش هم مینویسد. راند فیشکین، موسس سئوموز در وبلاگش در سایت موز.کام مینویسد. و به همین ترتیب دجانسئو، جف گوینز و نیل پاتل در بخش بلاگ وبسایتش مینویسد. یا بسیار بزرگان دیگری که هر کدام به نحوی در یک جایی مقالات خودشان را منتشر میکنند.
پس اگر سئوکاری برای شما فیس و افاده آمد از بس که سرش شلوغ است فرصت وبلاگنویسی و این بچهبازیها را ندارد، وبلاگ منظم و بهروز چند تا از این غولهای سئوی دنیا را بیشترین مشتریهای سئوی دنیا را جذب کردهاند، بهش معرفی کنید.
نمونه کار قابل اثبات و تجارب موفق
اگر به وبسایت خود اهمیت میدهید یا قستمی از عمر و سرمایهی خود را پای آن ریختهاید، حتما وحشت میکنید اگر بفهمید فردی که میخواهد برای شما خدمات سئو ارائه کند، خودش با آزمون و خطا و تقلب از روی دست این و آن کارهایش را پیش میبرد.
به یاد داشته باشید که شما و سرمایهی مالی و زمانی شما موش آزمایشگاهی دیگران نیستید که هر کسی از راه برسد و یک استراتژی مندرآوردی روی آن امتحان کند. اینطور افراد به راحتی میتوانند شما را به روز سیاه بنشانند. دنیای سئو، دنیای احتمالات پیچیده است و هر عملی میتواند به سلسله اتفاقات ناگواری بینجامد که فکرش را هم نمیکنید. پس به هر کسی که توی این فروم و آن وبسایت ادعای تخصص در سئو میکند اعتماد نکنید. از او نمونه کار قابل اثبات بخواهید و حتما آنها را بررسی کنید. از وی بخواهید کاتالوگی از نمونهکارها و تجارب خود دارد برای شما ارائه کند و موارد ادعا شده در رزومه یا کاتالوگ دریافتی را به دقت بررسی کنید. اگر دروغی در آن مشاهده کردید، بدانید یک جای کار میلنگد و سئوکار شما آنطورها هم سئوکار نیست.
سطح درک از دنیای سئو
شاید بپرسید چطور سطح سواد افراد را از پشت مونیتور بفهمیم. من به شما میگویم که چطور، اما حق با شماست. این موضوع یک مقدار مبهم است. علاوه بر آن، شما باید در نظر داشته باشید که ممکن است بسته به سطح اطلاعاتی که شما از دنیای سئو دارید، حرفهای یک فردی به نظر شما خیلی منطقی و موثق بیاید، اما اگر یک متخصص سئو صحبتهای همان شخص را بشنود، میتواند ایرادات منطقی بسیاری از آن بیرون بکشد. پس هر کسی دو کلمه حرف قلمبه سلمبه زد، فکر نکنید خبری شده و کسی است.
اما چطور سطح سواد و درک فرد از دنیای سئو را محک بزنیم؟ این کار، دودوتا چهارتا نیست که فرمول خاصی داشته باشد. باید صحبتهایش را گوش کنید. خودتان هم قدری مطالعه کنید. نقشه راه و استراتژیای که برای سئوی سایت شما رسم کرده را به خوبی بررسی کنید و از دیگران مشورت بگیرید؛ و در مشورتها مراقب دشمنیها، رقابتها و ادعاهای نادرست طرف مورد مشورت هم باشید. همچنین بد نیست اگر با شخصیت طرفتان آشنایی پیدا کنید. اگر در فرومها فعال است، مطالب جدید و قدیمش را بخوانید و ببینید چقدر از حرفهایش، حرف حساب است.
خلاصه که باید با بررسی جمیع جهات، سواد طرفتان را محک کنید و ببینید آنقدر که ادعا دارد، درکش از دنیای سئو کامل هست یا نه.
بک لینک
کوتاه عرض کنم. هر کس دیدید در وبسایتش بخشی برای خرید بکلینک دارد و یا کلا اسمی از خرید بک لینک میآورد و یا توی ذهنش و لابهلای حرفهایش دریافتید که بخشی از کارش خرید بک لینک است را از کانتکتهای خودتان حذف کنید و اگر دوست داشتید ایگنور هم بکنید که یک وقت به شما نزدیک نشود.
هر سئوکاری که ذرهای درک از شرایط مناسبات و معادلات دنیای بهینهسازی داشته باشد، میداند که خرید بکلینک مدتها پیش مرده و به خوبی میداند که ریسک خرید بکلینک پتانسیل چه اتفاقات ناگواری را در خود دارد.
سئو تضمینی
از فرد بپرسید که میتواند رتبهی شما را بعد از پروسهی سئو تضمین کند یا نه؟ اگر پاسخ داد بله، سرتان را برگردانید و تا جایی که میتوانید از دستش فرار کنید!
سئو یعنی دنیای احتمالات و متغیرها. پس عبارت سئو تضمینی به خودی خود یک عبارت پارادوکسیکال و متضاد است. چنین چیزی نه وجود خارجی است و نه دستیافتنی.
علاوه بر اینکه نتیجهی کارهای سئوکار برای یک وبسایت ممکن است با آنچه در سر داشته بسیار متفاوت باشد، سایر وبسایتها هم هستند که شما هیچگونه نفوذی بر عملکرد آنها ندارید. منظور اینکه نه تنها نتایج کارهای خود سئوکار به طور دقیق معلوم نیست، بلکه دنیای بیرون هم به طور مطلق غیرقابل پیشبینی است. با کمی فکر، میتوانید از این استدلال ساده و همهفهم، به خوبی وسعت پیچیدگیهای دنیای سئو را دریابید و به درستی درک کنید که واژه سئو تضمینی تا چه حد از پایه غیرمنطقی و کاسبکارانه است. اغلب افرادی که از این عبارت در صحبتها، تبلیغات یا قراردادهای خود استفاده میکند از روی نفع شخصی و بنا به طمع مالی چنین میگویند و اگر از این گروه نباشند، باز مشخص است که درک صحیحی از سئو ندارند. در هر صورت افراد مناسبی برای استخدام نیستند.
قیمت؛ کمترین یا بیشترین، ملاک نیست
نمیخواهم بگویم هر چه قیمت بیشتر باشد بهتر است. اما طبق آمار، امروزه سئو گرانترین و از آنطرف پردرآمدترین حوزهی دنیای آیتی است. میتوانید سفارش یک پروژه را به هر سئوکار مطرح یا نیمهمطرحی که در دنیا هست بدهید تا قیمتهایشان دود از سرتان بلند کند.
برای مثال خود من برای کسب اطلاع از قیمت پروژهای که میخواستم قبول کنم با چندین شرکت خارجی و داخلی مکاتبه کردم تا بتوانم قیمتم را تعیین کنم و به مشتری بدهم. پروژهی مذکور شامل رفع پنالتی الگوریتم پنگوئن گوگل و برگرداندن وبسایت پنالایز شده به حالت عادی بود. قیمت یکی از شرکتها به آدرس SEO.fr که متخصصین رفع پنالتی هستند بالغ بود بر روزی ۱۵۰۰ یورو به مدت حداقل ۷ روز. یعنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ یورو برابر با تقریبا ۵۵ میلیون تومان. و البته شرکتهای داخلی هم هیچکدام پروژهای که بنده قبول کرده بودم را نمیپذیرفتند و قیمتی ارائه ندادند.
البته لازم است در نظر داشته باشید پروژهی مذکور، پروژهی وسیع و پیچیدهای بود و به همان میزان هم جزء گرانترین انواع پروژههای مربوط به سئو میباشد و همینطور مد نظر داشته باشید که قیمتهای ایران اینقدرها هم بالا نیستند چرا که دنیای وب فارسی به وسعت و پیشرفتگی وب جهان درنیامده که این قیمتها در آن حل شده باشد. فقط خواستم شمهای از قیمتهای جهانی را روشن کرده باشم.
اما کسی که سختترین پروژهها را با قیمتهای ۴۰۰ ۵۰۰ هزار تومانی قبول میکند، اگر قصد ورشکستگی نداشته باشد، قطعا متوجه کاری که قبول کرده نیست و وسعت جزئیات اجرایی پروژه را متوجه نشده است.
از طرفی نباید هر کس که قیمتش بیشتر بود را حرفهایتر بدانید، و از سمتی نباید قیمتهای پرت و بسیار نازل را جدی بگیرید.
سطح رضایت مشتری
وبسایت مشتریهای قبلی سئوکار را به خوبی بررسی کنید. با ایشان مکاتبه و ایمیلنگاری کنید و میزان رضایتشان را جویا شوید. مراقب باشید که دشمنیها باعث گمراهی شما نشوند و همینطور دوستیها. یک مشتری ممکن است دوست سئوکار باشد و یکی ممکن است بعد از پایان پروژه به هر دلیلی دشمنش شده باشد. پس سعی کنید از تعداد زیادی مشتری پرسوجو کنید و البته خودتان هم جایگاه و شرایط وبسایت مشتریها را به خوبی بررسی کنید و میانگین این موارد را به عنوان سطح رضایت مشتریها در نظر بگیرید و در تصمیمتان برای استخدام او دخالت بدهید.
ابزارهای مورد استفاده
دقت کنید که سئوکار مد نظر از چه ابزارهایی استفاده میکند. آیا با ابزارهای آنلاین و نرمافزارهای روز دنیا آشنایی دارد. آیا از پنلهای پریمیوم شرکتهای بزرگی مثل MOZ یا Ahrefs یا نرمافزارهای قدری مثل SEO PowerSuite استفاده میکند یا همینطور خودش تخمینی و الابختکی و بدون هیچ ابزاری آنالیز میکند و همانطور هم تصمیم میگیرد.
بسیاری از سئوکارها حتی اسم این ابزارها هم به گوششان نخورده است. انتظار نیست هر سئوکاری با یک شرکت نقلی، ماهیانه چندین میلیون تومان هزینهی ابزارهای متفاوت را که بسیار گران هم هستند پرداخت کند. اما استفاده از ابزار همیشه محدود به ابزارهای پولی نیست.
منظور از طرح این مورد، شناسایی افرادی هستند که در آنالیزهایشان حتی استفاده از گوگل وبمسترتولز و گوکل آنالیتیکس را به خوبی دخالت نمیدهند و اشراف کافی در استفاده از هیچگونه ابزار حتی رایگانی را ندارند. وگرنه همیشه جوانان باهوش و بااستعداد و دقیق و بامطالعهای هستند که از آب کره میگیرند و با اشراف و آشنایی خوبی که به ابزارهای روز دنیا دارند، گاها بدون استفاده از ابزارهای پولی و با کمترین مخارج، بهترین و پیچیدهترین استفادهها را میکنند. به دنبال این افراد باشید.
سطح ارتباط با مشتری
سئو یک پروسه است نه یک پروژه. از سئوکار بپرسید آیا تغییراتی که در پروسهی سئو بر روی وبسایت شما یا برای وبسایت شما انجام میدهد را به اطلاع شما خواهد رساند یا نه. هر سئوکار حرفهای و قابل اعتمادی از مطلع کردن مشتریاش ترسی نخواهد داشت. اگر طرف مقابلتان از این کار سر باز زد یا به بهانههایی مثل حجم کار زیاد یا کماهمیت بودن این موضوعات جانبی شما را دستبهسر کرد بدانید که احتمال زیاد از اعمال خودش مطمئن نیست و نمیخواهد کسی بداند کارهایی که میکند چقدر سطحی یا خطرناک هستند.
سئوکار حرفهای بدون اینکه شما اسمی ببرید یا اصرار کنید، ارسال هفتگی یا معمولا ماهانهی گزارش تغییرات و پروسهی پیشرفت سئوی وبسایت مشتریاش را -مثلا در قالب یک فایل پیدیاف- جزء وظایفش میداند.
هر چه دیدید فرد مقابلتان پلن کاریاش دقیقتر و منظمتر و مشخصتر است، بدانید که تجربهی بیشتری دارد و کارش را بهتر و دقیقتر میشناسد.
نقشه راه معین و منظم
در انتها خوب است به این نکتهی مهم اشاره کنم که هر سئوکاری برای هر منظوری که استخدام میشود باید یک نقشه راه و یک استراتژی معین با تکنیکهای مشخص در چنته داشته باشد. از سئوکار مورد نظرتان بخواهید که نقشه راه ارائه دهد. بخواهید که دقیقا برنامهاش را مکتوب کند.
نقشه راه خوب باید شامل یکبهیک اعمال و تغییرات پروسهی سئو باشد که با زمانبندی دقیق در نقشه راه چیده شدهاند و نتایج مورد انتظار پس از هر مرحله نیز به دقت تعریف شده باشند.
نه تنها در مکتوب کردن چنین مواردی که در مکتوب بودن گزارشات ماهانه و سایر گزارشات اصرار کنید. کسی که حوصلهی تایپ کردن و تنظیم گزارش عملکرد خودش را نداشته باشد، قطعا حوصله و دقت لازم در اجرای خواستههای شما را نیز نخواهد داشت.
این ده مورد، بنا به تجربههای متفاوت و در طی سالیان متمادی به دست آمدهاند. سعی کردم با زبان ساده، نکات و راههای کاربردی و کاملا عملیای برای شناسایی متخصصین واقعی سئو در دنیای شلوغ و بی حسابکتاب نت فارسی معرفی کنم و آموزش دهم. و امیدوارم به کارتان آمده باشد.
پینوشت به تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴:
همانطور که قبل از نگارش این مقاله حدس میزدم، آن دسته از دوستانی که در نت فارسی، مدتهاست به شیوههای منسوخ شده و خطرناک، وبسایت کلاینتهایشان را متداوما با ریسکهای گوناگونی مواجه میسازند و هیچوقت هم حاضر به تجدیدنظر در رفتار کاریشان نیستند، مخالفتهای شدیدالحن و بسیار تندی نسبت به مقالهی حقیر، در فرومها و محیطهای گوناگون وب فارسی ایراد کردهاند و حتی ایمیلهایی حاوی انواع و اقسام ناسزا مرحمت کردند.
این عزیزان که به نحو غیرقابل پذیرشی، همواره از کمآگاهی مخاطبنشان سوء استفاده کردهاند و شالودهی کسبوکارشان را بر دروغ بنا نهادهاند، هیچگونه منطق و استدلالی در رد عرایض بنده نیاوردهاند. چه بسا که این نکات و این فاکتورهایی که در مقالهی من آورده شده، قبلا هم توسط بزرگان دنیای سئو مطرح شده بودند و حتی بسیاریشان از المانهایی هستند که خود گوگل هم بر آنها صحه گذاشته است.
هر شخص منصفی، با اندک جستوجویی میتواند مقالات مشابه بسیار بسیار زیادی در اینباره پیدا کند. اما تصمیم گرفتم تعدادی مقالهی مشابه را برای مطالعهی دوستانی که حاضر به تفکر هستند اضافه کنم.
مخاطب کلام من، آنهایی نیستند که قبل از خواندن و قبل از شنیدن، تصمیمشان را گرفتهاند. آنهایی نیستند که سالهاست بر موج کمآگاهی وبمسترها سواری کردهاند و به شخصه مکررا دیدهام که چه فجایعی را برای صاحبان وبسایتها رقم زدهاند و چطور با نادانی خودشان زندگی افراد را به بازی گرفتهاند و حالا هم از هر نوع اتهام و دروغ و فحشی که بتوانند، نسب به یک نفر که تصمیم به اندکی روشنگری گرفته، دریغ نمیکنند. بل، مخاطب کلام من کسانی هستند که اهل تفکر و اهل انصافاند؛ و اگر هم مسیری را اشتباه رفتهاند، از بیان آن ترسی ندارند و دیگران را به دلیل ضعفهای خودشان -که همهی ما در کارمان داریم- زیر سوال نمیبرند.
بیش از این بر حجم این مطلب اضافه نمیکنم. توصیه میکنم حداقل لینک اول را که متعلق به خود گوگل است، با دقت مطالعه بفرمایید.
یادآور میشوم که مقالهی بنده ترجمه نبوده و یافتن این مقالات مشابه، اخیرا، و بعد از نوشتن مطلب و بنا به مسائلی که پیش آمده، صورت گرفت. آنچه در این مقالات و مطلب حقیر، یکسان است بنا به مطالعات گذشته و آرشیو ذهنیام بوده است.
همچنین، واضح است که یکسان بودن فاکتورهای مقالهی بنده با نکات مندرج در این مطالب، به خودی خود، دال بر صحت و درستی این فاکتورها نیست. بل، دلیل محکمی است که هر شخص منصفی درک خواهد کرد برای رد استدلالهای بزرگان یک تخصص علمی، بایستی منطق و دلیل مستحکمی آورده شود.
Do you need an SEO? | Support.Google.com/Webmasters
Thirteen Questions To Ask Before You Hire A Local SEO Consultant | Searchengineland.com
Hiring for SEO: How to Find and Hire Someone with Little or No Experience | MOZ.com
Four Tips For Hiring The Right SEO Firm | Forbes.com
Eight Biggest Mistakes in Hiring an SEO Company | Forbes.com
Ten Questions to Ask When Hiring an SEO Consultan | Entrepreneur.com
Twelve Questions to Ask Before Hiring an SEO Expert | Mashable.com
SEO Company Checklist: How to Hire the Right Vendor | Inc.com
Hire An SEO Expert – 10 Questions To Ask BEFORE And AFTER | Dagmargatell.com
Top 10 Things to Look for in an SEO Expert | CIO.com
Things to Consider Before You Hire an SEO Company | Coalmarch.com
How to Hire a SEO Firm – According to Google | Toprankblog.com
Twenty Questions To Ask an SEO Company Before Hiring Them | Dynamikinternetmarketing.com
So You Hired an SEO Consultant: What Should You Expect? | Sitepoint.com
How to Hire an SEO Expert | Upwork.com
How to get good search engine rankings: Part 11: Hiring professional help | Websitehelpers.com
Thirteen Questions To Ask Before You Hire A Local SEO Consultant | Searchengineland.com
Hiring for SEO: How to Find and Hire Someone with Little or No Experience | MOZ.com
Four Tips For Hiring The Right SEO Firm | Forbes.com
Eight Biggest Mistakes in Hiring an SEO Company | Forbes.com
Ten Questions to Ask When Hiring an SEO Consultan | Entrepreneur.com
Twelve Questions to Ask Before Hiring an SEO Expert | Mashable.com
SEO Company Checklist: How to Hire the Right Vendor | Inc.com
Hire An SEO Expert – 10 Questions To Ask BEFORE And AFTER | Dagmargatell.com
Top 10 Things to Look for in an SEO Expert | CIO.com
Things to Consider Before You Hire an SEO Company | Coalmarch.com
How to Hire a SEO Firm – According to Google | Toprankblog.com
Twenty Questions To Ask an SEO Company Before Hiring Them | Dynamikinternetmarketing.com
So You Hired an SEO Consultant: What Should You Expect? | Sitepoint.com
How to Hire an SEO Expert | Upwork.com
How to get good search engine rankings: Part 11: Hiring professional help | Websitehelpers.com
***
منبع: ۱۰ نکته برای تشخیص سئوکار از آماتورهای پر ادعا نوشته شده در پاریسنااین مقاله اختصاصا توسط پاریسنا گردآوری و نگاشته شده است و بازنشر آن حتی با ذکر منبع نیز مورد رضایت پاریسنا نخواهد بود.
***
پینوشت: اگر شما هم نکتهای دارید که در موارد بالا آورده نشده، ما و دیگر کاربران و خوانندگان را از دیدگاه خود مطلع سازید و در این تاپیک شرکت کنید.همچنین برای مکاتبات بیشتر و یا شرکت در دورههای آموزشی سئو پاریسنا با این ایمیل در تماس باشید: SEO [At] Parisna [dot] com
***
پاریسنا در شبکههای اجتماعی:
Last edited: