خب دوستان عزیز همونطور که خواسته بودید من یه سری اطلاعات کلی در زمینه فرایند واردات خدمتتون اعلام می کنم . که امیدوارم دوستان بهتر موضوع رو درک کنند و بهتر با داستان آشنا بشوند .
در ابتدا کالای فرضی رو سه نوع لیوان شیشه ای با نگهدارنده استیل در نظر می گیریم . که به صورت استکان ، نیم لیوان و پارچ در سه بسته بندی که هر کدام به ترتیب 12 عدد ، 6 عدد و تک هستند در نظر می گیریم .
مرحله اول برای هر وارد کننده آشنایی به بازار داخلی است . به عبارت دیگر اگه شما شناختی از بازار ندارید هیچگاه وارد اون نشید مگر اینکه آشنایی لازم حداقل به صورت شناخت خریداران عمده ف قیمتهای عمده فروشی و خرده فروشی و اطلاعاتی از این دست رو داشته باشید .
مرحله دوم سفر به کشور تولید کننده است . که در اینجا چین مد نظر ماست . هزینه سفر به چین و اقامت یک هفته ای در مثلا گوانگجو همراه با پرواز شرکت ماهان حدود 4 میلیون تومان است . دلیل انتخاب گوانگجو شرایط نمایشگاهی این شهر است . که علاوه بر برگزاری 2 بار در سال نمایشگاه بزرگ گوانگجو ، اکثر شرکتها و عمده فروشهای اصلی نیز در این شهر دفتر دارند . البته بهترین حالت مذاکره غیر حضوری با کارخانه جات تولید کننده است که پس از سفر به چین ( چه به مقصد شانگهای و یا پگن و یا گوانگجو ) با یک پرواز داخلی خطوط هوای چین به مقصد محل کارخانه . خدمتی که ما می تونیم به دوستان ارائه بدیم از طریق دفتر چین شرکت ، سفارش دهی به کارخانه جات معتبر ، گرفتن پرفرما ، نظارت و ارسال هست .
هزینه ها ، که معمولا به صورت FOB یکی از بنادر چین . یا CIF یکی از بنادر ایران هست ،در یک پرفرما به شما اعلام می شود . به طور کلی هزینه کشتیرانی برای یک کانتینر 40 فوت به مقصد بندر بوشهر از 2800 دلار تا 3800 دلار بسته به خط کشتیرانی است . زمان حمل دریای نیز حدود 25 تا 35 روز است .
پس از سفارش ، کارخانه ( ویا فروشنده ) کالای شما را به کارگو تحویل داده و کارگو پس انجان عملیات بندری و گمرکی کالا را به مقصد ایران ارسال می کند . به طور مثال کالای ما ( لیوان های شیشه ای با نگه دارنده استیل ) در یک کانتینر 40 فوت و به مبلغ 16905 دلار خریداری شده است . و از نینگبو در چین به مقصد بوشهر به توسط خطوط کشتیرانی یانگ مینگ به وزن ناخالص 10320 کیلو گرم ارسال گردید .
کارگو علاوه بر ارسال کالا ، اوراق مربوطه را نیز باید به ادرس شما ارسال کند . که شامل پکینگ لیست ، بیل اف لودینگ یا بی ال و ... است . پکینگ لیست شامل لیست کلیه کالا هایی است که در کانتینر قرار گرفته با اعلام تعداد کارتن و وزن خالص و ناخالص یه تفکیک و بیل اف لودینگ به عبارتی همان بارنامه .
واردکننده بر اساس مدارک خود باید کالا را در سامانه ثبت سفارش یا همان
سبتارش به ثبت برساند و پس از ان برگ ثبت سفارش را از حوزه بازرگانی مربوط دریافت نماید .
اکثر واردکننده ها از این مرحله به بعد را در فرایند ترخیص کالا به ترخیص کار می سپارند .
ثبت سفارش می تواند همزمان با تخلیه بار در گمرک انجام بپذیرد و هم در حین حمل دریایی از مبدا .
به طور کلی کالای مورد نظر به صورت قانونی ارزش هر کیلو از بار 2.5 دلار ارزش با تعرفه 45 درصد و 4 % مالیات ارزش افزوده و 0.5 % عوارض . به عبارت دیگر گمرک ایران برای هر کیلو از این کالا مبلغ 2.5 دلار ارزش تعیین نموده و در ازای ترخیص آن 45 % از ارزش هر کیلو بار را به عنوان هزینه گمرکی اخذ می نماید . که در اینجا تنها ارزش گمرکی هر کیلو بار 1.125 می باشد . که با محاسبه ضرب مبلغ گمرکی در وزن ناخالص هزینه گمرکی که بالغ بر 10681.2 دلار می شود به دست می اید . که به این مبلغ مالیات ارزش افزوده ، نیم درصد عوارض ، هزینه های بندری و کشتیرانی ، هزینه های انبار داری ، نمونه برداری و استاندارد ، پایانه و نهایتا هزینه حمل کانتینر تا مقصد اضافه می گردد .
دوستان عزیز این توضیح از کل کار بود که خدمتتان تقدیم شد .
هر سوالی بود در خدمتم
ارادتمند