برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
معرفی کامل داروی سلبرکس (Celebrex) یا سلکوکسیب (Celecoxib)

%D8%B3%D9%84%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%B3.jpg

داروی سلبرکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی سلبرکس مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو
داروی سلبرکس (Celebrex)، که با نام عمومی سلکوکسیب (Celecoxib) نیز شناخته می‌شود، میزان هورمون هایی را که باعث التهاب و درد در بدن می‌شوند، کاهش می‌د‌هد. این دارو برای درمان التهاب و دردهایی که در اثر شرایط مختلف به وجود آمده‌اند- مثلاً ناشی از آرتریت، درد قاعدگی و غیره – استفاده می‌گردد. سلبرکس برای درمان آرتریت روماتویید در کودکان بالاتر از 2 سال به کار می‌رود. این دارو ممکن است در موارد دیگری نیز جهت درمان استفاده شود.

اطلاعات مهم درباره سلبرکس
سلبرکس می‌تواند باعث افزایش خطر سکته‌ی قلبی کُشنده یا سکته‌ی مغزی شود؛ به خصوص اگر به مدت طولانی و یا به میزان زیاد مصرف شود و یا در صورتی که شما دچار مشکلات و بیماری‌های قلبی باشید. از این دارو بلافاصله قبل یا بعد از جراحی بای پس قلبی، استفاده ننمائید.

سلبرکس می‌تواند باعث ایجاد خونریزی شدید معده یا روده در افراد شود؛ به طوری که کُشنده و بسیار خطرناک باشد. این وضعیت، وقتی در دوره مصرف این دارو هستید ممکن است بدون علامت خاصی اتفاق بیفتد و خصوصاً در افراد مسن‌تر، شایع‌تر است. بنابراین در صورتی که شما هم‌اکنون دچار خونریزی معده یا روده هستید، از این دارو استفاده نکنید.

%D8%B3%D9%84%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%B3-0-350x350.jpg


نکات مهمی که قبل از مصرف سلبرکس باید رعایت کرد
یادآوری می‌شود که داروی سلبرکس می‌تواند باعث افزایش خطر سکته‌ی قلبی کُشنده یا سکته‌ی مغزی شود؛ به خصوص اگر به مدت طولانی و یا به میزان زیاد مصرف شود و یا در صورتی که شما دچار مشکلات و بیماری‌های قلبی باشید. حتی افرادی که بیماری‌های قلبی ندارند و یا عوامل خطرزا در آن‌ها نیست، هم ممکن است در دوره مصرف این دارو، دچار سکته‌ی قلبی یا مغزی شوند.

از این دارو بلافاصله قبل یا بعد از جراحی بای پس قلبی، استفاده ننمائید.

به دلیل اهمیت، دوباره یادآوری می‌شود که سلبرکس می‌تواند باعث ایجاد خونریزی شدید معده یا روده در افراد شود؛ به طوری که کُشنده و بسیار خطرناک باشد. این وضعیت، وقتی در دوره مصرف این دارو هستید ممکن است بدون علامت خاصی اتفاق بیفتد و خصوصاً در افراد مسن‌تر، شایع‌تر است.

در صورتی که نسبت به سلکوکسیب آلرژی (حساسیت) داشته و یا موارد زیر را دارید، از داروی سلبرکس استفاده نکنید:

  • خونریزی در معده یا روده؛
  • حساسیت نسبت به داروهای حاوی سولفا؛
  • سابقه‌ی حملات آسم یا واکنش‌های آلرژیکی شدید بعد از مصرف آسپیریت یا داروهای داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی.
برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما خطراتی در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، اعتیاد به سیگار؛
  • سابقه‌ی سکته‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی یا لخته شدن خون؛
  • سابقه‎ی زخم معده یا خونریزی معده؛
  • آسم؛
  • بیماری کلیوی یا کبدی؛
مصرف سلبرکس در دوران بارداری و شیردهی
مصرف سلبرکس در سه ماهه‌ی پایانی بارداری ممکن است باعث صدمه به جنین گردد. بنابراین چنانچه در دوره مصرف این دارو باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

سلکوکسیب می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد شود. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

مصرف سلبرکس برای افراد زیر 2 سال ممنوع است.

%D8%B3%D9%84%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%B31-525x350.jpg


نحوه مصرف
سلبرکس را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. کمترین میزانی از این دارو که می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند را مصرف کنید.

شما می‌توانید داروی سلبرکس را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید. اگر استفاده از سلبرکس باعث می‌شود معده‌ی شما درد بگیرد، آن را به همراه غذا مصرف کنید.

قرص سلبرکس را به طور کامل قورت دهید و آن را نجوید.

اگر از این دارو به مدت طولانی می‌خواهید استفاده کنید، باید هر از گاهی وضعیت سلامت خود را با انجام آزمایشات بررسی کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

همه‌ی اطلاعاتی که در مورد این دارو نوشته شده را به دقت مطالعه کنید و از دستورالعمل پزشک تبعیت نمائید و در صورتی که سوالی داشتید، از مسئول داروخانه یا دکتر خود بپرسید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم
گاهی سلبرکس طبق یک برنامه‌ی زمانی مصرف نمی‌شود و هر موقع که نیاز بود، بیمار آن را استفاده می‌نماید. ولی هنگامی که این دارو را طبق یک برنامه‌ی زمانی مشخص مصرف می‌کنید، اگر یک بار مصرف آن را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، سلبرکس را مصرف کنید. از مصرف داروی اضافه، برای جبران دوز مصرفیِ فراموش شده، اجتناب کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

%D8%B3%D9%84%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%B3--550x309.jpg


از چه مواردی در دوره مصرف این دارو باید خودداری کرد؟
از مصرف الکل اجتناب کنید. چرا که ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی معده در شما شود.

از مصرف آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، در دوره مصرف سلبرکس خودداری کنید.

قبل از مصرف هر گونه داروی سرما خوردگی، حساسیت، یا مسکن‌ها، با دکتر خود مشورت کنید. بسیاری از داروهای موجود در داروخانه‌ها، حاوی آسپیرین یا داروهای مشابه با سلکوکسیب هستند؛ بنابراین مصرف همزمان آن‌ها باعث بالا رفتن دوز مصرف شما از این ماده می‌شود. برچسب اطلاعات داروها را قبل از مصرف آن ها به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید حاوی آسپیرین، ایبوپروفن، کتوپروفن، یا ناپروکسن نیستند.

عوارض جانبی
اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

در صورتی که علائم مربوط به سکته‌ی قلبی یا مغزی – شامل: درد قفسه‌ی سینه به طوری که تا قسمت فک و شانه امتداد بیابد، بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، لکنت زبان، احساس تنگی نفس – را در خود مشاهده کردید، از کمک‌های اورژانسی بهره ببرید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله مصرف دارو را قطع کرده و به دکتر اطلاع دهید:

  • اولین نشانه‌های هر گونه جوش پوستی، حتی اگر بسیار خفیف باشد؛
  • تنگی نفس (حتی به صورت بسیار خفیف)؛
  • تورم یا افزایش وزن ناگهانی؛
  • علائم خونریزی معده – شامل: مدفوع خونی یا قیری رنگ، سرفه هایی که به همراه آن خون بالا بیاورید، استفراغ به صورتی که شبیه دانه‌های قهوه باشد؛
  • مشکلات کبدی – علائم: حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم، خارش، احساس خستگی، علائمی شبیه به علائم آنفولانزا، از دست دادن اشتها، ادرار به رنگ تیره، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)؛
  • مشکلات کلیوی – علائم: ادرار ناچیز یا عدم ادرار، ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن، التهاب در پا یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس؛
  • میزان کمِ گلبول‌های قرمز خون (آنمی) – علائم: پوست رنگ‌پریده، احساس سبکی در سر یا تنگی نفس، ضربان قلب تند، مشکلات در تمرکز کردن؛
  • واکنش‌های پوستی شدید – تب، گلو درد، التهاب صورت یا زبان، قرمزی و سوزش چشم‌ها، درد پوست که با چوش های پوستی به رنگ ارغوانی یا قرمز همراه شود و خصوصاً در صورت یا قسمت بالای بدن گسترش پیدا کند و باعث تاول زدن و پوسته‌پوسته شدن گردد.
dizziness-1-510x350.jpg


عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی سلبرکس عبارت است از:

  • درد معده، سوء هاضمه، نفخ، اسهال؛
  • تورم در دست‌ها یا پاها؛
  • سرگیجه؛
  • جوش؛
  • علائم سرماخوردگی مانند: گرفتگی بینی، عطسه، گلو درد؛
البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر سلبرکس – تداخل های دارویی
در صورتی که از یک داروی ضد افسردگی – مانند: سیتالوپرام، اسیلاتوپرام، فلوکستین (پروزاک)، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین (Zoloft)، ترازودون یا ویولوزدون – استفاده می‌کنید، قبل از مصرف سلبرکس دکتر خود را در جریان قرار دهید. مصرف هر یک از این داروها با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (از جمله همین داروی سلبرکس) ممکن است باعث شود شما به راحتی دچار کبودی یا خونریزی شوید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • فلوکونازول؛
  • لیتیوم؛
  • وارفارین، کومادین، جانتوون؛
  • داروهای قلب یا فشار خون؛
  • داروهای استروئیدی (مثل پردنیزون)؛
البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با سلبرکس تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
لوسیون کالامین خانگی و صابون کالامین برای رفع اگزما و خارش

%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C.jpg

لوسیون کالامین برای انواع درمانهای جلدی از آفتاب سوختگی و سم زدایی بدن تا نیش حشره و خارش بر اثر حساسیت بکار می‌رود. این لوسیون فوق العاده مفید است، مخصوصا برای کسانی که دوست دارند به بیرون از منزل بروند و یا بچه‌هایی که بیرون از خانه بازی می‌کنند و در معرض آسیب دیدگی و نیش حشرات هستند. یک شیشه کوچک که می‌تواند برای انواع مشکلات و ناراحتی‌ها بکار رود ضمن اینکه از محصولات داروخانه نیز به دلیل فقدان مواد شیمیایی بهتر است. شما با درست کردن این لوسیون تسکین دهنده احساس رضایت خواهید کرد زیرا از محتویات آن آگاه هستید.

در مورد مواد تشکیل دهنده نگران نباشید، این لوسیون خانگی خیلی ساده‌تر از چیزی است که شما فکر می‌کنید.

مواد لازم: رس بنتونیت، جوش شیرین، نمک دریا، اسانس روغنی، گلیسرین (اختیاری)، خاک رس کائولن صورتی (اختیاری)
%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86.jpg


رس بنتونیت: رس بنتونیت ماده‌ای خاکستری است که در بسیاری از فرمول‌های محصولات مربوط به پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوشبختانه در کشور ما نیز فراوان است. در حال حاضر این ماده برای استفاده در ترمیم زخم در زمان جنگ مورد مطالعه قرار می‌گیرد چون به نظر می‌رسد که به آنها کمک می‌کند تا سریعتر درمان شوند. این ماده همچنین به عنوان یک سپر در برابر سم طبیعی اوروشیول عمل می‌کند که در پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی وجود دارد. اگر شما اتفاقی با این ماده برخورد کردید، استفاده از رس بنتونیت آن ماده روغنی را به لطف عناصر منحصر بفردش از بین خواهد برد.

جوش شیرین: جوش شیرین قلیایی است، به این معنی که دقیقا بر خلاف مواد اسیدی است. هنگامی که از نیش حشرات در رنج هستید یا حالتی شبیه به آن را تجربه می‌کنید به خاطر اسید بالای آنها است. اضافه کردن جوش شیرین این اسید را خنثی می‌کند و بنابراین خارش و ناراحتی را از بین می‌برد. هیدروکسید کلسیم چیزی است که در کالامین خریداری شده از داروخانه استفاده می‌شود و شما می‌توانید آن را استفاده کنید اما جوش شیرین بهتر است و اساس این مواد یکسان است.

روغن تی‌تری: اسانس‌های روغنی بیش از هر چیز بوی خوبی دارند، مانند روغن درخت چای یا اسطوخودوس که در خارش، التهاب و تسکین دهندگی پوست نقش به سزایی دارند. در ضمن روغن تی تری یک روغن درمان کننده پوست است که در مورد خواص آن قبلا با شما صحبت کرده‌ایم.

نمک دریا: نمک دریا، سلول‌های مرده یا خشک پوست را خرد کرده و بر می‌دارد و می‌تواند به کاهش تورم، التهاب و هر نوع مشکل خارشی کمک کند.

پودر کائولن صورتی: خاک رس کائولن برای افرادی که دارای پوست حساس هستند بسیار عالی است و یک لایه‌بردار بسیار ملایم است. این ماده به اندازه رس بنتونیت سموم را از بین نمی‌برد، اگر چه کمک کننده است بنابراین ما اینجا از این ماده بیشتر بخاطر اضافه کردن رنگ صورتی به لوسیون کالامین بدون استفاده از اکسید آهن استفاده می‌کنیم.

گلیسرین: گلیسرین باعث می‌شود لوسیون کالامین شما کمی نرمتر شود زیرا رطوبت را به دام می‌اندازد و آن را به پوست می‌رساند.

طرز تهیه لوسیون کالامین خانگی
مواد لازم
  • ¼ پیمانه آب تازه
  • 4 قاشق چایخوری رس بنتونیت
  • 4 قاشق چایخوری جوش شیرین
  • ½ تا 1 قاشق غذاخوری نمک دریا
  • 10 تا 15 قطره اسانس روغنی تی‌تری یا اسانس روغنی دیگر همچون اسطوخودوس یا بابونه
  • ½ قاشق چایخوری گلیسرین (اختیاری)
  • 2 تا 3 قاشق چایخوری رس صورتی کالامین (اختیاری)
دستورالعمل ساخت لوسیون کالامین خانگی
در یک کاسه کوچک جوش شیرین، نمک، رس بنتونیت و رس کائولن صورتی (در صورت استفاده از آن) را با هم خیلی خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.
%D9%85%D8%AE%D9%84%D9%88%D8%B7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%D8%B4%DA%A9-%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86.jpg


آب را اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا زمانی که به شکل یک خمیر دربیاید، اضافه کردن آب را ادامه دهید تا زمانی که به غلظت دلخواه در حد لوسیون برسد. من معمولا از یک چهارم پیمانه آب استفاده می‌کنم اما این بستگی به میزان رطوبت هوا و استفاده کردن یا نکردن از رس صورتی دارد که اگر از آن استفاده نکنید، میزان آب کمتر می‌شود.
%D8%A7%D9%81%D8%B2%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A2%D8%A8.jpg


اسانس‌های روغنی گیاهی و گلیسرین را در صورت استفاده برای این لوسیون اضافه کنید . بهم بزنید تا زمانی که به خوبی مخلوط شوند. سپس آن را در یک شیشه دهان گشاد بریزید و درب آن را محکم ببندید.
%D8%A7%D9%81%D8%B2%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86.jpg


شما می‌توانید این محلول را در یخچال به مدت یک هفته نگه دارید اما یک راه ساده‌تر این است که خیلی راحت یک شیشه از مواد خشک را با هم مخلوط کنید و دم دست نگه دارید، هنگامی که به آن نیاز دارید، یک قاشق غذاخوری کوچک از پودر را بردارید و فقط به اندازه کافی از مایعات و روغن به آن اضافه کنید تا لوسیون را به اندازه مصرف فعلی خود بسازید.
%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C.jpg


دفعه بعد که دچار خارش و یا گزش ناشی از نیش حشرات شدید این لوسیون کالامین خانگی را به عنوان یک لوسیون تسکین دهنده عالی استفاده کنید. این لوسیون به سرعت شما را آرام می‌کند و اثرات نیش و خارش را خنثی می‌کند.

نکته: شما می‌توانید هر اسانس روغنی را که می‌دانید برای پوست شما مفید است استفاده کنید. اسانس‌های روغنی معمول شامل اکالیپتوس، اسطوخودوس، بابونه و تی تری هستند. شما می‌توانید چند نوع و یا فقط یک نوع را استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد روغن‌های مراقبتی پوست به مطلب روغن‌های درمان کننده پوست مراجعه کنید.
%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86.jpg


لوسیون کالامین خانگی نوع دوم
این لوسیون دارای موادی تقریبا با مشابه با مورد قبل و البته چیزهایی اضافه‌تر است و این در صورتی است که شما بخواهید خواص بیشتری به لوسیون خانگی خودتان بدهید.

زینک اکساید: زینک اکساید یا همان اکسیدو زنگ خودمانی یک ماده جادویی در این دستور است در حالی که شما می‌توانید این لوسیون را بدون این ماده درست کنید اما من این ماده را به آن اضافه کردم تا از اثرات ضد اشعه ماورابنفش آن استفاده کنم و علاوه براین خواص تسکین دهنده پوست نیز دارد. این ماده را در ترکیب بسیاری از کرمهای سوختگی می‌توانید پیدا کنید چون دارای خواصی است که نسبت نزدیکی با مواد ضد خارش فعال دارد که در لوسیون کالامین ما باید باشد.

گلیسرین گیاهی: این ماده شگفت انگیز علاوه بر اینکه به حفظ رطوبت کمک می‌کند، موجب تمیز شدن اطراف زخم و تسکین آن می‌شود و باعث می‌شود که با استفاده از آن در لوسیون خانگی، احساس بهتری داشته باشید.

عصاره هاماملیس: هاماملیس یک ماده عالی است که نه تنها زخم را پاک می‌کند بلکه برای خارش خفیف و کاهش التهاب نیز عالی است و حتی باعث نگهداری طولانی‌تر این لوسیون می‌شود.

طرز تهیه لوسیون کالامین خانگی ضد خارش
مواد تشکیل دهنده

  • 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • 2 قاشق غذاخوری رس بنتونیت
  • 1 قاشق غذاخوری رس کائولن صورتی (شما می‌توانید رس قرمز یا رس سفید کائولین را جایگزین کنید یا اینکه فقط از رس بنتونیت استفاده کنید)
  • 2 قاشق غذاخوری نانو زینک اکساید (این ماده برای استفاده در دستور بسیار عالی است اما در صورتی که به آن دسترسی ندارید می‌توانید آن را حذف کنید)
  • 1 قاشق غذاخوری گلیسرین گیاهی
  • آب تصفیه شده کافی یا عصاره هاماملیس برای تشکیل حالت خمیری
  • 15 قطره اسانس روغنی اسطوخودوس
  • 5 قطره اسانس روغنی تی تری
دستورالعمل تهیه لوسیون کالامین خانگی
  1. همه مواد خشک را در یک کاسه کوچک با هم ترکیب کنید، سپس گلیسرین گیاهی را به آن اضافه کنید.
  2. آب را به آرامی اضافه کنید (یا عصاره هاماملیس) و بهم بزنید تا زمانی که به حالت مرطوب و کرمی دربیاید. اسانس‌های روغنی مورد استفاده را اضافه کنید.
  3. به هنگام روی دادن نیش حشرات، آبله مرغان، بثورات و موارد دیگر آن را روی پوست‌تان استفاده کنید اگر به جای آب مقطر، عصاره هاماملیس استفاده کنید، می‌توانید آن را برای چند هفته در یخچال نگهداری کنید.
صابون کالامین خانگی
%D8%B5%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C.jpg

لوسیون کالامین برای تسکین خشکی و خارش پوست مفید است. با این حال گاهی اوقات کافی نیست و پوست شما نیاز به مراقبت بیشتری دارد. به جای استفاده مداوم از لوسیون کالامین چرا سعی نکنید که خودتان را با صابون کالامین شستشو دهید؟ این صابون کالامین در واقع مراقبت روزانه برای درمان اگزما، پسوریازیس، مواد سمی گیاهان، آفتاب سوختگی و سایر مشکلات مربوط به پوست است. شما همچنین می‌توانید از این صابون تسکین دهنده برای تقویت و آرامش پوست حساس استفاده کنید. این صابون ضد اگزما را درست کنید و از خواص عالی آن بهره ببرید.

طرز تهیه صابون کالامین
مواد لازم

  • 2 پوند مایع روغن نارگیل
  • 2 پوند مایع روغن زیتون
  • 1 پوند مایع روغن پالم (هر پوند مایع معادل 453 میلی‌لیتر است)
  • 8 اونس مایع کره کاکائو (هر اونس مایع معادل 29 میلی‌لیتر است)
  • 4 اونس مایع شی باتر
  • 4 اونس مایع عطر
  • 38 اونس مایع آب
  • 15 اونس مایع هیدروکسید سدیم یا سود
عطر: اسانس روغنی بابونه، اسطوخودوس و تی تری

رنگ: اکسید قرمز (اکسید آهن)

افزودنی: زینک اکساید

طرز تهیه صابون کالامین
آب و محلول هیدروکسید سدیم را وزن کنید. آنها را با هم مخلوط کرده روی گاز بگذارید اجازه دهید دمای محلول تا 94 درجه سانتی‌گراد برسد، به مدت 30 ثانیه بهم بزنید تا هیدروکسید سدیم مخلوط شود. هرگز آب را مستقیما به سود اضافه نکنید چون موجب فوران و پاشیدن آن می‌شود. از یک ظرف مخصوص برای این کار استفاده کنید و این پیمانه را برای چیزهای دیگر استفاده نکنید. اجازه دهید مخلوط خنک شود و به دمای 38 درجه برسد. این کار بین 30 دقیقه تا 2 ساعت طول می‌کشد.

همه مواد را وزن کنید و به جز اسانسهای روغنی و رنگ و افزودنی، همه روغنها را به روش بن ماری و درون قابلمه بخارپز ذوب کنید. دمای مخلوط روغن باید در حد 52 درجه سانتی‌گراد باشد. محلول سود خنک شده را درون قابلمه روغن ریخته به خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند شما می‌توانید بدین منظور از یک گوشتکوب برقی استفاده کنید. مواظب باشید که مواد به بیرون نپاشد. مخلوط کردن مواد را به مدت 3 تا 5 دقیقه ادامه دهید بصورتی که کاملا با هم ترکیب شوند و مخلوطی یکنواخت رادرست کنند. بلافاصله اکسید آهن قرمز آماده شده را به آن اضافه کنید (برای این مقدار مواد ½ قاشق غذاخوری اکسید آهن کافی است یا هر چیز دیگری را می‌توانید برای به دست آوردن رنگ صورتی استفاده کنید). برای آماده کردن رنگ اکسید آهن باید ½ قاشق غذاخوری گلیسیرین یا روغن زیتون را با اکسید آهن ترکیب کنید. اگر کمی رنگ آن تیره است، نگران نباشید زیرا با افزودن زینک اکسید در مرحله بعد رنگ آن تعدیل می‌شود.

مواد را تا زمانی که به رنگ صورتی کالامین برسد بهم بزنید. ½ پیمانه تا ¾ پیمانه اکسید روی (زینک اکساید) به مخلوط اضافه کنید. صابون باید شبیه به رنگ لوسیون کالامین باشد. بهم بزنید. زینک اکساید اضافه شده به کاهش خارش پوست کمک می‌کند. هم اکسید روی و هم اکسید آهن جزو مواد مهم در لوسیون کالامین هستند.

اسانسهای روغنی را افزوده و مخلوط کنید. شما می‌توانید از هر اسانس روغنی که دوست دارید استفاده کنید. ترکیبی از بابونه، اسطوخودوس و تی‌تری بسیار عالی است و همه این روغنها خواص درمانی و تسکین دهنده برای پوست دارند.

مخلوط را به درون قالبهای مخصوص صابون بریزید. شما می‌توانید حتی از قالبهای مافین هم استفاده کنید و یا قالبهای سیلیکونی مخصوص شیرینی پزی. کافیست ابتدا آنها را چرب کنید، سپس مواد را به درون آن بریزید. قالبها را روی کانتر آشپزخانه تکان دهید و خیلی آرام روی کانتر بکوبید تا هوای مخفی شده درون محلول خارج شود و صابون شما صاف و یکدست باشد. می‌توانید روی صابون را با قاشق یا دستمال صاف کنید تا کاملا صاف و بدون برجستگی باشد.

روی قالب صابون را با یک پلاستیک و پتو بپوشانید. سپس 24 ساعت صبر کنید. ابتدا پوشش پلاستیکی را روی قالب‌ها قرار دهید، سپس روی آن را با پتو و سفره بپوشانید. این کار صابون را در حال سفت شدن، عایق بندی می‌کند.

اگر متوجه شدید که صابون با وجود پتو خیلی گرم می‌شود، پتو را از روی آنها بردارید.

ابتدا صابون را از قالب در بیاورید، سپس صابون را به صورت قالبی برش بزنید. قالبهای صابون را در جایی در بسته که خراب نشوند نگهداری کنید. اجازه دهید به مدت 4 هفته بمانند تا کاملا خشک شوند. بعد از چهار هفته صابون کاملا درست شده و قابل استفاده است.

موارد احتیاطی قبل از درست کردن صابون: شما در این دستور از سود استفاده می کنید که یک ماده قلیایی بسیار قوی و خطرناک است. این ماده خاصیت خورندگی دارد و در صورت تماس با پوست، پوست شما را از بین می‌برد. یک عینک آزمایشگاهی را برای حفاظت از چشمان، ماسک برای حفاظت از صورت، دستکش لاستیکی برای دستان استفاده کنید و یک روپوش بلند بپوشید.

اندازه گیری دقیق: اندازه مواد باید دقیق باشد. شما برای اندازه‌گیری همه چیز باید از جمله مواد مایع، از مقیاسهای مربوط به مایع استفاده کنید. شما می‌توانید آن را به میلی‌لیتر تبدیل کنید و همه چیز را با آن محاسبه کنید. این دستورالعمل داده شده، صابون زیادی تولید می‌کند که ممکن است مورد نیاز شما نباشد، بنابراین می‌توانید آن را به مقیاس کوچکتر تبدیل کنید. اما برای تبدیل مقادیر، باید از ماشین حساب دقیق استفاده کنید.

صابون کالامین به روشی ساده
%D8%B5%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86.jpeg

خب طرز تهیه صابون کالامین به شیوه بالا سخت و وقت گیر است و احتمالا با خودتان می‌گویید نه وقتی برای این کار هست نه حوصله‌ای پس چه باید کرد اما می‌توان چاره‌ای اندیشید که راه را کوتاه کرد. نیازی نیست حتما صابون کالامین را به شیوه صابون سازی سنتی انجام دهید. می توانید از ابتدا صابون آماده را تهیه کنید و مواد لوسیون کالامین را به آن اضافه کنید. به نظر شما بهتر نیست؟

مرحله 1: 1 پیمانه صابون گلیسرین گیاهی را روی حرارت ملایم در بخارپز به آرامی ذوب کنید. دمای بالا موجب تشکیل یک صابون نرم بدون قوام می‌شود. فقط تا زمانی که ذوب شود حرارت دهید و سپس آن را برداشته و 10 دقیقه صبر کنید تا صابون خنک شود.

مرحله 2: 2 قاشق غذاخوری لوسیون کالامین را که ساخته بودید به همراه 2 قاشق غذاخوری گلیسرین به آن اضافه کنید. رس سفید را به آن بیفزایید. در صورت تمایل می‌توانید 10 تا 15 قطره اسانس روغنی مورد علاقه خود را اضافه کنید. 5 کپسول روغن ویتامین E را اضافه کنید.

مرحله 3: قالب صابون را با روغن طبیعی همچون روغن زیتون یا روغن هسته انگور چرب کنید. صابون را در حالی که هنوز گرم است درون قالب بریزید.

مرحله 4: قالبهای صابون را به طور کامل با پلاستیک بپوشانید، چون صابون گلیسرین می‌تواند رطوبت را جذب کرده و نرم شود. صابون را در یک مکان خشک نگهداری کنید و روزانه برای تسکین خشکی و تحریک پوست استفاده کنید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
درباره‌ داروی گاباپنتین (Gabapentin) چه می دانید؟ موارد مصرف، عوارض جانبی و نکات مهم

%DA%AF%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%BE%D9%86%D8%AA%DB%8C%D9%86.jpg


در این مطلب، به بررسی داروی گاباپنتین ، که یک داروی مقابله کننده با حملات (داروی ضد صرع یا ضد تشنج) به شمار می‌رود، می‌پردازیم. در ابتدا این دارو را معرفی کرده، سپس اطلاعات مهم و نکات لازم در مورد گاباپنتین را بیان می‌کنیم و همچنین به نحوه ی مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی می‌پردازیم.

معرفی دارو

گاباپنتین یک داروی ضد صرع یا ضد تشنج است که بر مواد شیمیایی و عصب هایی که باعث ایجاد تشنج و بعضی از دردها می‌شوند، تاثیر می‌گذارد. این دارو در بزرگسلان برای بهبود دردهای عصبی، که توسط ویروس تبخال یا ویروس زونا ایجاد می‌گردد، استفاده می‌شود. این دارو به نام های دیگری همچون Gralise, Horizant, Neurontin, Gabarone نیز معروف است. برند Horizant برای درمان سندرم پاهای بی قرار نیز استفاده می‌شود و برند Neurontin از گاباپنتین، برای درمان تشنج در بزرگسالان و کودکان بالای سه سال به کار می‌رود. توجه شود که از نوعی از برندِ گاباپنتین که دکتر برای شما تجویز کرده است استفاده کنید. در هر زمانی که به داروخانه مراجعه می‌کنید تا بسته ی دیگری از این قرص را بخرید، حتما نوع آن را با نسخه ی تجویزی دتر خود مطابقت دهید تا مطمئن شوید که نوع درستِ این دارو را که برای درمان بیماری فعلی شما تجویز شده، مصرف می‌کنید.


نکات مهمی که قبل از مصرف گاباپنتین باید رعایت کرد

– این دارو را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید.

– قبل از مصرف این دارو، در مورد شرایط سلامتی خود، آلرژی ها و تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، به دکتر خود اطلاعات لازم را بدهید.

– چنانچه به قرص گاباپنتین حساسیت دارید، این دارو را مصرف ننمائید. برای اینکه از عدم تاثیرات سوء این دارو بر روی خود اطمینان داشته باشید، لازم است قبل از مصرف، اگر شامل موارد زیر می‌شوید، با پزشک خود در میان گذارید:

“بیماری های کلیوی (یا چنانچه در حال دیالیز شدن هستید)، بیماری صرع یا سایر ناهنجاری های تشنجی، دیابت، بیماری های کبدی، بیماری های قلبی”

اگر بیماری سندرم پاهای بی قرار دارید، چنانچه در شیفت شب مشغول به کار هستید، با دکتر خود در میان گذارید.

برخی از افراد در هنگام مصرف این دارو، دچار افکار خود کشی می‌شوند. بنابراین در طول دوره ی مصرف گاباپنتین، باید میزان بهبود شما توسط دکترتان در مراجعه های مرتب، چک شود. خانواده یا افرادی که پیرامون بیمار هستند، باید در مورد تغییرات خلق و خو یا علائم دیگر در فرد بیمار، مراقب باشند.

همچنین تا کنون مشخص نشده است که این دارو بر روی جنین تاثیر سوء خواهد گذاشت یا خیر. در هر صورت، قبل از مصرف این دارو چنانچه باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، با دکتر خود مشورت نمایید. اما ثابت شده است که این دارو در شیر مادر نفوذ کرده و می‌تواند منجر به خطراتی برای نوزاد شود. اگر در حال شیردهی به نوزاد خود هستید، به دکتر خود در این باره اطلاع دهید.


نحوه ی مصرف

گاباپنتین را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره‌ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

برندِ Horizant گاباپنتین، نباید در طول روز مصرف شود. همچنین برای این که بهترین نتیجه را بگیرید، این برند را به همراه غذا، و در حوالی ساعت ۵ عصر مصرف نمائید. هر دوی برندهای Gralise و Horizant که مربوط به این دارو هستند، بهتر است به همراه غذا استفاده شوند. برند Neurontin می‌تواند به همراه غذا یا بدون آن مصرف گردد. نکته‌ای که در مورد Neurontin لازم است توجه کنید این است که چنانچه نصف این قرص را مصرف کردید، در مصرف بعدی نصفه‌ی دیگر را مصرف نمایید و بین آن‌ها وقفه نیندازید. به عبارت دیگر، هر قرصی که به دو نیم تقسیم می‌کنید، باید در طی چند روز آتی و در اسرع وقت مصرف شود.

اگر پزشک شما در برند مورد استفاده، شدت یا نوع گاباپنتین تغییراتی را در نسخه‌ی تجویزی برای شما در نظر گرفت، میزان دوز مصرفی شما ممکن است تغییر کند. در صورتی که در مورد نوع جدید این دارو که در داروخانه دریافت کردید، سوالاتی داشتید، از مسئول مربوطه بپرسید.

مصرف این دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید! حتی اگر با مصرف ناگهانی آن، احساس بهبود داشتید. قطع مصرف ناگهانی این دارو ممکن است باعث افزایش تشنج‌ها شود. درباره‌ی کاهش دوز مصرفی، از دستورالعمل پزشک تبعیت کنید.

بهتر است یک کارت شناسایی به همراه خود داشته باشید که در مواقع لزوم نشان دهد شما از داروی گاباپنتین یا هر گونه داروی دیگر مربوط به تشنج استفاده می‌کنید.

لازم است بدانید این دارو ممکن است باعث مثبت شدن آزمایش اعتیاد شما شود. در صورتی که برای این کار به آزمایشگاه مراجعه کردید، توضیحات خود را مبنی بر مصرف داروی مورد نظر به مسئول مربوطه بدهید.

قرص‌ها و کپسول‌ها را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید. نوعِ مایع این دارو را در یخچال نگهداری کرده و از یخ زدگی آن نیز جلوگیری نمایید.


مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید و آن را حتما در حین غذا خوردن مصرف ‌کنید. چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید . فقط در نوبت بعدی، گاباپنتین را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.


در حین مصرف گاباپنتین، از مصرف چه دارو هایی باید اجتناب کرد؟

این دارو ممکن است بر روی توانایی فکر کردن یا واکنش نشان دادن فرد، تاثیر بگذارد. بنابراین اگر قصد دارید رانندگی کنید یا کاری که نیاز به هوشیاری دارد را انجام دهید، مراقب باشید.

از مصرف داروی ضد اسید معده، ۲ ساعت قبل و بعد از مصرف گاباپنتین، خودداری نمائید. به دلیل اینکه این دارو ممکن است فرآیند جذب گاباپنتین در بدن را دشوار سازد.

همچنین از مصرف الکل همزمان با مصرف این دارو خودداری کنید؛ چرا که می‌تواند برخی عوارض جانبی را ایجاد کند.


عوارض جانبی

اگر علائم مربوط به آلرژی داشتن به گاباپنتین (شامل کهیر، تنفس دشوار، التهاب یا ورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو) را مشاهده کردید، به دکتر خود اطلاع دهید. در صورتی که جوش‌های پوسیتی، با نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیکی شدید که می‌تواند بر سایر قسمت‌های بدن نیز تأثیر داشتهه باشد، داشتید به پزشک اطلاع دهید. مثلاً: تب، ادرار تیره رنگ، ادرار خونی، تورم غدد، گلو درد، خستگی یا ضعف شدید، کبودی یا خونریزی غیرعادی، دردهای عضلانی، زرد شدن چشم‌ها یا پوست (یرقان).

هر گونه علامت یا بدتر شدن علائم قبلی خود را به دکتر اطلاع دهید. مثلاً: تغییرات خلق و خو یا رفتار، اضطراب، افسردگی، احساس تلاطم و آشوب، احساس بی قراری، خشونت، به بیش فعالی (جسمی یا روحی)، داشتن افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود.

در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

” افزایش تشنج، ضعف یا خستگی شدید، درد در بالای شکم، درد قفسه‌ی سینه، شروع سرفه یا بدتر شدن سرفه همراه با تب، تنفس دشوار، بی حسی یا مور مور شدن شدید، حرکات عقب و جلو شدن سریع چشم‌ها، مشکلات کلیوی مثل ادرار ناچیز یا عدم ادرار و یا ادرار دردناک یا دشوار، ورم کف پا یا مچ، احساس خستگی، تنفس کوتاه، واکنش‌های پوستی شدید، تب، گلو درد، التهاب صورت یا زبان، قرمز شدن چشم‌ها، دردهای پوستی به همراه جوش‌های پوستی بنفش یا قرمز که در حال گسترده شدن باشند (مخصوصاً در صورت یا ناحیه‌ی بالای بدن) که منجر به تاول زدن یا پوست انداختن شود. “

احتمال رخ دادن عوارض جانبی در کودکانی که این دارو را مصرف می‌کنند بیشتر است. اگر هر کدام از علائم زیر را در اثر مصرف این دارو در کودک خود مشاهده کردید، با دکتر خود تماس بگیرید:

تغییرات رفتاری

مشکلات حافظه ای

مشکلات تمرکزی

احساس بی قراری، تلاطم یا آشوب

عوارض جانبی متداول داروی گاباپنتین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– گیجی، خواب آلودگی

– سردرد

گاباپنتین و عوارض آن

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد که بسیار نادر است.


تاثیر داروهای دیگر بر گاباپنتین

مصرف همزمان این دارو با داروهای خواب آور، می‌تواند باعث خواب آلوده‌تر شدن فرد گردد. قبل از مصرف گاباپنتین به همراه یک قرص خواب آور، داروهای ضد درد مخدر، شل کننده‌ی عضلات، داروهای اضطراب، افسردگی یا تشنج با دکتر خود مشورت کنید. سایر داروها – از جمله ویتامین‌ها، داروو های بدون نسخه و داروهای گیاهی – نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. در صورت مصرف هر گونه دارو، یا قصد شروع مصرف یک دارو یا قطع آن، با پزشک حاذق در میان گذارید.


منبع: مجله قرمز
 

attarud

Registered User
تاریخ عضویت
12 می 2011
نوشته‌ها
380
لایک‌ها
94
**** سالم با این غذاها
دنبال کردن یک **** سالم به شما کمک می‌کند تا چاق نشوید و از بروز بیماری‌های مختلف و خطرناک مانند دیابت، فشارخون بالا، چربی خون، بیماری‌های قلبی – عروقی و… در بدنتان جلوگیری کنید. **** سالم به رژیمی گفته می‌شود که دارای تنوع غذایی مناسب بوده و مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را به طور مطلوبی تأمین کند. در این نوشتار قصد داریم چند مادۀ غذایی را معرفی کنیم که هرکدام جایگاه ویژه‌ای در یک **** غذایی سالم دارند. لطفا با گیاه یاب همراه باشید.

rezhime-salem.jpg


لیمو
چاقی به عنوان تجمع غیر طبیعی یا بیش از حد چربی تعریف می شود، که ممکن است به سلامت آسیب وارد کند. چاقی با بیماری قلبی عروقی، دیابت، اختلالات عضلانی‌اسکلتی و حتی برخی سرطان ها (از جمله اندومتر، پستان، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه ها و روده بزرگ) پیوند خورده است.

برای کمک به کاهش وزن و داشتن یک **** سالم می توانید روز خود را با نوشیدن آب لیمو آغاز کنید. لیمو به بهبود گوارش و سمزدایی کمک می کند، و بر همین اساس سمومی که موجب کند شدن سوخت و ساز می شوند را از بدن دفع می کند.

مطالعات نشان داده اند که پلی فنول های موجود در لیمو می توانند افزایش وزن و تجمع چربی را ***** کنند. همچنین، میوه های خانواده مرکبات حاوی مقدار فراوان از ویتامین ها و مواد مغذی دیگر مانند آنتی اکسیدان ها هستند که به پیشگیری از اثرات مخرب چاقی کمک می کنند.

زردچوبه
آرتریت یک اختلال مفصلی است که موجب ملتهب شدن یک یا تعداد بیشتری از مفاصل می شود. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از آرتریت وجود دارند و این شرایط می تواند موجب شکل گیری درد شدید در مفاصل تحت تاثیر قرار گرفته شود.

زندگی با آرتریت فوق العاده دردناک است. اما شما می توانید آرتریت و دیگر مشکلات مربوط به درد را با جا دادن زردچوبه در **** سالم خود مدیریت کنید.

متخصصان گیاهان دارویی دیر زمانی است که از زردچوبه به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری های مختلف استفاده می کنند. زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که از ویژگی های ضد التهابی سود می برد. افزون بر این، ویژگی آنتی اکسیدانی زردچوبه موجب نابودی رادیکال های آزاد در بدن می شود که به سلول ها آسیب وارد می کنند.

برای بهره‌مندی از فواید زردچوبه می توانید آن را به طور منظم به اسموتی یا آبمیوه های مصرفی خود اضافه کنید. گزینه دیگر ترکیب یک قاشق چایخوری از پودر زردچوبه در یک لیوان شیر گرم و نوشیدن روزانه آن پیش از به خواب رفتن است.

چغندر
ابتلا به کم خونی یا آنمی روندی افزایشی را در جهان دنبال می کند. کم خونی زمانی رخ می دهد که تعداد گلبول های قرمز خون کمتر از حد عادی باشد. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، کم خونی ۱.۶۲ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می دهد که حدود ۲۴.۸ درصد از جمعیت جهان را شامل می شود.

هنگامی که به کم خونی مبتلا هستید، خون نمی تواند اکسیژن کافی برای عملکرد بهینه اندام ها و بافت ها را تامین کند.

چغندر یکی از بهترین مواد غذایی برای مقابله با کم خونی است. چغندر حاوی مقادیر فراوان از آهن است که به بازتولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. همچنین، چغندر طعمی شیرین دارد و سرشار از فیبر و ویتامین C است، از این رو گزینه ای خوشمزه و مغذی برای افزودن به هر وعده غذایی محسوب می شود.

شما می توانید یک چغندر اندازه متوسط را به همراه هویج و اسفناج آب گرفته و این نوشیدنی را هر روز مصرف کنید. همچنین می توانید چغندر را به عنوان یک سبزی پخته مصرف کرده یا از آن در سالاد استفاده کنید.

rezhime-salem2.jpg


ماست
فشار خون بالا یک قاتل خاموش است، زیرا می تواند به رگ های خونی آسیب وارد کند، که به شکل گیری بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی و مشکلات سلامت دیگر منجر می شود.

برای زیر کنترل داشتن فشار خون خود می توانید مصرف ماست کم چرب را مد نظر قرار دهید. ماست منبعی عالی برای کلسیم، پتاسیم، منیزیم، و دیگر مواد مغذی دوستدار قلب است، که می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. افزون بر این، ماست حاوی ترکیباتی است که به مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، بسیار شبیه به داروهای مهارکننده ACE، کمک می کنند.

برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا مصرف روزانه حداقل نصف یا یک فنجان ماست را مد نظر قرار دهید. با افزودن بادام، گردو و میوه ها به ماست می توانید از فواید اضافی دوستدار قلب بهره‌مند شوید.

بلوبری و شاه توت
دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری ها در جهان است. عدم مدیریت این بیماری می تواند مشکل آفرین باشد، چراکه قند خون بالا می تواند اندام های مختلف بدن انسان، از چشم ها تا کلیه ها، را تحت تاثیر قرار دهد. برای زیر کنترل داشتن سطح قند خون می توانید مصرف بلوبری و شاه توت را مد نظر قرار دهید.

اثر ضد دیابت این توت ها به نظر می رسد از سطح بالای مواد شیمیایی گیاهی – آنتی اکسیدان های طبیعی – ناشی می شود. همچنین، این توت ها سرشار از ویتامین ها و فیبر هستند، که می توانند به کنترل سطوح قند خون و دیگر عوارض ناشی از دیابت کمک کنند.

از مصرف یک فنجان بلوبری در روز لذت ببرید. شما می توانید آنها را به عنوان یک میان وعده مصرف کرده یا به غلات صبحانه، ماست یا اسموتی اضافه کنید.

چای سبز
بدن به مقداری کلسترول نیاز دارد، اما هنگامی که غذاهایی با محتوای بالای کلسترول مصرف می کنید، ماده ای موم مانند می تواند روی دیواره شریان ها تجمع کند و به بیماری قلبی منجر شود، که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است.

اتخاذ اقدام هایی در راستای کاهش کلسترول می تواند خطر حمله قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد. یک اقدام ساده برای مبارزه با کلسترول بد نوشیدن منظم چای سبز به جای قهوه است.

چندین ترکیب در چای سبز وجود دارند که به پیشگیری از جذب کلسترول در دستگاه گوارش کمک کرده و به دفع آن کمک می کنند. همچنین، چای سبز نسبت کلسترول خوب به کلسترول بد را افزایش می دهد.

افزون بر این، چای سبز با پیشگیری از اکسیداسیون کلسترول بد، که موجب ایجاد پلاک می شود، به پاک نگه داشتن شریان ها کمک می کند. این شرایط به نوبه خود خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد.

نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سبز در روز را هدف گذاری کنید.

سیر
سیستم ایمنی ضعیف می تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری و دیگر مشکلات سلامت سازد، زیرا سیستم ایمنی توانایی مبارزه با میکروب ها و مهاجمان دیگر را ندارد.

سیر می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. سیر حاوی ترکیبی به نام آلین است. هنگامی که سیر را خرد کرده یا می جوید، این ترکیب به آلیسین تبدیل می شود. آلیسین حاوی گوگرد است، که خواص دارویی و تقویت کنندگی سیستم ایمنی را به سیر می بخشد.

افزون بر این، سیر حاوی ویتامین های C و B۶ به همراه مواد معدنی سلنیوم و منگنز است، که سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

شما می توانید روزانه دو تا سه جبه سیر را با معده خالی مصرف کنید. همچنین، می توانید سیر خرد شده را به دستورالعمل های غذایی خود اضافه کنید.
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
با این 10 غذای ضد سرطان به جنگ سرطان سینه بروید

%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%B6%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86.jpg

مواد غذایی ضد سرطان چیز عجیبی نیستند و سالهاست که ما با آنها آشنا هستیم و مصرف می‌کنیم اما برخی از مواد غذایی در مورد سرطانهایی خاص بهتر عمل می‌کنند. سرطان سینه یکی از سرطانهای شایع در میان زنان است به طوری که جزو چند سرطان با بیشترین مبتلا قرار دارد. بروز سرطان سینه در دختران مجرد بسیار جوان تا زنان در سنین یائسگی امکان بروز دارد. لازم به ذکر است سرطان سینهتنها در زنان و دختران ظاهر نمی‌شود و حتی مردان نیز در دایره ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. شماری از مواد غذایی ضد سرطان که حاوی یکسری مواد شیمیایی و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند، تاثیر بسیار خوبی بر پیشگیری از ابتلا به این سرطان و حتی در صورت ابتلا به این سرطان موجب کاهش رشد سلولهای سرطانی و تعداد تومورها می‌شوند. برای آشنایی با این غذاها و خواص ضد سرطان آنها با ما همراه باشید

روغن زیتون
%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%A8%DA%A9%D8%B1.jpg

روغن زیتون به عنوان یک روغن سالم حسابی مشهور است و نیازی به تعریف ما ندارد اما حالا تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پتانسیلمبارزه با سرطان سینه را دارد. محققان اسپانیایی به مدت 5 سال 4300 زن را مورد ارزیابی قرار دادند تا چگونگی اثر **** غذایی مدیترانه بر میزان ابتلا به سرطان سینه را دریابند. یک گروه از زنان به میزان زیادی از روغن فوق بکر زیتون استفاده کردند، گروه دیگر از مغزهای خوراکی استفاده کردند و گروه سوم مصرف چربی را کاهش دادند. گروهی که روغن زیتون را به میزان مناسبی مصرف کرده بوند 62 درصد کمتر از زنانی که چربی را کاهش دادند، نشانه‌های سرطان سینه را داشتند.

قهوه ضد سرطان
%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%87-%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%87.jpg

خبرهای خوبی که شما را به قهوه معتاد می‌کند. دانشمندان در دانشگاه فودان چین دریافتند که یک فنجان قوه در هر روز درصد احتمال به سرطان را 3 درصد کاهش می‌دهد. قهوه حتی اثرات بسیاری بر زنانی دارد که در حال مصرف داروی هورمون درمانی تاموکسیفن هستند، که یک درمان استاندارد برای بیماران با سرطان سینه به دلیل مثبت بودن گیرنده استروژن است، دارد. یک تحقیق در دانشگاه لوند سوئد نشان داد که زنانی که روزانه دو فنجان قهوه یا بیشتر می‌نوشند به هنگام جذب دارو، احتمال بروز سرطان را به نصف کاهش دادند.

سیب
%D8%B3%DB%8C%D8%A8.jpg

پوست سیب را پس از کندن دور نیندازید، آنها حاوی ترکیبات ضد سرطان هستند. با توجه به یک تحقیق در دانشگاه کُرنل، تریپنوئید و مواد فیتوشیمیایی، ترکیبات ضد سرطان یافت شده در پوست سیبها هستند که می‌توانند از رشد تومور‌ در سلولهای سرطانی سینه جلوگیری کرده یا آنها را بکشند.

گردو
%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%88.jpg

با توجه به یک تحقیق انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه مارشال حتی یک میان وعده کوچک می‌تواند تاثیری عظیم بر پیشگیری از سرطان سینه داشته باشد. وقتی موشهایی با سرطان سینه انسانی برابر با دو وعده مصرف روزانه هر انسان گردو مصرف کردند، تا 80 درصد نرخ رشد سرطان در آنها متوقف شد. به علاوه گروهی از موشهایی که گردو مصرف کردند، نسبت به آنها که این مغز خوراکی را دریافت نکردند 40 درصد تعداد تومور کمتری داشتند. اگر چه تحقیقات بیشتری برای اثبات این یافته برای انسانها نیاز است اما افزودن مقدار بیشتری از آنتی اکسیدان موجود در گردوها به شما صدمه نخواهد زد.

ماهی آزاد
%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9-%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7-3.jpg

ماهی آزاد یا همان سالمون یک نوع ماهی محبوب سرشار از چربی امگا 3 و اسیدهای چرب امگا3 است که به نحو شگفت انگیزی بر سلامت شما اثر گذار است. محققان چینی در یک مطالعه مروزی 21 تحقیق را بررسی کردند و دریافتند که مصرف اسیدهای چرب امگا3 غیر اشباع از ماهی با 14 درصد کاهش ابتلا به سرطان سینه همراه است. به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، چربیهای امگا3 نیز می‌توانند تراکم سینه را در زنان چاق یائسه کاهش دهند. این خیلی مهم است زیرا تراکم سینه شش برابر احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

بروکلی ضد سرطان سبز رنگ
%D8%A8%D8%B1%D9%88%DA%A9%D9%84%DB%8C.jpg

بروکی متعلق به خانواده کلم‌ها است، که شامل کیل، بوک چوی (کلم چینی)، کلم پیچ، گل کلم و تربها است. مواد مغذی اصلی در این گروه از سبزیحات می‌تواند رشد سلولهای سرطانی را متوقف کند اما یک تحقیق از موسسه سرطان راوسل پارک نشان داد که خوردن برکلی به خصوص به کاهش خطر سرطان در زنان پیش از یائسگی کمک می‌کند.

دوست نارنجی ضد سرطان
%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AC.jpg

اینجا یک سبزی دیگر هم هست که به شما برای سلامت سینه کمک می‌کند. مقادیر بالایی از کاروتنوئید، یک نوع رنگدانه در هویج وجود دارد که با توجه به تحقیق هاروارد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا حدود 28 درصد کاهش دهد. بویژه آلفا کاروتن و بتا کاروتن می‌توانند خطر عود و مرگ ناشی از سرطان سینه را تا 68 درصد کاهش دهند.

جعفری
%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1%DB%8C.jpg

جعفری حاوی یک ترکیب گیاهی به نام آپی ژنین است. وقتی حیدر سلمان استاد دانشگاه میسوری به موشهایی که سرطان سینه داشتند، آپی ژنین خوراند، تعداد کمتری تومور در موشها رشد کرد و تاخیر چشمگیری در تشکیل تومور بوجود آمد. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که دوز قطعی آپی ژنین که باید برای انسانها در نظر گرفته شود چقدر است اما توصیه می‌کنند که هر روز کمی از آن مصرف شود.

بلوبری
%D8%A7%D8%B3%D9%85%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%A8%D8%B1%DB%8C.jpg

یک تحقیق در سال 2010 که بوسیله موسسه آمریکایی برای تحقیقات سرطان منتشر شده نشان داد که مواد فیتوشیمیایی موجود در بلوبری به شدت علیه سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند و می‌توانند از گسترش آنها جلوگیری می‌کنند. همچنین ممکن است بر اندازه تومورها اثر بگذارند. تومورها در موشهایی که با عصاره بلوبری قبل از گرفتن سرطان تغذیه شده بودند کمتر از موشهایی بود که عصاره بلوبری را مصرف نکردند.

غلات کامل ضد سرطان
%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%BA%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84.jpg

برای مبارزه با سرطان سینه هیچ وقت زود نیست، حتی اگر شما یک نوجوان باشید. یک مطالعه در هاروارد نشان داد که زنان جوان بزرگسالی که غذاهایی با فیبر همچون نان گندم کامل و لوبیا بالا مصرف کردند، خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 16 درصد کاهش دادند. محققان پرسشنامه‌هایی را از 90،000 زن که غذاهایی را که هر 4 سال یکبار ثبت کرده‌اند و آنچه را که در دبیرستان خوردند را مورد مطالعه قرار دادند. جذب فیبر بالا با کاهش 24 درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه قبل از سن یائسگی همراه بود و تنها 10 گرم فیبر اضافه در هر روز منجر به کاهش ابتلا به سرطان به میزان 13 درصدشد.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
داروی استراترا (Atomoxetine): معرفی ویژگی‌های دارو و عوارض جانبی

%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7.jpg

داروی استراترا (Atomoxetine) دارویی که بر روی مواد شیمیایی مغز و اعصاب تأثیر می‌گذارد که به بیش فعالی و اختلال کنترل ضربه کمک می‌کنند. از این دارو برای درمان اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه (ADHD) استفاده می‌شود. این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی و بررسی نکات مهم، ویژگی‌ها و عوارض جانبی این دارو می‌پردازیم.


اطلاعات مهم در مورد داروی استراترا
اگر گلوکوم زاویه‌دار، تومور غده فوق کلیوی، بیماری قلبی یا بیماری عروق کرونر یا دچار بیماری متوسط تا شدید فشارخون هستید، نباید از داروی استراترا استفاده کنید.

همچنین اگر شما یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) در ۱۴ روز گذشته مصرف کرده‌اید از این دارو استفاده نکنید. ممکن است که یک تداخل دارویی خطرناک رخ دهد. مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO) شامل ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین، رزاژیلین، سلژیلین و ترانیل سیپرومین هستند.

مصرف این دارو ممکن است موجب اختلال روانی جدید یا بدتر شدن (افکار یا رفتار غیرمعمول) مشکل در شما شود، به‌ویژه اگر شما سابقه افسردگی، بیماری روانی یا اختلال دوقطبی داشته باشید.

این دارو همچنین ممکن است موجب سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ ناگهانی افراد مبتلابه فشارخون بالا، بیماری قلبی یا نقایص قلبی شود.

برخی از افراد جوان زمانی که برای اولین بار از این دارو استفاده می‌کنند و یا دوز درمانی خود را تغییر می‌دهند، دچار افکار مربوط به خودکشی می‌شوند. پزشک شما نیاز به بررسی کردن شما در ویزیت‌های منظم برای پیشرفت درروند بهبود در حین مصرف این دارو دارد. شما و همچنین خانواده یا ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به شما در مورد تغییرات در خلق‌وخوی و یا علائم در شما باید هشیار باشند.

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید
اگر به این دارو حساسیت دارید ویا شرایط زیر را داشته باشید، نباید از داروی استراترا استفاده کنید:

• مشکلات قلب و عروق خونی شدید
• گلوکوم زاویه دار؛
• فئوکروموسیتوما (تومور غده فوق کلیوی).

این دارو ممکن است موجب سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ ناگهانی در افراد خاص شود. اگر موارد زیر رادارید، به پزشک اطلاع دهید:

• مشکلات قلبی یا نقص مادرزادی قلبی.
• فشار خون بالا؛ یا
• سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا مرگ ناگهانی.

برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما بی‌خطر است، اگر شما یا هرکسی که در خانواده‌تان موارد زیر را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید:

• افسردگی، بیماری روحی، اختلال دوقطبی، روان درمانی؛
• افکار یا اقدامات خودکشی؛
• فشار خون پایین؛
• بیماری کبدی.

معلوم نیست که آیا این دارو به نوزاد متولدشده آسیب می‌رساند یا نه. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا اینکه این ممکن است به یک کودک شیرخوار آسیب برساند یا نه. درصورتی‌که در حال شیردهی هستید، به پزشک خود دراین‌باره اطلاع دهید.

این دارو برای مصرف در افراد زیر 6 سال مورد تایید نیست.

نحوه مصرف داروی استراترا
داروی استراترا را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. این دارو را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر توصیه شده مصرف نکنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید.

شما می‌توانید این دارو را با یا بدون غذا مصرف نمایید.

این دارو معمولاً به‌صورت یک‌بار در روز صبح یا به‌صورت دو بار در روز و در صبح و اواخر بعدازظهر مصرف می‌شود. دستورالعمل‌های پزشک خود را در این زمینه دنبال کنید.

این دارو را در زمان یکسانی از روز همراه یک لیوان پر از آب میل نمایید.

هرگز این دارو را خرد نکنید، نجوید و آن را به‌صورت کامل مصرف کنید. اگر مشکلی در بلع این دارو دارید، به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید.

برای به دست آوردن بیشترین سود از این دارو، آن را به‌طور منظم مصرف کنید. قبل از اتمام دوره قبلی دارویی و همچنین تاریخ انقضای داروی خود، داروی جایگزین را تهیه کنید.

از یک کپسول که باز یا به‌طور تصادفی شکسته شده استفاده نکنید. داروی داخل کپسول می‌تواند خطرناک باشد درصورتی‌که دارو به چشم وارد شد. اگر این اتفاق افتاد، چشم خود را با آب بشویید. از پزشک یا یک دکتر داروساز بخواهید که روش دفع صحیح این دارو را به شما آموزش دهد.

در هنگام مصرف این دارو، پزشک شما باید شما در بازبینی‌های منظم موردبررسی قرار دهد. ضربان قلب، فشارخون، قد و وزن نیز ممکن است اغلب موردبررسی قرار گیرد.

داروی استراترا باید در دمای اتاقی به‌دوراز گرماو رطوبت نگهداری شود.

%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7.jpg


چه اتفاقی می‌افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟
ازآنجاکه از این دارو تنها در زمان موردنیاز استفاده می‌شود ، شما به‌احتمال‌زیاد دوزی را فراموش نمی‌کنید. اما به‌محض اینکه شما دوز فراموش‌شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش‌شده اجتناب کنید. برای جبران دوز ازدست‌رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش‌ازحد مصرف کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟
با مراقبت های پزشکی اورژانس ، تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل خواب‌آلودگی، سرگیجه، مشکلات معده، رعشه( ترمور) و یا رفتار غیرمعمول باشد.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟
اجتناب از استفاده یا دست زدن به یک کپسول باز یا شکسته. اگر دارو از داخل کپسول در چشم شما قرار گیرد، آن‌ها را کاملاً با آب شستشو دهید و با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف این دارو ممکن است تفکر یا پاسخ‌دهی شمارا مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.

عوارض جانبی داروی استراترا
اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کنید با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

هرگونه نشانه‌های جدید و یا بدتر شدن وضعیت خود، از قبیل: اضطراب، حملات هراس، کم‌خوابی ، یا احساس بیهودگی، تحریک‌پذیری، خشم، پرخاشگری، بی‌قراری، افسردگی شدید (ذهنی یا جسمی)، افسردگی یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خودتان را به پزشک اطلاع دهید.

این دارو می‌تواند بر رشد کودکان تأثیر بگذارد. در صورت استفاده از این دارو، اگر فرزند شما دارای حالت طبیعی از رشد نبود، به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را داشتید مصرف دارو را قطع کرده و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• علائم مشکلات قلبی مانند درد قفسه سینه، مشکل تنفس، احساس مثل‌اینکه شما ممکن است بی‌هوش شوید؛
• نشانه‌های روان‌پریشی مانند توهم (مشاهده یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند)، مشکلات رفتاری جدید، تجاوز، پرخاشگری، پارانویا؛
• مشکلات کبدی ، درد معده (سمت راست و یا در قسمت بالا سمت راست)، خارش، علائم آنفولانزا، ادرار تیره‌رنگ، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم)؛
• ادرار دردناک و دشوار
• نعوظ دردناک یا اینکه این حالت بیش از 4 ساعت طول می‌کشد (این‌یک عارضه جانبی نادر است).

%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7-1024x984.jpg


عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است:

• تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، یبوست؛
• خشکی دهان، از دست دادن اشتها؛
• تغییرات در خلق و خوی، احساس خستگی؛
سرگیجه؛
• مشکلات ادراری؛
• ناتوانی جنسی، مشکل در داشتن نعوظ.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی مصرف این دارو را تحت تاثیر قرار می دهند؟
با پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده‌اید، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:

داروهای ضدافسردگی
• داروهای مصرفی برای درمان و کنترل آسم؛
• داروهای مصرفی برای کنترل فشارخون ؛
• داروهای مصرفی برای درمان سرماخوردگی یا آلرژی که شامل یک ضد انعقاد مانند سودو افدرین ( پسودو افدرین) یا فنیل افرین است.

این لیست کامل نیست و بسیاری از داروهای دیگر می‌توانند با این دارو تداخل ایجاد کنند. این داروها شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. فهرستی از تمام داروهای خود را به هر ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی که به شما ارائه دهید.
منبع: مجله قرمز
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
سلام دوستان
ما یه سایت داریم به اسم پزشک خوب که شما میتونید توش هر دکتر و متخصصی که دنبالشون هستید رو پیدا کنید و اطلاعات اونا رو از جمله آدرس و شماره تلفن مطب و یا خدماتی که ارایه میدن رو ببینید.
حتی میتونید از پزشک مورد نظرتون بصورت آنلاین وقت بگیرید.
کافیه یه سر به سایت ما بزنید.
اینم لینکشه:
http://pezeshkekhoob.com/
تااااازه یه چیز دیگه...اگه هر پزشک و متخصص خوبی ک میشناسید یا سراغ دارید رو به ما معرفی کنید از ما هدیه هم میگیرید.
اینم لینک توضیحات هدیه:
http://pezeshkekhoob.com/PezeshkeKhoobeMan/
به ما سر بزنید :);)
حتما....ممنون که اطلاع رسانی می کنی:):):)
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
اما در کل به نظر من اون چیزی که باعث چاقی میشه اونه که ما به جای اینکه غذا بخوریم بیشتر هله هوله میخوریم ....تا زمانی که وقتی سرکاریم یادبگیریم که صبحانه خوب بخوریم ناهار خوب بخوریم میبینیم که چاق شدیم حالا بیا ترک عادت بده...
بهتره فیبر غذامون رو بیشتر کنیم مثلا سالاد بخوریم و اینکه صبحونه خوب بخوریم وسوم هله و هوله و قند غیر طبیعی از غذامون حذف کنیم...;);););)
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
سکته مغزی و انواع آن، عوامل خطر و پیش‌گیری از این عارضه

%D8%B3%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%BA%D8%B2%DB%8C-950x1007.jpg

سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در ایالات‌متحده است و یکی از دلایل اصلی جدی ناتوانی در بزرگ‌سالان است. حدود 795000 نفر در ایالات‌متحده هرساله این سکته را تجربه می‌کنند. سکته مغزی یک عارضه قابل‌پیشگیری است و شما ممکن است قادر به جلوگیری از سکته مغزی باشید یا شانس ابتلا به این مشکل را کاهش دهید. سکته مغزی یک مشکل قابل‌درمان است. علائم سکته مغزی را بیاموزید و اگر فکر می‌کنید کسی ممکن است دچار سکته مغزی باشد، به‌سرعت به اورژانس پزشکی خبر دهید. درمان سریع برای جلوگیری از مرگ و ناتوانی در این عارضه ضروری است. در این مقاله سعی می‌کنیم تا با ارائه مطالبی مختصر و مفید در این باب، شما در مورد این مشکل حاد اطلاعات بیشتری کسب کنید.


در مورد سکته مغزی
سکته مغزی که گاهی اوقات بانام حمله مغزی خوانده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی باعث مسدود شدن جریان خون در بخشی از مغز می‌شود یا هنگامی‌که یک رگ خونی در مغز پاره می‌شود. درهرصورت در این مشکل، قسمت‌هایی مغز آسیب‌دیده یا مرگ می‌کنند. این مشکل می‌تواند باعث آسیب مغزی ماندگار، ناتوانی درازمدت یا حتی مرگ در فرد مبتلا شود. در مورد چه چیزی باعث ایجاد این مشکل شده و چه اتفاقی در طول آن می‌افتد، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%BA%D8%B2%DB%8C.jpg


درک این مشکل
برای درک این عارضه، باید مغز را درک کنیم. مغز حرکات ما را کنترل می‌کند، خاطرات ما را ذخیره می‌کند و منبع تفکر، احساسات و زبان ماست. مغز همچنین بسیاری از اعمال بدن مانند تنفس و هضم را کنترل می‌کند. برای کارکرد درست مغز، مغز شما نیاز به اکسیژن دارد. اگرچه مغز شما فقط 2 درصد وزن بدن شمارا تشکیل می‌دهد ولی از 20 درصد از اکسیژن که از طریق تنفس به دست می‌آورید، استفاده می‌کند. شریان‌ها خون شمارا به تمام قسمت‌های مغز شما می‌فرستند.

در طول سکته مغزی چه اتفاقی می‌افتد؟
دو نوع از این عارضه وجود دارد:

• یک سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می‌افتد که لخته‌های خون یا ذرات دیگر جریان خون را که به مغز متصل می‌شوند را مسدود کند. رسوبات چربی به نام پلاک همچنین می‌تواند باعث انسداد در عروق خونی شود.
• یک سکته مغزی خونریزی دهنده زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی در مغز پاره شود خونریزی اتفاق می‌افتد و آسیب مغزی بافت مغز را می‌کشد.

هر دو نوع از این سکته باعث آسیب رساندن به سلول‌های مغزی می‌شود. علائم این آسیب شروع به نشان دادن در قسمت‌های از بدن می‌کند که سلول‌های مغزی کنترل می‌شوند.

درمان سریع برای این مشکل حاد ضروری است
این عارضه یک بیماری جدی پزشکی است که نیاز به مراقبت اورژانسی دارد. اگر شما یا کسی که از نزدیکان شما، هرگونه نشانه‌ای از سکته را نشان می‌دهد، فوراً با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. زمان ازدست‌رفته باعث از دست رفتن سلامت مغز می‌شود. هر دقیقه تأخیر در رساندن فرد برای دریافت درمان فوری باعث گسترش آسیب به مغز او می‌شود.

انواع سکته مغزی
نوع این عارضه بر روی درمان و بهبودی شما تأثیر می‌گذارد.

سه نوع اصلی سکته مغزی عبارت‌اند از:
سکته مغزی ایسکمیک.
سکته هموراژیک.
حمله ایسکمی گذرا (هشدار یا “مینی سکته مغزی”).

در مورد شرایط بهداشتی و عادت‌های شیوه زندگی که می‌تواند خطر ابتلا به سکته را در شما افزایش دهد، یاد بگیرید.

سکته مغزی ایسکمیک
اکثر سکته‌های مغزی (87٪) سکته ایسکمیک هستند. این سکته ایسکمیک زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون از طریق شریان که خون غنی از اکسیژن را به مغز می‌رساند، مسدود می‌شود. لخته‌های خون اغلب سبب انسداد می‌شود که منجر به سکته‌های ایسکمیک می‌شود.

سکته هموراژیک (خونریزی دهنده)
این سکته زمانی اتفاق می‌افتد که یک شریان مغز در خون خونریزی می‌کند یا دچار پارگی می‌شود (شکافی در آن باز می‌شود. خون نشت شده فشار زیادی روی سلول‌های مغزی ایجاد می‌کند که به آن‌ها آسیب می‌رساند. فشارخون بالا و انقباضات بالون مانند آنوریسم در یک شریان که می‌تواند باعث کشش و انفجار باشد، نمونه‌ای از شرایطی است که می‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود.

دو نوع سکته مغزی خونریزی دهنده وجود دارد:
خونریزی داخل مغزی شایع‌ترین نوع سکته خونریزی دهنده است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که یک شریان مغز دچار خونریزی و باعث گسیل خون به سمت بافت‌های مجاور می‌شود.
خونریزی سوباراکونوئید: یک نوع سکته هموراژیک است که کمتر رایج است. این مورد برمی‌گردد به خونریزی در ناحیه بین مغز و بافت‌های نازکی که آن را پوشش می‌دهد.

%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B3%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%BA%D8%B2%DB%8C.jpg


حمله ایسکمیک گذرا (TIA)
حمله ایسکمیک گذرا (TIA) گاهی اوقات به‌عنوان “مینی سکته” نامیده می‌شود. از انواع اصلی سکته‌های مغزی متفاوت است، زیرا جریان خون به مغز فقط برای یک مدت کوتاه محدود می‌شود که معمولاً کمتر از 5 دقیقه است.

مهم است بدانید که:
• حمله ایسکمیک گذرا یک نشانه هشداردهنده برای سکته مغزی است.
• حمله ایسکمیک گذرا یک اورژانس پزشکی است، درست مثل دیگر سکته‌های مغزی.
• سکته مغزی و حمله ایسکمیک گذرا نیاز به مراقبت‌های ویژه پزشکی دارند. در صورت وجود علائم سکته مغزی یا علائمی که در اطرافیان شما وجود دارد، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.
• هیچ راهی برای تشخیص اولیه‌ای وجود ندارد که آیا علائم مربوط به حمله ایسکمیک گذرا است یا نوع اصلی سکته مغزی است.
• مثل سکته‌های ایسکمیک، لخته‌های خون اغلب حمله ایسکمیک گذرا را ایجاد می‌کنند.
• بیش از یک‌سوم از افرادی که دارای حمله ایسکمیک گذرا هستند و درمان نمی‌شوند، یک سکته مغزی بزرگ در عرض یک سال را تجربه می‌کنند. تا حدود 10٪ تا 15٪ افراد طی 3 ماه از حمله ایسکمیک گذرا، سکته مغزی بزرگی را تجربه می‌کنند.
• تشخیص و درمان حمله ایسکمیک گذرا می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد. اگر حمله ایسکمیک گذرا دارید، گروه مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند علت را پیدا کند و اقدامات لازم برای جلوگیری از سکته مغزی را در شما انجام دهد.

ریسک فاکتورهای سکته مغزی
هرکسی می‌تواند سکته مغزی در هر سنی تجربه کند؛ اما موارد خاصی می‌تواند شانس شمارا برای داشتن تجربه یک سکته مغزی افزایش دهد. بهترین راه برای محافظت از شما و عزیزان شما از سکته مغزی، شناخت ریسک فاکتورهای مربوط به این عارضه و نحوه کنترل آن است. درحالی‌که نمی‌توانید سن و سابقه خانوادگی خود را کنترل کنید، می‌توانید اقدامات خود را برای کاهش احتمال رخ دادن سكته انجام دهید.
در مورد خطر ابتلا به سکته شما باید بیشتر بدانید:
مشکلات پزشکی
رفتار
تاریخچه خانوادگی و سایر ویژگی‌ها

جلوگیری از سکته مغزی: چه‌کاری می‌توانید انجام دهید
شما می‌توانید از طریق انتخاب گزینه‌های سالم و کنترل هرگونه مشکلات بهداشتی، ممکن است از وقوع سکته جلوگیری کنید.

عادات زندگی سالم
با انتخاب گزینه های زندگی سالم می توانید از سکته مغزی جلوگیری کنید.

**** غذایی سالم
انتخاب گزینه های غذای سالم و میان وعده می تواند به جلوگیری از سکته مغزی کمک کند. مطمئن باشید که مقدار زیادی میوه و سبزی تازه را می خورید. خوردن غذاهای دارای مقدار کمی از چربی اشباع شده، چربی ترانس و کلسترول و همچنین دارای فیبر زیاد می تواند باعث جلوگیری از به وجود آمدن سطوح بالای کلسترول بالا شود. محدود کردن مصرف نمک (سدیم) در **** غذایی شما همچنین می تواند فشار خون شما را کاهش دهد. کلسترول بالا و فشار خون بالا باعث افزایش احتمال سکته مغزی می شود.

وزن متناسب
داشتن اضافه‌وزن یا چاقی خطر ابتلا به سکته را افزایش می‌دهد. پزشکان اغلب برای تعیین وزن شما در محدوده سالم، شاخص توده بدنی شمارا (BMI) محاسبه می‌کنند. اگر وزن و قد شما را می‌دانید، می‌توانید BMI خود را محاسبه کنید. پزشکان گاهی نیز از اندازه‌گیری کمر و ران استفاده می‌کنند تا وجود چربی بیش‌ازحد در بدن را اندازه‌گیری کنند.

فعالیت بدنی
فعالیت بدنی می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند و کلسترول و فشارخون شمارا پایین بیاورد. برای بزرگ‌سالان، هر هفته 2 ساعت و 30 دقیقه فعالیت فیزیکی هوازی با شدت متوسط توصیه می‌کند، مانند راه رفتن سریع. کودکان و نوجوانان باید هرروز فعالیت بدنی داشته باشند (به مدت حداقل 60 دقیقه)

سیگار کشیدن ممنوع
سیگار کشیدن به میزان زیادی شانس ابتلا به سکته مغزی را در افراد افزایش می‌دهد. اگر سیگار نکشید، خطر مربوط به این عارضه کاهش می‌یابد و اگر سیگار می‌کشید، ترک آن خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. دکتر شما می‌تواند راه‌هایی برای کمک به ترک به شما ارائه دهد.

محدود کردن مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی
از مصرف بیش‌ازحد الکل اجتناب کنید که می‌تواند فشارخون شمارا افزایش دهد. مردان باید بیش از دو بار در روز وزنان نباید بیش از یک‌بار در طول روز از این موارد مصرف کنند.

سایر مشکلات پزشکی
اگر بیماری قلبی، کلسترول بالا، فشارخون بالا یا دیابت دارید، می‌توانید اقدامات خود را برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی کنید.

سطوح کلسترول خود را بررسی کنید
دکتر شما باید سطح کلسترول شمارا حداقل یک‌بار در هر 3 سال آزمایش کند. در مورد این آزمایش خون ساده با گروه مراقبت بهداشتی خود صحبت کنید. اگر کلسترول بالا دارید، تغییرات دارویی و شیوه زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد.

کنترل فشارخون
فشارخون بالا معمولاً علائم ندارد، بنابراین مطمئن شوید که آن را به‌صورت منظم بررسی کنید. با توجه به اینکه شما باید سطوح فشارخون خود را بررسی کنید با گروه مراقبت بهداشتی خود صحبت کنید. شما می‌توانید فشارخون خود را در خانه، در دفتر پزشک یا در پایگاه‌های بهداشت بررسی کنید. اگر فشارخون بالا دارید، پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان این بیماری را تجویز کند، برخی از تغییرات در شیوه زندگی شمارا پیش‌بینی کند یا توصیه می‌کند غذاهایی را با مقدار کمتری از سدیم (نمک) کمتری انتخاب کنید.

کنترل دیابت
اگر دکتر شما فکر می‌کند که شما دارای علائم دیابت هستید، ممکن است به شما توصیه کنید که آزمایش کنید. اگر دیابت دارید، سطح قند خون خود را به‌طور مرتب بررسی کنید. در مورد گزینه‌های درمان با گروه مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. پزشک ممکن است تغییراتی در شیوه زندگی شما مانند تغییر فعالیت بدنی یا انتخاب غذاهای سالم‌تر را توصیه کند. این اقدامات قند خون شمارا تحت کنترل نگه می‌دارد و به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی کمک می‌کند.

درمان بیماری قلبی
اگر در معرض مشکلات خاص قلبی، مانند بیماری شریان کرونری فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب نامنظم) هستید، گروه مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است به درمان یا جراحی در این زمینه به شما توصیه شود. مراقبت از مشکلات قلبی می‌تواند به جلوگیری از سکته مغزی کمک کند.

داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید
اگر دارو مصرف کنید برای درمان بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، فشارخون بالا و یا بیماری دیابت، به‌دقت دستورالعمل‌های دکتر خود را دنبال کنید. اگر چیزی را درک نمی‌کنید، همیشه سؤال کنید. هرگز مصرف داروی خود را بدون مشورت کردن با پزشک خود متوقف نکنید.

%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C-1024x576.jpg


با گروه مراقبت بهداشتی خود کار کنید
شما و گروه مراقبت‌های بهداشتی خود می‌توانید باهم کارکنید تا از مشکلات پزشکی در شما که موجب سکته مغزی می‌شود جلوگیری یا درمان شوند. به‌طور منظم برنامه درمان خود را موردبحث قرار دهید و فهرستی از سؤالات را به مراقبین سلامت خود ارائه دهید. اگر قبلاً سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا TIA داشته‌اید، گروه مراقبت‌های بهداشتی شما با شما برای جلوگیری از سکته‌های بعدی کار خواهد کرد. درمان شما شامل دارو یا جراحی و تغییر شیوه زندگی برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی دیگر است. اطمینان حاصل کنید که داروهای مصرفی خود را مطابق با دستورالعمل دکتر خود مصرف می‌کنید.

منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
راهنمای مراقبت پوست و نکاتی مهم و کلیدی در ارتباط با آن

%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D9%88-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%86-1-950x530.jpg

پوست شما در هر زمانی نیاز به مراقبت و توجه دارد و به همین دلیل لازم است که راهنمای مراقبت پوست را برای هر دوره جدی بگیرید. اگر این مراقبت‌ها را جدی نگیرید نه تنها پوست زیبایی نخواهید داشت بلکه سلامت و زیبایی آن در آینده هم به خطر می‌افتد. یک دوره حساس در زندگی شما وجود دارد که اگر در این دوره رفتار صحیحی با پوست خود داشته باشید در دوره‌های بعدی هم نتیجه آن را خواهید دید، اما این دوره کدام دوره است؟ با هر نوع پوستی چطور باید رفتار کرد و آیا مراقبت از پوست با پایان جوانی به اتمام می‌رسد؟ آیا تنها باید از پوست صورت خود مراقبت کنیم؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله که راهنمای مراقبت پوست و نکاتی مهم در ارتباط با آن است مطالعه کنید.

تضمین سلامت و زیبایی پوست با رفتارهای صحیح در زمان مناسب
دهه بیست زندگی شما یعنی از بیست تا بیست و نه سالگی دوره مهمی در علم پوست و زیبایی تلقی می‌شود. در این دوره پوست در حالت بالغ و جوان و شاداب خود قرار دارد، ترشح کلاژن در بالاترین حد است و شما نیازی به کرم‌های جوان کننده و ضدچروک ندارید. اگر هم مبتلا به آکنه نشده باشید جزو افراد خوش شانس هستید و نیازی به آرایش چندانی ندارید. نبود مشکلات جدی در این دوره بیشتر افراد را از مراقبت صحیح پوست غافل می‌کند و این غفلت موجب می‌شود که در دوره‌های بعدی یعنی دهه سی و چهل و پس از آن پوست دچار مشکلات خاصی شود که ریشه در همان دوران دارد و در این زمان دیگر برای جبران دیر شده است. بنابراین کارشناسان زیبایی توصیه می‌کنند مهم نیست در دوران بیست سالگی چه شرایطی در پوست خود دارید، حتما مراقبت از پوست را جدی بگیرید، بیش از حد در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید، سیگار و الکل را فراموش کنید و با صورت پاک نشده و آرایش‌دار به رختخواب نروید. در کنار این مواردراهنمای مراقبت پوست 4 نکته کلیدی را هم توصیه می‌کند که نباید در دهه بیست زندگی فراموش شود:

لایه برداری پاک کننده: آکنه از مشکلات رایج در بیست سالگی است و بهترین روش درمان آن استفاده از لایه بردارهای شیمیایی است که عمل پاکسازی و جداسازی لایه‌های مرده پوست را همزمان انجام می‌دهند. موادی مثل اسید سالیسیلیک یا اسید گلایسولیک این اثر را دارند و از تجمع سبوم روی پوست و بسته شدن روزنه‌های آن جلوگیری می‌کنند.

ضدآفتاب بدون چربی: تابش آفتاب روی پوست باعث لکه‌های پوستی می‌شود که اثر آن ممکن است سال‌ها بعد خود را نشان دهد که پیشگیری از آن‌ها بسیار ساده‌تر از درمان و رفع آن‌ها است. پس هرروز ضدآفتاب بزنید و از نوع مناسب با درجه حفاظت 30 و بالاتر استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید. نوع بدون چربی ضدآفتاب گزینه بهتری است چون باعث انسداد روزنه‌های پوست نمی‌شود.

پاکسازی ملایم: در طول روز چربی طبیعی پوست و آلودگی‌ها روی آن جمع می‌شوند و ممکن است باعث آکنه، التهاب و مشکلات دیگر شوند. برای پیشگیری از این اتفاق توصیه می‌شود هر شب از یک پاک کننده ملایم فاقد شوینده و اسید روی صورت استفاده کنید.

لایه برداری درمانی: تسریع در فرآیند لایه برداری و ساخت سلول‌های پوستی جدید به بهبود کیفیت پوست، افزایش ترشخ کلاژن و زیبایی و درخشش آن کمک می‌کند و بیشتر مشکلات پوستی مثل آکنه و چروک‌های زودرس را نیز درمان می‌کند. کرم‌های رتینول با دوز پایین پیشنهاد ما برای لایه برداری درمانی در بیست سالگی هستند که بهتر است با تجویز پزشک استفاده شوند.

%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D9%88-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%86-2.jpg


در ادامه بر اساس نوع پوست خود درمان‌ها و مراقبت‌های متناسب را انجام دهید تا پوست زیبا و سالمی داشته باشید:

اگر پوست نرمال دارید
  • هر روز مرطوب کننده بزنید و پوست را با پاک کننده ملایم پاکسازی کنید. از محصولاتی استفاده کنید که حاوی آنتی اکسیدان باشند تا رادیکال‌های آزاد موجود در محیط را که عامل اصلی پیری هستند خنثی کنند.
  • رتینویید یا ویتامین سی را نیز در برنامه مراقبتی خود قرار دهید و هفته‌ای چندبار از آن استفاده کنید تا تولید کلاژن را افزایش دهد.
  • مرطوب کننده را فراموش نکنید و آن را همراه با ضدآفتاب با درجه حفاظت مناسب به طور روزانه استفاده کنید
راهنمای مراقبت پوست خشک
  • پاک کردن پوست را فراموش نکنید و به دنبال آن از ترکیبات نرم کننده و کرمی حاوی اسید هیالورونیک و سرامید استفاده کنید.
  • از پاک کننده‌هایی که کف تولید می‌کنند و لیپید روی پوست را از بین می‌برند استفاده نکنید. هرچیزی که حاوی رتینوئید یا آلفاهیدورکسی اسید باشد توصیه نمی‌شود.
  • اگر پوستتان خیلی خشک و پوسته پوسته است از روغن پوست زیر چشمان خود استفاده کنید تا پوست را نرم و منعطف کند.
اگر پوست چرب دارید
  • از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک یا آلفاهیدروکسی اسید استفاده کنید تا روزنه‌های پوست را تمیز کرده و سلول‌های مرده را از سطح آن پاکسازی کند.
  • مرطوب کننده را فراموش نکنید، پوست شما زمانی چرب می‌شود که رطوبت کافی در سطح آن وجود نداشته باشد تا این رطوبت را تامین کند.
  • از لوسیون و ضدآفتاب فاقد چربی استفاده کنید تا پوست تحریک نشود و به آکنه دچار نشوید.
اگر پوست شما حساس است
  • همیشه از محصولات ملایم و به مقدار کم استفاده کنید.
  • از هر چیزی که حاوی عطر یا اسانس باشد اجتناب کنید چون باعث تحریک پوست می‌شود.
  • از محصولاتی استفاده کنید که در خود ترکیبات ضدالتهاب مثل چای سبز یا ریشه لیکوریس داشته باشند.
  • از پوست خود مقابل آفتاب محافظت کنید و ضدافتابی استفاده کنید که برای پوست حساس مناسب باشد.
راهنمای مراقبت پوست برای افراد مسن
  • هر محصولی که حاوی آنتی اکسیدان و رتینول باشد برای پوست افراد مسن مفید است چون رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و تولید کلاژن را در پوست افزایش می‌دهد.
  • با افزایش سن فرآیند لایه برداری آن نیز کندتر می‌شود بنابراین لازم است هر هفته یک بار لایه برداری را در منزل انجام دهید.
%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D9%88-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%86-3.jpg


توجه به پوست گردن را فراموش نکنید
یکی از اشتباهات رایج خانم‌ها در مراقبت از پوست این است که تنها به مراقبت از پوست صورت مبادرت می‌ورزند و توجهی به پوست گردن ندارند. پوست گردن بسیار نازک است و زودتر از بقیه قسمت‌ها دچار چروک و شل شدگی می‌شود و چون در معرض دید هم قرار دارد می‌تواند سن شما را بالاتر نشان دهد. راهنمای مراقبت پوست توصیه می‌کند که از این پس هنگام استفاده از مرطوب کننده، لایه بردار و ضدآفتاب مقداری هم از آن روی پوست گردن بمالید تا زیبایی و جوانی آن حفظ شود.
منبع: مجله قرمز
 

persepolis1387

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2009
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
35
محل سکونت
مرز توران
خواص زنجبیل

زنجبیل از جمله گیاهان دارویی و یک ادویه مفید است که در درمان انواعی از مشکلات و بیماری‌ها نظیر حالت تهوع، سوء‌ هاضمه، بی‌اشتهایی، سرماخوردگی و حتی قاعدگی دردناک تاثیر چشمگیر دارد.


به گزارش راستینه ، اگرچه معمولا از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده این گیاه، ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

زنجبیل همچنین با خاصیت ضدالتهابی بالا برای تسکین درد و مشکلات مفصلی مفید است. زنجبیل همچنین برای تسکین تب، سردرد، برونشیت و پیشگیری از لخته شدن خون خاصیت دارد.

زنجبیل از جمله گیاهان دارویی است که محققان مطالعات بسیاری روی خواص زنجبیل انجام داده‌اند و بسیاری از گفته‌های پیشینیان در مورد خواص درمانی این گیاه تاکنون در آزمایش‌های پزشکی تایید شده است. علاوه بر این، می‌توان از این گیاه برای پیشگیری از حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی و عمل جراحی نیز استفاده کرد.

بررسی‌های انجام شده روی حیوانات مبتلا به دیابت نیز نشان داده است که مصرف زنجبیل می‌تواند میزان قندخون و کلسترول بد را کاهش دهد و فشارخون را نیز پایین آورد. هر چند نتایج این مطالعات در نمونه‌های انسانی هنوز گزارش نشده است.

به گزارش herb wisdom، همچنین برخی افراد مبتلا به روماتیسم برای کاهش التهاب مفاصل و بافت‌های ماهیچه‌ای به مصرف این گیاه روی می‌آورند. زنجبیل در عین حال برای کاهش مشکلات و ناراحتی‌های عصبی نیز تجویز می‌شود.





2-8.jpg


فواید زنجبیل برای سلامتی
فواید مختلف زنجبیل برای سلامتی در زیر آورده شده است:



بهبود سلامت استخوان
زنجبیل باعث تقویت سلامت استخوان و تسکین درد مفاصل می شود. دو سال قبل، مطالعه ای توسط دانشگاه میامی انجام شد که چند صد بیمار با سوابق و سن مختلف، که از علائم استئو آرتریت رنج می بردند، در آن شرکت کردند. سپس عادت به مصرف داروهای ضد التهابی و ضد درد به خاطر اهداف پاکسازی از آنها دور شد. یک هفته بعد، آنها به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه پلاسبو (دارو نما) و گروه دیگر مکمل های زنجبیل دریافت کردند. پس از شش هفته با دوزهای زیاد، یک بررسی در میان دو گروه انجام شد. هر دو گروه احساس بهبودی کردند، اما ۶۳٪ از گروهی که زنجبیل مصرف کرده بودند احساس کاهش درد قابل توجهی داشتند، در حالی که تنها نیمی از گروه دارونما بهبود قابل ملاحظه ای داشتند. آخرین آزمایش این بود که بیماران به فاصله ۱۵ متر راه می رفتند که ثابت کرد که برای گروه زنجبیل راه رفتن بسیار ساده تر بود و نتایج آنها بهبودی دوبرابری نسبت به افرادی که دارو نما دریافت کردند، را نشان دادند.

زنجبیل دارای تعدادی ترکیبات ارگانیک منحصر به فردی است که در واقع gingerols نامیده میشوند و این ترکیبات قوی، ضد التهابی هستند که برخی از قوی ترین آنها می توانند در غذا پیدا شوند. این ترکیبات منحصر به فرد به طور مستقیم با بهبود در التهاب و درد همراه آن در زانو، و همچنین ***** ترکیبات التهابی مانند سیتوکین ها و کموکین ها در مغز، قبل از اینکه آنها حتی بتوانند بر بدن تاثیر بگذارند، مرتبط بوده اند. زنجبیل هم معیار پیشگیرانه و هم درمان برای تسکین التهاب و درد همراه آن است.



Diarrhea-ginger.jpg


درمان اسهال
زنجبیل از زمان های قدیم برای درمان اسهال استفاده می شده است، و اخیرا توسط محققان اثبات شده است که زنجبیل در حقیقت به درمان اسهال کمک می کند، زیرا از اسپاسم و گازهای معده که باعث اسهال می شوند و اسهال را تحریک میکنند، جلوگیری میکند. در چین، پودر زنجبیل به کسانی که دچار اسهال بودند داده میشود و هزاران سال است که با موفقیت این مشکل را درمان میکند؛ دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که شیوه های باستانی در واقع برای این وضعیت مفید هستند.



-بادشکن.jpg


ضد نفخ (بادشکن)
زنجبیل یک داروی ضد نفخ بسیار قوی است، به این معنی که باعث میشود گاز اضافی برای خروج از بدن آماده شود. در شرایط ناراحت کننده در صورتی که نتوانید باد شکم را در بدن خود نگه دارید، گاز اضافی بیش از شرایط معمولی از بدن خارج میشود، این مسئله می تواند یک وضعیت خطرناک برای سلامت شما باشد. تجمع گاز بیش از حد در بدن شما می تواند به سمت بالا و بر اندام های ظریف در تنه فشار وارد کند. ضدنفخی مانند زنجبیل گاز را به روشی سالم به پایین هدایت می کند و همچنین از تجمع دوباره گاز اضافی جلوگیری میکند.



ginger-powder-benefits.jpg


کمک به هضم
کشف شده است که زنجبیل تسهیل کننده فرآیند گوارشی است. سطوح بالای قند بعد از غذا ممکن است موجب شود معده میزان طبیعی تخلیه خود را کاهش دهد. زنجبیل به تنظیم میزان بالای قند که هضم را مختل کرده کمک میکند و معده را آرام می کند، بنابراین ریتم طبیعی معده حفظ می شود. علاوه بر این، زنجبیل دارای تعدادی ترکیباتی است که جذب مواد مغذی و مواد معدنی را از مواد غذایی که می خوریم بهبود می بخشد. به همین دلیل است که اغلب زنجبیل به عنوان اشتها آور استفاده می شود، زیرا می تواند اشتها را تحریک کند و همچنین سیستم گوارش را برای جریان غذا آماده کند. دقیقا به همین دلیل زنجبیل در کشورهای آسیایی به عنوان یک غذای اشتها آور یا به صورت خام در منوی غذاها، پرطرفدار است.


منبع:
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
۴ کاربرد لیزر در درمان کیست مویی
-استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زاید
لیزر های مختلفی با طول موج های گوناگون برای ازبین بردن موهای زائد استفاده می شوند. موهای مشکی وضخیم به این لیزرها خیلی خوب جواب می دهند و اتفاقا همین نوع از موها در بروز کیست مویی نقش دارند. بیمار باید بعد از عمل نظافت این ناحیه را رعایت کرده و از رشد موهای زائد در این ناحیه جلوگیری کند. نواحی یک تا دوسانتیمتر اطراف محل عمل شده و قسمت تحتانی تا ناحیه مقعد باید بطور مرتب از نظر رشد موهای زائد بررسی شده و تمیز شود. لیزر موهای زائد را می توان از بعد از عمل شروع کرد

۲-استفاده از دیود لیزر در درمان کیست مویی
در مراحل اولیه بیماری می توان با فیبر دیود وارد کیست شده وجداره ی کیست را از بین برد، در این صورت نیاز به جراحی نیست . بعد از اینکه فیبر لیزر خارج شد سینوس مویی برداشته شده و یک زخم بیضوی کوچک ایجاد می شود. این زخم چند روزی ترشح داشته تا اینکه جدار و محتویات کیست بطور کامل دفع شده وسپس زخم ترمیم می شود.



۳-استفاده از لیزر پرتوان برای برداشتن کامل ضایعه در مراحل پیشرفته کیست مویی
با این لیزر می توان بافت حاوی کیست را بطور کامل برداشت. این روش در عمل کیست مویی وسیع؛ کیست مویی با سینوس های متعددو کیست مویی عارضه دار استفاده می شود. محاسن استفاده از این لیزر در عمل کیست مویی شامل موارد زیر است:
- به علت بسته شدن عروق کوچک توسط لیزر خونریزی حین عمل کیست مویی به حداقل می رسد
لیزر عروق لنفاوی باز شده ی حین عمل کیست مویی را می بندد و در نتیجه ورم و درد بعد از عمل بسیار کاهش می یابد
- لیزر عصب های قطع شده ی حین برش جراحی را ترمیم می کند و به همین علت درد بعد از عمل کیست مویی کاهش میابد.
- و از همه مهمتر اینکه لیزر پرتوان کیست مویی هنگامی که به بستر زخم تابانده می شود باعث از بین رفتن ریشه های باقیمانده احتمالی حین عمل کیست مویی می شود.
Hemorrhoid-laser-170815145448.jpg


۴-استفاده از لیزر درمانی بعد از عمل برای سرعت بخشیدن به ترمیم زخم
لازم به ذکر است که در بیمارانی که توسط اینجانب با لیزر عمل شده اند تا کنون هیچ مورد عودی مشاهده نشده است . در بیمارانی که به علت های مختلف زخم کیست مویی بعد از عمل باز گذاشته می شود ۳-۲ ماه طول می کشد تا زخم بسته شود. برای ترمیم سریعتر زخم راه های گوناگونی وجود دارد. که لیزر درمانی با لیزر کم توان روش موثری است (لیزر تراپی) . لیزرهای کم توان هفته ای ۳-۲ بار به زخم کیست مویی و بافت اطراف تابانده می شود. این لیزر با ایجاد بیواستیمولیشن باعث ترمیم سریعتر زخم کیست مویی می شود. البته باید توجه داشت که میزان اشعه ی تابیده شده به بستر زخم از بافت اطراف کمتر بوده و باید بطور دقیق محاسبه شود.از راه های دیگر بهبود جای عمل باز کیست مویی استفاده از ژل و پمادهای گوناگون است که سبب تحریک ترمیم بافتی می شود

لیزری که برای عمل کیست مویی استفاده می شود چیست ؟
لیزری که برای کیست مویی استفاده می شود سوپر تین است یعنی خیلی نازک بوده و فقط ۴۰۰ میکرون یعنی کمتر از ۱ میلیمتر قطر دارد. این لیزر وارد محوطه ی کیست شده و بعد از چند تابش جدار کیست از بین می رود.

لیزر کیست مویی چقدر طول می کشد؟
حدودا ۳۰ دقیقه طول می کشد و معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود پس از لیزر بیمار ۳۰ دقیقه دیگر تحت نظر خواهد بود و شرایط عمومی چک می شود و مرخص .می شود.

لیزر کیست مویی و طول درمان
بیمار بعد از ۳یا ۴ روز می تواند سر کار حاضر شود برخلاف عمل جراحی به روش سنتی که ممکن است یک ماه بستری بماند.

مراقبت بعد از لیزر کیست مویی
اگر لیزر کیست مویی به روش بسته انجام شده باشد بیمار در روزهای اولیه پانسمان دارد. گاهی پزشک مربوطه برای بیمار درن برای تخلیه ترشحات می گذارد که پس از کاهش ترشحات می توان آن را خارج کرد بنابراین زمان ویزیت اول را جراح مربوطه مشخص می کند. به علت نزدیکی این ناحیه به مقعد باید مراقب بود که زخم آلوده نشود. معمولا بخیه ها بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز خارج می شود.
اگر لیزر کیست مویی به روش باز انجام شده باشد پانسمان اولیه معمولا بعد از۲۴ تا ۴۸ ساعت ترجیحا توسط جراح برداشته می شود. زخم شستشو شده ومجددا پانسمان می شود. همانطور که قبلا گفته شد ممکن است زخم در روزهای اول ترشح زیادی داشته باشد که غیرطبیعی نیست. در جراحی کیست مویی با زخم باز بعد از ۳-۲ هفته لازم نیست داخل زخم با گاز مرطوب پر شود و فقط باید داخل زخم شستشو شده و روی آن گاز خشک گذاشته شود. زخم کیست مویی پایین کمر کم کم قرمز شده وترشحات کمتر می شود. بسته به نظر پزشک می توان از پماد یا ژل های تسریع کننده رشد بافتی کمک گرفت. روزهای اول بعد ازعمل کیست مویی، زخم ترشحات زیادی دارد که طبیعی بوده وعفونی نیست این ترشحات به مرور کمتر می شود.

کیست مویی در بيماری ايدز
از هر نوع عمل جراحی مقعد در بيماران مبتلا به کیست مویی بايد خودداری شود

Hemorrhoid-laser-170208144438.jpg


۱۰ مزیت لیزر در درمان کیست مویی
۱- لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد
۲- تورم بافتی بعد از عمل شقاق با لیزر بسیار کم است زیرا لیزر عروق لنفاوی باز شده حین عمل را می بندد و از تورم جلوگیری می شود و اسکار و فیبروز بعد از عمل شقاق با لیزر بسیار کمتر است
۳-بعد از لیزر احتیاجی به پانسمان و فیتیله داخل مقعد نمی باشد
۴- لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل شقاق را ترمیم می کند و در نتیجه خون ریزی هنگام عمل کاهش میابد
۵- عمل لیزر شقاق بطور سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است
۶- بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیشتر ندارد
۷- بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار وزندگی طبیعی خود دارد
۸- با این نوع لیزر می توان تمام انواع شقاق و حتی هموروئید و فیستول همزمان را درمان نمود-
۹-لیزر محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل می شود. قابل ذکر است به همین علت انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر می رسد. لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر
۱۰- باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته وبه اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود.

Hemorrhoid-laser-171107172314.jpg

http://www.hemorrhoid-laser.com/
هزینه لیزر کیست مویی
قیمت درمان کیست مویی

معمولا هزینه درمان کیست مویی پایین کمر با لیزر از یک میلیون تومان به بالا خواهد بود با این که هزینه درمان با لیزر بیشتر از جراحی سنتی است با این حال از هر لحاظ به نفع بیمار است که لیزر را انتخاب کند زیرا دوره نقاهت بسیار بسیار کوتاهتر و احتمال عود ندارد و بیمار هزینه های درمانی دیگر یا جراحی مجدد در ناحیه لیزر شده نخواهد داشت
لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین و جدیدترین روش درمان کیست مویی و هزینه های مربوط به درمان کیست مویی با مطب تماس بگیرید
منبع:دکتر زهرا سعادتی
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
داروی وسیکیر(solifenacin): معرفی کارکرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی دارو

%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%B3%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D8%B1.jpg

داروی وسیکیر (solifenacin) باعث کاهش اسپاسم عضلات مثانه و دستگاه ادراری می‌شود. داروی وسیکیر برای درمان علائم سندرم مثانهٔ بیش‌فعال مانند تکرر یا فوری بودن دفع ادرار و یا همچنین بی‌اختیاری ادرار (نشت ادرار) استفاده می‌شود. این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی و بررسی نکات مهم، ویژگی‌ها و عوارض جانبی این دارو می‌پردازیم.


اطلاعات مهم در مورد داروی وسیکیر
اگر شما گلوکوم با زاویه درمان نشده یا کنترل نشده، انسداد در دستگاه گوارش (معده یا روده) دارید، و یا اگر شما قادر به ادرار کردننمی‌باشید، شما نباید از این دارو استفاده کنید.

قبل از مصرف داروی وسیکیر، اگر گلوکوم (آب‌سیاه)، بیماری کبدی یا کلیوی،انسداد در معده یا روده یا سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی ابتلا به سندروم QT دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

از بیش از حد گرم شدن یا دهیدراته شدن بدن در حین ورزش و در آب و هوای گرم اجتناب کنید. مصرف این دارو می‌تواند تعریق را کاهش دهد و شما ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به گرمازدگی باشید.

این دارو ممکن است تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل کند و باعث تاری دید شما شود. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز به تمرکز و هوشیاری و دید واضح دارد، مراقب باشید.

بسیاری از داروها وجود دارند که مصرف آنها با داروی وسیکیر تداخل ایجاد می‌کنند؛ بنابراین، هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود اطلاع دهید. اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، داروهای گیاهی، ویتامین‌ها؛ همچنین بدون اجازه از پزشک خود، شروع به مصرف داروی جدیدی نکنید. بهتر است فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را به همراه خودتان داشته باشید تا در مواقع لزوم به پزشک یا مراقب سلامت خود، نشان دهید.

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید
اگر شما به این دارو حساسیت دارید و یا موارد زیر را دارید، نباید این دارو را مصرف کنید:

• گلوکوم زاویه‌دار کنترل یا درمان‌نشده؛
• اختلال معده باعث تأخیر در تخلیه معده می‌شود؛
• اگر شما قادر به دفع ادرار نیستید.

برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما خطری ندارد، در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

• گلوکوم؛

• بیماری های کبدی؛

• بیماری های کلیوی؛

• مشکل تخلیه مثانه شما (یا جریان ضعیف ادرار)؛

• کندی فرایند گوارش در بدن شما؛

• انسداد در معده یا روده؛

• سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی ابتلا به سندروم طولانی QT

به نظر نمی‌رسد که این دارو آسیبی به جنین برساند. اگر شما باردار هستید یا قصد دارید که در طول مدت درمان، باردار شوید، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد شیرخوار انتقال یابد. اگر در حال شیردادن یک نوزاد هستید، به پزشک خود اطلاع دهید و بدون اطلاع به پزشک خود این دارو را مصرف نکنید.

نحوه مصرف داروی وسیکیر
داروی وسیکیر را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده وبراساس آن عمل کنید. این دارو را در دوز های بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.

دارو معمولاً به‌صورت یک‌بار در روز با یا بدون غذا مصرف می‌شود. دستورالعمل‌های پزشک خود را درزمینهٔ مصرف این دارو پیگیری کنید.

این دارو را همراه با آب میل نمائید.

هرگز این دارو را نشکنید، نجوید و این دارو را به صورت کامل مصرف کنید.

این دارو باید در دمای اتاق به دور از گرماو رطوبت نگهداری شود. در هنگام مصرف نکردن این دارو آن را در ظرفی که محکم بسته شده باشد، نگه‌دارید.

%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%B3%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D8%B1-1024x512.jpg


چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟
به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.
دو دوز از این دارو را در یک روز مصرف نکنید.
اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می افتد؟
با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟
از بیش از حد گرم شدن یا دهیدراته شدن بدن در حین ورزش و در آب و هوای گرم اجتناب کنید. مصرف داروی وسیکیر می‌تواند تعریق را کاهش دهد و شما ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به گرمازدگی باشید.

این دارو ممکن است تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل کند و باعث تاری دید شما شود. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز به تمرکز و هوشیاری و دید واضح دارد، مراقب باشید.

عوارض جانبی داروی وسیکیر
اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به داروی وسیکیر مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

اگر موارد زیر را داشتید، مصرف این دارو را متوقف کرده و به پزشک خود اطلاع دهید :
• درد شدید معده، یا یبوست به مدت 3 روز یا بیشتر؛
• درد یا سوزش هنگام ادرار کردن؛
• سردرگمی، توهم؛
• تغییرات در دید، درد چشمی، یا دیدن هاله در اطراف چراغ؛
• کمی مقدار ادرار یا عدم توانایی در دفع ادرار؛
• نشانه‌های کم‌آبی در بدن مانند احساس تشنگی یا گرمی زیاد، عدم ادرار کردن، عرق شدید یا گرم و خشکی پوست؛
• علائم سطوح بالای پتاسیم در بدن مانند حالت تهوع، ضربان قلب آهسته یا غیرعادی، ضعف، عدم توانایی درحرکت؛
• واکنش شدید پوستی، تب، گلودرد، تورم در چهره یا زبان شما، سوزش در چشم شما، درد پوستی و بثورات پوستی قرمز یا بنفش که به‌خصوص در صورت یا بدن فوق گسترش می‌یابد و موجب پوسته‌پوسته شدن و تاول می‌شود.

%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%B3%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D8%B1.jpg


عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است :
تاری دید؛
خشکی دهان ؛
یبوست؛
• درد یا سوزش هنگام ادرار کردن.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی وسیکیر را تحت تاثیر قرار می دهند؟
البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با این دارو تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. با دکتر خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده اید ، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:

imatinib؛
nefazodone؛
• مخمر سنت جان؛
• یک آنتی‌بیوتیک مانند کلاریترومایسین، تلییدرومایسین؛
• داروی مصرفی برای درمان قارچ مانند آنتیبوآکورازول، کتوکونازول، posaconazole، voriconazole؛
• داروهای مصرفی برای درمان بیماری‌های قلبی یا فشارخون مانند نیکاردیپین، کینیدین؛
• داروهای ضدویروسی برای درمان هپاتیت یا اچ آی وی / بیماری ایدز مانند اتازاناویر، بوکپره ویر، کوبیکواستات، دلاوریدین، efavirenz، فوزام پرناویر، ایندیناویر، نلفوناویر، ریتوناویر، ساکوئیناویر، تلاپرپویر؛
• داروهای مصرفی برای کنترل تشنج (صرع) مانند کاربامازپین، فنی توئین؛
• داروی مصرفی برای درمان بیماری سل مانند ایزونیازید، ریفامپین.

به پزشک و افرادی که مراقب سلامت شما هستند، در مورد هرگونه دارویی که مصرف می‌کنید، اطلاع دهید.

منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
داروی زایزل (لووستریزین): نکات کلیدی در مصرف و عوارض این دارو


%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%84.jpg

داروی زایزل (لووستریزین) دارویی است که جز دسته داروهای موسوم به آنتی‌هیستامین است که اثرات هیستامین (شیمیایی یا طبیعی) را در بدن کاهش می‌دهد. هیستامین می‌تواند علائم عطسه، خارش، چشم‌های آبریزش و آبریزش بینی را در فرد ایجاد کند. داروی زایزل برای درمان علائم آلرژی در طول سال در افراد بزرگ‌سال و کودکان زیر 6 ماه سن مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این دارو همچنین برای درمان خارش و تورم ناشی از بثورات مزمن (کندروئید) در بزرگ‌سالان و کودکان حداقل دارای 6 ماه سن استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی جامع و مفصل این دارو خواهیم پرداخت.


اطلاعات مهم در مورد داروی زایزل
اگر مبتلابه بیماری کلیوی هستید یا اگر دیالیز انجام می‌دهید، داروی زایزل را مصرف نکنید. هر کودک دارای کمتر از 12 سال سن مبتلا به بیماری کلیوی نباید این دارو را مصرف کند.

قبل از مصرف این دارو، اگر بیماری کبدی، بیماری کلیوی یا مشکلات مربوط به کیسه صفرا را دارید، به پزشک خود دراین‌باره اطلاع دهید.

بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که یک کودک دوز بیش‌ازحد مجاز این دارو را دریافت نکند. بدن کودک دو برابر بیشتر از میزان دوزی که یک فرد بزرگ‌سال جذب می‌کند، این دارو را جذب خواهد کرد.

اگر علائم بیماری در شما بهبود نیافت، اگر این علائم بدتر شوند یا همچنین اگر تب‌دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید
اگر شما به مصرف این دارو حساسیت و آلرژی دارید، شما نباید از این دارو استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما بی‌خطر است، اگر شما هریک از موارد زیر را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید:

• بیماری‌های کلیوی؛
بیماری‌های کبدی؛
• مشکلات ادراری (ناشی از مشکلات مانند ضایعه بزرگ‌تر شدن پروستات یا نخاع)؛
• مشکلات مربوط به کیسه صفرا.

مشخص نیست که آیا مصرف این دارو باعث آسیب رساندن به جنین می‌شود یا نه. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید در این زمینه به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. هنگام استفاده از این دارو نباید کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنید.

مصرف این دارو برای کودکان کمتر از 6 ماه سن توصیه نمی‌شود.

نحوه مصرف داروی زایزل
داروی زایزل را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده وبراساس آن عمل کنید. این دارو را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر توصیه شده مصرف نکنید.

مصرف بیشتر این دارو باعث ایجاد تأثیر بیشتر این دارو نمی‌شود و ممکن است باعث خواب‌آلودگی در فرد مصرف‌کننده شود.

داروی زایزل معمولاً در شب مصرف می‌شود. شما می‌توانید این دارو را با غذا یا بدون آن مصرف کنید.

شربت خوراکی این دارو را با یک قاشق مخصوص یا فنجان مخصوص دارو اندازه‌گیری کنید. اگر دستگاه اندازه‌گیری دوز نداشته باشید، از یک دکتر داروساز آن را درخواست کنید (از داروخانه تهیه کنید).

این دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور آفتاب نگهداری کنید.

%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%84.jpg


چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟
به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریبا موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید . برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟
با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟
این دارو ممکن است تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل کند و باعث تاری دید شما شود. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز به تمرکز و هوشیاری و دید واضح دارد، مراقب باشید.

اجتناب از نوشیدن الکل. مصرف همزمان الکل همزمان با مصرف این دارو،می تواند خطر آسیب ناشی از این دارو را در شما افزایش دهد.

عوارض جانبی داروی زایزل
اگر شما هر یک از این نشانه های از یک واکنش آلرژیک به داروی زایزل شامل : کهیر، اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو را داشتید، مصرف رانیتیدین را متوقف کرده و از اورژانس پزشکی کمک بگیرید.

%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%84.jpg


اگر شما یک عوارض جانبی جدی مانند زیر داشتید مصرف این دارو را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید:

• ادرار دردناک و دشواری در دفع ادرار؛
• کمی مقدار ادرار یا عدم توانایی در دفع ادرار؛
• علائم عفونت گوش (تب، درد گوش یا احساس پر بودن گوش، شنوایی دشوار، نشت مایعات از گوش، خستگی که اغلب در کودکان اتفاق می‌افتد)؛
• یک احساس سرگیجه، مثل‌اینکه شما ممکن است بی‌هوش شوید؛
• تب؛
• بدتر شدن آلرژی یا علائم کهیر.

عوارض جانبی شایع داروی زایزل عبارت اند از:

• خواب‌آلودگی، ضعف؛
• احساس خستگی؛
• تب؛
• گرفتگی بینی، درد سینوس، گلودرد، سرفه؛
• خونریزی بینی
• عفونت گوش؛
• استفراغ، اسهال، یبوست؛
• خشکی دهان؛
• افزایش وزن.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی زایزل را تحت تاثیر قرار می دهند؟
مصرف این دارو همراه با داروهای دیگر که شما را خواب‌آلود و یا سرعت تنفس را کاهش می‌دهند، می‌توانند عوارض جانبی خطرناک و یا تهدیدکننده زندگی‌ای را سبب شود. قبل از مصرف یک قرص خواب، داروهای ضد درد مخدر، دارو سرفه، یک شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب، افسردگی، یا تشنج با دکتر خود مشورت کنید.

با پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده اید ، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:

• ریتوناویر (Norvir، Kaletra)؛
تئوفیلین (Aquaphyllin، Asmalix، Elixophyllin، Theolair، Theosol).

بسیاری از داروها می‌توانند با این دارو تداخل ایجاد کنند. این داروها شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است.

تمام واکنش‌های احتمالی ناشی از مصرف این دارو در این مقاله ذکر نشده است.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
**** غذایی بیماری قلبی برای بیماران قلبی و پیشگیری از بیماری قلبی در افراد سالم


%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C.jpg


اگر شما بیماری قلبی دارید، سازمان قلب آمریکا توصیه می‌کند که یک **** غذایی سالم را که جذب سدیم کمتر از 1500 میلی‌گرم، کلسترول کمتر از 200 میلی‌گرم، کمتر از 7 درصد کالری بدست آمده از چربی اشباع شده و کمتر از 1 درصد کالری از چرب ترانس باشد، دنبال کنید. همچنین توصیه شده که مصرف روزانه شکر بیش از 24 درصد برای زنان و بیش از 36 گرم برای مردان نباشد.

میوه‌ها و سبزیجات برای فیبر و آنتی اکسیدان‌ها
%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B3%D8%A8%D8%B2%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87.jpg

اغلب میوه‌ها و سبزیجات تازه بدون چربی و بدون کلسترول و کم سدیم هستند و حاوی فیبر و آنتی اکسیدان‌ها هستند؛ همان مواد مغذی که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. فیبر به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند، در عین حال که آنتی اکسیدان‌ها، ضد التهاب هستند. محققان در حال انجام یک تحقیق در مقیاس بزرگ بر اساس تحقیق هاروارد که در سال 2004 در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شده بود، هستند که میانگین مصرف روزانه میوه و سبزی را با کاهش شیوع بیماری قلبی مقایسه کرده بود. همیشه برچسب غذاها را بخوانید ومراقب میوه‌ها، سبزیجات و آب میوه‌های تجاری باشید چون اغلب آنها دارای سدیم بالا هستند و ممکن است دارای شکر افزوده از جمله شربت ذرت با فروکتوز بالا باشند که می‌تواند باعث افزایش تری گلیسرید و کلسترول بد LDL شود.

غلات کامل بهتر از غلات تصفیه شده است
%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%BA%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1.jpg

دانه‌های کامل مانند نان با آرد گندم کامل و پاستا، برنج قهوه‌ای و جو دوسر را به جای غلات تصفیه شده مانند نان سفید، پاستا و برنج سفید، انتخاب کنید. دانه‌های کامل شامل اندوسپرم، سبوس و جوانه‌های گیاه هستند که بیشتر بخشهای آن حاوی فیبر و مواد مغذی است. مواد غذایی مهم دیگر در غلات کامل، به جز فیبر شامل سلنیوم و فولات است که به بدن شما برای ساختن گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و آهن که اکسیژن را در خون به قلب و ارگان‌های دیگر حمل می‌کند. غلات تصفیه شده و غنی شده به ندرت به اندازه غلات کامل مواد مغذی دارند؛ آنها منبع خالص کالری هستند و اغلب حاوی شکر افزوده هستند.

مصرف ماهی برای جذب EPA و DHA
%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A8%D8%B2%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AA.jpg

انجمن‌ قلب آمریکا توصیه می‌کند که ماهی‌های چرب سرخ نشده مانند ماهی قزل آلا و سالمون را دو بار در هفته مصرف کنید. روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا3 ایکوزاپنتائوئیک اسید، EPA و اسید داکوزاساگزنئوئیک یا DHA است. روغن ماهی ممکن است به طور بالقوه تری گلیسرید بالا، فشار خون، التهاب و خطر لخته شدن خون را کاهش دهد. بر کاهش میزان مصرف کلسترول و چربی ترانس و اشباع شده از جمله زرده تخم مرغ، گوشتهای اندامهای داخلی حیوانات، گوشت قرمز، چربی گوشت، پوست مرغ، لبنیات کامل و یا کم چربی و غذاهای حاوی روغن هیدروژنه همچون مارگارین، کره بادام زمینی و پاپ کورن نیمه آماده تمرکز کنید.

آجیل‌ها و تخمه‌ها سلامت قلب شما را بالاتر می‌برند
%D9%85%D8%BA%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%85%DA%A9.jpg

آجیل‌ها و تخمه‌ها منبع خوبی از چربی اشباع نشده چند زنجیره و تک زنجیره هستند. طبق نظر آکادمی تغذیه و **** غذایی، چربی غیر اشباع چندگانه موجود در آجیل‌ها و تخمه‌ها ممکن است التهاب، فشار خون و سطح لیپید را کاهش دهد در عین حال چربی غیر اشباع تک زنجیره تری گلیسریدها، فشار خون و کلسترول بد LDL را کاهش می‌دهد و این در صورتی است که آنها را جایگزین هیدرات کربن و چربی اشباع کنید. آجیل‌ها و تخمه‌ها حاوی چربی‌های تکی و چندگانه هستند. گردوها و بادام بخصوص سرشار از چربی‌های اشباع نشده تکی هستند، در حالی که گردوها و تخم کتان دارای مقادیر بالایی از چربی اشباع نشده چندگانه هستند. بخاطر داشته باشید که باید از آجیل‌ها و تخمه‌های حاوی شکر و نمک افزوده خودداری کنید.

صبحانه، ناهار و شام و ایده‌هایی برای تغذیه بیمار قلبی
%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C.jpg

وقتی که شما کلسترول بالا یا بیماری قلبی داشته باشید، **** غذایی قلبی مهم است. غذا در این **** باید سدیم، چربی اشباع شده، چربی ترانس و کلسترول پایینی داشته باشد. برچسب‌ها را برای شناسایی غذاهای سالم برای قلب بخوانید. هدف این است که کمتر از 2000 میلی‌گرم سدیم در روز مصرف کنید. غذاهای کم سدیم باید 140 میلی‌گرم یا کمتر سدیم در هر وعده داشته باشند. چربی را به میزان 25 تا 35 درصد کل کالری کاهش دهید با 7 درصد از چربی اشباع شده و 1 درصد یا کمتر از چربی ترانس. غذاهای کم چرب کمتر از 3 گرم چربی در هر وعده داشته باشند. غذاهای با کلسترول بالا را محدود کنید و جذب آن را تا نهایتا 300 میلی‌گرم در هر روز حفظ کنید. اگر شما بیماری قلبی یا کلسترول بالا دارید، کلسترول را تا حد امکان تا 200 میلی‌گرم در روز کاهش دهید. انتخابهای کم کلسترول، غذاهایی با 20 میلی‌گرم یا کمتر کلسترول و 2 گرم یا کمتر چربی اشباع شده در هر وعده هستند. موقع خرید از فروشگاه دقت کنید و برنامه ریزی برای غذا می‌تواند به شما کمک کند یک **** غذایی بیماری قلبی سرشار از غذاهای متفاوت و دلخواه تهیه کنید.

صبحانه بیماران قلبی
%D8%B5%D8%A8%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C.jpg

خوردن صبحانه متعادل روشی خوب برای تامین انرژی برای طول روز است. غذاهای صبحانه ممکن است سرشار از نمک، چربی و کلسترولباشد، پس لازم است تا درصدها را کنترل کنید. گزینه‌های سالم صبحانه برای قلب شامل اوتمیل پخته یا غلات صبحانه، نان تست با غلات کامل، ماست یا شیر کم چرب، میوه تازه، املت گیاهی با سفیده تخم مرغ و بیکن بوقلمون است. استفاده از مرنگ یا کره به میزان کم انجام شود، از غذاهایی که حاوی کلمه هیدروژنه در ابتدای مواد تشکیل دهنده است و آنهایی که حاوی چربی ترانس هستند، خودداری کنید. شما همچنین باید بیکن پرچرب و سوسیس، مافین‌ها و دونات‌های پرچرب، شیر کامل و غذاهای سرخ شده در کره را به طور کامل کنار بگذارید.

گزینه‌های ناهار
%D9%86%D8%A7%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C.jpg

انتخاب یک ناهار با سدیم، چربی و کلسترول پایین بخشی از **** غذایی قلبی شماست. بسته بندی یک ناهار یا برنامه ریزی برای آن می‌تواند در برابر خواست شما برای انتخاب سریع غذا کمک کند. اگر ساندویچ‌ها را دوست دارید، نان با غلات کامل را انتخاب کنید و روی آن گوشت کم سدیم و سبزیجاتی همچون کاهو، گوجه فرنگی و پیاز قرمز اضافه کنید. مرغ بدون چربی و میوه‌های مورد علاقه و سبزیجات را اضافه کنید. برچسب روی سس سالاد خود را برای محدود کردن چربی و سدیم بخوانید. سس کم سدیم بدون چربی باید حاوی مقادیری بیش از 0/5 گرم چربی و 140 میلی‌گرم سدیم در هر وعده نباشد. اگر برای ناهار بیرون می‌روید، به اطلاعات تغذیه‌ای در منو توجه کنید.

شام مناسب بیماری قلبی
%D8%B4%D8%A7%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C.jpg

پختن غذا در خانه به شما کمک خواهد کرد که نمک، چربی و کلسترول را در **** غذایی خود کنترل کنید. یک استیک با گوشت گاو تازه، مرغ بدون پوست یا ماهی، درست کنید. سویا، پروتئین گیاهی و لوبیاهای بدون نمک افزوده را می‌توان به عنوان منابع پروتئین گیاهیبرای شام استفاده کرد. غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای، پاستا با غلات کامل یا کینوا همگی افزودنیهای خوبی برای غذا هستند. از سبزیجات تازه بخار شده همچون هویج‌ها، بروکلی یا مارچوبه به عنوان بغل بشغابی لذت ببرید. اگر دوست دارید همراه با شام، شیر میل کنید، شیر بدون چربی را انتخاب کنید تا جذب چربی را کاهش دهید. از افزودن نمک در طول آشپزی یا در حال خوردن خودداری کنید.

میان وعده‌های پیشنهادی
%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C.jpg

میان وعده‌های سالم می‌تواند بخشی از **** غذایی بیماری قلبی شما باشد. میوه تازه زده شده در ماست کم چرب برای میل به شیرینی استفاده کنید. هوموس را به میان وعده سبزیجات تازه خود برای طعم بیشتر اضافه کنید. کراکر غلات کامل را انتخاب کنید و در صورتی که به چیزی ترد تمایل دارید، آجیل بدون نمک استفاده کنید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
داروی واسپا (icosapent): نحوه عملکرد، اطلاعات کلیدی و عوارض جانبی


%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%A7.png

داروی واسپا (ايکوزاپنت) دارویی است که مکانیسم عمل آن فعالیت در کبد و جریان خون است تا تری گلیسیریدهای با چگالی (دانسیته) بسیار کم را کاهش دهد. این دارو همراه با **** کم‌چرب و حاوی مقادیر کم کلسترول برای کاهش ‌تری گلیسیرید (چربی) در افراد بزرگ‌سال مبتلابه سطوح بسیار بالا تری گلیسیرید استفاده می‌شود. البته معلوم نیست که آیا مصرف این دارو خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا پانکراتیت (التهاب لوزالمعده شما) را کاهش می‌دهد یا نه. این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی و بررسی نکات مهم، ویژگی‌ها و عوارض جانبی این دارو می‌پردازیم.




اطلاعات مهم در مورد داروی واسپا
داروی واسپا به همراه یک **** کم‌چرب و سایر روش‌های درمانی برای کاهش کلسترول در افراد مبتلابه کلسترول بالا استفاده می‌شود.

قبل از مصرف این دارو، اگر بیماری کبدی، بیماری دیابت، بیماری تیروئید، مشکلات پانکراس، اختلال خونریزی یا انسداد خون، آلرژی به ماهی یا صدف داشته باشید یا اگر مقدار زیادی الکل یا نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنید، به پزشک خود دراین‌باره اطلاع دهید.

داروی واسپا تنها بخشی از یک برنامه درمانی است که ممکن است شامل **** غذایی، تمرین و کنترل وزن نیز باشد. دستورالعمل‌های پزشک خود را در این زمینه دنبال کنید.

در هنگام استفاده از این دارو، ممکن است نیاز به آزمایش‌های خون مکرری که پزشک درخواست می‌دهد داشته باشید.

%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%A7-1024x576.jpg


نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید
اگر به مصرف داروی واسپا حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر موارد زیر رادارید، از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف این دارو برای شما بی‌خطر است:

• بیماری‌های کبدی؛
• بیماری دیابت؛
• اختلالات مربوط به غده تیروئید؛
• مشکلات مربوط به غده پانکراس شما (مثل التهاب پانکراس
• اختلال خونریزی یا لخته شدن خون؛
• اگر شما به مصرف ماهی یا صدف آلرژی دارید؛
• اگر مقدار زیادی الکل یا نوشیدنی‌های الکلی می‌نوشید.

معلوم نیست که آیا این دارو به جنین آسیب می رساند یا نه . اگر شما باردارهستید یا برای باردار شدن برنامه دارید ، به پزشک خود در این باره اطلاع دهید.

این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار منتقل شود، اما اثرات بر روی نوزاد مشخص نیست. در صورت تغذیه با شیر مادر، به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف این دارو برای افراد زیر 18 سال مجاز نیست و توصیه نمی‌گردد.

نحوه مصرف داروی واسپا
داروی واسپا را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده وبراساس آن عمل کنید. این دارو را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر توصیه شده مصرف نکنید.

هرگز این دارو را خرد نکنید، نجوید و آن را به صورت کامل مصرف کنید.

در حین استفاده از داروی واسپا، شما ممکن است نیاز به آزمایش‌های خون مکرری داشته باشید.

اگر از کپسول 0.5 گرم این دارو استفاده می‌کنید، بیش از 8 کپسول در روز مصرف نکنید. اگر از کپسول‌های 1 گرمی استفاده می‌کنید، بیش از 4 کپسول در روز مصرف نکنید.

این دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور آفتاب نگهداری کنید.

%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%A7-1024x768.jpg


اطلاعات مربوط به دوز مصرفی داروی واسپا
دوز معمول مصرفی در افراد بزرگ‌سال برای درمان عارضه سطوح بالای تری گلیسرید (Hypertriglyceridemia): 4 گرم در روز به‌صورت 2 کپسول خوراکی و دو بار در روز مصرف می‌شود.



چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟
به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریبا موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید . برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟
با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟
از خوردن غذاهایی که دارای مقدار زیادی چربی یا کلسترول هستند اجتناب کنید. اگر **** غذایی دارای کلسترول پایین را دنبال نکنید، داروی واسپا در کاهش کلسترول خون شما موثر نخواهد بود.

اجتناب از نوشیدن الکل. مصرف همزمان الکل همزمان با مصرف این دارو،می تواند خطر آسیب ناشی از این دارو را در شما افزایش دهد.

عوارض جانبی داروی واسپا
اگر شما هر یک از این نشانه های از یک واکنش آلرژیک به داروی واسپا شامل : کهیر، اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو را داشتید، مصرف این دارو را متوقف کرده و از اورژانس پزشکی کمک بگیرید.

عوارض جانبی شایع داروی واسپا عبارت اند از:

• درد مفصلی؛
• گلو درد.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی واسپا را تحت تاثیر قرار می دهند؟
با پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده اید ، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:

argatroban، bivalirudin، dabigatran، fondaparinux، lepirudin، rivaroxaban؛
abciximab، eptifibatide، tirofiban؛
دلتاپارین، انوکساپارین، تینزاپارین؛
anagrelide، cilostazol، clopidogrel، dipyridamole، eltrombopag، oprelvekin، prazugrel، romiplostim، ticagrelor، ticlopidine؛
alteplase، reteplase، tenecteplase، urokinase؛
یک بتا بلاکر مانند: آتنولول، کارودیلیکول، لکتالول، متروپرولول، نادولول، نبووولول، پروپرانولول، سوتولول و…؛

قرص‌های پیش از بارداری یا درمان‌های جایگزین هورمونی؛
رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین، کومادین، جانتوون؛
یک دیورتیک یا “قرص آب”.

این لیست کامل نیست. سایر داروها نیز ممکن است با داروی واسپا تداخل ایجاد کنند، ازجمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی. همه تداخلات احتمالی در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
مسکن طبیعی با 5 نوع مختلف برای دردهای معمول و جایگزین قرص مسکن


%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C2.jpg

وقتی دچار دندان درد، کمردرد، سردرد یا هر نوع درد دیگری می‌شوید نخستین عکس العمل شما، استفاده از قرص مسکن است. بسیاری از مردم فقط به داروها تکیه می‌کنند، اما این داروها عوارض جانبی و تداخلاتی دارند و حتی در صورت مصرف زیاد اعتیاد آور هستند. شما می‌توانید مسکن مورد نیاز خود را از میان ضد دردهای طبیعی در عوض داروهای شیمیایی پیدا کنید.

بسیاری از گیاهان و ادویه جات می‌توانند التهاب و مشکلات مربوط به آن را درمان کنند. این گزینه‌های مبتنی بر گیاه در یک طبقه بندی قرار می‌گیرند که به عنوان جایگزین دارو شناخته می‌شود که یوگا، طب سوزنی، رایکی و دیگر روشها را هم در بر می‌گیرد. وقتی که از این گزینه‌های جایگزین برای تسکین درد استفاده می‌کنید، شاید تعجب کنید که چقدر ممکن است به شما کمک کنند تا حالتان بهتر شود.

پوست درخت بید
%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%AF.jpg

از قرنها پیش مردم برای تسکین التهاب که عامل عمده دردهاست از پوست بید استفاده می‌کردند. پوست سفید بید حاوی ماده شیمیاییسالیسین است که شبیه به ماده اصلی آسپرین است.

در اصل افراد این پوست را می‌جویدند تا درد و تب را کاهش دهند. امروزه پوست بید به عنوان یک گیاه خشک که می‌تواند همچون یک چای سرو شود، فروخته می‌شود. همچنین این ماده به صورت یک مکمل مایع یا به شکل کپسول نیز درست می‌شود. شما می‌توانید ازپوست بید برای کاهش دردهای ناشی از سردرد، کمر درد، استئوارتریت و بسیاری از مشکلات دیگر استفاده کنید.

البته پوست بید هم عوارض جانبی خودش را دارد. این ماده می‌تواند موجب ناراحتی معده شود، ممکن است کلیه‌های شما را کم کار کند و زمان خونریزی را طولانی کند، درست مثل آسپرین. بنابراین فقط باید توسط بزرگسالان استفاده شود. همانطور که مصرف آسپرین در مقادیر زیاد می‌تواند برای کودکان مضر باشد، پوست بید هم می‌تواند برای کودکان سمی باشد.

اگر نسبت به آسپرین حساس هستید یا اگر در حال مصرف داروهای بدون نسخه ضد التهاب (مثل آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن) هستید، باید از مصرف پوست بید خودداری کنید. همچنین در صورتی که در حال مصرف وارفارین (کومادین) یا درمانهای ضد انعقادی دیگر هستید باید از مصرف آن خودداری کنید چون سالیسین می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر داروهای ضد التهابی یا مسکن دیگر را مصرف می‌کنید قبل از استفاده از پوست بید با پزشک خود صحبت کنید.

زردچوبه؛ مسکن طبیعی طلایی
%D8%B2%D8%B1%D8%AF%DA%86%D9%88%D8%A8%D9%87-1.jpg

زردچوبه ادویه‌ای است که رنگ زرد و طعم منحصر بفردی به کاری می‌دهد. این ماده شامل ترکیبات کورکومین، یک آنتی اکسیدان طبیعی است که از بدن در برابر مولکولکهای رادیکال آزاد که می‌توانند به سلولها و بافتها صدمه بزنند، محافظت می‌کند.

زردچوبه همچنین برای بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می‌شود، از جمله:

  • سوء هاضمه
  • زخمها
  • ناراحتی معده
  • پسوریازیس
  • سرطان
بعضی از افراد دارای استئوآرتریت نیز از زردچوبه به عنوان یک تسکین دهنده طبیعی برای رفع التهاب استفاده می‌کنند.

میخک
%D9%85%DB%8C%D8%AE%DA%A9.jpg

میخک اغلب به عنوان ادویه گوشت و غذاهای برنجی استفاده می‌شود. پودر میخک در پای و بسیاری از غذاهای دیگر هم استفاده می‌شود. میخک به صورت پودری یا کپسول به عنوان دارو وجود دارد. روغن میخک نیز در دسترس است.

شما می‌توانید از میخک همچون سایر مکلمل‌های گیاهی برای طیف وسیعی از ناراحتی‌ها استفاده کنید. میخک ممکن است به کاهش حالت تهوع و درمان سرماخوردگی کمک کند. همچنین ممکن است به کاهش درد ناشی از سردرد، التهاب آرتریتی و درد دندان کمک کنند. میخک را می‌توان برای درد موضعی نیز استفاده کرد.

یک مطالعه نشان داد که میخک را می‌توان برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده کرد اما به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مواد تشکیل دهنده فعال در میخک اوژنول، یک تسکین دهنده درد طبیعی است که همچنین در ضد دردهای مالشی بدون نسخه نیز استفاده می‌شود. مالیدن یک مقدار کمی از روغن میخک روی لثه‌ها می‌تواند به طور موقت تا زمان مراجعه به دندانپزشک درد را کاهش دهد. اما روغن میخک رقیق نشده ممکن است واقعا به لثه‌های شما صدمه بزند، بنابراین قبل از اینکه آن را در خانه آزمایش کنید، با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند یا کسانی که در حال مصرف داروی رقیق کننده خون هستند باید به هنگام مصرف فرآورده‌هایمیخک، مراقب باشند. روغن میخک می‌تواند خطر خونریزی نامنظم را افزایش دهد.

طب سوزنی
%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%88%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87.jpg

این روش درمانی باستانی چین به دنبال کاهش درد بوسیله تعادل طبیعی مسیرهای انرژی بدن است. جریان انرژی به عنوان نیروی چی (qi) شناخته می‌شود.

برای این روش درمانی، متخصص طب سوزنی سوزنهای نازک و ظریفی را درون پوست شما فرو می‌کند. محل ورود سوزن مرتبط با منبع درد است. بر اساس چی، یک سوزن ممکن است دور از بخشی از بدن باشد که درد دارد.

طب سوزنی ممکن است بدن را مجبور کردن به آزاد کردن سروتونین کند که یک ماده شیمیایی ایجاد کننده حس خوب و کاهش دهنده درد است.

یک تحقیق انجام شده در سال 2012 نشان داد که طب سوزنی به کاهش دردهای مربوط به استئوآرتریت، میگرن و انواع مختلف دردهای مزمن کمک می کند.

گرما و سرما
%DA%A9%D9%85%D9%BE%D8%B1%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%DA%AF%D8%B1%D9%85.jpg

در میان درمانهای درد خانگی استفاده از سرما و گرما به صورت مستقیم روی موضع درد، از همه متداول‌تر است. استفاده از یخ پک برای کاهش تورم و التهاب به صورت موقت پس از بروز درد عضلات، تاندون، یا رباط ممکن است باعث تسکین شود. هنگامی که التهاب از بین می‌رود، گرما ممکن است به کاهش سفتی ناشی از تنش و کشش کمک کند.

یخ پک را می‌توان به صورت مختصر روی سر بکار برد که ممکن است به رفع سردرد کمک کند.

اگر مشکل شما آرتریت باشد، استفاده از گرمای مرطوب برای مفصل آسیب دیده بیش از سرما کمک می‌کند. پکهای گرمایی را می‌توان در مایکروفر گرم کرد و بارها استفاده کرد، استفاده از آنها موثر و آسان است.

اگر مجروح شُدید با پزشک یا داروساز در مورد چگونگی استفاده بهتر از سرما یا گرما برای کمک به کاهش درد صحبت کنید.

به هنگام درمان درد، مراقب باشید
استفاده از مسکن طبیعی که در بالا شرح داده شد ممکن است تنها برای موارد خاصی از درد موثر باشد. ممکن است که هیچکدام از موارد لیست شده در بالا برای شما موثر نباشد. البته این جایگزین‌های طبیعی برای داروهای تجویز شده یا بدون نسخه ممکن است حداقل چند انتخاب خوب را قبل از دستیابی به پزشک و راه حلهای دارویی به شما بدهند.
منبع:مجله قرمز
 

مهدیس کریمی

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 ژانویه 2018
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
سن
51
توصیه های بعد از سکته قلبی

بعد از سکته قلبی معمولا بیمار حدود 3 الی 5 روز در بیمارستان می ماند و بعد از آن مرخص می شود و باید در منزل از او مراقبت شود. در این مقاله ما برخی از توصیه های لازم بعد از سکته قلبی را به شما ارائه خواهیم داد. با رعایت این موارد می توانید بیمار را زودتر به بهبودی برسانید.

بهبودی بعد از سکته قلبی حدود 7 الی 8 هفته طول خواهد کشید بنابراین لازم است که در این مدت به خوبی از بیمار مراقبت شود.

بیمار در این مدت نباید فعالیت های سنگین و یا هر فعالیتی که باعث درد قفسه سینه یا تنگی نفس می شود را انجام دهد. بیمار بعد از اینکه از بیمارستان مرخص شد می تواند کم کم پیاده روی روزانه را شروع کند و به تدریج فعالیت های خود را افزایش دهد .
البته از ورزش کردن و کار با دستگاه باید خودداری شود.
بعد از غذا بیمار باید استراحت کند و از پیاده روی و ورزش بپرهیزد.
همچنین بیمار باید با هوای خیلی سرد و خیلی گرم مواجه نشود.

مصرف سیگار و مواد مخدر و مشروبات الکلی برای بیمار ممنوع است. همچنین باید مصرف چای، قهوه و نوشیدنی هایی که کافئین دارند را قطع کند.
**** غذایی نیز یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. **** غذایی کم چرب، کم نمک، کم کالری برای بیمار مناسب تر است.

قند خون بیمار نیز باید هر ماه چک شود و بعد از 3 ماه هر 3 ماه یکبار چک شود.
بیمار حدودا 5 رز بعد از سکته می تواند استحمام کند اما باید توجه داشت که حمام بیمار بهتر است بیشتر از 20 دقیقه طول نکشد و در حمام نیز از آب خیلی سر و آب خیلی گرم استفاده نکند. اگر احساس سرگیجه، ضعف و تعریق داشت باید سریعا از حمام خارج شود.

بهتر است بدانید که استرس و فشار روحی برای بیمار مضر بوده و بهتر است برای آرامش بیشتر به پیاده روی و تفریحات مناسب بپردازد.
رانندگی نیز در 4 هفته ی اول بعد از سکته قلبی برای بیمار ممنوع است. از هفته ی چهارم نیز باید مدت کوتاهی رانندگی کرد و هر یک ساعت یکبار توقف و استراحت لازم است.

در صورت بروز علائم زیر بیمار را به پزشک برسانید :
• تنگی نفس
• تورم مچ پا یا بالاتر
• از دست دادن هوشیاری
• ضربان قلب نامنظم
• درد قفسه سینه
• تنگی نفس هنگام خوابیدن یا تنگی نفس شبانه

منبع: سایت آزمایشگاه پارسه
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
مارگزیدگی: تعاریف، دسته‌بندی و کمک‌های اولیه در مواجهه با آن

%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-950x908.jpg

مارگزیدگی و در کل مواجهه با مار (و در کنار آن عقرب و دیگر موجودات نظیر آن‌ها) همواره موجودی رعب‌آور و وحشتناک است در صورتی لزوماً مواجهه با مارها به گزش و حتی گزش توسط آن‌ها به مرگ ختم نمی‌شود و موارد گزیده شده توسط مارهای سمی هم با مدریت و درمان سریع و مناسب عوارضی را چه به‌صورت حاد و چه مزمن تحمل نخواهند کرد. اکثر مارگزیدگی‌ها برای انسان بی‌خطر است و توسط گونه‌های غیر سمی انجام می‌شود. آمریکای شمالی دارای 25 گونه از مارها سمی است. در سراسر جهان، فقط حدود 15٪ از بیش از 3000 گونه مارها به‌عنوان مارهای خطرناک برای انسان دسته‌بندی می‌شوند.

دسته بندی مارهای دخیل در مارگزیدگی
خانواده Viperidae بزرگ‌ترین خانواده مارهای سمی است و اعضای آن را می‌توان در آفریقا، اروپا، آسیا و آمریکا یافت. همچنین خانواده Elapidae دیگر خانواده از بزرگ‌ترین خانواده مارهای سمی است. در آمریکای شمالی، گونه‌های سمی اعضای خانواده Elapidae (کفچه‌ماران) و Viperidae، زیر خانواده Crotalidae هستند. زیرمجموعه Crotalidae (گودال) شامل مار زنگی (Crotalus و Sistrurus)، پنبه دهان‌ها (Agkistrodon) و Copperheads (Agkistrodon) است.

چشمی مثلثی شکل، حفره سوراخ بینی (اندام‌های حساس به گرما)، مردمک‌های بیضوی ویژگی‌های مشخصی از Crotalidae هستند. آن‌ها ممکن است در تمام مناطق پیدا شوند و زیستگاه آن‌ها بر اساس گونه‌ها متفاوت است. Cottonmouths در نزدیکی باتلاق یا رودخانه زندگی می‌کنند. Copperheads در محیط‌های آبی و خشک یافت می‌شوند و مار زنگی مزرعه‌های خشک و تپه‌های سنگی را ترجیح می‌دهند. گونه‌های شرقی و غربی که در ایالات‌متحده ساکن هستند کوچک‌تر و بارنگ‌های قرمز، زرد و سیاه‌رنگ هستند. مارهای پادشاهی سمی رنگ‌های مشابهی دارند، اما نه به همان ترتیب. یک فرایند معمول برای یادآوری نظم گروه‌ها “قرمز بر روی‌زرد است، برای شخص کشنده هستند، قرمز بر روی سیاه‌وسفید، زهر کمی دارد”.

مارهای مرجانی دارای مردمک گرد هستند و دم فلس دار آن‌ها در ردیف‌های دوگانه قرار می‌گیرند. کشورهای جنوب و جنوب غربی قاره آمریکا که شرایط خشک و شنی دارند که مارها مرجانی آن را ترجیح می‌دهند. Cobras، mambas و kraits نیز اعضای خانواده Elapidae (کفچه‌ماران) هستند، اما بومی قاره آمریکا نیستند. بااین‌حال، تعداد بیشتری از گونه‌های عجیب‌وغریب از هر دو توسط باغ‌وحش جمع‌آوری و نگهداری می‌شود، به‌طور فزاینده‌ای باعث گزش توسط گونه‌های nonindigenous می‌شوند.

%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-1024x776.jpg



پاتوفیزیولوژی
سم مارهای خانواده Crotalid تولید و در غدد زوجی زیر چشم ذخیره می‌شود. این سم از فک‌های توخالی که در فک بالا قرار دارند تخلیه می‌شود. دندان‌های نیش می‌توانند به‌اندازه 20 میلی‌متر رشد کنند. دوز زهر برای هر گزش بستگی به زمان سپری‌شده از آخرین گزش، درجه تهدید درک شده توسط مار و اندازه طعمه دارد. سوراخ بینی به انتشار گرما از شکار پاسخ می‌دهند و متوجه آن می‌شوند که ممکن است همین امر مار را قادر به تغییر مقدار زهر واردشده به بدن طعمه در مارگزیدگی کند.

مارهای مرجانی کوتاه‌تر و دندانه‌ای کوچک‌تری دارند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها فرصت کمتری برای واردکردن زهر نسبت به خانواده crotalids داشته باشند و نیش‌های خود را بیشتر برای جویدن نسبت به حمله در خانواده افعی گودال به کار می‌برند. البته در هر دو روش سم را به قربانی تزریق می‌کنند تا سریعاً آن را بی‌حرکت و بعد از خوردن آن‌ها شروع به هضمشان می‌کنند.

شواهد نشان می‌دهد که تفاوت بین اجزای سم در گونه‌های مختلف مار به دلیل تکامل در **** غذایی / شکار است که در طول زمان اتفاق می‌افتد. زهر عمدتاً تشکیل‌شده از آب است. پروتئین‌های آنزیمی در زهر، خواص مخرب آن را انتقال می‌دهند. پروتئازها، کلاژناز و آرژینین استر هیدرولاز در زهر افعی گودال شناسایی‌شده‌اند. نوروتوکسین ها اکثراً از جنس مار مرجانی تشکیل‌شده‌اند. جزئیات خاص برای آنزیم‌های مختلف به شرح زیر است: (1) هیالورونیداز اجازه می‌دهد که فرایند گسترش سریع زهر توسط بافت‌های زیر جلدی با اختلال mucopolysaccharides انجام شود (2) فسفولیپاز A2 نقش مهمی در همولیز ثانویه با اثر استرولیتیک بر غشاهای سلول قرمز دارد و باعث اختلال عضلانی می‌شود (3) آنزیم‌های ترومبوزیک باعث تشكیل یک لخته فیبرین ضعیف كه به‌نوبه خود پلاسمین را فعال می‌کند می‌شوند و موجب اختلال در انعقاد خون تحلیل رونده و پیامدهای هموراژيك آن می‌شود.

غلظت آنزیم در بین گونه‌ها متفاوت است، درنتیجه باعث اختلالات متفاوتی می‌شود. گزش مارهای کوپر هد معمولاً به تخریب بافت محلی محدودی منجر می‌شود. Gattle snakes می‌تواند زخم‌های چشمگیر ایجاد کنند و درنتیجه باعث حالت سمیت سیستمیک در بدن طعمه شود. مارهای مرجانی ممکن است یک زخم کوچکی ایجاد کنند که بعداً منجر به نارسایی تنفسی از طریق انسداد سیستم عصبی مرکزی می‌شود.

اثرات موضعی زهر به‌عنوان برانگیزاننده پتانسیل برای اختلال سیستماتیک عملکرد سیستم عضو می‌باشد که یکی از اثرات خونریزی موضعی است. اختلال انعقاد خون با عوارض شدید غیرطبیعی نیست. اثر دیگر، افزایش ادم موضعی، نشت مویرگی و مایع بینابینی در ریه‌ها است. مکانیسم ریه ممکن است به‌طور قابل‌توجهی تغییر کند. اثر نهایی، مرگ سلولی محلی، افزایش غلظت اسیدلاکتیک را به دلیل تغییرات وضعیت حجمی ره افزایش می‌یابد و نیاز به افزایش تهویه ریه دارد. اثرات انسداد عصبی عضلانی منجر به اسپاسم دیافراگم می‌شود. نارسایی قلبی می‌تواند منجر به افت فشارخون و اسیدوز شود. Myonecrosis نگرانی را در مورد mioglobinuria و آسیب کلیوی افزایش می‌دهد.

%D9%BE%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-1024x731.jpg


اپیدمیولوژی
فراوانی

ایالات متحده

دراغلب موارد مارگزیدگی گزارشی از مرگ‌ومیر ناشی از گزش آن‌ها نمی‌شود. تقریباً 8000 گزش در ایالات‌متحده در سالانه گزارش می‌شود که حدود 2 هزار توسط مارهای سمی گزش انجام‌شده است. کارولینای شمالی دارای بالاترین فراوانی است که آمار 19 گزش در هر 100000 نفر دارد. میانگین ملی تقریباً 4 گزش در هر 100000 نفر است. مرگ‌ومیر ناشی از گزش مار نادر است و بیش از 12 مورد از مرگ ناشی از گزش مارهای سمی بین سال‌های 1960 و 1990 گزارش نشده است.

در سراسر جهان

به‌طورکلی، تنها گزارش محلی برای ایجاد داده‌های بین‌المللی در دسترس است. بیشتر مارگزیدگی و مرگ‌ومیر ناشی از مارها گزارش نمی‌شود، به‌خصوص در کشورهای درحال‌توسعه. تخمین زده می‌شود که 1.8-2.5 میلیون مارگزیدگی در هرسال در سراسر جهان رخ می‌دهد، درنتیجه میزان مرگ‌ومیر سالانه 100000 تا 125 هزار نفر است، اما این ممکن است کمتر گزارش می‌شود. در سراسر جهان، مارگزیدگی‌ها در مناطق روستایی کم‌جمعیت اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آن‌ها اغلب از سوی کشاورزان یا کارگران که در مزرعه یا مزرعه برنج‌ کار می‌کنند و اندام تحتانی بدن آن‌ها گزیده می‌شوند و یا می‌توانند به‌صورت نیش به سر و یا تنه افراد در خارج از زمین در هنگام خواب و دراز کشیدن رخ دهد، گزارش می‌شود.

نژاد

مردان سفیدپوست 76٪ از قربانیان را تشکیل می‌دهند.

ارتباط جنسی

در گزارش مطالعات ملی نسبت 9: 1 مرد به زن آمده است. مطالعات مرکز پزشکی دانشگاه تنسی در ناکس ویل (UTMCK) هم نسبت 2.1: 1 مرد به زن را گزارش کرد.

سن

در مطالعات ملی 50 درصد از بیماران در سن 18 تا 28 سالگی بودند. مطالعات UTMCK 25٪ افراد 18 تا 28 ساله را با میانگین 5/29 سال گزارش کردند. مطالعات ملی نشان می‌دهد که 95٪ مارگزیدگی‌ها در یک‌طرف بدن، به‌ویژه دست قرار دارد. مطالعات UTMCK نشان می‌دهد که 96 درصد مارگزیدگی‌ها در دست قرار داشتند که 56 درصد آن‌ها در مچ دست بود. مطالعات ملی نشان می‌دهد وقوع فصلی این موارد 90٪ از ماه آوریل تا اکتبر بود. مطالعات UTMCK 100٪ موارد را از آوریل تا اکتبر گزارش می‌کنند (ماه مه: 1 گزش از 25 مورد؛ ژوئن تا اوت: 19 مورد از 25 مورد؛ و از سپتامبر تا اکتبر: 5 مورد از 25 مورد).

در جمعیت اطفال، اکثر موارد مارگزیدگی در کودکان و نوجوانان در مدارس و اطراف محیط خانه در طول روز و بعدازظهر در ماه‌های تابستان اتفاق افتاد. شایع‌ترین قسمت‌های گزیده شده، اندام تحتانی بودند.

پیش‌آگهی
ریکاوری کامل یک اصل لازم در این زمینه است، هرچند ممکن است عواقب ناشی از انعقاد وجود داشته باشد که لازم است موردتوجه قرار گیرد. مرگ در کمتر از 1 مورد در هر 5000 مارگزیدگی اتفاق می‌افتد.

مرگ و میر / بیماری زایی
یک بررسی 20 ساله از داده‌ها جمع‌آوری از سامانه‌های آمار حیاتی ملی 97 مرگ‌ومیر را شناسایی کرد. ایالت تگزاس بیشترین تلفات را داشت (17) و پس‌ازآن فلوریدا (14) و جورجیا (12). مرگ‌ومیر ثانویه ناشی از مارگزیدگی توسط مارها نادر است. با استفاده مناسب از پادزهر، آن‌ها هنوز هم به‌صورت نادر اتفاق می‌افتند. میانگین متوسط ملی در چند سال گذشته کمتر از 4 مرگ‌ومیر بوده است

یک بررسی میزان مرگ‌ومیر ناشی از مارها در ایالت کنتاکی منتشر شد. اکثر موارد مارگزیدگی از ناحیه کاسه سر بود و به 8 روز درد، 11 روز ادم اندام و 14 روز از کار افتاد. بازبینی به‌طور خاص از موارد مارگزیدگی توسط در غرب ویرجینیا نتایج مشابهی را شرح داد و اشاره کرد که اثرات پیش‌گیری اگر بیش از 4 ساعت پس از نیش خوردن انجام شود، تأثیر چندانی ندارد.

تخریب بافت‌های موضعی به‌ندرت موجب افزایش عوارض درازمدت می‌شود. گاهی اوقات پیوند پوست لازم است تا یک نقص را به‌وسیله عمل فاسیوتومی مهار کنند، اما زخم‌هایی که نیاز به فاسیوتومی برای کاهش و تقسیم فشار ناشی از ادم عضله داشته باشند، کم هستند.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده در یک بررسی 5 ساله گذشته از مرکز پزشکی دانشگاه تنسی در ناکس ویل (UTMCK) از یک مرکز ترومای سطح I، بر 25 مورد مارگزیدگی متمرکزشده بود. از این موارد برای 4 مورد فاسیوتومی موردنیاز بود و 2 مورد بعدازآن پیوند پوست موردنیاز بود. متوسط مدت اقامت 3.2 روز بود. مرگ‌ومیر ناشی از آن وجود داشت و مرگ‌ومیر محدود به زخم‌های محلی بود.

آموزش بیمار

برای منابع آموزشی بیمار، مقاله آموزش بیمار را مطالعه کنید. بدین منظور وب‌سایت‌های جدید که به‌طور کامل گونه‌های مارهای ملد مارگزیدگی، کمک‌های اولیه و درمان مربوط تمامی موجودات سمی بومی هر کشور را تشریح می‌کنند، برای این منظور مناسب هستند.

کمک‌های اولیه در موارد مارگزیدگی
بیشتر مارها در دنیا برای انسان خطرناک نیستند. البته برخی از استثنائات عبارت‌اند از مار زنگی مار، مار جعفری، مارهای مرجانی، copperhead. نیش آن‌ها می‌تواند تهدیدکننده زندگی با اگر شما توسط یک مار دچار گزیدگی شدید، بلافاصله به اورژانس پزشکی مراجعه کنید، بخصوص اگر در منطقه گزیده شده تغییر رنگ ایجاد و آن منطقه شروع به تحریک یا دردناک شدن می‌کند. بسیاری از داروهای ضد سم موجود در اورژانس، ممکن است به شما در این زمینه کمک کنند.

علائم مربوط به مارگزیدگی
بیشتر موارد مارگزیدگی در انتهای اندام‌ها رخ می‌دهند. اگر نیش از یک مار غیر سمی باشد، علائم معمولی درد و خراش در محل مارگزیدگی است.

معمولاً، پس از مارگزیدگی توسط مار سمی، درد دردناک شدید در محل، در عرض 15 تا 30 دقیقه وجود دارد. این علامت می‌تواند به سمت تورم و خونریزی در زخم و به همچنین دست‌وپا گسترش یابد. علائم دیگر عبارت‌اند از تهوع و احساس ضعف و بی‌حالی عمومی و همچنین طعم عجیب‌وغریب دردهان.

برخی از مارها، مانند مارهای مرجانی، دارای سموم هستند که باعث علائم عصبی مانند سوزن سوزن شدن پوست، ایجاد مشکل در صحبت کردن و ضعف می‌شوند.

در صورت امکان، درحالی‌که منتظر کمک پزشکی باشید، این مراحل را انجام دهید:

• حفظ آرامش و فاصله گرفتن قابل‌توجه از مار گزنده.

• جواهرات و لباس‌های تنگ را قبل از اینکه شروع به تحریک شدن کنید، بردارید.

• در صورت امکان بدن خود به‌طوری‌که محل گزیده شده در زیر سطح قلب شما قرار داشته باشد قرار دهید.

• زخم را پاک‌کنید، اما آن را با آب تحت‌فشار نشویید و آن را با یک پانسمان تمیز و خشک بپوشانید.

احتیاط

• از شریان‌بند ( تورنیکه، گارو) یا یخ استفاده نکنید.

• زخم را نبرید و یا تلاش نکنید زهر را بردارید.

• کافئین یا الکل یا نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید که همین امر می‌تواند جذب زهر توسط بدن شما را افزایش دهد.

• سعی نکنید که مار را بگیرید بلکه سعی کنید رنگ و شکل مار را به خاطر بسپارید تا بتوانید آن را برای بهورز یا کادر پزشکی اورژانس توصیف کنید که همین امر در پیدا کردن پادزهر مناسب و درمان شما کمک خواهد کرد ( البته در صورت کشته شدن مار، همراه داشتن سر مار برای شناسایی مار و همچنین استفاده از پادزهر مناسب برای درمان موثرتر مفید خواهد بود).

یادآوری: ویژگی مارهای زهرآگین
بیشتر مارهای دارای چشمی شکاف مانند هستند و به‌عنوان افعی گودال شناخته می‌شوند. سر آن‌ها مثلثی است با چاله‌ای بین چشم و سوراخ بینی در هر طرف سر

ویژگی‌های دیگر منحصر به مارها عبارت است از:

مارهای زنگی: با تکان دادن دم خود به صورت حلقه در انتهای دم آن‌ها همراه با صدایی خاص

مارهای مرجانی: در امتداد بدن، آن‌ها دارای حلقه‌های قرمز، زرد و سیاه هستند. سر آن‌ها مثلثی نیست و دارای مردمک‌های گردی هستند.

مارهای Copperhead : دارای سری به رنگ سرخ و مسی مایل به قرمز همراه با نوارهای تاریک هستند.

منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
استیولتو رسپیمات و بررسی نحوه عملکرد، نکات مهم در مورد استفاده آن

%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%84%D8%AA%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%AA.jpg

استیولتو رسپیمات دارویی است که حاوی ترکیبی از یدودرتول و تیوتروپیوم است. این دارو یک برونکودیلاتور طولانی اثر است. همچنین تیوتروپیوم آنتی کولینرژیک است. این داروها با آرام کردن ماهیچه‌ها راه‌های هوایی در بهبود تنفس تأثیر می‌گذارند. از این دارو برای جلوگیری از انسداد جریان هوایی یا برونکواسپاسم در افراد مبتلابه بیماری COPD (بیماری مزمن انسدادی ریه) استفاده می‌شود. استیولتو رسپیما یک حمله برونکو اسپاسم که قبلاً شروع‌شده است را درمان نخواهد کرد و تنها در پیشگیری از آن مؤثر است. از این دارو نباید در درمان آسم استفاده کرد. در این مقاله به معرفی و بررسی کامل ویژگی‌ها و نحوه عملکرد این دارو می‌پردازیم.




اطلاعات مهم در مورد داروی استیولتو رسپیمات
داروی استیولتو رسپیمات تنها برای استفاده در افراد مبتلابه بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) به کار می‌رود و نباید برای درمان بیماری آسم استفاده شود.

استفاده از این دارو ممکن است خطر مرگ در افراد مبتلابه بیماری آسم را افزایش دهد، اما خطر آن در افراد مبتلابه COPD مشخص نیست. فقط از دوز تجویزشده این دارو استفاده کنید و از استفاده از این دارو در مدت‌زمان طولانی‌تر از توصیه پزشک خود خودداری کنید. با پزشک خود درباره خطرات و مزایای استفاده شخصی از داروی استیولتو رسپیمات صحبت کنید.

اگر علائم جدیدی از COPD را تجربه کردید و یا اینکه این علائم بدتر شدند، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B2%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%84%D8%AA%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%AA-1010x1024.jpg


نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید
اگر به اولوداترول، تیوتروپیوم یا ایپراتروپیوم (Atrovent، Combivent، DuoNeb) حساسیت دارید، نباید از داروی استیولتو رسپیمات استفاده کنید.

اگر موارد زیر رادارید، از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف این دارو برای شما بی‌خطر است:

• بیماری‌های قلبی، بیماری عروق کرونر یا فشارخون بالا؛
صرع یا سایر اختلالات مربوط به تشنج؛
• اختلال تیروئید؛
دیابت؛
• گلوکوم؛
• بیماری کلیوی؛
• آلرژی غذایی؛
• بزرگی پروستات یا سایر مشکلات مربوط به مجاری ادراری.

معلوم نیست که آیا این دارو به جنین آسیب می رساند یا نه . اگر شما باردارهستید یا برای باردار شدن برنامه دارید ، به پزشک خود در این باره اطلاع دهید.

این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار منتقل شود، اما اثرات بر روی نوزاد مشخص نیست. در صورت تغذیه با شیر مادر، به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف این دارو برای هیچ یک از افراد زیر 18 سال مجاز نیست و توصیه نمی‌گردد.

نحوه مصرف داروی استیولتو رسپیمات
داروی استیولتو رسپیمات را دقیقاً همان طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. این دارو را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر توصیه شده مصرف نکنید.

دوز معمول استفاده از داروی استیولتو رسپیما دو استنشاق در هرروز است. از این دارو در هرروز در یک‌زمان یکسان و نه بیش از یک‌بار در یک دوره 24 ساعته استفاده کنید. استفاده بیش‌ازحد از این دارو می‌تواند عوارض تهدیدکننده زندگی را در فرد مصرف‌کننده ایجاد کند.

استیولتو رسپیمات یک داروی نجات‌دهنده نیست. این دارو به‌اندازه کافی برای درمان عود بیماری مزمن انسدادی ریه COPD کارکرد سریعی ندارد. پزشک شما ممکن است داروهای استنشاقی سریع الاثری را برای درمان حمله برونکو اسپاسم در فرد تجویز کند.

اگر به نظر می‌رسد که هرکدام از داروهایتان در کنترل علائم شما مؤثر نیستند، به پزشک خود دراین‌باره اطلاع دهید.

این دارو همراه با دستورالعمل‌های موردنیاز بیمار برای استفاده ایمن و مؤثر و دستورالعمل‌هایی برای پر کردن دستگاه استنشاقی می‌باشد. تمام اطلاعات بیمار، راهنماهای دارویی و ورق‌های آموزشی ارائه‌شده به شمارا بخوانید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا یک دکتر داروساز بپرسید.

فقط از دستگاه استنشاق طراحی‌شده برای داروی شما استفاده کنید چون در غیر این صورت ممکن است دوز درستی از این دارو را دریافت نکنید. هر بار که نسخه تجویزشده خود را دوباره گرفتید، از دستگاه استنشاق جدید استفاده کنید.

%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%84%D8%AA%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%AA.jpg


درصورتی‌که احساس می‌کنید که داروی استیولتو رسپیما به‌طورمعمول کار نمی‌کند یا اگر فکر می‌کنید که شما نیاز به استفاده بیش‌ازحد معمول از این دارو دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. افزایش نیاز به دارو می‌تواند یک نشانه اولیه باشد که وضعیت شما در حال بدتر شدن است. اگر علائم جدیدی از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) دارید یا اینکه علائم آن در شما یا بدتر شدند، به اورژانس پزشکی مراجعه یا به آن‌ها برای گرفتن کمک اطلاع دهید.

بیماری مزمن انسدادی ریه ( COPD ) معمولاً با ترکیبی از داروها درمان می‌شود. از تمام داروهای مورداستفاده توسط پزشک خود استفاده کنید. دستورالعمل دارو یا دستورالعمل‌های مربوط بیمار را در مورد هر دارو را مطالعه کنید. دوزمصرفی یا برنامه دارویی خود را بدون مشاوره با پزشک خود تغییر ندهید.

این دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور آفتاب نگهداری کنید. این دارو را فریز نکنید.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟
به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریبا موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید . برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

از بیش از دو استنشاق از این دارو در هر 24 ساعت استفاده نکنید.
اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟
با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

در هنگام استفاده از این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟
از تماس این دارو با چشم خود اجتناب کنید.

در هنگام استفاده از این دارو از یک برونکودیلاتور استنشاقی طولانی اثر ثانویه مانند آرروفومترول (Brovana)، Albuterol (Combivent، DuoNeb)، فرموترول (Foradil، Perforomist، Symbicort)، Olodaterol (Striverdi) یا Salmeterol (Serevent، Advair) استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک شما در مورداستفاده از آن‌ها به شما توصیه کرده باشد.

مصرف این دارو ممکن است تفکر یا پاسخ‌دهی شمارا مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.

عوارض جانبی داروی استیولتو رسپیمات
اگر شما هر یک از این نشانه های از یک واکنش آلرژیک به داروی استیولتو رسپیمات شامل : کهیر، اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو را داشتید، مصرف این دارو را متوقف کرده و از اورژانس پزشکی کمک بگیرید.

اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید :

• خس‌خس کردن، احساس خفگی و یا سایر مشکلات تنفسی پس از استفاده از این دارو؛
• علائم جدید COPD یا بدتر شدن علائم COPD، تنگی نفس ناگهانی؛
• ادرار دردناک و دشوار در دفع ادرار
• تاربینی، دوبینی، درد چشم یا دیدن هاله در اطراف چراغ‌ها؛
• سردرد شدید، تپش گردن یا گوش‌ها
• ضربان قلب سریع یا تپش قلب
• قند خون بالا (هایپر گلیسمی)، افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، بوی نفس میوه‌ای؛
• علائم مربوط به کمبود پتاسیم مانند گرفتگی عضلات پا، یبوست، ضربان قلب نامنظم، تکان خوردن و لرزش قفسه سینه، افزایش تشنگی یا ادرار، بی‌حسی یا سوزن شدن پوست، ضعف عضلانی و یا احساس لنگیدن.

عوارض جانبی شایع این دارو عبارت اند از:

• آبریزش بینی، درد سینوس؛
• سرفه کردن؛
• درد کمر و قسمت پشت.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی داروی استیولتو رسپیمات را تحت تاثیر قرار می دهند؟
با پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده اید ، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:

• آتروپین؛
• داروهای مورداستفاده در درمان مشکلات مربوط به مثانه یا ادرار مانند داریفناکین، فستو ترودین، اکسي بوتینین، تولترودين، سليفناسين؛
• داروهای مورداستفاده در درمان سرماخوردگی یا آلرژی که شامل آنتی‌هیستامین می‌باشد.
• داروهای مصرفی برای بیماری درمان بیماری پارکینسون؛
• داروهای مصرفی برای درمان اسید معده اضافی، زخم معده، بیماری حرکت (بیماری سفر یا اسهال مسافرین)، یا سندرم روده تحریک‌پذیر(IBS)؛
• سایر برونکودیلاتورها مانند آکیدینیم (Tudorza)، ایپراتروپیوم (Atrovent، Combivent)، تیوتروپیوم (Spiriva) یا اومکالیدینیم (Incruse Ellipta).

این لیست کامل نیست. سایر داروها نیز ممکن است با داروی استیولتو رسپیمات تداخل ایجاد کنند، ازجمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی. همه تداخلات احتمالی در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.
منبع: مجله قرمز
 
بالا