amin_anzio
Registered User
- تاریخ عضویت
- 22 ژوئن 2013
- نوشتهها
- 116
- لایکها
- 109
مقدمه :
با افزایش تعداد رانندگان خانم در زندگی امروز همچنان این سوال مطرحه که آیا زنان نسبت به مردان رانندگانی ضعیف تر هستند ؟ در یک کلام پاسخ بلی است. البته این بدان معنی نیست که همه ی زنان از همه ی مردان به اصطلاح دست فرمون ضعیف تری داشته باشند و بسیاری از خانم ها میتونند پا به پای خیلی از آقایون و حتی بهتر از بعضی آقایون رانندگی کنند پس اگه شما یک خانم هستید و این مطلب رو میخونید و رانندگیتون از بعضی مردهای دور و برتون بهتره فورا" جبهه گیری نکنید. خیلی از خانم ها از بسیاری آقایون قد بلند تر یا دارای فیزیک بدنی زمخت تر و خشن تر هستند ولی آیا میشه گفت که جنس زن نسبت به مرد عضلانی تر و بلند تر و دارای فیزیک بدنیه خشن تره؟ خیر. اینجا یک بحث کلی مطرحه. اگه 1 میلیون نفر انسان قد بلند دنیا رو به ترتیب قرار بدیم یا میانگین قدی از زنان و مردان بگیریم یا نگاهی کلی به اطرافمون بندازیم میبینیم که مردها بلندتر هستند و اینکه خانم هایی با قد 190 داریم و آقایونی با قد 150 این دید کلی رو تغییر نمیده. در مورد رانندگی هم همینطوره ؛ ممکنه خیلی از خانم ها رانندگان خوبی باشند و بسیاری اقایون رانندگان ضعیف ولی در کلیت و یا بررسی میانگین یا مشاهده برترین رانندگان دنیا کاملا مشخصه که برتری با مردهاست ( و البته این برتری نشانه ی برتری مرد بر زن نیست و الان فقط داریم در مورد توانایی و استعداد رانندگی با خودرو صحبت میکنیم و چه بسا در بسیاری موارد دیگه مثل قابلیت درک احساسات کودکان -که خیلی مهم تر از رانندگی هست - خانم ها برتری داشته باشند پس خواهش میکنم فمنیست ها دعوا راه نندازند.! ) قبل از شروع به گفتن دلایلم یک مثال بزنم که در بالاترین سطح از مسابقات رانندگی یعنی فرمول 1 خانم ها تقریبا" هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و ندارند. ضمن اینکه اگه کسی فکر میکنه این بدلیل محدود کردن جنس مونث و مردسالاری بوده باید بگم که در کشور مایکل شوماخر قهرمان افسانه ای چندین دوره فرمول 1 یک خانم صدر اعظم و همه کارست (خانم انگلا مرکل ) پس این فکر که تو آلمان یا کلا" اروپا مثل عربستانه و زنان از امکانات رانندگی کمتری برخوردار بودند و مردسالاری جلوی پیشرفت رانندگیشون رو گرفته کاملا غلطه.
اما دلایل :
1-علاقه ذاتی. شاید به نظر خیلی ها دلیل این که پسر بچه ها از سنین کودکی به ماشین اسباب بازی علاقه دارند ( یا گیم های ماشینی ) و دختر بچه ها به عروسک ، تربیت پدر و مادر یا تقلید از پدر و مادر بوده که پسر بچه به تقلید از پدر که رانندگی میکنه و ماشین داره، اسباب بازی ماشین میخره و دختر بچه به تقلید از مادر که بچه داری میکنه عروسک رو میپسنده. اما این طرز فکر هر چند 100% غلط نیست اما کاملا" صحیح هم نیست. در خانواده خودم مادرم هر روز با خودروی شخصیمون به سر کار میرفت و بدلیل ساعت کاری کمترش نسبت به پدرم ، اون بود که من و خواهرم رو با ماشین به کلاس زبان و پارک و .. میبرد و پدرم بدلیل داشتن سرویس محل کار کمتر رانندگی میکرد مگر در مسافرت ها. پس اگه بحث تقلید از پدر و مادر بود خواهر من میبایست به ماشین و رانندگی علاقه مند میشد ( به تقلید از مادرم ) اما اصلا این اتفاق نیفتاد و تا 20 سالگی حتی نمیدونست کار کلاچ چیه.! در صورتیکه من از 6، 7 سالگیم به ماشین ها و طرز رانندگی و این که دنده ها چطور جابجا میشوند توجه میکردم و دوست داشتم جلو بشینم تا بتونم ببینم مادرم ( یا در سفر ها پدرم ) چطور رانندگی میکنه و برام خیلی جالب و خوشایند بود. در یک تحقیقی هم که صوت گرفته علاقه پسر بچه ها به وسایل مکانیکی و ماشین بیشتر از دختر بچه ها بوده و برعکس علاقه ی ذاتی زنانه از همون سنین کودکی دخترهارو به سمت عروسک بازی و حس مادرانه سوق میداده. جالب اینجاست که حتی توان نقاشی کشیدن از وسایل نقلیه و مکانیکی مثل دوچرخه در پسر بچه ها خیلی بهتر از دخترها بوده که نشان از دقت و علاقه بیشتر پسرها از همون سنین به این قبیل وسایل داره که خوب همین علاقه مندی میتونه باعث بروز استعداد و یادگیری بهتر بشه.
2-دید سه بعدی
دید سه بعدی در اقایون بهتر از خانم هاست. یعنی درک بهتری از قرار گیری جسم در فضای پیرامونی و حرکتش دارند . شاید بخاطر همین موضوعه که پارک دوبل یا حرکت از بین ماشین ها برای مردها راحت تر است چون میتوانند تجسم بهتری از ابعاد ماشین در فضای سه بعدی داشته باشند. این دید سه بعدی در برخی کارهای دیگه مثل بازی فوتبال هم کارایی داره و مردها بهتر میتونند موقعیت توپ در فضا و زاویه فرود و میزان بالا اودن پا برای کنترل اون و ... رو آنالیز کنند.
3- ریسک پذیری
کلا مردها ریسک پذیری بالاتری دارند و همه میدونیم که ترس در رانندگی یکی از عوامل بازدارندست. باز هم تاکید میکنم که این موارد به برتری مرد بر زن اشاره ای نداره و فقط از دیدگاه رانندگی و دست فرمان داریم بررسی میکنیم وگرنه همین ویژگی هایی که به ظاهر ضعف خانم هاست در بسیاری موقعیت ها باعث برتریشون میشه .
4- تمرکز
ساختار مغز مردها با زن ها متفاوته و از جهتی تخصص یافته تره . بخش های مختلف مغز مرد بصورت مجزا برای کارها تخصصی شدند و باعث میشه بتونند در کار تمرکز بالاتری داشته باشند .این امر در رانندگی بخصوص با سرعت بالا یا راندن جنگنده ها و یا گرفتن تصمیم هایی که باید فوری و در کسری از ثانیه انجام بشه به مرد کمک میکنه چون وقتی رو کاری تمرکز داره فقط به اون فکر میکنه و احساسات و سایر قسمت های مغز تقریبا" از کار میفتند و مزاحم تمرکز مرد نمیشوند. اما مغز خانم ها طوریه که تقریبا همه ی قسمت ها همزمان کار میکنند و بخش های مختلف مغز باهم در ارتباط دائمی قرار داره و این باعث میشه بتونند چند کار همزمان رو انجام بدند اما با تمرکز پایین تر. ( همین فعال بودن همزمان کل قسمت های مغز به زنان کمک کرده که علیرغم داشتند جسم خاکستری کمتر و مغز کوچکتر، کند ذهن تر از مردان نباشند ) .
شاید الان متوجه بشید که چرا خانم ها میتونند به راحتی در حالی که با بچشون صحبت میکنند و همزمان اس ام اس هم میدند رانندگی کنند ( با دست فرمانی تقریبا" مشابه وقتی که فقط رانندگی میکنند ) یا در منزل همزمان سریال مورد علاقشون رو نگاه کنند و آشپزی و در همون لحظه بچه داری کنند.!! اما مردها در هنگام اس ام اس دادن پشت فرمون به بدترین رانندگان جهان تبدیل میشند و در انجام کارهای همزمان در منزل ناموفق هستند و .. در صورتیکه وقتی بحث فقط رانندگی و یا فقط آشپزی و یا فقط دیدن یک فیلم مطرح باشه مردان بهتر از زنان میتونند انجامش بدند و درکش کنند چون روش تمرکز دارند ولی در هنگام همزمانی این کارها زنان برترند چون قابلیت انجام کارهای همزمان رو دارند ( هر چند با تمرکز پایین تر )
مثلا فکر کنید نمره ی رانندگی یک خانم 13 هست. وقتی همزمان اس ام اس میده میشه 11 و وقتی همزمان با اون 2 کار با بچش هم صحبت میکنه میشه 9..
اما مرد وقتی فقط رانندگی میکنه نمرش 18 هست ، اگه همزمان اس ام اس بده میشه 11 و اگه همزمان با بچش هم صحبت کنه میشه 8..
اعداد فقط مثال بود که بتونم منظورم رو برسونم و پایه علمی یا آزمایشی نداره.
5- حس جهت یابی
طبق تحقیقاتی که صورت گرفته مردان بصورت ذاتی از حس جهت یابی بهتری برخوردار هستند که مطمئنا" در رانندگی و سردرگم نشدن موثره .
6- درصد عضلات ، بدن قویتر و قد بلند تر
البته این موارد در خودروهای امروزی کاربرد چندانی نداره چون به کمک سیستم های هیدرولیکی و برقی ادوات بسیار نرم و روان هستند و نیازی به قدرت بدنی زیاد ندارند و پدال ها و صندلی های قابل تنظیم هم تا حد زیادی مشکل کوتاهی قد خانم هارو برطرف کرده اما هنوز مقدار اندکی تاثیر گذاره. ( در خودروهای قدیمی تر یا اسپرت و یا رانندگی در شرایط سخت تاثیر بیشتری داره )
خوب این یک سری دلایل بود که ثابت میکرد به طور ذاتی مردان رانندگان بهتری هستند اما بعد از خواندن این مطلب 2 سوال در ذهن خواننده ایجاد میشه :
سوال اول- اگر زنان بطور ژنتیکی از استعداد رانندگی کمتری برخوردارند پس چرا در دو دهه اخیر اینقدر در این امر پیشرفت داشتند؟!
جواب در 3 نکته نهفته است :
1- دلیل اصلی در پیشرفت خانم ها نیست بلکه در پیشرفت خودرو هاست.! سنسور دنده عقب و دوربین عقب و سنسور جلو و آینه ی کمکی پارک کردن رو برای همه ساده کرده حتی اگه دید سه بعدی ضعیفی داشته باشید، سیستم هیدرولیکی رانندگی رو ساده کرده حتی اگه زور بازو نداشته باشید ، گیرباکس اتوماتیک رانندگی رو راحت کرده حتی اگه تمرکز بالایی نداشته باشید و سیستم های کنترل پایداری و ترمز ای بی اس و ... کار یک راننده ی حرفه ای رو شبیه سازی میکنند ....
2- حس رقابت با مردها.! متاسفانه در جوامع امروزی علیرغم صحبت هایی که در مورد برابری و فمنیسم و ... زده میشه بیش از هر زمانی مرد بودن یک برتری و زن بودن یک حقارت تلقی میشه بخاطر همین کارهای مهمی که زن ها استعداد انجامش رو بهتر از مرد دارند (مثل درک عواطف و احساسات کودکان و در نتیجه تربیت بهتر فرزندان و یا انجام همزمان کارهای منزل و مدیریت اون و ...) کارهایی پست جلوه داده میشه در صورتیکه هر کاری ولو خیلی پیش پا افتاده که مرد توش با استعداد باشه ( مثل پارک دوبل ) بسیار مهم و افتخار آمیز جلوه میکنه و در نتیجه زن ها سعی میکنند از مرد ها کم نیارند.! بخاطر همین حاضرند گاهی با ترس با سرعت رانندگی کنند گاهی (علیرغم میل باطنیشون که ناشی از ظرافت و حس مادری و علاقه بیشتر به امنیته ) ریسک کنند و یا به ظاهر خودشون رو علاقه مند به ماشین و رانندگی نشون بدند.! ( البته در مقدمه گفتم که راننده با استعداد و علاقه مند زن هم زیاد هست و منظورم با اون دسته نیست )
3- با مشغله بسیار زیاد که پیش اومده خانم های زیادی خواسته یا ناخواسته هر روز ساعت هایی رو رانندگی میکنند و به قول معروف کار نیکو کردن از پر کردن است. تمرین و تکرار هم به اندازه ی استعداد مهمه . مثلا مردان در بدو تولد از عضلات بیشتری برخوردارند ولی اگه یک مرد بعد از تولد هرگز ورزش نکنه و یک خانم هر روز رو به تمرینات سخت بپردازه میتونه از اون مرد قویتر بشه هرچند شاید نتونه هرگز با قویترین مردان رقابت کنه ولی میتونه از خیلی از مردان پیشی بگیره. در مورد رانندگی هم همینطوره.
سوال دوم – اگر زنان رانندگان ضعیف تری هستند پس چرا آمار تصادفات منجر به مرگ در زنان کمتر از مردان است؟
این جمله رو در یک صفحه ی فمنیستی خوندم که نوشته بود زنان رانندگان بهتری هستند چون طبق آمار نسبت به مردان تصادفات منجر به مرگ و جرح کمتری دارند.!
این صحبت مثل اینه که بگیم کارمندان نسبت به فوتبالیست ها آمادگی جسمانی بهتری دارند چون کارمندان کمتر از فوتبالیست ها مصدوم میشوند.!!!! یا بگیم بچه 8 ساله با معدل ابتدایی 20 از یک دانشجوی دکترا با معدل 16 باهوش تر و عالم تر است.!!!
اگه بگیم خانم ها رانندگانی قانون مند تر یا محتاط تر هستند شاید درست باشه هرچند همین قانون مندی بیش از حد گاهی باعث بروز خطر میشود . مثلا وقتی حق تقدم با خانم هاست اکثرا" بدون توجه به اطراف حرکت میکنند با این طرز فکر که حق تقدم با منه و طبق قانون حق با منه.!!
در کل این آمار هم ربطی به رانندگی بهتر خانم ها نداره چون :
1- اگه نگاهی به جاده های خارج از شهر بندازیم هنوز هم تعداد رانندگان مرد بسیار بیشتر از خانم ها هستند و مسلما" بیشتر تصادفات منجر به جرح و مرگ در جاده ها صورت میگیره و نه در ترافیک شهر ها با سرعت کم .
2- درصد زیادی از تصادفات منجر به مرگ مربوط به موتور سواران است که در کشور ما 100 % راکبین رو مرد ها تشکیل میدهند .
3- ریسک پذیری کمتر خانم ها در زندگی باعث میشه که کمتر خودشون رو در موقعیت خطر قرار بدهند. حالا هر نوع خطری. یکیش همین رانندگی با سرعت بالاست. ریسک پذیری همون طور که از اسمش مشخصه یعنی قرار گرفتن در موقعیتی که شانس موفقیت در اون 100 % نباشه . مردها بطور ذاتی ریسک پذیرتر هستند و در نتیجه با سرعت بالاتر حرکت میکنند و احتمال مرگ و میر در سرعت بالا بسیار بیشتره . ممکنه یک خانم در طول سال 10 بار تصادف کنه ولی حتی ماشینش هم آسیب جدی نبینه ( با سرعت پایین ) ولی یک آقا فقط یک بار تصادف کنه ( با سرعت بالا ) و منجر به حادثه بشه. پس خانم ها قانون مند تر هستند ولی این بدین معنی نیست که دست فرمان بهتری دارند.
4- یک جمله ی معروفی هست که میگوید شناگر های خیلی ماهر بیشتر از افرادی که زیاد شنا بلد نیستند غرق میشوند. دلیلش و ربطش به موضوع کاملا مشخصه.
5- خانم ها بدلیل ظرافتشون و این که معمولا مجبور نیستند حتما رانندگی کنند و معمولا" شغلشون رانندگی نیست و اینکه معمولا حاضر نیستند به هر قیمتی با هر خودرویی رانندگی کنند و بدلیل اطلاعات و توان فنی کمتر از ماشین های قدیمی و خراب فراری هستند معمولا با ماشین های مدرن تر و سالم رانندگی میکنند و اگه نگاهی به پیکان ها و یا ماشین های با عمر بالای 20 سال بندازید متوجه میشید که نسبت مردان به زنان در این خودروهای نا امن و قدیمی بسیار بیشتره و خود این هم میتونه به افزایش این آمار کمک کنه.
امیدوارم با نوشتن این مقاله کسی رو ناراحت نکرده باشم. از همه دوستان که وقت گذاشتند و پر چونگی من رو تحمل کردند متشکرم.
با افزایش تعداد رانندگان خانم در زندگی امروز همچنان این سوال مطرحه که آیا زنان نسبت به مردان رانندگانی ضعیف تر هستند ؟ در یک کلام پاسخ بلی است. البته این بدان معنی نیست که همه ی زنان از همه ی مردان به اصطلاح دست فرمون ضعیف تری داشته باشند و بسیاری از خانم ها میتونند پا به پای خیلی از آقایون و حتی بهتر از بعضی آقایون رانندگی کنند پس اگه شما یک خانم هستید و این مطلب رو میخونید و رانندگیتون از بعضی مردهای دور و برتون بهتره فورا" جبهه گیری نکنید. خیلی از خانم ها از بسیاری آقایون قد بلند تر یا دارای فیزیک بدنی زمخت تر و خشن تر هستند ولی آیا میشه گفت که جنس زن نسبت به مرد عضلانی تر و بلند تر و دارای فیزیک بدنیه خشن تره؟ خیر. اینجا یک بحث کلی مطرحه. اگه 1 میلیون نفر انسان قد بلند دنیا رو به ترتیب قرار بدیم یا میانگین قدی از زنان و مردان بگیریم یا نگاهی کلی به اطرافمون بندازیم میبینیم که مردها بلندتر هستند و اینکه خانم هایی با قد 190 داریم و آقایونی با قد 150 این دید کلی رو تغییر نمیده. در مورد رانندگی هم همینطوره ؛ ممکنه خیلی از خانم ها رانندگان خوبی باشند و بسیاری اقایون رانندگان ضعیف ولی در کلیت و یا بررسی میانگین یا مشاهده برترین رانندگان دنیا کاملا مشخصه که برتری با مردهاست ( و البته این برتری نشانه ی برتری مرد بر زن نیست و الان فقط داریم در مورد توانایی و استعداد رانندگی با خودرو صحبت میکنیم و چه بسا در بسیاری موارد دیگه مثل قابلیت درک احساسات کودکان -که خیلی مهم تر از رانندگی هست - خانم ها برتری داشته باشند پس خواهش میکنم فمنیست ها دعوا راه نندازند.! ) قبل از شروع به گفتن دلایلم یک مثال بزنم که در بالاترین سطح از مسابقات رانندگی یعنی فرمول 1 خانم ها تقریبا" هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و ندارند. ضمن اینکه اگه کسی فکر میکنه این بدلیل محدود کردن جنس مونث و مردسالاری بوده باید بگم که در کشور مایکل شوماخر قهرمان افسانه ای چندین دوره فرمول 1 یک خانم صدر اعظم و همه کارست (خانم انگلا مرکل ) پس این فکر که تو آلمان یا کلا" اروپا مثل عربستانه و زنان از امکانات رانندگی کمتری برخوردار بودند و مردسالاری جلوی پیشرفت رانندگیشون رو گرفته کاملا غلطه.
اما دلایل :
1-علاقه ذاتی. شاید به نظر خیلی ها دلیل این که پسر بچه ها از سنین کودکی به ماشین اسباب بازی علاقه دارند ( یا گیم های ماشینی ) و دختر بچه ها به عروسک ، تربیت پدر و مادر یا تقلید از پدر و مادر بوده که پسر بچه به تقلید از پدر که رانندگی میکنه و ماشین داره، اسباب بازی ماشین میخره و دختر بچه به تقلید از مادر که بچه داری میکنه عروسک رو میپسنده. اما این طرز فکر هر چند 100% غلط نیست اما کاملا" صحیح هم نیست. در خانواده خودم مادرم هر روز با خودروی شخصیمون به سر کار میرفت و بدلیل ساعت کاری کمترش نسبت به پدرم ، اون بود که من و خواهرم رو با ماشین به کلاس زبان و پارک و .. میبرد و پدرم بدلیل داشتن سرویس محل کار کمتر رانندگی میکرد مگر در مسافرت ها. پس اگه بحث تقلید از پدر و مادر بود خواهر من میبایست به ماشین و رانندگی علاقه مند میشد ( به تقلید از مادرم ) اما اصلا این اتفاق نیفتاد و تا 20 سالگی حتی نمیدونست کار کلاچ چیه.! در صورتیکه من از 6، 7 سالگیم به ماشین ها و طرز رانندگی و این که دنده ها چطور جابجا میشوند توجه میکردم و دوست داشتم جلو بشینم تا بتونم ببینم مادرم ( یا در سفر ها پدرم ) چطور رانندگی میکنه و برام خیلی جالب و خوشایند بود. در یک تحقیقی هم که صوت گرفته علاقه پسر بچه ها به وسایل مکانیکی و ماشین بیشتر از دختر بچه ها بوده و برعکس علاقه ی ذاتی زنانه از همون سنین کودکی دخترهارو به سمت عروسک بازی و حس مادرانه سوق میداده. جالب اینجاست که حتی توان نقاشی کشیدن از وسایل نقلیه و مکانیکی مثل دوچرخه در پسر بچه ها خیلی بهتر از دخترها بوده که نشان از دقت و علاقه بیشتر پسرها از همون سنین به این قبیل وسایل داره که خوب همین علاقه مندی میتونه باعث بروز استعداد و یادگیری بهتر بشه.
2-دید سه بعدی
دید سه بعدی در اقایون بهتر از خانم هاست. یعنی درک بهتری از قرار گیری جسم در فضای پیرامونی و حرکتش دارند . شاید بخاطر همین موضوعه که پارک دوبل یا حرکت از بین ماشین ها برای مردها راحت تر است چون میتوانند تجسم بهتری از ابعاد ماشین در فضای سه بعدی داشته باشند. این دید سه بعدی در برخی کارهای دیگه مثل بازی فوتبال هم کارایی داره و مردها بهتر میتونند موقعیت توپ در فضا و زاویه فرود و میزان بالا اودن پا برای کنترل اون و ... رو آنالیز کنند.
3- ریسک پذیری
کلا مردها ریسک پذیری بالاتری دارند و همه میدونیم که ترس در رانندگی یکی از عوامل بازدارندست. باز هم تاکید میکنم که این موارد به برتری مرد بر زن اشاره ای نداره و فقط از دیدگاه رانندگی و دست فرمان داریم بررسی میکنیم وگرنه همین ویژگی هایی که به ظاهر ضعف خانم هاست در بسیاری موقعیت ها باعث برتریشون میشه .
4- تمرکز
ساختار مغز مردها با زن ها متفاوته و از جهتی تخصص یافته تره . بخش های مختلف مغز مرد بصورت مجزا برای کارها تخصصی شدند و باعث میشه بتونند در کار تمرکز بالاتری داشته باشند .این امر در رانندگی بخصوص با سرعت بالا یا راندن جنگنده ها و یا گرفتن تصمیم هایی که باید فوری و در کسری از ثانیه انجام بشه به مرد کمک میکنه چون وقتی رو کاری تمرکز داره فقط به اون فکر میکنه و احساسات و سایر قسمت های مغز تقریبا" از کار میفتند و مزاحم تمرکز مرد نمیشوند. اما مغز خانم ها طوریه که تقریبا همه ی قسمت ها همزمان کار میکنند و بخش های مختلف مغز باهم در ارتباط دائمی قرار داره و این باعث میشه بتونند چند کار همزمان رو انجام بدند اما با تمرکز پایین تر. ( همین فعال بودن همزمان کل قسمت های مغز به زنان کمک کرده که علیرغم داشتند جسم خاکستری کمتر و مغز کوچکتر، کند ذهن تر از مردان نباشند ) .
شاید الان متوجه بشید که چرا خانم ها میتونند به راحتی در حالی که با بچشون صحبت میکنند و همزمان اس ام اس هم میدند رانندگی کنند ( با دست فرمانی تقریبا" مشابه وقتی که فقط رانندگی میکنند ) یا در منزل همزمان سریال مورد علاقشون رو نگاه کنند و آشپزی و در همون لحظه بچه داری کنند.!! اما مردها در هنگام اس ام اس دادن پشت فرمون به بدترین رانندگان جهان تبدیل میشند و در انجام کارهای همزمان در منزل ناموفق هستند و .. در صورتیکه وقتی بحث فقط رانندگی و یا فقط آشپزی و یا فقط دیدن یک فیلم مطرح باشه مردان بهتر از زنان میتونند انجامش بدند و درکش کنند چون روش تمرکز دارند ولی در هنگام همزمانی این کارها زنان برترند چون قابلیت انجام کارهای همزمان رو دارند ( هر چند با تمرکز پایین تر )
مثلا فکر کنید نمره ی رانندگی یک خانم 13 هست. وقتی همزمان اس ام اس میده میشه 11 و وقتی همزمان با اون 2 کار با بچش هم صحبت میکنه میشه 9..
اما مرد وقتی فقط رانندگی میکنه نمرش 18 هست ، اگه همزمان اس ام اس بده میشه 11 و اگه همزمان با بچش هم صحبت کنه میشه 8..
اعداد فقط مثال بود که بتونم منظورم رو برسونم و پایه علمی یا آزمایشی نداره.
5- حس جهت یابی
طبق تحقیقاتی که صورت گرفته مردان بصورت ذاتی از حس جهت یابی بهتری برخوردار هستند که مطمئنا" در رانندگی و سردرگم نشدن موثره .
6- درصد عضلات ، بدن قویتر و قد بلند تر
البته این موارد در خودروهای امروزی کاربرد چندانی نداره چون به کمک سیستم های هیدرولیکی و برقی ادوات بسیار نرم و روان هستند و نیازی به قدرت بدنی زیاد ندارند و پدال ها و صندلی های قابل تنظیم هم تا حد زیادی مشکل کوتاهی قد خانم هارو برطرف کرده اما هنوز مقدار اندکی تاثیر گذاره. ( در خودروهای قدیمی تر یا اسپرت و یا رانندگی در شرایط سخت تاثیر بیشتری داره )
خوب این یک سری دلایل بود که ثابت میکرد به طور ذاتی مردان رانندگان بهتری هستند اما بعد از خواندن این مطلب 2 سوال در ذهن خواننده ایجاد میشه :
سوال اول- اگر زنان بطور ژنتیکی از استعداد رانندگی کمتری برخوردارند پس چرا در دو دهه اخیر اینقدر در این امر پیشرفت داشتند؟!
جواب در 3 نکته نهفته است :
1- دلیل اصلی در پیشرفت خانم ها نیست بلکه در پیشرفت خودرو هاست.! سنسور دنده عقب و دوربین عقب و سنسور جلو و آینه ی کمکی پارک کردن رو برای همه ساده کرده حتی اگه دید سه بعدی ضعیفی داشته باشید، سیستم هیدرولیکی رانندگی رو ساده کرده حتی اگه زور بازو نداشته باشید ، گیرباکس اتوماتیک رانندگی رو راحت کرده حتی اگه تمرکز بالایی نداشته باشید و سیستم های کنترل پایداری و ترمز ای بی اس و ... کار یک راننده ی حرفه ای رو شبیه سازی میکنند ....
2- حس رقابت با مردها.! متاسفانه در جوامع امروزی علیرغم صحبت هایی که در مورد برابری و فمنیسم و ... زده میشه بیش از هر زمانی مرد بودن یک برتری و زن بودن یک حقارت تلقی میشه بخاطر همین کارهای مهمی که زن ها استعداد انجامش رو بهتر از مرد دارند (مثل درک عواطف و احساسات کودکان و در نتیجه تربیت بهتر فرزندان و یا انجام همزمان کارهای منزل و مدیریت اون و ...) کارهایی پست جلوه داده میشه در صورتیکه هر کاری ولو خیلی پیش پا افتاده که مرد توش با استعداد باشه ( مثل پارک دوبل ) بسیار مهم و افتخار آمیز جلوه میکنه و در نتیجه زن ها سعی میکنند از مرد ها کم نیارند.! بخاطر همین حاضرند گاهی با ترس با سرعت رانندگی کنند گاهی (علیرغم میل باطنیشون که ناشی از ظرافت و حس مادری و علاقه بیشتر به امنیته ) ریسک کنند و یا به ظاهر خودشون رو علاقه مند به ماشین و رانندگی نشون بدند.! ( البته در مقدمه گفتم که راننده با استعداد و علاقه مند زن هم زیاد هست و منظورم با اون دسته نیست )
3- با مشغله بسیار زیاد که پیش اومده خانم های زیادی خواسته یا ناخواسته هر روز ساعت هایی رو رانندگی میکنند و به قول معروف کار نیکو کردن از پر کردن است. تمرین و تکرار هم به اندازه ی استعداد مهمه . مثلا مردان در بدو تولد از عضلات بیشتری برخوردارند ولی اگه یک مرد بعد از تولد هرگز ورزش نکنه و یک خانم هر روز رو به تمرینات سخت بپردازه میتونه از اون مرد قویتر بشه هرچند شاید نتونه هرگز با قویترین مردان رقابت کنه ولی میتونه از خیلی از مردان پیشی بگیره. در مورد رانندگی هم همینطوره.
سوال دوم – اگر زنان رانندگان ضعیف تری هستند پس چرا آمار تصادفات منجر به مرگ در زنان کمتر از مردان است؟
این جمله رو در یک صفحه ی فمنیستی خوندم که نوشته بود زنان رانندگان بهتری هستند چون طبق آمار نسبت به مردان تصادفات منجر به مرگ و جرح کمتری دارند.!
این صحبت مثل اینه که بگیم کارمندان نسبت به فوتبالیست ها آمادگی جسمانی بهتری دارند چون کارمندان کمتر از فوتبالیست ها مصدوم میشوند.!!!! یا بگیم بچه 8 ساله با معدل ابتدایی 20 از یک دانشجوی دکترا با معدل 16 باهوش تر و عالم تر است.!!!
اگه بگیم خانم ها رانندگانی قانون مند تر یا محتاط تر هستند شاید درست باشه هرچند همین قانون مندی بیش از حد گاهی باعث بروز خطر میشود . مثلا وقتی حق تقدم با خانم هاست اکثرا" بدون توجه به اطراف حرکت میکنند با این طرز فکر که حق تقدم با منه و طبق قانون حق با منه.!!
در کل این آمار هم ربطی به رانندگی بهتر خانم ها نداره چون :
1- اگه نگاهی به جاده های خارج از شهر بندازیم هنوز هم تعداد رانندگان مرد بسیار بیشتر از خانم ها هستند و مسلما" بیشتر تصادفات منجر به جرح و مرگ در جاده ها صورت میگیره و نه در ترافیک شهر ها با سرعت کم .
2- درصد زیادی از تصادفات منجر به مرگ مربوط به موتور سواران است که در کشور ما 100 % راکبین رو مرد ها تشکیل میدهند .
3- ریسک پذیری کمتر خانم ها در زندگی باعث میشه که کمتر خودشون رو در موقعیت خطر قرار بدهند. حالا هر نوع خطری. یکیش همین رانندگی با سرعت بالاست. ریسک پذیری همون طور که از اسمش مشخصه یعنی قرار گرفتن در موقعیتی که شانس موفقیت در اون 100 % نباشه . مردها بطور ذاتی ریسک پذیرتر هستند و در نتیجه با سرعت بالاتر حرکت میکنند و احتمال مرگ و میر در سرعت بالا بسیار بیشتره . ممکنه یک خانم در طول سال 10 بار تصادف کنه ولی حتی ماشینش هم آسیب جدی نبینه ( با سرعت پایین ) ولی یک آقا فقط یک بار تصادف کنه ( با سرعت بالا ) و منجر به حادثه بشه. پس خانم ها قانون مند تر هستند ولی این بدین معنی نیست که دست فرمان بهتری دارند.
4- یک جمله ی معروفی هست که میگوید شناگر های خیلی ماهر بیشتر از افرادی که زیاد شنا بلد نیستند غرق میشوند. دلیلش و ربطش به موضوع کاملا مشخصه.
5- خانم ها بدلیل ظرافتشون و این که معمولا مجبور نیستند حتما رانندگی کنند و معمولا" شغلشون رانندگی نیست و اینکه معمولا حاضر نیستند به هر قیمتی با هر خودرویی رانندگی کنند و بدلیل اطلاعات و توان فنی کمتر از ماشین های قدیمی و خراب فراری هستند معمولا با ماشین های مدرن تر و سالم رانندگی میکنند و اگه نگاهی به پیکان ها و یا ماشین های با عمر بالای 20 سال بندازید متوجه میشید که نسبت مردان به زنان در این خودروهای نا امن و قدیمی بسیار بیشتره و خود این هم میتونه به افزایش این آمار کمک کنه.
امیدوارم با نوشتن این مقاله کسی رو ناراحت نکرده باشم. از همه دوستان که وقت گذاشتند و پر چونگی من رو تحمل کردند متشکرم.