گرامی شما پست بنده رو نقل قول نکرده بودید لذا من متوجه نشده بودم که پست جدیدی ارسال کردید. امیدوارم برای پاسخ خیلی دیر نشده باشه
اجازه بدید من اول از همه یه چیزی رو روشن کنم، انتقاد من از مطلب شما تنها متوجه مواردی میشه که مبنای زیستی ندارن. من یادم نمیاد هیچ جا به تقاوت های زیستی اشاره کرده باشم و هیچ اعتراضی هم ندارم چون طبق بررسی های اساسا" علمی برداشت شدن. اما بقیه دلایل شما صرفا بر اساس بررسی های سطحی و استنباط های غیر اصولی هستن که جای بحث می ذاره . شما حتی آمار تصادفات رو هم که مستند هست قبول ندارید چون میگید در شرایط نابرابر انجام شده. بسیار خب اشکالی نداره.
هم راننده های زن و هم راننده های مرد به خاطر بعضی دلایل زیستی که اختصاصی جنسیت شون هست در رانندگی شهری ضعف ها و برتری هایی دارن. اگر در زنان دید سه بعدی ضعیف تر تواناییشون رو تضعیف میکنه، در مورد آقایون هم ویژگی ذاتی ریسک پذیری بالاشون هست که از اون ها نسبت به زنها رانندگان ضعیف تری میسازه (ریسک بیشتر = خطر بیشتر). ولی اگر همون طور که اشاره کردید بخوایم در شرایط مسابقه به موضوع نگاه کنیم این ویژگی برعکس می تونه حتی به کمک راننده بیاد. خب اگر مردان در عرصه ورزشی رانندگان قوی تری باشن، آیا این در سطح رانندگی شهری هم صدق میکنه ؟ نه لروما". چون رانندگی در سطح معابر دارای یک سری قوانینی هست که با نادیده گرفتشون فرد و دیگران قطعا دچار مشکل میشن. پس راننده مرد در اینجا حتما" راننده قوی تری نیست. مگر اینکه قانون شکنی و سبقت غیر مجاز و لایی کشیدن و غیره رو از نقاط قوت یک راننده بدونیم
در صورتی که واقعا منظور شما از رانندگی قوی تر دست فرمون بهتر هست پس باید تعدادی از دلایلتون رو از لیست حذف کنید. چون دلایل شما علاوه بر رانندگی در پیست اتوموبیل رانی، رانندگی شهری رو هم در برگرفته (که من هم دقیقا همین قسمت رو نقد کردم)
درصد زیادی از امار کشته های با راننده ی مرد در جاده های خارج شهر و راننده های اتوبوس و موتور هاست. تقریبا 90 درصد این راننده ها مرد هستند. چطوری توقع دارید خانم ها امار کشته و زخمی بیشتری داشته باشند. تو ترافیک شهر و سرعت زیر 70 چه تصادفی صورت بگیره که کشته بده؟!
اگر من فرضا" بخوام از فلان خیابون برم یه خیابون بالاتر، یا اینکه بخوام از فلان شهر سفر کنم به یه شهر دیگه، در صورتی که راننده خوبی باشم مسافت هر چی هم باشه نباید برای من راننده مسأله ساز بشه. پدر خود من مهندس معدنه و تهران شرکت سنگ داره. ایشون به خاطر ارتباط با خانواده و همینطور هم شغلش تقریبا تمام عمرش یه پاش تهران بوده یه پاش کاشان، حتی یک بار هم تصادف قابل اعتنایی نکرده. اما تو خیابون های همین تهران چند بار تصادف جزئی داشته که اکثر مواقع هم خودش مقصر نبوده. این کاملا به خود شخص راننده بستگی داره
همونطور که بالاتر گفتم مسافت نقش تعیین کننده در تصادف کردن یا نکردن نداره، برای طی یک مسافت بسیار کوتاه هم اگر بعضی چیزها رعایت نشن ممکنه منجر به بروز حادثه بشه. چنین مسیرهای کوتاهی که اشاره کردید در مورد همه زنها صدق نمی کنه. ممکنه برای درصدی به این صورت باشه. همینطور که ممکنه در صدی از راننده های مذکر هم به همین صورت باشن (همه مردها که فرضا 40 ساله، چند شغله و زن و بچه دار نیستن که هر روز از این سر شهر برن اون سر شهر!)
درثانی شما نمی تونید نتیجه گیری تون رو در مورد راننده های یک کشور خاص به همه رانندگان زن تعمیم بدید. بله زنها تو ایران سوار موتور یا کامیون نمیشن یا مسافت های طولانی از این شهر به اون شهر معمولا ندارن اما کشور های دیگه که به این صورت نیستن. مثلا آمریکا یه راننده زن سالی ممکنه چندین بار مسیر بین دو ایالت رو بره و برگرده
شما دارید در مورد اینکه کی شهروند بهتریه یا از دید یک سرهنگ راهنمایی و رانندگی کی قانونمند تره به قضیه نگاه میکنید . بحث من سره دست فرمونه دوست من و نه این که کی شهروند منضبط تریه. یا کی برای اجتماع راننده ی کم خطر تر و بهتریه
خب دوست گرامی فکر می کنید این قوانین رو برای چی گذاشتن؟ برانکه بهتون نمره انضباط بدن؟ خیر برانکه رانندگی در شهر اصولی داره که اگر رعایت نشه برای خود و دیگران حادثه آفرین میشه. همونطور که گفتم ویژگی منفی ریسک پذیری در آقایون معمولا باعث نادیده گرفتن این قوانین میشه که اکثر مواقع خطر آفرین هست. بحث دست فرمون رو هم من مفصلا در موردش صجبت کردم (مهارت و...) که متاسفانه ظاهرا" مورد توجه شما قرار نگرفت...
چرا که ترس یک عامل بازدارندست که گاهی جلو توانایی ها رو میگیره.
تو رانندگی این ترس اتفاقا چیز خوبی هست و نشانه احتیاطه و معمولا راننده رو از خطر حفط می کنه
ضمن اینکه خلاف هایی که شما گفتید مردان میکنند فقط در مورد لایی کشیدن و سرعت غیر مجاز در مورد مردان صدق میکنه وگرنه در مورد نبستن کمربند عدم توجه به اطراف عدم توجه به ایینه و پیچیدن بلافاصه بعد از راهنما زدن و خیلی موارد دیگه که شاید قانونا خلاف نباشه
در این مورد من همین قدر بهتون بگم که هفته ای سه چهار روز به خاطر کلاس و باشگاه مجبورم از ماشین های خطی استفاده کنم و تا به حال پیش نیامده (یا اصلا یادم نمیاد!) راننده به محض اینکه میشینه کمربندش رو ببنده. همیشه ی خدا تا زمانی که به چهار راهی چیزی نرسیده که احتمال حضور پلیس بده نمیبنده.
توجه به اطراف؟ راهنما زدن؟! ببخشید شما در ایران زندگی می کنید؟؟ من هر موقع سوار همین ماشینها می شم تا برسم به مقصد هفتاد دفعه قلبم میاد تو حلقم!
مگه من گفتم هر کی خطرناک برونه راننده ی خوبیه؟! وقتی شما راننده ی خوبی باشید مثلا شمال رو با ماشین خودتون میرید ( و نه با اتوبوس و هواپیما و قطار و .. ) ، اعتماد به نفس رانندگی در اتوبان و خارج از شهر و راننده ی اتوبوس و کامیون شدن رو دارید و درنتیجه امکان تصادف منجر به مرگ و جرحتون هم بالا میره . خوب تحلیل شما از این جامعه ی اماری کوچک ( خانواده من ) چیه ؟ مادر من راننده ی بهتری نسبت به پدرم بوده که تصادف جاده ای نداشته؟ یا پدرم چون شناگر ماهر تری بوده بیشتر دل به دریا زده؟
از صحبت شما میشه اینطور نتیجه گیری کرد که کسی که راننده قوی تر و با اعتماد به نفس تری هست خواه ناخواه بیشتر هم در معرض خطر تصادف قرار می گیره. مگه نه؟ خب من هم قبلا گفته بودم که راننده ریسکی اگر قرار باشه این ریسک کردن هاش از نقاط قوت رانندگیش به حساب بیاد پس راننده خطرناکیه. وقتی شما مثال میزنید که غواص های ماهر تر بیشتر از دیگران "غرق" می شن، مثل این میمونه که بگید راننده های ماهر تر بیشتر از دیگران "تصادف" می کنن. یعنی همین دل و جرات مضاعف اونها رو بیشتر در معرض خطر قرار میده. منظور من این بود
مثال قد هم زدم. حالا من بگم معمولا قد آقایون بلند تره یک خانم 1 متر و 80 سانتی هم اعتماد به نفسش رو از دست میده و فک میکنه 1 متر و 40 سانته؟!!!.
بله زنها حساس ترند و در اعتماد به نفسشون تاثیر داره. مثلا حتما دیدید خانوم هایی که واقعا هیکل خوبی دارن اما فکر می کنن بدنشون چاق و اندامهاشون زشتن. این نشان از حساسیت فوق العاده شون نسبت به تصویریشون در نظر دیگران داره. نه تنها در ظاهر بلکه همینطور هم در شخصیت و رفتار از اینکه دیگران چه جوری قضاوتشون می کنن بسیار حساس هستند. خود من هیچ وقت با صدای بلند نمی خندم (یعنی در حد چیزی به این پیش پا افتادگی)
راستی حالا که صحبت شد، در مورد محدودیت های فیزیکی یادم افتاد این رو هم بگم: این آدمها نیستن که باید خودشون رو با دستگاه ها تطبیق بدن بلکه این دستگاه ها هستن که باید در خدمت راحتی و استفاده بهتر آدمها قرار بگیرن. اگر ماشینی برای قد و قامت و قدرت بدنی یک راننده زن (یا حتی مرد) مناسب نیست دلیل نمیشه که اون راننده در اینجا نقصی داره بلکه اون ماشین هست که برای اون راننده مناسب نیست. در واقع قرار نیست قدرت بدنی شما اثر مهمی بر "توانایی رانندگی" شما داشته باشه. اگر واقعا اینطور بود مطمئن باشید به خانومها گواهینامه رانندگی نمیدادن.
شاید در گذشته مهم بوده، ولی امروزه اصلا مطرح نیست که حالا به عنوان یه دلیل مجزا در پست استارت بهش اشاره کردید!
بعد شما میفرمایید از نظر جسمی هم زن و مرد تفاوتی ندارند؟
خیر بنده همچین عرضی نکردم
شما اصلا اعتقادی به تفاوت روحی و جسمی و مغزی و هورمونی این دوجنس دارید؟ ( یا شاید فکر میکنید فقط از نظر دستگاه تناسلی با هم تفاوت هایی داریم) دید سه بعدی بهتر آقایون چیزی نیست که من از خودم گفته باشم. یک سرچ کوچیک انجام بدید مطالب راجه بهش پیدا میکتید. قدرت جهت یابی بهتر آقایون با آزمایشات ثابت شده . تفاوت عملکرد و ساختار مغز زن و مرد ثابت شده است
اعتقاد داشتم و دارم و همون اول هم اشاره کردم
اینها هم تنها دلایل شما هستن که اثبات شده و علمین. بقیه شون جای بررسی دارن
خوب شما دقیقا به کلمه ی جامعه ی مردسالار اشاره کردید و من هم اون پاسخ رو دادم ......
متاسفانه "مردسالار" کلمه نا مناسبی بود که در یک لحظه به جای سکسیسم به ذهنم رسید. خیلی عذر میخوام و من هم در پست جدیدم منظورم رو اصلاح کردم دیگه لزومی به بحث بیشتر در این مورد نمی بینم. (ضمن اینکه شما کلا بحث جداگانه ای رو وسط کشیدید که ربطی به موضوع تاپیک نداره.)
حالا شما میگید خانم ها چون استعدادشون کشف نشده راننده های خوبی نشدند.
اولا من همچین حرفی نزدم. گفتم وقتی به طور کلی داوطلب کمتر باشه اونهایی هم که در سطح عالی هستن خب مسلما" باز هم آمارشون کمتر خواهند شد! این اصلا یه چیز منطقیه. در تمام این سالهایی که مسابقات اتومبیل رانی در سطح جهانی برگزار می کشن تنها 5 زن در grand prix شرکت داشتن در مقایسه با 822 نفر مرد (طبق آمار bbc). ضمنا" انگیزه و هدف از مسابقه دادن هم خیلی مهمه. برای زنها رقابت خیلی مهم نیست که بخوان حتما در مسابقات شرکت کنن که خودشون رو محک بزن. پس کمتر از مردا به صورت حرفه ای کار می کنن و در مسابقات شرکت می کنن. همینطور فضا هم کلا یک فضای مردانه هست. این هم می تونه یکی از دلایل علاقه مندی کمتر به حضور در این رشته ها باشه
بعدشم اصلا اتومبیل رانی تنها ورزشی نیست که قهرمانان مردش رکوردهای بهتری دارن. خیلی دیگه از ورزش ها هم همینطورن. یعنی اگر یه مسابقه بین قهرمانان زن و مرد فلان رشته تدارک بدیم میتونیم کاملا" مطمئن باشیم که باز هم یه مرد برنده بشه. حالا چرا بین این همه ورزش در مورد رشته اتومبیل رانی این مسئله اینقدر برای شما پر رنگ شده نمیدونم
ضمنا اگه علاقه ی خانم ها در حد تجسم شما کم بود الان این همه راننده ی خانم تو شهر نداشتیم.
"این همه" یعنی چی؟ یعنی تعدادشون بیشتر از مردا شده جدیدا"؟ در هر صورت تعداد راننده زن کمتر از مرده. هر کس هم که پشت ماشین نشست حتما" از سر علاقه نیست. (هم کلاسی خود من از رانندگی نفرت داشت ولی به خاطر حرف دیگران هم رفت گواهینامه گرفت هم همیشه با ماشین میره سر کار)
دوست من اگه اینقدر موضوع براتون کم اهمیتیه شما چرا این همه وقت رو صرف خواندن و نقدش کردید؟.!.
شما به من بگید اگر جایی دیدید که بحثی هر چند کم اهمیت جریان داره که دارن بر اساس اطلاعات نادرست نتیجه گیری می کنن که اتفاقا به شخص شما هم یه جورایی ربط پیدا می کنه، آیا روحیه شما به این صورته که سکوت می کنید؟ متاسفانه یا خوشبختانه من شخصا نمی تونم بی تفاوت باشم
البته شاید احساس کردید وظیفه دارید تا جماعتی رو که من با مقالم به گمراهی کشوندم رو از گمراهی خارج کنید !!!
احسنت دقیقا همینطوره
در اینصورت هم باید بگم اگه از دید شما این موضوعبسیار بی اهمیتهاصلا نباید براتون مهم باشه که کی راجه بهش چی فکر میکنه و همین که بحث رو ادامه میدید نشون میده که خیلی براتون مهمه.! و اگه براتون مهم نیست و براش وقت میزارید برام جای سوال داره
در حقیقت بیشتر این جای سوال داره که چطور من بعد از این همه بحث هنوز نتونستم حتی برای یک بار هم که شده در یک مورد شما رو متقاعد کنم! در حالی که روحیه کسی که اقدام به تحقیق و بررسی یک موضوع می کنه اینه که باید اولا کاملا بی طرف باشه و همه کلیشه ها رو از ذهنش خارج کنه، دوما ذهنش رو برای پذیرش هر حقیقتی باز نگه داره حتی اگر اون حقیقت مطابق میلش نباشه. این هم بگم که اگر احتمالا باز هم نتونستم باعث تغییر در نگرشتون بشم دیگه شخصیتم اجازه نمیده بیشتر از این اصرار کنم. چون ظاهرا از قبل به نتیجه مورد علاقه تون رسیدید.
هرچند قبول هم ندارم که مردان در رانندگی ذاتا" خلافکار تر هستند
اما ذاتا" ریسک پذیر هستن که تاثیر مستقیم بر خلافکاریشون می ذاره
شاید اگه خانم ها هم یک سری ویژگی های مردانه داشتند ذاتا میل به خلافشون کمتر از آقایون نبود
واقعا جالبه، از یه طرف میگید اعتقاد ندارید که مردا ذاتا" خلاف کار هستن، از طرف دیگه میگید اگر زنها هم یک سری "ویژگی های مردانه" داشتن شاید ذاتا" میل به خلافشون کمتر از آقایون نیود!
مثلا خانم های سیگاری کمتر از مردان سیگاری پشت فرمون سیگار نمیکشند و خانم هایی که ماشین شاسی بلند محکم دارند ( در نتیجه ترس کمتر ) و پول کافی هم دارند ( استقلال مالی ) کم پیش نمیاد که در حد توانشون تند برند و خلاف کنند و .. پس نمیشه قطعا گفت که زن ذاتا میل به خلاف کمتری داره
بله از این موارد هم پیدا میشن ولی کلا بررسی ها نشون داده که زنها راننده های قانونمند تری هستن
شاید هم وقتش شده شما نظرتون رو در مورد تساوی حقوق زن و مرد بازنگری کنید.
عزیز آخه چه ربطی به تساوق حقوق زن و مرد داره؟ اگر از حرفهای من اینطور برداشت کردید (که نمی دونم چرا) من معذرت می خوام!
من که هی آب در هاون کوبیدم.... به هر حال برای شما هم آرزوی موفقیت دارم عزیز
گرامی شما پست بنده رو نقل قول نکرده بودید لذا من متوجه نشده بودم که پست جدیدی ارسال کردید. امیدوارم برای پاسخ خیلی دیر نشده باشه
خواهش میکنم دوست من. دیر و زود نداره که تاپیکه دیگه هر زمانی ادم وقت کنه پست میده من خودم گاها یک هفته اصلا نمیرسم سر بزنم.!
اجازه بدید من اول از همه یه چیزی رو روشن کنم، انتقاد من از مطلب شما تنها متوجه مواردی میشه که مبنای زیستی ندارن. من یادم نمیاد هیچ جا به تقاوت های زیستی اشاره کرده باشم و هیچ اعتراضی هم ندارم چون طبق بررسی های اساسا" علمی برداشت شدن. اما بقیه دلایل شما صرفا بر اساس بررسی های سطحی و استنباط های غیر اصولی هستن که جای بحث می ذاره . شما حتی آمار تصادفات رو هم که مستند هست قبول ندارید چون میگید در شرایط نابرابر انجام شده. بسیار خب اشکالی نداره.هم راننده های زن و هم راننده های مرد به خاطر بعضی دلایل زیستی که اختصاصی جنسیت شون هست در رانندگی شهری ضعف ها و برتری هایی دارن. اگر در زنان دید سه بعدی ضعیف تر تواناییشون رو تضعیف میکنه، در مورد آقایون هم ویژگی ذاتی ریسک پذیری بالاشون هست که از اون ها نسبت به زنها رانندگان ضعیف تری میسازه (ریسک بیشتر = خطر بیشتر). ولی اگر همون طور که اشاره کردید بخوایم در شرایط مسابقه به موضوع نگاه کنیم این ویژگی برعکس می تونه حتی به کمک راننده بیاد. خب اگر مردان در عرصه ورزشی رانندگان قوی تری باشن، آیا این در سطح رانندگی شهری هم صدق میکنه ؟ نه لروما". چون رانندگی در سطح معابر دارای یک سری قوانینی هست که با نادیده گرفتشون فرد و دیگران قطعا دچار مشکل میشن. پس راننده مرد در اینجا حتما" راننده قوی تری نیست. مگر اینکه قانون شکنی و سبقت غیر مجاز و لایی کشیدن و غیره رو از نقاط قوت یک راننده بدونیمدر صورتی که واقعا منظور شما از رانندگی قوی تر دست فرمون بهتر هست پس باید تعدادی از دلایلتون رو از لیست حذف کنید. چون دلایل شما علاوه بر رانندگی در پیست اتوموبیل رانی، رانندگی شهری رو هم در برگرفته (که من هم دقیقا همین قسمت رو نقد کردم)
خوب اون سوال من در مورد تفاوت های زیستی در این رابطه بود که شما فرمودید رانندگی هیچ ربطی به جنسیت نداره. بنده عرض کردم که آیا این دو جنس از نظر جسمی و مغزی و هورمونی و .. تفاوت دارند یا خیر که شما گویا موفق هستید و میفرمایید که تفاوت دارند . بعد گفتم چطور ممکنه دو جنس از نظر توان بدنی و ویژگی های مختلف فکری و مغزی و تمرکزی و هورمونی و .. متفاوت باشند اما عملکرد این دو هیچ تفاوتی نداشته باشه؟ که البته الان میفرمایید که موافقید که در یک سری ویژگی ها مردان برتری دارند و در یک سری ویژگی ها زنان. ( این جدای از اینکه کدام جنس در کدام کار برترند و صرفا جهت یاداوری این موضوع که توانایی ها متفاوته مطرح کردم ، حالا ربط این ویژگی ها به رانندگی هم که اون 6 مورد بود که اول گفتم – و اینکه دید سه بعدی و حس جهت یابی و تمرکز و .. چقدر در رانندگی مهمه و چقدر مربوطه هم نیار به کمی فکر کردن داره تا ربطش رو پیدا کنید هرچند بنده قبلا توضیح دادم.! -)
اما در بحث دست فرمون شما فکر میکنید دست فرمون بهتر فقط برای انجام خلاف در شهر و لایی بازی یا مسابقات اتومبیل رانیه؟ خیر دوست من.! میتونم لیست بلند بالایی از شرایط رانندگی در شهر و جاده بدون انجام خلاف و سرعت غیر مجاز رو مثال بزنم که نیاز مند مهارت در رانندگیه :
1- پارک دوبل.! 2-ورود و خروج به پارکینگگ و روی پل ( تشخیص ابعاد و دید سه بعدی ). 3-کنترل وسیله ی نقلیه در شرایط تنش مثل بارندگی و برف و یخ و خرابی و ترکیدگی لاستیک و نقص فنی و .. ( عدم ترس و تمرکز و .. )، 4- قرار گرفتن در موقعیت خطر که نه بخاطر اشتباه شما بلکه بخاطر اشتباه سایر راننده ها و عابرین بوجود میاد و جمع کردن خودرو در اون شرایط ، 5-رانندگی در جاده های کوهستانی ، 6-نترسیدن در هنگام سبقت گیری از اتوبوس و تریلی ( مشکل اصلی خیلی خانم های اطراف من که حتی با اینکه تو جاده پشت فرمون نمیشینند وقتی از یه اتوبوس سبقت بگیریم یا برعکس اتوبوس از ما سبقت بگیره دستاشون از ترس میچسبه به داشبورد ) ، 7-دونستن اینکه با ماشینی که ای بی اس نداره چطور جلوی قفل شدن فرمون رو بگیریم و ده ها مثال دیگه..
پس رانندگی در شهر و جاده هم نیاز به مهارت و دست فرمون داره و دست فرمون فقط برای پیست و یا لایی کشیدن و خلاف نیست. فقط بستن کمربند ایمنی و رعایت تابلو ها که من از 10 سالگی بلد بودم من رو یه راننده ی خوب و کامل نمیکنه.! با این فرمولی که شما میگید یه بچه ی 10 ساله که ایین نامه رو حفظ کنه و کمربند ایمنیش رو ببنده و تو کوچشون ماشین رو عقب جلو کنه میشه یک راننده ی خوب و من که مثلا سالی یک بار یه جریمه میشم میشم راننده ی بدتر از اون.!! ( چون شما امار رو هم بدون در نظر گرفتن کیلومتر رانندگی و شرایط محیطی و .. بررسی میکنید ).
من تو خوده پست اول نوشتم که خانم ها ممکنه قانونمند تر باشند ولی این به معنی دست فرمون بهتر نیست . و اینکه قانونمندی بیش از حد خانم ها هم حتی میتونه مشکل افرین باشه. چون اگه جایی حق تقدم داشته باشند بدون فکر کاری رو میکنند که تو دستورالعمل بوده و معمولا رفلکس به موقع و
بسته به شرایط ندارند.
اگر من فرضا" بخوام از فلان خیابون برم یه خیابون بالاتر، یا اینکه بخوام از فلان شهر سفر کنم به یه شهر دیگه، در صورتی که راننده خوبی باشم مسافت هر چی هم باشه نباید برای من راننده مسأله ساز بشه. پدر خود من مهندس معدنه و تهران شرکت سنگ داره. ایشون به خاطر ارتباط با خانواده و همینطور هم شغلش تقریبا تمام عمرش یه پاش تهران بوده یه پاش کاشان، حتی یک بار هم تصادف قابل اعتنایی نکرده. اما تو خیابون های همین تهران چند بار تصادف جزئی داشته که اکثر مواقع هم خودش مقصر نبوده. این کاملا به خود شخص راننده بستگی داره
پس شما کاشانی هستید دوست من؟ بنده هم یک رگم ( از سمت مادری ) برمیگرده به سمت کاشان و نطنز و اون طرفا..
اتفاقا راننده های کاشانی محتاط ترین راننده های ایران هستند . چطور شما اینقدر دیدتون به راننده ها خلاف کردنه؟ کلا ما که هر کی دوست کاشی دیدیم خیلی از نظر اخلاقی ارام و غیر عصبی بوده و رانندگیش هم محتاطانه بوده.
دوست عزیز شما اتوبان تهران کاشان رو مثال زدید که تصادف در اتوبان تهران کاشان بخصوص در ایام غیر تعطیل حتی اگه بخواید هم ماشینی پیدا نمیکنید که بزنید بهش.!! بنده رانندگی در جاده های خطرناک رو گفتم. رانندگی با موتور رو گفتم. رانندگی با اتوبوس در ساعت های طولانی و عبور از گردنه هارو گفتم. وگرنه در اتوبان کاشان که خانم های زیادی هم رانندگی میکنند. بحث من سره رانندگی در شرایط تنشه. یعنی شما میفرمائید احتمال خطا در سرعت 40 با سرعت 120 یکیه؟ تو مسیر صاف با گردنه یکیه؟ خوب حالا اگه گیریم که یکی باشه بعد از خطا و تصادف با سرعت 40 چه اتفاقی میفته و با سرعت 120 چه اتفاقی؟ تو اتوبان صاف چه اتفاقی میفته و تو گردنه چی؟ کدومش امار کشته و زخمی رو بالا میبره؟ تو جاده میشه 40 رفت یا باید 120 رفت؟
مسافت هم بخشی از قضیست. چطور میگید ربطی نداره؟! قبول دارید که احتمال تصادف برای رانندگان خوب هم صفر نیست؟ همونطور که پدر خودتون که رانندگیش رو قبول دارید چند تصادف جزیی داشته . البته مسافت هم باید در شرایط برابر مورد مقایسه واقع بشه. مثلا نمیشه راننده کامیونی که تو تهران کاشان میره با راننده کامیونی که تهران چالوس میره مقایسه کرد و ما فرض رو بر یکسان بودن کلیه شرایط به جز مسافت در نظر میگیریم. خوب اگه احتمال بروز تصادف در صورت رعایت قوانین صفر بود که بیمه و .. معنی نداشت. پس یک احتمالی هست. حالا فک کنید این احتمال در بهترین شرایط یک در صد هزاره. خوبه؟ خوب من که بالای 100 هزار کیلومتر رانندگی کردم بیشتر در این خطر و احتمال قرار دارم یا خواهرم که 500 کیلومتر رانندگی کرده؟!!! بله درسته که یک راننده ی خوب میتونه تو 100 هزار تا تصادف نکنه و یک راننده ی بد تو کیلومتر اول ماشینو له کنه ولی بحث سره اینه که فکر کنیم هر دو قوانین رو رعایت کردند و همه متغیر ها مثل ماشین و جاده و دست فرمون و مهارت و .. یکیه و فقط مسافت متغیره. مسلما کسی که مسافت بیشتری رفته در خطر بیشتر هم بوده.
بعد شما میگید:
در صورتی که راننده خوبی باشم مسافت هر چی هم باشه نباید برای من راننده مسأله ساز بشه
پس آیا این حرفتون نشون میده که خانم ها خودشون هم رانندگی خودشون رو قبول ندارند که معمولا مسافت دور نمیرند؟
همونطور که بالاتر گفتم مسافت نقش تعیین کننده در تصادف کردن یا نکردن نداره، برای طی یک مسافت بسیار کوتاه هم اگر بعضی چیزها رعایت نشن ممکنه منجر به بروز حادثه بشه. چنین مسیرهای کوتاهی که اشاره کردید در مورد همه زنها صدق نمی کنه. ممکنه برای درصدی به این صورت باشه. همینطور که ممکنه در صدی از راننده های مذکر هم به همین صورت باشن (همه مردها که فرضا 40 ساله، چند شغله و زن و بچه دار نیستن که هر روز از این سر شهر برن اون سر شهر!)
خوب باز هم بر میگردیم به بحث کلیت و مثال قد. شما قبول دارید که مردها معمولا بلند قد تر هستند؟؟؟ اگه قبول دارید و بیاید 4 تا دلیل ژنتیکی و .. هم بیارید بعد من بیام بگم نه خیلی مرد 150 سانتی داریم و خیلی هم زن 190 سانتی درسته.؟!! یا سفسطه است؟؟ خوب من که 10 بار گفتم همه ی زن ها راننده های بدتر از همه ی مردها نیستند.!! من دارم کلی میگم. یعنی یه میانگین از مهارت رانندگی کل رانندگان مرد بگیر و از زن ها هم همینطور.
بله همه ی مردها چند شغله و زن و بچه دار نیستند و همه ی زن ها هم مسیر کوتاه نمیرند ولی ایا همه مردها هر روز تصادف منجر به مرگ میکنند؟ و هیچ زنی تصادف نمیکنه؟؟ شما گفتید طبق امار مردها بیشتر تصادف میکنند من هم گفتم طبق همون امار مردهای بیشتری بالاجبار مسافت بیشتر میروند و بالاجبار خودروی فرسوده سوار میشوند و بالاجبار چند شغله اند و...
جالبه که شما اون موارد دید سه بعدی و جهت یابی و .. رو قبول دارید ولی باز هم اصرار دارید که با مثال نقض اصل قضیه رو زیر سوال ببرید.
درثانی شما نمی تونید نتیجه گیری تون رو در مورد راننده های یک کشور خاص به همه رانندگان زن تعمیم بدید. بله زنها تو ایران سوار موتور یا کامیون نمیشن یا مسافت های طولانی از این شهر به اون شهر معمولا ندارن اما کشور های دیگه که به این صورت نیستن. مثلا آمریکا یه راننده زن سالی ممکنه چندین بار مسیر بین دو ایالت رو بره و برگرده
پس چطور شما میتونید نبستن کمربند توسط راننده ی خطی محلتون رو به کل مردان نروژی و سوئدی و آلمانی و .. تعمیم بدید و بگید مردها قانون رو رعایت نمیکنند.!! ضمن اینکه در برخی مثال هام مثل قهرمانی ها بحث بهترین رانندگان جهان هم مطرح شد که اون ها هم مرد هستند و اون 6 دلیلی هم که اوردم ربطی به نژاد ایرانی و غیر ایرانی نداشت و بحث ژنتیکی بود و تفاوت هایی که اتفاقا خارجی ها در بین زن و مرد کشف کردن و من فقط ربطش به رانندگی رو عرض کردم و اون قسمتی که مثال ایرانی زدم بخاطر جواب به امار ایرانی شما بود.
ضمن اینکه تو اکثر کشورها هم موتور سنگین و ماشین سنگین رانندش اکثریت مرد هستند و اقلیت خانم. مگه اتوبوس های شهری که اون هم ربط چندانی به امار مرگ و میر نداره.
خب دوست گرامی فکر می کنید این قوانین رو برای چی گذاشتن؟ برانکه بهتون نمره انضباط بدن؟ خیر برانکه رانندگی در شهر اصولی داره که اگر رعایت نشه برای خود و دیگران حادثه آفرین میشه. همونطور که گفتم ویژگی منفی ریسک پذیری در آقایون معمولا باعث نادیده گرفتن این قوانین میشه که اکثر مواقع خطر آفرین هست. بحث دست فرمون رو هم من مفصلا در موردش صجبت کردم (مهارت و...) که متاسفانه ظاهرا" مورد توجه شما قرار نگرفت...
در مورد دست فرمون که توضیحات کامل دادم و متاسفانه شما فکر میکنید دست فرمون بهتر ((در شهر)) فقط برای فرار از دست پلیس کاربرد داره.!!!
شما طبق چه مدارکی میفرمایید که در شرایط برابر ( تعداد کیلومتر رانندگی مساوی و بودن در مسیر های مشابه و .. ) تعداد خلاف آقایون بیشتره؟ بله شاید لایی کشیدن و سرعت غیر مجازشون بیشتر باشه ولی در عوض این رو در نظر بگیرید که بخش زیادی از تخطی از قوانین آقایون با دست فرمون جبران میشه در صورتیکه حتی قانون مندی خانم ها هم گاهی منجر به بروز خطر میشه.! در مورد آمار هم که مفصل بهتون گفتم نتیجه گیری و تحلیل امارتون اشتباهه.!
شما خیلی تک بعدی به قضیه دست فرمون و رانندگی نگاه میکنید . فقط رعایت قوانین یعنی راننده ی خوب.!؟؟ نه عزیزم. این شرط لازم هست ولی شرط کافی نیست. البته الان میاید میگید آقایون این شرط لازم هم ندارند که خوب اینطور هم نیست. من به جرات میتونم بگم اگه از نظر تعداد و شرایط رانندگی جای خانم ها و آقایون تغییر کنه تعداد تصادفات خانم ها علیرغم سرعت کمتر و بی قانونی کمتر بیشتر از آقایون خواهد شد.! ( البته اگه با افزایش تعداد و تغییر شرایط تخطی از قوانین زنان هم از مردان پیش نگیره )
ای بابا خب اون مسابقه س! شرایط خاص خودش رو داره
در مورد اینکه این عدم ترس و یا مهارت ها در چه جاهای دیگه ای هم در شهر و جاده کاربرد داره بالاتر گفتم عزیز. (مثل نترسیدن از ماشین های سنگین و ترمز ناگهانی و بیمورد ( ناشی از ترس ) نکردن و.. )
ضمنا" شما این رو در نظر بگیرید که وقتی بخوایم توانایی کسی رو مورد سنجش قرار بدیم ( مثلا برای گرفتن مدرک زبان ) نمیاند از طرف بپرسند معنی بوک و تیچر چی میشه.!! اینجوری که همه مردم در حد یک استاد زبان شناس بریتانیایی رتبه بندی میشند.! یکی از جاهایی که میشه توانایی هارو مورد سنجش قرار داد ازمون در شرایط سخته . مثل مسابقات و جاده های کوهستانی و رانندگی در شرایط تنش و ..
هرچند بسیاری از خانم ها در رانندگی در سطح آماتور مثل پارک دوبل هم مشکلاتی دارند .
تو رانندگی این ترس اتفاقا چیز خوبی هست و نشانه احتیاطه و معمولا راننده رو از خطر حفط می کنه
البته منظور من ترس ناشی از عقل و منطق نبود. وگرنه من هم از شجاعت با 200 تا نمیرم تو دیوار.! منظور ترس باز دارنده بود که با مثال وزنه بردار گفتم.
در این مورد من همین قدر بهتون بگم که هفته ای سه چهار روز به خاطر کلاس و باشگاه مجبورم از ماشین های خطی استفاده کنم و تا به حال پیش نیامده (یا اصلا یادم نمیاد!) راننده به محض اینکه میشینه کمربندش رو ببنده. همیشه ی خدا تا زمانی که به چهار راهی چیزی نرسیده که احتمال حضور پلیس بده نمیبنده.توجه به اطراف؟ راهنما زدن؟! ببخشید شما در ایران زندگی می کنید؟؟ من هر موقع سوار همین ماشینها می شم تا برسم به مقصد هفتاد دفعه فلبم میاد تو حلقم!
اهان.!! خوب اصل مشکل رو پیدا کردم دوست من.! شما دارید راننده های خطی محلتون رو با خانم های با کلاس و پولداری که پشت خودرو های گرون قیمتشون نشستند مقایسه میکنید و نتیجه گیری میکنید که مردها قانون شکن هستند.! خوب اگه راننده های خطی عزیز رو از نظر قانونمند بودن با بنده هم مقایسه کنید به همین نتیجه میرسید که مثلا مهندسین کشاورزی از نظر ژنتیکی قانونمند تر از رانندگان خطی هستند.!!! اینجا یک بحث کلی و فرهنگی مطرحه و نه فقط رانندگی . البته به رانندگان عزیز و افرادی که به این شغل شریف مشغول هستند توهین نباشه ولی در بین این دوستان بنا به دلایلی تخطی از قوانین بیش از سایر اقشار جامعست ( دلایلی داره که از حوصله بحث خارجه ) و البته مشخصه در هر جایی خوب و بد وجود داره ولی کلا شما دارید دو قشر متفاوت از نظر فرهنگی و شرایط رو مقایسه میکنید . پدر خودتون مثال خوبیه. چرا پدر خودتون رو به عنوان نماینده ی اقایون در مثال هاتون قرار نمیدید و هر کاری که راننده خطی های مسیر شما انجام میدند ملاک بررسی رانندگی آقایونه؟
از صحبت شما میشه اینطور نتیجه گیری کرد که کسی که راننده قوی تر و با اعتماد به نفس تری هست خواه ناخواه بیشتر هم در معرض خطر تصادف قرار می گیره. مگه نه؟ خب من هم قبلا گفته بودم که راننده ریسکی اگر قرار باشه این ریسک کردن هاش از نقاط قوت رانندگیش به حساب بیاد پس راننده خطرناکیه. وقتی شما مثال میزنید که غواص های ماهر تر بیشتر از دیگران "غرق" می شن، مثل این میمونه که بگید راننده های ماهر تر بیشتر از دیگران "تصادف" می کنن. یعنی همین دل و جرات مضاعف اونها رو بیشتر در معرض خطر قرار میده. منظور من این بود
نه عزیزم پیشنهاد میکنم یک بار دیگه پست من رو بخونید.!
ضمنا" غواص که معمولا غرق نمیشه چون کپسول اکسیژن داره.! مثلش در مورد شناگره.!
شناگر خوب احتمال غرق شدنش بیشتر از منه که اصلا شنا بلد نیستم .! نیست؟ این نشون میده که من شناگر بهتریم چون غرق نمیشم؟! خوب من تو عمق 1 متری استخر وایسادم دارم آب بازی میکنم و غرق نمیشم ولی یک شناگر ماهر داره تو دریای شمال مثلا یک مغروق رو نجات میده یا در هنگام شنا عضله اش میگیره و غرق میشه .! خوب شما روی چه منطقی میگید که شنای من بهتره؟!!! من نگفتم هرکی ماهر تره بیشتر تصادف میکنه، گفتم هر کسی ماهر تره بیشتر از خودرو استفاده میکنه بیشتر با ماشینش سفر میره و بیشتر رانندگی رو به عنوان شغل انتخاب میکنه و .. یک بار دیگه بخونیدش ( مثال رانندگی پدر و مادرم در جاده ) . و هر چه بیشتر استفاده کنید بیشتر هم در خطر هستید . خوب خطر افتادن یک درس در دانشگاه بیشتره یا 5 ابتدایی؟ شما تو دانشگاه شاید 10 واحد افتاده داشته باشید و یه نفر با مدرک 6 ابتدایی بدون افتادن حتی یک درس مدرک سیکل رو گرفته. یعنی اون 100 درصد واحد هاش رو پاس کرده و شما مثلا 95 درصد .! طبق منطق شما این آقای سیکل تو درس از شما که مهندسید بالاتره.
بله زنها حساس ترند و در اعتماد به نفسشون تاثیر داره. مثلا حتما دیدید خانوم هایی که واقعا هیکل خوبی دارن اما فکر می کنن بدنشون چاق و اندامهاشون زشتن. این نشان از حساسیت فوق العاده شون نسبت به تصویریشون در نظر دیگران داره. نه تنها در ظاهر بلکه همینطور هم در شخصیت و رفتار از اینکه دیگران چه جوری قضاوتشون می کنن بسیار حساس هستند. خود من هیچ وقت با صدای بلند نمی خندم (یعنی در حد چیزی به این پیش پا افتادگی)
((( خود من با صدای بلند نمیخندم ؟ منظورتون اینه که شما خانم هستید؟! من تا همین الان فکر میکردم با یک آقا دارم صحبت میکنم !! به هر حال اگه خانم هستید و من در ادبیاتم احترام به یک خانم رو رعایت نکردم عذر میخوام چون تا همین الان فکر میکردم اقا هستید ))
برگریدم به صحبتمون :
خوب اتفاقا یکی از اهداف من از نوشتن این مقاله این بود که بگم تفاوت های ژنتیکی عامل این دست فرمون ضعیف تره خانم هاست و اینکه این وسایل ( خودرو ها ) با مردها هماهنگ تر ساخته شده . پس نباید رانندگی خانم ها رو مسخره کرد و نباید خودشون رو بدلیل این که راننده های ضعیف تری هستند سرزنش کنند. ( این صحبت رو قبلا عینا" در این تاپیک نوشتم میتونید ببینید ) .همونطور که عرض کردم بارها در این تاپیک به دوستانم که خانم هارو مسخره کردند اعتراض کردم. دلایل ژنتیکی غیر قابل مسخره کردنه مثلا من نمیتونم حامله بشم. خوب کسی حق نداره من رو بخاطرش مسخره کنه. من هم حق ندارم یک خانم رو مسخره کنم که راننده ی ضعیف تریه ولی این اصل قضیه رو تغییر نمیده و من با اعتماد به نفس بالا هم نمیتونم حامله بشم .! ولی اگه شما میگید که توان و استعداد زن و مرد در رانندگی یکسانه و بعد میبینیم که یه خانم 15 دیقه است داره پارک دوبل میکنه و موفق نمیشه و وقتی هم پیاده شد ادعا میکنه که راننده ی خوبیه این جو رو بوجود میاره که باهاش شوخی کنند یا دستش بندازند وگرنه کدوم مردی زنی رو بخاطر ضعف عضالاتش مسخره میکنه؟ چون میدونه که این ذات و ژنشه و کسی حق نداره قضاوتش کنه .
پس شما که دارید اصرار میکنید که زن و مرددر رانندگی استعداد مساوی دارند دارید بیشتر خانم هارو تحقیر میکنید چون اگه استعداد و توانایی ذاتی یکسان باشه و یک خانم نتونه ماشینش رو پارک کنه یا مثل من رانندگی کنه پس میشه باهاش شوخی هم کرد ولی اگه از نظر ژنتیکی کمی ضعیف تر باشه نه تنها نمیشه مسخرش کرد بلکه اگه یک خانم بتونه پا به پای من یا بهتر رانندگی کنه میشه باعث تحسین همه.
یعنی شما میفرمایید اگه به خانم ها اعتماد به نفس داده بشه مهارت رانندگیشون به سطح آقایون میرسه و استرسشون از بین میره؟ خوب میشه بفرمایید چرا در سایر موارد زندگی مثل درس و .. این استرس باعث پیشرفتشون هم شده ولی اینجا یک استرس پایان ناپذیر رو دارند و نمیتونند طرز فکر جامعه رو کامل تغییر بدند؟
راستی حالا که صحبت شد، در مورد محدودیت های فیزیکی یادم افتاد این رو هم بگم: این آدمها نیستن که باید خودشون رو با دستگاه ها تطبیق بدن بلکه این دستگاه ها هستن که باید در خدمت راحتی و استفاده بهتر آدمها قرار بگیرن. اگر ماشینی برای قد و قامت و قدرت بدنی یک راننده زن (یا حتی مرد) مناسب نیست دلیل نمیشه که اون راننده در اینجا نقصی داره بلکه اون ماشین هست که برای اون راننده مناسب نیست. در واقع قرار نیست قدرت بدنی شما اثر مهمی بر "توانایی رانندگی" شما داشته باشه. اگر واقعا اینطور بود مطمئن باشید به خانومها گواهینامه رانندگی نمیدادن.شاید در گذشته مهم بوده، ولی امروزه اصلا مطرح نیست که حالا به عنوان یه دلیل مجزا در پست استارت بهش اشاره کردید!
خوب مجبورم باز هم قسمتی از پست اولم رو براتون کپی پیست کنم دوست من:
6- درصد عضلات ، بدن قویتر و قد بلند ترالبته این موارد در خودروهای امروزی کاربرد چندانی نداره چون به کمک سیستم های هیدرولیکی و برقی ادوات بسیار نرم و روان هستند و نیازی به قدرت بدنی زیاد ندارند و پدال ها و صندلی های قابل تنظیم هم تا حد زیادی مشکل کوتاهی قد خانم هارو برطرف کرده اما هنوز مقدار اندکی تاثیر گذاره. ( در خودروهای قدیمی تر یا اسپرت و یا رانندگی در شرایط سخت تاثیر بیشتری داره )
خوندید؟
ضمنا من کی گفتم نقصه زنه؟!
خوب اما برگردیم سر منطق شما که وسایل باید خودشون رو با ما تطبیق بدهند و نه ما با وسایل. بله تا حدیش درسته، حالا چرا تا حدیش رو عرض میکنم خدمتتون . اول اون قسمتیش که درسه رو بگم. بله همه ی سیستم های راحتی و پایداری و .. ( که خیلی هاش در خودروهای اسپرت برای رانندگان حرفه ای قابل خاموش کردن هستند ) در همین جهت ساخته شده که نقص راننده هارو جبران کنه و چه بسا در آینده فاصله راننده ی زن و مرد و راننده ی با تجربه و بی ترجربه و حرفه ای یا بی استعداد و.. به کمک پیشرفت این سیستم ها خیلی خیلی کم بشه ( حداقل برای رانندگی در شهر ) . همونطور که تو پست اول گفتم : سنسور دنده عقب و دوربین عقب و سنسور جلو و آینه ی کمکی پارک کردن رو برای همه ساده کرده حتی اگه دید سه بعدی ضعیفی داشته باشید، سیستم هیدرولیکی رانندگی رو ساده کرده حتی اگه زور بازو نداشته باشید ، گیرباکس اتوماتیک رانندگی رو راحت کرده حتی اگه تمرکز بالایی نداشته باشید و سیستم های کنترل پایداری و ترمز ای بی اس و ... کار یک راننده ی حرفه ای رو شبیه سازی میکنند ....
اما قسمت منطق شما که مورد بحثه این دید کلیه شماست که فرمودید :
این آدمها نیستن که باید خودشون رو با دستگاه ها تطبیق بدن بلکه این دستگاه ها هستن که باید در خدمت راحتی و استفاده بهتر آدمها قرار بگیرن.
خوب باید گفت که هرچند این وظیفه ی ماشین هاست ولی تا چه حدش قابل انجامه؟ چقدرش توجیه اقتصادی داره و چقدرش در حال حاضر در دسترسه؟ یعنی شما میفرمایید اگه من نمیتونم یک کشتی رو هدایت کنم این ایراد من نیست بلکه ایراد کشتیه که خودش رو با من هماهنگ نکرده.!!! پس طبق منطق شما باید ماشین هایی رو برای بچه های 6 ساله هم بسازند که بتونند باهاش تو شهر رانندگی کنند و اگه نمیتونند این ایراد از عدم توان بچه ی 6 ساله نیست بلکه ایراده ماشینه.! خوب البته که در آینده همچین خودروهایی که تماما اتوماتیک هستند و حتی بدون راننده هم حرکت خواهند کرد ساخته خواهد شد ( همین الان هم در مدل های محدود تولید شده ) ولی اینجا دیگه بحث دست فرمون مطرح نمیشه . اگه قراره فرد کاره خاصی در کنترل ماشین نداشته باشه که درسته ایرادی به فرد وارد نیست ولی دیگه نمیشه بهش گفت مهارت رانندگی و دست فرمون.!
این یک بحث و بحث دیگه اینکه ماهم الان داریم در مورد خودروهای امروزی و چیزی که در دسترس همست صحبت میکنیم و میگیم که رانندگی با این خودرو ها برای مردها راحت تره شاید در آینده وسایلی ساخته بشه که کارکردن باهاش برای خانم ها راحت تر باشه و برای مردها سخت. مثلا بدلیل افزایش جمعیت و شلوغی ماشین ها اینقدر کوچک ساخته بشوند که همون قد بلند و سایز بزرگ مردها بشه عدم هماهنگی ولی الان درایم راجه به خودروهای موجود صحبت میکنیم ولی خوب شما دوست دارید در هر موردی یک مثال نقض بزنید.! مثلا من اگه بگم دارم با 60 کیلومتر در ساعت حرکت میکنم شما احتملا میگید که خوب کره ی زمینی که شما دارید روش با 60 کیلومتر میرید داره با سرعت ایکس کیلومتر دور خودش و با سرعت ایگرگ کیلومتر در مدار خودرشید میچرخه و منظومه شمسی هم با سرعت زد کیلومتر داره دوره مدار راه شیری میچرخه و خلاصه آخرش با یک الگوریتم پیچیده میخواید ثابت کنید که من 60 کیلومتر سرعت نداشتم هرچند که خودتون منظورم رو همون اول فهمیدید.!!
ضمنا در مورد این جمله :
اگر واقعا اینطور بود مطمئن باشید به خانومها گواهینامه رانندگی نمیدادن
خوب گواهینامه رانندگی برمیگرده به اینکه شما حداقل هارو داشته باشید نه بهترین هارو. به معدل 15 هم دیپلم میدند به معدل 20 هم میدند. ما نگفتیم زنان توان رانندگی ندارند. گفتیم معمولا و اکثرا مردان دست فرمون بهتری دارند و رانندگی با این ماشین ها برای مردان کاره راحت تریه.!
خیر بنده همچین عرضی نکردماعتقاد داشتم و دارم و همون اول هم اشاره کردماینها هم تنها دلایل شما هستن که اثبات شده و علمین. بقیه شون جای بررسی دارن
خوب شما گفتید که ربطی به جنسیت نداره و من از اون رو بود که این سوالات رو مطرح کرم.
ضمنا" نتیجه گیری های من بر اساس همون دلایل علمی که شما میگید قبول دارید بیان شده نه از روی هوا.!
متاسفانه "مردسالار" کلمه نا مناسبی بود که در یک لحظه به جای سکسیسم به ذهنم رسید. خیلی عذر میخوام و من هم در پست جدیدم منظورم رو اصلاح کردم دیگه لزومی به بحث بیشتر در این مورد نمی بینم. (ضمن اینکه شما کلا بحث جداگانه ای رو وسط کشیدید که ربطی به موضوع تاپیک نداره.)
اتفاقا پاسخ من کاملا به بحث شما ربط داشت. مگر اینکه بحث شما در مورد سکسیسم به تاپیک ربط نداشته باشه. در اینصورت هم من به احترام شما پاسخ نوشتتون در مورد سکسیسم بر علیه زن در ایران رو دادم و متوجه شدید که اینطور نیست.
شما گفتید که زن چون زنه مورد قضاوت قرار میگیره که راننده ی بدیه و من هم گفتم تو ایران چرا فقط در مورد رانندگی این دید به زن وجود داره؟ چرا در سایر موارد این دید وجود نداره؟ مگه میشه در جهت تحقیر زن به ناحق گفت که زن راننده ی بدیه ولی در سایر موارد نگیم؟ تو عربستان که نمیزارند زن رانندگی کنه این سکسیسم که شما میگید وجود داره و در سایر موارد هم هست ولی تو ایران همچین چیزی نیست .
اصلا اولین بار چرا این طرز فکر به وجود اومده که زنان راننده های ضعیف تری هستند تا به قول شما سایر زنان با این طرز فکر قضاوت بشوند؟ ایا دلیلش این نیست که زنان ضعیف در امر رانندگی به قدری زیاد بودند که تفاوت معنی داری در رابطه ی جنسیت و دست فرمون رو به وجود اوردند و خانم های اقلیتی که دست فرمون خوبی دارند رو هم خراب کردند؟ شما بگید چرا پیرمردها هم به دست فرمون ضعیف معروفند؟ آیا این ها هم زن هستند که با سکسیسم مردانه قضاوت بشوند؟ چرا افراد کم سن و سال در رانندگی به خلاف کاری معروفند ( نمونش که میگند ماشین از جوون نخرید چون بهش فشار اورده ) ایا این نتیجه ی سکسیسم و قضاوت از روی جنسیته و یا قضاوت از روی چیزی که میبینیم و مشخصه.!
اولا من همچین حرفی نزدم. گفتم وقتی به طور کلی داوطلب کمتر باشه اونهایی هم که در سطح عالی هستن خب مسلما" باز هم آمارشون کمتر خواهند شد! این اصلا یه چیز منطقیه. در تمام این سالهایی که مسابقات اتومبیل رانی در سطح جهانی برگزار می کشن تنها 5 زن در grand prix شرکت داشتن در مقایسه با 822 نفر مرد (طبق آمار bbc). ضمنا" انگیزه و هدف از مسابقه دادن هم خیلی مهمه. برای زنها رقابت خیلی مهم نیست که بخوان حتما در مسابقات شرکت کنن که خودشون رو محک بزن. پس کمتر از مردا به صورت حرفه ای کار می کنن و در مسابقات شرکت می کنن. همینطور فضا هم کلا یک فضای مردانه هست. این هم می تونه یکی از دلایل علاقه مندی کمتر به حضور در این رشته ها باشه
خوب چرا از اول این یک ورزش مردانه شده؟ چرا پاتیناژ یک ورزش مردانه نشده؟ چرا 5 خانم در مقابل 822 مر در مسابقات گرند پری شرکت کردند یا شاید بهتره بگیم تنها 5 نفر خانم تونستند به این مسابقات راه پیدا کنند؟ مسابقات اتومبیل رانی که خونه ی خاله نیست که هر کی علاقه داشت بتونه شرکت کنه.! باید یک راننده در حدی خوب باشه که بتونه اسپانسر بگیره و تیم اون رو به استخدام در بیار و شانس موفقیت داشته باشه و .. جالبه که شما در بحث امار تصادفات میگید نباید به شرایط مراجعه کرد ولی اینجا که در میان 822 مرد فقط 5 زن تونستند در این مسابقات شرکت کنند میگید که بقیه خانم ها دلشون نخواسته.!! خوب چرا دلشون نخواسته؟! اگه علاقه ندارند و براشون اهمیتی نداره چه اصراری دارید که بگید راننده های خوب و با استعدادی بودند؟ از کجا میدونید؟ میشه یک نفر استعداد بالقوه شدیدی داشته باشه ولی هرگز علاقه مند نشه ازش استفاده کنه؟
اگه حس رقابت در زنان وجود نداره چرا این همه زن در مسابقات المپیک به رقابت میپردازند و صد ها مدال میاورند؟ اگه هم رقابت در زن ها با مردها وجود نداشت هرگز در سایر موارد مثلا درس و مدیریت و سیاست و .. نمیتونستند به جایی برسند. دلایل عجیبی از خودتون میارید دوست عزیز.!
اولا من همچین حرفی نزدم. گفتم وقتی به طور کلی داوطلب کمتر باشه اونهایی هم که در سطح عالی هستن خب مسلما" باز هم آمارشون کمتر خواهند شد! این اصلا یه چیز منطقیه
خوب اگه تعداد یک چیز منطقیه شما چطور در بحث کشته شده های جاده ای میگید که فقط باید امار رو نگاه کرد؟! خوب اینجا هم امار میگه مردها بهترند.!
دوما" در مقایسه با کی "راننده خوبی نشدن"؟ شوماخر؟ راننده زن باید با سایر راننده های زن مقایسه بشه راننده مرد هم همینطور.
نه دیگه.! شما یه هفتست دارید میگید زن ها راننده های بهتری از آقایون هستند من هم میگم مردها بهترند.! حالا یهو چی شد که زن رو با زن مقایسه کنیم و مرد رو با مرد؟ شما که میگید این یک چیزیه که کاری به جنسیت نداره.! اگه کاری به جنسیت نداره چرا جداگانه بررسی بشه و اگه کاری به جنسیت داره که چرا مقایسه بین زن و مرد صورت نگیره؟!
ضمنا" اتوموبیل رانی هم تنها ورزشی نیست که قهرمانان مردش رکوردهای بهتری دارن. خیلی دیگه از ورزش ها هم همینطورن. یعنی اگر یه مسابقه بین قهرمانان زن و مرد فلان رشته تدارک بدیم میتونیم کاملا" مطمئن باشیم که باز هم یه مرد برنده بشه. حالا چرا بین این همه ورزش در مورد رشته اتومبیل رانی این مسئله اینقدر برای شما پر رنگ شده نمیدونم
پس شما قبول دارید که اگه خانم های مساوی با آقایون هم شرکت میکردند در این رشته هم مثل سایر رشته ها شانس داشتن رکورد بهتر و برنده شدن با آقایون بود؟ پس چرااین همه اصرار داشتید بگید صرفا بدلیل تعداد کمترشون بوده که مقام های کمتری اوردند؟
درضمن راجه به اتومبیل رانی گفتم چون بحث الان سر رانندگیه نه تنیس.
و بخاطر این مقایسش برام جالبه که در سایر رشته ها افرادی مثل شما ادعای بهتر بودن زن یا برابری ندارند ولی درمورد رانندگی دارند. مثلا اگه در یک تاپیک ورزش رزمی هم خانم ها بیاند بگند که موفق تر از آقایون هستند احتمالا همین مثال ها زده میشه در مورد ورزش های رزمی و نه رانندگی.
ضمنا" ما هر روز در خیابان در حال انجام ورزش واترپلو نیستیم ولی هر روز مشغول رانندگی هستیم. و در مورد سایر رشته ها هم این بحث وجود نداشته و همه میدونند که مثلا در برخی رشته ها که انعطاف بدنی و ظرافت حرف اول رو میزنه مثل پاتیناژ خانم ها عالی هستند و در اکثر رشته ها که توانایی های بدنی حرف اول رو میزنند آقایون. خود شما میفرمایید توان بدنی هیچ ربطی به دست فرمون نداره و دلیل قهرمان نشدن خانم ها هم صرفا تعداد کم شرکت کنندگانشون در مسابقات بوده بعد الان میگید که مردها بخاطر فیزیک بدنی یا مرد بودنشون طبعتا بیشتر قهرمان میشوند؟! ضمنا این ورزش در برخی رشته ها یک ورزش مختلطه و با سایر رشته ها متفاوته بعد اینکه قهرمانی در مسابقات فقط یکی از مثال ها بود وگرنه رانندگی در شهر و جاده و پارک دوبل و .. هم که جز ورزش قهرمانی نیست ولی موضوع بحثه.
ضمنا اگه فقط بحث علاقه و تعداد نفرات علاقه مند مطرح بود چرا آقایون که معمولا علاقه کمتری به آشپزی دارند ولی در همون تعداد اندک تبدیل به آشپزهای موفقی در سطح ایران و جهان شدند ولی اون تک و توک خانم های علاقه مند به رانندگی هیچی نشدند؟! پس استعداد هم مهمه.!
"این همه" یعنی چی؟ یعنی تعدادشون بیشتر از مردا شده جدیدا"؟ در هر صورت تعداد راننده زن کمتر از مرده. هر کس هم که پشت ماشین نشست حتما" از سر علاقه نیست. (هم کلاسی خود من از رانندگی نفرت داشت ولی به خاطر حرف دیگران هم رفت گواهینامه گرفت هم همیشه با ماشین میره سر کار)
خوب این که کسی بخاطر حرف دیگران کاری رو بکنه که بهش علاقه نداره و یا استعدادش رو نداره چقدر کاره بدیه رو نمیخوام باز کنم که از موضوع اصلی خارج میشیم و اتفاقا در پست اول هم اشاره کردم که خیلی از خانم ها فقط بدلیل کم نیاوردن رانندگی میکنند.!!
اما بحث علاقه. مگه من گفتم تعداد خانم های راننده بیشتر از آقایون شده؟ شما میگید در ازای 822 راننده ی مرد فقط 5 زن در مسابقات گرند پری شرکت کردند ، خوب من میگم این نسبتی که شما میگید یعنی تنها 0.6 درصد زنان به رانندگی علاقه دارند.!!! من میگم پس چرا بیش از 35 درصد راننده هایی که تو شهر میبینم خانم هستند؟ ( تو تهران که اینطوره و قطعا تو المان و امریکا بیشترهم هست )حالا گیریم که این 35 درصد نصفشون بخاطر حرف مردم و اجبار رانندگی کنند که اون هم به مردانی که از روی اجبار رانندگی میکنند بخشیش در میشه ولی گیریم که نشه.. گیریم 100 درصد آقایون عاشق رانندگی و ازاون 35 درصد راننده زن تنها 10 درصدشون علاقه مند به رانندگی باشند. خوب پس چرا در مسابقات گراند پری که به جز علاقه نیاز به استعداد و توانایی هم داره این امار ده درصد خانم ها به 0.6 درصد کاهش یافته؟! حالا میزان موفقتشون به کنار.!
شما به من بگید اگر جایی دیدید که بحثی هر چند کم اهمیت جریان داره که دارن بر اساس اطلاعات نادرست نتیجه گیری می کنن که اتفاقا به شخص شما هم یه جورایی ربط پیدا می کنه، آیا روحیه شما به این صورته که سکوت می کنید؟ متاسفانه یا خوشبختانه من شخصا نمی تونم بی تفاوت باشم
خوب اولا که من خودم شخصا تاپیک هایی که به نظرم بی اهمیت هستند رو حتی باز هم نمیکنم چه برسه به اینکه بخونم و نظر بدم و نقد کنم و بعد سر موضوع تاپیک ده ها خط بحث کنم.! دوم اینکه شما چطور با این قطعیت میگید که من اطلاعات نادرست دادم در صورتیکه فکر میکنم خود شما هم تا الان غیر مستقیم بیشتر صحبت های من رو تایید کردید؟!! سوم اینکه من تا چند دقیقه پیش فکر میکردم شما آقا هستید و از این رو نمیدونستم که بحث براتون جنبه ی شخصی داره.! چهارم اینکه من کجای مطلبم به جنسیت شما توهین شده که خودتون رو موظف دونستید ازش دفاع کنید.؟ مثلا شما یک تاپیک بزنید که چرا مردان نسبت به جزئیات بی توجه تر از خانم ها هستند؟! ( مثال بود ) من هیچ وقت این تاپیک رو باز نمیکنم و اگر هم باز کنم احتمالا تاییدش مکنم چون این صرفا بیان یک ویژگی مردانست و نه توهین به مرد که بخوام بیام از جامعه ی مردان دفاع کنم.! هر چند میشه اون هم مثل شما اورد رو فلسفه و سفسطه و هزار دلیل اورد که نه ما مردها اینطور نیستیم و اونطوریم و ..
((البته شاید احساس کردید وظیفه دارید تا جماعتی رو که من با مقالم به گمراهی کشوندم رو از گمراهی خارج کنید !!!))
احسنت دقیقا همینطوره
که این وسط ناگهان به اشتباه خوتون پی بردید و خودتون از گمراهی خارج شدید.!!!
در حقیقت بیشتر این جای سوال داره که چطور من بعد از این همه بحث هنوز نتونستم حتی برای یک بار هم که شده در یک مورد شما رو متقاعد کنم! در حالی که روحیه کسی که اقدام به تحقیق و بررسی یک موضوع می کنه اینه که باید اولا کاملا بی طرف باشه و همه کلیشه ها رو از ذهنش خارج کنه، دوما ذهنش رو برای پذیرش هر حقیقتی باز نگه داره حتی اگر اون حقیقت مطابق میلش نباشه. این هم بگم که اگر احتمالا باز هم نتونستم باعث تغییر در نگرشتون بشم دیگه شخصیتم اجازه نمیده بیشتر از این اصرار کنم. چون ظاهرا از قبل به نتیجه مورد علاقه تون رسیدید.
دقیقا پاراگراف بالارو یک بار دیگه بخونید اینبار از من خطاب به خودتون دوست عزیز. خواهش میکنم بخونید .
نکنه شما فکر میکنید حقیقت چیزیست که شما میگید و لاغیر.!؟ کمی تحقیق و فکر کنید با فکر باز ببنید دلایل من قانع کننده تر بوده یا برای شما.
اما ذاتا" ریسک پذیر هستن که تاثیر مستقیم بر خلافکاریشون می ذاره
قبلا راجه بهش صحبت شد و این ریسک پذیری با اونی که شما فکر میکنید متفاوته و ضمن اینکه حتی اگه این در خلاف کردن آقایون تاثیر بزاره ممکنه برای خانم ها به نوعی دیگه باشه . پست قبلیم رو دوباره بخونید توضیح دادم.
واقعا جالبه، از یه طرف میگید اعتقاد ندارید که مردا ذاتا" خلاف کار هستن، از طرف دیگه میگید اگر زنها هم یک سری "ویژگی های مردانه" داشتن شاید ذاتا" میل به خلافشون کمتر از آقایون نیود!
من میگم نمیشه از الان گفت که مردان ذاتا" تاکید میکنم ذاتا" خلاف کار تر هستند. یعنی شرایط محیطی برای خلاف کردن مردان محیا تر بوده و در صورت وجود شرایط محیطی ممکنه این مورددر خانم ها هم دیده بشه. گفتم ممکنه و بحثم در ذات در میل به خلافه.!
بله از این موارد هم پیدا میشن ولی کلا بررسی ها نشون داده که زنها راننده های قانونمند تری هستن
البته دلایلش رو که گفتم ولی میزان قانون مندیشون در حدی نیست که ضعف رانندگیشون رو جبران کنه ضمن اینکه به محض اینکه از نظر مهارت رانندگی در سطح خوبی قرار بگیرند خیلیهاشون شروع به خلاف میکنند.!!. به قول معروف اکثر خانم ها رانندگی میکنند که تصادف نکنن ولی من خودم دیدم که اون استثناهایی که دست فرمون خوبی دارند و از این مرحله گذشتند خلاف هم میکنند.! برای همین عرض کردم که ذاتا ممکنه قانونمند تر نباشند بلکه بخاطر شرایط محیطی و ضعف رانندگی توان خلاف روندارند . به قول معروف آب نیست وگرنه شناگر ماهری هستند.
عزیز آخه چه ربطی به تساوق حقوق زن و مرد داره؟ اگر از حرفهای من اینطور برداشت کردید (که نمی دونم چرا) من معذرت می خوام!
خواهش میکنم عزیز. ربطش اینجاست که شما نمیخواستید قبول کنید جنسیت تاثیری در رانندگی داره و بعد که قبول کردید نمیخواید قبول کنید که اکثره رانندگان زن دست فرمون ضعیف تری دارند و هر چه مثال و دلیل هم آوردم این در ذهن شما شرطی شده که زن نباید در هیچ چیزی از مرد کمتر باشه.معمولا فمنیست های افراطی اینطور هستند . ضمن اینکه به شدت از اون نظریه فمنیستی هم دفاع کردید پس به نظر میاد که از طرفداران پر و پا قرص تساوی از نوع غلط فمنیستی حقوق زن و مرد هستید که من هم توضیح دادم زن و مرد به هم برتری ای ندارند اما تفاوت ها بسیار است.
من که هی آب در هاون کوبیدم.... به هر حال برای شما هم آرزوی موفقیت دارم عزیز
هر چند که نرود میخ آهنین بر سنگ ولی از بحث باهاتون خوشحال شدم و من هم برای شما آرزوی موفقیت دارم.