برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
کیست تخمدان را با ۸ درمان خانگی کنترل و درمان کنید

%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%85-%D8%AA%D8%AE%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%84%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-755x482.jpg

کیست تخمدان توده‌ای غیر سرطانی است که روی تخمدانها رشد می‌کند. بسیاری از کیستها بدون علامت هستند اما بعضی از آنها می‌توانند دردناک باشند یا باعث پریودی سنگین شوند. زنانی که مشکوک به کیست تخمدان هستند باید قبل از انجام هر گونه درمانی در خانه به پزشک مراجعه کنند چون تشخیص علت بروز کیست ضروری ست. درد شدید ناشی از کیست تخمدان ممکن است نشان دهنده آن باشد که لوله تخمدان یا فالوپ شکسته یا آسیب دیده است. پارگی کیست یک مورد اورژانسی است. در این مقاله ما به انواع درمانهای خانگی برای درمان علائم کیست تخمدان و همچنین درمانهای طبی و اینکه چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد، خواهیم پرداخت.

کیست تخمدان چیست؟
کیست‌های تخمدان کیسه‌های پر از مایع هستند که روی تخمدان رشد می‌کنند. آنها نسبتا پهن شده و همیشه بی خطر هستند. بسیاری از زنان هیچ علامتی ندارند و حدود یک سوم زنان در دوره قاعدگی یک کیست تخمدان در هر دوره دارند. دو نوع از شایعترین انواع کیست تخمدان عبارتند از:

کیست کورپوس لوتئوم: این نوع کیست در لوتئوم ایجاد می‌شود که بافتی است که بافت خالی را به هنگام آزاد شدن یک تخمک در طی دوره تخمک گذاری آزاد می‌کند. این کیست ممکن است خونریزی داشته باشد و موجب بروز درد شود.

کیست فولیکولار: این کیستها در فولیکولی تشکیل می‌شود که در طی تخمک گذاری یک تخمک ایجاد می‌شود.

هیچ کدام از این کیستها موجب بروز علائم نمی‌شوند و بخودی خود از بین می‌روند. نوع دیگری از کیست تخمدان، یک تومور خوش خیم است که به آرامی رشد می‌کند و در موارد نادر ممکن است سرطانی باشد.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اغلب دارای کیست فولیکولی چندتایی هستند. سندرم تخمدان پلی کیستیک سندرمی است باعث عدم تعادل هورمون می‌شود. برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تخمک گذاری ندارند یا به ندرت تخمک گذاری دارند.

گاهی اوقات کیست خیلی بزرگ می‌شود که این تخمدان را دچار پیچ خوردگی می‌کند. این امر می‌تواند به تخمک یا لوله فالوپ صدمه بزند یا حتی موجب خونریزی شدید و خطرناک شود. این نوع از کیست نیازمند درمان فوری برای پیشگیری از صدمه جدی به تخمدان است. گاهی اوقات، وقتی تخمدان خیلی صدمه دیده باشد، جراح آن را برمی‌دارد.

هشت درمان خانگی برای کیست تخمدان
-مسکن.jpg

مگر اینکه یک کیست تخمدان بسرعت در حال رشد باشد، در غیر اینصورت پزشک انتظار کشیدن را توصیه می‌کند. این به این معنی است که منتظر بمانید تا کیست بدون درمان کردن دفع شود. پزشک ممکن است چندین سونوگرافی را طی چند ماه انجام دهد تا کیست را بررسی و نظارت کند و مطمئن شود که از بین می‌رود یا بزرگ نمی‌شود.

درمان خانگی کیست نمی‌تواند کیست را از بین ببرد. در عوض هدف از بین بردن علائم و کنترل درد است. برای مثال بسیاری از زنان دارای کیست تخمدان در طول دوره قاعدگی درد بیشتری را تجربه می‌کنند بنابراین درمان خانگی کیست تخمدان بر مدیریت درد پریودی تمرکز دارد.

بعضی از درمانهای خانگی آن به قرار زیر هستند:

داروهای بدون نسخه
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن، می‌تواند درد ایجاد شده بوسیله کیست تخمدان از جمله قولنج پریودی را درمان کند. زنانی که داروهای مسکن روی آنها اثری ندارد باید با پزشک خود تماس بگیرند چون درد شکمی ممکن است اختلال شدید ایجاد کند.

در بعضی موارد پزشک ممکن است داروی مسکن متفاوتی راتجویز کند همچون داروی کودامون که حاوی کدئین است.

ماساژ
درد کیست می‌تواند موجب شود عضلات اطراف آن دچار تنش شوند. که باعث درد بخصوص درد در دوره پریودی میشود. ماساژ کمر، ران، باسن و معده می‌تواند به کاهش تنش عضلات و کاهش درد کمک کند.

ورزش و کشش عضلانی
ورزش و کشش عضلانی نیز می‌تواند به کاهش درد مرتبط با کیست تخمدان کمک کند. همچنین به عضلات در حال تنش نیز کمک می‌کند. بعضی از زنان با ورزش شدید تسکین پیدا می‌کنند در حالی که بعضی دیگر از آنها ترجیح می‌دهند تمرین کششی و یوگا کار کنند.

ورزش می‌تواند سلامت وزن را در زنان دارای کیست تخمدان تامین کند. حتی بدون کاهش وزن، ورزش ممکن است درد را بوسیله کشش عضلات کاهش دهد. این کار ممکن است از بروز کیستهای بیشتر جلوگیری کند و به مبارزه با مقاومت انسولین کمک کند.
-و-ریلکسیشن.jpg


گرما
گرما جریان خون را افزایش می‌دهد که به کاهش درد کمک می‌کند. سعی کنید از یک پد گرمایی یا یک بطری آب گرم پیچیده در حوله برای کمر یا شکم در حدود ۲۰ دقیقه استفاده کنید. بهتر است که این کار را چند بار در روز تکرار کنید چون گذاشتن پد به مدت طولانی باعث سوختگی پوست می‌شود. با یک پد گرمایی نخوابید.

تکنیکهای آرامش بخش
استرس و اضطراب ممکن است درد را بدتر کند. تکنیکهای ریلکسیشن همچون مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق، ممکن است به رفع استرس و کاهش شدت درد کمک کند. این تکنیکها همچنین می‌تواند به شخص کمک کند تا درد طولانی مدت را کنترل کند و سلامت کلی را بهبود ببخشد.

دستگاه فیزیوتراپی
دستگاه تحریک کننده سیستم عصبی (TENS) امواج الکتریکی ایمنی به اعصاب می‌فرستد. این امواج می‌تواند چگونگی پاسخ اعصاب به درد را تغییر دهد، که هم به کاهش درد پریودی و هم درد کیست تخمدان کمک می‌کند. دستگاه‌های تحریک عصبی بصورت بدون نسخه در دسترس هستند اما پزشک هم ممکن است آنها را تجویز کند.

کاهش وزن
اگر یک زن اضافه وزن داشته باشد، کاهش وزن ممکن است به تنظیم بهتر هورمونها در بدنش، پیشگیری از کیستهای بیشتر و بهتر شدن علائم درد و کوفتگی کمک کند. کاهش وزن با وجود تخمدان پلی کیستیک مشکل است بنابراین سعی کنید دلسرد نشوید، اینکار ممکن است زمانبر باشد.

تغییر **** غذایی
بسیاری از زنانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند مقاوم به انسولین هستند. این می‌تواند منجر به دیابت شود، بارداری را مشکلتر کند و موجب افزایش وزن شود.

طیف وسیعی از تغییرات **** غذایی ممکن است کمک کننده باشد اما از آنجایی که تحقیقات به **** غذایی خاصی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک اشاره نکرده است ممکن است که نیاز به استفاده از کارهای بالینی و مراجعه به متخصص تغذیه باشد تا بببیند که کدام **** غذایی برای وی از همه بهتر است.

زنی که تخمدان پلی کیستیک دارد ممکن است مقاومت انسولینی داشته باشد که این برای کاهش مصرف قند وی مفید باشد. قند در غذاهای مختلفی از جمله کربوهیدراتها همچون نان و پاستا وجود دارد.

پزشک ممکن است آزمایش خون بنویسد تا ببیند که آیا این شخص در معرض خطر دیابت است یا خیر. انتخاب غذاهای سالمی که به شخص برای رساندن وزنش به وضعیتی سالم کمک می‌کند، مفید خواهد بود.
-کم-کربوهیدرات.jpg


روشهای دیگر برای درمان کیست تخمدان
به غیر از مواردی که کیستها در حال رشد باشند یا علائمی را ایجاد کنند، درمان طبی برای سایر موارد ضرورتی ندارد.

درمانهای پزشکی برای کیست تخمدان عبارتند از:

داروهای ضدبارداری برای تنظیم هورمونها و کاهش خطر رشد بیشتر کیستها.

متفورمین برای کاهش حساسیت انسولین در زنانی با سندرم تخمدان پلی کیستیک.

برداشتن تخمدان یا لوله فالوپ در صورتی که کیست به شدت به این بافتها آسیب وارد کند.

پزشک ممکن است نیاز به سونوگرافی منظم برای تومور بدخیم داشته باشد. گاهی اوقات پزشک ممکن است حتی با وجود سرطانی نبودن تومور و نداشتن هیچ علامتی برداشتن تومور را پیشنهاد کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد
فقط پزشک می‌تواند کیست تخمدان را تشخیص دهد و مطمئن بودن درمان آن را در خانه تعیین کند. زنانی که فکر می‌کنند ممکن است کیست تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشند باید به متخصص زنان مراجعه کنند. آنها در مورد سابقه پزشکی زنانه از وی می‌پرسند و ممکن است یک آزمایش خون یا سونوگرافی را انجام دهند.

در مواردی نادر، کیست تخمدان ممکن است یک مورد اورژانسی باشد. یک کیست پاره شده می‌تواند باعث درد شدید و غیر قابل تحمل و خونریزی شدید شود. یک زن مبتلا به پارگی کیست همچنین ممکن است دچار سرگیجه، تهوع یا استفراغ همراه با درد لگن شود. اگر این امر رخ داد، باید به پزشک مراجعه کنند.

سخن پایانی
کیست تخمدان مساله‌ای شایع است و بیشتر آنها بی ضرر هستند و به مرور زمان از بین می‌روند. حتی وقتی ثابت باشند درمان آنها مطمئن و قابل اعتماد است و می‌تواند باعث جلوگیری از ایجاد کیستها شود.

درمان خانگی برای کیست تخمدان، کیستها را از بین نمی‌برد اما می‌تواند درد و ناراحتی را کاهش دهد. زنان باید به هر نوع تغییرات در علائم توجه کنند و به هیچ وجه نباید درد شدید لگن را نادیده بگیرند.

با مدیریت مناسب خانگی و مراقبت پزشکی، کیست تخمدان ممکن است چیزی بیش از یک ناراحتی موقت نباشد.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85%E2%80%8C-%DA%AF%D9%84%DB%8C-755x482.jpg


مریم‌ گلی و معرفی ۹ مورد از خواص شگفت انگیز این گیاه دارویی

مریم‌ گلی از گیاهانی است که مصرف آن دارای مزایای مختلفی برای بهبود سلامت انسان است. مزایای مهم مریم گلی بر سلامت انسان شامل توانایی آن در بهبود عملکرد مغز، کاهش التهاب، جلوگیری از ابتلای به بیماری‌های مزمن، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم فرایند هضم، کاهش بیماری‌های پوستی، تقویت استخوان، کند کردن شروع اختلالات شناختی و جلوگیری از ابتلای به بیماری دیابت است.



مریم‌ گلی چیست؟
این گیاه چند ساله چوب‌دار هنگامی که صحبت از تأثیر آن بر سلامت انسان می‌شود، باور نکردنی است. این گیاه که در زبان علمی با عنوان Salvia officinalis شناخته می‌شود در کاربرد عام مریم گلی نام دارد و دارای خویشاوندی نزدیک با رزماری است و اغلب آن‌ها “گیاهان خواهر” نامیده می‌شوند. در واقع، بسیاری از مزایای بهداشتی عجیب‌وغریب اسید رزمارینیک، به خاطر ترکیب ارگانیک موجود در رزماری است که آن را قوی می‌کند. رزماری در واقع یک بوته همیشه سبز با ساقه‌های چوب و گل‌های آبی / بنفش است که در منطقه مدیترانه یافت می‌شود.

استفاده سنتی از مریم‌ گلی در پزشکی به خوبی با اسنادی تاریخی و در طول هزاران سال مرسوم بوده است. در ابتدا از این گیاه برای درمان مارگزیدگی، محافظت در برابر شیاطین، افزایش باروری زن و دیگر موارد استفاده شده که بعد از زمانی دیگر این موارد رعایت نشده یا مورد استفاده قرار نگرفته است.

با این حال، تحقیقات مدرن کشف کرده‌اند که تأثیر مریم‌ گلی در بدن انسان قابل توجه است، به همین دلیل است که به طور گسترده در سراسر جهان صادر می‌شود و از ایالات متحده تا به خاورمیانه از این گیاه دارویی می‌کنند. به طور معمول، به دلیل طعم فلفلی آن به غذاهای خوش طعم اضافه می‌شده است و یک عنصر کلیدی در بسیاری از غذاها و به خصوص غذاهای تهیه شده بر پایه گوشت است.

-مریم‌-گلی-1024x683.jpg


مزایای بهداشتی گیاه مریم‌ گلی
ترکیبی از استفاده در دستورالعمل‌های آشپزی با اثر غیرقابل انکار دارویی، باعث می‌شود که خواص مریم گلی برای حفظ و بهبود سلامت انسان بسیار ارزشمند باشد. با در نظر گرفتن این موارد، بیایید نگاهی عمیق به مزایای این گیاه بر سلامت انسان داشته باشیم.



افزایش توانایی شناختی
تحقیقات نشان داده است که حتی مقدار کمی از مریم‌ گلی، یعنی استفاده از طریق بخور یا مصرف خوراکی، می‌تواند توانایی‌های یادآوری و حافظه را در افراد افزایش دهد. فعالیت مغز این افراد همچنین افزایش غلظت و تمرکز بر یک موضوع انتخاب شده را نشان می‌دهد که به این معنی است که برای جوانان در مدرسه یا برای کسانی که در چالش‌انگیز، حرفه‌ای با خواست‌های فکری هستند، اضافه کردن کمی آن به **** غذایی شما ممکن است راهکاری ظریف، اما مؤثر و تقویت‌کننده مغز باشد.



درمان التهاب
جویدن برگ‌های مریم گلی همیشه دلپذیر ترین راه نیست، زیرا عطر و طعم آن می‌تواند بسیار شدید باشد، اما این مؤثرترین راه برای دریافت ترکیبات ارگانیک در سیستم بدن شما است. ایجاد تنتور و یا تمیز کردن برگ‌ها همچنین می‌تواند این ترفند را انجام دهد، اما اگر از مشکلات التهابی، به ویژه در دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش رنج می‌برید، می‌توانید این التهاب را با این گیاه دارویی از بین ببرید. ویژگی‌های ضدالتهابی مریم گلی به کاهش مشکلاتی بهداشتی نظیر بیماری آرتریت و نقرسو همچنین التهاب کلی سیستم قلبی عروقی که می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و فشارخون بالاشود، کمک می‌کند. فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی موجود در آن مسئول این اثرات مفید هستند.



خواص آنتی‌اکسیدانی
مشکلات مزمن و بیماری‌های دژنراتیو می‌تواند مولد بعضی از نگرانی‌های بهداشتی و عوارض خطرناکی که در زندگی شما به وجود می‌آیند، باشد. بسیاری از این عارضه‌ها به علت رادیکال‌های آزاد (مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که به سلول‌های سالم حمله می‌کنند و باعث آپوپتوز یا جهش می‌شوند) است. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در مریم گلی، مانند اسید رزمارینیک، لوتئولین و آپی ژنین، می‌توانند برای خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از ایجاد استرس اکسیداتیو در سیستم قلب، سیستم عصبی، پوست، مفاصل، عضلات و حتی مغز مؤثر باشند.



از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند
همان‌طور که در بالا ذکر شد، این گیاه دارویی دارای توانایی تحریک عملکرد مغز برای بهبود حافظه و تمرکز است؛ با این حال، از این گیاه برای از بین بردن اختلالات شناختی که ممکن است به وجود می‌آیند، از جمله آلزایمر و زوال عقل نیز استفاده می‌کنند. اگر چه تحقیقات در این کاربردها هنوز در مراحل نسبتاً اولیه است، اما هیجان‌انگیز است که گام‌های واقعی با گزینه‌های گیاهی برای درمان دارویی برداشته شود. مسیرهای عصبی تحریک شده توسط عصاره‌ها و اسانس‌های مریم گلی می‌توانند ذهن تازه و جوان را حتی در سنین بالا برای شما حفظ کنند.

-1024x576.jpg


سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
برخی از خواص ضد میکروبی موجود در مریم‌ گلی وجود دارد و در حالی که معمولاً در مقادیر کم مصرف می‌شود، می‌توانید یک کاربرد موضعی از مریم (مرهم یا تنتور) ایجاد کرده و از آن برای جلوگیری از بروز عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که به بدن شما حمله می‌کنند، استفاده کنید. ما اغلب به بیماری از طریق وارد شدن عامل بیماری از طریق بینی یا دهان فکر می‌کنیم، اما پوست نیز می‌تواند به خطر افتاده و به عنوان یک دروازه برای عوامل خارجی استفاده شود. یک کرم موضعی یا درمان ضد باکتریایی که شامل این گیاه است، می‌تواند یک خط اضافی در مقابل این نوع از ناقل‌های بیماری باشد.



سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد
یکی از مزایای نادیده گرفته‌شده مریم‌ گلی، در واقع سطوح بالای ویتامین K است که ویتامینی ضروری برای بدن است که در بسیاری از غذاها وجود ندارد. ویتامین K یک عنصر حیاتی در بهبود دانسیته استخوان و اطمینان از سلامت استخوان‌های ما است. اگر از علائم اولیه پوکی استخوان رنج می‌برید یا دچار یک شیوه زندگی کم تحرک و **** غذایی فقیر هستید، شانس پایدار بودن سلامت استخوان شما کم است. اضافه کردن برگ‌های مریم گلی به **** غذایی شما می‌تواند میزان ویتامین K در بدن شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد و مصرف هر سهم آن به صورت خوراکی ۲۷ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه را تأمین می‌کند.



مراقبت از پوست
مرهم موضعی این گیاه می‌تواند با استفاده از برگ مریم‌ گلی یا تنتور گیاه ایجاد شود که بر برخی از مشکلات پوستی، از جمله اگزما، پسوریازیسو آکنه مؤثر است. این مشکلات ناخوشایند را می‌توان به سرعت کنترل و ظاهر آن‌ها را این مرهم می‌تواند به تدریج کاهش دهد البته اگر شما به طور منظم از عصاره‌های مریم گلی و مرهم آن برای مناطق التهابی و یا آسیب دیده استفاده کنید.



بیماری دیابت را کنترل می‌کند
ممکن است بحثی در مورد اثربخشی گیاه مریم گلی در شرایط بهداشتی خاصی که در بالا مطرح شد، وجود داشته باشد، اما وقتی که به این بحث به بیماری دیابت می‌رسد، توافق گسترده‌ای در فواید استفاده از این گیاه دارویی وجود دارد. این گیاه دارویی حاوی عصاره‌ها و مواد شیمیایی خاص است که اثر داروهایی که معمولاً برای کنترل دیابت تجویز می‌شوند را تقلید می‌کند. به نظر می‌رسد تنظیم و مهار انتشار گلوکز ذخیره‌شده در کبد، جلوگیری از نوسانات عمده قند خون که می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند یا حداقل در شرایطی که قبلا نشان داده شده، وضعیت را کنترل کند، از فواید استفاده از این گیاه باشد.

-کیوترن-و-درمان-دیابت.jpg


کمک در فرایند هضم
اسید رزمارینیک موجود در مریم گلی، به عنوان عامل ضد التهابی برای معده عمل می‌کند. این ماده مؤثره مانع از اسپاسم معده می‌شود و می‌تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش اسهال و گاستریت برای بیماران مبتلا به شرایط ناراحت‌کننده و خجالت‌آور شود. اضافه کردن این گیاه به وعده‌های غذایی شما می‌توانید باعث بهبود تمام فرایندهای گوارش شما شده و در نهایت باعث کاهش التهاب در روده شما شود.

موارد احتیاط
اگرچه مقدار قابل‌اندازه‌گیری از اگزالات یا پورین‌ها در این گیاه وجود ندارد و مریم گلی یک گیاه آلرژیک معمولی محسوب نمی‌شود، ولی چون هنوز متعلق به خانواده نعناع است، بنابراین کسانی که از واکنش‌های آلرژیک به اعضاء این خانواده از گیاهان به طور گسترده‌ای رنج می‌برند، باید با یک پزشک قبل از اضافه کردن آن به **** غذایی خود مشورت کنند.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
پروپولیس ماده‌ای با هزاران فاید از درمان بیماری پوستی تا سرطان

%D9%85%D9%88%D9%85-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%BE%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%B3-755x482.jpg

اگر شما هم جزو طرفداران عسل و استفاده‌های درمانی از آن باشید شاید در مورد پروپولیس هم چیزهایی شنیده باشید. پروپولیس نوعی صمغ زنبور است که از کندو حفاظت می‌کند و آن را محکم نگه می‌دارد اما این ماده چسبناک فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این ماده در مبارزه با سرطان، تسکین اگزما و حتی درمان سرماخوردگی و آنفلونزا مفید است.

قبل از اینکه از پروپولیس استفاده کنید باید بدانید که به عسل و فرآورده‌های زنبور عسل حساسیت دارید یا نه. لازم است بدانید که پروپولیس هم همچون سایر فرآورده های زنبور عسل برای کسانی که به زنبورها یا محصولات بدست آمده از آنها حساسیت دارند، موجب آلرژی می‌شود. بنابراین اگر دچار آلرژی، آسم یا مشکلات دیگری در سلامتی هستید بهتر است قبل از مصرف آن با پزشکتان همه چیز را بررسی کنید.

پروپولیس چیست؟
پروپولیس زنبور یک ماده محافظ قهوه‌ای رنگ است که از مخلوط موم زنبور، رزین، شیره گیاهی، ترکیبات گیاهی و بزاق خودشان درست می‌شود. نام آن از دو کلمه یونانی pro به معنای «در دفاع از» و polis به معنای «شهر» گرفته شده است که در مجموع به معنای در دفاع از شهر (یا کندو) است.

در این کندو، یک ماده محافظت کننده است که برای عسل و بقای زنبور حیاتی است. این ماده به حفاظت کندوی زنبور در برابر عناصر، تقویت ساختارهای داخلی، بیماری نگهبانان و انگلها کمک می‌کند و حتی برای مومیایی مهاجمانی که نمی‌توانند آنها را از بین ببرند استفاده می‌شود. این ماده برای بقای کندو ضروری است و می‌تواند به روشهای بسیار برای انسان مفید باشد.

همچون همه محصولات زنبور، پروپولیس فواید متنوعی برای سلامتی انسانها دارد. این ماده خواص ضدباکتریایی و ضد فعالیت میکروبی دارد که آن را یک خط عالی اولیه دفاعی در برابر هر بیماری خفیف یا گلودرد می‌کند که به آرامی افزایش می‌یابد. اما این ماده طبیعی برای فعالیت زیستی آن در مورد مسائل جدی مانند سلولهای سرطانی نیز در شرایط آزمایشگاهی مورد تحقیق قرار گرفته است.

تحقیقات به ترکیب شیمیایی آن توجه زیادی کرده و هزاران ماده مفید طبیعی از جمله پلی فنهایی همانند اسید کافئیک استر فنتیل، اسیدهای آمینه، کومارین و حتی استروئیدهای طبیعی است. به دلیل ترکیبات گیاهی پروپولیس همچنین حاوی ۱۰ درصد اسانس روغنی و ۵ درصد گرده است که فواید تقویت کننده سیستم ایمنی در داخل خودشان دارند. این ترکیبات به توجیه خواص ضد التهابی، تقویت ایمنی بدن و خواص ضد سرطانی کمک می‌کند.

فواید پروپولیس یا بره موم
این ماده یک درمان چند منظوره است که از مدتها پیش وجود داسته است. مورخان استفاده از پروپولیس را به ۳۰۰ سال قبل از میلاد نسبت می‌دهند. مصریان باستان یک دسته از زنبورها را می‌گرفتند و از پروپولیس در آیین‌های مومیایی خود استفاده می‌کنند (همانطور که زنبورها از آن برای مومیایی مهاجمان کندو استفاده می‌کنند و از کندو در برابر باکتری‌ها به هنگام ورود ترکیبات مهاجم حفاظت می‌کنند.

فرهنگهای دیگر هم از آن برای چیزهای دیگری استفاده می‌کردند همچنان ک ما امروز می‌توانیم از آن در درمانها و مراقبتهای خانگی استفاده می‌کنیم. امروزه از این ماده چسبناک در همه چیز از جمله آدامس تا لوازم آرایشی و بهداشتی و مرهمها استفاده می‌شود. علم در حال جستجو در مورد پروپولیس به عنوان یکی از مواد در درمانهای دندانپزشکی و سخت شدن مینای دندان است. تحقیقات اخیر حتی نشان دهنده اثر بخشی آن در برابر مشکلات پوستی، سوختگی‌ها، مشکلات التهابی و حتی تبخال است.

لازم است که مطالعات بیشتری انجام شود اما هزاران سال استفاده تاریخی مطمئن و مستندات روایت شده برای متقاعد کردن همه ما برای نگهداری این ماده در خانه، کافی است. در پایین این مساله به طور مفصل و با جزئیات شرح داده شده است.

.jpg


۱. تقویت سیستم ایمنی
یکی از استفاده‌های مفید از پروپولیس برای سرماخوردگی و آنفولانزا است. بهتر است که همیشه این ماده را در کابینت آشپزخانه‌تان داشته باشید. با بروز اولین علائم گلودرد، اسپری آن را مستقیما روی گلو استفاده کنید. بخصوص برای کودکان این روش خیلی جالب خواهد بود چون به دلیل طعم عسل همه آن را دوست خواهند داشت.

مطالعات چندگانه اخیر بعضی از اثرات واقعا مثبت پروپولیس به عنوان درمان سرماخوردگی را نشان می‌دهد. در یک مطالعه پیگیر که از سال ۱۹۸۹ آغاز شده افرادی که مبتلا به علائم حاد سرماخوردگی همچون سردرد بودند دریافتند که علائم از روز اول درمان با پروپولیس بهبود می‌یابد. پنج نفر از بیماران بهبودی کامل را در روز بعد پیدا کردند، بیش از ۱۶ نفر روز دوم و ۳ نفر در روز سوم بهبود یافتند. در مقابل آن، گروه شاهد در میانگین ۴/۸ روز بهبود پیدا کردند.

۲. مبارزه با التهاب
یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که پروپولیس برزیلی قابلیت مسدود کردن پروتئین کینار سرین یا تئونین به نام PAK-1 را دارد. این پروتئین نیمه عمر سلول را کاهش می‌دهد. موادی همچون کورکومین و کافئیک اسید نیز قابلیت مسدود کردن این ماده را دارند. به طور خلاصه پروپولیس حاوی ترکیباتی همچون فلاونوئیدها، کافئیک اسید، کوئرستین، نارینجنین و کافئیک کافئیک اسید استرفنتیل است که به کاهش پاسخ التهابی دست کم در موشها و مگس میوه کمک می‌کند. اما مدارک نشان می‌دهد که این اثرات در انسانها نیز مشاهده می‌شود.

۳. درمان مشکلات پوست و حفاظت از آن
شستشوی صورت با عسل یکی از روشهای مرسوم شستشوی صورت با مواد طبیعی است. عسل به دلیل خواص ضد التهابی یک تسکین دهنده عالی برای لکهای سوختگی پوست است که به سرعت آن را تسکین می‌دهد اما تحقیقات نشان می‌دهد که فواید دیگری نیز برای پوست دارد که بسیار مورد توجه هستند از جمله:

برای رفع زگیل

در تحقیقات بالینی کنترل شده، پژوهشگران پروپولیس را در برابر اکیناسه و یک گروه شاهد برای درمان زگیل استفاده کردند. نتایج شگفت انگیز بود: پروپولیس، زگیلهای برجسته را در ۷۵ درصد و زگیلهای مسطح را در ۷۳ درصد بیماران به طور کامل متوقف کرد. این خیلی بیشتر از نتایج مرتبط با درمان با اکیناسه یا گروه شاهد است. محققان نتیجه گرفتند که پروپولیس یک درمان موثر و ایمن برای زگیل است.

درمان تبخال با پروپولیس

به روشی مشابه، این ماده رزینی ممکن است به مبارزه با تبخال یا آفت دهان کمک کند. ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) بسیار شایع است. ویروس HSV-1 موجب تبخال یا زخمهای تب دهان و لب می‌شود. همچنین می‌تواند موجب ایجاد تبخال تناسلی شود البته شایعترین علت این نوع تبخال ویروس HSV-2 است.

خبر خوب این است که بر اساس تحقیقات پروپولیس می‌تواند در مقابل هر دو سویه مبارزه کند با آنها مقابله کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد پروپولیس می‌تواند درد و دوره تبخال را کاهش دهد و حتی باعث می‌شود که درمانهای طبی موثرتر عمل کنند.

اگزما و پسوریازیس

اثرات ضد التهابی پروپولیس همچنین ممکن است که آن را در مقابل مشکلات پوستی اگزما و پسوریازیس ماده‌ای مفید بسازد و تا حدودی تسکین دهنده باشد.
-پروپولیس.jpg


۴. کاهش آلرژی
همچنان که ذکر شد، اگر به فراورده‌های بدست آمده از زنبور، حساسیت دارید باید از پروپولیس اجتناب کنید. اما آنهایی که حساسیت ندارند، پروپولیس می‌تواند واقعا به کاهش آلرژی و به مرور باعث جلوگیری از علائم شود. یک پژوهش نشان داد که پروپولیس (و گرده با درجه‌ای کمتر) آزاد شدن هیستامین از سلولهای ماستوسیت را در موشها کاهش می‌دهد. در اصل این ماده به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می‌کند و در برابر آلرژی‌های فصلی مبارزه می‌کند.

۵.مبارزه با سرطان
این مزیت پروپولیس به عنوان یک بخش مجادله آمیز مطرح شده است اما تحقیقاتی وجود دارد که آن را ثابت می‌کند. مطالعات اولیه نشان می‌دهد که این محصول زنبور عسل ممکن است در برابر سرطان پروستات و کولون در میان سایر سرطانها، مفید باشد. تحقیقات نشان دادند که پروپولیس موجب مرگ سلولهای سرطانی بواسطه نکروز می‌شود. این به این معنی است که تامین خون برای این سلولها را با اختلال مواجه می‌کند و فقط به سلولهای مضر آسیب می‌رساند اما به سلولهای سالم صدمه‌ای نمی‌زند.

چه موقع باید از پروپولیس اجتناب کرد
همچنان که ذکر شد، همیشه باید قبل از استفاده از این ماده یا هر درمان دیگری باید با پزشکتان صحبت کنید. آنهای که به زنبور یا محصولات زنبور عسل حساسیت دارند باید از پروپولیس اجتناب کنند. برخی شواهد وجود دارد که افراد مبتلا به آسم باید از آن پیشگیری کنند یا قبل از مصرف با پزشک خود آن را چک کنند.

علاوه بر این، پروپولیس ممکن است کمی خون را رقیق کند. این بخصوص برای آنهایی که فشار خون دارند مفید است اما کسانی که دچار اختلالات خونی هستند باید از آن اجتناب کنند یا کسی که خون رقیق دارد نیز باید از مصرف آن خودداری کند.

سخن نهایی
همچون سایر فراورده‌های بدست آمده از زنبور (عسل، ژل رویال، گرده)، پروپولیس ماده‌ای شگفت انگیز است و می‌تواند فواید جدی داشته باشد. توجه به پروپولیس طی سالهای اخیر بیشتر شده است و تحقیقات در مورد این ماده جالب همچنان ادامه دارد. شما با افزودن این ماده به لیست غذایی و کمد مواد خوراکی‌تان بخشی می‌توانید هم خودتان و هم خانواده‌تان از این موهبت طبیعت بهره مند باشید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
آیا از شامپوی خشک درست استفاده می‌کنید؟ سشوار کشیدن موهای فر

%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%DB%8C-%D8%AE%D8%B4%DA%A9-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF%D8%9F-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%B3%D8%B4%D9%88%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1-2-755x482.jpg

شامپوی خشک یکی از محصولات جدید در مراقبت مو است که همان طور که از نامش پیداست کار شامپو را بدون نیاز به شستشوی مو انجام می‌دهد. شامپوی خشک یک ابزار مفید در مراقبت مو است که علاوه بر صرفه جویی در وقت، فواید زیادی هم برای مو دارد چون همان طور که می‌دانید شامپو زدن موها و شستشو با آب لوله کشی، رطوبت طبیعی آن‌ها را از بین می‌برد و موها به تدریج چرب‌تر و آسیب پذیرتر می‌شوند. اما استفاده از این شامپوی خشک هم اصول و قواعدی دارد که در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما راز استفاده درست از شامپوی خشک را بیان خواهیم کرد و در ادامه خواهیم گفت که چطور موهای فر خود را سشوار بکشید طوری که فر خود را حفظ کنند و وز و بد حالت نشوند.


-از-شامپوی-خشک-درست-استفاده-می‌کنید؟-روش-صحیح-سشوار-کشیدن-موهای-فر-3.jpg

شامپوی خشک چیست؟
بارها از معایب و مضرات شامپو زدن مکرر موها گفته‌ایم و حتما می‌دانید که نباید شامپو زدن موها را بیش از دو یا سه بار در هفته انجام دهید چون موهای شما رطوبت و چربی‌های مفید خود را از دست خواهد داد و شکننده‌تر خواهد شد در حالی که پوست کف سر هم به این خشکی واکنش نشان داده و چربی بیشتری ترشح خواهد کرد. اما بیشتر افراد موهای چربی دارند که حتی ساعاتی پس از شستشو ممکن است احساس چربی و سنگینی در موهای خود داشته باشند و نتوانند دو تا سه روز برای شستن مجدد موها صبر کنند. در این شرایط شامپوی خشک بهترین راه حل است و می‌تواند با از بین بردن چربی موها، جالت بهتری به آن‌ها بدهد و نوبت شستن موها را کمی عقب بیندازد. شامپوی خشک نوعی پودر یا اسپری سبک و جاذب چربی است که با قرار گرفتن در ساقه موها و کف سر، این چربی اضافی را جذب می‌کند و باعث می‌شود که موها مدت بیشتری تمیز به نظر برسند و چرب بودن آن‌ها مشخص نباشد. این شامپوها به شکل اسپری‌ و یا پودر در بازار موجود هستند و مواد تشکیل دهنده آن‌ها متفاوت است و جالب است بدانید که پودر بچه و حتی جوش شیرین هم می‌توانن عملکردی مشابه شامپوی خشک داشته باشند.

-از-شامپوی-خشک-درست-استفاده-می‌کنید؟-روش-صحیح-سشوار-کشیدن-موهای-فر-8.jpg


روش صحیح استفاده از شامپوی خشک
وقتی نوبت به استفاده از شامپوی خشک می‌رسد افراد مختلف تجربه متفاوتی در مورد آن دارند. حتی اگر راهنمای استفاده روی بسته محصول را هم بخوانید باز ممکن است در استفاده از آن موفق نباشید و موهای خود را به یک توده پودری که حت از قبل هم کثیف‌تر است تبدیل کنید. یک مشکل جدی در استفاده از شامپوی خشک این است که این شامپوها باعث می‌شوند موها (به خصوص موهای تیره) کدر و مات به نظر برسند و ظاهر آن‌ها کثیف‌تر شود. اما اگر شما هم با چنین مشکلاتی موجه هستید بهتر است بدانید که روش درست استفاده از شامپوی خشک را نمی‌دانید بنابراین به جای مقصر دانستن این محصول بهتر است روش صحیح استفاده از آن را یاد بگیرید. همان طور که گفتیم شامپوی خشک دو نوع است و برای کسانی که موهای تیره و قهوه‌ای دارند نوع اسپری آن مناسب‌تر است. این نوع شامپوی خشک تا حد زیادی شبیه به اسپری مو است و با نوع پودری که سری نوک تیز شبیه به نمکدان دارد متفاوت است. لازم به ذکر نیست که نوع پودری هم برای خانم‌هایی که موهای روشن و بلوند دارند مناسب‌تر است.

حال اگر می‌خواهید چربی اضافی موهای خود را بگیرید اما نمی‌خواهید موها کثیف و پودری و کدر به نظر برسند نباید شامپوی خشک را مستقیما روی موها اسپری کنید. یک برس مو بردارید و شامپوی خشک را روی برس اسپری کنید سپس موها را برس بکشید، با این کار چربی اضافی موها به خوبی جذب می‌شوند بدون آن که اضافاتی روی موها باقی بماند. اما اگر چند روز از حمام شما می‌گذرد و موهای شما کاملا کثیف و چرب شده است بهتر است اسپری را مستقیما روی موها بزنید. برای این کار ابتدا فرق موها را از یک طرف جدا کنید سپس اسپری را روی تمام قسمت‌های مو بزنید وبا نوک انگشتان خود ماساژ دهید. بار دیگر فرق موها را از طرف مخالف آن جدا کنید و همین کار را برای قسمت دیگر نیز انجام دهید. در انتها تمام موها را برس بکشید و شامپوی خشک را روی همه قسمت‌ها پخش کنید تا چربی اضافی از تمام ساقه موها و کف سر گرفته شود و موها تمیز و خوش حالت به نظر برسند.

اگرچه شامپوی خشک یک ابزار مناسب برای تمیز جلوه دادن موها به طور موقت است اما فراموش نکنید که این وسیله برای استفاده محدود طراحی شده است و شما نمی‌توانید آن را جایگزین شامپوی معمولی کنید. برخی از آلودگی‌ها تنها با آب و شامپو از بین می‌روند و شما حداقل هر هفته یک یا دو بار باید موهای خود را بشویید و شامپو بزنید تا مواد اضافی شامپوی خشک و چربی‌ها و آلودگی‌هایی که در طول این مدت روی موهای شما نشسته است تمیز و پاک شود. پس شامپوی خشک را بیش از سه روز متوالی استفاده نکنید و از روز سوم یا چهارم حتما موهای خود را با شامپوی پاک کننده مناسب شامپو بزنید و بشویید تا ساقه موها دچار آسیب نشوند.

-از-شامپوی-خشک-درست-استفاده-می‌کنید؟-روش-صحیح-سشوار-کشیدن-موهای-فر-5.jpg


روش صحیح سشوار کشیدن موهای فر
مهارت در سشوار کشیدن موها نیاز به زمان و کسب تجربه دارد اما در مورد موهای فر شرایط بسیار متفاوت‌تر است و سشوار کشیدن موهای فر چندان ساده نیست. اگر موهای فر را درست سشوار نکشید ممکن است به قیمت از بین رفتن فر یا درخشش و زیبایی موها تمام شود. پس اگر می‌خواهید فرهای طبیعی موهای خود را حفظ کنید و در عین حال موهایی نرم و درخشان هم داشته باشید باید نکات مهمی را که در این بخش بیان می‌کنیم رعایت کنید.

-از-شامپوی-خشک-درست-استفاده-می‌کنید؟-روش-صحیح-سشوار-کشیدن-موهای-فر-6.jpg


  • استفاده از سری مخصوص برای سشوار: اگر ویدئوهای آموزشی برای سشوار کشیدن موهای فر را در اینترنت مشاهده کرده باشید حتما سری مخصوص سشوار برای موهای فر را هم دیده‌اید. این سری‌ها که به دیفیوزر هم معروف هستند طوری طراحی شده‌اند که موها با جریان هوا حرکت نمی کنند در نتیجه در عین خشک کردن مو، حالت طبیعی آن را هم حفظ می‌کنند و موها را وز نمی‌کند.
  • استفاده از دمای متوسط سشوار: سشوار خیلی داغ یکی از علل اصلی وز شدن موها است و اگر می‌خواهید موهای فر شما آسیب نبینند و وز نشوند حتما با دمای متوسط سشوار آن‌ها را خشک کنید.
  • آماده کردن موها: ابتدا موها را با شامپوی مناسب که خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد بشویید و آب اضافی موها را با حوله میکروفیبر یا تیشرت کتان بگیرید سپس با یک کرم مخصوص موهای فر، موها را پوشش دهید. دقت کنید که هنگام پخش کردن کرم روی موها، از پایین به بالا حرکت کنید چون حرکت از بالا به پایین باعث باز شدن فر موهای شما خواهد شد. برای نرم شدن بیشتر موها می‌توانید چند قطره روغن کرچک به این کرم اضافه کنید.
  • برای سشوار کشیدن موها: دیفیوزر را روی سر سشوار قرار دهید و آن را روشن کنید سپس فر موها را دسته دسته روی دیفیوزر بگذارید. سپس دیفیوزر را به کف سر نزدیک کنید و به سمت بالا حرکت دهید تا ریشه موها حالت بگیرند و موها حجم پیدا کنند. فقط هشتاد درصد از رطوبت موها را خشک کنید و اجازه دهید بیست درصد باقی مانده با کمک هوا خشک شود. در نهایت با دست به موها حالت دهید و از حالت زیبای موهای فر خود لذت ببرید.
-از-شامپوی-خشک-درست-استفاده-می‌کنید؟-روش-صحیح-سشوار-کشیدن-موهای-فر-7.jpg


منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
یازده گام ساده برای داشتن یک پوست بهتر و شاداب‌تر

%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D9%88-%D8%B4%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1-1-755x482.jpg

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علی رغم رعایت بهداشت پوست و استفاده از محصولات مراقبتی مثل مرطوب کننده و ضدآفتاب و انواع ماسک‌ها و … هنوز در حسرت داشتن یک پوست بهتر و زیباتر هستند؟ واقعا اشکال کار در کجا است؟ آیا نکته و ترفند خاصی وجود دارد که شما از آن غافل هستید و یا باید از محصولات گران‌تر و بیشتری برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید؟ واقعیت این است که برخی از عوامل تاثیرگذار در زیبایی پوست کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند در حالی که نقش مهمی در سلامتی و زیبایی پوست ایفا می‌کنند اما نگران نباشید شما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با یازده گام ساده در رسیدن به یکپوست بهتر و شاداب‌تر آشنا خواهید شد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید زیبایی و سلامت پوست خود را بهبود بخشیده و دیگر نیازی به استفاده از لوازم آرایشی و زیبایی نداشته باشید.


-گام-ساده-برای-داشتن-یک-پوست-بهتر-و-شاداب‌تر-3.jpg

گام اول: آبی را که استفاده می‌کنید در نظر بگیرید
شما باید نوع آب لوله کشی منطقه خود را بشناسید و محصولات بهداشتی و مراقبت پوست خود را بر اساس آن انتخاب کنید. به طور مثال اگر آب منطقه شما نرم و فاقد املاح اضافی باشد نمی‌تواند صابون را به خوبی از سطح پوست جدا کند و این صابون روی پوست باقی می‌ماند. در این صورت بهتر است از محصولات پاک کننده با فواصل بیشتر استفاده کنید. در مقابل اگر آب منطقه سکونت شما سخت باشد یعنی املاح زیادی داشته باشد باعث خشکی پوست خواهد شد و در این شرایط استفاده از شوینده‌های غیرصابونی که پوست را خشک نمی‌کنند در کنار استفاده بیشتر از مرطوب کننده‌های پوست ضروری است.

گام دوم: برای داشتن پوست بهتر چای سبز بنوشید
اگر پوست شما رنگ مایل به سرخ دارد یا این که در برخی قسمت‌ها مثل گونه‌ها به قرمزی می‌زند شما پوست ملتهبی دارید و بهتر است که این التهاب را از درون بدن خود درمان کنید. چای سبز اثر ضدالتهاب دارد و نوشیدن آن می‌تواند التهاب را در تمام بدن از جمله پوست کاهش دهد. اما چای سبز سرد بر چای داغ ارجحیت دارد چون نوشیدنی‌های داغ می‌توانند قرمزی پوست را بدتر کنند و نشانه‌های برخی از بیماری‌های پوستی مثل رزاسه را تشدید نمایند. فایده دیگر چای سبز وجود ماده‌ای به نام اپیگالوکاتچین گالات است که با نام EGCG هم شناخته می‌شود و می‌تواند تولید کلاژن را در سطح پوست افزایش دهد در نتیجه چای سبز می‌تواند بهترین جایگزین برای چای و قهوه روزمره شما باشد.

گام سوم: استرس را کنار بگذارید تا پوست بهتری داشته باشید
استرس عملکرد تمام بدن از جمله پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مطالعه‌ای که در دانشگاه استنفورد انجام شد مشخص شد که دانشجویان در روزهای نزدیک به امتحان آکنه‌های بسیار شدیدتری را تجربه می‌کنند چون در این دوران سطح استرس بدن و میزان هورمون‌های مرتبط با آن از جمله کورتیزول افزایش می‌یابد و باعث چرب‌تر شدن پوست شده و محیط مناسب‌تری برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند و بیماری‌هایی مثل رزاسه و پسوریازیس را بدتر می‌کند. در چنین شرایطی مدیریت استرس بهترین راه است چون فرار از موقعیت‌های استرس‌زا متوقف کردن زندگی است اما شما می‌توانید با یوگا، مدیتیشن و نفس عمیق این استرس را کنترل کرده و عوارض آن را کاهش دهید.

-گام-ساده-برای-داشتن-یک-پوست-بهتر-و-شاداب‌تر-1.png


گام چهارم: کیفیت هوای محیط زندگی خود را بهتر کنید
حضور در محیط‌های آلوده التهابات پوستی را افزایش می‌دهد چون این دودها و مواد آلوده کننده محیط حاوی رادیکال‌های آزادی هستند که به پوست صدمه زده و فرآیند پیری را تسریع می‌کنند. این مساله تنها محدود به هوای بیرون نیست و هوای درون منزل هم می‌تواند آلوده باشد اما استفاده از دستگاه‌های تهویه کننده هوا و عوض کردن مرتب فیلتر آن‌ها می‌تواند مشکل را حل کند. میزان رطوبت هوا هم یک فاکتور مهم برای داشتن یک پوست بهتر است و اگر این رطوبت از حدی کمتر شود پوست خشک و ملتهب می‌شود، در این شرایط به خصوص در فصل سرما استفاده از دستگاه‌های بخور برای اتاق خواب بهترین راه برای تامین رطوبت هوا است.

گام پنجم: از خمیردندان ساده استفاده کنید
خمیردندان‌های رنگی، ژله‌ای و طعم‌دار حاوی موادی هستند که در صورت تماس با پوست می‌توانند باعث ایجاد التهاب، آکنه و قرمزی در ناحیه اطراف دهان شوند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند از خمیردندان‌هایی استفاده کنید که سفید و ساده هستند و اگر دچار آکنه و التهاب ناشی از خمیردندان شده‌اید از یک متخصص کمک بگیرید تا با درمان‌های آنتی بیوتیکی این مشکل را برطرف کند.

گام ششم: برای داشتن پوست بهتر از نور خورشید دوری کنید
اشعه UV دشن اصلی پوست شما است و این اشعه تنها محدود به محیط بیرون نیست. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند از پنجره خانه و ماشین هم عبور کند و پوست را تحت تاثیر قرار دهد. جالب است بدانید که در یک مطالعه مشاهده شد میزان سرطان پوست در سمت چپ بدن بسیار بیشتر از سمت راست بدن مبتلایان بوده است چون در هنگام رانندگی این بخش در معرض اشعه قرار می‌گیرد. بنابراین چروک‌ها و آسیب‌های ناشی از خورشید هم در این بخش بیشتر رخ می‌دهند پس اگر می‌خواهید پوست بهتر و سالم‌تری داشته باشید استفاده از کرم ضدآفتاب را حتی در محیط‌های بسته پشت پنجره هم جدی بگیرید.

-گام-ساده-برای-داشتن-یک-پوست-بهتر-و-شاداب‌تر-5.jpg


گام هفتم: برای درمان آکنه مصرف لبنیات را محدود کنید
با مطالعه‌ای که توسط مرکز بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد انجام شد مشخص شد دختران نوجوانی که روزانه مقدار زیادی شیر مصرف می‌کنند سی درصد بیشتر از بقیه دختران به آکنه دچار می‌شوند. کارشناسان معتقدند این مساله در خانم‌های بزرگسال هم صادق است و مشخص شده است که شیر و لبنیات می‌توانند مشکلات پوستی را بدتر کنند. اما جالب است بدانید که شیر فرآوری شده و فرآورده‌های شیری تاثیر بسیار بیشتری در آسیب‌های پوستی دارند و علت این مساله را می‌توان در هورمون‌هایی دانست که در محصولات لبنی وجود دارند در حالی که با قطع مصرف محصولات لبنی می‌توان شرایط پوستی را بهتر کرده و کلسیم مورد نیاز را از منابع دیگر مثل سبزیجات و قرص‌های مکمل تامین کرد.

گام هشتم: به پاک کننده‌های پوست خود توجه کنید
شاید عجیب به نظر برسد اما اگر پوست خشکی دارید باید بیش از مرطوب کننده به پاک کننده‌های پوست توجه داشته باشید. یک پاک کننده غیر صابونی بهترین گزینه برای شما است چون رطوبت پوست را از بین نمی‌برد و از اگزما و پسوریازیس پیشگیری می‌کند. پس از شستن پوست لازم است که بلافاصله از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید و اگر از درمان پوستی خاصی مثل داروهای ضدآکنه استفاده می‌کنید آن‌ها را ده دقیقه بعد از شستشوی پوست به کار ببرید تا پوست تحریک و ملتهب نشود.

-گام-ساده-برای-داشتن-یک-پوست-بهتر-و-شاداب‌تر-6.jpg


گام نهم: از محصولات برپایه آب برای موها استفاده کنید
بسیاری از حالت دهنده‌های مو مثل ژل، اسپری و کرم حاوی روغن‌ها و موم‌هایی هستند که می‌توانند روزنه‌های پوست را ببندند و باعث آکنه در پیشانی، اطراف خط مو و روی شانه و پشت شوند. حتی اگر دقت کنید تا موها روی صورت و بدن شما نریزند باز هم این مواد از طریق عرق و چربی مو و پس از شستن موها در حمام به سمت بدن شما شره می‌کنند یا این که از طریق بالش و ملحفه به پوست منتقل شده و باعث مشکلات پوستی می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود از محصولاتی که حاوی روغن، موم یا وکس‌های میکروکرویستالیزه هستند استفاده نکنید و شامپو و نرم کننده خود را نیز از محصولات برپایه آب انتخاب کنید.

گام دهم: به قفسه داروهای منزل خود توجه کنید
برخی از داروها مثل آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضدبارداری و ضد انقباض می‌تواند باعث مشکلات پوستی و ایجاد آکنه شود. آنتی هیستامین‌ها، داروهای ادرارآور و ضد افسردگی باعث خشکی پوست می‌شوند و برخی از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای گوارشی هم ممکن است پوست شما را بیش از گذشته نسبت به تابش نور خورشید حساس کند. پس اگر احساس کردید که پوست شما نسبت به داروی خاصی واکنش نشان داده است با مشورت پزشک آن دارو را با داروی دیگری جایگزین کرده و یا مزان مصرف آن را کاهش دهید.

گام یازدهم: برای داشتن پوست بهتر خوب بخوابید
سیستم بازسازی پوست شما وقتی فعال می‌شود که ما به خواب می‌روید. در مقابل کمبود خواب به بدن فشار وارد کرده و سطح استرس آن را افزایش می‌دهد در نتیجه کورتیزول و آدرنالین بیشتری ترشح شده و مشکلات پوستی تشدید می‌شوند. با مطالعه‌ای که در چین انجام شد مشخص شد که هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه روز می‌تواند در داشتن پوست بهتر و سالم‌تر بسیا موثر باشد و با دریافت این میزان خواب شما صبح روز بعد پوست بسیار بهتر و زیباتری خواهید داشت.

-گام-ساده-برای-داشتن-یک-پوست-بهتر-و-شاداب‌تر-4.jpg


منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
معرفی کامل داروی استرادیول (Estradiol) برای درمان مشکلات زنانه

%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88%D9%842-1-755x482.jpg

داروی استرادیول (Estradiol) یا استراس (Estrace) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی استرادیول (Estradiol) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی داروی استرادیول
داروی استراس با نام عمومی استرادیول نیز شناخته می‌شود. قرص استراس، حاوی ماده‌ی استرادیول (که نوعی استروژن می‌باشد) است. استرادیول، یک نوع هورمون زنانه است که بسیاری از فرآیندها را در بدن تنظیم می‌نماید.

این دارو برای درمان علائم یائسگی مانند داغ شدگی ناگهانی بدن و تغییرات واژن، همچنین برای جلوگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه، و همین طور برای جایگزین کردن استروژن در خانم‌هایی که مشکلات تخمدان یا سایر شرایطی که باعث کمبود هورمون استروژن در بدن می‌شود را دارند، استفاده می‌شود. به علاوه، این دارو گاهی اوقات به عنوان بخشی از درمان سرطان، برای خانم‌ها و یا آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروی استرادیول، به صورت کِرِم که در قسمت واژن استفاده می‌شود نیز موجود است.



اطلاعات مهم درباره استرادیول
اگر موارد زیر را دارید، نباید از استرادیولاستفاده کنید:

خونریزی واژنی که هنوز دلیل آن مشخص نیست، بیماری کبدی، اختلالات خونریزی، اگر عمل جراحی مهمی دارید، اگر تا کنون یک حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، لخته شدن خون، سرطان سینه، سران رحم یا واژن داشته‌اید؛

در صورتی که باردار هستید، از داروی استرادیول استفاده نکنید.

مصرف این دارو ممکن است خطر ابتلا به وضعیتی که ممکن است منجر به سرطان رحم شود را افزایش بدهد. هر گونه خونریزی واژنی غیر معمول را سریعاً گزارش دهید.

مصرف داروی استرادیول ممکن است خطر لخته شدن خون، سکته‌ی مغزی و یا حمله‌ی قلبی را افزایش دهد. از این دارو نباید برای جلوگیری از بیماری های قلبی، سکته‌ی مغزی یا زوال عقل استفاده نمود. استفاده‌ی طولانی‌مدت از داروی استرادیول، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه، رحم یا تخمدان را افزایش دهد. آزمایشات فیزیکی و ماموگرافی را مرتباً انجام دهید. همچنین در دوره مصرف داروی استرادیول، به صورت ماهانه وضعیت سینه‌های خود را برای مشاهده‌ی وجود یا عدم وجود غده، بررسی کنید.

-554x1024.jpg

نکات مهمی که قبل از مصرف استرادیول باید رعایت کرد
اگر نسبت به استرادیول حساسیت دارید و یا موارد زیر را دارید، نباید از داروی استراس یا استرادیول استفاده کنید:

  • خونریزی واژن غیر معمول، به طوری که هنوز دکتر شما را ویزیت نکرده باشد؛
  • بیماری کبدی؛
  • سابقه‌ی حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی یا لخته شدن خون؛
  • افزایش خطر لخته شدن خون به دلیل مشکلات قلبی یا اختلالات خونیِ موروثی؛
  • سابقه‌ی سرطان‌های وابسته به هورمون، یا سرطان سینه، رحم یا واژن؛
در صورتی که باردار هستید، از داوری استرادیول استفاده نکنید. اگر در دوره مصرف این دارو باردار شدید، بلافاصله به دکتر خود اطلاع دهید.

مصرف این دارو ممکن است خطر لخته شدن خون، سکته‌ی مغزی یا حمله‌ی قلبی را در شما افزایش بدهد. همچنین در صورتی که شما دارای فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، یا اضافه وزن هستید و یا سیگار می‌کشید، این خطر برای شما بیشتر از سایرین می‌باشد.

از این دارو نباید برای جلوگیری از بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی یا آلزایمر استفاده کرد؛ زیرا در واقع مصرف این دارو ممکن است خطر ابتلا به این وضعیت ها را در شما افزایش نیز بدهد.

برای اطمینان از اینکه داروی مورد نظر برای شما خطری در پی ندارد، اگر تا کنون موارد زیر را داشته‌اید، به دکتر خودتان اطلاع دهید:

  • بیماری قلبی؛
  • بیماری کبدی، یرقانی که در اثر حاملگی و یا تزریق هورمون ایجاد شده باشد؛
  • بیماری کلیوی؛
  • اختلالات کیسه‌ی صفرا؛
  • آسم؛
  • صرع، یا سایر اختلالات تشنجی؛
  • میگرن؛
  • لوپوس؛
  • اندومتریوز یا تومور فیبروئید رحمی؛
  • آنژیوادم ارثی (یک اختلال مربوط به سیستم ایمنی و لنفوسیت ها)؛
  • پورفیریا (یک اختلال آنزیمیِ ژنتیکی، که باعث ایجاد علائمی می‌شود که بر روی پوست یا سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند)؛
  • یک اختلال تیروئیدی؛
  • میزان بالای کلسیم در خون؛
استفاده‌ی طولانی مدت از داروی استرادیول، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه، رحم یا تخمدان را در فرد افزایش دهد. در مورد این مورد، با دکتر متخصص صحبت کنید.

داروی استراس یا استرادیول، هورمون هایی را که باعث تولید شیر در بدن زنان می‌شود را کاهش می‌دهند، بنابراین می‌تواند باعث کمبود تولید شیر در بدن مادر شود. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

7.jpg

نحوه مصرف
استرادیول را دقیقاً طبق دستورالعملی که دکتر برای شما تجویز کرده، مصرف کنید. قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کرده و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

استرادیول، ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم شود. در دوره مصرف این دارو، اگر هر گونه خونریزی غیر طبیعی واژنی داشتید، بلافاصله به دکترتان اطلاع دهید.

دکتر شما، باید وضعیت سلامتی‌تان را به طور مرتب بررسی نماید (هر ۳ یا ۶ ماه یک بار) تا مشخص کند که آیا لازم است به مصرف این دارو ادامه دهید یا خیر. در مدت زمان مصرف دارو، خودتان هر ماه وضعیت سینه‌های خود را بررسی کنید تا ببینید غده‌ای وجود دارد یا خیر و همچنین سالی یک بار آزمایش ماموگرافی داشته باشید.

اگر یک عمل جراحی مهم نیاز است بر روی شما انجام شود به طوری که پس از آن نیاز است که به مدت طولانی بستری شوید یا استراحت کنید، ممکن است لازم باشد تا به مدتی کوتاه، مصرف داروی مورد نظر را قطع کنید. همه‌ی دکترها و جراحانی که شما تحت نظر ایشان هستید، باید بدانند که شما داروی استرادیول را مصرف می‌کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، نور و رطوبت قرار دهید. زمانی که دارو را مصرف نمی‌کنید، درب قوطی آن را محکم ببندید.

5.png

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم
اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، استرادیول را مصرف کنید. به هیچ وجه برای جبران دوزهای مصرفی از دست رفته، داروی بیش از اندازه مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی در دوره مصرف این دارو باید اجتناب کرد؟
از سیگار کشیدن خودداری کنید. چرا که می‌تواند به میزان زیادی باعث افزایش خطر لخته شدن خون، سکته‌ی مغزی یا حمله‌ی قلبی در دوره‌ی مصرف داروی استرادیول شود.

گریپفوروت و یا آب گریپفوروت می‌تواند با این دارو تداخل داشته باشد و منجر به ایجاد عوارض جانبی ناخواسته‌ای گردد. از مصرف گریپفوروت و محصولات حاوی گریپفوروت خودداری کنید.

6.jpg

عوارض جانبی
اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • علائم حمله‌ی قلبی- مثلاً: درد یا فشار در قفسه‌ی سینه، دردی که تا آرواره یا شانه‌های شما گسترش پیدا کند، حالت تهوع، تعریق؛
  • علائم سکته‌ی مغزی – مثلاً: بی‌حسی یا ضعف (مخصوصاً در یک سمت از بدن)، سردرد شدید و ناگهانی، لکنت زبان، مشکلات در تعادل بدن یا مشکلات بینایی؛
  • علائم لخته شدن خون – مانند: از دست دادن قدرت بینایی به طور ناگهانی، درد شدید قفسه‌ی سینه، احساس تنگی نفس، سرفه به همراه خون بالا آوردن، درد یا احساس گرما در یک یا هر دو پا؛
  • تورم یا حساس شدن به درد در قسمت شکم؛
  • یرقان (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)؛
  • مشکلات حافظه‌ای، گیجی، رفتار غیر طبیعی؛
  • خونریزی واژنی غیر معمول، درد در ناحیه‌ی لگن؛
  • وجود یک توده در سینه‌ها؛
  • میزان بالای کلسیم در خون – علائم: حالت تهوع، استفراغ، یبوست، تشنگیِ زیاد یا ادرار زیاد، ضعف عضلانی، درد استخوانی، کاهش انرژی؛
عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی استرادیول عبارت است از:

  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی یا درد معده؛
  • تغییرات خلق و خو، مشکلات خواب (بی‌خوابی)؛
  • علادم سرماخوردگی – مانند: آبریزش از بینی، درد سینوسی، گلو درد؛
  • افزایش وزن؛
  • سردرد، کمردرد؛
  • درد سینه؛
  • نازک شدن و ریزش موها؛
  • خارش یا ترشحات واژنی، تغییرات در دوره‌ی قاعدگی، خونریزی غیر منتظره؛
البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. در مورد تقلیل عوارض جانبی این دارو، از دکترتان مشورت بگیرید. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

hydromorphone.jpg


تاثیر داروهای دیگر بر استرادیول – تداخل های دارویی
گاهی اوقات، مصرف برخی از داروهای خاص به همراه همدیگر خطرناک است. بعضی از داروها اگر به همراه هم مصرف شوند، ممکن است باعث افزایش عارض جانبی یا کاهش تاثیر داروها شوند.

بسیاری از دارو ها ممکن است با استرادیول تداخل داشته باشند. اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی. در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید و یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، دکترتان را در جریان قرار دهید.

اطلاعات بیشتر
به یاد داشته باشید که این دارو و در کل سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. همچنین هرگز داروهای خودتان را با دیگران سهیم نشوید و از داروی استرادیول فقط در شرایطی که برایتان تجویز شده، استفاده کنید.

اطلاعاتی که در این صفحه قرار داده شده، عمومی بوده و ممکن است بخشی از آن در مورد وضعیت شخص شما به طور خاص، صدق نکند. بنابراین همواره در مورد این که آیا این اطلاعات در مورد شما نیز صدق می‌کند یا خیر، با دکترتان مشورت نموده و سوالاتتان را از پزشک متخصص بپرسید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
چند حرکت یوگا برای صورت که از پیری چهره جلوگیری می‌کند

%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF-1-755x482.jpg

قسمت مهمی از علایم پیری در چهره نه فقط از پیری و آسیب‌های پوستی بلکه از تضعیف عضلات صورت ناشی می‌شود. همه ما با افزایش سن حجم مهمی از عضلات خود را از دست می‌دهیم و تنها ورزش است که می‌تواند این تضعیف را جبران کند. حرکت یوگا برای صورت هم نوعی ورزش است که می‌تواند در بازسازی فرم چهره و جوان شدن آن نقش مهمی داشته باشد و شما می‌تواند با انتخاب مناسب یک حرکت یوگا برای صورت آن را به شکل دلخواه خود تغییر دهید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز چند حرکت یوگا برای صورت که باعث جوان شدن چهره می‌شود به شما اموزش خواهیم داد و شما می‌توانید با انجام دادن این حرکات صورت خود را جوان‌تر کرده و به شکل دلخواه فرم دهید.


حرکت یوگا برای صورت زیبا و جوان
این روزها باورهای زیبایی تصویر خاصی را از یک چهره زیبا و بی‌نقص ارائه کرده است که این تصویر ایده‌آل باعث افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در نقاط مختلف جهان به خصوص کشور ما شده است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که تصور می‌کنید با چهره ایده‌آل خود فاصله دارید لازم نیست حتما سراغ جراحی‌های و تزریق‌های گران قیمت، دردناک و پر از عارضه بروید. چون این عمل‌های زیبایی نه تنها هزینه و دردسر زیادی دارند بلکه ممکن است به دلخواه شما نتیجه ندهند و باعث پشیمانی شما شوند. در حالی که فواید ورزش صورت در مطالعات علمی ثابت شده است و شما با انجام چند حرکت یوگا برای صورت می‌توانید آثار پیری را در چهره از بین برده و صورت خود را همان طور که می‌خواهید شکل دهید.

-حرکت-یوگا-برای-صورت-که-از-پیری-چهره-جلوگیری-می‌کند-3.jpg


صاف کردن پیشانی
اگر پیشانی شما دچار چروک‌های سطحی شده است شما می‌توانید با حرکت یوگا برای صورت پیشانی خود را صاف کنید و این خطوط را از بین ببرید. این حرکات تنش را در عضلات پیشانی از بین برده و باعث حذف خط اخم و خطوط موازی روی پیشانی می‌شوند:

  • دستانتان را مشت کنید و بند میانی انگشتان وسط و سبابه را روی وسط پیشانی قرار دهید و به آن فشار وارد کنید.
  • همزمان با وارد کردن فشار، مشت‌های خود را به دو طرف حرکت دهید.
  • در مرحله آخر یک فشار ضعیف‌تر به قسمت گیجگاهی وارد کرده و کار را تمام کنید.
  • این حرکت را ۴ بار دیگر تکرار کنید.


بالا کشیدن گردن
بسیاری از خانم‌ها پس از مدتی دچار افتادگی پوست در قسمت گردن و زیر چانه می‌شوند که این اتفاق معمولا بر اثر ضعف عضلانی رخ می‌دهد. شما می‌توانید این ضعف را با حرکات زیر جبران کرده و غبغب را از بین برده و گردن صاف‌تری داشته باشید:

  • لب‌ها را غنچه کنید و تا می‌توانید به یک سمت صورت حرکت دهید تا حدی که فشار را روی گونه‌ها حس کنید.
  • سر خود را به همان سمت بچرخانید و با زاویه ۴۵ درجه به سمت بالا بگیرید طوری که فشار را روی گردن احساس کنید.
  • سه ثانیه به همان حال باقی بمانید و سپس مجددا حرکت را تکرار کنید.
  • همه این مراحل را برای طرف دیگر صورت هم انجام دهید.

کشیدن صورت

خطوط اطراف دهان همیشه اولین نشانه‌های پیری چهره هستند در حالی که با چند حرکت یوگا برای صورت می‌توان این خطوط را از بین برده و حالت کشیدگی در آن به وجود آورده و تنش‌های عضلات صورت را برطرف کرد:

  • دو کف دست خود را روی قسمت‌های گیجگاهی قرار دهید.
  • دستان خود را به سمت بالا و عقب بکشید طوری که صورت شما همراه با کف دستانتان حرکت کند.
  • دهان خود را به شکل O باز کنید و فک خود را باز کنید تا صورت شما به کشیده‌ترین حالت ممکن برسد.
  • این وضعیت را به مدت ۵ ثانیه حفظ کنید و دو بار دیگر این حرکت را انجام دهید.

کشیدن چشم‌ها

اگر اطراف چشمان شما و ناحیه اطراف دهان و بینی دچار چروک‌های سطحی شده است می‌توانید با این حرکات ساده آن‌ها را از بین برده و چهره جوان‌تری داشته باشید:

  • شانه‌ها را به سمت پایین فشار دهید و یک بازوی خود را بالا بگیرید و همان بازو را روی سر خود بیندازید طوری که نوک انگشت شما به ناحیه گیجگاهی برسد.
  • با نوک انگشت خود به آرامی گیجگاه را بگیرید و به سمت بالا و عقب بکشید. سپس سر خود را به سمت شانه خم کنید.
  • این وضعیت را چند ثانیه حفظ کنید و به آرامی با دهان نفس بکشید.
  • همین کار را با طرف دیگر صورت و با بازوی دیگر خود انجام دهید.



فرم دادن به گونه‌ها

داشتن گونه‌های برجسته زیبایی چهره را چندین برابر کرده و باعث جوان‌تر شدن آن می‌شود. اگر احساس می‌کنید گونه‌های برجسته‌ای ندارید و صورتتان تخت و بی حالت به نظر می‌رسد نگران نباشید، این حرکات کمک می‌کند که گونه‌های شما فرم بهتری بگیرد و جذابیت چهره شما افزایش یابد:

  • بدون آن که دندان‌هایتان بیرون بیاید لبخند بزنید و با بالا دادن گوشه‌های دهان سعی کنید تا حد ممکن سعی کنید لب‌های خود را بیشتر نشان بدهید. شما با خندیدن با گوشه لب‌ها فشار مناسبی را به عضلات گونه وارد می‌کنید و باعث می‌شوید که این عضلات تقویت و برجسته شوند. اگر این حرکت را درست انجام داده باشید باید کمی سوزش و فشار در گوشه‌های دهان احساس کنید.
  • انگشتان سبابه خود را بالای دو گوشه دهان قرار دهید و محکم فشار دهید. سپس انگشتان را به آرامی به سمت بالا و با فشار زیاد روی گونه‌ها حرکت دهید تا به میانه عضلات گونه برسند.
  • با نوک انگشتان خود گونه‌ها را به سمت بالا و به طرف گوشه چشم‌ها فشار دهید. وقتی به بالای گونه‌ها رسیدید متوقف شوید و با فشار محکم، گونه‌ها را در محل خود نگه دارید.
  • بیست ثانیه این کار را ادامه دهید طوری که فشار را در گونه‌های خود حس کنید. مراقب باشید که انگشتانتان را زیاد از هم باز نکنید و عضلات گونه را گم نکنید.
  • برای فشار بیشتر انگشت وسط خود را نیز با انگشت سبابه همراه کنید و همچنان به لبخند زدن با دهان بسته ادامه دهید.
  • آرام باشید و این حرکت را دو بار دیگر تکرار کنید.
-حرکت-یوگا-برای-صورت-که-از-پیری-چهره-جلوگیری-می‌کند-2.jpg




بالا کشیدن ابروها
داشتن ابروهای بالا و کشیده باعث جوانی و زیبایی چهره است اما با افزایش سن به تدریج عضلات بالای ابرو ضعیف شده و ابروها پایین می‌آیند که باعث ایجاد چروک‌هایی در بالای چشم هم می‌شود. اما شما با حرکت یوگا برای صورت می‌توانید ابروهای خود را بدون نیاز به جراحی و تزریق بالا بکشید:

  • لبخند بزنید، نوک سه انگشت هر دست خود را زیر هر یک از ابروها بگذارید تا چشمانتان کاملا باز شود. همزمان با لبخند زدن سعی کنید اخم کنید تا در خلاف جهت انگشتانتان به ابروها نیرو وارد شود. این کار را ادامه داده و نفس عمیق بکشید.
  • حال پلک بالای خود را محکم ببندید و کره چشم را به سمت بالا حرکت دهید.
  • برای بیست ثانیه به این حالت بمانید و همزمان با لبخند زدن به تنفس عمیق ادامه دهید، سپس رها کنید. این حرکت را سه بار تکرار کنید.


بالا دادن گونه‌ها
با افزایش سن گونه‌ها به تدریج به سمت پایین آویزان می‌شوند و باعث ایجاد چروک‌های عمیق در سطح پوست می‌شوند. اما بالا دادن گونه‌ها با چند حرکت یوگا برای صورت از این اتفاق جلوگیری کرده و نه تنها باعث برجسته‌تر شدن لب بالا می‌شود بلکه جوانی و شادابی چهره را به آن باز می‌گرداند:

  • لبخند بزنید و دهانتان را به شکل یک O بزرگ و کشیده باز کنید.
  • لب بالا را روی دندان‌های بالایی خود بکشید و همزمان لبخند بزنید تا گونه‌ها به سمت بالا کشیده شوند. انگشت سبابه خود را به آرامی زیر چشم و بالای گونه‌ها فشار دهید و گونه‌ها را رها کنید تا به فرم طبیعی خود برگردند.
  • دوباره با گوشه لب‌ها لبخند بزنید تا گونه‌ها برجسته شوند. سعی کنید گونه‌ها را همزمان با لبخند زدن به سمت چشمان خود حرکت دهید. این حرکت را ده بار تکرار کنید.
  • انگشت سبابه خود را در فاصله دو سانتی‌متری صورت بگیرید و سعی کنید گونه‌ها را با لبخند زدن به انگشت خود برسانید. بیست ثانیه به همین حالت باقی بمانید سپس عضلات را شل کنید.
  • این حرکت را سه بار تکرار کنید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
خانم‌هایی که پوست عالی و بی‌نقص دارند این کارها را انجام می‌دهند

%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D9%86%D9%82%D8%B5-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF-1-755x482.jpg

داشتن یک پوست عالی و بی‌نقص آرزوی همه خانم‌ها است و بسیاری از خانم‌ها و حتی آقایان برای رسیدن به این آرزو تلاش زیادی می‌کنند و هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شوند در حالی که معمولا به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند و همیشه با یک پوست عالی و بی‌نقص فاصله زیادی دارند. اما برخی افراد (افراد واقعی و نه مدل‌ها و بازیگران و ستارگان) همیشه پوست زیبا و بی‌نقصی دارند طوری که گویی با چنین پوستی متولد شده‌اند و برای داشتن آن هیچ تلاشی نکرده‌اند، اما واقعیت چیز دیگری است، داشتن پوست عالی و بی‌نقص اگرچه نیاز به هزینه‌های گزافی ندارد اما بدون تلاش کردن هم به دست نمی‌آید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز خواهید خواند که خانم‌هایی که پوست عالی و بی‌نقص چه کارهایی برای رسیدن به این هدف انجام داده‌اند.


این نکته را به خاطر داشته باشید که داشتن پوست عالی و بی‌نقص ارتباطی با آرایش کردن ندارد و تنها با آرایش کردن نمی‌توان یک پوست عالی و بی‌نقص داشت. نقش آرایش تنها تاکید روی زیبایی‌های چهره و محو کردن اشکالاتی است که ممکن است در صورت شا وجود داشته باشد در نتیجه شما نباید انتظار داشته باشید که بتوانید با آرایش و پوشاندن چهره با انواع کرم پودر و کانسیلر یک پوست عالی و بی‌نقص داشته باشید. گام اول در زیبایی تامین سلامت و شادابی پوست و حفظ جوانی آن است که تحت شرایط خاص و با مراقبت‌های خاصی به دست می‌آید و شما می‌توانید این مراقبت‌ها را از کسانی که پوست عالی و بی‌نقص دارند یاد بگیرید و در برنامه روزانه خود بگنجانید. در ادامه با پنج مورد از کارهایی که خانم‌های با پوست عالی و بی‌نقص همیشه انجام می‌دهند و رعایت می‌کنند آشنا خواهید شد.

-که-پوست-عالی-و-بی‌نقص-دارند-این-کارها-را-انجام-می‌دهند-3.jpg


آن‌ها همیشه و در همه حال از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت می‌کنند
حتما شما هم بارها و بارها درباره ضرورت استفاده از ضدآفتاب شنیده‌اید و می‌دانید که باید از ضدآفتاب استفاده کنید. این همه تاکید حتما یک دلیل مهم دارد و آن هم آسیبی است که تابش نور خورشید به پوست شما می‌رساند. اصولا استفاده از ضدآفتاب کار دشواری نیست و وقت زیادی را از ما نمی‌گیرد اما بسیاری از ما به دلیل تنبلی و یا دلایل دیگر استفاده از این ماده مهم را در مراقبت پوست خود جدی نمی‌گیریم و ناخواسته باعث آسیب‌های جبران ناپذیری به پوست خود می‌شویم. احتمالا می‌دانید که اشعه‌های مضر موجود در نور خورشید نه تنها یکی از علل اصلی پیری پوست و از بین رفتن حالت کشسانی آن است بلکه باعث ایجاد سرطان پوست هم می‌شوند. در حالی که استفاده منظم و دائمی از ضدآفتاب می‌تواند مانع از چروک‌های پوستی شده و خطر سرطان را به صفر کاهش دهد.

کارشناسان توصیه می‌کنند که در هر فصل و هر شرایطی حتی در روزهای ابری از ضدآفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید تا اثر آن از بین نرود که این فاصله در هوای گرم به دلیل تعریق و تشدید تابش نور خورشید باید کمتر شود. فرمول‌های جدید ضدآفتاب کیفیتی عالی دارند و ایرادات ضدآفتاب‌های قدیمی مثل سفید شدن و سنگین شدن پوست در آن‌ها وجود نادرد در نتیجه شما هیچ بهانه‌ای برای استفاده نکردن از ضدآفتاب ندارید. حتما ضدآفتاب را روی تمام صورت و دست و قسمت‌هایی که در معرض تابش نور خورشید قرار دارد بزنید و حتی وقتی در فضای بسته مثل داخل خودرو تحت تابش نور خورشید قرار می‌گیرید از ضدآفتاب استفاده کنید یا حداقل پوست خود را با کلاه و لباس مناسب بپوشانید.

-که-پوست-عالی-و-بی‌نقص-دارند-این-کارها-را-انجام-می‌دهند-4.jpg


آن‌ها به اهمیت خواب در داشتن یک پوست عالی و بی‌نقص آگاه هستند
شب هنگام، مهم‌ترین زمان برای بازسازی پوست است و اگر شما این زمان را با بیدار ماندن از دست بدهید باید منتظر آسیب‌های پوستی متعددی باشید. ریتم شبانه روزی بدن ما طوری تنظیم شده است که برای فعالیت در صبح زود آماده باشد به همین دلیل تمرکز بدن روی فعالیت‌هایی مثل گوارش و … در طول شب کاهش می‌یابد تا انرژی برای روز بعد ذخیره شود. در مقابل، فعالیت‌های بازسازی سلول‌های بدن در طول شب انجام می‌شوند و آسیب‌هایی که در طول روز به بدن وارد شده است در این زمان ترمیم می‌شود. در نتیجه اگر شما خواب کافی دریافت نکنید ممکن است بدن شما فرصت بازسازی کامل خود از جمله پوست را نداشته باشد و این کمبود به صورت تیرگی زیر چشم و تسریع فرآیند پیری خود را نشان دهد.

عامل دیگری که با کمبود خواب مرتبط است و می‌تواند روی پوست شما اثر منفی بگذارد هورمون کورتیزول است. وقتی کمبود خواب دارید سطح هورمون کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد و این هورمون که همان هورمون استرس است، تاثیر مستقیمی روی فعالیت غدد چربی گذاشته و باعث چرب شدن پوست شما و بسته شدن روزنه‌های پوستی می‌شود و آکنه‌ها از همین جا به وجود می‌آیند. پس اگر برای زیبایی و سلامت پوست خود ارزش قائل هستی باید برای خواب به خصوص خواب شبانه اهمیت زیادی قائل باشید و آن را فدای هیچ چیز دیگری مثل کار و تلویزیون و مهمانی و … نکنید.



آن‌ها از خود در مقابل استرس و عوامل آسیب زا محافظت می‌کنند
اگر بدانید استرس چه بلایی بر سر پوست شما می‌آورد احتمالا دچار استرس خواهید شد! اما این کار را نکنید چون استرس یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی پوست شما اثر منفی می‌گذارد. استرس باعث افزایش سطح هورمون‌هایی مثل کورتیزول و آدرنالین می‌شود. این هورمون‌ها پاسخی نسبت به استرس هستند تا میزان حساسیت بدن را نسبت به عوامل محیطی افزایش دهند و این افزایش حساسیت به معنای حساس شدن پوست شما و بدتر شدن مشکلاتی مثل آکنه، اگزما و رزاسه است. حذف استرس از زندگی ممکن نیست و با زندگی مدرن ما هر روز با حجم زیادی از استرس سروکار داریم اما ما می‌توانیم میزان حساسیت خود را به عوامل محیطی کاهش دهیم و با عوامل استرس زا مقابله کنیم.

برای کاهش دادن سطح استرس سعی کنید تمام زندگی خود را در کار خلاصه کنید و مدتی را هم به فعالیت‌هایی اختصاص دهید که به آن علاقه دارید مثل کارهای هنری، ورزش و موسیقی‌های آرامش بخش. در کنار رسیدگی به علایق، برخی فعالیت‌ها مثل یوگا، مدیتیشن و ورزش می‌توانند سطح استرس و هورمون‌های مرتبط با آن را کاهش دهند. اگر می‌خواهید آرامش بیشتری داشته باشید هر روز سه دقیقه سر خود را به سمت پایین آویزان کنید، این کار کمک می‌کند که جریان خون در سر و صورت شما بیشتر شود و چهره شما درخشش و زیبایی بیشتری پیدا کند.

-که-پوست-عالی-و-بی‌نقص-دارند-این-کارها-را-انجام-می‌دهند-5.jpg


آن‌ها به اندازه کافی ماهی و سبزیجات مصرف می‌کنند
بارها گفته‌ایم که تغذیه نقش مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارد و کسانی که پوست صاف و شادابی دارند به خوبی به این نکته واقف هستند. “شما همانی هستید که می‌خورید” یکی از ضرب المثل‌های رایج در مراقبت پوست و سلامت بدن است و به خوبی اهمیت تغذیه را نشان می‌دهد، اگر غذاهای سالم و خوب بخورید پوستی سالم و خوب خواهید داشت اما اگر غذاهای ناسالم و بد بخورید پوستتان بد و ناسالم خواهد شد. پس بهتر است در غذاهایی که می‌خورید تجدید نظر کرده و یک **** غذایی خوب و سالم که پر از میوه‌ها و سبزیجات و گوشت ماهی باشد برای خود انتخاب کنید.

**** غذای مدیترانه‌ای یکی از بهترین ****‌های غذایی است که مناسب‌ترین مواد مغذی را به پوست می‌رساند. این رژی غذایی حاوی موادی مثل چربی‌های مفید (روغن زیتون و روغن ماهی)، آنتی اکسیدان‌ها (سبزیجات سبزبرگ) و همچنین میوه‌های مفید سرشار از ویتامین است که بهترین اثر را بر پوست شما دارند و سلامت و زیبایی آن را تضمین می‌کنند. در کنار این **** سالم مصرف آب را فراموش نکنید و همیشه قبل از این که تشنه شوید آب بخورید چون تشنه شدن به معنای آن است که بدن شما آب زیادی از دست داده است و خشک شدن بدن قبل از هرچیزی خود را با خشک شدن و مات شدن پوست نشان می‌دهد.

-که-پوست-عالی-و-بی‌نقص-دارند-این-کارها-را-انجام-می‌دهند-2.jpg


آن‌ها از محصولات مناسبی برای داشتن پوست عالی و بی‌نقص استفاده می‌کنند
لازم نیست حتما از گران‌ترین محصولات برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید اما محصولاتی که به کار می‌برید باید شرایط خاصی داشته باشند و همه نیازهای پوست شما را تامین کنند. محصولاتی که حاوی ویتامین سی، اسیدهای هیدروکسی، آنتی اکسیدان و رتینول باشد بهترین گزینه برای مراقبت از پوست شما است و می‌تواند ظاهر پوست را بهتر کرده و علائم پیری را از بین ببرد. حتما از نوع مناسب لایه بردار استفاده کنید یعنی نوعی که پوست شما را درخشان و شفاف می‌کند و نه قرمز و ملتهب و آن را هر هفته به کار ببرید.

هرگز با آرایش نخوابید و فراموش نکنید که دستمال‌های پاک کننده آرایش چربی باقیمانده از آرایش را پاک نمی‌کنند و پوست شما حتما به شستشو نیاز دارد و حتما باید با شوینده مناسب و یا آب میسلار صورت خود را کاملا پاک کنید در غیر این صورت باقیمانده آرایش و آلودگی‌های روی پوست نه تنها همان شب باعث آسیب به پوست می‌شود بلکه در روز‌های بعد نیز از طریق روبالشی به پوست شما مالیده می‌شود. با رعایت این نکات شما می‌توانید مطمئن باشید که پوست بهتر و سالم‌تری خواهید داشت و باید در این راه صبور باشید، فراموش نکنید همان طور که کارشناسان آرایشی می‌گویند راه رسیدن به یک پوست عالی و بی‌نقص مثل یک دوی استقامت است و نه دوی سرعت.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
پنج اشتباه در مراقبت از مو که باعث آسیب به موها می‌شود

%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF--755x482.jpg

کارشناسان پوست و مو و زیبایی توصیه‌های زیادی برای مراقبت از مو دارند که شما هم احتمالا آن‌ها را رعایت می‌کنید و از اشتباه در مراقبت از مو اجتناب می‌کنید، مثلا شما سشوار کشیدن را محدود کرده‌اید، از ابزارهای حرارتی به ندرت استفاده می‌کنید، نرم کننده و ماسک مو را مرتب استفاده می‌کنید و همه نکاتی را که برای داشتن موهای زیبا و سالم توصیه می‌شود رعایت می‌کنید اما موهای شما با موهای ایده‌آلی که آرزویش را داری تفاوت زیادی دارد. علت چیست؟ کدام اشتباه در مراقبت از مو مانع از داشتن موهای سالم و بی‌نقص می‌شود؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز پنج اشتباه در مراقبت از مو را که ناخواسته باعث آسیب به موها و خراب شدن حالت موها می‌شوند بیان می‌کنیم و در انتها نیز با نکات مهمی که باید در مراقبت از موهای نازک باید رعایت کنید بیان خواهیم کرد.


اولین اشتباه در مراقبت از مو : استفاده از سولفات
اگر موهای شما وز می‌شود و همیشه خشک است و شما راه‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید اما نتیجه‌ای نگرفته‌اید باید سولفاتی را که در ترکیب شامپوی شما وجود دارد مقصر بدانید. بسیاری از شامپوها حاوی سولفات هستند چون این ماده موها را کاملا تمیز می‌کند و حس خوبی پس از شستشوی مو به شما می‌دهد اما همین ماده با از بین بردن چربی و رطوبت محافظی که روی موها وجود دارد باعث خشکی و وز شدن آن‌ها می‌شود. پس اگر موهای شما خشک و وز است حتما ترکیب شامپوی خود را به دقت نگاه کنید و در صورت وجود سولفات از یک شامپوی دیگر که فاقد این ماده باشد استفاده کنید، این نکته به خصوص برای افرادی که موهای فر دارند حتما توصیه می‌شود.

-اشتباه-در-مراقبت-از-مو-که-باعث-آسیب-به-موها-می‌شود-5.jpg


دومین اشتباه در مراقبت از مو : استفاده از کلاه در حمام
بسیاری از خانم‌ها هنگام حمام کردن عادت دارند از کلاه مخصوص حمام استفاده کنند، این کلاه که از جنس پلاستیک است موها را از خیس شدن حفظ می‌کند و با وجود آن نیازی به خشک کردن و سشوار کشیدن موها پس از حمام وجود ندارد. البته این کلاه زمانی کاربرد دارد که نخواهید موهایتان را بشویید اما اگر از آن استفاده کرده‌ باشید احتمالا احساس کرده‌اید که پس از برداشتن کلاه، موها بی‌حالت می‌شوند چون بر اثر گرمای حمام موها عرق کرده و به کف سر می‌چسبند و نیاز به سشوار کشیدن و حتی شستشو پیدا می‌کنند. اما واقعا ضرورتی برای استفاده از این کلاه‌ها وجود ندارد و شما برای جلوگیری از خیس شدن موها می‌توانید از یک حوله نخی استفاده کنید، حوله را دور موها بپیچید و از رطوبتی که موها در حمام جذب کرده‌اند برای حالت دادن آن‌ها پس از حمام کمک بگیرید.

سومین اشتباه در مراقبت از مو : استفاده نکردن از شامپوهای پاک کننده
حتما شما هم مثل بسیاری از خانم‌ها به شامپوهای حالت دهنده و نرم کننده‌ها و ماسک مو علاقه خاصی دارید چون این مواد باعث می‌شوند موهای شما پس از حمام برق و خوش حالت به نظر برسند. اما شستن موها با این شامپوها به طور مکرر باعث می‌شود که مقدار زیادی مواد اضافی و چربی روی موها و کف سر شما انباشته شود و موها آسیب ببینند. به همین دلیل لازم است که حداقل هر هفته یک بار از شامپوهای پاک کننده Clarifying برای شستشوی موهای خود بهره ببرید. این شامپوها ترکیباتی دارند که باعث تمیزی موها و کف سر شده و همه آلودگی‌ها را از آن می‌زدایند. البته فراموش نکنید که هر نوع مویی شامپوی پاک کننده مخصوص خود را دارد ولی نباید بیش از یک یا دوبار در هفته از آن استفاده کنید.

-اشتباه-در-مراقبت-از-مو-که-باعث-آسیب-به-موها-می‌شود-1.png


چهارمین اشتباه در مراقبت از مو : استفاده از اکسسوری‌های نامناسب برای بستن مو
همه ما در طول روز موهای خود را جمع می‌کنیم و با کش می‌بندیم اما کارشناسان توصیه می‌کنند که شب‌ها حتما این کار را انجام دهید و موها را بالای سر جمع کنید تا هم حالت موها دوام بیشتری داشته باشد و هم موها در طول شب گره نخورند. اما کش‌های کوچک و نازک فشار زیادی به مو وارد کرده و باعث شکستن تارهای موی شما می‌شوند در حالی که کش‌های بزرگ و پارچه‌ای با وجود این که موها را به خوبی نگه می‌دارند این فشار را خنثی می‌کنند و مانع از آسیب به موها می‌شوند. پس به تصور این که کش موی پارچه‌ای مخصوص دختربچه‌ها است با کش‌های لاستیکی و نازک به موهای خود صدمه نزنید.

پنجمین اشتباه در مراقبت از مو : تمیز نکردن سشوار
احتمالا شما تاکنون نمی‌دانستید که سشوار هم به تمیز کردن نیاز دارد اما بهتر است بدانید که سشوار در طول استفاده موها و گرد و خاک و آلودگی‌های مختلف را به خود جذب می‌کند که این چیزها باعث خرابی پره و موتور سشوار شده و باعث می‌شود حرارت آن زیاد و کم شود و به موهای شما آسیب وارد کند. علاوه بر این، همین آلودگی‌ها مستقیما به موهای شما وارد شده و آن‌ها را کثیف می‌کند. پس لازم است که دفترچه راهنمای سشوار خود را به دقت بخوانید و هر چند وقت یک بار آن را باز کرده و با یک برس یا مسواک کهنه تمیز کنید.

-اشتباه-در-مراقبت-از-مو-که-باعث-آسیب-به-موها-می‌شود-6.jpg


نکات مهم در مراقبت از موهای نازک و کم حجم
شستشوی موهای نازک: از آن‌جایی که موهای نازک قطر کمتری دارند در نتیجه تعداد موها در واحد سطح بیشتر است و با دانستن این که هر ساقه مو یک غده چربی مخصوص خود دارد می‌توان فهمید که چرا موهای نازک بیشتر و سریع‌تر چرب می‌شوند. موهای نازک را باید سه تا چهار بار در هفته با شامپوهایی که ترکیب حجم دهنده داشته باشد بشویید. شامپوی مورد استفاده شما باید سبک باشد تا باعث افزایش وزن موها نشوند و ریشه موها بتوانند به سمت بالا حالت بگیرند.

مدل مناسب برای کوتاه کردن موهای نازک: اگر موهای نازک و کم حجمی دارید بهتر است هر هشت تا ده هفته یک بار یکی دو سانتی‌متر از نوک آن‌ها را کوتاه کنید چون موهای نازک ضعیف‌تر و شکننده‌تر بوده و نسبت به ایجاد موخوره مستعد هستند. اگر به دنبال مدلی هستید که موهای شما را حجیم‌تر نشان دهد بهتر است به جای مدل‌های یکدست سراغ مدل‌های چند لایه بروید. موهای چند لایه راحت‌تر روی هم حرکت می‌کنند و حالت بهتری می‌گیرند در نتیجه موهای شما حجیم‌تر به نظر می‌رسد و نیاز به رسیدگی زیادی هم ندارد.

رنگ کردن موهای نازک: اگر موهای سفید دارید هر شش هفته یک بار باید رنگ مو را ترمیم کنید و این ترمیم را با رنگی که نزدیک به رنگ طبیعی موهای شما است انجام دهید. اما برای ایجاد حجم در موها بهتر است از رنگی استفاده کنید که روشن و جذاب باشد تا موهای شما را پرتر و زنده‌تر نشان دهد. موهای نازک زود رنگ را به خود جذب می‌کنند و نتیجه کار معمولا از چیزی که انتظار دارید تیره‌تر خواهد شد، پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید اما سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که نیاز به دکلره کردن مو نداشته باشد چون دکلره موها را ضعیف کرده و باعث کاهش حجم مو می‌شود.

-اشتباه-در-مراقبت-از-مو-که-باعث-آسیب-به-موها-می‌شود-3.jpg


استایل و آرایش مناسب برای موهای نازک: دردسر اصلی در استایل و آرایش موهای نازک، ایجاد حجم در موها است که برای این کار بهتر است از اسپری‌های حجم دهنده و بافت دهنده مثل اسپری نمک استفاده کنید. اگر قصد سشوار کشیدن موها را دارید بهتر است از برس‌هایی که سر گرد دارند و جنس موهای آن‌ها ترکیبی از الیاف طبیعی و نایلونی است برای حالت دادن و حجم دادن موها استفاده کنید. موها را طوری حالت دهید که ریشه آن‌ها به سمت بالا قرار بگیرد و موها به کف سر نچسبند، به این ترتیب موها حجیم‌تر به نظر می‌رسند و مدل موهای شما ماندگارتر و زیباتر خواهد شد.

یک نکته کلیدی: موهای نازک مستعد چرب شدن هم هستند اما شستشوی مکرر و شامپو زدن آن‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.شامپوی خشک در این شرایط راه نجات شما است اما استفاده از این شامپو هم دردسرهای خاص خود را دارد، کارشناسان توصیه می‌کنند شامپوی خشک را شب‌ها روی مو بزنید تا این ماده فرصت کافی برای جذب چربی روی مو داشته باشد و حالت پودری آن تا صبح از بین برود. با این کار هم موها تمیزتر به نظر می‌رسند و هم حالت و بافت مناسبی به خود می‌گیرند. بهتر است از شامپوهایی که حاوی پودر تالک یا سیلیکا هستند استفاده نکنید چون این پودرها روزنه‌های پوست را می‌بندند و باعث ایجاد جوش در کف سر و ریزش مو می‌شوند.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
بهترین روغن برای پوست شما بر اساس جنس آن کدام است؟

%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%AC%D9%86%D8%B3-%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F-1-755x482.png

استفاده از روغن‌های طبیعی یکی از روش‌های مناسب و بی‌ضرر برای درمان مشکلات پوستی است که از گذشته‌های دور رایج بوده است. روغن‌های گیاهی انواع مختلفی دارند و پیدا کردن بهترین روغن برای پوست در میان آن‌ها کار ساده‌ای نیست به همین دلیل لازم است که در درمان پوستتان با این روغن‌ها خودسرانه عمل نکنید و از مشورت کارشناسان و متخصصان بهره مند شوید. امابهترین روغن برای پوست شما چیست؟ پاسخ به این سوال به جنس پوست شما بستگی دارد یعنی اگر نوع پوست خود و مشکلات آن را بشناسید پیدا کردن بهترین روغن برای درمان و زیباتر کردن آن هم کار ساده‌ای خواهد بود. شما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بهترین روغن برای پوست خود را بر اساس جنس آن خواهید شناخت و در ادامه نیز با یکی از بهترین روغن‌های مفید برای پوست آشنا خواهید شد.


بهترین روغن برای پوست خشک
پوست خشک از مشکلات رایجی است که به خصوص در فصل‌های سرد شدیدتر می‌شود و می‌تواند عوارض زیادی روی پوست داشته باشد. چیزی که پوست خشک به آن نیاز دارد تامین رطوبت و تقویت لایه‌های بیرونی پوست برای نگه داشتن این رطوبت است. استفاده از مرطوب کننده تا حدی می‌تواند این رطوبت را تامین کند اما نه به اندازه‌ای که مشکل خشک بودن پوست را درمان کند. در این شرایط روغن‌های گیاهی می‌توانند به شکل بهتر و عمیق‌تری به پوست رطوبت رسانی کرده و لایه‌های بیرونی آن را تقویت کنند تا رطوبت داخل آن به مدت بیشتری حفظ شود. این روغن‌ها اگر حاوی مواد مفید و مغذی هم باشند اثر بیشتر و بهتری خواهند داشت. روغن دانه آلو (که از نوع خاصی از آلو به دست می‌آید) یکی از بهترین روغن‌ها برای پوست خشک است و حتی از روغن آرگان هم قوی‌تر است، دیگر روغن‌هایی که برای پوست خشک مفید هستند عبارتند از روغن سنجد تلخ، روغن بادام و روغن گل گاو زبان.

-روغن-برای-پوست-شما-بر-اساس-جنس-آن-کدام-است؟-6.jpg


بهترین روغن برای پوست چرب
داشتن پوست چرب یکی از مشکلاتی است که نیاز به تشخیص ندارد و هر کسی که پوست چربی دارد قطعا از مشکل خود آگاه است، گاهی تنها یکی دو ساعت پس از شستن پوست شما احساس چربی و سنگینی در آن دارید و پوستتان براق و چرب به نظر می‌رسد. اما چطور می‌توان این مشکل را حل کرده و ترشح چربی را در سطح پوست کاهش داد؟ شاید به نظر منطقی نرسد ولی استفاده از روغن‌های گیاهی می‌تواند ترشح چربی را در پوست شما کاهش داده و حتی آکنه را نیز (که در پوست‌های چرب شایع است) درمان کند. روغن‌های گیاهی حای ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مفیدی هستند که پوست را یکدست و متعادل کرده و رطوبت مورد نیاز آن را تامین می‌کنند در نتجه غدد چربی نیازی به ترشح اضافی ندارند و چربی زیادی روی پوست شما ترشح نخواهد شد. با این تغییر، روزنه‌های پوستی نیز تمیز شده و از بروز آکنه جلوگیری می‌شود. بهترین روغن برای پوست چرب باید سبک باشد تا به سرعت جذب شده و پوست را چرب نکند همچنین باید آبرسان و حاوی مواد مغذی باشد تا میزان چربی را در پوست کنترل کند. روغن درخت چای، روغن بائوباب، روغن اسطوخودوس و روغن میخک این ویژگی‌ها را دارند.

-روغن-برای-پوست-شما-بر-اساس-جنس-آن-کدام-است؟-3.jpg


بهترین روغن برای پوست مختلط
افرادی که پوست مختلف دارند هم با مشکلات پوست چرب و هم مشکلات پوست خشک دست به گریبان هستند، پوست این افراد در قسمت گونه (و گاهی چانه) خشک یا معمولی و در بقیه قسمت‌ها به خصوص روی پیشانی و بینی و اطراف آن چرب است. این افراد هم با چربی اضافی پوست خود روی پیشانی و اطراف بینی درگیر هستند و هم پوست آن‌ها در قسمت گونه‌ها پوسته پوسته و ملتهب می‌شود. بیشتر افرادی که پوست ملتهب دارند دچار آکنه و التهاب پوستی هم هستند و باید از موادی روی پوست خود استفاده کنند که این مشکلات را کاهش دهد. روغن مارولا بهترین روغن برای پوست مختلط است که می‌تواند همه این مشکلات را به خوبی برطرف کند. چون روغن مارولا مولکول‌های بسیار ریزی دارد که به سرعت جذب پوست می‌شود و ازم نیست نگران چرب شدن ظاهر پوست خود باشید. علاوه بر این روغن مارولا اثر ضدباکتری هم دارد و از بروز آکنه پیشگیری می‌کند. این روغن رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کند و با اثر ضدالتهاب خود از قرمز شدن و ملتهب شدن قسمت‌های خشک پوست پیشگیری می‌کند.

-روغن-برای-پوست-شما-بر-اساس-جنس-آن-کدام-است؟-1.jpg


روغن دانه گل رز و همه چیزهایی که باید درباره آن بدانید
میوه گل رز میوه‌ای است که از بوته گل رز به دست می‌آید و گل‌های رز در واقع شکوفه‌های آن به شمار می‌روند. این میوه در پزشکی کاربرد زیادی دارد و چای میوه گل رز از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در طب سنتی به شمار می‌رود. اما این میوه دانه‌هایی در خود دارد که تحت عنوان دانه گل رز شناخته می‌شوند و روغنی که از این دانه‌ها گرفته می‌شود اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده است چون میراندا کر مدل سابق ویکتوریا سیکرت اعلام کرده است که زیبایی پوست خود را مدیون روغن دانه گل رز است. این روغن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب مفید است که می‌توانند همه مشکلات پوستی را درمان کنند و پوستی صاف و شاداب به شما بدهند. بهتر است بدانید که دانه گل رز از گل رز رسیده به دست نمی‌آید بلکه این دانه از میوه دو نوع گل رز وحشی حاصل می‌شود و از دانه هر نوع گل رزی نباید انتظار این خواص فوق العاده را داشته باشید.

-روغن-برای-پوست-شما-بر-اساس-جنس-آن-کدام-است؟-5.jpg


روغن دانه گل رز حاوی ویتامین‌های A و C و آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چربی است که برای مرطوب نگه داشتن پوست بسیار ضروری هستند در نتیجه این روغن بهترین روغن برای پوست حساس و خشک به شمار می‌رود چون با ترکیبات و مواد مغذی نارنجی رنگی که در خود دارد باعث درخشان شدن و مرطوب شدن پوست‌های کدر و مات می‌شود بدون آن که روزنه‌های پوستی را ببندد و باعث ایجاد آکنه شود. روغن دانه گل رز فواید بسیار زیادی دارد که محدود به درخشان کردن و مرطوب کردن پوست نیست بلکه این روغن می‌تواند جای زخم ناشی از آکنه را نیز درمان کند. پس اگر پوست مستعد آکنه با چندین جای زخم دارید اضافه کردن روغن دانه گل رز به برنامه مراقبت از پوست شما می‌تواند مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. اما اگر مشکل خاصی در پوست خود ندارید باز هم می‌توانید از فواید عالی این روغن از جمله مقابله با عوامل محیطی آسیب‌زا و جلوگیری از پیری بهره مند شوید. این فواید به دلیل وجود اسید چرب موسوم به GLA است که باعث تقویت پوست شده و سلامت آن را تضمین می‌کند.

-روغن-برای-پوست-شما-بر-اساس-جنس-آن-کدام-است؟-2.jpg


حال این سوال پیش می‌آید که چطور باید از این روغن مفید و عالی برای پوست استفاده کنیم؟ اگر قصد از بین بردن جای جوش و زخم روی پوست خود را دارید با یک گوش پاک کن این روغن را روی قسمت‌های مورد نظر بمالید. اما برای یکدست شدن پوست و از بین رفتن لک‌های پوستی می‌توانید آن را روی همه قسمت‌ها بزنید و از ویژگی‌های ضدالتهاب و مرطوب کننده آن بهره مند شوید. روغن دانه گل رز یک روغن رقیق است که به سرعت جذب می‌شود و حالت چرب به پوست و مو نمی‌دهد و شما می‌توانید از آن برای درمان وز موها هم بهره ببرید. اگر می‌خواهید از پوست خود در مقابل عوامل آسیب‌زای محیطی مثل آلودگی‌ها حفاظت کنید هر روز صبح این روغن را روی پوست بزنید، این روغن حاوی امگا۶ است که اثر آنتی اکسیدانی قوی دارد که انعطاف پذیری پوست را تقویت کرده و آن را از آلودگی‌ها و اشعه‌های خورشید محافظت می‌کند.

-روغن-برای-پوست-شما-بر-اساس-جنس-آن-کدام-است؟-1.jpg


منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
فواید چای علف لیمو برای سلامتی انسان چیست؟

%DA%86%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D9%85%D9%88%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B3-755x482.jpg

علف لیمو یک گیاه دارویی بومی سریلانکا و جنوب هند است اما در بسیاری از کشورهای سراسر دنیا رشد می‌کند. ساقه‌های گیاه یک ماده تشکیل رایج در آشپزی آسیایی هستند، اما می‌توان آن را دم کرد و چای علف لیمو را به عنوان دمنوش مصرف کرد. برگهای بلند این گیاه شبیه به علفهای دریایی است. در حالی که ۵۵ نوع علف لیمو وجود دارد، تنها هند شرقی و هند غربی واریته‌هایی دارد که مناسب آشپزی هستند.

محققان متعددی به فواید سلامتی و دارویی نوشیدن چای علف لیمو علاقه مند هستند. در این مطلب ما به برخی از مزایای بهداشتی این چای که ممکن است داشته باشد نگاهی انداخته‌ایم و مدارک حاوی این ادعاها را در نظر بگیریم.

فواید چای علف لیمو
بسیاری از مردم بر این باورند که چای علف لیمو فواید چند گانه برای سلامتی دارد، اما محققان هنوز مطالعات کافی در مقیاس گسترده برای اثبات این فواید انجام نداده‌اند.

پزشکان می‌دانند که این چای می‌تواند به مبارزه با رادیکالهای آزاد کمک کند، در نتیجه بروز التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. علف لیمو حاوی ترکیبات مبارزه با التهاب همچون کلروژنیک اسید، ایزواورینتین و سوئرتی جاپونین است.

التهاب عامل بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله درد و بیماری قلبی است. به عنوان مثال علف لیمو می‌تواند یک نوشیدنی مفید برای افراد باشد تا آن را به **** غذایی‌ شان اضافه کنند.

در زیر هفت مزیت دیگر که می‌توان از نوشیدن علف لیمو بدست آورد، آورده شده است.
-علف-لیمو.jpg


رفع اضطراب
بسیاری از افراد چای داغ را برای ریلکس شدن استفاده می‌کنند اما علف لیمو ممکن است خواص کاهش دهنده اضطراب بیشتری داشته باشد. با توجه به تحقیقات مرکز سرطان اسلوان کترینگ، بوییدن علف لیمو ممکن است به افراد دارای اضطراب کمک کند. اگر چه بعضی از افراد اخیرا اسانس روغنی علف لیمو را برای کاهش استرس و اضطراب بخور می‌دهند اما محققان نیاز به شواهد بیشتری برای پذیرفتن این خاصیت دارند.

کاهش کلسترول
با توجه به تحقیقی منتشر شده در مجله تحقیق و تکنولوژی دارو مصرف کردن عصاره علف لیمو باعث کاهش کلسترول در حیوانات می‌شود. این تحقیق اشاره می‌کند که این واکنش وابسته به میزان دوز مصرفی است. این بدان معنی است که مقادیر بالاتر علف لیمو ممکن است کلسترول را به میزان بیشتری کاهش دهد.

جلوگیری از عفونت
با توجه به کار انجام شده در مرکز سرطان اسلوان کترینگ، نتایج تحقیق نشان می‌دهد که علف لیمو ممکن است تا حدودی توانایی جلوگیری از عفونت را داشته باشد.

به عنوان مثال، این گیاه به نظر می‌رسد که باعث کاهش بروز برفک می شود که یک عفونت قارچی است که در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف مثل افراد مبتلا به HIV بروز می‌کند.

تقویت سلامت دهان
در بسیاری از کشورهایی که علف لیمو گیاه بومی آن منطقه است، افراد ساقه‌های علف لیمو را براشته و روی آنها دندان می‌زنند تا به این روش سلامت دندانها را بیشتر کرده و دهان خود را تمیز نگه دارند.

مجله شیمی غذا با انتشار تحقیقی این یافته‌ها را ثابت کرد. نویسندگان ۱۲ گیاه دارویی را مورد توجه قرار دادند و دریافند که عصاره علف لیمو یکی از مستعدترین مواد برای جلوگیری از رشد باکتری در نمونه‌های آزمایشگاهی است. آنها از باکتریهایی استفاده کردند که موجب تخریب در دهان می‌شوند از جمله streptococcus sanguinis.

کاهش درد
با توجه به یک تحقیق، علف لیمو ممکن است قادر به مسدود کردن درد باشد. این بدان معنی است که نوشیدن چای علف لیمو بطور بالقوه می‌تواند از احساس درد جلوگیری کند.

افزایش سطح گلبولهای خون
نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که نوشیدن دمنوش علف لیمو به مدت ۳۰ روز می‌تواند باعث افزایش غلظت هموگلوبین، افزایش حجم سلول خونی و تعداد گلبولهای قرمز در بدن شود.

محققان در ابتدا تستها را روی ۱۰۵ در روز نخست، پس از ۱۰ روز و پس از ۳۰ روز در طی تحقیق، گرفتند. آنها نتیجه گرفتند که نوشیدن چای علف لیمو تولید گلبولهای قرمز خون را افزایش می‌دهد. در حالی که آنها مشخص نکردند که دقیقا چه دوزی این فواید را دارد، اما نشان دادند که خواص آنتی اکسیدانی چای می‌تواند نقش مهمی بازی کند.

رفع نفخ
نوشیدن چای علف لیمو می‌تواند اثرات مدر داشته باشد که به معنای است که کلیه‌ها را برای آزاد کردن ادرار بیش از حد معمول، تحریک کند.

با توجه به یک تحقیق در مقیاس کوچک در مجله تغذیه ، نوشیدن چای علف لیمو خروج ادرار را بیش از نوشیدنیهای دیگر افزایش می‌دهد. این اثر دیورتیک روی بدن می‌تواند در مواردی که احتباس آب منجر به نفخ می‌شود، مفید باشد. این شایعترین علامت سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است.

نحوه مصرف چای علف لیمو
بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی و سلامتی چای علف لیمو را می‌فروشند البته شما همچنین می‌توانید آن را از سایتهای معتبر اینترنتی به صورت انلاین دریافت کنید. البته در بسیاری از موارد این چای که بصورت کیسه‌ای و بسته بندی شده است با چای سبز ترکیب می‌شود تا از خواص این دو چای فوق العاده به طور همزمان بهره برداری شود. شما همچنین می‌توانید شاخه‌های خشک آن را از بعضی از فروشگاه‌های آنلاین یا عطاریها خریداری کنید. برای استفاده از نوع تازه آن به این شکل عمل کنید.

  • شاخه‌ها را به صورت قطعات ۱ تا ۲ اینچی برش بزنید.
  • یک پیمانه آب را جوش آورید.
  • اب جوش خالص را روی شاخه‌های بریده شده بریزید تا دم کند
  • حدود ۵ دقیقه بگذارید بماند و دم کند
  • مایع درون فنجان را از صافی رد کنید تا چای از تفاله جدا شود. چای شما آماده است.
    -لیمو.jpg
افزودن چند قالب یخ به این چای یک چای لمون گراس سرد یا آیس تی لمون گراس به شما می‌دهد. این چای مزه‌ای شبیه به مزه مرکبات دارد و خوشبو است. برای مصرف این چای باید ابتدا از مصرف روزانه یک فنجان شروع کرد بعدا حجم بیشتری از چای را طی روزهای بعد به **** غذایی تان اضافه کنید.

نکته پایانی
چای لمون گراس یا علف لیمو می‌تواند یک نوشیدنی خوشمزه باشد که فواید برای سلامتی هم دارد.

با وجود اینکه اکثر تحقیقات انجام شده در مورد چای علف لیمو تا این زمان، تحقیقات آزمایشگاهی یا تحقیقات در مقیاس کوچک بودند اما نتایج نشان می‌دهد که چای علف لیمو می‌تواند به افزایش سلامت دهان، کاهش کلسترول و رفع نفخ کمک کند. علاوه بر استفاده از لمون گراس به عنوان یک چای می‌توان از این گیاه دارویی در غذاهایی مانند سوپ و کتلتها و کوکوها هم استفاده کرد.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
معرفی کامل مدل ۵ عاملی شخصیت یا تست شخصیت شناسی Big Five

%D8%A8%DB%8C%DA%AF-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%88-3-1-755x482.png

شخصیت شناسی ، موضوع پیچیده‌ای است و سالیان زیادی است که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. در مطلب زیر، یکی از دقیق‌ترین تست‌های شخصیتی را که امروزه در سراسر جهان کاربرد زیادی دارد، معرفی می‌کنیم. این تست شخصیت شناسی، به The Big Five Personality Traits معروف است و بر اساس آن، می‌توانید هم شخصیت خودتان را بهتر بشناسید و هم شخصیت افراد دیگر را بهتر شناخته و بتوانید روابط مناسب‌تری را با هر فرد داشته باشید.

شناختن شخصیت خودتان به شما کمک می‌کند که روابط بهتری با افراد دیگر داشته باشید و همچنین خودتان را هم بهتر شناخته و مسیر شغلی‌تان را به درستی تعریف کنید؛ با ما همراه باشید تا با مدل شخصیت شناسی Big Five آشنا شوید.

معرفی مدل The Big Five برای شخصیت شناسی
امروزه بسیاری از روان‌شناسان شخصیتی، معتقدند که شخصیت افراد دارای ۵ بُعدِ پایه‌ای می‌باشد که اصطلاحاً این ۵ صفت شخصیتی را Big 5 نامیده‌اند. این ۵ صفت شخصیتی، عبارتند از:

  • برون‌گرایی (extraversion)
  • پذیرش (agreeableness)
  • گشودگی (openness)
  • وجدانِ کاری یا وظیفه‌شناسی (conscientiousness)
  • روان‌رنجوری (neuroticism)
بسیاری از روان‌شناسان قدیم، معتقد بودند که شخصیت انسان شامل ابعاد بسیار زیادی است و حتی بعضی از آن‌ها شخصیت یک فرد را با سنجش شمار بسیار زیادی صفت شخصیتی (مثلاً از نظر Gordon Allport حدود ۴۰۰۰ صفت شخصیتی وجود دارد که برای هر انسان باید بررسی شود)، قابل شناختن می‌دانستند. برخی نیز شخصیت افراد را ساده تصور کرده و آن را با بررسی تعداد کمی صفت شخصیتی قابل شناخت می‌دانستند (مثلاً از نظر Eysenck، ۳ صفت شخصیتی کافی است تا بتوان یک انسان را شناخت). در میان انبوه نظریاتی که در مورد شخصیت شناسی انسان وجود داشت، مدل ۵ عاملی شخصیت (the five-factor theory یا the Big 5) به عنوان مدلی که شخصیت انسان را بر اساس ۵ عامل ریشه‌ای و پایه‌ای شناسایی می‌کند، جزء بهترین مدل‌های شخصیت شناسی برشمرده شد و کاربرد زیادی پیدا کرد.

2795422-article-the-big-five-personality-dimensions-5a9083fb6edd650036603137.png


۵ صفت شخصیتی بر اساس مدل The Big Five
امروزه، بسیاری از محققان معتقدند که ۵ صفت شخصیتی اصلی وجود دارد که تمامی صفات شخصیتی انسان، از این ۵ صفت ناشی می‌شوند. بنابراین اگر ما این ۵ صفت را در هر انسان بسنجیم، می‌توانیم ارزیابی دقیقی از کل شخصیت آن فرد داشته باشیم.نظریه‌ی ۵ عاملی شخصیت، از گذشته (از سال ۱۹۴۹ توسط D. W. Fiske) تا به امروز بارها مورد آزمایش قرار گرفته است و تعداد قابل توجهی از تحقیقات، صحت این مدل شخصیت شناسی را نشان داده‌اند.

نکته: به یاد داشته باشید که هر کدام از این ۵ صفت شخصیتی، یک محدوده یا طیف را در بر می‌گیرند. مثلاً در یک سر طیف، برون‌گرایی بسیار زیاد وجود دارد و در سر دیگر طیف، درون‌گراییِ زیاد وجود دارد. حال، هر انسان ممکن است در یک جایی بین این دو سرِ طیف قرار بگیرد. بنابراین، در دنیای واقعی، هیچ انسانی کاملاً برون‌گرا یا کاملاً درون‌گرا نیست؛ بلکه هر فرد، درصدی برون‌گرایی و درصدی درون‌گرایی دارد که باید بررسی شود که کدام (درون‌گرایی یا برون‌گرایی) در وی بیشتر دیده می‌شود. همه‌ی این ۵ صفت شخصیتی، به همین منوال می‌باشند و یک طیف یا گستره را در بر دارند.

اکنون، این ۵ صفت شخصیتی اساسی را به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم:

۱- برون‌گرایی (extraversion)
در بحث شخصیت شناسی، برون‌گرایی با صفاتی مثل هیجان داشتن، اجتماعی بودن، زیاد صحبت کردن، با اعتماد به نفس بودن و زیاد ابراز احساسات کردن توصیف می‌شود. افرادی که میزان برون‌گرایی (extraversion) در آن‌ها زیاد است، اهل معاشرت هستند و در موقعیت‌های اجتماعی با گفتگو با افراد مختلف، انرژی کسب می‌کنند. افرادی که برون‌گرایی کمتری دارند، کم‌حرف‌تر هستند و احساسات خود را زیاد نشان نمی‌دهند و بودن در موقعیت‌های اجتماعی، از آن‌ها انرژی زیادی می‌گیرد.

افرادی که صفت شخصیتی برون‌گرایی (extraversion) در آن‌ها زیاد است، معمولاً اینگونه هستند:

  • از بودن در مرکز توجه، لذت می‌برند؛
  • از این‌که یک گفتگو را آغاز کنند، خوششان می‌آید؛
  • از ملاقات با افراد جدید، لذت می‌برند؛
  • دوستان و آشنایان بسیار زیادی دارند؛
  • دوست جدید پیدا کردن، برایشان ساده است؛
  • وقتی دور و برشان پر از افراد دیگر است، انرژیشان افزایش پیدا می‌کند؛
  • قبل از این‌که حرف بزنند، فکر نمی‌کنند؛
افرادی که صفت شخصیتی برون‌گرایی (extraversion) در آن‌ها کم است، معمولاً اینگونه هستند:

  • تنها بودن را ترجیح می‌دهند؛
  • وقتی که مجبورند اجتماعی رفتار کنند، خسته می‌شوند؛
  • شروع کردن یک گفتگو، برایشان دشوار است؛
  • از حرف زدن‌های کوتاه، خوشان نمی‌آید؛
  • قبل از این‌که شروع ب صحبت کنند، در مورد آن کاملاً فکر می‌کنند؛
  • از بودن در مرکز توجه لذت نمی‌برند؛
extraversion.png


۲- پذیرش (agreeableness)
این بُعدِ شخصیتی، در بر دارنده‌ی ویژگی‌هایی مانند اعتماد، نوع‌دوستی، مهربانی، محبت و سایر رفتارهای مهربانانه و مثبت در بحث شخصیت شناسی است. افرادی که میزان پذیرش (agreeableness) زیادی دارند، در کارها با افراد مشارکت داشته و کمک می‌کنند ولی افرادی که میزان پذیرش در آن‌ها پایین است، اهل رقابت هستند و تمایل دارند خودشان به تنهایی کاری را انجام دهند.

افرادی که صفت شخصیتی پذیرش (agreeableness) در آن‌ها زیاد است، معمولاً اینگونه هستند:

  • به افراد دیگر، محبت و علاقه‌ی زیادی دارند؛
  • به دیگران توجه می‌کنند؛
  • با دیگران همدلی می‌کنند و نگران حال افراد دیگر هستند؛
  • از کمک کردن به دیگران و تلاش برای خوشحال کردن افراد، لذت می‌برند؛
افرادی که صفت شخصیتی پذیرش (agreeableness) در آن‌ها کم است، معمولاً اینگونه هستند:

  • به دیگران، علاقه و محبت کمی دارند؛
  • در مورد این‌که دیگران چه احساسی دارند، توجه زیادی نمی‌کنند؛
  • نسبت به مشکلات افراد دیگر، علاقه‌مند نیستند؛
  • دیگران را کوچک و کم اهمیت به حساب می‌آورند؛
agreeableness.jpg


۳- گشودگی (openness)
در بحث شخصیت شناسی، این صفت بیانگر صفات شخصیتی‌ای مانند قدرت تخیل یا بینش و الهام است و کسانی که این صفت شخصیتی در آن‌ها به میزان زیادی وجود دارد، گستره‌ی وسیعی از علایق را دارند (به چیزهای مختلف و زیادی علاقه‌مند هستند). این افراد، که میزان گشودگی (openness) در آن‌ها زیاد است، ماجراجو و خلاق هستند. افرادی که این ویژگی شخصیتی در آن‌ها کمرنگ‌ است، معمولاً سنتی‌تر هستند و در تفکر انتزاعی زیاد خوب نیستند.

افرادی که صفت شخصیتی گشودگی (openness) در آن‌ها زیاد است، معمولاً اینگونه هستند:

  • بسیار خلاق هستند؛
  • پذیرای چیزهای جدید و تجربیات جدیدند؛
  • تلاشگر برای مقابله و دست و پنجه نرم کردن با چالش‌ها هستند؛
  • مشتاقانه در مورد مفاهیم انتزاعی فکر می‌کنند؛
افرادی که صفت شخصیتی گشودگی (openness) در آن‌ها کم است، معمولاً اینگونه هستند:

  • تغییر را دوست ندارند؛
  • از چیزهای جدید و تجربیات جدید لذت نمی‌برند؛
  • در مقابل عقاید و ایده‌های جدید، مقاومت می‌کنند؛
  • قوه‌ی تخیل زیادی ندارند؛
  • از مفاهیم انتزاعی یا تئوریکی (نظری) خوششان نمی‌آید؛
openness.jpg


۴- وجدانِ کاری یا وظیفه‌شناسی (conscientiousness)
این ویژگی در یک فرد، بیانگر با ملاحظه بودن، کنترل تکانشی خوب (کنترل تکانشی یعنی فرد واکنش سریع نسبت به اتفاقات پیرامون خود نشان نمی‌دهد و شتابزده عمل نمی‌کند) و هدفمند رفتار کردن وی است. میزان بالای وظیفه شناسی یا وجدان کاری در یک فرد، در بحث شخصیت شناسی نشان می‌دهد که آن شخص سازمان‌یافتگی خوبی دارد و به جزئیات نیز توجه می‌کند.

افرادی که صفت شخصیتی وجدانِ کاری یا وظیفه‌شناسی (conscientiousness) در آن‌ها زیاد است، معمولاً اینگونه هستند:

  • برای آماده شدن در هر چیزی، وقت صرف می‌کنند (سریع واکنش نشان نمی‌دهند)؛
  • وظایف مهم را، سریعاً انجام داده و تمام می‌کنند؛
  • به جزئیات توجه می‌کنند؛
  • از داشتنِ یک برنامه‌ی زمان‌بندی شده، لذت می‌برند؛
افرادی که صفت شخصیتی وجدانِ کاری یا وظیفه‌شناسی (conscientiousness) در آن‌ها کم است، معمولاً اینگونه هستند:

  • از ساختار و برنامه‌ی زمان‌بندی شده خوششان نمی‌آید؛
  • آشفته و بی نظم کار می‌کنند و از چیزها مراقبت نمی‌کنند؛
  • در پس دادن چیزها و یا برگرداندن وسایل به جای قبلیشان، ضعیف عمل می‌کنند؛
  • وظایف مهم را به تعویق می‌اندازند؛
  • در تکمیل کردن و به نتیجه رساندن کارهایی که جزء وظایفشان هست، موفق عمل نمی‌کنند؛
conscientiousness.jpg


۵- روان‌رنجوری (neuroticism)
در بحث شخصیت شناسی، روان‌رنجوری یک ویژگی است که به همراه صفت‌هایی مثل ناراحتی، دمدمی مزاج بودن و عدم ثبات عاطفی توصیف می‌شود. افرادی که میزان روان‌رنجوری در آن‌ها زیاد است، معمولاً نوسانات خُلقی، اضطراب، زودرنجی و ناراحتی را تجربه می‌کنند. افرادی که میزان روان‌رنجوری در آن‌ها کم است، ثبات عاطفی بیشتری دارند و از نظر احساسی، انعطاف‌پذیرتر هستند.

افرادی که صفت شخصیتی روان‌رنجوری (neuroticism) در آن‌ها زیاد است، معمولاً اینگونه هستند:

  • استرس زیادی را تجربه می‌کنند؛
  • در مورد چیزهای مختلف، نگران هستند؛
  • به راحتی غمگین می‌شوند؛
  • تغییرات و نوسانات خُلقی زیادی دارند؛
  • احساس اضطراب دارند؛
افرادی که صفت شخصیتی روان‌رنجوری (neuroticism) در آن‌ها کم است، معمولاً اینگونه هستند:

  • ثبات عاطفی زیادی دارند؛
  • با استرس، به خوبی کنار می‌آیند؛
  • به ندرت احساس ناراحتی یا افسردگی می‌کنند؛
  • زیاد نگران نیستند؛
  • خیلی ریلکس هستند و آرامش دارند؛
neuroticism.jpg

چه عواملی بر روی ۵ ویژگی شخصیتی ذکر شده، اثر گذار هستند؟
تحقیقات در بحث شخصیت شناسی نشان می‌دهند که تاثیرات بیولوژیکی و محیطی، در شکل گیری شخصیت ما تاثیر زیادی دارند. بر اساس مطالعاتی که انجام شده، هم محیط خارجی و هم نوع تربیت، بر روی هر کدام از این ۵ ویژگی شخصیتی، تاثیرگذار هستند. همچنین تحقیقات نشان دادند که این صفات شخصیتی در افراد مختلف، ممکن است به مرور زمان تغییراتی پیدا کنند اما این تغییرات، ناچیز خواهند بود. علاوه بر این، بر طبق مطالعاتی که انجام شده به این نتیجه رسیدند که افراد با گذر زمان و پیرتر شدن، میزان استقبال از تجربیات جدید (گشودگی)، روان‌رنجوری و برون‌گرایی‌شان کمتر می‌شود، اما میزان پذیرش و همچنین وظیفه شناسی یا وجدان کاری آن‌ها با گذر زمان و پیرتر شدن، افزایش می‌یابد.

آیا تست شخصیتی ۵ عاملی (The Big Five) در سراسر جهان اعتبار دارد و استفاده می‌شود؟
بر اساس تحقیقی که توسط McCrae و همکارانش انجام شده، این نتیجه حاصل شده که تست شخصیت شناسی Big Five، می‌تواند در همه جای جهان و با فرهنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و به طور دقیقی، ویژگی‌های شخصیتی افراد مختلف را نشان می‌دهد و شخصیت آن‌ها را توصیف می‌کند.

-فایو.png


نکته‌ی پایانی
به یاد داشته باشید که بین رفتار یک فرد و محیطی که فرد در آن قرار گرفته، رابطه‌ی تعاملی وجود دارد. به این معنا که شرایط و موقعیتی که یک فرد در آن قرار می‌گیرد، نقش کلیدی در نوع واکنش یا رفتارهای فرد ایفا می‌کند و بر آن تاثیرگذار است. اگرچه، در بیشتر اوقات، رفتارها و واکنش‌های افراد ثابت است و مطابق با نوع ویژگی‌های شخصیتی‌شان می‌باشد.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
خارش چشم به چه علت بوجود می‌آید و چگونه رفع می‌شود؟

%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%DA%86%D8%B4%D9%85-755x482.jpg

افراد معمولا وقتی به هنگام شب در رختخواب دراز می‌کشند کمتر حرکت می‌کنند و آرامتر از زمان بیدار شدن از خواب و در طول روز هستند. استراحت زیاد می‌تواند آگاهی شخص از بدنش را بیش از طول روز که فعال است، بیشتر کند. با این افزایش آگاهی ممکن است متوچه شوند که خارش چشم دارند.

علتهای خارش چشم
بسیاری از مشکلات زمینه‌ای و عوارض می‌توانند موجب خارش چشم به هنگام شب شوند. این عوامل عبارتند از:
• خستگی چشم: بر اثر خیره شدن به صفحه کامپیوتر به مدت طولانی یا رانندگی در فواصل طولانی
• آلرژی: تماس با یک ماده خارجی همچون لوازم آرایشی، گرده و شوره سر موجب خارش و قرمزی چشم می‌شود
• خشکی چشم: عارضه‌ای که چشم نمی‌تواند به حدی کافی اشک تولید کند و روانی چشم کاهش می‌یابد
• درماتیت اتوپیک: یک نوع از اگزما که موجب قرمزی، خارش پوست شده و به همان صورت موجب خشکی چشم می‌شود
• ورم ملتحمه: عفونت بسیار مسری که اغلب از آن به عنوان چشم صورتی که موجب خارش چشم، قرمزی و سوزش آن می‌شود
• بلفاریت: التهاب پلک ناشی از فولیکول مسدود شده است.
• اختلال غدد میوبمی: هنگامی که غدد میبومی مسدود شده و مایع کافی برای روان کردن چشمها ندارند
• بعضی از داروها: داروهایی که می‌توانند باعث ایجاد خشکی چشم شوند شامل داروهای آنتی هیستامین و فشار خون می‌باشند

تشخیص خارش چشم
افرادی که به هنگام شب خارش چشم دارند باید به پزشک مراجعه کنند تا علت آن تشخیص داده شود. پزشک ابتدا با شرح حال و علائم شخص شروع خواهد کرد. سپس یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد که شامل بررسی چشمها و پلکهای شخص است اگر هر پوسته یا مشکلی روی پلکهای شخص وجود داشته باشد، پزشک ممکن است یک نمونه از ترشحات را با پنبه برداشته و آن را به آزمایشگاه برای تست کردن بفرستد.
اگر پزشک به آلرژی به عنوان علت خارش چشم مشکوک شود، ممکن است یک آزمایش پچ پوستی انجام دهد. همچنین مراجعه به چشم پزشک را توصیه کند.

درمانهای خانگی
بعضی از درمانهای خانگی می‌توانند به درمان و جلوگیری از خارش چشم در شب کمک کنند از جمله:
• استفاده از کمپرس سرد و کمپرس گرم
• تمیز نگه داشتن چشم و اطراف آن
• استفاده از دستگاه بخور
• اجتناب از مواد حساسیت زا
• استفاده از قطره‌های چشمی
• رعایت کردن قانون ۲۰-۲۰-۲۰
-بخور.jpg


قانون ۲۰-۲۰-۲۰
صرف کردن زمانی طولانی روی کامپیوتر یا لپ تاپ یا انجام فعالیتهای دیگری که ممکن است موجب خستگی چشم بشوند می‌تواند موجب خارش چشم به هنگام شب شود. افرادی که خارش چشم دارند می‌توانند از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنند تا خستگی چشم را کاهش دهند.
برای هر ۲۰ دقیقه کار با کامپیوتر، باید به یک شی در فاصله ۲۰ فوتی (۶ متر) به مدت حداقل ۲۰ ثانیه نگاه کنید تا به چشمانتان اجازه استراحت بدهید.

کمپرس سرد و گرم
یکی از روشهای تسکین خارش چشم استفاده از کمپرس سرد و گرم است. کمپرس گرم روی چشمان به رفع خارش چشمی که ناشی از آلرژی‌ها باشد کمک می‌کند. اگر به هنگام خارش چشم احساس گرما و تورم می‌کنید، کمپرس سرد روی چشمها می‌تواند به تسکین خارش کمک کند.

تمیز نگه داشتن اطراف چشم
کثیفی، مواد شیمیایی و آرایش همگی می‌توانند باعث خارش چشم شوند. به هنگام شب چشمها را تمیز نگه دارید. ابتدا ممکن است که نیاز به شستشوی چشم با آب سرد برای تمیز کردن ناحیه داشته باشد. گاهی اوقات تمیز کردن چشم با آب گرم روی یک حوله ممکن است کافی باشد. اما اگر مبتلا به بلفاریت یا خشکی چشم ناشی از آن هستید و یا اگر در جنوب ایران و یا شهرهای صنعتی و آلوده کشور زندگی می‌کنید شستشوی چشم هر چند وقت یکبار با یک شامپوی مخصوص چشم موجب تمیز شدن چشم می‌شود. بهتر است به جای شامپوی بچه از شامپوی مخصوص چشم استفاده کنید تا تاثیر آن را ببینید. شامپوی آیسول یه نمونه خوب از شامپوی چشم است که به واسطه داشتن روغن تی تری باعث ضد عفونی شدن اطراف پلک می‌شود. تمیز کردن چشم تاثیر زیادی بر انواع بیماری‌های چشم و به خصوص بلفاریت دارد. افرادی که آرایش چشم انجام می‌دهند بهتر است قبل از شستن چشمان خود، آرایش را بطور کامل پاک کنند. در صورتی که چشم حساسی دارید بهتر است برای پاک کردن چشم از پاک کننده مخصوص چشم استفاده کنید.
-چشم.png


استفاده از دستگاه بخور
هوای خشک می‌تواند موجب خارش چشم شود چون موجب خشکی چشم می‌شود. افرادی که خارش چشم دارند بهتر است در اتاق خوابشان از بخور استفاده کنند. بخصوص به هنگام زمستان و یا مناطق گرم و خشک این وسیله کارآمدی زیادی خواهد داشت.

استفاده کمتر از لنز تماسی
استفاده از کنتاکت لنزها یا همان لنزهای تماسی می‌تواند موجب خارش چشم شبانه شود. بعضی از افراد ممکن است لنز را شب تا صبح هم در نیاورند که ممکن است منجر به خارش بیشتر چشم شود.
افراد استفاده کننده از کنتاکت لنز که خارش چشم شبانه دارند ممکن است به این نتیجه برسند که بهتر است مدتی لنزها را کنار بگذارند تا خارش چشمشان برطرف شود. تغییر نوع کنتاکت لنزهایی که یک شخص استفاده می‌کند هم ممکن است کمک کننده باشد. لنز تماسی یکبار مصرف ممکن است به جلوگیری از تحریک چشم در آینده که می‌تواند منجر به خارش چشم شبانه شود، کمک کند.

اجتناب از مواد حساسیت زا
افرادی که دچار آلرژی هستند باید سعی کنند تا آنجایی که می‌توانند از هر نوع ماده حساسیت زایی که موجب خارش چشم در شب شود، دوری کنند. به عنوان مثال خوابیدن در اتاقی با پنجره‌های می‌تواند قرار گرفتن در معرض گرده و مواد حساسیت زای خارجی را که موجب خارش چشم می‌شوند، کاهش دهد.
دور نگه داشتن حیوانات خانگی از اتاق خواب می‌تواند به کاهش مقدار شوره در افراد که به هنگام شب بوجود می‌آید جلوگیری کند. گردگیری منظم و عوض کردن توری پنجره‌ها نیز می‌تواند به کاهش گرد و غبار کمک کند.

درمانهای طبی خارش چشم
گاهی اوقات درمانهای خانگی به رفع خارش چشم کمک چندانی نمی‌کند.
بعضی از افراد ممکن است نیاز به درمانهای دارویی داشته باشند که شامل موارد زیر است:
• آنتی بیوتیکهای موضعی و خوراکی بریا عفونتهای باکتریایی همچون ورم ملتحمه ناشی از باکتری
• قطره اشک مصنوعی برای روانسازی چشمان
• آنتی هیستامین برای کنترل واکنشهای آلرژیک که منجر به خارش چشم می‌شوند
• قطره چشم استروئیدی برای بلفاریت و آلرژیها
• داروهایی که بر سیستم ایمنی برای بلفاریت اثر می‌گذارند
• ثابت کننده‌های سلولهای ماستوسیت برای آلرژیها
• آمپولهای آلرژی برای افرادی که آلرژی شدید دارند
-طبی.jpg


اجتناب از تحریک کننده‌ها
پیشگیری از خارش چشم در شب اغلب با مشخص کردن موارد تحریک کننده چشمان شروع می‌شود. بعضی از افراد یک فهرست از تحریک کننده‌های بالقوه تهیه می‌کنند که در مشخص کردن اینکه از چه چیزی باید اجتناب کرد بسیار مفید است. دوری کردن از تحریک کننده‌‌ها می‌تواند به پیشگیری یا حداقل کاهش تعداد مواردی که چشم دچار خارش می‌شود، کمک کند.
افرادی باید این چند مرحله را در طول روز انجام دهند تا از خسنگی چشمها که می‌تواند موجب خارش چشم شود جلوگیری کنند. این چند شامل موارد زیر هستند:
• استراحت کردن به هنگام رانندگی در فواصل طولانی
• گذاشتن عینک پولاریزه به هنگام بیرون رفتن یا هنگام رانندگی
• مطالعه در مکانی با نور مناسب
• فواصل استراحت به هنگام استفاده طولانی مدت از کامپیوتر یا خیره شدن به صفحات نمایشی
• استفاده از قطره اشک مصنوعی در طول روز
• استفاده از عینک یا لنز
• قرار دادن صفحه نمایش اندکی پایینتر از سطح چشم د رحدود یک فوت فاصله از صورت

افرادی که آلرژی موجب این مشکل برایشان میشود باید تمهیدات زیر را بکار گیرند:
• کاهش کپک در خانه از طریق تمیز کردن و استفاده از رطوبت گیر
• بسته نگه داشتن پنجره‌ها در شب و به هنگام روز
• پاک کردن آرایش قبل از رفتن به رختخواب
• تمیز کردن موی حیوان خانگی به طور منظم
• استفاده از رختخوابهایی که مانع ورود گرد و غبار می‌شوند
• اجتناب از تماس با چشمها قبل از شستن دستان، بخصوص بعد از تماس با یک ماده تحریک کننده همچون موهای حیوان
افراد با تماس جسمانی نداشتن با اشخاصی که بعضی از بیماریهای چشمی همچون ورم ملتحمه را دارند، می‌توانند از این بیماریها جلوگیری کنند. همچین استفاده مشترک از وسایلی که با چشمان افراد دیگر در تماس است، کار درستی نیست.

سخن پایانی
بسیار از موارد خارش چشم در شب جدی نیستند و به آسانی درمان می‌شوند. افرادی که خستگی و واکنشهای آلرژیک چشم را تجربه می‌کنند می‌توانند با اجتناب کردن از کارها و یا موادی که خارش چشم را تحریک می‌کنند، از این مشکل پیشگیری کنند.
وقتی بلفاریت موجب خارش چشم می‌شود، درمان بر مدیریت علائم تمرکز دارد. اغلب اوقات، بلفاریت به طور کامل درمان نمی‌شود اما درمان مناسب و رعایت بهداشت می‌تواند علائم را به حداقل برساند.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
دندان ترک خورده چگونه تشخیص داده شده و ترمیم می‌شود؟

%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87-1-755x482.jpg

اگر شخصی موقع جویدن غذا احساس درد کند یا اگر دندانها ناگهان به سرما یا گرما حساس شوند ممکن است به علت ترک دندان باشد. هر دردی که به دندان ترک خورده مربوط می‌شود معمولا گذرا است. پیدا کردن محل ترک برای یک دندانپزشک موضوعی چالش برانگیز است بخصوص اگر ترک خیلی کوچک باشد. هر وقت کسی متوجه شد که دندان ترک خورده دارید باید حتی الامکان خیلی زود به دندانپزشک مراجعه کند. درمان نکردن یک دندان ترک خورده ممکن است مشکلات، درد و ناراحتی را به مرور زمان بیشتر می‌کند.

علائم دندان ترک خورده چیست؟
دندان ترک خورده لزوما موجب بروز علائم نمی‌شود. افراد اغلب اوقات دندان ترک خورده دارند بدون اینکه حتی متوجه آن شوند. بعضی از انواع ترکها بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. البته اگر فردی متوجه علائم زیر شود ترک از نوع شدید دارد که نیازمند درمان دندانپزشکی است.

  • درد به هنگام خوردن، بخصوص موقع جویدن یا گاز گرفتن
  • تورم لثه اطراف دندان ترک خورده
  • دندانهایی که ناگهان به شیرینی یا غذاهای سرد یا گرم حساس می‌شوند
  • دردی که بصورت گذرا است و نه دائم
  • ناراحتی اطراف دندانها و لثه‌ها که متوجه شدن آن سخت است
چه عواملی موجب ترک دندان می‌شوند؟
چندین علت متفاوت برای ترک خوردن دندان وجود دارد. عوامل ایجاد کننده دندان ترک خورده عبارتند از:

  • گاز گرفتن و فشار دادن شدید روی یک تکه غذا یا کارهایی مثل پسته شکاندن
  • سایش شدید دندانها به هم
  • زخم فیزیکی
  • پر کردن دندان با حجم زیاد که می‌تواند ساختار باقی مانده دندان را تضعیف کند
یک تغییر ناگهانی دما نیز موجب ترک دندان می‌شود. به عنوان اگر شخصی دهانش با چای داغ بسوزد سپس یک لیوان آب سرد بنوشید تا دردش کم شود این موجب ترک دندان می‌شود.

دندان ترک خورده چگونه تشخیص داده می‌شود؟
یک دندان ترک خورده براحتی تشخیص داده نمی‌شود. اگر ترک قابل مشاهده نباشد، دندانپزشک سعی می‌کند با پرسیدن از شخص در رابطه با تاریخچه دندانپزشکیش و علائمی که دارد، آن را تشخیص دهد. دندانپزشک سپس دندانها را با استفاده از یک ذره بین تا حد امکان بررسی می‌کند تا به تشخیص ترکها کمک کند.
.jpg


چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟
هر کسی که مطمئن شد که دندان ترک خورده دارد باید حتی الامکان خیلی زود به دندانپزشک مراجعه کرد. این بصخوص برای وقتی که درد و ناراحتی دارید مهم است. در این فاصله تا مراجعه به پزشک این درمانهای خانگی زیر را برای رفع علائم ناراحت کننده انجام دهید:

  • دهان را با آب گرم بشویید تا آن را تمیز نگه دارید
  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن
  • استفاده از کمپرس سرد روی گونه برای کمک به کاهش تورم
اگر دندان ترک خورده به مدت طولانی بدون درمان به حال خود رها شود، حفظ دندانها برای دندانپزشک مشکلتر خواهد بود.

آنها ممکن است از یک وسیله نوک تیز که اکسپلورر دندانپزشکی نامیده می‌شود استفاده کند که روی هر شیار، لبه‌های ترک خورده دندان کشیده می‌شود. یک لکه دندان هم می‌تواند ترک را قابل مشاهده تر کند. در طول این بررسی، دندانپزشک لثه‌ها را برای علائم التهاب چک خواهد کرد چون ترکهای دندانها تمایل به تحریک لثه‌ها دارند. همچنین ممکن است از شخص بخواهند که روی چیزی را فشار دهد تا منبع درد را مشخص کنند.

دندانپزشک یک عکس رادیولوژی از دندانها می‌گیرد. عکسهای رادیولوژی همیشه ترکهای تشکیل شده را نشان نمی‌دهند اما می‌توانند مشکلات در پالپ دندان را نشان دهند. اگر پالپ دندان ناسالم به نظر بیاید این می‌تواند نشان دهنده ترک باشد.

انواع دندان ترک خورده
ترکهای دندان در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر شایع است و در زنان بیش از مردان بروز می‌کند. ترکها می‌توانند از نظر طول، عمق و جای روی دندان می‌توانند متفاوت باشند. کوچکترین ترکها به عنوان خطوط کریز نامیده می‌شوند و داخل مینای دندان ایجاد می‌شوند. بعید است که یک فرد متوجه خط کریز شود، و هیچ درمانی لازم نیست مگر اینکه موجب بروز علائم شود.

در زیر انواع دیگر ترکها در دندانها آمده است:

  • ترکهای فرا لثه مورب: این نوع فقط تاج را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تا زیر خط لثه گسترش نمی‌یابد. در نتیجه معمولا خیلی دردناک نیستند.
  • ترکهای زیر لثه مورب: اینها در زیر خط لثه قرار دارند و می‌توانند دردناک باشند. درمان برای ظاهر ساختن تاج و برگرداندن دندان ضروری است.
  • دندان شکافته شده: این شکاف دندان را به دو نیم تقسیم می‌کند. یک دندانپزشک احتمالا قادر خواهد بود یک بخش را حفظ کند که معمولا همراه با یک تاج ندان بازسازی می‌شود. فرد ممکن است نیاز به درمان کانال ریشه داشته باشد.
  • ترکهای ریشه مورب: این ترکها معمولا روی سطح دندان ظاهر نمی‌شوند. آسیب در زیر خط لثه بوجود می‌آید، اغلب در زیر استخوان فک هستند. کشیدن دندان اغلب تنها درمان برای این نوع ترک است.
  • نوک شکسته: این موقعی روخ می‌دهد که یک تکه از سطح جونده دندان بشکند. یک نوک شکسته اغلب در اطراف مواد میانی دندان است.
  • ترکهای ریشه زاویه عمودی: این نوع ترک دندان در ریشه دندان شروع می‌شود و به سمت تاج گسترش می‌یابد. این ممکن است در محدوده طولی باشد اما دندان اغلب به علت درد باید برداشته شود.
گزینه‌های درمانی
بهترین درمان بستگی به محل ترک و شدت آسیب دارد. اگر یک ترک ریز است و موجب هیچ ناراحتی نمی‌شود هیچ درمانی ضروری نیست. درمانها برای دندانهای ترک خورده شامل موارد زیر است:

  • چسب زدن روی قسمت خرد شده یا بخش شکسته دندان
  • تعمیر ترک با رزین پلاستیکی در فرایندی به نام اتصال با استفاده از مواد پرکننده
  • استفاده از مواد پر کننده
  • با استفاده از یک تاج، یک سرپوش است که کاملا روی دندان ترک خورده را پوشش می‌دهد
در موارد شدیدتر، وقتی ترک دندان به لثه نفوذ می‌کند، ترمیم کانال ریشه نیز ممکن است لازم باشد. اگر یک دندان خیلی بد ترک بخورد، دندانپزشک ممکن است آن را به طور کامل بردارد. اگر دندان پر کرده‌ای ترخ خورده باشد، ممکن است دندانپزشک نیاز به برداشتن مواد پر کننده داشته باشد تا آسیب را به نحو بهتری بررسی کند. دندانهای ترک خورده می‌توانند موجب اختلالاتی شوند بویژه اگر درمان نشده بحال خود رها شوند. برای مثال ممکن است دچار عفونت شوند. علائم عفونت شامل موارد زیر هستند:
-دندان.jpg


  • افزایش درد
  • تورم لثه‌ها
  • حساسیت به سرما و گرما
  • بوی بد دهان
  • غده‌های دردناک گردن
در صورت وقوع عفونت، ممکن است نیاز به تخلیه چرک داشته باشد و فرد ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.

چگونه می‌توان از ترک دندانها جلوگیری کرد
دندانهای ترک خورده همیشه قابل پیشگیری نیستند اما چند راهبرد می‌تواند کمک کند. اینها عبارتند از:

  • اجتناب از غذاهایی که جویدن آنها سخت است مثل یخ و پاپ کورن پف نکرده و سفت
  • عادتهای بدی که ممکن است به دندانها صدمه بزند همچون دندان قروچه کردن یا گاز گرفتن مداد
  • سعی کنید دندانها را به هم قفل نکنید
  • گذاشتن محافظ دهان برای حفاظت از دندان در حین ورزش کردن
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان

%D8%AA%D9%85%D8%B4%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%873-755x483.jpg

تمشک سیاه یک افزودنی خوشمزه برای هر **** غذایی است. همچنین حاوی مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدانها ست. تمشک سیاه در بسیاری از نقاط جهان که آب و هوایی کوهستانی و معتدل دارند رشد می‌کنند. در کشور ما نیز در اغلب نقاط و حتی در مناطق کوهستانی جنوب ایران رشد می‌کنند. تمشکهای سیاه در واقع بوته‌هایی خاردار هستند که در منطقه شمال ایران یک گیاه مهاجم در جنگلها محسوب می‌شوند و بیشتر در نقاطی از جنگل که خالی شده باشد رشد می‌کنند اما در منطقه جنوب بیشتر در کنار چشمه‌ها و رودخانه‌ها حضور بیشتری دارد. ما در این مطلب نگاهی به فواید بالقوه تمشک سیاه و همچنین روشهای افزودن آن به **** غذایی صحبت خواهیم کرد.

فواید تمشک سیاه
بعضی از فواید زیر با خوردن تمشک سیاه به دست می‌آید.

  1. ویتامین C
تمشکها حاوی سطوح بالایی از ویتامین C هستند. یک وعده ۱۰۰ گرمی حاوی ۳۵ درصد از میزان توصیه شده روزانه مجاز ویتامین C است. انسانها خودشان قادر به ساختن ویتامین C نیستند بنابراین لازم است که بخشی از یک **** غذایی سالم باشد. ویتامین C در ساختن پروتئین دخالت دارد و برای تولید کلاژن برای بدن و انتقال دهنده‌های عصبی خاص لازم هستند. این فرآیندها برای بسیاری از عملکردهای بدنی ضروری هستند از جمله تسکین زخم. ویتامین C همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارد در عملکرد سیستم ایمنی دخالت دارند.
-سیاه.jpg


  1. منبع فیبر
یک وعده ۱۰۰ گرمی از تمشک سیاه حاوی ۱۴ درصد میزان مجاز مصرف روزانه هستند. فیبر یک نوع کربوهیدرات است که بدن نمی‌تواند همانند سایر ملکولهای دیگر قند به ملکولهای کوچکتر تجزیه کند. فیبر نقش مهمی در تنظیم قند خون و جذب قند دارد. دو نوع فیبر در غذا وجود دارد، محلول و غیر محلول. فیبر محلول در آب حل می‌شود و با کاهش سطح قند خون ارتباط دارد و به شخص کمک می‌کند تا سطح کلسترول را در حد سالم نگه دارد. فیبر نامحلول در آب حل نمی‌شود اما گوارشی سالم را تامین می‌کند. تمشک سیاه حاوی هر دو فیبر محلول و نامحلول است.

  1. آنتی اکسیدانها
تمشک سیاه حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان همچون آنتوسیانین است. آنتی اکسیدانها به افراد در مقابله با اثر رادیکالهای آزاد در بدن کمک می‌کنند. رادیکالهای آزاد می‌توانند به سلولها صدمه بزنند و به نظر می‌رسد ارتباط تنگاتنگی با فرایند پیری به علاوه سایر مشکلات سلامتی از جمله سرطان و بیماری قلبی دارند. بدن از آنتی اکسیدانها برای کاهش صدمه‌ای که رادیکالهای آزاد می‌توانند ایجاد کنند، استفاده می‌کند. ممکن است که وقتی افراد غذاهای حاوی آنتی اکسیدان می‌خورند، از این فرایند حمایت کنند اما تحقیق بیشتری نیاز است.

  1. ویتامین K
تمشکها یک منبع عالی از ویتامین K هستند. این ویتامین یک ماده ضروری برای انعقاد خون است که برای بهبود مناسب زخم ضروری است. همچنین سلامت استخوان با ویتامین K ارتباط دارد. با این حال لازم است که شخصی که در حال استفاده از رقیق کننده‌های خون است در مورد مصرف ویتامین K با پزشک خود مشورت کند.
2.jpg


  1. ویتامین A
تمشک سیاه حاوی ویتامین A است که چندین وظیفه را در بدن بر عهده دارد. ویتامین A سیستم ایمنی بدن را حمایت می‌کند که با عفونت و بیماری مبارزه کند. این ویتامین همچنین رشد و حفظ استخوانها و دندانها را تامین می‌کند و پوست را سالم نگه می‌دارد. ویتامین A مسئول تولید رنگدانه‌ها در شبکیه جشم است و به تامین بینایی بویژه در نور کم کمک می‌کند.

  1. عملکرد مغز
یک تحقیق در سال ۲۰۰۹ مشخص کرد که موشهایی که تمشک سیاه مصرف کردند مهارتهایی تشخیصی بهتری در مقابله با گروه کنترل که تمشک مصرف نکرده بودند، داشتند. نویسندگان تحقیق پیشنهاد کردند که این می‌تواند به دلیل مواد شیمیایی موجود در تمشکها به نام پلی فنل، باشد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص کند که آیا این فواید برای انسانها نیز وجود دار یا خیر.

چگونه تمشک سیاه را به **** غذایی خود اضافه کنیم
افراد می‌توانند تمشک سیاه را به عنوان بخشی از **** غذایی سالم در تغذیه خود بگنجانند. یک روش معمول مصرف تمشکها با صبحانه است. افراد می‌توانند آن را به عنوان بخشی از یک سالاد میوه همراه با ماست ساده یا ماست یونانی استفاده کنند. یا بطور جایگزین می‌توانند تمشکها را به غلات صبحانه، از جمله پوره استفاده کنند. روش ساده دیگر استفاده از تمشک سیاه در **** غذایی ریختن آن در اسموتی میوه است. تمشک سیاه همراه با سایر توتها همانند بلوبلری، تمشک قرمز یا همراه با سیبها اسموتی خوبی را به شما می‌دهد. افزودن پودر پروتئین و جو دوسر به آن می‌تواند محتوای غذایی آن را افزایش دهد و کمک می‌کند که شخص به مدت طولانیتری حس خوبی داشته باشد.

تمشک سیاه در دسرها نیز خیلی خوب عمل می‌کنند همانند کرامبل یا پای تمشک البته نان و کیک تمشک سیاه هم وجود دارد. با این حال دسرها حاوی مقدار بالایی از قند هستند که ممکن است بعضی از فواید سلامتی مربوط به تمشک سیاه را بی اثر کنند.
-سیاه-و-ماست.jpg


آیا تمشکها عوارض جانبی هم دارند؟
تمشک سیاه یک ماده ایمن برای مصرف خوراکی است و عوارض جانبی برای افرادی که به آن آلرژی نداشته باشند، نامحتمل است. انتخاب تمشکهایی که به آنها قند اضافه نشده توصیه می‌شود چه به صورت تازه چه فریز شده. بعضی از تمشکهای کنسروی یا مربا حاوی قند اضافه و مواد نگهدارنده هستند که منجر به اثرات منفی در سلامت انسان می‌شوند.

کلام آخر
تمشک سیاه سرشار از انواع مواد مغذی است و فواید بیشماری برای سلامتی انسان دارد. برای بعضی از این فواید نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم اما علم بسیاری از اثرات ویتامینهای موجود در تمشک را تایید کرده است.

افراد می‌توانند تمشک سیاه را به **** غذایی سالم خود اضافه کنند از جمله همراه با صبحانه، در اسمتی میوه‌ای یا به عنوان یک میان وعده. تمشکها برای مصرف کردن ایمن هستند اما افراد باید از خوردن زیاد آن خودداری کنند تا از سطح قند میوه یا فروکتوز را در وضعیتی سالم نگه دارند.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
افسردگی گربه خود را با ۱۱ علامت مخفی شناسایی کنید

%DA%AF%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%AA-755x482.jpg

آیا فکر می‌کنید که گربه‌ها همان موجودات نمک نشناسی هستند که گاهی اوقات پنجول می‌کشند و به ما دندان نشان می‌دهند؟ نه باید بدانید که افسردگی گربه یکی از بیماریهایی است که گریبان این موجود ملوس و ناز نازی را می‌گیرد. بله گربه‌ها هم افسرده می‌شوند آنها موجوداتی طالب محبت هستند که گاهی اوقات درون خود می‌روند و از همه کناره گیری می‌کنند. افسردگی گربه به راحتی مشخص نمی‌شود بلکه باید خیلی به رفتار و حرکات آن توجه کنید تا بتوانید متوجه آن شوید. در اینجا ۱۳ علامت مخفی برای افسردگی گربه وجود دارد که با هم آنها را مرور می‌کنیم.

سیخ کردن و جمع کردن دم
-دم-گربه.jpg

یک گربه غمگین یک مشخصه مهم دارد: دم آن. دانیل برنال دامپزشک می‌گوید: یک گربه شاد دمش را همانند یک پر نرم که غبار را می‌زداید به آرامی تکان می‌دهد اما یک گربه افسرده ممکن است با سرعت و با ضربه‌هایی دمش را حرکت دهد. کمی بررسی کنید تا منبع ناراحتی گربه تان را پیدا کنید. وی گفت: گربه‌ها موجوداتی عادت پذیر هستند و تغییر را دوست ندارند بنابراین سعی کنید به دنبال تغییراتی باشید که اخیرا رخ داده است.

ناگهان نیازمند آغوش می‌شوند
-در-آغوش-صاحبش.jpg

دکتر برنال می‌گوید: گربه‌ها به عنوان موجوداتی منزوی، مستقل و دمدمی مزاج شناخته می‌شود اما در واقع هر گربه‌ای عادات شخصی خودش را دارد و این تغییر چیزی است که شما باید بیش از همه نگران آن باشید. وی می‌گوید: بسیاری از صاحبان گربه در مورد اینکه چگونه گربه‌هایشان در دامان آنها می‌چرخند به هنگام صبح آنها را می‌بوسند و دوستی عالی می‌شوند. وی افزود: باید این تغییرات ناگهانی باشد پس نگویید که او فقط یک گربه است، ممکن است اولین نشانه‌ای باشد که افسردگی گربه شما را نشان می‌دهد.

ضربه زدن و خراشیدن دست شما
-کشیدن-گربه.jpg

خراش و ضربه زدن که هر کجا توسط گربه استفاده می‌شود نشان دهنده ناراحتی آنها نسبت به اتفاقات رخ داده است. دکتر برنال می‌گوید: هنگامی که گربه شما مرتبا به سمت بیرون پنجه می‌کشد و سریع ناامید می شود شما می دانید که خلق و خوی او در وضعیتی ناراحت است. این بدان معنی نیست که گربه شما ذاتا بد خو و یا افسردگی مزمن دارد بلکه حس آن لحظه او اینطور است. رفتار آنها همچون یک بچه غمگین خواهد بود. هیچ چیز به اندازه اینکه زمانی را با گربه تان بگذرانید آن را آرام نمی‌کند.

بالا رفتن از دیوارها نشانه افسردگی گربه است
-در-حال-بالا-رفتن-از-دیوار.jpg

برخلاف تصور انسانها گربه‌ها در واقع از روی دیوار رفتن ناراحت می‌شوند. این رفتار بد، بخصوص وقتی که به خوبی آموزش دیده‌ان که قوانین خانه را دنبال کنند، می‌تواند نشانه افسردگی گربه باشد. دکتر برنال می‌گوید: خلق و خوی بد آنها ممکن است ناشی از خستگی باشد بنابراین مطمئن شوید که زمینه را برای جبران تحرک وی فراهم کنید. وی گفت: مطمئن شوید که خانه شما همانند جایی که گربه زندگی می‌کند به نظر می‌رسد، اسباب بازی گربه، درخت برای بالا رفتن، رختخواب، عروسک و جاهایی برای پنجول کشیدنش. این به گربه اجازه می‌دهد که فضای شخصی خودش را داشته باشد و احساس کند بخشی از خانواده است و داشتن چیزهایی برای چرت زدن داخل آن یا بازی کردن با آن.

با حسرت به بیرون پنجره نگاه کردن
-غمگین.jpg

وقتی شما بیرون می‌روید، گربه خیلی ساده و راحت دلتنگ شما می‌شود، و اگر مرتب بیرون بروید این می‌تواند موجب تبدیل شدن به افسردگی در گربه شود. برایان اوگل استادیار آنتروزولوژی کالج بیکن در لیسبورگ فلوریدا گفت: این یک تصور غلط رایج است که گربه‌ها نسبت به انسان بی تفاوت هستند؛ در حقیقت آنها می‌خواهند همراه با صاحبشان باشند. وی گفت: بسیاری از افراد به دلیل این تصور غلط، به اندازه کافی با گربه‌های خود ارتباط برقرار نمی‌کنند. او اضافه می‌کند که دخالت دادن او در بازی فعال به صورت منظم باعث تقویت پیوند میان انسان و گربه می‌شود (به جز اینکه هر دو شما احساس گرما و محبت می‌کنید).

مدفوع کردن در جاهای عجیب
-ناراحت.jpg

دکتر اوگل می‌گوید: اگر گربه شما در جاهای دیگری غیر از جعبه بستر خودش مدفوع می‌کند، این می‌توان یکی از نشانه‌های مشکلات زمینه‌ای در سلامت، مشکل موقعیتی یا افسردگی باشد (حتی اگر وقتی روی یک کپه تازه از مدفوع گربه گام بر می‌دارید، آخرین چیزی است که احساس می‌کنید). وی می‌گوید: از آنجایی که آنها حیواناتی منزوی هستند، فاقد توانایی شناخت برای درک اصول اجتماعی یا ارتباط با تنبیه در جهت منفی برای عمل خاص خود هستند. در عوض از تشویق مثبت استفاده کنید.

نادیده گرفتن افرادی که دوستش دارند
-بی-تفاوت-نسبت-به-دیگران.jpg

دوری کردن از افراد لزوما نشانه افسردگی گربه تان نیست اما در عوض دوری کردن از شما یا نادیده گرفتن تان می‌تواند نشانه آن باشد. وقتی گربه من دوست ندارد با من باشد، در یک گوشه‌ای می‌نشیند و رو به دیوار، حتی حاضر نیست به من نگاه هم بکند. علاوه بر این یک نشانه مشخص این است که او شاد نیست. راه حل: گربه تان را مجبور به عکس العمل نکنید- گربه شما وقتی که خوب و آماده باشد به طرف افراد جدید می‌آید.

خرخر کردن و غرش کردن
-خشمگین.jpg

وقتی که علائم کلیشه‌ای یک گربه خشمگین را می‌بینید، مثل خرخر کردن، باز کردن دهان با خشم، خم شدن به سمت عقب و حالت تهاجمی با چنگالهای باز می‌گیرد این نشانه خشم نیست زیرا این روش آنها برای گفتن ناراحتی کلی است. وی می‌گوید: برای مقابله با این رفتار، گربه را نادیده می‌گیرم تا زمانی که به سمت من می‌آید و می‌تواند ببنید که من تهدیدی برای او نیستم. من او را در منطقه خوابش رها می‌کنم و بعد از کمی او دوباره با من گرم می‌شود و از خرخر کردن خودداری می‌کند.

تبدیل مبلمان به اسکراچینگ پست
-و-پنجه-کشیدن-روی-مبل.jpg

اسکراچینگ پست وسیله‌ای است که گربه روی آن پنجول می‌کشد. کارن میورا کارشناس ارتباطات حیوانات می‌گوید: اگر گربه شما به طور طبیعی اهل خراب کردن مبلمان نیست ولی اخیرا شروع به خراشاندن پرده‌های شما می‌کند، گربه شما می‌تواند افسرده باشد که ممکن است همچون افسردگی به خاطر نگرانی مالک انسانی خود باشد. وی همچنین استفاده از یک پخش کننده فرومون گربه یا اسپری را برای آرام کردن کردن حیوان خانگی به طور طبیعی، توصیه می‌کند.

اسپری کردن روی دیوار
-افسرده.jpg

گربه‌‌ها به شدت اهل حفظ قلمرو خود هستد و خانه و حیاط شما را به عنوان قلمرو خود می‌بینند، به طوری که زمانی که کسی به فضای آنها نفوذ می‌کند، می‌توانند حالت رفتاری خود را نشان دهند. وی گفت: چیزهایی مانند علامات پنچه روی مبل و اسپری ادرار روی دیوارها خطوط مرزی تازه‌ای هستند که گربه ها وقتی احساس کند قلمروش بوسیله یک مهاجم تهدید می‌شود، درست می‌کنند. مزاحم یا مهاجم می‌تواند هر چیزی باشد از موش داخل کمد تا تغییر در روال روزانه. اگر از بین بردن نفوذ گزینه قابل اجرایی نیست (مثلا شما که نمی‌توانید نوزاد جدیدتان را از بین ببرید)، سعی کنید تا بسیاری از چیزها را برای گربه ثابت نگه دارید.

گریه بدون هیچ دلیل مشخص
-گریان.jpg

دوست پشمالوی شما ممکن است به زبان مادری شما صحبت نکند اما گربه‌ها برای بیان احساسات خود از حرف زدن استفاده می‌کنند. صدای یک گربه غمگین نمی‌تواند میوهای حزن انگیزی باشد که شما انتظار دارید. هر میوی اضافی می‌تواند یک نشانه ازافسردگی گربه یا استرس باشد یا اینکه نیاز به توجه برای مشکلات دیگر سلامتی داشته باشد.. اگر گربه شما ناراحت به نظر می‌رسد به هنگامی که بیرون می‌روید، او را با اسباب بازیهایش تنها بگذارید و تا آنجا که می‌توانید بیشتر او را در آغوش بگیرید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
راز داشتن یک لبخند زیبا و جذاب در این چند کار ساده است
%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7-%D9%88-%D8%AC%D8%B0%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%86%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-1-731x487.jpeg


حتما شنیده‌اید که یک لبخند ساده بهترین آرایش برای چهره شما است اما تنها یک لبخند زیبا می‌تواند چنین اثری داشته باشد و یک لبخند با دندان‌های زرد و نازیبا نه تنها باعث افزایش جذابیت شما نخواهد شد بلکه ممکن است تاثیر منفی هم در آن داشته باشد و اعتماد به نفس شما را برای خندیدن در جمع از شما بگیرد. اگرچه ستاره‌های سینما همگی لبخند زیبایی دارند اما داشتن یک لبخند زیبا دور از دسترس نیست و لزوما نیاز به هزینه‌های گزاف ندارد. شما تنها با رعایت چند نکته کوچک و انجام چند کار کم هزینه می‌توانید زیبایی لبخند خود را افزایش دهید و چهره‌ای دلنشین و جذاب داشته باشید و از همه مهم‌تر اعتماد به نفس خود را برای خندیدن در جمع مجددا به دست آورید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چطور یک لبخند زیبا داشته باشید و جذابیت و اعتماد به نفس خود را از این طریق افزایش دهید


استفاده از برنزه کننده به جای رژگونه
حتما شما نیز تاکنون متوجه شده‌اید افرادی که پوست تیره‌تری دارند دندان‌هایشان سفیدتر به نظر می‌رسد و حتی خود شما وقتی پوستتان را برنزه می‌کنید دندان‌های سفیدتری نسبت به وقتی دارید که برنزه نکرده‌اید. علت این اتفاق در تضاد رنگی بین سفیدی دندان و تیرگی پوست است که باعث می‌شود دندان‌ها سفیدتر به نظر برسند و لبخند زیباتری داشته باشید. به همین دلیل برای داشتن یک لبخند زیبا توصیه می‌شود سبک آرایش خود را عوض کنید و به جای استفاده از رژگونه و روشن نگه داشتن پوست از برنزه کننده‌ای که یک یا دو درجه تیره‌تر از پوستتان است استفاده کنید و آن را زیر گونه‌ها، پیشانی، چانه و اطراف بینی بزنید تا هم چهره شما عمق بیشتری پیدا کند و هم دندان‌هایتان سفیدتر به نظر برسند.

-داشتن-یک-لبخند-زیبا-و-جذاب-در-این-چند-کار-ساده-است-1.jpg


استفاده نکردن از نوشیدنی‌های رنگی
یکی از علل اصلی زردی و تیرگی دندان‌ها لکه‌هایی است که بر اثر نوشیدن مواد رنگی روی آن‌ها شکل می‌گیرد. موادی مثل نوشابه، آبمیوه‌های رنگی، شربت و … علاوه بر این که حاوی مقدار زیادی قند هستند و باعث پوسیدن دندان‌ها می‌شوند با لک کردن آن‌ها باعث زردی دندان شده و زیبایی لبخند را از شما می‌گیرند. پس تا حد ممکن از این نوشیدنی‌ها اجتناب کنید و حتی‌الامکان از نوشابه‌های بدون رنگ مثل دلستر استفاده کنید و آبمیوه را با نی بنوشید تا کمترین تماس را با دندان‌های شما داشته باشند. پس از نوشیدن آن نیز بلافاصله دهان خود را بشویید اما مسواک را به نیم ساعت بعد موکول کنید چون مسواک زدن بلافاصله پس از نوشیدن مواد حاوی اسید باعث پوسیدگی بیشتر دندان‌های می‌شوند چون این کار مثل این است که کمی اسید روی ماشین خود بریزید و روی آن سمباده بکشید!

-داشتن-یک-لبخند-زیبا-و-جذاب-در-این-چند-کار-ساده-است-4.jpg


سفید کردن دندان‌ها با پوست موز
هرچه دندان‌های شما سفیدتر باشد لبخند شما نیز زیباتر خواهد بود اما سفید کردن دندان کار پرهزینه‌ای است و استفاده از مواد مصنوعی سفید کننده مثل خمیردندان‌های سفید کننده و … نه تنها تاثیر چشمگیری ندارد بلکه بی عارضه هم نیست و می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان شود. اما روش‌های طبیعی همیشه کم هزینه و بی‌ضرر هستند و یکی از روش‌های طبیعی مفید برای سفید کردن دندان نیز استفاده از پوست موز است. اگر قسمت داخلی پوست موز را روی دندان‌های خود بمالید مواد و لکه‌های باقیمانده را از آن پاک می‌کند و به دلیل دارا بودن پتاسیم، منیزیم و منگنز بالا فواید زیادی را به دندان‌ها می‌رسانند. پس دفعه بعد پوست موز را دور نیندازید و از آن برای سفید کردن دندان‌ها و داشتن یک لبخند زیبا بهره ببرید.

-داشتن-یک-لبخند-زیبا-و-جذاب-در-این-چند-کار-ساده-است-5.jpg


مراقبت از لب‌ها برای داشتن یک لبخند زیبا
اگرچه در داشتن یک لبخند زیبا سفیدی دندان‌ها مهم‌ترین فاکتور است اما نباید زیبایی و طراوت لب‌ها را در این امر نادیده بگیریم. قطعا لبخندی که با لب‌های صاف و مرطوب و خوشرنگ زده می‌شود بسیار زیباتر از لبخندی است که با لب‌های خشک و پوسته پوسته و چروکیده روی لب نقش می‌بندد. به همین دلیل مراقبت از لب‌ها برای داشتن یک لبخند زیبا اهمیت زیادی دارد. سعی کنید هر شب از بالم و مرطوب کننده لب استفاده کنید و لب‌ها را موقع مسواک زدن یا حمام کردن لایه برداری کنید. سیگار کشیدن را فراموش کنید و از دهان شویه‌های حاوی الکل استفاده نکنید. با این کارها همیشه لب‌های شما صاف و مرطوب و حجیم باقی می‌مانند و زیبایی آن‌ها به خوبی حفظ می‌شود.

-داشتن-یک-لبخند-زیبا-و-جذاب-در-این-چند-کار-ساده-است-3.jpg


استفاده از رژ لب با ته رنگ آبی
آرایش لب با رژ لب نقش مهمی در زیبایی لبخند شما دارد اما رژ لبی که رنگ آن قرمز خالص و یا از خانواده نارنجی باشد باعث می‌شود که دندان‌های شما زرد به نظر برسند حتی اگر واقعا زرد نباشند. علت این اتفاق به انعکاس رنگ رژ لب در دندان‌ها مربوط می‌شود، چون ته رنگ زرد و قرمز رژ در دندان‌های شما منعکس می‌شود و رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند به جای رژهای خانواده نارنجی و زرد از رژ لبی استفاده کنید که ته رنگ آبی در خود دارد مثل رژ لب آلبالویی، آلویی، بنفش و تمشکی و از رژهایی که رنگ نارنجی، قرمز-نارنجی، مرجانی، قهوه‌ای و زرد دارند اجتناب کنید، با این کار ته رنگ آبی رژ لب روی دندان‌های شما منعکس می‌شود و آن‌ها سفیدتر و درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

-داشتن-یک-لبخند-زیبا-و-جذاب-در-این-چند-کار-ساده-است-6.jpg


کاهش مصرف چای و قهوه
اگرچه همه ما هر روز به مصرف مقداری چای و قهوه نیاز داریم تا نشاط و هوشیاری خود را بازیابیم و بتوانیم روز خود را آغاز کنیم اما چای و قهوه حاوی موادی هستند که باعث رنگ گرفتن دندان‌ها می‌شوند و آن‌ها را زرد می‌کنند. علاوه بر این ما معمولا با این نوشیدنی‌ها قند و شکر نیز مصرف می‌کنیم که مستقیما باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. البته لازم نیست مصرف چای و قهوه را برای همیشه قطع کنید بلکه به جای نوشیدن چندین فنجان در روز، آن را به یک فنجان در صبح کاهش دهید و به جای فنجان‌های اضافی، آب و یا دمنوش‌های مفید دیگر مصرف کنید. اگرچه چای و قهوه باعث لک شدن دندان می‌شوند اما همان طور که گفتیم هرگز نباید بلافاصله پس از نوشیدن آن مسواک بزنید چون این کار باعث پوسیدگی سریع‌تر دندان‌ها خواهد شد.

-داشتن-یک-لبخند-زیبا-و-جذاب-در-این-چند-کار-ساده-است-2.jpg


رسیدگی به بهداشت دهان و دندان
بیشتر مواردی که در قسمت‌های قبلی بیان شد روش‌هایی برای سفید نشان دادن دندان‌ها با کمک خطای دید و آرایش بود. اما حقیقت آن است که تا زمانی که دندان‌های شما به طور طبیعی سفید و مرتب و زیبا نباشند این کارها تاثیر چندانی در سفیدی و زیبایی دندان‌ها نخواهند داشت و تنها از ایجاد زردی بیشتر روی دندان‌های شما جلوگیری می‌کنند. بنابراین برای داشتن یک لبخند زیبا لازم است که از دندان‌های خود درست مراقبت کنید و مسواک زدن را جدی بگیرید. حداقل یک یا دوبار در روز به طور کامل مسواک بزنید و از یک خمیردندان مناسب و یک مسواک نو که بیش از سه ماه از عمر آن نگذشته است استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که مسواک زدن شما حداقل باید دو دقیقه طول بکشد. نخ دندان را نیز فراموش نکنید و هر شب قبل از مسواک زدن از آن استفاده کنید. مشکلات لثه را نیز جدی بگیرید و مرتب از دهان شویه برای تقویت لثه و دندان‌ها استفاده کنید تا با داشتن دندان‌هایی سالم، یک لبخند زیبا داشته باشید.

مراجعه مرتب به دندان پزشک برای داشتن یک لبخند زیبا
هرچقدر هم که سعی کنید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید باز هم ممکن است دندان‌های شما زرد شوند، خراب شوند و یا نیاز به مرتب کردن داشته باشند. کارشناسان توصیه می‌کنند دو بار در سال برای جرم‌گیری و معاینه دندان‌ها و در صورت نیاز سفید کردن آن‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. چون دندانپزشک شما می‌تواند از موادی برای سفید کردن دندان استفاده کند که در هیچ خمیردندان و پودر سفیدکننده‌ای وجود ندارد. واضح است که داشتن دندان خراب و نامرتب نیز تاثیر بسیار بدی روی ظاهر شما دارد و می‌تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. پس اگر لازم است که از سایر هزینه‌های خود بکاهید و برای سلامت و زیبایی دندان‌ها هزینه کنید حتما این کار را انجام دهید چون داشتن یک لبخند زیبا و جذابیت و اعتماد به نفسی که این لبخند به شما می‌دهد ارزش فوق العاده‌ای دارد.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
آکنه پیشانی به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟

%D8%A2%DA%A9%D9%86%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C-755x482.jpg

افراد به هنگامی دچار آکنه پیشانی و جوش در آن قسمت می‌شوند که غدد ریز زیر سطح پوست مسدود شود. آکنه اغلب در پیشانی افراد بروز می‌کند البته می‌تواند در بسیاری از نقاط بدن نیز بوجود آید. تغییرات هورمونی، استرس و بهداشت نامناسب همگی محرکهای شایع آکنه هستند. این وضعیت هیچ خطر جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است افراد ظاهر نازیبایی پیدا کنند و این موجب حسی ناخوشایند می‌شود.

در این مطلب ما به آنچه باعث ایجاد آکنه و جوش پیشانی می‌شود نگاهی می‌اندازیم و نحوه درمان و پیشگیری از آن را بررسی خواهیم کرد.

علتهای ایجاد آکنه پیشانی
آکنه یک مشکل پوستی مزمن است که می‌تواند منجر به ضایعات زیر شود:

  • جوشهای سر سفید
  • جوشهای سر سیاه
  • کورک
  • جوشهای کیستی
  • جوشهای زیر پوستی
آکنه می‌تواند هر جای بدن بوجود آید اما روی صورت، شانه‌ها، کمر، قفسه سینه و بازوها بیشتر است. شخص ممکن است موقعی ظاهر آکنه را ببیند که غده‌های کوچکی زیر سطح پوست مسدود شده باشند.

این غده‌ها به عنوان غده‌های سبوم شناخته می‌شود که یک ماده روغنی به نام سبوم را تولید می‌کنند. غده‌ها بوسیله سبوم زیادی، سلولهای مرده پوست یا باکتریها مسدود می‌شود. وقتی این امر رخ می‌دهد، غده‌ها ممکن است ملتهب شوند و یک جوش چرکی یا کورک می‌تواند به وجود آید.
-سبابه.jpg


عوامل مشخصی می‌توانند مقدار سبوم تولید شده بوسیله غده‌های چربی را افزایش دهند. این سبوم احتمال آکنه و جوش را افزایش می‌دهد. این عوامل عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی: آکنه به هنگام بلوغ مشکل پوستی شایعی است چون سطح هورمون در این دوره به طور چشمگیری تغییر می‌کند.
  • استرس: میان استرس و جوشهای آکنه ارتباطی وجود دارد اما دلایل این امر مشخص نیست.
  • داروها: بعضی از انواع داروها می‌توانند به صورت یک عارضه جانبی، موجب آکنه شوند. نمونه‌های شامل استروئیدها، داروهای ضد انعقادی، باربیتورات‌ها یا لیتیوم.
  • بهداشت: نشستن مو و صورت به صورت منظم می‌تواند منجر به تشکیل رسوبات روغنی روی پیشانی و انسداد شود که باعث آکنه پیشانی می‌شود.
  • محصولات مراقبت از مو: بعضی از محصولات مراقبت از مو همچون ژلها، روغنها یا وکسها به جوش پیشانی مرتبط هستند که به عنوان آکنه پماد شناخته می‌شود.
  • تحریک پوست: استفاده از مواد آرایشی روی پیشانی یا استفاده از اقلامی همپون کلاه یا هد بند ممکن است باعث تحریک پیشانی و همچنین منجر به آکنه شود. لمس مرتب پیشانی نیز تحریک پوست را تشدید می‌کند و باعث آکنه در آن قسمت می‌شود.
درمان طبی و درمانهای خانگی
درمان بسته به شدت آکنه متفاوت است. بسیاری از افراد می‌تواند آکنه را با داروهای بدون نسخه درمان کنند. انواع صابون، ژل، لوسیون و کرم برای درمان آکنه موجود داست. این محصولات معمولا حاوی یک یا چند مورد از مواد تشکیل دهنده فعال در زیر است:

  • بنزوئیل پروکساید
  • سالیسیلیک اسید
  • رتینول
  • رزورسینول
اینکه عملکرد این داروها چگونه است و آیا بخوبی مشکل را رفع می‌کند در بین افراد مختلف متفاوت است بنابراین استفاده از آنها و رد محصولات نامناسب برای انتخاب بهترین درمان میان آنها ضروری است. افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است از کرم یا لوسیون بهره بیشتری ببرند. اگر پوستی حساسی دارید سعی کنید از محصولاتی که حاوی رتینول هستند اجتناب کنید. به هنگام خرید کرمها یا لوسیون به درصد مواد ضد آکنه موجود در آن نگاهی بیندازید و از درصدهای پایین استفاده کنید.
-ضد-بارداری.jpg


علائم شخص ممکن است طی چند هفته به طور کامل از بین برود بنابراین ادامه درمان برای بیمار بسیار مهم است. همچنین عوارض جانبی خفیف همچون تحریک پوست در مراحل اولیه درمان موضوعی شایع است که پس از چند روز برطرف می‌شود. برای درمان خشکی پوست ناشی از درمان آکنه می‌توانید از کرم مرطوب کننده پوست چرب خانگی که در همین سایت آموزش داده شده استفاده کنید.

افرادی که آکنه پیشانی آنها خیلی شدید است احتمالا نیاز به داروهای تجویز شده توسط پزشک خواهند داشت. پزشک متخصص پوست قادر به ارزیابی علائم شخص و تعیین بهترین روش درمانی برای وی خواهد بود. این درمانها شامل استفاده از داروهای خوراکی و یا ژلها یا کرمهایی که شخص می‌تواند مستقیما روی پیشانی خود استفاده کند.

داروهای تجویز برای آکنه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کورتیکواستروئیدها
  • ضد میکروبها
  • آنتی بیوتیک
  • رتینوئید
  • قرصهای هورمونی ترکیبی
افراد دارای آکنه باید از فشار دادن و دستکاری جوشها خودداری کنند چون موجب افزایش خطر اسکار و عفونت می‌شود. درمانهای خانگی را هم می‌توان در کنار داروهای تجویزی استفاده کرد یا برای مواردی که آکنه پیشانی ملایم باشد خوب هستند. یک نمونه از درمانهای خانگی آکنه پیشانی استفاده از کمپرس گرم برای پیشانی به صورت دو بار در روز است که می‌تواند به حذف چربی اضافه و افزایش بهبودی آکنه کمک کند.
.jpg


درمانهای خانگی دیگر که افراد دارای آکنه پیشانی می‌توانند استفاده کنند شامل موارد زیر است:

  • آلوئه ورا: آلوئه ورا خالص را بصورت مستقیم روی پیشانی استفاده کنید.
  • روغن تی تری: چند قطره روغن تی تری را با آب ترکیب کرده و با استفاده از گوش پاک کن یا پنبه آرایشی روی پیشانی بمالید. این یکی از دستورهای محبوب من برای رفع آکنه است.
  • استفاده از سرکه سیب: یک چهارم سرکه سیب تصفیه شده را با سه چهارم آب ترکیب کنید و با استفاده از گلوله پنبه روی پیشانی بزنید.
  • لیمو یا آب لیمو: آن را با استفاده از پنبه به صورت مستقیم روی پیشانی بزنید. در مورد آبلیمو دقت کنید که اگر پوست حساسی دارید بهتر است در مورد استفاده از آن احتیاط کنید.
  • زینک: استفاده از روی یا همان زینک بصورت خوراکی به عنوان یک مکمل می‌تواند به بهبود پوست کمک کند.
همچنین می‌توانید به ترتیب گفته شده از دستور ترکیبی زیر برای تهیه ماسک صورت استفاده کنید و یک شب تا صبح آن را روی صورت بگذارید:

  • ۲ تا ۳ قاشق چایخوری آلوئه ورا را با ۳ تا ۴ قطره روغن تی تری ترکیب کنید
  • آن را روی صورت استفاده کنید
  • یک شب تا صبح بگذارید بماند
  • به هنگام صبح آن را بشویید
  • هر شب آن را انجام دهید تا زمانی که آکنه یا جوشهای شما درمان شود.
پیشگیری از آکنه پیشانی
حفظ یک استاندارد خوب بهداشت شخصی بهترین راه برای افراد برای پیشگیری از آکنه پیشانی است. در حالی که بروز بعضی از جوشهای چرکی بخصوص در دوران بلوغ ممکن است اجتناب ناپذیر باشد اما شستشوی مرتب به شما کمک خواهد کرد تا خطر ابتلا به این بیماری پوستی مهم را کاهش دهید.
-بسکتبال.jpg


روشهای دیگر برای پیشگیری از آکنه به قرار زیر هستند:

  • اجتناب از پوشیدن کلاه‌های اندازه سر یا هد بند یا هر نوع پوششی که روی پیشانی را بپوشاند.
  • اجتناب از استفاده از محصولات تحریک کننده پوست روی پیشانی
  • استفاده از اسکرابهای پوستی برای پاکسازی عمیق پوست
  • اجتناب از وسوسه برای لمس، فشار دادن و دستکاری جوشهای روی پیشانی
  • پاک کردن هر نوع آرایش قبل از خواب
  • شستشوی بدن و صورت پس از هر نوع فعالیت و ورزشی که موجب تشکیل عرق روی پیشانی می‌شود
  • شستشوی مرتب دستها در طول روز
  • اجتناب از زیاد ماندن در آفتاب
خلاصه مطلب
داشتن آکنه روی پیشانی برای افراد بخصوص در دوران بلوغ امری عادی است. استرس، بهداشت نامناسب، محصولات آرایشی مو، آرایش صورت و تحریک پوست همگی می‌توانند آکنه را بدتر کنند.

افرادی که دارای آکنه ملایم هستند می‌توانند علائم خود را در خانه با استفاده از ژلها، صابونها، لوسیون و کرمها در خانه درمان کنند. افرادی که آکنه شدید دارند باید به پزشک پوست مراجعه کنند که در اینصورت وی داروهای قویتر و موثر را در صورت نیاز تجویز خواهد کرد.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید

%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D9%81%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AE%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF-1-755x482.jpg

نگهداری از موها و حفظ آن‌ها به شکل سالم و قوی کار ساده‌ای نیست و هرچه موها بلندتر شوند احتمال ایجاد موخوره و تضعیف ساقه مو بیشتر خواهد شد. به همین دلیل همه ما در مرحله‌ای خاص مجبور می‌شویم موهای بلند را فراموش کرده و قسمت زیادی از نوک موها را کوتاه کنیم تا ساقه موها بیش از این آسیب نبینند. اما همیشه لازم نیست کار به این مرحله برسد، اگر شما از موهای خود درست مراقبت کنید و پیشگیری‌های لازم را انجام دهید شاهد ایجاد موخوره در آن‌ها نخواهید بود و ساقه موها به طور کامل و یکدست رشد کرده و نیازی به کوتاه کردن نخواهند داشت. پس اگر موخوره یکی از مشکلات جدی زندگی شما است نگران نباشید، در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چطور از ایجاد موخوره در موهای خود جلوگیری کنید و موهایی بلند، زیبا و سالم داشته باشید.


-این-ترفندها-از-ایجاد-موخوره-در-موهایتان-پیشگیری-کنید-12.jpg

موخوره و انواع آن
قبل از این که با روش‌های پیشگیری از ایجاد موخوره آشنا شوید ابتدا باید بدانید که موخوره چیست، چگونه ایجاد می‌شود، آیا قابل درمان است و چه افرادی بیشتر به آن دچار می‌شوند. فرقی نمی‌کند موهای شما چه جنس و بافتی داشته باشد، اگر موهایتان از حد مشخصی بلندتر شود و در نگهداری از آن‌ها دقت کافی نداشته باشید احتمال ایجاد موخوره در آن‌ها وجود دارد. موخوره همیشه در نوک مو ایجاد می‌شود چون موها هرچه از ریشه مو فاصله بگیرند بیشتر رطوبت خود را از دست می‌دهند و شکننده‌تر می‌شوند. اکثر افراد موخوره را به شکل دو شاخی شدن نوک مو می‌شناسند در حالی که این تنها شکل موخوره نیست و موخوره می‌تواند به صورت چند شاخی (درختی) و یا بدون شاخه و تنها با نازک شدن نوک موها (شمعی) بروز کند. پس از ایجاد موخوره درمان آن کار مشکلی است و تنها می‌توان تامین رطوبت موها و تقویت آن‌ها با روغن‌های گیاهی مفید، نشانه‌های موخوره را تا حدی از بین برد اما در مرحله‌ای خاص شما مجبور به کوتاه کردن نوک موها یا استفاده از دستگاه موخوره گیری خواهید شد پس لازم است که با پیشگیری از ایجاد موخوره همیشه موهای خود را سالم و قوی نگه دارید تا نیازی به کوتاه کردن آن‌ها نداشته باشید.

-این-ترفندها-از-ایجاد-موخوره-در-موهایتان-پیشگیری-کنید-1.gif




کوتاه کردن موها با قیچی داغ برای مقاوم کردن آن‌ها
کوتاه کردن موها با قیچی داغ یکی از روش‌های موثر در پیشگیری از ایجاد موخوره است چون حرارت موجود در قیچی باعث می‌شود ساقه مو پس از برش مهر و موم شده و رطوبت مو از طریق نوک آن دفع نشود و به این ترتیب ساقه مو نسبت به ایجاد موخوره مقاوم خواهد شد. این روش هم برای کسانی که می‌خواهند از بروز موخوره پیشگیری کنند موثر است و هم می‌تواند موخوره موجود در مو را که در مراحل اولیه هستند درمان کرده و از پیشروی آن جلوگیری کند بدون آن که نیاز به کوتاه کردن قسمت زیادی از ساقه مو باشد. این روش توسط کارشناسان آرایشی تایید و توصیه شده است و شما می‌توانید با به کار بردن آن به طور دائم از شر موخوره‌ها خلاص شوید. حرارت مورد نیاز برای چنین اثری روی مو حدود ۱۵۵ درجه سانتیگراد است و استفاده از یک قیچی داغ با این حرارت ممکن است برای افراد مبتدی کار دشواری باشد به همین دلیل توصیه می‌شود این کار را در سالن‌های آرایشی و توسط افراد متخصص انجام دهید.

-این-ترفندها-از-ایجاد-موخوره-در-موهایتان-پیشگیری-کنید-5.jpg


کوتاه کردن منظم موها برای جلوگیری از ایجاد موخوره
هرچه موهای شما بلندتر باشد احتمال ایجاد موخوره نیز در آن بیشتر است بنابراین توصیه می‌شود فاصله زیادی بین نوبت‌های کوتاه کردن موها قرار ندهید چون در این فاصله است که موخوره در نوک موها ایجاد می‌شوند و باعث تضعیف ساقه مو می‌گردند. اما اگر پیش از این مرحله مو را انجام دهید موخوره‌های ایجاد شده فرصت پیشرفت و رسیدن به قسمت‌های بالایی ساقه مو را نخواهد داشت و موها سالم‌تر رشد خواهند کرد. کارشناسان توصیه می‌کنند هر ماه یک بار حدود نیم تا یک سانتی‌متر از نوک موها را کوتاه کنید تا چند ماه بعد مجبور نباشید برای خلاص شدن از شر موخوره‌ها قسمت زیادی از قد موها را کوتاه کنید. اگرچه با این کار موها در مدت طولانی‌تری به بلندی مورد نظر شما خواهند رسید اما شما از سلامت و زیبایی آن‌ها مطمئن خواهید بود.

-این-ترفندها-از-ایجاد-موخوره-در-موهایتان-پیشگیری-کنید-4.jpg


عدم استفاده مکرر از شامپو برای جلوگیری از ایجاد موخوره
علت اصلی ایجاد موخوره خشکی ساقه مو است و هر کاری که این خشکی را افزایش دهد در به وجود آمدن موخوره نیز موثر خواهد بود. یکی از کارهایی که باعث خشک شدن ساقه مو می‌شود استفاده زیاد از شامپو است، شامپوها از هر نوعی که باشند باعث از بین رفتن مقاومت ساقه مو می‌شوند چون موها در مرحله خیس بودن بسیار حساس‌تر هستند و به خصوص نوک موها در مرحله شستشو با شامپو آسیب بیشتری می‌بینند. کارشناسان توصیه می‌کنند بیش از یک یا حداکثر دو بار در هفته موهای خود را شامپو نزنید و ترجیحا این کار را رو قسمت‌های نزدیک ریشه مو انجام دهید، شما می‌توانید در حمام موها را مثل دم اسبی در دستان خود جمع کنید و شامپو را روی پایه دم اسبی استفاده کنید طوری که بیشتر به کف سر شما برسد تا نوک موها. پس از شامپو زدن نیز نرم کننده را روی نوک موها استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته آن‌ها تامین شود. در صورت نیاز می‌توانید قبل از حمام از ماسک‌های آبرسان روی نوک مو نیز استفاده کنید.

-این-ترفندها-از-ایجاد-موخوره-در-موهایتان-پیشگیری-کنید-2.jpg


پرهیز از شستشوی موها با آب داغ
همان طور که گفتیم هر کاری که باعث خشک شدن ساقه مو شود در ایجاد موخوره نیز موثر است. یکی از عادات غلط در شستشن موها استفاده از آب داغ است، آب داغ چربی‌های محافظ و رطوبت موجود در ساقه موها را از بین می‌برد و باعث خشکی و شکنندگی آن می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند موقع استحمام و به خصوص در مرحله آبکشی موها از آب ولرم و حتی آب سرد (تا حدی که بتوانید سرمای آن را تحمل کنید) برای شستن موها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که کوتیکول موها بسته شود و ساقه مو رطوبت خود را از دست ندهد و از ایجاد موخوره در نوک موها جلوگیری شود.

-این-ترفندها-از-ایجاد-موخوره-در-موهایتان-پیشگیری-کنید-3.jpg


استفاده از محصولات حاوی روغن به خصوص روغن آرگان
روغن‌های طبیعی یکی از روش‌های اصلی و موثر در پیشگیری است موخوره است که حتی می‌توانند در درمان و رفع موخوره نیز تاثیر داشته باشند. روغن‌های گیاهی سبک مثل روغن آرگان رطوبت مورد نیاز ساقه مو را تامین می‌کنند و بدون آن که موها را سنگین کنند و یا باعث چرب شدن کف سر شوند درخشش و شادابی را به آن‌ها باز می‌گردانند. روغن‌های سنگین مثل روغن زیتون و روغن نارگیل مولکول‌های بزرگی دارند که به سادگی در فولیکول مو نفوذ نمی‌کند اما روغن آرگان مولکول‌های کوچکی دارد که به سرعت و به طور کامل بافت ساقه مو را پوشش می‌دهد و با تامین رطوبت مورد نیاز مو از ایجاد موخوره پیشگیری می‌کند.

-این-ترفندها-از-ایجاد-موخوره-در-موهایتان-پیشگیری-کنید-11.jpg


خشک کردن صحیح موها برای جلوگیری از ایجاد موخوره
پس از شستشوی موها با یک حوله میکروفیبر آب اضافی موها را بگیرید و از برس کشیدن موهای خیس شدیدا اجتناب کنید چون موها در حالت خیس بسیار مستعد شکنندگی هستند. اما برای باز کردن گره موها می‌توانید از یک شانه دندانه درشت ساده استفاده کنید و قبل از این کار یک اسپری حالت دهنده و نرم کننده روی موهای خود به کار ببرید تا فشار کمتری روی ساقه مو وارد شود. برس زدن موهای خشک را نیز با احتیاط انجام دهید و اگر موهای مستعد موخوره دارید به جای برس‌های پلاستیکی و مویی از برس‌های چوبی استفاده کنید. وقتی از سشوار روی موها استفاده می‌کنید حرارت زیادی به ساقه مو وارد می‌شود و این حرارت می‌تواند رطوبت و چربی طبیعی ساقه مو را از بین ببرد و باعث به وجود آمدن موخوره در نوک موها شود. اما اگر موقع سشوار کشیدن سعی کنید حرارت سشوار را روی ساقه مو متمرکز کنید و سشوار را روی نوک موها نگیرید این قسمت آسیب کمتری خواهد دید. سشوار کشیدن موها را نیز تا حدی ادامه دهید که موها کاملا خشک نشوند و کمی مرطوب باقی بمانند و اجازه دهید باقی مانده این رطوبت با جریان هوا خشک شود. این کار سلامت موها را تضمین می‌کند و مانع از ایجاد موخوره بر اثر خشکی و حرارت ناشی از سشوار می‌شود.

-این-ترفندها-از-ایجاد-موخوره-در-موهایتان-پیشگیری-کنید-8.jpg


پرهیز از استفاده مکرر از ابزارهای حرارتی روی نوک موها
حرارت بیش از حد با ابزارهای حرارتی فلزی باعث آسیب به ساقه مو و رشد نامتعادل موها و ایجاد موخوره در آن‌ها می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند استفاده از این ابزارها را به حداقل برسانید و ترجیحا از موصاف کن و موفرکن سرامیکی به جای فلزی استفاده کنید. هنگام استفاده از این ابزارها سعی کنید آن را روی نوک مو به کار نبرید و تنها ساقه مو را با استفاده از آن حالت دهید. چون حرارت زیاد روی نوک موها باعث آسیب به این قسمت می‌شود و موخوره‌ها به وجود می‌آیند.

-این-ترفندها-از-ایجاد-موخوره-در-موهایتان-پیشگیری-کنید-9.jpg


استفاده از اکسسوری‌های مناسب برای مو
از اکسسوری‌هایی برای جمع کردن و حالت دادن به موها استفاده کنید که قطعات فلزی در خود نداشته باشند. این قطعات فلزی در تماس با ساقه مو می‌توانند باعث آسیب و شکنندگی موها شوند و موخوره را به وجود آورند. همچنین جمع کردن موها در حالت مرطوب باعث کشیدگی ساقه مو شده و موخوره به وجود می‌آورد. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند موها را ا خشک شدن کامل جمع نکنید و نبندید و این کار را پس از خشک شدن موها با استفاده از کش سر و روبان که قطعات فلزی در خود ندارد انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که هرگز دچار موخوره نخواهید شد و همیشه موهایی سالم و بلند و زیبا خواهید داشت.

-این-ترفندها-از-ایجاد-موخوره-در-موهایتان-پیشگیری-کنید-10.jpg


منبع: مجله قرمز
 
بالا