خیر مسلما برای من هم محو هست ! خب اصلا قرار نیست اونقدر فیلم خوبی باشه که آدم یادش بمونه. صرفا برای اون روز سینما رفتن و وقت گذروندن و کمی خندیدن گزینه خیلی خوب بود. مسلما "کما" نبود که قرار باشه یادم بمونه.
دو تا مساله اینجا وجود داره. اول اینکه کلا پایان فیلم عوض شده بخاطر ممیزی !
دوم اینکه من میگم وقتی نه کارگردان مدعی هست و نه هوادار متعصبی وجود داره، چرا باید اصلا اینقدر ریز شی تو مشکلات ؟
من گفتم مشکل بولدی وجود نداره، ولی اصلا فکر نمیکردم تو اینقدر بخوای ریز شی و بگی زوم های فاجعه ای داشت !! why so serious واقعا ؟!
میدونی تصمیم گرفتن در مورد اینکه اصولآ فیلم نسازی یا فیلمت رو تا حد ممکن جوری بسازی که خودت میخوای و بخش هایش رو عوض کنی چون حاکمیت دلش میخواد. خیلی سخت هست
و اگر جای کارگردان نباشی نمیتونی از بیرون بگی لنگش کن!
برای من فضای فرهنگی حاکم بر جامعه مهم هست ، برام مهمه پرفروشی ترین فیلم سینماهای ایران که نماینده سلیقه مردم کشورم هست چه برتری ها و چه مشکلاتی داره
صرفآ استفاده از بعضی رانت های فرهنگی و پرداختن به موضوعاتی لبه مرزی که در فضای پر از سانسور و سفارشی و تحت کنترل ایران مثل سوپاپ پلوپز فقط یکمی بخار رو خالی میکنه که چیزی نترکه هنر نیست
مسلمآ اخراجی ها با توجه به همین موضوع و دادن یکسری اوانس ها به سازنده اش چه دهنمکی میساخت ، چه احمد خاتمی ، چه سلحشور و چه احمدی نژاد به هر حال فروش میکرد
حالا شاید بعضی هاشون میتونستند بهتر موضوع رو باز کنند! حالا سهیلی هم خیلی آش دهن سوزی نیست به قول خودت حتی ادعاش هم به اندازه امثال ده نمکی و سلحشور نیست اما خب به اون بدنامی هم نیست
هرچند صد در صد از یک رانتی استفاده کرده که تونسته فیلمی با این مضمون بسازه و به خاطر همین رانتش هم مجبور شده کمی باج بده و به قول تو آخر فیلم رو عوض کنه اما به هر حال من دوست داشتم از کسی که واقعآ کارگردان هست و عضوی از خانواده سینما ، دست به تجربیات نسبتآ جدید و یه جورایی جسورانه زده مثل فیلم چهارانگشتیش ، یک فیلم بهتر با ساختاری منسجم تر چه از نظر روایی و چه از نظر بصری ببینم
مسلمآ سلیقه مردم ما با این چیزها شکل میگیره! بدون هیچ تردیدی شبکه ای مثل فارسی 1 ، تمام شبکه های تلویزیونی داخلی تو شکل گیری سلیقه مخاطبشون نقش دارند! وقتی این وسط یک شبکه مثل من و تو2 یا نشنال جغرافی فارسی میاد همه رو تکون میده! نگاه کنید به تاثیری که شبکه بی بی سی فارسی در مخاطبین گذاشت و تاثیری که روی خبر در سیمای داخلی ایران گذاشت!
یکسری فیلمها هستند که صرفآ خوبند برای وقت گذروندن! خب نباید بهشون خیلی دقت کرد به قول تو! باید وقت رو باهاشون بگذرونی!
یکسری فیلمها هستند که پتانسیل تغییر دادن چیزی رو دارند! تمام فیلمهایی که در صدر جدول پرفروش ها قرار میگیرند همین خصوصیات رو دارند! شاید بسیاری از فیلمهای هالیوودی که پرفروش شدن ارزش هنری بالایی نداشته باشند اما تاثیر مستقیم روی مخاطب دارند!
سلیقه مخاطب رو بالا میبرند (مثلآ در توقع از جلوه های بصری در فیلمها دیگه به تکون خوردن یک کینگ کونگ با نخ وسط شهر مقوایی راضی نمیشند) یا حس آقا بالاسر بودن آمریکا ، حس افتخار به کشورشون ، حس قدرت و هیچوقت درمونده نشدن رو بهشون منتقل میکنه!
من انتظار نداشتم فیلمی مثل گشت ارشاد بیاد یک تحول اجتماعی ایجاد کنه! نه فضا باز هست ، نه سهیلی اینکاره!
اما انتظار داشتم یک نفر از بدنه سینما یک فیلمی بسازه که از نظر بصری/هنری سطح سلیقه رو ببره بالا! که فردا یک چماق به دست نیاد با کاشتن دوربین و 4 تا شبه ستاره و ستاره پرفروش ترین فیلم ایران رو بسازه
یا یک سینمایی دیگه نیاد یک موضوع با رانت خواری و پاچه خواری جور کنه ، چهارتا چشم آبی بزک کرده هم بذاره توش و ازش نون بخوره!