برگزیده های پرشین تولز

گام اول در ساخت بازیهای کامپیوتری

Mod.Chip

Registered User
تاریخ عضویت
10 جولای 2007
نوشته‌ها
824
لایک‌ها
2
محل سکونت
تهران
من خالصانه میگم خودم خیلی در این زمینه چیزی بارم نیست ولی حداقل قبل از اینکه وارد این بحث بشم سعی کردم دو تا مقاله بخونم تا چیزی بیهوده و نگم اون مقاله دوستمون هم که لینکشو رو دادن خوندم ولی فکر میکنم دوست عزیز شما دچار سوتفاهم شدی در مورد اون مقاله هر بازی یه چیزی میخواد حالا اصلا اسمش رو انجین نزارین هرچی , که فیزیک بازی رو شبیه سازی کنه یچیزی میخواد که بصورت realtime بتونه گرافکهای بازی رو به صورت دو بعدی و سه بعدی رندر کنه , صدا , قوانین فیزیک , هوش مصنوعی و خیلی چیزهای دیگه رو در بر میگیره اون چیزه حالا اگه این چیز خیلی بزرگ باشه میشه در چندین بازی ازش استفاده کرد میشه به صورت یه ابزار توسعه بازی اصلا دراوردش ولی باید یچیزی باشه که بالاخره 4 تا گرافیک رندر کنه حالا شما اسمش رو هرچی میخوای بزار من اسمش رو میزارم rendering engine .
بهتره بحث های الکی نکنید دوستان در مورد ++C و زبونهای برنامه نویسی هم الکی بحث نکنید حتی در انجینهای غولی و بروزی مثل CryEngine2 که فکر نکنم فعلا انجینی از این خفنتر وجود داشته باشه , قسمت های اصلی این انجین با ++C و C نوشته شده این در مورد اکثر انجین ها و بازیها همینطوره چون تو ساخت یه انجین یا بازی و نرم افزاری هایی از این نوع مسائلی و مواردی هست که اونطوری که فکر میکنید نیست و قضیه کاملا فرق میکنه و زبان های Lowlevel تر کاملا کاربردی تر هستن مثلا نوشتن انجینی در حد cryengine با #C جالب و درست به نظر نمیرسه البته برای اون حد بازی و انجین کار درستی نیست ولی بازیهای معمولی تر و متوسط تر اره زبون های Highlevel تر هم مثل #C یا java میتونن مورد استفاده قرار بگیرن .
 

3030l

Registered User
تاریخ عضویت
1 مارس 2004
نوشته‌ها
81
لایک‌ها
0
تنها موردی رو که باید تذکر بدهم اینه که هنوز هم برای ساخت
بازی از برنامه نویسی استفاده میکنن و استفاده از Engine های آماده در هیچ یک از شرکت های مطرحساخت بازی استفاده نمیشه .
پس اگه می خواهید که توی این زمینه کار کنید باید بطور جدی برنامه نویسی رو بلد باشین . امروزه تقریبا 99 درصد بازیهای کامپیوتر و XBox با Microsoft Visual C++ .NET و DirectX ساخته میشن و شما باید بر این دو موضوع تکیه داشته باشین.
دوست عزیز, شرکتهای مطرحی مانند
EA , UBI , CAPCOM , ACTIVISION , SQUARE ENIX,THQ , ATARI , SEGA
و حتی ( MGS ( Microsoft Game Studio از Game Engine های آماده شرکتهای دیگه استفاده میکنند.
استناد به :
www.unrealtechnology.com/news-archive.php
اگر ممکنه چند نمونه از بازی های شناخته شده ای را که مستقیمآ توسط DX و MSVS ساخته شدن رو نام ببرید.

امروزه برای ساخت بازی از یک تیم متشکل از چند هزار متخصص استفاده میشه
که هر کدوم یک قسمت از کار رو انجام میدن. شما هم اگه به برنامه نویسی علاقه نداشته
باشین میتونین تو یک زمینه دیگه فعالیت کنین.

درسته که برای ساخت بازی تیم نسبتآ بزرگی احتیاج ولی نه دیگه انقدر,فکر کنم با این همه متخصص میشه یه تیم ساخت سیستم عامل جمع کرد :happy:

مثلآ بازی متوسطی (از لحاظ بزرگی پروژه) مثل 3 Silent Hill توسط یک گروه 70 نفره تو 8 ماه
تکمیل و عرضه شد.
 

3030l

Registered User
تاریخ عضویت
1 مارس 2004
نوشته‌ها
81
لایک‌ها
0
مشکل اینجاست که انجین هر چقدر هم که خوب باشه شما رو محدود میکنه...
اصل اول در کارهای هنری : محدودیت ممنوع

اکثر شرکتهای مطرح ساخت Game Engine , کد های منبع و پشتیبانی کامل از محصول خود را در اختیار شرکتهای بازی سازی میگذارند , که تا حد امکان باعث قابل انعطافتر شدن محصول خود شوند.
نتیجه این عمل ساخت بازی هایی متفاوت در سبک ,نوع و حتی سکوهای مختلف سخت افزاری و نزم افزاری میباشد .
مانند محصولاتی چون : BattleField 2 و Prince Of Persia که تقریبآ در تمامی موارد با یکدیگر کاملآ متفاوتند , ولی از یک موتور پایه یکسان بهره میبرند .
 

Mod.Chip

Registered User
تاریخ عضویت
10 جولای 2007
نوشته‌ها
824
لایک‌ها
2
محل سکونت
تهران
اکثر شرکتهای مطرح ساخت Game Engine , کد های منبع و پشتیبانی کامل از محصول خود را در اختیار شرکتهای بازی سازی میگذارند , که تا حد امکان باعث قابل انعطافتر شدن محصول خود شوند.
نتیجه این عمل ساخت بازی هایی متفاوت در سبک ,نوع و حتی سکوهای مختلف سخت افزاری و نزم افزاری میباشد .
مانند محصولاتی چون : BattleField 2 و Prince Of Persia که تقریبآ در تمامی موارد با یکدیگر کاملآ متفاوتند , ولی از یک موتور پایه یکسان بهره میبرند .

منظورتون اینه که میفروشن دیگه چون معمولا انجینهای درست حسابی بازیهای معروف از 10000 دلار شروع میشن و تا 3-4 میلیون دلار بابت یک انجین بازی هم میرسن مثلا جای خوندم موتور Unreal2 که قدیمی هم شده تقریبا 350 هزار دلار قیمتشه البته معمولا قیمت انجین ها برای پابلیک اعلام نمیشه و بنا به درخواست مشتری customize میشه و بهشون میدن .
در مورد زمان ساخت یه بازی هم بدون شک ساخت یک بازی از پایه و بقول معروف کلنگ اول بیشتر از 1 سال زمان میبره این مربوط به اندازه تیم هم نمیشه چون همچین تیمهایی همیشه یه تعداد بخش مشخص دارن و معمولا در هر بخش بیش از 3-4 نفر کار نمیکنه . این یه اصله که هیچ وقت تعداد نیرو نباید از یه استانداردی بیشتر بشه در صورتی که پروژه بزرگ باشه Scope پروژه بیشتر و بزرگتر میشه مثلا بازی مثلا StarCraftII حدود 5 سال ساختش طول میکشه با MGS4 یا Spore و خیلی بازیهای مشابه .
 

3030l

Registered User
تاریخ عضویت
1 مارس 2004
نوشته‌ها
81
لایک‌ها
0
درسته . اگه ما بخواهیم بازی ایرانی رو در بازار جهانی بفروش برسونیم کار مشکلی رو
در پیش رو داریم . ولی به نظر من باید این راه رو پله پله طی کرد . اگه مطلب شما درست
باشه که باید بر انجین تکیه کرد دیگه نیاز به این همه برنامه نویس برای اجرای یک پروژه
نبود . در صورتی که اینطور نیست . باید توجه کنید که تولید یک پروژه ساخت بازی بطور موازی
پیش میره . اگه پروژه 6 ماه طول بکشه 4 ماه صرف نوشتن انجین میشه و بطور موازی در این
4 ماه سایر کارهای صدا و گرافیک انجام میشه . در 2 ماه آخر هم تمام اجزا بصورت یک
برنامه متحد تبدیل میشه . نوشتن انجین اونقدر ها هم که فکر میکنی برای برنامه نویسهای
حرفه ای کار مشکلی نیست . مثلا Hideo Kojima برای هر سری از بازیهای Metal Gear یک
انجین جدید نوشته .

دوست عزیز اگر همه شرکتهای بازی ساز بخوان 70% وقتشون رو برای هر بازی بزارن روی ساخت انجین منطقی تر نیست که از انجینهای تجاری استفاده کنند و این نیرو و زمان مصرفی رو اختصاص بدن به خود بازی تا بازی با کیفیت تری رو در مدت زمان کوتاهتری به بازاز عرضه کنند.
در غیر این صورت شرکتی مانند EA که در سال 10 ها بازی میسازه در پایان سال برای خونه تکونی باید تعداد زیادی انجین بی مصرف رو که برای هر بازی ساختن بریزن تو سطل آشغال :lol:

در مورد Meatall Gear و کارگردان,تهیه کننده , نویسنده موفق آن Hideo Kojima که طبیعتآ انجین شماره 1 و 2 آن ها با هم متفاوت است, در مورد عناوین مخصوص PS2 اطلاع دقیقی ندارم ولی احتمال اینکه از یک انجین کاملآ متفاوت استفاده شده باشد زیاد نیست .
عناوین مخصوص PSP هم کماکان از همان انجین استفاده میکنند به علاوه اضافه شدن یک سری از امکانات شبکه.
شماره چهارم از این بازی هم مشخصآ به علت تغییر کنسول از انجین بسیار پیشرفته تری بهره خواهد برد تا بتواند از خصوصیات شبه سروری PS3 کمال استفاده را ببرد.
 

Mod.Chip

Registered User
تاریخ عضویت
10 جولای 2007
نوشته‌ها
824
لایک‌ها
2
محل سکونت
تهران
منبع انجین :http://www.devmaster.net/engines/
این سایت منبع انواع انجین هست حتی میتونید انجین های معروفی مثل Source engine (انجین HL2) یا unreal 3 (که قیمتش مثل اینکه حدود 750 هزار دلاره ) یا Jupiter که انجین بازی FEAR هست و Vengeance engineو... رو هم توش پیدا کنید البته برای فروش خیلی جالبه که 99 درصد انجینها تحت ++C/C هستن البته اکثر امکان اسکریپت نویسی رو بدون دست زدن به سورس کد دارن .
من نمیدونم چرا این کمپانی های ایرانی نمیرن یدونه از این انجین های 400-500 دلاری بخرن روش بازی بسازن خدایی گرافیکش از این چیزهایی که اینا میسازن بهتر میشه . مثلا این TV3D 6.5 واقعا گرافیک جالبی داره و انجین گرافیکیش کاملا از Directx 9.0c پشتیبانی میکنه قیمتشم 150-500 دلاره .
ولی خودمونیما انجین نویسی هم خوب کاریه ها بریم از این انجین دوزاریا بنویسیم بیام بفروشیم :) .


TV3D%20SDK%206-1.jpg
 

Mod.Chip

Registered User
تاریخ عضویت
10 جولای 2007
نوشته‌ها
824
لایک‌ها
2
محل سکونت
تهران
اکثر شرکتهای مطرح ساخت Game Engine , کد های منبع و پشتیبانی کامل از محصول خود را در اختیار شرکتهای بازی سازی میگذارند , که تا حد امکان باعث قابل انعطافتر شدن محصول خود شوند.
نتیجه این عمل ساخت بازی هایی متفاوت در سبک ,نوع و حتی سکوهای مختلف سخت افزاری و نزم افزاری میباشد .
مانند محصولاتی چون : BattleField 2 و Prince Of Persia که تقریبآ در تمامی موارد با یکدیگر کاملآ متفاوتند , ولی از یک موتور پایه یکسان بهره میبرند .
:blink::blink: دوست عزیز BattleField 2 یه بازی FPS هست چه ربطی به Prince of persia داره اخه مگه میشه انجین یه بازی FPS با یه بازیه Action-Adventure سوم شخص یکی بشه ( مگه انجینه بازیه MGS4 باشه ) بعد محیط و فیزیک بازی , گیم پلی , گرافیک , هوش مصنوعی و ... همچیشون با هم فرق میکنه . اینم از اون حرفا بودا :f34r: یکمی بیشتر در موردشون تحقیق کن منابعش تو اینترنت زیاده .
در ضمن الان اکثر بازیهای بزرگ یه انجین مختص خودشون دارن خیلی از بازیهای بزرگ هم از انجین های ارتقا یافته استفاده میکنن مثلا BioShock بازی محبوب خودم از نسخه ارتقا یافته انجین Vengeance استفاده کرده که خوده این انجین بر پایه انجین Unreal 2.5 ولی انقدر این انجین رو ارتقا دادن که دیگه واقعا خودش یه انجین مجزا شده حتی شاید از Unreal 3 هم چیزی کم نداشته باشه .

این مقاله wikipedia دو-سه صفحست همش درمورد Game Engine دوستان که اشنایی ندارن بخونن مقاله خوبیه .
 

3030l

Registered User
تاریخ عضویت
1 مارس 2004
نوشته‌ها
81
لایک‌ها
0
:blink::blink: دوست عزیز BattleField 2 یه بازی FPS هست چه ربطی به Prince of persia داره اخه مگه میشه انجین یه بازی FPS با یه بازیه Action-Adventure سوم شخص یکی بشه ( مگه انجینه بازیه MGS4 باشه ) بعد محیط و فیزیک بازی , گیم پلی , گرافیک , هوش مصنوعی و ... همچیشون با هم فرق میکنه . اینم از اون حرفا بودا :f34r: یکمی بیشتر در موردشون تحقیق کن منابعش تو اینترنت زیاده .
در ضمن الان اکثر بازیهای بزرگ یه انجین مختص خودشون دارن خیلی از بازیهای بزرگ هم از انجین های ارتقا یافته استفاده میکنن مثلا BioShock بازی محبوب خودم از نسخه ارتقا یافته انجین Vengeance استفاده کرده که خوده این انجین بر پایه انجین Unreal 2.5 ولی انقدر این انجین رو ارتقا دادن که دیگه واقعا خودش یه انجین مجزا شده حتی شاید از Unreal 3 هم چیزی کم نداشته باشه .

این مقاله wikipedia دو-سه صفحست همش درمورد Game Engine دوستان که اشنایی ندارن بخونن مقاله خوبیه .


در مورد پاراگراف اول باید یگم که بله میشه که یه بازی FPS با یه بازی Action Adventure دارای موتور پایه یکسان باشند.
همچنین بازی هایی چون :
Grand Theft Auto III - Vice City - San Andreas , Cold Fear , BattleField 2 Modern Combat , MAX Payne 2 Manhunt 1 - 2 , BurnOut
دارای موتور پایه ای یکسان هستند.
استناد به :
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_RenderWare_games
در مورد توصیه ای که به من کردید : شاید اگر اسم موتور پایه اون دو بازی را مینوشتم باعث هدف مندتر شدن جستجو شما قبل از نوشتن این پست میشد .دفعه دیگه سعی میکنم اطلاعات کاملتری مانند اسم سرپرست تیم , تک تک برنامه نویسها , گرافیستها , صدا ... تا آبدارچیشون رو براتون بنویسم امید به اینکه در جستجو هاتون در سایتها به نتیجه درست برسید.

در مورد پاراگراف دوم هم که خوشبختانه در تایید قسمتی از پست شماره 43 است که از شما دوست عزیز تشکر میکنم.
 

Mod.Chip

Registered User
تاریخ عضویت
10 جولای 2007
نوشته‌ها
824
لایک‌ها
2
محل سکونت
تهران
در مورد پاراگراف اول باید یگم که بله میشه که یه بازی FPS با یه بازی Action Adventure دارای موتور پایه یکسان باشند.
همچنین بازی هایی چون :
Grand Theft Auto III - Vice City - San Andreas , Cold Fear , BattleField 2 Modern Combat , MAX Payne 2 Manhunt 1 - 2 , BurnOut
دارای موتور پایه ای یکسان هستند.
استناد به :
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_RenderWare_games
در مورد توصیه ای که به من کردید : شاید اگر اسم موتور پایه اون دو بازی را مینوشتم باعث هدف مندتر شدن جستجو شما قبل از نوشتن این پست میشد .دفعه دیگه سعی میکنم اطلاعات کاملتری مانند اسم سرپرست تیم , تک تک برنامه نویسها , گرافیستها , صدا ... تا آبدارچیشون رو براتون بنویسم امید به اینکه در جستجو هاتون در سایتها به نتیجه درست برسید.

در مورد پاراگراف دوم هم که خوشبختانه در تایید قسمتی از پست شماره 43 است که از شما دوست عزیز تشکر میکنم.
شما اون لینکی من تو 2 تا پست قبل گذاشتم رو مطالعه کن حتما در ضمن موتور Prince of persia موتوری به نام Jade هست و موتور Battlefield2 موتورش Refractor 2 هست .
اتفاقا خوب شد که شما این Render Ware رو مطرح کردی چون من فکر میکنم بعضی از دوستان در مفهوم game engine دچار تردید و مشکل هستند ببین یسری نرمافزار یا API هایی در ساخت بازی وجود داره به اسم Middleware این Middleware ها در اصل یسری ابزار و عناصری دارن که به بازی ساز رو در ساخت بازی کمک میکنه در خوده مقاله wikipedia گفته مثل استفاده از چرخ پیش اختراع شده میمونه در اصل Middleware کار توسعه یه بازی رو راحت تر و ساده میکنن البته بعضی جاها یه Middleware میتونه یه انجین هم باشه اون بستگی به اندازه کار داره ممکنه یه Middleware کامل بتونه کار یه انجین رو یه قسمت انجام بده یا ممکنه نه اون کار انقدر بزرگ باشه که اون Middleware به تنهایی جواب نده و فقط ازش استفاده بشه . ولی در اصل یک game engine مجموعه ای از چند engine هست (مجموعه خیلی بزرگ) که هر کدوم یکاری رو بر عهده دارن مثل فیزیک بازی (مثلا Havok) , صدا , رندرینگ و ... البته Render Ware از نوع Middleware هایی است که میتونه به صورت مجزا customize بشه و یک custom engine رو بسازه با این وجود کار Render Ware همنجوری هم که از اسمش مشخصه فقط برای graphic rendering engine استفاده میشه البته این بحث انقدر گستردس که میشه ازش یه کتاب دراورد حتی خوده همین مبحث Middleware اونقدر بزرگه که میشه خیلی در موردش بحث کرد مثلا Middleware هایی هست که در خوده مقاله wiki هم گفته مثل SpeedTree که کارش فقط رندرینگ درخت و گیاه هست و در بازی مثل elder scroll مورد استفاده قرار گرفته .
 

3030l

Registered User
تاریخ عضویت
1 مارس 2004
نوشته‌ها
81
لایک‌ها
0
شما اون لینکی من تو 2 تا پست قبل گذاشتم رو مطالعه کن حتما در ضمن موتور Prince of persia موتوری به نام Jade هست و موتور Battlefield2 موتورش Refractor 2 هست .
اتفاقا خوب شد که شما این Render Ware رو مطرح کردی چون من فکر میکنم بعضی از دوستان در مفهوم game engine دچار تردید و مشکل هستند ببین یسری نرمافزار یا API هایی در ساخت بازی وجود داره به اسم Middleware این Middleware ها در اصل یسری ابزار و عناصری دارن که به بازی ساز رو در ساخت بازی کمک میکنه در خوده مقاله wikipedia گفته مثل استفاده از چرخ پیش اختراع شده میمونه در اصل Middleware کار توسعه یه بازی رو راحت تر و ساده میکنن البته بعضی جاها یه Middleware میتونه یه انجین هم باشه اون بستگی به اندازه کار داره ممکنه یه Middleware کامل بتونه کار یه انجین رو یه قسمت انجام بده یا ممکنه نه اون کار انقدر بزرگ باشه که اون Middleware به تنهایی جواب نده و فقط ازش استفاده بشه . ولی در اصل یک game engine مجموعه ای از چند engine هست (مجموعه خیلی بزرگ) که هر کدوم یکاری رو بر عهده دارن مثل فیزیک بازی (مثلا Havok) , صدا , رندرینگ و ... البته Render Ware از نوع Middleware هایی است که میتونه به صورت مجزا customize بشه و یک custom engine رو بسازه با این وجود کار Render Ware همنجوری هم که از اسمش مشخصه فقط برای graphic rendering engine استفاده میشه البته این بحث انقدر گستردس که میشه ازش یه کتاب دراورد حتی خوده همین مبحث Middleware اونقدر بزرگه که میشه خیلی در موردش بحث کرد مثلا Middleware هایی هست که در خوده مقاله wiki هم گفته مثل SpeedTree که کارش فقط رندرینگ درخت و گیاه هست و در بازی مثل elder scroll مورد استفاده قرار گرفته .

حرف شما یا بهتره بگم ویکی پدیا کاملآ درسته.
اما با کمی دقت و بیشتر تامل کردن بر کلماتی مانند Game Engine و موتر پایه درک خواهید کرد که نظر من با این مطالبی که نوشتید تفاوت چندانی ندارد .

استناد به :
پست شماره 48 :
<<در مورد پاراگراف اول باید یگم که بله میشه که یه بازی FPS با یه بازی Action Adventure دارای موتور پایه یکسان /* نه Game Engine یکسان*/ باشند.
همچنین بازی هایی چون :
Grand Theft Auto III - Vice City - San Andreas , Cold Fear , BattleField 2 Modern Combat , MAX Payne 2 Manhunt 1 - 2 , BurnOut
دارای موتور پایه ای یکسان هستند.>>

البته مطلق بودن این قضیه رو که یک بازی Action Adventure حتمآ دارای Game Engine متفاوت با یک بازی در سبک دیگر میباشد را نیز چندان قبول ندارم.
بیشتر به یک امر نسبی شباهت داره تا مطلق.
 

3030l

Registered User
تاریخ عضویت
1 مارس 2004
نوشته‌ها
81
لایک‌ها
0
بازی "پایان معصومیت" که توسط یک تیم ایرانی طراحی شد مثال خوبیه که بگیم خود ما
می تونیم انجین های خوبی طراحی کنیم ولی باید توجه داشته باشیم که چون ما در این
صنعت بسیار عقب هستیم باید از تجربه کشورهای دیگه در این زمینه استفاده کنیم.

اگه منظورتون اینکه بازی پایان معصومیت از یک Game Engine ایرانی و ساخت بچه های خود گروه استفاده کرده نه یک game engine خارجی مثل Half Life لطفآ نام Game Engine و منبع اطلاعات خود را ذکر کنید.

با تشکر.
 

djnik1362

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2006
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
1
دوست عزیز, شرکتهای مطرحی مانند
EA , UBI , CAPCOM , ACTIVISION , SQUARE ENIX,THQ , ATARI , SEGA
و حتی ( MGS ( Microsoft Game Studio از Game Engine های آماده شرکتهای دیگه استفاده میکنند.
استناد به :
www.unrealtechnology.com/news-archive.php
اگر ممکنه چند نمونه از بازی های شناخته شده ای را که مستقیمآ توسط DX و MSVS ساخته شدن رو نام ببرید.



درسته که برای ساخت بازی تیم نسبتآ بزرگی احتیاج ولی نه دیگه انقدر,فکر کنم با این همه متخصص میشه یه تیم ساخت سیستم عامل جمع کرد :happy:

مثلآ بازی متوسطی (از لحاظ بزرگی پروژه) مثل 3 Silent Hill توسط یک گروه 70 نفره تو 8 ماه
تکمیل و عرضه شد.

این نکته رو چند بار گفتم .

انجین آماده = محدودیت

Andrea Lamothe که یکی از بزرگترین نویسندگان کتاب های برنامه نویسی بازی هست
یک جمله گفته که باید کاملا دقت کنید :

بازی ای رو بسازید که دوست دارید و سعی کنید جوری باشه که دیگران هم دوست داشته باشن.

ساختن یک بازی خوب مثل Sillent Hill که تو زمان خودش غوغا کرد به این خاطر بود که یک کار
جدید ارائه داد . کار جدید هم یعنی کد جدید . کد جدید هم یعنی باید خیلی روش کار کنید.

انجین لازمه کاره ولی انجینی که خودتون نوشتین .
 

djnik1362

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2006
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
1
من خالصانه میگم خودم خیلی در این زمینه چیزی بارم نیست ولی حداقل قبل از اینکه وارد این بحث بشم سعی کردم دو تا مقاله بخونم تا چیزی بیهوده و نگم اون مقاله دوستمون هم که لینکشو رو دادن خوندم ولی فکر میکنم دوست عزیز شما دچار سوتفاهم شدی در مورد اون مقاله هر بازی یه چیزی میخواد حالا اصلا اسمش رو انجین نزارین هرچی , که فیزیک بازی رو شبیه سازی کنه یچیزی میخواد که بصورت realtime بتونه گرافکهای بازی رو به صورت دو بعدی و سه بعدی رندر کنه , صدا , قوانین فیزیک , هوش مصنوعی و خیلی چیزهای دیگه رو در بر میگیره اون چیزه حالا اگه این چیز خیلی بزرگ باشه میشه در چندین بازی ازش استفاده کرد میشه به صورت یه ابزار توسعه بازی اصلا دراوردش ولی باید یچیزی باشه که بالاخره 4 تا گرافیک رندر کنه حالا شما اسمش رو هرچی میخوای بزار من اسمش رو میزارم rendering engine .
بهتره بحث های الکی نکنید دوستان در مورد ++C و زبونهای برنامه نویسی هم الکی بحث نکنید حتی در انجینهای غولی و بروزی مثل CryEngine2 که فکر نکنم فعلا انجینی از این خفنتر وجود داشته باشه , قسمت های اصلی این انجین با ++C و C نوشته شده این در مورد اکثر انجین ها و بازیها همینطوره چون تو ساخت یه انجین یا بازی و نرم افزاری هایی از این نوع مسائلی و مواردی هست که اونطوری که فکر میکنید نیست و قضیه کاملا فرق میکنه و زبان های Lowlevel تر کاملا کاربردی تر هستن مثلا نوشتن انجینی در حد cryengine با #C جالب و درست به نظر نمیرسه البته برای اون حد بازی و انجین کار درستی نیست ولی بازیهای معمولی تر و متوسط تر اره زبون های Highlevel تر هم مثل #C یا java میتونن مورد استفاده قرار بگیرن .

به نظر من یکی از کسانی که در این زمینه اطلاعات زیادی داره شما هستین .
با خیلی از حرفها و نظرات شما موافقم .
اطلاعات با ارزشی رو تو این تاپیک گذاشتی .
ممنون.
 

djnik1362

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2006
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
1
اکثر شرکتهای مطرح ساخت Game Engine , کد های منبع و پشتیبانی کامل از محصول خود را در اختیار شرکتهای بازی سازی میگذارند , که تا حد امکان باعث قابل انعطافتر شدن محصول خود شوند.
نتیجه این عمل ساخت بازی هایی متفاوت در سبک ,نوع و حتی سکوهای مختلف سخت افزاری و نزم افزاری میباشد .
مانند محصولاتی چون : BattleField 2 و Prince Of Persia که تقریبآ در تمامی موارد با یکدیگر کاملآ متفاوتند , ولی از یک موتور پایه یکسان بهره میبرند .

استفاده از کلاسهای آماده که توسط شرکت های مختلف نوشته میشه کاملا مورد قبوله .
مثلا خود DirectX و یا کلاسهایی برای پخش فایل های ویدویی .
 

djnik1362

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2006
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
1
دوست عزیز اگر همه شرکتهای بازی ساز بخوان 70% وقتشون رو برای هر بازی بزارن روی ساخت انجین منطقی تر نیست که از انجینهای تجاری استفاده کنند و این نیرو و زمان مصرفی رو اختصاص بدن به خود بازی تا بازی با کیفیت تری رو در مدت زمان کوتاهتری به بازاز عرضه کنند.
در غیر این صورت شرکتی مانند EA که در سال 10 ها بازی میسازه در پایان سال برای خونه تکونی باید تعداد زیادی انجین بی مصرف رو که برای هر بازی ساختن بریزن تو سطل آشغال :lol:

در مورد Meatall Gear و کارگردان,تهیه کننده , نویسنده موفق آن Hideo Kojima که طبیعتآ انجین شماره 1 و 2 آن ها با هم متفاوت است, در مورد عناوین مخصوص PS2 اطلاع دقیقی ندارم ولی احتمال اینکه از یک انجین کاملآ متفاوت استفاده شده باشد زیاد نیست .
عناوین مخصوص PSP هم کماکان از همان انجین استفاده میکنند به علاوه اضافه شدن یک سری از امکانات شبکه.
شماره چهارم از این بازی هم مشخصآ به علت تغییر کنسول از انجین بسیار پیشرفته تری بهره خواهد برد تا بتواند از خصوصیات شبه سروری PS3 کمال استفاده را ببرد.

یک نکته رو به شما تذکر بدم .
انجین جدید لزوما ساختار جدیدی نباید داشته باشه و میشه از ساختار
انجین های قبلی استفاده برد . مثلا کلاس Clipping به کار رفته در یک انجین
تا پیدا نشدن الگوریتم بهتر ممکنه سالیان سال استفاده بشه .

در مورد ساخت بازی در مدت کوتاه هم باید بگم که شما هر چقدر نیروی بیشتری
به کار بگیرین سریعتر به جواب میرسین . شرکت EA حداقل 1000 نفر نیروی کار داره
که هر کدومشون در این زمینه کاملا تخصص دارن . شما اصلا نباید شرکت های
مطرح دنیا رو برای کسانی که میخوان تازه شروع کنند مثال بزنید.
 

djnik1362

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2006
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
1
منبع انجین :http://www.devmaster.net/engines/
این سایت منبع انواع انجین هست حتی میتونید انجین های معروفی مثل Source engine (انجین HL2) یا unreal 3 (که قیمتش مثل اینکه حدود 750 هزار دلاره ) یا Jupiter که انجین بازی FEAR هست و Vengeance engineو... رو هم توش پیدا کنید البته برای فروش خیلی جالبه که 99 درصد انجینها تحت ++C/C هستن البته اکثر امکان اسکریپت نویسی رو بدون دست زدن به سورس کد دارن .
من نمیدونم چرا این کمپانی های ایرانی نمیرن یدونه از این انجین های 400-500 دلاری بخرن روش بازی بسازن خدایی گرافیکش از این چیزهایی که اینا میسازن بهتر میشه . مثلا این TV3D 6.5 واقعا گرافیک جالبی داره و انجین گرافیکیش کاملا از Directx 9.0c پشتیبانی میکنه قیمتشم 150-500 دلاره .
ولی خودمونیما انجین نویسی هم خوب کاریه ها بریم از این انجین دوزاریا بنویسیم بیام بفروشیم :) .


TV3D%20SDK%206-1.jpg

برای نوشتن یک انجین پدر پدر صاحب طرف بعلاوه 7 جدش در می یاد ولی در کل کار
با حالیه و پول خوبی هم میشه ازش کسب کرد.
 

djnik1362

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2006
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
1
اگه منظورتون اینکه بازی پایان معصومیت از یک Game Engine ایرانی و ساخت بچه های خود گروه استفاده کرده نه یک game engine خارجی مثل Half Life لطفآ نام Game Engine و منبع اطلاعات خود را ذکر کنید.

با تشکر.

والا تو یک از فروم ها خوندم . من خودم هم شک دارم . ولی کار نشد نداره .
 

Mod.Chip

Registered User
تاریخ عضویت
10 جولای 2007
نوشته‌ها
824
لایک‌ها
2
محل سکونت
تهران
به نظر من یکی از کسانی که در این زمینه اطلاعات زیادی داره شما هستین .
با خیلی از حرفها و نظرات شما موافقم .
اطلاعات با ارزشی رو تو این تاپیک گذاشتی .
ممنون.
مرسی شما لطف دارین من چیزی بارم نیست .
 

Mod.Chip

Registered User
تاریخ عضویت
10 جولای 2007
نوشته‌ها
824
لایک‌ها
2
محل سکونت
تهران
والا تو یک از فروم ها خوندم . من خودم هم شک دارم . ولی کار نشد نداره .

:lol::lol:
qop_ani9.jpg


میگن خیلی چیز مزخرفیه . الان یه بازیه لطفعلی خان یه همچین چیزهایی دارن میدن بیرون که میگن اون بهتره .
 

Khepele Sibilo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 ژانویه 2008
نوشته‌ها
1,693
لایک‌ها
16
سن
43
دوستان اگر اختلاف هاشون به اتمام رسيده،من هم 6-7 ساله كه سعي كردم روو اين مقوله كار كنم
گيمي ننوشتم
مورد قابل ارائه هم ندارم
(چند تا كار دارم كه ترجيح مي دم فعلا ارائه نكنم!)‌
چون توو كارها ترجيح مي دم هر روز چيز تازه يادبگيرم تا اينكه يك كار رو متخصص شم!
اما برنامه گيم نويسي واينها مثل خيلي هاتون زياد دارم!
هميشه هم مشكل داستان و ايده گيم رو داشتم!
خيلي وقته مي خوام توو فروم هايي كه هستم يا فروم خودم (مال خودم رو كه علي الحساب بيخيال شدم!‌)،تيمي براي كار به صورت تفنني (كار جدي هميشه توو محيط مجازي آدم نامردي كه كل تيم رو از هم بپاشه زياد پيدا مكينه!‌) تشكيل بديم و در انجام كارهاي كوچيك چيز ياد بگيريم!
با داستان و كل كل و پيشنهاد به جايي نمي رسيم
اگه كسي حوصله داره،اعلام آمادگي كنه تا توو اين بخش با برنامه نويسي چيز هاي ساده و كوچولو رو شروع كنيم
 
بالا