برگزیده های پرشین تولز

اخبار ، مقالات و مطالب مرتبط با آی تی ، نرم افزار ، کامپیوتر و تکنولوژی

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
سلام
راستش رو بخواهيد مطالب قبلي براي خيلي وقت پيش بوده خاطرم نيست منبعش دقيقا چيه ولي از اين به بعد حتما ذکر ميکنم
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
آيا شما به طور مشترك از يك كامپيوتر استفاده مي كنيد و مي خواهيد پوشه هايتان امنيت بيشتري داشته باشند؟
براي ايجاد پس وردي كه از پوشه ها محافظت مي كند دو روش وجود دارد.

روش اول:اگر شما براي نام كاربري خود پس ورد داريد مي توانيد از اين پس ورد براي محافظت از پوشه هاي خود استفاده كنيد. اما در غير اين صورت روش زير را دنبال كنيد: روي پوشه اي كه مي خواهيد محرمانه بماند راست كليك كرده و گزينه ي Properties را انتخاب كنيد (يا كليد هاي Alt و دابل كليك را به طور همزمان فشار دهيد.) سپس روي كليد sharing كليد كرده و گزينه ?Make this folder private ?را تيك دار كنيد . و در آخر كليد Apply را بزنيد. اگر شما براي نام كاربري خود پس وردي نداشته باشيد، كاردي ظاهر مي شود كه از شما سوال مي كند آيا مي خواهيد پس وردي بسازيد ؟ اگر مي خواهيد پوشه را محرمانه كنيد بايد حتما? اين كار را انجام دهيد بنابراين روي گزينه yes كليك كنيد . از اين پس براي ورود به دسك تاپ كامپيوتر و استفاده از آن بايد از پس وردتان استفاده كنيد.
پس از كليك گزينه yes بايد پس ورد خود را تايپ كنيد و سپس آنها را تصديق كنيد. سپس روي دكمه ?create pass word ? كليك كنيد و در آخر پنجره پس ورد را ببنديد.
در آخر كليد ok پنجره propertiest را بزنيد. اكنون هر كسيكه وارد سيستم شما شود
نمي تواند بدون اطلاع از پس ورد شما به آن فايل دسترسي پيدا كنيد .

روش دوم: اگر پوشه مورد نظر به صورت zip يا فشرده است شما مي توانيد يك پسورد منحصر به فرد به آن بدهيد.
فقط كافيست روي پوشه زيپ شده دابل كليك كنيد و وقتي پوشه باز شد از منوي بالا گزينه file رفته روي گزنيه ?Add a password ? كليك كنيد.
و سپس پس ورد خودرا در پنجره ظاهر شده تايپ كنيد.اكنون شما تنها كسي هستيد كه به فايل هاي اين پوشه دسترسي داريد. پوشه باز مي شود و فايل ها نيز ديده مي شوند اما شما تنها كسي هستيد كه مي توانيد به فايل ها دسترسي داشته باشيد.



منبع: شبكه فن آوري اطلاعات ايران
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
کمپانی مایکروسافت سرویس جدیدی را برای ترجمه لغات و متون زبان های مختلف ارائه کرد. ابزار Windows Live Translator سرویسی از خانواده Windows Live است که می تواند بطور مستقیم یک صفحه وب و یا بخشی از متن را بطور کامل به زبان دیگری ترجمه کند.
فناوری "مترجم زنده مایکروسافت" توسط شرکت نرم افزاری Systran تهیه شده است و در این ابزار گزینه جداگانه ای برای ترجمه متون مرتبط با فناوری های نوین نظیر کامپیوتر نیز در نظر گرفته شده است که ترجمه این متون را قابل فهم تر پردازش کند. گفتنی است :هنوز توضیحات و مشخصات بیشتری درباره امکانات دیگر این ابزار اعلام نشده است. سرویس هایی مانند Babel Fish از شرکت Altavista و یا مترجم گوگل رقبای اصلی این ابزار مایکروسافت شناخته می شوند؛ چنانکه کارشناسان عقیده دارند سرویس Windows Live Translator از امکانات بیشتری برخوردار است که در آینده به نمایش عموم می گذارد.

www.inroozha.com
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
در عصري زندگي مي‌كنيم كه نمي‌توان بدون مطالعه و كسب دانش به يك انتخاب و گزينه مناسب رسيد. حال اگر اين انتخاب براي خريد يك قطعه الكترونيكي باشد نياز به داشتن اطلاعات كافي به يك امر لازم و بايد تبديل مي‌شود چرا كه فناوري‌هاي جديد در قالب پارامترها و خصوصيات گنجانده مي‌شوند و تفاوت مدل هر قطعه در همين تكنولوژي‌هاي به‌كار رفته در آنان است. اسكنر نيز يكي از همين قطعات است كه همزمان با گسترش كاربرد و نقش آن در زندگي ديجيتال، به پيچيدگي‌ها و تكنولوژي‌هاي آن افزوده مي‌شود. زماني شما فقط مي‌توانستيد اسكنرها را در يك سازمان يا نهاد بزرگ دولتي بيابيد اما اكنون با فراگير شدن ابزارهاي ديجيتال، نقش اسكنر از مفهوم يك قطعه جانبي كامپيوتر فراتر رفته و به يك ابزار حياتي براي ادارات كوچك و كاربران خانگي تبديل شده است. چه نوع اسكنري بخريم؟ يك اسكنر مناسب چه خصوصياتي دارد؟ كدام مدل اسكنر متناسب با نيازهاي ما است؟ و سوالاتي مشابه اين‌ها ذهن هر خريدار اسكنر را در اولين گام به خود مشغول مي‌كند و در مرحله بعد با ديدن ليستي از توضيحات فني هر اسكنر بيشتر سردرگم خواهد بود. نوشتار پيش‌رو با هدف كمك به دوستاني كه قصد خريد يك اسكنر مناسب با نياز خود دارند، نوشته شده و سعي بر اين بوده است كه اطلاعات لازم و كافي را در اختيار خوانندگان عزيز قرار دهد.

بر حسب نوع اسكن يك سند، اسكنرها به انواع مختلفي تقسيم مي شوند. اسكنرهاي Flatbed يا مسطح، متداول‌ترين اسكنر براي كاربرد خانگي هستند. در اين نوع اسكنرها، ناحيه اسكن شامل يك صفحه تخت خواهد بود كه سند بر روي آن قرار مي‌گيرد. اين نوع از اسكنرها به خاطر راحتي در استفاده و تكنولوژي استفاده شده در هد اسكن آن‌ها، بيشترين مصرف‌كننده را دارند. جز اسكنرهاي مسطح، اسكنرهاي Sheetbed و اسكنرهاي استوانه‌اي نيز در بازار موجود هستند. در اسكنرهاي Sheetbed هد اسكن ثابت بوده و سند براي اسكن حركت داده مي‌شود؛ مانند يك پرينتر. اسكنرهاي استوانه‌اي داراي كيفيت و دقت تفكيك‌پذيري بالايي هستند و براي اسكن نقشه و چاپ استفاده مي‌شوند.

اسكنر چگونه كار مي‌كند؟
بهتر است پيش از هر چيز ببينيم اسكنر چيست؟ اسكنر يك دستگاه تصويربرداري است كه به سلول‌هاي حساس به نور يا چشم‌هايي مجهز است كه مي‌توانند نوري را كه از شي مورد اسكن منعكس‌شده يا عبور كرده‌است شناسايي كنند. به اين سلول‌ها Charged-Couple Device) CCD) مي‌گويند.

CCD‌ها به صورت خطي در كنار هم قرار مي‌گيرند و نوار باريكي را تشكيل مي‌‌دهند. هر CCD با اندازه‌گيري شدت نور، آن را به بار الكتريكي تبديل مي‌كند. تعداد CCDها در هر اسكنر به هزاران عدد مي‌رسد و هر كدام يك پيكسل از شي را ايجاد مي‌كنند. به ازاي هر پيكسل، تعداد مشخصي بيت اختصاص داده مي‌شود كه براي ذخيره اطلاعات لازم هستند. هر چه تعداد بيت‌ها بيشتر باشد، كيفيت تصوير بهتر مي‌شود.

اكثر اسكنرها از CCD استفاده مي‌كنند. اما بعضي اسكنرهاي جديدتر به فناوري Contact Image Sensor) CIS)مجهز شده‌اند. در اسكنر CCD، نوري كه از شي مورد اسكن منعكس مي‌شود، با عبور از يك مجموعه آينه و لنز به سوي نوار CCDها هدايت مي‌شود. اما در اسكنر CIS، حسگرها درست زير شي قرار دارند و خودشان نور منعكس‌شده را مستقيماً دريافت مي‌كنند. از آن‌جايي‌كه اين اسكنر‌ها، به سيستم پيچيده نوري احتياج ندارند، كوچك‌تر و بادوام‌ترند و هزينه ساخت آن‌ها كمتر مي‌شود.

حسگرهاي CIS به تراشه‌هايي مجهز هستند كه مي‌توانند از شي مورد اسكن تصوير ديجيتالي توليد كنند. مصرف انرژي آن‌ها نيز كمتر از CCDها است. اما اين تراشه‌ها در واقع فضايي را اشغال مي‌كنند كه اگر نبودند اين فضاها مورد استفاده حسگرهاي نوري قرار مي‌گرفتند. از همين رو، كيفيت تصويري كه اسكنرهاي CIS به دست مي‌دهند كمي پايين‌تر از اسكنرهاي CCD است. به همين دليل، خيلي‌ از كاربران از اندك مزاياي اسكنرهاي CIS (نظير كوچك بودن يا ارزان بودن) صرف‌نظر مي‌كنند و به سراغ اسكنرهاي CCD مي‌روند.

انواع اسكنر
اسكنرها از نظر شكل و كاربرد به انواع مختلفي تقسيم مي‌شوند كه طبيعتاً در قيمت آن‌ها نيز تأثير مي‌گذارد. در ادامه به نمونه‌هايي از آن اشاره مي‌شود.



اسكنرهاي خوابيده‌
اين نوع اسكنر از يك صفحه شيشه‌اي تخت تشكيل شده‌ كه روي نوار حسگرهاي نوري قرار مي‌گيرد و دري دارد كه روي صفحه شيشه‌اي مي‌خوابد. كاغذ يا اشيايي چون كتاب باز شده روي شيشه گذاشته مي‌شوند.

نوري كه از زير شيشه تابيده مي‌شود با برخورد به شي مورد اسكن، انعكاس مي‌يابد و به وسيله نوار CCD دريافت مي‌شود. اسكنرهاي خوابيده جزء انواع رايج و خوش‌دست اسكنرها هستند كه هم در مدل رنگي و هم تك‌رنگ يافت مي‌شوند. تنها عيب اين اسكنرها اين است كه جاي زيادي را روي ميز اشغال مي‌كنند.

اسكنرهاي برگه‌خور
در اين نوع اسكنرها، نوار حسگرهاي نوري (برخلاف اسكنرهاي خوابيده) بي‌حركت است و در عوض برگه‌اي كه اسكن مي‌شود روي نوار حركت مي‌كند. اين نوع اسكنر براي كساني كه مي‌خواهند حجم بزرگي از اسناد را اسكن كنند و به متن قابل ويرايش دست يابند، بسيار مناسب است.
اگر اسكنرهاي برگه‌خور را به يك دستگاه Automatic Document Feeder) ADF شايد بتوان گفت برگه‌رسان خودكار) مجهز نماييد، ديگر لازم نيست خودتان تك‌تك برگه‌ها را وارد اسكنر كنيد.

اسكنرهاي برگه‌خور در دو نوع رنگي و تك‌رنگ موجودند. البته مي‌توان عكس يا صفحات كوچك را وارد اسكنر كرد. اما امكان جمع شدن آن‌ها وجود دارد. به همين جهت از اين لحاظ، اسكنرهاي خوابيده مناسب‌تر هستند. اسكنرهاي برگه‌خور بسيار جمع‌وجور هستند و به درد فضاهاي محدود مي‌خورند.

اسكنرهاي دست‌گرفتني‌
پهناي اين اسكنرها چيزي در حدود 10 تا 12 سانتي‌متر است، كه امكان جابه‌جايي و حمل آن‌ها را به آساني فراهم مي‌كند. اين اسكنر به پورت موازي كامپيوتر وصل مي‌شود و براي كامپيوترهاي كيفي بسيار مناسب است. عيب اين اسكنرها اين است كه براي اسكن گرفتن از اسناد معمولي با اندازه‌هاي مثلاً A4 بايد آن‌ها را در چند قسمت اسكن كنيد. معمولاً نرم‌افزارهاي همراه اسكنر اين قسمت‌ها را به يكديگر مي‌چسبانند. اما اين كار خيلي زمان مي‌برد. مورد ديگر اين كه اگر دست‌هاي كوچك و ظريفي نداشته باشيد، معمولاً اسكن‌ها كج و ناصاف از آب در مي‌آيند.

نوع ديگري از اسكنرهاي دست‌گرفتني، اسكنر قلمي است. اسكنر قلمي براي اسكن روي هر خط از متن چاپ‌شده كشيده مي‌شود؛ چيزي شبيه ماژيكي كه براي نشانه گذاشتن روي متن مي‌كشيم. نرم‌افزار تشخيص نوري همراه قلم، اسكن‌ها را به متن قابل ويرايش تبديل مي‌كند و از طريق پورت سريال يا USB به كامپيوتر انتقال مي‌دهد.

اسكنرهاي دست‌گرفتني شبيه به حالت كوچك‌شده اسكنرهاي خوابيده يا برگه‌خور هستند و به حدي كوچك شده‌اند كه داخل كيف دستي جا مي‌شوند. اسكنرهاي برگه‌خور دست‌گرفتني حدوداً به اندازه ‌يك دستگاه پانچ سه سوراخي هستند و مدل‌ خوابيده آن‌ها كوچك‌تر از جلد يك كتاب معمولي است. اين اسكنرها به پورت USB يا PC Card كامپيوتر كيفي وصل مي‌شوند و مي‌توانند به صورت رنگي و تك‌رنگ اسكن بگيرند. از آنجا كه منبع نوري اسكنرهاي دست‌گرفتني كمي ضعيف است، كيفيت تصوير آن‌ها به خوبي اسكنرهاي بزرگ در نمي‌آيد.

اسكنرهاي فيلم، اسلايد و ترانسپارنسي‌
كمتر پيش مي‌آيد كه بخواهيد از فيلم يا ترانسپارنسي (صفحات شفاف) اسكن بگيريد. اما كساني كه در صنعت چاپ و نشر فعاليت دارند زياد با اين موارد مواجه مي‌شوند. از آنجا كه نور از اسلايد، فيلم، نگاتيو، و ترانسپارنسي عبور مي‌كند، اسكن آن‌ها بايد به طرز خاصي انجام شود تا حسگرهاي نوري بتوانند نور منعكس شده را دريافت كنند. از آنجا كه در بيشتر اسكنرها منبع نور و حسگرهاي نوري در يك طرف قرار دارند، نمي‌توانند براي اسكن اين نوع اسناد مورد استفاده قرار بگيرند. از سوي ديگر، به خاطر اين كه اسلايدها و فيلم‌ها بسيار كوچك هستند، اسكنر بايد حساسيت بسيار بالايي داشته باشد تا بتواند تصوير آن‌ها را شناسايي كند.
بعضي از اسكنرهاي خوابيده قابليت وصل‌شدن به آداپتور ترانسپارنسي (موسوم به TPA يا TPU) را دارند. اين آداپتور يك صفحه نوراني است كه به جاي درِ اسكنر، روي صفحه شيشه‌اي قرار مي‌گيرد. روي صفحه شيشه‌اي اين نوع اسكنرهاي خوابيده معمولاً ناحيه خاصي براي اسلايد وجود دارد كه مثل ذره‌بين عمل مي‌كند.
بعضي انواع ديگر اسكنرهاي خوابيده، يك قسمت كشويي دارند كه اسلايدها داخل آن گذاشته مي‌شوند. البته اين نوع اسكنرها بسيار گران هستند. اسكنرهايي هم وجود دارند كه فقط مي‌توانند اسلايد را اسكن كنند. اين اسكنرها ناحيه كوچكي براي اسكن دارند (معمولاً 4 در 5 اينچ) و خيلي گران هستند.



دقت وضوح تصوير
يكي از مهم‌ترين پارامترهاي دخيل در خريد اسكنر، دقت وضوح تصوير و لامپ تصوير اسكنر خواهد بود. واحد (DPI(Dot Per Inch يا " نقطه در اينچ " براي اين منظور استفاده مي‌شود.
براي اسكن يك تصوير معمولي (5*3 يا 4*6) دقت 100نقطه در اينچ كافي خواهد بود. براي اسكن متون و استفاده در نرم‌افزارهاي (Optical character recognition (CR دقت DPI300 مناسب است و براي اسكن تصاوير براي چاپ يا بزرگ‌نمايي، نياز به دقت 1200 تا 2400 خواهد بود. بنابراين يك اسكنر با وضوح تصوير 600 * 1200 يا 2400*1200 مناسب خواهد بود.

Tranparency
اگر قصد اسكن اسلايد يا فيلم را داريد، اسكنر شما بايد به يك آداپتور Tranparency مجهز باشد. اين آداپتور ممكن است بر روي خود اسكنر نصب شده باشد يا به صورت يك وسيله جانبي به اسكنر اضافه شود. برخي شركت‌ها مانند Epson از يك آداپتور Tranparency براي اسكن نگاتيو و عكس‌هاي دوربين استفاده مي‌كنند كه مي‌تواند براي كاركردهاي خانگي و كوچك مناسب باشد.

ADF يا تغذيه كننده اتوماتيك سند
ممكن است كه شما تعداد زيادي سند براي اسكن داشته باشيد. (Automatic document feeder (ADF يك قطعه براي تغذيه اتوماتيك اسكنر است كه به صورت خودكار سند را به اسكنر تحويل مي‌دهد. بعضي از مدل‌هاي اسكنر از اين ويژگي برخوردارند و در نتيجه براي اسكن اسناد در حجم بالا و سايز نامناسب مشكل نخواهيد داشت. حداكثر سندي كه يك ADF مي‌پذيريد نيز بايد مدنظر قرار گرفته شود.

Interface
اسكنر براي ارتباط با كامپيوتر، به يك رابط يا Interface نياز دارد. اين‌كه اسكنر انتخابي شما از چه نوع رابطي استفاده مي‌كند و يا اينكه كامپيوتري كه قرار است اسكنر به آن متصل شود چه رابط‌هايي را پشتيباني مي‌كند، يكي از مهم‌ترين عواملي است كه بايد به آن توجه داشته باشيد. اگر كامپيوتر شما از USB2 پشتيباني مي‌كند، حتما اسكنري انتخاب كنيد كه از اين رابط استفاده مي‌كند. چرا كه سرعت و سادگي بسيار خوبي با پورت USB وجود دارد. رابط Firewire نيز از سرعت و دقت بالايي برخوردار است اما به همين نسبت قيمت بيشتري بر روي اسكنر تحميل مي‌كند. مدل هايي نيز وجود دارد كه از چند رابط پشتيباني مي‌كنند كه انعطاف‌پذيري بيشتري به مصرف‌كننده مي‌دهد. پورتParallel يا موازي و استفاده از كارت SCSI نيز انتخاب‌هاي ديگري هستند كه مي‌توانيد براي رابط اسكنر داشته باشيد. اما از سرعت كمتري برخوردارند. حتما در زمان انتخاب اسكنر مورد نظر خود نوع رابط اسكنر را سوال كنيد.

عمق رنگ‌
به تعداد رنگ‌هايي كه اسكنر قادر به شناسايي و ذخيره‌سازي آن‌ها است، اصطلاحاً " عمق رنگ " گفته مي‌شود و با واحد " بيت در هر پيكسل " اندازه‌گيري مي‌شود. يك اسكنر مناسب بايد حداقل قادر به شناسايي 36 بيت رنگ باشد. امروزه بسياري از اسكنرهاي خانگي تا 48 بيت در پيكسل را شناسايي مي‌كنند كه يك كيفيت اسكن مناسب را ارائه مي‌كند.

ناحيه اسكنر
مانند پرينتر بايد مشخص كنيد سندهاي شما در حدود چه سايزي هستند: A4، A3 يا اندازه‌هاي ديگري. حداقل ناحيه‌اي كه براي اسكن نياز خواهيد داشت، 5/‌8 در 7 /11 است كه به‌راحتي مي‌توانيد يك برگ A4 را اسكن كنيد. اندازه 14*5/8 نيز مناسب است. بديهي است كه براي سندهاي بزرگ‌تر از اين اندازه، بايد دنبال يك اسكنر مناسب باشيد. حداكثر اندازه ناحيه اسكن يك اسكنر يكي ديگر از ملاك‌هاي قيمتي است.

تكنولوژي هد اسكن
هد اسكن، قلب يك اسكنر است كه تمامي دقت و سرعت و كيفيت اسكن يك سند از آن منشأ مي‌گيرد. دو تكنولوژي مطرح براي هد‌اسكن (Contact Image sensor (CIS و Charge couple device هستند كه CCD به مراتب كارائي بالاتري داشته و غالب اسكنرهاي حرفه‌اي و با دقت و كيفيت فوق‌العاده با اين تكنولوژي سازگار هستند. اسكنرهاي داراي تكنولوژي CIS، حجم كوچك‌تري نسبت به CCD دارند و از كابل جداگانه‌اي براي برق استفاده نمي‌كنند. پيشنهاد مي‌كنم اسكنري كه از CCD پشتيباني مي‌كند، تهيه كنيد.

نرم افزار
به عنوان آخرين ملاك انتخاب يك اسكنر، بايد اشاره‌اي هم به نرم‌افزارهاي اسكن و ويرايش سند داشته باشيم. غالباً همراه اسكنر يك نرم‌افزار اسكن ارائه مي‌شود. اما اگر نياز به نرم‌افزاري قوي و با قابليت‌هاي مناسب براي ويرايش سند داريد يا سند اسكن شما داراي متن است و نياز به يك نرم‌افزار OCR داريد، از نرم‌افزارهاي همراه اسكنر غافل نشويد.

انتظارات خود از يك اسكنر را ليست كنيد
اگر قصد خريد يك دستگاه اسكنر را داريد، در اولين گام انتظارات خود را مرور و ليست كنيد. اسكنر مورد نياز شما دقيقاً بايد چه توانايي‌هايي داشته باشد؟ مدل اسكنر (تخت، استوانه اي يا پرينتري)، اسكن سياه‌و‌سفيد يا رنگي، سايز سند اسكن، وضوح تصوير يا اندازه دقت تفكيك‌پذيري مورد نياز شما براي اسكن، نوع رابط اتصال به كامپيوتر(موازي، USB ،SCSI و Firewire)، اسكن فيلم و نگاتيو، سرعت، تعداد اسكن در دقيقه و عمق رنگ از مهم‌ترين مواردي هستند كه بايد براي خود مشخص كنيد.

كيفيت خروجي + سرعت = قيمت بيشتر
فرمول بالا در دنياي اسكنرها معروف است. شما مي‌توانيد اسكنرهايي در حدود قيمتي 60 هزار تومان براي مصارف خانگي پيدا كنيد و در مقابل اسكنرهاي حرفه‌اي بايگاني اسناد قيمت‌هاي نجومي تا 25 ميليون تومان دارند. تفاوت اين دو نوع اسكنر در چيست؟
كيفيت خروجي و دقت تفكيك‌پذيري رنگ، تكنولوژي‌هاي به‌كار رفته در آن‌ها و سرعت بالاي اسكن در دقيقه، پارامترهاي تاثيرگذار در انتخاب يك اسكنر با قيمت مناسب هستند. هراندازه پول بدهيد، همان اندازه آش مي‌خوريد!

مشخصات اسكنر مناسب در يك نگاه
? ‌ از پورت USB2 پشتيباني كند.
? ‌‌ازتكنولوژي هد اسكن CDD استفاده شده باشد.
‌?‌ ‌دقت وضوح تصويري DPI1200 مناسب هر نوع كار حتي اسكن نمودن عكس به منظور چاپ آن خواهد بود.
?‌ اسكنرهاي تخت، نسبت به ديگر مدل‌ها، داراي راحتي و كيفيت بهتري هستند.
? ‌اسكنري انتخاب كنيد كه داراي دكمه‌هاي كنترلي براي اسكن باشد.
? ‌دقت رنگ ‌48‌بيت بر اينچ كيفيت اسكن رنگي را تضمين مي‌كند.
? ‌نرم افزار اسكن/ ويرايش سند و OCR همراه اسكنر ارائه شود.


www.kordkoy.com
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
ساختار SEARCH (جستجو) موجود در ويندوزهاي مايکروسافت بدين صورت بنا شده است که هنگامي که شما نام فايلي را جستجو مي‌کنيد، جستجوگر ويندوز تنها فايل‌هايي را براي شما به نمايش مي‌گذارد که توسط ويندوز شناخته شده هستند. در اين ترفند قصد داريم روشي را از طريق رجيستري ويندوز به شما معرفي کنيم که با بهره گيري از آن مي‌توانيد بهترين نتيجه جستجو در هارد را داشته باشيد چرا که تمامي فايل‌ها، از اعم از شناخته شده و ناشناخته توسط SERACH ويندوز جستجو مي‌شوند

ابتدا از منوي START وارد RUN شويد و در آن عبارت REGEDIT را وارد کرده و ENTER بزنيد تا ويرايشگر رجيستري باز شود.

سپس به آدرس زير برويد:

HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CURRENTCONTROLSET/CONTROL/CONTENTLNDEX

اکنون از قسمت ديگر پنجره رجيستري به دنبال مقداري به نام FILTERFILESWITHUNKNOWNEXTENSIONS بگرديد، سپس روي آن دوبار کليک کنيد.

در پنجره کوچک باز شده در قسمت VALUE DATA مقدار عددي را از 0 به 1 تغيير بدهيد.

حالا از رجيستري خارج شده و سيستم را مجدد راه اندازي کنيد.

منبع : IRITN.COM
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
1 - همه‌چيز در نحوه نوشتن
‌با اطلاع از چگونگي نوشتن عبارات جستجو در موتورهاي جستجو، مي‌توانيد اطلاعات موردنيازتان را به راحتي پيدا کنيد. به عنوان مثال دستور <کلمه مورد نظر: INURL> باعث مي‌شود تا موتور جستجوي گوگل، همه صفحاتي که در آدرس URL آن‌ها، کلمه مورد نظر وجود داشته باشد را برايتان فهرست کند.

2 - نوار ابزار گوگل
با اضافه کردن نوار ابزار گوگل به مرورگرتان، از اين پس مي‌توانيد کار جستجو را با سرعت و راحتي بيشتري انجام دهيد. يکي ديگر از امکانات اين نوار ابزار، جلوگيري از نمايش پنجره‌هاي تبليغاتي است. براي دريافت اين برنامه و کسب اطلاعات بيشتر به نشاني TOOLBAR.GOOGLE.COM مراجعه کنيد.

3 - چه کسي به سايت شما لينک داده است‌
بسياري از مديران سايت‌ها علاقه‌مندند بدانند چه کساني (از سايت خود) به سايت آن‌ها لينک داده است. گوگل به اين سوال پاسخ مي‌دهد. مي‌توانيد در قسمت جستجو، عبارت <نشاني سايت:LINK> را وارد کرده و کليد ENTER را بزنيد. نتيجه اين درخواست، فهرست سايت‌هايي است که به سايت شما لينک داده‌اند.

4 - کاربردهاي تجاري
موتور FROOGLE.GOOGLE.COM فهرست محصولات فروشگاه‌هاي ONLINE را تهيه مي‌کند و موتور CALATOGS.GOOGLE.COM براي نمايش و درخواست کاتالوگ محصولات به‌کار مي‌رود.

5 - نگاهي به آينده
‌مديران گوگل هميشه نيم‌نگاهي به آينده دارند. اگر مي‌خواهيد بدانيد چه در سر آن‌ها مي‌گذرد و قرار است در آينده چه کارهايي انجام دهند، بهتر است سري به آزمايشگاه آن‌ها بزنيد و خود از نزديک با خدمات و محصولات آتي گوگل آشنا شويد. آدرس آزمايشگاه گوگل LABS.GOOGLE.COM/GVS.HTML مي‌باشد.

6 – تعيين بازه‌ هاي تاريخي
نتايج مطلوب‌تر در اغلب موارد، زماني که جستجويي را با گوگل انجام مي‌دهيد، نتيجه آن هزاران سايت و وبلاگ و نشاني مي‌باشد که در واقع بسياري از آن‌ها کاربرد چنداني ندارند و با موضوع موردنظرتان هماهنگ نيستند. يکي از روش‌هاي مؤثر در کاهش حجم نتايج جستجو، تعيين بازه‌هاي تاريخي است. مثلاً زماني که بازه‌اي را بين سال‌هاي 2002 تا 2004 تعريف مي‌کنيد، گوگل با تبعيت از آن، فقط آن دسته از صفحاتي که دربازه مذکور ايجاد يا روزآمد شده‌اند را برايتان فهرست مي‌کند (براي تعريف بازه‌هاي تاريخي به گزينه <جستجوي پيشرفته> مراجعه کنيد).

7 - فقط صفحات جديد
جستجو بدون ذکر تاريخ، نتايج بي‌شماري در پي دارد. انبوه نتايج، نه تنها به يافتن مطلب موردنظرتان کمکي نمي‌کند، بلکه موجب سردرگمي‌تان نيز مي‌شود. علاوه براين اگر بعد از يک بررسي طولاني بين نتايج جستجو، به اطلاعات موردنظرتان رسيديد و متوجه قديمي بودن آن‌ها شديد، چطور؟ اگر به دنبال اطلاعات جديد و روزآمد هستيد، در قسمت جستجوي پيشرفته، عبارات <3 ماه>، <6 ماه> و حتي <يک‌سال> را در مقابل گزينه DATE وارد کنيد تا گوگل بسته به تاريخ ذکر شده، فقط فهرست صفحات جديد را برايتان نمايش دهد. مثلاً اگر عبارت <3 ماه> را انتخاب کنيد، گوگل تمامي صفحاتي که در سه ماه گذشته ايجاد يا بروز شده‌اند را جستجو و آن‌هايي که با موضوع موردنظرتان منطبق هستند را نمايش مي‌دهد.

8 - مستثني کردن کلمات
با مستثني کردن کلمات، علاوه بر کاهش حجم نتايج جستجو، مي‌توان به اطلاعات موردنظر نزديک‌تر شد. با گذاشتن علامت <-> قبل از کلمه‌ دلخواه، گوگل آن کلمه را استثنا قلمداد کرده و از نمايش صفحاتي که حاوي چنين کلمه‌اي باشند، پرهيز مي‌کند. مثلاً نتيجه عبارت ، همه صفحاتي که مربوط به ايران هستند و از تهران نامي نبرده‌اند را شامل مي‌شود.

9- WILDCARDها
زماني که به‌طور کامل از کلمات موضوع مورد جستجو آگاهي نداريد، بهتر است از کاراکتر کمکي ستاره <*> استفاده کنيد. کاراکتر <*> معني <هرچيز> مي‌دهد. مثلاً عبارت مي‌تواند نتايجي نظير ، و يا نتايجي از اين دست را حاصل شود.

10 –عناوين صفحات‌
معمولاً همه صفحات وب، عنوان دارند. گاهي‌اوقات استفاده از اين عناوين، به شما در پيدا کردن مطالب مورد نيازتان کمک شاياني مي‌کند. مثلاً عبارت <کلمه مورد نظر: INTITLE>، گوگل را بر آن مي‌دارد تا فقط عناوين صفحات را براي يافتن کلمه ذکر شده، جستجو کند.

11 - شرکت در گروه‌هاي خبري
اينترنت فراتر از ايميل و صفحات وب است. به عنوان مثال گروه‌هاي خبري (NEWS GROUP) يکي ديگر از خدماتي است که از طريق اينترنت ارايه مي‌شود. گروه‌هاي خبري گوگل، گروه‌هاي معروف و معتبري هستند که شرکت در آن‌ها، به نوبه خود، کار لذت‌بخشي است. آدرس گروه‌هاي خبري گوگل از اين قرار است: GROUPS.GOOGLE.COM

12 - جستجوي خودکار
جستجو در اينترنت، قصه سوزن و انبار کاه است. گاهي‌اوقات ممکن است عليرغم صرف وقت زياد، باز هم به نتيجه دلخواه نرسيد. بنابراين هر ابزاري که در اين پروسه، از اتلاف وقت جلوگيري کند، بسيار باارزش است. يکي از اين ابزارها، <پيغام‌دهنده> گوگل نام دارد. اين ابزار با دريافت آدرس ايميل و عبارت مورد جستجو، به طور خودکار و روزانه، جستجويي را براساس عبارت دريافتي ترتيب داده و هر زمان که اطلاعات جديدي را يافت نمايد، آدرس آن را برايتان ايميل مي‌کند. آدرس پيغام‌دهنده گوگل به اين ترتيب است: HTTP://WWW.GOOGLEALERT.COM/

13 - جستجوگر اخبار
اين ابزار نيز همانند پيغام‌دهنده گوگل، مشخصات اخبار موردنظر را به همراه آدرس ايميل دريافت کرده و روزانه (بنا به درخواست کاربر، قابل تنظيم است). براساس عبارت دريافتي، جستجويي را در سايت‌هاي خبري ترتيب مي‌دهد و در صورت يافتن اطلاعات مناسب، آن را برايتان ايميل مي‌کند. آدرس اين ابزار WWW.GOOGLE.COM/NEWSALERTS است.



منبع : ماهنامه شبکه
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
14 - ماشين‌حساب گوگل
گوگل براي حل معادلات رياضي هم، ابزاري دارد که بسيار سريع و با دقت عمل مي‌کند. اين ابزار علاوه بر حل معادلات رياضي، قابليت تبديل انواع واحدها به يکديگر را نيز دارد. براي آشنايي بيشتر با اين ابزار کارآمد به آدرس زير مراجعه کنيد: HTTP://WWW.GOOGLE.COM/HELP/FEATURES.HTM#CALCULATOR

15 - معني کلمات
اگر معني يا بهتر بگوييم، تعريف کلمه‌اي را نمي‌دانيد، در کادر جستجو <کلمه موردنظر: DEFINE> را نوشته و کليدENTER را بزنيد. در جواب اين جستجو، علاوه بر تعريف کلمه، لينکي نيز نمايش داده مي‌شود که با کليک روي آن، به جزييات بيشتري مي‌رسيد.

16 - ترجمه کنيد
در حال حاضر، ماشين ترجمه‌ گوگل مي‌تواند انگليسي را به 5 زبان زنده دنيا ترجمه کند (امکان ترجمه بالعکس نيز وجود دارد). براي استفاده از اين مترجم ماشيني به آدرسHTTP://WWW.GOOGLE.COM/LANGUAGE_TOOLS?HL=EN برويد.

17 – تصويرياب
من شخصاً هميشه گوگل را به خاطر ابزار تصويرياب‌اش ستوده‌ام. اين ابزار با دريافت کلمه يا عبارتي، تصاوير موجود روي اينترنت را جستجو کرده و در نهايت آن‌هايي را که با عبارت دريافتي منطبق هستند، فهرست مي‌کند. براي استفاده از اين ابزار به آدرس WWW.GOOGLE.COM/IMGHP مراجعه نماييد.

18 - پرسش و پاسخ
تحقيق و جمع‌آوري مطالب از اينترنت، کار وقت‌گيري است. اگر براي انجام اين‌کار وقت کافي در اختيار نداريد. سري به آدرس HTTP://ANSWERS.GOOGLE.COM/ANSWERS بزنيد و با مطرح کردن سوالاتتان و بررسي جواب‌ها، سريع‌تر به هدف‌تان برسيد.

19 - نمايش پنجره تنظيمات
‌گوگل به شما اين امکان را مي‌دهد تا نحوه نمايش نتايج را مطابق ميل‌تان تنظيم کنيد. به عنوان مثال با مراجعه به آدرس WWW.GOOGLE.COM/PREFERENCES مي‌توانيد تعداد نمايش نتايج در هر صفحه را تعيين نماييد. علاوه براين در قسمت تنظيمات امکانات ديگري نظير SAFE SEARCHING نيز وجود دارد. با فعال کردن اين گزينه، گوگل از نمايش سايت‌هايي که به هر دليلي غيرمجاز هستند، پرهيز مي‌کند.

20 - آمار استفاده از گوگل
در سايت WWW.GOOGLE.COM/PRESS/ZEITGEIST.HTML آمار جهاني استفاده از گوگل موجود است. در اين سايت جزيياتي از چگونگي استفاده ملل مختلف از گوگل و الگوهاي جستجوي آن‌ها وجود دارد.

21 - جستجو در دسته‌بندي‌ها
علاوه بر جستجوي کلي وب، گوگل امکان جستجو در دسته‌بندي‌ها (CATEGORIES) را نيز مي‌دهد. به عنوان مثال براي يافتن اطلاعاتي درباره هنر، تجارت، ورزش و ... مي‌توانيد ضمن مراجعه به نشاني WWW.GOOGLE.COM/DIRHP، جستجويي را در دسته‌بندي‌هاي گوگل ترتيب بدهيد و سريع‌تر به هدف‌تان برسيد.

22 - براي بلاگرها
وبلاگ داشته باشيم يا نه؟ ايده داشتن يک وبلاگ شخصي، بسيار جالب است و اين‌که با در اختيار داشتن يک وبلاگ شخصي حرف دلمان را به گوش جهانيان برسانيم، فکر بسيارخوبي است. براي ساخت يک وبلاگ شخصي، به آدرس WWW.BLOGGER.COM/START مراجعه نماييد. اين سايت متعلق به گوگل است.

23 - جستجوي داخل فايل‌ها
با کمک گوگل مي‌توان داخل فايل‌هاي مشخصي را براي يافتن کلمه‌اي دلخواه جستجو کرد. مثلاً عبارت FILETYPE:DOC IRAN> > گوگل را برآن مي‌دارد تا تمامي فايل‌هاي DOC (مربوط به برنامه MICROSOFT WORD) را به منظور يافتن واژه‌ي IRAN جستجو کرده و آن‌هايي که داراي چنين کلمه‌اي هستند را فهرست کند.

24 - کلمات عمومي
برخي کلمات عمومي نظير THE ،TO ،AT و غيره، زماني که در عبارت مورد جستجو ذکر مي‌شوند، توسط گوگل ناديده انگاشته مي‌شوند و تاثيري در نتيجه ندارند. حال اگر مي‌خواهيد چنين کلماتي در نتيجه جستجو موثر باشند کافي است يک علامت <+> در مقابل آن‌ها بگذاريد.

25 - موتورهاي جستجوي تخصصي
با اين ترفند مي‌توانيد ضمن معرفي منابع موردنظرتان به گوگل، از آن بخواهيد که نتايج جستجو را فقط از همان منابع بياوريد. مثلاً براي جستجو در سايت مايکروسافت به روش زير عمل مي‌شود: HTTP://WWW.GOOGLE.COM/DIRHP،




منبع : ماهنامه شبکه
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
تحقيقات جديد انجام گرفته توسط گروهي از مهندسان شركت "گوگل" نشان مي‌دهد استفاده زياد از هاردديسك رايانه‌ها و نيز استفاده از هاردديسك‌ها در دماهاي بالا برخلاف تصور عموم احتمال خراب شدن آنها را افزايش نمي‌دهد.


هاردديسك يكي از مهمترين بخش‌هاي رايانه است كه تمامي اطلاعات كاربران در آن ذخيره مي‌شود و بروز مشكل براي هاردديسك و خراب شدن آن مي‌تواند به معناي از دست رفتن اطلاعات بسيار مهم و باارزش كاربران باشد.


هم‌اكنون گروهي از مهندسان شركت "گوگل" در مطالعه‌اي جديد ? 100?هزار هاردديسك ?80? تا ? 400?گيگابايتي را كه از سال ? 2001? تاكنون در رايانه‌هاي اين شركت مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بررسي كردند و متوجه شدند بر خلاف تصور عموم، ميزان كار كشيدن از هاردديسك‌ها ارتباط اندكي با خرابي‌هاي رخ داده در آنها دارد.


به گفته "ادواردو پينهريو" يكي از محققان "گوگل"، بررسي هاردديسك‌هاي شركت "گوگل" نشان‌دهنده تصوير پيچيده‌تري در زمينه احتمال بروز خرابي‌ها در هاردديسك‌هاست. وي افزود: نتايج اين مطالعه حاكي از آن است كه تنها هاردديسك‌هاي خيلي نو و يا خيلي كهنه ممكن است در اثر استفاده سنگين دچار خرابي شوند.

به علاوه در ميان هاردديسك‌هايي كه كمتر از سه سال از عمر آنها گذشته، احتمال بروز خرابي درصورت استفاده در دماهاي پايين از احتمال خرابي در هواي گرم بيشتر است اما براي هاردديسك‌هايي با عمر بيشتر از سه سال، هواي گرم بيشتر موجب بروز خرابي‌ها مي‌شود.


نتايج اين مطالعه همچنين نشان داد هاردديسك‌هايي كه با اسكن نرم‌افزاري در آنها مشكلاتي يافت مي‌شود، 10? برابر بيشتر از هاردديسك‌هايي كه در اين اسكن‌ها ايرادي در آنها يافت نمي‌شود، احتمال خراب شدن دارند.


شركت "گوگل" بر خلاف بسياري از شركت‌هاي بزرگ رايانه‌اي و اينترنتي، حجم عظيم اطلاعات مربوط به فهرست كردن سايت‌هاي اينترنت كه در موتور جستجوي اين شركت مورد استفاده قرار مي‌گيرد را به جاي ذخيره كردن در تجهيزات پيچيده و گران‌قيمت ذخيره اطلاعات، در صدها هزار هاردديسك معمولي ذخيره مي‌كند.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
اشاره :

‌وقتي با فشردن كليد DELETE فايل يا پوشه‌اي را حذف مي‌كنيم، ويندوز با ارسال آن به RECYCLE BIN يا همان سطل آشغال، امكان بازگرداني و ذخيره مجدد فايل يا پوشه پاك شده را همچنان حفظ مي‌كند. اما زماني كه فايل‌هاي انتقال يافته به سطل آشغال را حذف مي‌كنيم يا زماني كه با استفاده از كليد ميانبر SHIFT+ DELETE فايل‌ها را به طور مستقيم و بدون انتقال به سطل آشغال پاك مي‌كنيم، ويندوز ديگر قادر به بازيابي و بازگرداني فايل‌هاي پاك شده نيست! اين عدم توانايي ويندوز توسط برخي كاربران به معناي حذف كامل فايل تلقي مي‌شود، اما در حقيقت اين طور نيست. در اين‌‌گونه مواقع برخي كاربران فايل‌هاي پاك شده را كلاً از دست رفته تلقي مي‌كنند. برخي ديگر از كاربران، از امكان بازيابي فايل‌ها آگاهند، اما آن را كاري بسيار حرفه‌اي، وقت‌گير و دور از حد توان خود مي‌دانند. با اين حال عده‌اي ديگر مي‌دانند كه نرم‌افزارهاي متنوع و گوناگوني وجود دارند كه كاربران سطوح مختلف، حتي كاربران مبتدي را قادر مي‌سازند بسياري از اطلاعات از دست رفته خود را بازيابي كنند. راستي شما جزء كدام دسته هستيد؟



1. IOLO SEARCH AND RECOVER4

شركت معتبرIOLO TECHNOLOGIES كه نرم‌افزار قدرتمند و محبوب SYSTEM MECHANIC را ارائه كرده است، با ارائه نرم‌افزار SEARCH AND RECOVER در حيطه نرم‌افزارهاي بازيابي اطلاعات نيز بسيار قدرتمند ظاهر شده است.

اين نرم‌افزار هم براي كاربران مبتدي و هم براي كاربران حرفه‌اي گزينه مناسبي محسوب مي‌شود. كاربران مبتدي توسط يك ويزارد، مرحله به مرحله راهنمايي مي شوند. اين نرم‌افزار قبل از اقدام به بازيابي، پيش‌نمايشي از اسناد مختلف و انواع فايل‌هاي مالتي‌مديا را به كاربر ارائه مي‌كند. به اين ترتيب كاربر با اطمينان فايل مورد نظر را انتخاب و بازيابي مي‌كند. همچنين SEARCH AND RECOVER با استفاده از قابليت SMARTSCAN خود، كاربر را قادر مي‌سازد تمام آنچه را كه به هر دليلي پاك شده است، به صورت يكجا بازيابي و ذخيره كند. از ديگر سرويس‌هاي مفيد اين نرم‌افزار مي‌توان به ابزار STRONGSCAN اشاره كرد كه قادر است بسياري از اطلاعات و فايل‌هايي را بازيابي و ذخيره كند كه ماه‌ها و حتي سال‌ها قبل حذف شده‌اند.

يكي از قابليت‌هاي منحصر به فرد SEARCH AND RECOVER، توانايي بازيابي اطلاعات پاك شده از سي‌دي‌ها و DVDهاي داراي قابليت رايت مجدد (CD-RW/DVD-RW) است. همچنين اگر از نرم افزار هايي مانند OUTLOOK ،OUTLOOK EXPRESS ،NETSCAPE ،THUNDERBIRD و EUDORA براي دريافت ايميل استفاده مي‌كنيد، با در اختيار داشتن SEARCH AND RECOVER براي بازيابي ايميل‌هاي پاك شده، هيچ‌گونه نگراني و دردسري نخواهيد داشت.

128 مگابايت حافظه رم، ده مگابايت فضاي ديسك سخت، WINDOWS MEDIA PLAYER 6/4 يا بالاتر و NTERNET EXPLORER6 با SERVICE PACK 2 حداقل نيازمندي‌هاي اين نرم‌افزار است كه از طرف شركت سازنده به كاربران توصيه شده است. اين نرم افزار روي ويندوز هاي 98،ME ،2000 و XP قابل اجرا است.


2. HANDY RECOVERY 3.0

HANDY RECOVERY نرم‌افزاري كوچك با كاربردي بسيار آسان و در عين حال بسيار قدرتمند و كارآمد براي بازيابي اطلاعات پاك شده است. اين نرم‌افزار فايل‌هايي را بازيابي مي‌كند كه بر اثر آلودگي به ويروس يا خطا‌هاي مختلف نرم‌افزاري آسيب ديده يا به طور كامل از دست رفته‌اند.

اين نرم‌افزار همچنين قابليت بازيابي اطلاعات از پارتيشن‌هاي فرمت شده ديسك‌سخت را دارد. يكي از قابليت‌هاي بسيار مناسب و منحصر به فرد اين نرم‌افزار، نمايش تمام پوشه‌ها و فايل‌هاي پاك شده در قالب محيطي مشابهWINDOWS EXPLORER است. به اين ترتيب كاربر قادر است قبل از اقدام به بازيابي، فهرستي مرتب از اطلاعات پاك شده سيستم را مشاهده نمايد و سپس براي بازيابي اطلاعات مورد نياز اقدام كند.

HANDY RECOVERY مي‌تواند سيستم را بر اساس نام فايل يا پوشه پاك شده جست‌وجو كند و احتمال بازيابي موفق هر فايل يا پوشه را به كاربر اعلام نمايد. اين برنامه روي تمام نسخه‌هاي ويندوز قابل استفاده است. و از تمام انواع سيستم فايل‌هاي ويندوزي (FAT 12/16/32 NTFS /NTFS5) به خوبي پشتيباني مي‌كند و توانايي بازيابي فايل‌هاي فشرده و رمزنگاري شده در پارتيشن‌هاي NTFS را دارد و براي كاربراني كه در جست‌وجوي نرم‌افزاري ساده و در عين حال قدرتمند براي بازيابي اطلاعات هستند، گزينه بسيار مناسبي به شمار مي‌رود.


3. O&O DISKRECOVERY 4

O&O SOFTWARE عناوين متنوعي از نرم‌افزار‌هاي بازيابي اطلاعات را در منوي محصولات خود معرفي كرده است كهO&O DISKRECOVERY يكي از اين محصولات است. اين نرم‌افزار قادر است تمام سكتورهاي ديسك سخت، انواع كارت‌هاي حافظه و دوربين‌هاي ديجيتال و ... را براي بازيابي فايل‌ها زيرورو كند. حتي زماني كه سيستم فايل به طور كامل فرمت شده يا به هر دليلي دچار خرابي و آسيب‌هاي جدي شده باشد، O&O DISKRECOVERY بازيابي اطلاعات پاك شده و از بين رفته را ممكن مي‌سازد و توانايي شناسايي، بازيابي و ذخيره بيش از 350‌نوع فرمت مختلف را نيز دارد.

O&O DISKRECOVERY به موتور قدرتمند O&O DEEPSCAN مجهز است و مي‌تواند با جست‌وجوي عميق در ميان داده‌ها، حتي كوچك‌ترين فايل‌ها را بازيابي نمايد. ويرايش 4 اين نرم‌افزار براي استفاده در ويندوزهاي

2000 ، XP ، NT 4.0 و 2003 ارائه شده است.


4. UNDELETEONCLICK 1.2

توجه تيم طراحيUNDELETEONCLICK به دو مشخصه كاربرد آسان و كارايي و قدرت مناسب در بازيابي اطلاعات از دست رفته هنگام كار با اين نرم‌افزار كاملاً محسوس و ملموس است. UNDELETEONCLICK نرم‌افزار نسبتاً نوپا و جديدي در حيطه خود محسوب مي‌شود، اما از لحاظ قابليت و كارآيي نرم‌افزار مناسبي به شمار مي‌رود.


اين نرم‌افزار از انواع (FAT 12 ، 16، 32) و همچنين NTFS به خوبي پشتيباني مي‌كند و توانايي بازيابي اطلاعات از ديسك سخت، فلاپي‌ديسك و انواع كارت‌هاي حافظه مورد استفاده در تجهيزات همراه را دارد. بازيابي فايل‌هاي فشرده و رمزگذاري شده در پارتيشن‌هاي با سيستم فايل NTFS، سرعت بالا در جست‌وجو و بازيابي فايل‌ها و امكانات متنوع براي جست‌وجوي اطلاعات بر اساس مشخصاتي مانند نام فايل يا پوشه، نوع (پسوند)، اندازه و تاريخ ايجاد و ويرايش، از ديگر قابليت‌هاي اين نرم‌افزار به حساب مي‌آيد.

UNDELETEONCLICK در ويندوزهاي 98SE و تمامي نسخه هاي بعد از آن و همچنين ويندوز ويستا قابل استفاده است.

5. ACTIVE UNDELETE .15

اين نرم‌افزار قدرتمند علاوه بر پشتيباني از سيستم‌هاي فايلي NTFS ،FAT 32 ،FAT 16 ،FAT 12 كه تقريباً در تمام نرم‌افزارهاي مشابه نيز پشتيباني مي‌شوند، از دو سيستم فايل NTFS5 و NTFS+EFS نيز به خوبي پشتيباني مي‌كند. همچنين از ديسك‌هاي سخت خارجي (EXTERNAL) و هاردديسك‌هاي حجيم چند صدگيگابايتي نيز به خوبي پشتيباني مي‌نمايد.

امكان بازيابي فايل‌هاي فشرده و رمزگذاري شده در پارتيشن هاي NTFS، فايل‌هاي آسيب ديده و پاك شده به دلايل مختلف، اطلاعات از دست رفته در پارتيشن‌هاي فرمت شده، پشتيباني از فايل‌هاي داراي اسامي طولاني، قابليت جست‌وجوي پيشرفته بر اساس مشخصات مختلف يك فايل (نام، پسوند، اندازه و ...) و بازيابي اطلاعات از انواع كارت‌هاي حافظه و فلاپي‌ديسك‌ها از ديگر امكانات اين نرم‌افزار است. از ديگر ويژگي‌هاي ACTIVE UNDELETE مي‌توان به رابط كاربري مرورگر گونه نرم‌افزار، ارائه فهرستي از فايل‌ها و پوشه‌هاي قابل بازيابي توسط نرم‌افزار به كاربر و امكان انجام عمليات پويش و بازيابي با دو متد BASIC (جست‌وجوي سريع و مقدماتي) و THOROUGH (جست‌وجوي عميق و كامل) اشاره كرد. ACTIVE UNDELETE در تمام نسخه هاي ويندور قابل استفاده است.


6. FILERESCUE PROFESSIONAL 2.5

FILERESCUE PROFESSIONAL از سيستم هاي فايلي NTFS ،FAT 32 ،FAT 16 ،FAT 12 و همچنين NTFS5 به خوبي پشتيباني مي‌كند.

قابليت بازيابي اطلاعات پاك‌شده، آسيب ديده بر اثر خطاهاي مختلف نرم‌افزاري و همچنين فايل‌ها و اطلاعات از بين رفته يا تخريب‌‌شده توسط ويروس‌ها را دارد. رابط كاربري آن بسيار ساده و گويا است و در عين حال با استفاده از يك ويزارد كاربر را مرحله به مرحله راهنمايي مي‌كند. اين نرم‌افزار از فرمت‌هاي محدودي پشتيباني مي‌كند و در مجموع در قياس با ديگر نرم‌افزارهاي بررسي شده، نرم‌افزار متوسطي ارزيابي مي‌شود.



منبع : نشريه عصر شبکه
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
از دستـرس خـارج شدن درايوهاي كامپيوتر، بخش بزرگي از عملكـرد كامپيوتـر شمـا را غيـر فعال مي‌كنـد. حتـي اگر بـتوانيد به فايل‌هاي موجود در درايوهاي هارد‌ديسك كامپيوتر خود دسترسي داشته باشيد، بـاز هـم عـدم دستـرسـي بـه درايـو CD يا DVD مي‌تواند مشكل ساز باشد.

مشكل وقتي بروز مي‌كنـد كه كاربـر، يك برنامه به ويژه از نوع ضد ويروس يا نـرم‌ افزارهاي ضبط CD را روي سيستم خود نصب يا اجـرا مي‌كند يا برنـامه‌‌اي از ايـن نوع را كه بر روي سيستم قرار دارد، از حالت نصب خارج مي‌كنـد (UNINSTALL). البتـه اين تنها دليل ممكن نيست. اما منشا اصلي مشكل در اين بـرنامه‌ ها ايجاد تغييرات نادرست دررجيستري سيستم است.


وقتـي شما برنـامه‌اي را نصب يا حـذف مي‌كنيـد، اطلاعـاترجيستـري خود به خـود تغييـر مي‌كند (يا بايد تغيير كند) يا تغييرات در رجيستـري با يك برنامه موجود در تناقض است و يا حالت‌هـاي حذف همه ورودي‌هـاي مرتبط با برنـامه، از رجيستري حذف نشده‌اند. باقي ماندن اطلاعات در رجيستري نيز مي‌توانـد مشكل ساز باشد.

دريافت يك برنامه اصلاح رجيستري
براي رفع چنين ايرادهايي از رجيستري سيستم، مي‌توانيد از آدرسWWW.AUMHA.ORG/DOWNLOADS/CDGONE.ZIP يك برنامه اصلاح كننده رجيستري دريافت كنيد. اما قبل از آنكه اين نسخه را دريافت و استفاده كنيد، بايد نكات زير را در نظر بگيريد:





كاربران ويندوزXP ابتدا بايد با استفاده از ابـزار تهيه نسخه پشتيبان، يك كپـي از رجيستري سيستـم خود تهيه كنند.
براي تهيه پشتيبان: در پنجره RUN عبارت "REGEDIT " را تايپ کنيد. برنامه رجيستري باز مي شود، گزينه EXPORT را از منوي FILE انتخاب کنيد.و فايل پشتيبان را ذخيره نماييد.
اگر که با رجيستري کار کرديد و ديديد که اشتباها يک فايل را پاک کرده و يا نام آنرا تغيير داديد، مي توانيد براي برگشتن به وضعيت سابق، بر روي فايل پشتيبان ايجاد شده (همان فايلي را که از طريق فرمان EXPORT ذخيره کرديد)، دوبار کليک کنيد و به سوالي که از شما مي پرسد، جواب YES دهيد. دقت داشته باشيد که پسوند فايلهاي رجيستري، REG مي باشد.


بعد از ايجاد نسخـه پشتيبـان، مي‌تـوانيد برنامه را مستقيمـا اجـرا كرده يا آن را روي سيستم خود ذخيـره و سپـس اجـرا كنيد. اگـر به هيـچ يك از درايوهـاي سيستم خود دسترسي نداريد، اين برنـامه را مستقيما اجرا كنيد. در غير اين‌ صـورت بـرنامه را در يكي از درايـوها ذخيره كرده سپس با يـك ويروس‌ ياب محتويات برنامه را بررسي كنيد.


نـام نرم‌افزار ترميمي كه به آن نياز داريد CDGONE.REG است. فايـل را بـاز كنيد. ايـن فـايـل از طـريق حذف ورودي‌هـايي كه برنامه ايـراد دار به رجيستري شمـا افـزوده بود، رجيستري را اصلاح مي كنـد. برنـامه خود را مجـددا راه انـدازي كنـيد تـا درايـوهـاي شـمـا در دسترس قـرار گيرند. اگر به بـرنـامه‌‌اي كه اين مشكـل را ايجاد كرده نياز داريد، بايد مجددا آن را نصب كنيد.





برنامه را غيرفعال و مجددا فعال كنيد.
توليدكنندگان نرم‌ افزارهاي معتبر هيچ گاه احتمال تداخل بين برنامه خود را با ساير برنامه‌‌ها يا درايورها انكار نمي‌ كنند.

درايورها برنامه‌‌هاي كوچكي هستند كه قطعاتي مانند صفحه كليد و ماوس را كنترل مي كنند. براي مثال سايت SYMANTEC واقع درآدرس WWW.SYMANTEC.COM، دستوراتي را در وب‌ سايت خود قرار داده تا با آنها بتوان تداخل بين برنامه ضد ويروس NORTON ANTIVIRUS و درايوهاي ذخيره‌‌سازي قابل حمل را برطرف كرد.


اين وب سايت گزارشي دارد مبني بر اينكه يكي از امكانات برنامه ضدويروس NORTON با نام AUTO-PROTECT ممكن است در قسمت زمان‌ بندي خود با بعضي از برنامـه‌ هايي كه هم زمان با بارگـذاري سيستم فعال مي‌ شوند، دچـار تداخل شود. راه حـل ارائه شده بـراي ايـن مشكل، غيرفعـال كـردن برنامه و سپس دوباره فعال كردن آن است.


اين مثال‌هـا نشـان مي‌دهد كـه در صـورت عـدم دستـرسـي به درايوهاي سيستم، ابتـدا بايد برنامه‌‌هايي را كه احتمـالا مشكل ساز شده‌اند شناسايي كرد و سپس صفحه وب مرتبط با توليد كننده آن برنامه را بررسي كرد. به احتمال زياد در قسمت پشتيباني يا FAQ آن سايت، دستورات ويژه‌اي خواهيد يافت كه نحوه حل مشكل را توضيح داده اند.





به روز رساني برنامه هاي ديگر
يك راه حل احتمالي ديگر اصلاح جزئي يا به روز رساني كامل برنامه‌اي است كه ممكن است منشا مشكل باشد. براي مثال كاربران NORTON ANTIVIRUS با تداخلي مواجه شدند كه بين برنامه INCD از مجموعه برنامه هاي NERO و ضـد ويـروس NORTON رخ مي‌دهـد. در صورت نصب نسخه 5 يا 6 نرم افزار NERO با ضـد ويروس NORTON به تداخـل بر مي‌خوريد و اين امر مي‌تـواند باعث از دسترس خارج شدن درايو CD شود.


اگر از يك برنامه ضبط CD مانند NERO استفاده مي كنيد، مطمئن شويد كه آخرين برنامه‌هاي به روزرساني اين نرم افزار نصب شده است. فايل‌هـاي به روز رسانـي براي حل مشكل تداخل بين نرم‌افزارها معمولا به صورت رايگان در سايت شركت توليدكننده قرار دارد.


همچنين اگر شما جديدا ويندوز XP را روي يـك ويندوز قديمي‌تر نصب كرده باشيد و روي سيستم‌عامل قبلي شما، بعضي از برنامه‌هـاي خاص نصب باشد، احتمـالا با پيام خطايي با عنوان «عملكرد نادرست» مواجه خواهيد شد كه مي‌ گويد يكي از درايوهاي خاص در دسترس نيست.


مايكروسافت دستـوراتي را در قسمـت پشتيبانـي و راهنمايـي وب سايت خود ارائه كرده است تا بتوان تداخلي را كه هنگام ارتقاي سيستم عامل خود به ويندوزXP با آن مواجه مي‌‌شـويد را بـرطـرف سازيد. بنابـراين براي يافتن تداخـل بين برنامه‌‌ها و راه‌ حـل موجود بـراي آنهـا به قسمت پشتيباني سايت شركت مايكروسافت مراجعه كنيد.





كنترل كننده ها را بررسي كنيد
كنترل جريان داده‌ها بين كامپيوتر و وسايل ذخيره سازي نظير ديسك‌هاي نوري، توسط كنترل كننده‌هايIDE (ابزارهاي ارتباطي بين تجهيزات الكترونيك) انجام مي‌شود. اگر كنترل كننده به درستي كار نكند درايو جانبي نيز از دسترس خارج مي شود.

بـراي آنكه بدانيد آيا سيستم شمـا با اين مشكل مواجه است يا خير، در ويندوز XP ابزار DEVICE MANAGER را از مسير زير انتخاب كنيد:


START>CONTROLPANEL>SYSTEM>HARDWARE>DEVICE MANAGER

در پنجـره DEVICE MANAGER روي عـلامت (+) كنـار IDE يا IDE ATA/ATAPI CONTROLLERS كليك كنيد.

روي كنترل‌هـاي ليست شـده كليك راست كنيـد و سپس از ليست ظاهر شده گزينه PROPERTIES را انتخاب كنيد. پنجره جديـدي ظاهـر مي‌شـود و در زبـانه GENERAL از اين پنجـره مي‌ توانيد وضعيت درايور مورد نظر را مشاهده كنيد.


اگر درايور به درستي كار نمي‌كند، براي پيداكردن آدرس شركت سـازنده آن درايـور و آدرس اينترنتي آن شركت، زبانه DRIVER را انتخاب كنيد. براي آنكه ببينيد آيا نسخه به روز رساني شده درايور موردنظر موجود است، در زبانه DRIVER از دكمه UPDATE DRIVER يا UNINSTALL استفاده كنيد تـا مشكل درايور برطرف شود.

راهكار جلوگيري
براي جلوگيري از خارج از دسترس شدن درايوها، قبل از نصب هر برنامه جديد، از ابزار SYSTEM RESTORE استفاده كنيد.

اين ابزار به شما كمك مي‌كند تا در صورت مواجهه با مشكل، دوباره عملكرد سيستم خود را به حالت عادي بازگردانيد. از مسير START>ALL PROGRAMS>ACCESSORIES>SYSTEM TOOLS، ابزار SYSTEM RESTORE را انتخاب كنيد.

در پنـجـره ظاهـر شـده گـزينـه CREATE A RESTORE POINT را انتخاب كنيد. حال تاريخ و ساعت را وارد كنيد و سپس روي دكمه CREATE كليك كنيد. با اين كار، براي سيستم عامل خود يك نقطه بازگشت (RESTORE POINT) ايجاد كرده‌ايد.

هرگاه مي‌خـواهيد برنامه جديـدي نصب كنيد يا تغييراتي در رجيستري ايجاد كنيد، حتما قبل از انجام تغييرات از برنامه SYSTEM RESTORE استفاده كنيد. اين كار بسيار ساده مي‌تواند در رفع بسياري از مشكلات احتمالي كارساز باشد.


منبع : ماهنامه وب
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
خیلی ممنون از شما که مطالبتونو اینجا گذاشتید
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
اگر از موسيقي يك سايت خوشتان آمده و مي خواهيد آنرا دانلود كنيد از 2 روش زير استفاده كنيد .


روش اول :

روي صفحه اي كه خواستار صداي پس زمينه آن هستيد رفته و كليك راست كنيد. حال روي SOURCE كليك كنيد تا صفحه متن دستورات آن باز شود. مي توانيد از منوي VIEW و سپس گزينه SOURCE نيز همين عمل را انجام دهيد. در اين صفحه به دنبال عبارت BGSOUND بگرديد. زماني كه آن را پيدا كرديد در مقابل آن نام فايلي را مي بينيد. مثلا به صورت MUSIC.MID اين نام را برداريد و در نوار آدرس سايت، آخرين عبارت(كه پس از آخرين / آمده است) را حذف كرده و بجايش اين نام را يعني MUSIC.MID را تايپ كنيد و نهايتا كليد ENTER را بزنيد.فايل صوتي را دريافت کنيد!!!

براي مثال اگر آدرس بدين صورت بود:

HTTP://WWW.TEBYAN.COM/INDEX.HTM

آن را به شكل نشان داده شده تغيير دهيد:

HTTP://WWW.TEBYAN.COM/MUSIC.MID

اما ممكن است اين نام به تنهايي استفاده نشده باشد بلكه با يك شاخه نيز همراه باشد : INDEX/MUSIC.MID . شما مي بايست آن شاخه را نيز به آدرس URL در نوار آدرس بيفزاييد :

HTTP://WWW.TEBYAN.COM/INDEX/MUSIC.MID

در حالت سوم، ممكن است طراح سايت از يك آدرس كامل استفاده كرده باشد كه در اينصورت تمام آن آدرس را برداريد و جايگزين تمامي آدرس موجود در نوار آدرس كنيد .

روش دوم :

همانطور كه مي دانيد هر آنچه كه در اينترنت مي بينيد و مي شنويد در كامپيوتر شما جهت بازديد به شكل OFFLINE ذخيره مي شود. پس حتما صداي پس زمينه يك سايت هم در بين آنها وجود دارد. پس ابتدا در INTERNET EXPLORER به منوي TOOLS رفته و گزينه INTERNET OPTION را انتخاب كنيد. حال در سربرگ GENERAL در پانل TEMPORARY INTERNET FILES كليد SETTINGS را بزنيد. در پنجره باز شده كليد VIEW FILES را بفشاريد تا همه فايل‌هاي اينترنتي بازديد شده را ببينيد. از آنجايي كه پسوند فايل صوتي پس زمينه سايت‌ها معمولا MID مي باشد در آنجا فايل‌هاي داراي اين پسوند را جستجو نماييد.

منبع : FAFAIT.IR
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
آيا تا به حال انديشيده‌ايد كه نتايج جستجوي اينترنتي شما در يك موتور جستجو (هر چند معتبر و معروف) مي‌تواند خطرناك بوده و شما را به سمت سايت‌هاي آلوده رهنمون كند؟

طبق تحقيقات به عمل آمده توسط شركت McAfee يكي از معتبرترين شركت‌هاي ضد ويروس جهان، جستجوي اينترنتي در زمينه موزيك و تكنولوژي در صدر خطرناكترين جستجوها قرار دارند و احتمال اينكه نتايج اين جستجوها، كاربران را به سايت‌هاي حاوي ويروس، اسپم و كرم‌هاي اينترنتي راهنمايي نمايد، بسيار زياد است.

به عنوان مثال 42 درصد از كساني كه به دنبال كلماتي نظير"Screensavers" هستند به سمت سايت‌هاي قرمز يا زرد از لحاظ امنيتي سوق داده مي‌شوند (قرمز – زرد- سبز درجه امنيتي سايت‌ها از ديدگاه آلوده بودن مي‌باشد كه معمولا بين شركت‌هاي ضد ويروس به عنوان يك قرارداد در نظر گرفته شده‌اند) از جمله كلمات كليدي خطرناك ديگري كه توسط اين شركت اعلام شده‌اند كلماتي هستند كه شامل نام نرم‌افزارهاي اشتراك فايل مانند BearShare ,Kazaa, LimeWire مي‌باشند

با اين‌حال McAfee به كاربران توصيه مي‌كند كه از موتورهاي جستجوي معروف استفاده كنند زيرا در كل تنها 4 درصد از نتايج جستجو خطرناك مي‌باشند (سال گذشته اين رقم 5 درصد بوده كه با كوشش موتورهاي جستجو به 4 درصد كاهش داشته است).

جالب اينكه ريسك استفاده از موتورهاي جستجو مي‌تواند بيشتر هم شود آن هم زماني است كه شما بر روي تبليغات كنار صفحات كليك مي‌كنيد. به گفته McAfee، هفت درصد از اين كليك‌ها شما را به سايت‌هاي آلوده راهنمايي مي‌كند (اين رقم نيز سال گذشته 8.5 درصد بوده كه با تدابير لازم به 7 درصد كاهش داشته است).

لازم به ذكر است در اين تحقيق سايت‌هايي خطرناك تلقي شده‌اند كه داراي ويروس، نرم‌افزارهاي جاسوسي، ارسال جانك ايميل و تبليغات پوپ‌آپ بيش از اندازه باشند. نتايج اين تحقيق از جستجوي 2300 كلمه كليدي و پر مصرف در پنج موتور جستجوي معروف يعني گوگل، ياهو، MSN مايكروسافت، AOL و ASK به دست آمده است.

برخي از اين موتورهاي جستجو نيز با همكاري با شركت‌هاي ضد ويروس نظير McAfee ، در كنار نتايج جستجو به كاربران درجه خطرناك بودن سايت را در داخل يك پنجره كوچك (مانند پرچم) نمايش مي‌دهند و كاربران مي‌توانند با مشاهده آن، از ورود به سايت‌هاي خطرناك، خودداري كنند.



منبع: همشهري آنلاين
 

FrankenStein

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
29 جولای 2005
نوشته‌ها
6,285
لایک‌ها
20
سن
41
محل سکونت
iran-tehran

arash_k

Registered User
تاریخ عضویت
29 جولای 2006
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
0
استاد دانشگاه علم و صنعت
iran.ir در شان ايران نيست

به گفته دكتر علي اكبر جلابي، درگاه iran.ir از ضعف شديد در هم ريختگي و نبود يك ديدگاه استاندارد در طراحي و ايجاد رنج مي‌برد.

فناوران – استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: پورتال يا درگاه، ابزاري است كه بايد به صورت منظم خدمات مختلف دستگاه‌هاي دولتي و بخش خصوصي را در اختيار كاربران قرار دهد.
وي افزود: بايد دسته‌بندي لينك‌هاي ارتباطي و تقسيم‌بندي خدمات ارايه شده بر روي پورتال به گونه‌اي باشد كه كاربر بتواند به راحتي خدمات مورد نظر خود را به صورت برخط (online) دريافت كند.

هر نوع بي‌نظمي در پورتال موجب مي‌شود كاربر از دريافت خدمات مناسب مايوس و از مراجعه مجدد به پورتال خودداري كند. دكتر جلالي در ادامه با اشاره به اين مطلب كه iran.ir بيش‌تر به يك وب سايت خبري شبيه است گفت: در اين پورتال بيش‌ترين توجه به معرفي خدمات دولتي و ارايه اخباري در حمايت از دولت مبذول شده است.

وي افزود: در اين پورتال با مراجعه به بخش لينك‌هاي ارايه دهنده سرويس‌هاي الكترونيكي با تعداد معدودي سرويس مواجه مي‌شويم كه به صورت كلي فهرست شده‌اند؛ از جمله خدمات پستي و مخابراتي، دين و مذهب و بيمه كه هر كدام از اين مجموعه‌ها نيز به سادگي قابل بهره‌برداري نيستند و كاربر را به سايت‌هاي ديگري متصل مي‌كنند كه بعضا آنها نيز غيرقابل استفاده هستند.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: كشوري توسعه يافته مثل كشور كانادا با گذشت 13 سال از عمر دولت الكترونيكي توانسته 130 خدمت را به صورت برخط (online) به كاربرانش ارايه دهد.
حال اينكه اعلام مي‌شود وزارت ICT ايران با گذشت يك ماه، بر روي اين درگاه 150 خدمت بر خط ارايه داده است، ادعايي حيرت‌انگيز است. جلالي افزود: با اين اوصاف يا محققان دانشگاهي معناي پورتال و خدمات الكترونيكي را به درستي درنيافته‌اند و يا اينكه مسوولان وزارتخانه تعريف ويژه‌اي از پورتال در ذهن پرورانده‌اند.

وي با اشاره به اين نكته كه چنين عملكرد شتابزده‌اي موجب از دست رفتن فرصت‌هاي ملي مي‌شود، گفت: اينگونه است كه مردم نسبت به فناوري‌هاي نوين و كاربرد آنها دلسرد شده و راه براي ادامه كار دشوار مي‌شود؛ حتي اگر اين كمبودها و نواقص هم برطرف شود تغيير نگاه كاربران به سادگي مسير نيست.

جلالي افزود: بهتر بود متوليان امر به جاي تعجيل در راه‌اندازي اين پورتال، با انجام تحقيقاتي متناسب با عظمت اين پروژه ملي كه متعلق به كشوري 70 ميليوني است، پورتالي متناسب با شان كشورمان راه‌اندازي مي‌كردند. وي خاطرنشان كرد: اينكه يك وب سايت ساده را به عنوان پورتال ملي جلوه دهيم در شان يك كشور نيست.

دكتر جلالي در پايان گفت: در بخش اخبار فناوري اطلاعات پورتال ملي، خبري درج شده با اين مضمون كه «طي شش ماهه نخست امسال وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بيش از 80 ميليون ريال بابت حمايت از چاپ كتاب‌هاي مرتبط با حوزه ICT در نظر گرفته است».
وقتي در يك كشور با جمعيت 70 ميليوني 80 ميليون ريال يعني به ازاي هر نفر يك ريال به كتاب در حوزه ICT اختصاص مي‌يابد، پورتال ملي هم با چنين ويژگي‌ها و ساختاري راه‌اندازي و به مرحله بهره‌برداري مي‌رسد و توقعي بيش از اين نبايد داشت.


منبع:پایگاه تخصصی نرم افزار ایران
developercenter
 

arash_k

Registered User
تاریخ عضویت
29 جولای 2006
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
0
اكونيوز:سازمان **** صنفی رایانه ای در راستای حمایت از حقوق مالکیت نرم افزار در کشور ،قانون استاندارد نرم افزار در کشور را به اجرا در خواهد آورد که مراحل اولیه آن توسط سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور ابلاغ شده است .



به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران،مهران خوانساری مسئول کمیسیون نرم افزارسازمان **** صنفی رایانه ای کشور، مهمترین مسئله پیش رو صنعت نرم افزار کشور را تعریف پروژه های نرم افزاری در کشور دانست و گفت: پروژه های نرم افزاری در کشور باید ساماندهی شود و به درستی تعریف شود تا شاهد به نتیجه رسیدن آنها در کشور بود .

وی حمایت ازحقوق مالکیت نرم افزار در کشور را مانع بزرگی دربرابر کپی رایت درکشور برشمرد و اظهار داشت: سرمایه گذای بر روی صنعت نرم افزار کشور به درستی صورت نمی گیرد و برگزاری مناقصات در حال حاضر به درستی صورت نمی گیرد.

خوانساری اظهار داشت: در این راستا فعالیت های مناسبی درسازمان **** صنفی رایانه ای در حال پیگیری است که می توان درآِینده نزدیک به پایان خوش پروژه ها امیدوار بود.

وی در ادامه افزود: فاز 2و 3 این فعالیت ها در راستای استاندارد سازی صنعت نرم افزار در کشور است که کلیت این طرح توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ابلاغ شده و فاز 3 آن تنظیم و به شورای عالی انفورماتیک کشور فرستاده شده است .

منبع:پایگاه تخصصی نرم افزار ایران
developercenter
 

arash_k

Registered User
تاریخ عضویت
29 جولای 2006
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
0
ايتنا - آرمين حسني راد*
امروزه با توجه به گسترش عرضه نرم‌افزارهاي مختلف توسط کمپاني‌هاي عظيم اين عرصه شاهد اين هستيم که روزانه اخبار مختلف توليد و انتشار اين نرم‌افزار ها کم و بيش به گوش مي‌رسد و هر کدام گروه به خصوصي از کاربران را به سمت خود جذب مي‌نمايد.


اين نرم‌افزارها که هر نسخه آن حاصل برنامه‌نويسي و تلاش شايد چندين هزار نفر مي‌باشد با قيمت‌هايي که در نظر ما بسيار بالا تلقي مي‌گردد بر روي اينترنت قرار مي‌گيرد و کاربران مي‌توانند با استفاده از کارت‌هاي اعتباري خود اقدام به خريد چنين نرم‌افزارهايي نمايند.(البته لازم به ذکر است که نرم‌افزارهاي موجود بر روي اينترنت بسته به کارايي و کيفيت قيمت گذاري مي‌گردند و بدين ترتيب قيمت آنها مي‌تواند خيلي کم و يا خيلي زياد باشد)

حال چند نفر از کاربران کشورمان ايران قادر به خريد نرم‌افزارهايي با قيمت‌هايي چندين هزار دلاري هستند؟! به طبع شايد تعداد افرادي که در ايران اقدام به خريد چنين نرم‌افزارهايي مي‌کنند به تعداد انگشت‌هاي يک دست نيز نرسند و اين آغازي است بر مرثيه‌اي که آن را کپي‌رايت نام نهاده‌اند.

در اين هنگام که کاربران از خريد چنين نرم‌افزارهايي به صورت قانوني سرباز مي‌زنند راه ديگري پيش روي آنها گشوده مي‌شود و آنها مي توانند همان نرم‌افزار را فقط با پرداخت چند هزار تومان در داخل کشورمان خريداري نمايند و اين به معناي پايمال کردن حقوق افرادي است که تلاش چندين ساله خود را معطوف توليد چنين نرم‌افزاري نموده‌اند.

در نظر نويسنده اين عمل هيچ تفاوتي با دزدي نمي‌کند و متاسفانه جامعه ما پذيرش چنين لغت سنگيني را که به گروه بسيار عظيمي از کاربران نسبت داده مي‌شود ندارد و بدين ترتيب انجام چنين کاري بديهي فرض مي‌گردد.
باور کنيد سرقت تنها بالا رفتن از ديوار خانه مردم نيست! بلکه مي تواند استفاده از يک نرم‌افزار به صورت غير قانوني نيز باشد.
در نظر نويسنده شايد يکي از دلايلي که کاربران را از خريد نرم‌افزار ها به صورت قانوني منع مي‌کند عدم برخورداري از قدرت مالي مي‌باشد. زيرا سطح درآمد در کشورمان در مقايسه با ديگر کشورهايي که توليد کننده اين نرم‌افزارها هستند زمين تا آسمان تفاوت مي‌کند و بدين ترتيب با چنين قدرت خريد پاييني نمي‌توان انتظار خريد نرم‌افزارهاي چندين هزار دلاري را داشت.

اما اين نيز دليل اين نمي شود که ما به هر چيزي تن بدهيم و آن را به صورت غيرقانوني مورد استفاده قرار دهيم.
اين کار را در مثالي به يک موضوع ديگر تشبيه مي‌کنيم: شما علاقه مند به خريد يک ماشين گران قيمت هستيد اما قدرت مالي شما کفاف پرداخت پول اين ماشين را نمي‌دهد. بنابراين شما که دست خود را از اين ماشين کوتاه مي‌بينيد دست به سرقت آن مي زنيد. اين دقيقا شرايطي است که در قبال فعاليت‌هاي نرم‌افزاري نيز صادق است.

اما راه حل چيست؟
به طور حتم اين مفهوم براي تمامي کاربران واضح است که نرم‌افزارهايي که مي بايست اقدام به خريد آنها به صورت قانوني نمود توانايي‌هايي را در خود جاي داده‌اند که در کمتر نرم‌افزاري ديده مي شود.
اما دسته ديگري از شرکت‌هاي نرم‌افزاري نيز هستند که نرم‌افزارهايي به صورت رايگان را در اختيار کاربران قرار مي‌دهند و اگر در فرآيندي مقايسه‌اي بين نرم‌افزارهاي رايگان و پولي بين آنها داوري کنيم سطح نرم‌افزارهاي رايگان اگر از نرم‌افزارهاي پولي بيشتر نباشد کمتر هم نيست! بدين ترتيب شايد اولين راه حل براي رهايي از شر قانون کپي‌رايت نرم‌افزاري استفاده قانوني و صحيح از نرم‌افزارهاي رايگاني باشد که کارايي مد نظر ما را عرضه مي‌کند.

با گرايش به چنين طرز فکري به طور حتم نياز ما به غول‌هاي نرم‌افزاري به صورت تصاعدي کاهش پيدا خواهد کرد و شرکت‌هايي همانند مايکروسافت ديگر نمي‌توانند منت استفاده از نرم‌افزارهاي گران قيمت خود را بر سر کاربران کشورهاي جهان سومي بگذارند. زيرا اين کاربرها توانسته‌اند با تغيير طرز فکر به خود شخصيت داده و گام مهمي را در عرضه شعور رايانه‌اي کشور بردارند.

گام اول را محکم برداريد
در ابتداي امر اين موضوع بديهي است که شما به تحقق يافتن چنين امري با ترديد نگاه مي‌کنيد اما اگر کمي در اين حوزه فعاليت کنيد مي‌بينيد که اين خود شرکت‌هاي نرم‌افزاري هستند که از شما تقاضاي استفاده از محصولاتشان را به صورت رايگان دارند.

بناي استفاده از کامپيوتر به طور حتم يک سيستم عامل مناسب مي‌باشد. اما همانطور که مي دانيد تمامي سيستم عامل‌هاي شرکت مايکروسافت که در قالب ويندوز عرضه مي‌گردد به صورت پولي در اختيار کاربران قرار مي‌گيرد. بنا براين اگر قدرت خريد ويندوزهاي مايکرسافت را داريد دست به کار شويد اما اگر اينطور نيست مشکلي پيش نمي‌آيد!

شما مي توانيد با استفاده از سيستم عامل Ubuntu که از شاخه‌هاي Linux مي‌باشد تجربه‌اي جديد را در کار با کامپيوتر رقم بزنيد. سايت رسمي سيستم عامل Ubuntu به شما اين امکان را مي‌دهد تا به صورت رايگان از استفاده از اين سيستم عامل بهره‌مند شويد.
با مراجعه به آدرس https://shipit.ubuntu.com/login و علاوه بر آن ايجاد يک Account مي‌توانيد نوع سيستم عامل Ubuntu مورد نظر را انتخاب کرده و پس از آن با درج آدرس صحيح خود به صورت انگليسي در اين وب سايت اين سيستم عامل را سفارش دهيد و بدين ترتيب اين سيستم عامل در کمتر از 20 روز به صورت پستي در اختيار شما قرار خواهد گرفت.

نگران کمبود نرم‌افزار نباشيد
اگر نگران آن هستيد که با کوچ کردن به لينوکس يا استفاده از نرم‌افزارهاي رايگان در محيط ويندوز با کمبود نرم‌افزار مواجه خواهيد شد بايد بگويم که سخت در اشتباهيد! کافي است تنها مورد نرم‌افزاري مورد نظر خود را در يکي از موتورهاي جست‌وجوگر جست‌وجو نماييد تا با انبوهي از نرم‌افزارهاي رايگان مورد نظر خود مواجه شويد. پس شکي به خود راه ندهيد.

کلام آخر
در پايان نويسنده بار ديگر به گوشزد اين موضوع مي‌پردازد که زمان آن رسيده است که اگر از ابتدا راه اشتباهي را براي رفع نيازهاي نرم‌افزاري خود برداشته‌ايم راه خود را عوض کرده و به استفاده اصولي و قانوني از نرم‌افزارها روي بياوريم.
------------------------------------
*مقاله رسيده
 
بالا