برگزیده های پرشین تولز

از همه جا - اخبار بازيهاي كامپيوتري

وضعیت
موضوع بسته شده است.

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
وصلت بازي‌هاي ويديويي با هاليوود سرانجام در كنار هم‌

‌نويسنده: مي ونگ‌
‌مترجم: رضا اسدي‌
منبع AP:
صنعت بازي‌هاي ويديويي روزگاري زاييده فكر هاليوود بود و نهايتا مانند آدمك بازيگران، يك منبع درآمدزا تلقي مي‌شد. افرادي كه با شور و شوق گونه‌‌هاي رايانه‌اي سرگرمي را طراحي مي‌كردند، در مقايسه با مشاهير هاليوود، گمنام بودند.
اكنون كه بازي‌هاي ويديويي به كسب و كار 11 ميليارد دلاري بدل شده، از فيلم‌هاي پرفروش سبقت گرفته و بينندگان تلويزيوني را جذب كرده، اين ژانر سودآور و منتفذ بيش از پيش ستارگان هاليوود را به سوي خود مي‌كشاند.
»پيرس برازنان»، «جت لي»، و «كامرون دياز» و سايرين اجازه داده‌اند صدا و شباهت تصويري‌شان در اين بازي‌ها به خدمت گرفته شود و فيلم‌سازان صاحب‌نامي نظير برادران «واپوفسكي» نه تنها براي فيلم‌هاي «ماتريكس» بلكه به‌خاطر بازي‌هاي مبتني بر اين سه‌گانه آينده‌نگرانه خوش درخشيدند.
در حقيقت بازي‌ها ديگر دنباله‌رو فيلم‌هاي هاليوود نيستند.
بازي ويديويي «ون هلسينگ» در اين ماه همزمان با فيلمش پخش شد و انتظار مي‌رود به زودي بازي‌هاي پرطرفدار و دنباله‌داري همچون« »Halo و« »Doom پايه‌گذار فيلم‌سازي تازه در هاليوود شوند.
وصلت ميمون‌
پس از يك خواستگاري طولاني، اين دو صنعت بنا به قانون مشترك سرگرمي در يك ازدواج نوپا وصلت كرده‌اند. «برد فاكسهوون»، رييس شركت سرگرمي «تايگر هيل» مي‌گويد: همه متوجه شده‌اند كه بازي‌هاي ويديويي سودآورند، حتي شايد بيشتر از فيلم‌ها و وقتي با مالكان بازي‌هاي پرفروشي مانند «Grand TheH Auto و «Halo صحبت مي‌كنيد، بايد توجه داشته باشيد كه چه‌بسا اكنون اين فيلم‌ها باشند كه دنباله‌رو بازي‌ها شده‌اند.
نمونه عملي: «فاكسهوون» شركت «تايگر هيل» را با «جان وو»، كارگردان مشهور هاليوود بنيان نهاد تا براي بازي‌هاي ويديويي محتوايي بكر و گيرا بيافريند تا شايد به فيلم‌هاي دنبال‌دار تلويزيوني يا سينمايي تبديل شوند.
در نمايشگاه هفته گذشته سرگرمي الكترونيكي(3 (E در لس‌آنجلس نشانه‌هاي دلباختگي به اين ژانر در همه جا به چشم مي‌خورد. بازي‌هاي مبتني بر قسمت‌هاي دوم «شرك» و «مرد عنكبوتي» يا «ارباب حلقه‌ه» پرفروش‌ بودند و «ون ديزل» هنرپيشه اكشن داشت يكي از آنها را كه از فيلم «سرگذشت‌هاي ريديك» اقباس شده بود، تبليغ مي‌كرد.
»ديزل» مالك استوديو «تايگون»، سازنده اين بازي، است.
استوديو «برادران وارنر» متعلق به شركت «تايم وارنر» كه در ماه ژانويه يك واحد توليد بازي داير كرد، در جريان نمايشگاه مذكور جزييات بازي ويديويي و انيميشن آتي خود را كه اقتباسي از كتاب محبوب كودكان «قطار قطبي» است، ارائه كرد. «تام هنكس» در هر دو حرف زده است
پتانسيل بهبود يافته‌
علت همگرايي بازي‌هاي ويديويي و سينما هم خلاقيت است و هم پول و اين دو مرهون اين واقعيت هستند كه حالا بازي‌هاي گرافيكي بهتر و پتانسيل بيشتري براي ايجاد محيط‌هاي سينمايي و قصه‌گويي دارند.
»جان وو» كه «ماموريت غيرممكن 2» را كارگرداني كرده و پس از بازديد از نمايشگاه3 E در سال 2002 تصميم گرفت وارد كسب و كار بازي‌هاي ويديويي شود، مي‌گويد: توليد بازي‌هاي ويديويي به من امكان مي‌دهد به شيوه‌هايي قصه بگويم كه قبلا هرگز امكان‌پذير نبود و مانند آن است كه فيلمي را به جاي سه سكانس در 10 سكانس بسازند و صحنه‌هاي اكشن آن تا ابد ادامه داشته باشد.
»ديويد فريمن»، نويسنده كهنه‌كار فيلمنامه وقتي فيلمنامه بازي « »Enter the Matrix را براي شركت آتاري نوشت، اولين تجربه‌اش را در اين عرصه اندوخت و از آن موقع روي دوجين بازي ديگر از جمله«Van Helsing» و « Shark Tale» كار كرده است.
او سبك نگارش خود را مطابق با ژانر بازي‌هاي ويديويي تغيير داده و آن را «احساس‌پردازي» مي‌نامد و اميدوار است آن در بازيكنان همان احساساتي را برانگيزد كه سنتا فقط در سينما و تلويزيون تجربه مي‌كردند. سازندگان بازي با نفوذ به هاليوود مي‌كوشند استعدادهاي صنعت فيلمسازي را شكار و با آنها راحت‌تر كار كنند. در فاصله بين سان‌ديگو و لس‌آنجلس، اكنون بيش از 70 شركت وابسته به بازي‌هاي ويديويي وجود دارد، به‌طوري كه »ديمون واتسون» وكيل مدافع دست‌اندركاران صنعت سرگرمي آن را «كوريدور جوي استيك« (Joystick Corridor) مي‌نامند.
يكي از مهاجران هاليوود كه به كار تمام وقت توليد بازي مشغول شده، «ريچارد تيلور» است كه روي جلوه‌هاي ويژه قسمت نخست «ارباب حلقه‌ه» و فيلم آتي «سرگذشت‌هاي فارني» كار كرده بود.
همچنين «ريچارد كريگلر»، كارگردان هنري «پيشگامان فض» راه وي را پيموده است. هر دو اكنون مدير هنري يك شركت بزرگ بازي‌هاي رايانه‌اي به نام Electronic Arts در لس‌آنجلس هستند.
»مارك اسكاگز»، توليد كننده بازي‌ «ارباب حلقه‌ها: نبردبر سر ميانه زمين» در اين شركت مي‌گويد: مصرف كنندگان ديگر بين آنچه در فيلم‌ها و بازي‌ها مي‌بينند، تمايز قائل نمي‌شوند.
خاطره‌اي تلخ‌
در حالي كه بازي‌هاي ويديويي وقت بيشتري از مخاطبان را مي‌ربايند، استعداد‌ياب‌هاي هاليوود مانند «لري شاپيرو» در ماموريت خود براي معرفي ستارگان صنعت توليد بازي به قدرت‌هاي سينما و تلويزيون با استقبال زيادي مواجه مي‌شوند. يكي از موفقيت‌هاي اخير شاپيرو در ايجاد وصلت بين اين دو صنعت،‌ قرارداد بين خالق « The Sims»، پرفروش‌ترين بازي رايانه‌اي تاريخ و تهيه ‌كنندگان سريال تلويزيوني موفق « The-Simpsons»بود.
اين تصوير با 15 سال پيش كه EA توانست يك قرارداد بي‌نظير با «جان مادن» مربي‌ نامدار فوتبال آمريكايي امضا كند، خيلي تفاوت دارد. «ويليام گوردون»، بنيانگذار مشترك اين شركت چنين به خاطر مي‌آورد: او شخصيت مشهوري بود و ما يك مشت گمنام!
برخي مي‌گويند عشوه‌گري اين دو صنعت براي همديگر به اوايل دهه 1980 باز مي‌گردد كه شركت آتاري در سال 1983 مجوز استفاده از نام«Star Wars» را براي بازي Arcade خود خريد. اما حتي هنگامي كه 4 سال پيش درآمدهاي بازي‌هاي ويديويي از فروش گيشه فيلم‌ها سبقت گرفت، علاقه هاليوود كمرنگ بود، زيرا هنوز خاطره شكست استوديوهايي كه در اوايل دهه 1990 كوشيده بودند بازي ويديويي توليد كنند، فراموش نشده بود.
در آن موقع چند استوديوي فيلم‌سازي تا حدودي به خاطر تب عرضه «سي‌دي» ده‌ها ميليون دلار براي توليد بازي‌هاي تعاملي سرمايه‌گذاري كردند، ولي چند سال بعد در بحبوحه شكست‌هايي ماند««The Dig، محصول مشترك استيون اسپيلبرگ و استوديو Lucas Arts و نسخه تعاملي «شيرشاه» والت ديسني، آنها را تعطيل كردند.
»اسكاگز» مي‌گويد كه تنها دليلي كه «جيمز ارل جونز» هنرپيشه را متقاعد كرد در بازي «Tiberian Sun» محصول 1999 حرف بزند، علاقه پسرش به اين بازي بود.
اكنون كه بازي ويديويي Madden NFL و ده‌ها بازي ديگر پرفروش‌ شده‌اند، اكراه مشاهير هاليوود كمتر شده است. بازيگران سريال‌هاي تلويزيوني«« CSI،«« Alias و«ER» همگي در نسخه تعاملي آنها نقش آفريني كرده‌اند.
بازيگران بازيكن
»جيسون هال»، رييس سابق شركت بازي ساز Monolith و رييس كنوني واحد بازي‌هاي ويديويي «برادران وارنر» گفت كه اين استوديو چند سال پيش فرصت ساخت بازي‌هايي مبتني بر فيلم‌هاي «ماتريكس» از دست داده است.
وي افزود: اكنون رويه عوض شده و كارگردانان،‌ بازيگران و تهيه‌كنندگان بسيار علاقه‌مندند كه محتويات آثارشان را از فيلم‌ به بازي تبديل كنند. كار به جايي رسيده كه آنها مي‌خواهند نخست بازي بسازند.
مزاياي اين همكاري دو جانبه است به عنوان نمونه، چون بازي« «XIII متعلق به شركت «يوبي سافت» صداي «ايو»، خواننده موسيقي رپ و بازيگراني همچون «ديويد داكووني» و «آدام وست» را داشت، اين بازي در شكبه «ام تي وي» بررسي شد كه يك تبليغ بزرگ برايش محسوب مي‌شود.
همچنين شاپيرو مي‌گويد: اين گرايش براي نسل‌نو مديران و هنرمندان هاليوود كه با بازي‌هاي ويديويي بزرگ شده‌اند، طبيعي است. وي خاطرنشان مي‌كند: اگر نگاهي به تريلر هر بازيگر يا اتاق هر نويسنده بياندازيد، هميشه يك كنسول بازي خواهيد يافت.
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
به نقل از ali206speed :
من نميدونم چرا اين Nintendo و اين Microsoft انقدر شاخ شدن آخه اينا كه آخرش ميخوان جلوي سوني كم بيارن چرا تلاش ميكنن ؟

همچينم كم نميارن.فكر ميكني واسه چي sony قيمت ps2 كشيد پايين.چون فروش xbox رفته بالا چون بازياي خداي زودايندي مثل half life2, doom3 قراره براي xbox بيان كه عمرا ps2 نميتونه خواب اين بازيا رو با اون سخت افزار ضعيفش ببينه.
 

ali206speed

Registered User
تاریخ عضویت
20 دسامبر 2003
نوشته‌ها
655
لایک‌ها
3
سن
39
محل سکونت
TeHrAn
به نقل از Xradical :
همچينم كم نميارن.فكر ميكني واسه چي sony قيمت ps2 كشيد پايين.چون فروش xbox رفته بالا چون بازياي خداي زودايندي مثل half life2, doom3 قراره براي xbox بيان كه عمرا ps2 نميتونه خواب اين بازيا رو با اون سخت افزار ضعيفش ببينه.
X BOX رو بگي يه چيزي ولي Game Cube چي ميگه ؟
بعدشم Sony فروشه خودش رو كرده الان هم كم بياره 2 سال ديگه كه PSP رو وارد بازار كنه حاله همه اينارو ميگيره
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
به نقل از ali206speed :
X BOX رو بگي يه چيزي ولي Game Cube چي ميگه ؟
بعدشم Sony فروشه خودش رو كرده الان هم كم بياره 2 سال ديگه كه PSP رو وارد بازار كنه حاله همه اينارو ميگيره
از نظر فروش و برتري درسته ps2 بهترينه ولي واقعا ps2 به نهايت قدرتش رسيده و الان شايد كنسولايي كه سخت افزار قويتري دارن اينده بهتري دارن.در مورد Game Cube هم كه انقدر اين nintendo سرش ضرر كرد كه مجبور شد قيمتشو به زير 100$ برسونه ولي گيم كيوبم يبازياي توپي داره يكيش چند ماه ديگه مياد كه فقط منحصر به Game Cube
RESIDENT EVIL4 در حسرتش :worried:
535840_20040316_screen002.jpg
 

ali206speed

Registered User
تاریخ عضویت
20 دسامبر 2003
نوشته‌ها
655
لایک‌ها
3
سن
39
محل سکونت
TeHrAn
به نقل از Xradical :
از نظر فروش و برتري درسته ps2 بهترينه ولي واقعا ps2 به نهايت قدرتش رسيده و الان شايد كنسولايي كه سخت افزار قويتري دارن اينده بهتري دارن.در مورد Game Cube هم كه انقدر اين nintendo سرش ضرر كرد كه مجبور شد قيمتشو به زير 100$ برسونه ولي گيم كيوبم يبازياي توپي داره يكيش چند ماه ديگه مياد كه فقط منحصر به Game Cube
RESIDENT EVIL4 در حسرتش :worried:
535840_20040316_screen002.jpg
Resident Evil 4 :( حيف شد
ولي به نظر من براي PS2 هم مياد
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
بازگشت نينتندو به دوران گذشته
خبر گزاري موج:
دانيل ادرينگون خبرنگار BBC در بخش هفتگي بازي‌هاي الكترونيكي تاكيد كرد كه نينتندو بايد بيش از توجه به بازي‌هاي مورد علاقه قديمي به فكر ايده‌هاي جديد و تازه براي دنياي بازي‌هاي الكترونيكي باشد.

سال 2003 از بسياري از جهات، سالي موفق براي بازي‌هاي شركت نينتندو بود اين در حالي‌است كه در سال 2004 كمپاني2 PLAY STATION همچنان در صدر است و Xbox هنوز نتوانسته راهي را در دنياي بازي‌هاي الكترونيكي براي خود بگشايد.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه دو عنوانMETROID و whind macker گزينه‌هاي كليدي سال گذشته بوده اند. پس از اين دو بازي همviewful joe به عنوان تجربه‌اي ابتكاري و زنده به چشم مي‌خورد اما اوضاع نينتندو در اين ميان هنوز مشخص نيست.

از ابتداي سال 2004 هر هفته Nintendo عنواني را بازار بازي‌هاي الكترونيكي معرفي كرده است كه در اين ميان «مارهاي دو قلو» گزينه‌اي جالب بوده است.

با اين وجود به نظر نمي‌رسد كه گزينه‌هاي ارائه شده از سوي نينتندو در حدي باشد كه بتواند عنوان بازي‌هاي4002 Nintendo را در صدر بازي‌هاي الكترونيكي نگاه دارد.

شايان ذكر است كه اين شركت تا بحال تكيه زيادي بر روي قدرت گزينه‌هاي جديد خود داشته است، گزينه‌هايي كه نتيجه خلاقيت ارائه‌دهندگان بازي‌هاي نينتندو بودند اما امروزه، وجود نوستالژي مشخص در كارهاي اين شركت تعادل كاري نينتندو را بهم ريخته است.

خبرنگارbbc در ادامه تصريح كرد: «من عقيده ندارم كه نينتندو بايد تمامي انرژي خود را صرف بيرون دادن نسخه‌هاي جديد خود بكند، اما اگر مي‌خواهد در مقابل رقباي سرسختي چون Microsoft وsony دوام بياورد، بايد نگاهي وراي ساختار‌هاي متكي بر علاقه طرفدارانش داشته باشد«.
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
اين بازي Metroid Prime واقعا يه شاهكار بود تو GameCube.من يه دموي 5 دقيقه اي از اين بازيو تونستم تو اينترنت پيدا كنم و ببينيم.محشر بود اصلا يه لحظه من موندم چه جوري ميشه يه كنسول بازي مثل GameCube يه چنين گرافيك تميزيو ارائه بده، گرافيكي در حد فيلم. :stun:
m_box.jpg
 

ali206speed

Registered User
تاریخ عضویت
20 دسامبر 2003
نوشته‌ها
655
لایک‌ها
3
سن
39
محل سکونت
TeHrAn
به نقل از Xradical :
اين بازي Metroid Prime واقعا يه شاهكار بود تو GameCube.من يه دموي 5 دقيقه اي از اين بازيو تونستم تو اينترنت پيدا كنم و ببينيم.محشر بود اصلا يه لحظه من موندم چه جوري ميشه يه كنسول بازي مثل GameCube يه چنين گرافيك تميزيو ارائه بده، گرافيكي در حد فيلم. :stun:
m_box.jpg
ميشه آدرس اون سايت كه دموي اين بازي رو داشت بگي
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
به نقل از ali206speed :
ميشه آدرس اون سايت كه دموي اين بازي رو داشت بگي

شرمنده الان يادم نيست از كجا گرفتمش.ولي تو گوگل سرچ كني ميتوني يه تريلري،چيزي ازش پيدا كني.ارزششو داره ببيني قدرت سخت افزار اين game cube ناشناخته، چقدر بالاست.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
ممنوعيت يك بازي رايانه‌اي به جرم تحريف تاريخ

:SG چين، يك بازي رايانه‌اي سوئدي را به دليل «تحريف تاريخ و قدرت چين» و نمايش منچوري ، تبت ، و شين جيانگ به عنوان ملل مستقل، ممنوع اعلام كرده است.
بازي رايانه‌اي ياد شده با عنوان« « Hearts of Iron كه توسط يك شركت توليد كننده بازي‌ در استكهلم توليد شده، تايوان را نيز به عنوان بخشي از خاك ژاپن معرفي كرده است.
وزارت فرهنگ چين گفته است: «همه اينها به شدت حقايق تاريخي چين را تحريف مي‌كند و قوانين بازي‌ها و خدمات اينترنت را نقض مي‌كند. بايد هرچه سريع‌تر اين بازي ممنوع شود.»
كميته سانسور كه زير نظر وزارت فرهنگ چين اداره مي‌شود، اعلام كرده است كه همه وب‌سايت‌ها از انتشار اين بازي منع شده‌اند و كساني كه سي‌دي اين بازي را تكثير كنند، مجازات خواهند گرديد.
پيش از اين، كساني كه براي بازي‌ها قانونگذاري مي‌كنند، دستور داده بودند همه نسخه يك بازي نروژي از فروشگاه‌ها جمع آوري گردد، چرا كه به زعم آنان، تصوير ملي چين را خدشه‌دار مي‌ساخت.
با شيوع اينترنت، بازي‌هاي كامپيوتر، يك صنعت پيش‌رونده و فزاينده در چين گرديده است. تا جايي كه در سال 2002،
نهصد و ده ميليون يوان (110 ميليون دلار) درآمد عايد بازي‌هاي كامپيوتري گرديده بود. در همين حال، محققان
بر اين باورند كه رشد اين صنعت، با رشد تقاضا و بهبود شبكه‌هاي باند پهن و توليد بازي‌هاي داخلي همراه خواهد شد
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
به نقل از ali206speed :
اين بازي كه خيلي وقته اومده تو بازار رضا 2 هفته پيش ديدم

من ديروز اونجا بودم ولي نديدم.كدوم مغازه داشت.اصلا اين بازي هنوز ساخته نشده :exclamati
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
ضعف ۲۵ ميليون دلاری بازی های ويديويی
13 خرداد 1383 - شرق -
«داگلاس لاون استاين»، رئيس انجمن نرم افزار هاى سرگرمى آمريكا، در نمايشگاه تجارى صنعت بازى هاى ويدئويى در لس آنجلس موسوم به Electronic (E3)Entertainment Expo فرصت را مغتنم شمارد تا درباره پيشرفت هاى اين صنعت طى ۱۰ سال گذشته حرف بزند.

فروش اين گونه نرم افزار ها در آمريكاى شمالى از ۳ ميليارد دلار در سال ۱۹۹۴ به ۱۰ ميليارد دلار افزايش يافته و اكنون يك صنعت جهانى ۲۵ ميليارد دلارى است. شركت EA، غول نرم افزار هاى سرگرمى، فروش خود را از ۳۰۰ ميليون دلار به پنج ميليارد دلار افزايش داده و اين در حالى است كه كيفيت بازى هاى ويدئويى جهشى كوانتومى را تجربه كرده اند. اما «لاون استاين» مى گويد كه هنوز دوره سرخوشى اين صنعت فرا نرسيده است.

در واقع او و مديران «سونى»، «مايكروسافت» و «نينتندو» دنيايى را به تصوير مى كشند كه در آن سرگرمى هاى ويدئويى به اندازه تلويزيون، فيلم هاى سينمايى و موسيقى فراگير مى شوند. برخى حتى معتقدند صنعت بازى هاى ويدئويى طى دهه آينده دامنه نفوذش را دو برابر امروز مى گستراند.در حال حاضر حدود ۳۵ ميليون خانوار آمريكايى يك كنسول بازى دارند و تحليلگران معتقدند وقتى كنسول هاى دستى را نيز به اين رقم بيفزاييم، درخواهيم يافت كه تنها در ايالات متحده قريب به ۵۰ ميليون خانه حداقل يك «بازيكن» دارد.

• بازارى براى استخراج

اما شركت هاى سازنده بازى ويدئويى خواستار بازارى فراخ ترند. «رابى باچ» رئيس واحد كنسول هاى XBOX «مايكروسافت» به خبرگزارى آسوشيتدپرس گفت: «بخش بهره بردارى نشده بزرگى از جمعيت باقى مانده كه ما مى توانيم به سراغشان برويم. اكثر بازيكنان مرد هستند و بين ۱۸ تا ۳۴ سال سن دارند، ولى براى جلب بازيكنان زن نيز بايد بيشتر كوشيد.

همچنين ما مى توانيم قلمرومان را به ميزان زيادى در آسيا، آمريكاى لاتين و اروپاى شرقى بسط دهيم. فكر مى كنم حجم اين صنعت ظرف ۱۰ سال آينده مضاعف خواهد شد، ولى اگر با تدبير پيش نرويم، چه بسا اين حباب را بتركانيم.»يقيناً موانعى بر سر رشد صنعت بازى هاى ويدئويى وجود دارد. به عنوان نمونه، كنگره و دولت هاى ايالتى آمريكا تهديد به وضع مقرراتى عليه فروش باز هاى خشونت آميز كرده اند. تكثير غير مجاز آفت ديگرى است، چرا كه ساليانه ميليارد ها دلار نرم افزار به صورت غيرقانونى نسخه بردارى مى شوند.

همچنين شركت هاى طراح بايد درباره سلايق و علايق آينده مصرف كنندگان اين قبيل اجناس درست گمانه زنى كنند: آيا ممكن است رايانه هاى شخصى و دستگاه هاى بازى در آينده يكپارچه گردند و در نتيجه كنسول هاى بازى دور انداختنى شوند؟ از سوى ديگر، كنسول ها همين حالا موسيقى و سى دى پخش مى كنند. آيا امكان دارد سخت افزار هاى رايانه اى در قالب يك كنسول بازى تكامل يابند؟

ظهور دستگاه هاى تلويزيونى با كيفيت بالا و سيستم هاى صوتى احاطه گر مكمل تجربه بازى كردن با نرم افزار هاى ويدئويى و رايانه اى شده اند، به طورى كه بيل گيتس اخيراً در هشتمين مجمع ساليانه «مايكروسافت» در حضور برترين مديران شركت خود و دنيا نويد داد كه به زودى اختلاف بين محيط هاى بازى و واقعيت بسيار اندك خواهد شد. تحول ديگر اين عرصه مرهون دسترسى به اينترنت پرسرعت و فناورى هاى بدون سيم است. سونى و مايكروسافت هر دو معتقدند كه مى توانند بازيكنان بيشترى را به استفاده از بازى هاى آن لاين پولى ترغيب كنند.«رابرت كوتيك» مدير اجرايى Activision، بازى سازى كه سال پيش ۹۴۵ ميليون دلار فروش داشت، به آسوشيتدپرس گفته است: جالب خواهد بود كه ببينيم آيا تجربه اصلى بازى از طريق كنسول متصل به تلويزيون خواهد بود يا از طريق مرور گر اينترنت كه سخت افزار هاى تخصصى را بى استفاده تر مى سازد.

• عطش سيرى ناپذير به سرگرمى

اما «كاز هاراى»، رئيس بخش سرگرمى هاى رايانه اى سونى عقيده دارد كه اين محتواست، نه سخت افزار ، كه واقعاً اهميت دارد. وى به همان منبع خبرى گفت: نهايتاً همه چيز حول محور سرگرمى مى گردد و هسته كليه اين فناورى ها را سرگرمى تشكيل مى دهد. محصولاتى موفق خواهند شد كه بتوانند به بهترين شكل عطش سيرى ناپذير همه ما به سرگرمى را سيراب سازند.طبعاً هر كدام از بازيگران بزرگ اين صنعت درباره چگونگى تكامل آن ديدگاه متفاوتى دارد. نقطه قوت سونى در طراحى سخت افزار است. «هاراى» اعتقاد دارد «پلى استيشن-۲» مى تواند تا چند سال ديگر دوام بياورد، ولى بعد به نسل سوم اين كنسول بازى نياز خواهد بود. اخيراً «سونى» يك دستگاه قابل حمل بازى موسوم به «پلى استيشن شخصى» را عرضه كرد كه مى تواند فيلم پخش كند و ارتباطش به تلويزيون بدون سيم است. اين شركت ژاپنى همچنين خبر داده كه يك قرارداد توسعه با «آى بى ام» براى توليد يك تراشه جديد امضا نموده كه براى پردازش محتويات ديجيتالى تخصصى فوق العاده خواهد داشت. اين تراشه مى تواند به كنسول هاى پرشتاب جان بخشد.

چند سال پيش مايكروسافت وارد بازار كنسول هاى بازى شد و از «نينتندو» به عنوان دومين بازيگر قدر اين عرصه پيشى گرفت و اكنون عقيده دارد كه يك استراتژى كارآمد نرم ا فزارى مى تواند سخت افزار را تحت الشعاع قرار دهد. باچ گفت: اين نرم افزار است كه همه چيز را گرد هم مى آورد.اعتقاد وى بر اين است كه خانه هاى آينده يك سيستم كنترل سرگرمى تمام منظوره _ شايد شبيه يك رايانه شخصى _ با چند دستگاه جانبى متصل به آن خواهند داشت. سيستم هاى سرگرمى خانگى همچنين دربرگيرنده يك دستگاه تلويزيون با كيفيت بالا، سيستم صوتى احاطه گر، كنسول بازى و يك رايانه خواهند بود كه انواع و اقسام محتويات سرگرمى را ذخيره مى سازد. هر دستگاه به كمك يك وسيله دستى قابل دسترسى خواهد بود.

باچ به آسوشيتدپرس گفت: ما هرگز بر آن نبوديم كه XBOX را يك سيستم مركزى سرگرمى بسازيم، ولى سرمايه گذارى هنگفتى در زمينه بازى هاى ويدئويى انجام داديم زيرا يكى از محور هاى اصلى خواهد بود. عدم حضور در اين بازار، اجراى كل استراتژى سرگرمى خانگى مان را دشوار خواهد ساخت.«نينتندو» مبتكر و پيشتاز بازار كنسول هاى دستى است و در جريان نمايشگاه E3 تازه ترين طراحى اش را كه يك سيستم بازى با دو صفحه نمايش است، عرضه كرد. «ساتورو ايواتا» رئيس اين شركت مى گويد كه فناورى كم اهميت تر از كارايى اش است. و عملكرد سريع تر اساساً به مفهوم سرگرمى گيراتر نيست.

به عقيده وى، مشخصات فنى اصلاً اهميت ندارد.«رجى فليس آمى»، معاون فروش و بازاريابى «نينتندو» درباره سيستم جديد بازى موسوم به DS و تفاوتش با ساير محصولات موجود در بازار گفت: DS بومى است تا بازى سازان دنيا شاهكار هاى بزرگ بعدى خود را روى آن خلق كنند. بينش ما براى آينده توليد يك ماشين شگفت انگيز است كه سرگرمى بى نظيرى ارائه مى دهد.

• گرافيك سه بعدى براى موبايل

بازى سازان علاوه بر كنسول هاى دستى و متصل شونده به تلويزيون، به دنبال ساخت بازى هاى جديد براى موبايل هستند. «اسنيك» (Snake) كه نوكيا اولين بار در ۱۹۹۶ عرضه كرد، نخستين بازى موبايل بود، ولى ديگر منسوخ شده، زيرا پيشرفت هاى فناورى در اين حوزه چشمگير بوده است. اكنون بازى هاى موبايل بخش مهمى از صنعت سودآور بازى هاى سرگرم كننده هستند. «متيو بيلوز» بنيانگذار مشترك واحد بازنگرى بازى هاى بى سيم در سايت Gamspot.com در جريان نمايشگاه E3 گرداننده يك ميزگرد درباره بازى هاى موبايل بود. شركت كنندگان در اين ميزگرد كه همگى از پيشتازان اين بخش بودند، به پيشرفت هاى فناورى، تاثير گذار بر بازى هاى گوشى تلفن همراه در آينده نزديك مانند گرافيك سه بعدى و توانايى پذيرش چند بازيكن بدون سيم پرداختند. بيلوز به حضار يادآورى كرد كه صنعت سرگرمى تنها دو سال پيش متوجه ارزش بازى هاى موبايل شد. تا سال ۲۰۰۲، بازى ها تقريباً همگى از پيش، روى گوشى ها نصب مى شدند و به جز گوشى هاى Nextel، داون لود كردن بازى براى موبايل امكان پذير نبود.

افزون بر اين، تعداد گوشى هاى داراى صفحات رنگى در آمريكا و دنيا محدود بود. اما امروزه شما به راحتى مى توانيد از سايت سازنده گوشى تان يا سايت وابسته هر بازى دلخواه را داون لود كنيد. با اين وجود، بازى هاى موبايل كماكان نوپا محسوب مى شوند و همانند بزرگ شدن يك طفل خردسال، تماشاى پيشرفت هاى حاصل ظرف اين مدت كوتاه جالب است.

شايد مهم ترين ويژگى بازى هاى موبايل اين باشد كه وقتى به دستتان مى رسند، به شبكه متصلند. بدين ترتيب بازيكنان مى توانند با دوست يا غريبه، نزديك يا دور، بازى كنند. در جريان نمايشگاه Eت۳، «گونزالگ دووالو»، معاون نشر Gameloft، نسخه بدون سيم و مجهز به فناورى «بلوتوث» Bluetooth بازى
«Ghost Recon:Jungle Storm» را به نمايش گذاشت. «بلوتوث» به دستگاه هاى الكترونيك اين امكان را مى دهد كه در فواصل كوتاه، معمولاً كمتر از ۹ متر، به صورت بى سيم به يك شبكه متصل شوند. اگر چه Gameloft از بلوتوث براى بازى جديدش استفاده مى كند، هيچ كس در اين ميزگرد مطمئن نبود كه اين فناورى، معيار آينده بازى هاى بدون سيم خواهد بود.كوتاه بودن مسافت اتصال به شبكه يكى از نقاط ضعف «بلوتوث» تلقى مى شود و انتظار مى رود فناورى هاى رقيب نظير۳ G و Wi-Fi و نيز Ultra Wideband كه بيل گيتس وعده اش را داده، به زودى ظهور يابند، اما دشوار مى توان پيش بينى كرد كه كدام يك بر بازار مسلط خواهند شد.

• زيردوش و روى طناب

همچنين دوايت چو، معاون توسعه تجارى شركت Vicarious Vision در همين نمايشگاه يك بازى را در معرض ديد عموم گذاشت كه از تازه ترين نرم افزار Java استفاده مى كند. او به خبرگزارى رويترز گفت كه شركتش پس از مشاهده پيشرفت هاى حاصل در كنسول هاى بازى و رايانه هاى شخصى قدم به ميدان بازى هاى موبايل گذاشت، چون پيش بينى مى كردند اين بخش از صنعت سرگرمى نيز با همان اقبال بلند رويارو گردد. نقطه قوت شركت «دوايت چو» گرافيك سه بعدى است و او ابراز اطمينان مى كند كه اين فناورى به زودى در گوشى تلفن همراه به خدمت گرفته خواهد شد. براى تحقق اين رويا بايد از تراشه هاى ARM استفاده كرد كه توسط شركت ARM توليد مى شود.كيفيت بازى هاى مبتنى بر اين تراشه چشمگير و معادل كنسول Sega Dreamcast است كه اگر ابعاد كوچك گوشى تلفن همراه را در نظر بگيريم، يك شاهكار به حساب خواهد آمد.البته تحليلگران هشدار مى دهند كه صرفاً پرداختن به گرافيك سه بعدى براى سازندگان بازى هاى موبايل مخاطره آميز خواهد بود. آدريان سك از شركت انگليسى Ideaworks3D به رويترز گفت: گرافيك و رئاليسم سه بعدى در كنسول ها هزينه هاى توليد را به ميزان سرسام آورى افزايش داده و حيف مى شود كه پيش از پختگى اين صنعت، همين بلا بر سر گوشى هاى موبايل آيد.

دوايت چو نيز با اشاره به هزينه ها گفت كه سال گذشته توليد يك بازى براى تلفن همراه ۵۰ هزار دلار تمام مى شد ولى اكنون اين رقم دو سه برابر شده است.«جيسون فورد» مدير بازى و سرگرمى در شركت Sprint به ذكر نمونه هايى از برترى بازى هاى موبايل و علاقه زايد الوصف بازيكنان پرداخت و گفت كه مشتريان شركتش مى توانند به ازاى ۲ تا ۵ دلار يك بازى را داون لود و با ساير بازيكنان بازى كنند و در آينده بر سر جوايز به رقابت بپردازند.

از زمان راه اندازى سايت Game Lobby در ماه ژانويه ۲۰۰۴، بيش از ۶۰ هزار نفر مشترك شده اند. يكى از مشتريان ۱۹ ساعت متوالى سرگرم يك بازى بود ولى عاقبت نتوانست بالاترين امتياز را كسب كند. يك مشترى ديگر نيز اذعان كرد كه گوشى موبايل خود را درون يك كيسه پلاستيكى گذاشته تا در حمام نيز بتواند بازى كند. فورد به مزاح گفت كه شايد روزى چنين فردى روى طناب نيز به بازى با موبايل خود ادامه دهد.

• مواهب برون سپارى

همانند بسيارى از صنايع، طراحان و سازندگان بازى هاى رايانه اى برخى از كار هاى خود را به كارگران خارجى كم هزينه مى سپارند، ولى آنها علاوه بر كاهش هزينه، به دنبال منافع ديگرى از اين برون سپارى هستند. آنها در واقع به دنبال ايده هاى تازه برنامه نويسى نيز مى گردند.به گزارش سايت بى بى سى، قدمت برون سپارى در صنعت بازى هاى رايانه اى به اندازه عمر شركت «آتارى» Atari، پيشگام اين عرصه در آ مريكا، است.

جيسون روبار، مشاور كهنه كار صنعت بازى، مى گويد: در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوايل دهه ۱۹۸۰، آنها مى خواستند هزينه توليد را كاهش دهند و براى همين توليد بازى هاى ويدئويى را به انگليس سپردند، ولى انگليسى ها نه توليد بازى را درك مى كردند و نه برنامه نويسى را.البته در اواخر دهه ۱۹۸۰ رويه تغيير كرد. مارك وانگ، متولد لتونى و ساكن تورنتو، در سال ۱۹۸۹ وارد اين صنعت شد و دو سال بعد در جست وجوى ايده هاى جديد تجارى به روسيه رفت. او در سن پترزبورگ چند قوم و خويش داشت و روسى را سليس حرف مى زد و در نتيجه توانست از استعداد هنرمندان روسيه براى خلق بازى هاى بديع بهره بردارى كند.

اما او اذعان مى كند كه مدتى طول كشيد تا بتواند يك «محيط فرهنگى مناسب» براى توليد بازى هاى رايانه اى به وجود آورد. اكنون او كليه امورش را به همكارانى همچون آلكساندر يفيموف در سن پترزبورگ مى سپارد.يفيموف به بى بى سى توضيح داد: ما در حال ساخت دستگاه هاى شبيه ساز پرواز، اتومبيلرانى، زيردريايى، و از اين دست هستيم. ما بازى هاى سه بعدى پيچيده مى سازيم و بيشتر تاكيدمان بر اكشن، سپس تصوير و بعد خط داستانى هستيم.روسيه تنها مركز روبه رشد براى برون سپارى توليدات بازى هاى رايانه اى نيست. لهستان، جمهورى چك و اوكراين نيز مقاصد محبوبى هستند.

يك شركت كوچك آمريكايى به نام Sandlot Games از لهستانى ها و روس ها براى پايين نگه داشتن هزينه ها استفاده مى كند. دانيل برن استاين به بى بى سى مى گويد كه برون سپارى به كاهش ۵۰ تا ۷۵ درصدى هزينه هاى توليد كمك مى كند.اما علاوه بر هزينه هاى هنگفت، اين صنعت از فقر خلاقيت رنج مى كشد.اريك بتك، مدير شركت Taldren در كاليفرنيا وقتى به كره جنوبى رفت، متوجه شد بازى سازان آنجا خوش فكرتر، چيره دست تر و ارزان ترند، آنها از ريسك كردن در زمينه ايده هاى نو باكى نداشتند. در نتيجه وى در سئول يك دفتر زد و اكنون اميدوار است بتواند دامنه حضورش را به ساير مناطق آسيا، به خصوص ژاپن و چين بگستراند.
 

ali206speed

Registered User
تاریخ عضویت
20 دسامبر 2003
نوشته‌ها
655
لایک‌ها
3
سن
39
محل سکونت
TeHrAn
به نقل از Xradical :
من ديروز اونجا بودم ولي نديدم.كدوم مغازه داشت.اصلا اين بازي هنوز ساخته نشده :exclamati
بازار رضا ميري 2 تا در داره از در سمت چپ ميري داخل 20 قدم ميري جلو سمت چپ رو نگاه ميكني بعد ميبيني كه هست
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
به نقل از ali206speed :
بازار رضا ميري 2 تا در داره از در سمت چپ ميري داخل 20 قدم ميري جلو سمت چپ رو نگاه ميكني بعد ميبيني كه هست

مگه اينجوري ادرسشو بدي
 

faridbahal

Registered User
تاریخ عضویت
22 دسامبر 2002
نوشته‌ها
1,543
لایک‌ها
15
محل سکونت
تهران بــــــــــــزرگ
علی جان فکر کنم داری اشتباه میکنی احتمالا شماره 7 رو دیدی اگر هم 8 بوده بگو تا دربارش یه ذره توضیح بدم تا قانع بشی!
فکر کنم منظورت اون مغازه هست که درش از وسطه هر طرفش هم یه ویترین داره ویترینه سمت چپی برنامس روی ویترینه سمت راستی هم عکس بازی های جدید رو زده
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
به نقل از ali206speed :
مگه بد آدرس دادم ؟

من جدا فكر كردم سر كاريه ولي مسه اينكه جدي جدي ادرس دادي.شايد تو اون مغازه اي كه ديدي پوستري ،چيزي از بازي انداخته بوده فكر كردي بازيو داره ولي we8 هنوز ساخته نشده.
 

ali206speed

Registered User
تاریخ عضویت
20 دسامبر 2003
نوشته‌ها
655
لایک‌ها
3
سن
39
محل سکونت
TeHrAn
به نقل از faridbahal :
علی جان فکر کنم داری اشتباه میکنی احتمالا شماره 7 رو دیدی اگر هم 8 بوده بگو تا دربارش یه ذره توضیح بدم تا قانع بشی!
فکر کنم منظورت اون مغازه هست که درش از وسطه هر طرفش هم یه ویترین داره ویترینه سمت چپی برنامس روی ویترینه سمت راستی هم عکس بازی های جدید رو زده
به جونه خودم من با چشمام ديدم راستي يه چيز يادم رفت بگم شايد ناراحت بشيد اين بازي براي PS2 بود
تو رو خدا ببخشيد من اصلا حواسم نبود بگم اگر ميخوايد منو بزنيد بگيد من خودم بيام كتك بخورم
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا