برگزیده های پرشین تولز

خدمات فراوان رضا شاه به ایرانزمین

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
اين هم آن پست كه در سالهاي پيش اينجا نوشتم .



دوست عزيزم
سلام

اينكه شما از من انتظاري ديگري داشتيد فكر ميكنم بحثي جداگانه باشد .
نظر شما هم براي همه ما محترم است . كه به اندازه ي همه آدمهاي دنيا مكتب و ديدگاه موجود است و همه البته محترم هستند .
در مورد شخصيت ايشان بايد عرض كنم كه در تاريخ كسي منكر اين نيست كه رضا شاه ديكتاتور بوده است اما نكته اي ظريف است كه نبايد فراموش گردد . رضا شاه ديكتاتوري بود به نفع مردم و در آن زمان و با توجه به وضعيت تاريخي زمانه جز اين هم انتظاري نبود .
شما اگر تاريخ را مطالعه بفرماييد بعد از حكومت ننگين قاجاريه كه شرح آن در تاريخ رفته است و نيازي به تكرار آن نيست اصلا شرايط برقراري دموكراسي امكان نداشت . برقراري دموكراسي به زير ساخت هايي نياز دارد كه جامعه بحران زده آن زمان فاقد آن شرايط بود .
رضا شاه يكي از بزرگترين مردان تاريخ معاصر ايران است كه در حق ايشان خيلي هم جفا شده است .
ايشان شخصي بودند كه با دست خالي به آباداني اين ميهن پرداخته بودند . شما در تاريخ معاصر چند نفر را سراغ داريد كه اين همه وطن خواه باشد و به آباداني كشور خويش پرداخته باشد . اگر بخواهيم از روي تعصبات خويش با هم به گفتگو بشينيم كه اصلا گفتگو معنايي ندارد .
بدون پول و بدون امكانات خط سراسري راه آهن را در تمام ايران احداث كرد . شما يكبار با قطار از تهران به گرگان تشريف ببريد تا عظمت كار آن هم در آن زمان بر شما مشخص گردد .
مرحوم مهندس حامي " پدر مهندسي عمران در ايران " يكبار در سميناري كه بنده هم حضور داشتم از خاطرات آن زمان تعريف ميكردند . ايشان گفتند در زمان احداث تونل كندوان وقتي كه فرغون به ايران رسيد و براي كارگاه ايشان فرستادند تمام كارگران جشن گرفتند . چون سنگ هاي كنده شده را در گوني ميريختند و بر پشت حمل ميكردند كه كاري طاقت فرسا بوده است . تصورش را مي توان كرد . با رسيدن فرغون جشن گرفته باشند ؟؟؟؟
همين تونل كندوان را ما 20 سال است كه مي خواهيم تعريض و مرمت كنيم و هنوز هم مشكل دارد . امروز كه روز ابزار آلات پيشرفته مانند لودر ، بولدوزر ، پيكور و . . . . . هزاران ابزار آلات پيشرفته است . مشابه اين خط راه آهن را ما 25 سال طول كشيده كه بسازيم . خط راه آهن بافق - مشهد آنهم با اين همه دلارهاي نفتي كه از سر و كولمان بالا ميرود و با همه نيروي متخصص و تحصيل كرده و با اين همه امكانات پيشرفته .

پيشنهاد ميكنم كه به سخنان مرحوم پروفسور حسابي در مورد چگونگي ايجاد دانشگاه تهران توجه بفرماييد . ايشان مي گفتند من تازه درسم تمام شده بود و به ايران بازگشتم . چند روزي نگذشته بود كه ديدم از دربار به دنبال من آمده اند و مي گويند بايد با ما به دربار بياييد چون عليحضرت با شما كار دارند . مي گفت من با خودم كمي ترسيدم چون گفتم من كه با سياست كاري ندارم و . . .
مي گفت خدمت ايشان رسيدم . تا مرا ديد از جايش بلند شد و استقبال خوبي از من كردند كه بر تعجب من افزود . ايشان از من پرسيدند : آقاي دكتر ( پروفسور حسابي مي گويند من در آن زمان دكترا گرفته بودم و هنوز به درجه پروفسوري نرسيده بودم ) دانشگاه چه جور جايي است . گفتند من در مورد دانشگاه و مزاياي آن براي يك كشور توضيح دادم . ميگفت بلافاصله وزير دارايي وقت را احضار كرد و گفت چقدر پول در خزانه داريم . ايشان هم گفتند 80.000 تومان . رضا شاه بلافاصله گفتند كه 40.000 تومان آنرا به آقاي دكتر حسابي بدهيد و به من گفتند كه هر چه زودتر كار ساختن دانشگاه را با توصيفاتي كه نموديد آغاز كنيد و نگران بودجه هم نباشيد .شده من پول قرض كنم اين دانشگاه بايد ساخته شود و اين چنين بود كه من بنيان داشنگاه تهران را بنا نهادم .

حال با ماست كه قضاوت كنيم دوست عزيز
مردي بي سواد كه خواندن و نوشتن نمي داند اينگونه اصرار به ساختن دانشگاه دارد ؛ آيا اين مرد بزرگ نيست

در خاطرات آقاي مسعود بهنود است كه خبرنگاري فرانسوي از ايشان پرسيده بود بزرگ ترين آرزوي شما چيست
گفته بودند " اين است كه هر آنچه را كه خود از آن محروم بوده ام براي ملتم به ارمغان بياورم "




بياييم قاضي خوبي باشيم .
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
اين هم يكي ديگر از پست هاي آنروزها


او يکبار به محمدتقی بهار (ملک الشعرا) گفته بود مملکت پيشرفت کند و مردم از اين نکبت نجات پيدا کنند، بگذاريد هرچه که می خواهند مرا بنامند! رضا شاه با هيچ کس خصومت شخصی نداشت، او حتی دشمنانش را نيز از تدريس در دانشگاه و طبابت و حقوق فردی محروم نکرد. بلافاصله پس از جلوس عفو عمومی داد و برای اولين بار در تاريخ ايران انتقال قدرت بدون خونريزی و انتقام گيری را انجام داد. او حتی محمد حسن ميرزای وليعهد را نيز با جيب پر پول و محافظ از ايران به فرانسه فرستاد. پهلوی اول کسی بود که به سنت ديرين اما چندش آور حرمسرا داری خاتمه داد. پس از انقراض قاجاريه نه تنها حتی يک نفر از قاجار را نکشت بلکه ازآنها در مقامات بالا نيز استفاده کرد، خود گفته بود اينها با پول اين ملت گرسنه درس خوانده اند و بايد به اين مردم خدمت کنند
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
متاسفانه ما مردمی مطلق انديش هستيم هيچ چيز اما مطلق نيست، هر پديده سود و زيانی دارد که با مقايسه آنها ميتوان مفيد و مضر بودنش را به اثبات رساند. رژيم سابق نيز از اين قاعده مستثنی نيست. کسانی که بنام روشنفکر رضا شا را قلدر و زورگو خطاب ميکنند به چند نکته توجه ندارند، اولآ که همين روشنفکری خود را از همان قلدری رضا شاه دارند که در هفتاد سال پيش با شجاعت در برابر متحجرين و فحش و فتوا ايستاد و حکم کافر بودن را بجان خريد و سنگ بنای دانشگاه و سيستم آموزشی علوم جديد و مدرن را در ايران پی ريزی کرد، ثانيآ هر پديده و رخدادی را بايد با توجه به نرم ها و ظرف زمانی و مکانی آن به داوری نشست. حکم صادر کردن با عقل امروزين در مورد مسائل ديروز نشانه عدم آشنايی با پايه ای ترين اصول علوم انسانی است. زمانیکه رضاشاه در ايران پادشاه بود حتی دموکرات ترين کشور ها نيز رهبرانی هزار بار خودکامه تر از وی داشتند، رهبرانیکه حتی يکصدم خدمات رضا شاه را به مردم و کشور خود نکردند، با اين وجود هيچيک از آن ملت ها اينگونه با چهره های سياسی يشين خود بی انصاف و نسبت بدانها بد دهان نيستند. زمان رضا شاه ايتاليا موسولينی را داشت، آلمان هيتلر را، اسپانيا در دست ژنرال فرانکو بود و يونان حتی تا سالها پس از آندوران در دست سرهنگ های آدمکش و دزد و ...
 

korosh bozorg

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2005
نوشته‌ها
294
لایک‌ها
7
حالا هم که زورکي سر مردمه! اين جنايت نيست؟

ببنید
برای جامعه ای متحجر که ملا و مفتی در آن همه کاره بودند و سامانه ی(سیستم) دادگستری همه سراسر در دست ملا و مفتی بود و روبنده و چادر و .... در کار بود نیاز بود که تابوی حجاب شکسته شود که همین کار هم انجالم شد

اما سخن شما درست هست, اگر در امروز کسی کشف حجاب کند این کار او محکوم است. فرهنگ و سواد و دانش امروز مردم را نمیتوانید با فرهنگ و سواد و دانش مردم ایران بسنجید.

امروز هم برداشتن حجاب و هم خود حجاب, به زور محکوم است.

همچنین برای چندین بار میگویم. مردم امروز ایران هیچ گونه حکومت خودکامه ای را نخواهند پذیرفت(چنانکه هم اکنون هم نپذیرفته اند و اعتراضات فراوان را میبینیم) چه خودکامگی پادشاهی و چه خودکامگی ملا و مفتی.

و در پایان

چو در ایران بود ملا و مفتی * * بروز بدتر از این هم بیفتی(ایرج میرزا)

همین ایرج میرزا هم با توجه به بستر سازی رضا شاه بوجود آمد و ...
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
اصلآ محيط اجتماعی و نياز زمانه بوی چنين اجازه ای نميداد. با برآمدن وی اصولی از قانون اساسی مشروطه بتدريج رنگ می بازد، در عوض رضا شاه آنچنان دولتی مقتدر و نو گرا در ايران بوجود می آورد که فقط و فقط در يک دوره کوتاه 16 ساله ايران را به اندازه چند قرن نو سازی و مدرن کرده و بجلو می برد. خدمات باور نکردنی و چشمگير و بی نظير رضا شاه را حتی دشمنان خونين خاندان پهلوی نيز تحسين ميکنند. رضا شاه معمار معجزه گری بود که ازهيچ و پوچ همه چيز ساخت. او را اگر زور گو خوانده اند کاملآ درست است، اما وی برای خيانت به ايران زور گويی نکرد، بلکه برای نجات مردم کشورش از پسماندگی و بد بختی بود که از زور در پيش بر کار استفاده ميکرد. رضا شاه متوجه شده بود که کشور باستانی ايران که روزی مهد تمدن بود به چه فلاکت و ييچارگی دچار گرديده، وی از اين مسئله بسيار رنج می برد و احساس سرافکندگی ميکرد، با اين روحيه هر آنچه را که ميتوانست برای پيش راندن جامعه انجام ميداد حتی با زور و تهور
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
خلاصه كلام

يك بعدي نگريستن به هر مساله انسان را از شناخت كامل باز ميدارد .

انسان تك بعدي در هر زمينه اي محكوم به شكست ميباشد .

برجسته كردن تنها نكات مثبت يا منفي يك قضيه هيچگاه كار درست و علمي نبوده است .

بايد بپذيريم كه اين مرد بزرگ در تاريخ ايران است و نمي توان از تاريخ آنرا حذف كرد . همچنين برجسته كردن كارهاي مثبت نمي تواند اشكالات آنرا بپوشاند و همچنين برجسته كردن نقاط ضعف اين دوره هم نمي تواند سرپوشي براي خدمات ارزنده اين دوره باشد .

هر چه هست بايد بدون تعصب و پيش داوري نگريسته شود
 

Amir_2591

Registered User
تاریخ عضویت
12 جولای 2006
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
0
يك بعدي نگريستن به هر مساله انسان را از شناخت كامل باز ميدارد .

بهروز جان ، از هر بعدی که به رضا شاه نگریسته شود نتیجه یکسان خواهد بود. رضا شاه چه «خدمت ِ ویژه ای» کرد که بخواهد به پی آمدهای ویرانگر آنچه با سیاست این کشور کرد تنه بزند و آنرا خنثی بکند؟ می گویند سازندگی زیادی کرد، پاسخ داده ایم که ترکیه و پاکستان که نفت هم نداشتند با همان سرعت و در بسیار موارد جلوتر از ایران پیشرفت صنعتی و اقتصادی داشتند، بهای ِ گران دیکتاتوریزه شدن جامعه را هم نپرداختند . چه خدمت ویژه ای به علم، فرهنگ، هنر و دموکراسی در ایران کرد که به دیکتاتوری بیارزد، هیچ ملتی نمی تواند از طریق دیکتاتوری پیشرفت بکند، در بلند مدت تنها یک بازخورد عظیم عمومی نتیجه سیاستهای ِ تحمیلی خواهد بود : مذهب گرایی با مذهب گریزی پاسخ می گیرد، مذهب ستیزی با مذهب گرایی . به قول دکتر مصدق «من ترجیح می دادم خیابان کشورم خاکی باشد، ولی سرباز بیگانه در آن جولان ندهد» . رضا شاه در پراکسیس سیاسی خود «اشتباه» بسیار بیشتر از «خدمت» داشت:

خیانت به مشروطه
وابستگی به بیگانه
اتحاد ایدئولوژیک با نازیسم
برچیدن دستاوردهای دموکراسی
فراهم کردن شرایط اشغال خاک ایران
مذهب ستیزی
روشنفکر ستیزی
بازتولید اجتماعی دیکتاتوری

خوب این موارد نه فقط به طور منفرد او را به یک حاکم «بسیار بد» تبدیل می کند، بلکه همگی آنها پیامدهای بسیار مخرب بعدی نیز داشتند که بر کسی پوشیده نیست(نتیجه معکوس مذهب ستیزی، بازگشت پدرسالاری و شخص محوری سیاسی و ...).
 

raxtastar

"کاربرفعال ورزش""کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 ژوئن 2005
نوشته‌ها
1,959
لایک‌ها
672
سن
39
بهروز جان ، از هر بعدی که به رضا شاه نگریسته شود نتیجه یکسان خواهد بود. رضا شاه چه «خدمت ِ ویژه ای» کرد که بخواهد به پی آمدهای ویرانگر آنچه با سیاست این کشور کرد تنه بزند و آنرا خنثی بکند؟ می گویند سازندگی زیادی کرد، پاسخ داده ایم که ترکیه و پاکستان که نفت هم نداشتند با همان سرعت و در بسیار موارد جلوتر از ایران پیشرفت صنعتی و اقتصادی داشتند، بهای ِ گران دیکتاتوریزه شدن جامعه را هم نپرداختند . چه خدمت ویژه ای به علم، فرهنگ، هنر و دموکراسی در ایران کرد که به دیکتاتوری بیارزد، هیچ ملتی نمی تواند از طریق دیکتاتوری پیشرفت بکند، در بلند مدت تنها یک بازخورد عظیم عمومی نتیجه سیاستهای ِ تحمیلی خواهد بود : مذهب گرایی با مذهب گریزی پاسخ می گیرد، مذهب ستیزی با مذهب گرایی . به قول دکتر مصدق «من ترجیح می دادم خیابان کشورم خاکی باشد، ولی سرباز بیگانه در آن جولان ندهد» . رضا شاه در پراکسیس سیاسی خود «اشتباه» بسیار بیشتر از «خدمت» داشت:

خیانت به مشروطه
وابستگی به بیگانه
اتحاد ایدئولوژیک با نازیسم
برچیدن دستاوردهای دموکراسی
فراهم کردن شرایط اشغال خاک ایران
مذهب ستیزی
روشنفکر ستیزی
بازتولید اجتماعی دیکتاتوری

خوب این موارد نه فقط به طور منفرد او را به یک حاکم «بسیار بد» تبدیل می کند، بلکه همگی آنها پیامدهای بسیار مخرب بعدی نیز داشتند که بر کسی پوشیده نیست(نتیجه معکوس مذهب ستیزی، بازگشت پدرسالاری و شخص محوری سیاسی و ...).
خیانت به مشروطه
وابستگی به بیگانه
اتحاد ایدئولوژیک با نازیسم
برچیدن دستاوردهای دموکراسی
فراهم کردن شرایط اشغال خاک ایران
مذهب ستیزی
روشنفکر ستیزی
بازتولید اجتماعی دیکتاتوری

عزیزم اگر این گونه بود زمان جنگ جهانی رضاه شاه اعلام بی طرفی نمی کرد!!!!

حتی او از افتادن یک هواپیمای نازی در ایران از آلمان کلی جریمه گرفت!!! حق بورس دانشجو از آنها گرفت!!!

استاد کارگاه ما خود یکی از این بورسیه ها بود ! مجبورکرد المانها رو که در ایران بدوی اولین کارگاه مهندسی برق را بزنند

حتی او قدر بزرگ بود که بزرگترین ازادیخواهان آن موقعکه مخالفینش هم بودند تحسینش می کردند!!!!

در روز سالگرد ملک الشعرای بهار دخترش خاطره ای تعریف کرد ازفرارشان از دست رضاه شاه!!!

(( رضاه شاه عده ای رو مامور میکنه تا او رو ترور کنند ولی اشتباها هم اسماو را می کشند بهار وقتی میفهمه فرار میکنه

با این حال بعد ها هم از خدمات اون در شعرش تعریف هم میکنه))

آیا شما از این آزادی خواه ها هم بزرگترید؟؟؟
 

web_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2006
نوشته‌ها
822
لایک‌ها
9
از هر بعدی که به رضا شاه نگریسته شود نتیجه یکسان خواهد بود. رضا شاه چه «خدمت ِ ویژه ای» کرد که بخواهد به پی آمدهای ویرانگر آنچه با سیاست این کشور کرد تنه بزند و آنرا خنثی بکند؟
کدام سیاست ؟
پستهای نخستین این تاپیک را بخوانید بد نیست .

پاسخ داده ایم که ترکیه و پاکستان که نفت هم نداشتند با همان سرعت و در بسیار موارد جلوتر از ایران پیشرفت صنعتی و اقتصادی داشتند .
راست می گویید ؟

اگر حسن نیست داشته باشید با خواندن پستهایی که تا کنون زده شده بسیاری مطالب برای شما آشکار می گردد . گرچه من حسن نیست در پست شما نمی بینم ؛ یک اعلام موضع خصمانه و غیر واقعی و غیر منصفانه است .

پیشنهاد می کنم بروید سرمقاله نویس روزنامه X بشوید !
 

BRADER SHIAN

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,491
لایک‌ها
2
محل سکونت
مینشن
بهروز جان ، از هر بعدی که به رضا شاه نگریسته شود نتیجه یکسان خواهد بود. رضا شاه چه «خدمت ِ ویژه ای» کرد که بخواهد به پی آمدهای ویرانگر آنچه با سیاست این کشور کرد تنه بزند و آنرا خنثی بکند؟ می گویند سازندگی زیادی کرد، پاسخ داده ایم که ترکیه و پاکستان که نفت هم نداشتند با همان سرعت و در بسیار موارد جلوتر از ایران پیشرفت صنعتی و اقتصادی داشتند، بهای ِ گران دیکتاتوریزه شدن جامعه را هم نپرداختند . چه خدمت ویژه ای به علم، فرهنگ، هنر و دموکراسی در ایران کرد که به دیکتاتوری بیارزد، هیچ ملتی نمی تواند از طریق دیکتاتوری پیشرفت بکند، در بلند مدت تنها یک بازخورد عظیم عمومی نتیجه سیاستهای ِ تحمیلی خواهد بود : مذهب گرایی با مذهب گریزی پاسخ می گیرد، مذهب ستیزی با مذهب گرایی . به قول دکتر مصدق «من ترجیح می دادم خیابان کشورم خاکی باشد، ولی سرباز بیگانه در آن جولان ندهد» . رضا شاه در پراکسیس سیاسی خود «اشتباه» بسیار بیشتر از «خدمت» داشت:

خیانت به مشروطه
وابستگی به بیگانه
اتحاد ایدئولوژیک با نازیسم
برچیدن دستاوردهای دموکراسی
فراهم کردن شرایط اشغال خاک ایران
مذهب ستیزی
روشنفکر ستیزی
بازتولید اجتماعی دیکتاتوری

خوب این موارد نه فقط به طور منفرد او را به یک حاکم «بسیار بد» تبدیل می کند، بلکه همگی آنها پیامدهای بسیار مخرب بعدی نیز داشتند که بر کسی پوشیده نیست(نتیجه معکوس مذهب ستیزی، بازگشت پدرسالاری و شخص محوری سیاسی و ...).

مدهب ستیزی و روشنفکر ستیزی رو اصلا قبول ندارم!رضا خان قوه قضاییه رو از ملایان(روحانیون!) گرفت داد به تحصیل کرده ها در ضمینه حقوق زنان و اصلا گسترش تحصیلات عالیه و دانشگاه اقدامات اساسی انجام داد(نصف روشنفکران ما در همین دانشگاها تحصیل مردن یا مثل بازرگان بهع خارج فرستاده شدن!) در سرکوپ گروهی از چپهای ایران رو حذف کنیم هیچ اقدامی علیه روشنفکران انجام نداد در مورد مذهبم هم در زمینه ومضعیت زنان و هم دادگستری حق با اون بود!و اما درمورد دستاورد های دمکراسی باید بپرسم کدوم دستاورد نابود شد!;)
در ضمینه سیاست خارجی خوب کی ما دیپلماسی موفق داشتیم که این دومیش باشه تازه از کجا میدونست المانا می بازن !
 

Amir_2591

Registered User
تاریخ عضویت
12 جولای 2006
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
0
رضا خان قوه قضاییه رو از ملایان(روحانیون!) گرفت داد به تحصیل کرده ها در ضمینه حقوق زنان و اصلا گسترش تحصیلات عالیه و دانشگاه اقدامات اساسی انجام داد(نصف روشنفکران ما در همین دانشگاها تحصیل مردن یا مثل بازرگان بهع خارج فرستاده شدن!)

من همین را می گویم، دانشگاه دار شدن این کشور ضروری بوده و احداث آن کاری بسیار مثبت، ولی: اولا هرچند خوب بوده، ولی هرگز چیز خارق العاده ای محسوب نمی شود که بگوییم جز با دیکتاتوری شخصی رضا شاه شدنی نبوده(به دلیل وجود مدل پاکستان و ترکیه که مثال زدم)، ثانیا قالبهای سازندگی برای دادن نتیجه پایدار نیازمند ِ گزینش آگاهانه است. به شوروی سابق نگاه بکنید : در کمتر از دو دهه یک نیمه فئودالی ِ فقیر و جنگ زده که مردمش از گرسنگی می مردند، تبدیل به ابرقدرتی نظامی و غول اقتصادی جهان می شود(طوری که مردم غرب آرزوی زندگی در آن را داشتند، پروپاگاند ِ کاپیتالیستی ِ امروز را رها کنید)مغرض ترین ناقدان ِ سوسیالیسم هم نمی توانند پیشرفت شگرف و معجزه آسای روسیه، که صد البته بدون ِ پی آمدهای شوم توسعه اقتصادی ِ لیبرالی هم بود نادیده بگیرند، ولی چالش اصلی اینست: به چه قیمتی؟ کشته شدن میلیونها انسان بیگناه در زندانهای استالینی. سخن من درباره رضا شاه نیز چنین است: هزینه ها گران بود، تاریخ نشان داد نمی ارزید !

درباره مذهب، شاه اللهی ها لاف زیاد زده اند تا چنان بنمایانند که در ایران آن زمان ارتجاع مذهبی بر جامعه حاکم بوده و مذهب ستیزی رضا شاه پدافند از مدنیت شمرده می شود، یک دروغ در این استدلال وجود دارد یک سفسطه، دروغگویی این جماعت و همینطور نقش بسیار کلیدی «مذهب ستیزی» رضا شاهی و «مذهب گرایی» پسرش(که برای کسب مشروعیت از جایی به جز مردم بود)از آنجا آشکار می شود که درست دو دهه قبل از آن ملت ایران برای رسیدن به آزادی و رهایی از استبداد، معتبرترین شخصیت مذهبی این کشور را بردند بالای دار ! بله بافت جامعه سنتی بود، ولی بسیار کمتر از جوامع مشابه در منطقه، ضمنا مهم اینست که از بالا به طرف مدرنیسم حرکت می کرد، به مرور مدنی می شد و پیکر تمدن ِ نوین بشری را در آغوش می کشید. سفسطه آنجاست که آزادی ِ نشر عقاید اگر در کشور به طور کامل حاکم می شد، از آنجاکه ارتجاع هرگز هوش و دانش کافی برای ایستادگی در برابر عقاید مترقی را ندارند، پایه ها و بنیادهای استدلالی ایشان ویران است و بی سواد و علم گریز است خیلی سریع نابود و محو می شد: جامعه ی باز بزرگترین دشمن شناخته شده ی هرگونه ارتجاع محسوب می شود، چنانکه ***** و خفقان نیز بهترین شانس ایشان برای پیشرفت در بستر جامعه است. خوب اکنون می شود با یک حساب ساده نتیجه گرفت نخست مذهب ستیزی رضا شاهی و سپس خفه کردن ناقدان مذهب توسط پسرش، باعث شد ملتی که در انقلاب اول یک آخوند را اعدام کردند برای رسیدن مدرنیسم، در انقلاب دوم بروند زیر علم یک آخوند برای ستیز با مدرنیسم. اکنون اگر شماری پیدا شوند که برخورد رضا شاه با ارتجاع کم جان و از مدنیت آسیب خورده مذهبی آن دوران، با ابزار خفقان و ***** اعتقادات ِ شخصی مردم را تائید بکنند، دلیلی جز نادانی نمی توان برای باورهایشان متصور شد.


باید بپرسم کدوم دستاورد نابود شد!

انقلاب مشروطه که بزرگترین واگشت آزادی خواهانه دورانش در سرتاسر آسیا بود، یک جنبش اجتماعی بی مانند! لطفا نگویید که قبل از رضا شاه هم رعایت نمی شد: خیانت او به مشروطیت را خیانت دیگران توجیه نمی کند، همچنین اینهم دروغ است: احمدشاه هرگز مشروطه را نقض نکرد . ما دموکراسی داشتیم، بله ناقص بود و ناکارآمد، ولی یک دموکراسی تحت ِ سیستم ِ فئودالی بود و با این وجود روبه رشد، اگر پارلمانتاریسم لیبرالی یک سطح 0 تا 20 باشد ما روی پله هشتم بودیم(برای همسنجی: ترکیه در پله ششم بود، روسیه در پله دهم بود، فرانسه در پله چهاردهم بود و انگلستان در پله شانزدهم)، رضا شاه ما را برگشت داد به پله اول .

در ضمینه سیاست خارجی خوب کی ما دیپلماسی موفق داشتیم که این دومیش باشه

در دوران دکتر مصدق : یک دیپلماسی فعال ِ قدرتمند، پیشرو، استعمار ستیز ، آزادی خواه و صد البته : موفق !
 

web_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2006
نوشته‌ها
822
لایک‌ها
9
تاریخ را نمی توان بر اساس علائق و سلایق خویش تفسیر کرد . مسئله را طور دیگری نیز می توان مطرح کرد .
چه شد که دو دهه پس از به دار کشیدن بزرگترین شخصیت مذهبی دوباره همان قشر مسلط شدند و بر مسند قدرت تکیه زدند ؟

خوب اکنون می شود با یک حساب ساده نتیجه گرفت نخست مذهب ستیزی رضا شاهی و سپس خفه کردن ناقدان مذهب توسط پسرش، باعث شد ملتی که در انقلاب اول یک آخوند را اعدام کردند برای رسیدن مدرنیسم، در انقلاب دوم بروند زیر علم یک آخوند برای ستیز با مدرنیسم.
اندر منطق نهفته در این استدلال مانده ام !!!
رضا شاه مذهب ستیز نبود .
اگر مردم برای آزادی یک روحانی را اعدام کردند پس از چند دهه برای رسیدن به چه چیزی انقلاب دینی کردند ؟


لطفا نگویید که قبل از رضا شاه هم رعایت نمی شد: خیانت او به مشروطیت را خیانت دیگران توجیه نمی کند، همچنین اینهم دروغ است: احمدشاه هرگز مشروطه را نقض نکرد .
احمد شاه وقت نداشت آن را نقض کند !

باید به فاکتورهای موثر در ایجاد دموکراسی نگریست نه به نقض یا عدم نقض احمد شاه .
هر آنچه در ایجاد دموکراسی موثر است به وسیله رضا شاه ایجاد شد ، دموکراسی در یک ساختمان و چند صندلی خلاصه نمی شود !!
امنیت ، نظم ، قانونمندی ، آموزش ، بهداشت ، ایجاد زیرساخت ، جدا سازی دین از امور کشور و ....

در دوران دکتر مصدق : یک دیپلماسی فعال ِ قدرتمند، پیشرو، استعمار ستیز ، آزادی خواه و صد البته : موفق !
دیپلماسی مصدق از آغاز تا پایانش در قضیه ملی شدن نفت خلاصه می شود که آن نیز مدیون خدمات رضا شاه است .
 

live for what?

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 آگوست 2006
نوشته‌ها
9,078
لایک‌ها
374
محل سکونت
Wish! In Your Mind!
من با Amir_2591 موافقم
هر وقت که چیزی خرج میکنی باید ببینی به جاش چی میگیری!!
به هر حال قضاوت در این مورد به عهده خوده شماس!
عصر رضا شاه عصر اوج گرفتن نخبه های فراوانی بود که در سیستم هزار فامیل فرصت خودنمایی نداشتند
اما چه حیف که رضا شاه هم آنها رو خیلی تحمل نمیکرد

به هر حال وسط این بحث جدی دوستمون شوخی بامزه ای کردند
دیپلماسی مصدق از آغاز تا پایانش در قضیه ملی شدن نفت خلاصه می شود که آن نیز مدیون خدمات رضا شاه است .
 

raxtastar

"کاربرفعال ورزش""کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 ژوئن 2005
نوشته‌ها
1,959
لایک‌ها
672
سن
39
!!!!!!!!!
doofywave%5B1%5D.gif
 

live for what?

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 آگوست 2006
نوشته‌ها
9,078
لایک‌ها
374
محل سکونت
Wish! In Your Mind!
چرا نمیشه پستها رو تو گفتگو آزاد پاک کرد؟!
این آواتور عوض کردن هم برای من شد دردسر!!!!!
 

raxtastar

"کاربرفعال ورزش""کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 ژوئن 2005
نوشته‌ها
1,959
لایک‌ها
672
سن
39
سو تفاوت بود!!! در pm حل شد!!!
doofywave%5B1%5D.gif
 

killer-star

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 فوریه 2006
نوشته‌ها
326
لایک‌ها
2
محل سکونت
Shz-Dxb
این هم یکی از اقدامات این به اصطلاح طاغوتی :

شرکتهایی که در تهران تاسیس شدند با سرمایه های انان :

سال عده سرمایه(میلیون ریال)
1310 63 116.9
1311 150 154.3
1312 267 238.2
1313 322 289.8
1314 377 570.2

شرکتهایی که در سایر شهرستان ها تاسیس شدند با سرمایه های انان :

1310 30 26
1311 176 72.9
1312 374 125.5
1313 426 177.5
1314 484 274.6


در سال 1297 کل مدارس بالغ بر 295 و تعداد 23 هزار دانش اموز در ان تحصیل میکردند
در سال های 1301 و 1302 تعداد مدارس به 612 و تعداد محصلین به 55 هزار دانش اموز افزایش یافت.
در سال های 1313 و 1314 تعداد مدارس به 5339 و تعداد محصلین به 255 هزار دانش اموز افزایش یافت.


تغییرات تهران در سال های 1308 تا 1312

1308 1312
محیط شهر 20224 متر مربع 25000 متر مربع
مساحت شهر 24458290 46500000
قطر از شمال به جنوب 4600 7150
قطر از شرق به غرب 4760 7850
 

mdibmehr2

Registered User
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2005
نوشته‌ها
2,899
لایک‌ها
36
سن
36
ما باید خدمات رضا شاه رو بگیم که خیلی زیاده .
هر چی بنویسیم تموم نمی شه .
درود بر رضا شاه .
 

malijak

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژانویه 2007
نوشته‌ها
0
لایک‌ها
0
فرزند خلف همين ناجی ايران در دوران نسبتا دور در جهت عدم تجزيه بيشتر ايران ، اميدوار بود ، ايران قبل از اضمحلال

شوروی جزو قدرتهای اتمی شود ، تا قدرت باز گرداندن پاره های تن ايران پس از اين اضمحلال ( شوروی ) را داشته باشد .

دقت در اينجا يکی از عوامل مهم بازدارنده در اضمحلال شوروی را به رخ می کشد .

ايران با قدرت اتمی پيش از اين اضمحلال ،

از ايران می توانست کشوری با بردارهای چين , پس از اين اضمحلال بيافريند .

و اين موضوعی نبود که از چشم تيز بين جهان غرب مخفی بماند .

چرا به زعم بنده مخالفان اين **** وطن فروش می شوند وقتی با ايران اتمی به مخالفت بر می خيزند .

دقت کنيد اضمحلال دومين قدرت اتمی وقتی ممکن است ، پس ...

اين ظلم است که ضحاک را به انتهای پيش از موعد می رساند نه مارهای روی دوش او يا چکش کاوه .

و همانطور که ميدانيم کاوه در آمريکا تحصيل نکرده بود
 
بالا