لطفا در مورد روندی که طی میشه تا بارنامه برای ارسال بار توسط کشتی صادر بشه توضیح بدین. ممنون
بارنامه دريائي سندي است كه توسط شركت كشتيراني و يا نماينده آن در مقابل دريافت كالا جهت حمل صادر مي گردد , در صورتي كه بارنامه به صورت دريافت براي حمل RECEIVED FOR SHIPMENT صادر شده باشد حاكي از وصول كالا توسط شركت كشتيراني مربوطه بوده ولي نشانگر حمل قطعي كالا نمي باشد و در صورتي كه كالا دركشتي مشخص جهت حمل به مقصد معيني بارگيري شود سندي كه صادر مي شود بارنامه ( آن بورد ) ON BOARD نام دارد .
در بارنامه كليه شرايط حمل و همچنين مشخصات بار از قبيل وزن و حجم و نوع كالا و تعداد بسته ها ( نگله ) و نيز نام بندر مبدا بارگيري و بندر مقصد و نام كشتي به علاوه تاريخ حمل قيد مي گردد . در صورتي كه كرايه حمل در مبدا پرداخت شده باشد عبارت FREIGHT PAID)FREIGHT REPAID )و در حالتي كه كرايه حمل در مقصد پرداخت گردد عبارت FREIGHT COLLECT يا FREIGHT TO BE PAID AT DESTINATION در بارنامه ذكر مي گردد . بارنامه قرارداد حمل كالا نيست ولي بيانگر آن است كه قراردادي براي حمل كالا منعقد و يا موافقت جهت حمل محموله قبل از صدور بارنامه به عمل آمده است .بارنامه دريائي معمولا در چندين نسخه اصلي ORIGINAL صادر مي گردد و از این لحاظ ؛در رده اعتبارات اسنادي طبقه بندب میشود كه كليه نسخ اصلي كه در اصطلاح به آن FULL SET مي گويند باید به بانك معامله كننده اسناد ارائه گردد و چنانچه يكي از نسخ اصلي ارائه نشده باشد , بانك از معامله اسناد تحت اعتبار اسنادي مربوطه خودداري مي نمايد .
علت صدور بارنامه در چند نسخه اصلي , آن بوده است كه د رصورت مفقود شدن يكي از نسخ , صاحب كالا بتواند با ارائه نسخه ديگر كالاي خود را از شركت كشتيراني دريافت دارد و بانك معامله كننده اسناد , معمولا اسناد را در دو مجموعه جدا از هم پست مي نمايد تا در صورتي كه يك مجموعه از اسناد دربين راه مفقود گردد مجموعه دوم به بانك گشايش كننده رسيده و آن بانك بتواند اسناد را بررسي و جهت دريافت كالا به خريدار ارائه دهد .
اگر كالاي تحويل شده به كشتي از لحاظ ظاهري د ربسته بندي خوب ارائه شده باشد و شكل ظاهري بسته نشانگر آسيب ديدگي آن نبوده و جمله اي دال بر هر گونه عيب و نقصي د ربارنامه نباشد , اين بارنامه را اصطلاحا بارنامه تميز يا CLEAN مي گويند .
د رصورتي كه جمله اي د ربارنامه ذكر شده باشد كه حاكي از بسته بندي معيوب كالا باشد اين گونه بارنامه ها را اصطلاحا CIAUSED B\L ( بارنامه مقيد ) و يا DIRTY B\L يا FOUL B\L مي نمايند و بانكها طبق مقررات متحد الشكل اعتبارات اسنادي چنين بارنامه اي را قبول نمي كند مگر اينكه دستور دهنده اعتبار آن را قبول نمايد .
بارنامه دريائي معمولا سند مالكيت كالا به شمار رفته و قابل معامله است و بنابراين كالا در مقصد توسط شركت كشتيراني تنها در صورت ارائه يك نسخه امضا شده اصلي ORIGINAL بارنامه تسليم خريدار مي گردد