باید به عرضتان برسونم که نه تنها در فرودگاه Pearson تورنتو (خود من از گیشه Check-In استفاده کردم چون هیچ کس تو صف نبود. ) بلکه در تمامی فرودگاه های دیگر هم از گیشه Check-In استفاده می شود (چون همه مردم دانش استفاده از دستگاه های Automatic رو ندارن و یک نفر مسئول آموزش هم 24 ساعته کنار این دستگاه ها است که مسافرین رو راهنمایی می کنه.) و هم دستگاه های اتوماتیک.
جالب اینجاست که تو فرودگاه های ایران حالا که امکان استفاده از این تکنولوژی وجود نداره , اکثرا دیده می شود که با وجود ازدحام مسافر و خالی بودن گیشه های Check-In مسئولین خط زورشان می آید که از گیشه های بیشتر استفاده کنند چون تنها چیزی که تو ایران به آن اهمیت داده نمی شود وقت و آسایش مسافر است.
اون دو تا هواپیما که ته لیست شما می بینی برای زیر شاخه هواپیمایی Aircanada یعنی خط هوایی JAZZ است و همانطور هم که می بینی آرم و اسم آن فرق می کنه ( درست مثل IranAir Tour ) . این دو نوع هواپیما محصول کمپانی de Havilland کانادا و جزو خانواده میان برد می باشند. همانطور خودتون هم می بینید ظرفیت این هواپیما ها 37 و 50 صندلی می باشد که هواپیمایی Jazz برای استفاده از مقاصدی با تعداد مسافر کمتر (همانطور که می دونی کانادا به اون وسعت چند برابری ایران فقط نصف جمعیت ایران را دارد) و یا عدم امکان فرود در شهرهای کوچکی که بعلت کوچکی فرودگاه امکان استفاده از جمبوجت های بزرگ را ندارند (مثل فرودگاه رامسر خودمان) استفاده می شود و این خط فقط مسیرهای کوتاه آمریکای شمالی رو پوشش می دهد. یکی دیگر از علل های استفاده این هواپیما , کانادایی بودن شرکت de Havilland می باشد که در سال 1928 یعنی 8 سال بعد از افتتاح کارخانه مادر در انگلستان اقتتاح شد (این هم می تونه یکی از چند نمونه ای باشه که پای انگلستان رو تو این کشور باز نگه می داره و جالب این جاست که همین کمپانی انگلیسی , یک شعبه دیگر هم تو استرالیا (اون یکی مستعمره اش ) هم داره. )
موتور این این نوع هواپیما هم از نوع turboprop که یک نوع موتور توربین گازی است که مانند یک موتور Turbojet عمل می کند با این تفاوت که یک بخشی داخل موتور به منظور گردش ملخ تعبیه شده است و به طور کل از چهار قسمت کلی compressor, combustor, propelling nozzle و توربین تشکیل شده است و بر خلاف ذهنیت شما از هواپیمای ملخی قدیمی باید عرض کنم که سرعت این نوع هواپیما 500 km/h می باشد و هواپیماهای کوچکتر بهره برده از این نوع موتور ها به سرعت 920 km/h هم دست پیدا کرده اند.
ایران هم می خواست یکی از این نوع هواپیماهای ملخی اما برد کوتاه رو به نام Iran-140 مونتاژ کنه که همان Antonov-140 کشور اوکراین بود که خط تولیدش بعلت عدم تخصیص بودجه در سال 1386 متوقف شد.
http://i10.tinypic.com/6p4txsp.jpg
بیشترین عمر 747 در خط هوایی AirCanada بین سالهای 1971-1998 بوده و آخرین سال استفاده از این هواپیما سال 2004 بوده است و منظور من از خارج شدن از خطوط AirCanada بود. به طور کل کانادا به سمت AirBus رو آورده چون هرچی باشه یکی از تولید کننده هاش کشور انگلستان می باشد. من کجا گفتم که 747 از دور کلیه خطوط هوایی دنیا از دور خارج شده ؟؟ :happy:
مگر امارات قانون اساسی نداره ولی زیر نظر انگلستان اداره می شود ؟ پلیس امارات حتی جرات یک اخطار دادن به یک انگلیسی رو هنوز نداره..
مگر کشور های افریقایی جنوب مدیترانه قانون اساسی ندارن ولی شما دست فرانسه رو تو این کشور می بینی. تازه اکثرا هم به زبان فرانسه صحبت می کنند تا زبان خودشان.
آفریقای جنوبی مگه در سال 1961 استقلالشو به ظاهر به دست نیاورده ولی برو ببین که حسابی از انگلیس می بره. (هم استقلال داره و هم قانون اساسی)
این نوع کشورها درست است که به ظاهر قانون اساسی دارند و به استقلال رسیده اند ولی شما هنوز هم جای پای استعمار رو تو این نوع کشورها براحتی می توانید ببینید و بطور کل استعمار است که قانون اساسیشون رو به نفع خودش تدوین می کنه.
بنده هم باید خدمتتون عرض کنم که نه تنها در اونجا بلکه در فرودگاه اتاوا و حتی heathrow به من کارت پرواز ندادن و گفتن باید بری با اون دستگاهها بگیری!حتی واسه پروازهای بین المللی که هرجور ادمی با هر مشکلی(!) میتونه وجود داشته باشه! و UI رو طوری طراحی کرده بودن که اصلا واسه کسی که بار اولش بود سخت نبود! گرچه نمیدونم بازهم اینها + سرویس ضعیف فرودگاههای ایران چه ربطی به سرویس داخل هواپیما داره
Aircanada و Jazz هم 2 ایرلاین مختلف نیستن , ارمشون هم اینو نشون میده (
اینم ارمشون) و در موقع خرید هم حتی شما نمیتونی انتخاب کنی با کدوم یکی بری چون جفتشون یکی هستن:blush:
اون مطالب فنی موتور هم (قرمز) نمیدونم چه ارتباطی داشت!همه موتورهای گازوئییلیه به این شکل شامل یه بخش ورود هوا هستن (ملخ) که هوارو میگیره و compress میکنه و بعد هم هوای گرم رو (که مشتعل شده) میده بیرون!
والا مسیر 2 ساعته فکر نمیکنم زیاد کم باشه و به جای اون حداقل میتونستن از CRJ 100 استفاده کنن که همون تعداد مسافر رو میتونه ببره و 2 تا موتور General Electric Turbofan داره!
و همونطور که میدونین اون سرعتی که فرمودین کمترین سرعت در بین تمام هواپیماهای AirCanada هست و حتی CRJ 100 هم که یه دونه ازون بالاتره سرعتش 789 km/h هست!( باید بگم که 747 Mach 0.92 داره
و برای مقایسه حتی A380 هم mach 0.85 داره!)
درمورد اون مطلب هم همونطور که گفتم شما فرمودین "اون هواپیما ها دیگه از دور خارج شده" که تبیعتا "دور", دور هست! (فکر نمیکردم دور= "AirCanada"
)
در مورد تاریخچه هم که خودتون فرمودید AirCanada از سال 1998 دیگه از 747 استفاده نکره!
همونطور که خودتون حتما میدونین در کشور امارات(و مخصوصا دبی) نه 99% بلکه 100% بچه هایی که به دنیا میان زبان انگلیسی رو به عنوان زبان اول یاد میگیرن و با اینکه تلاش میکنن در مدرسه زبان عربی رو بهشون یاد بدن تعداد کمی به این زبان علاقه دارن و کلا انگلیسی اونها کامل هست دلیلشم واضحه: دبی 100% درامدش از توریست هست واسه همین باید ملتش بتونن با توریست ها ارتباط برقرار کنن! اما من نمیدونم صحبت کردن به زبان انگلیسی چه طوری دلیل میشه که این کشور تحت سلطه انگلیس(یا هر کشور انگلیسی زبان دیگه بشه
)
در هند قبل از انقلابشون یه روز پرچم فرانسه بالا بود یه روز پرچم انگلیس چون مستعمره جفتشون بود در یک زمان!! الان نتیجش اینه که از بچگی این 2 زبان رو خیلی راحت یاد دارن (خیلی بیشتر از زبان خودشون) ولی ایا این دلیل میشه این کشور مستعمره فرانسه یا انگلیسه هنوز؟!
اگه کشور فرانسه (وسایر کشورها) برای استخراج مواد طبیعی عزیمی که در افریقای جنوبی هست(از طلا گرفته تا انواع مواد معدنی) اونجا سرمایه گزاری کردن و کارخونه های حفاری معدن زدن, معنیش این میشه که افریقای جنوبی مستعمره فرانسه هست؟!:blink:
اگه امارات اومده از اون کشور بیابونش با اون مردم.... یه بهشت ساخته به برکت سرمایه گزاری کشورهای خارجی, مردمش به زنده ترین زبونهای دنیا مسلط هستن, مرکز انواع معاملات تجاری و.... هست یا اینکه متحد امریکا و انگلیس در مساعل خاور میانه هست یعنی اینکه مستعمره اینگلیسه؟!!
در کشور
مستقلی مثل کانادا که بهترین شهر دنیا از نظر استاندارهای زندگی, ونکوور, در اون هست و آزادی در 4 چوب قانون اساسی در ریشه این کشور هست هیچ وقت اتحاد و دوستیش با انگلیس (که با امریکا حتی از اون هم خیلی بیشتره) دلیل بر عدم خرید هواپیماهای Boeing و خریدن هواپیماهای AirBus نمیشه
ممکنه الان در پی خرید بیشتر از Airbus باشه مثل خیلی از کشورهای دیگه ولی دلیلش هرگز به خاطر نفوذی که (شما فکر میکنین ) وجود داره نیست!
دلیل اینکه اون کارخونه رو خود کانادایی ها تاسیس نکردن هم این هست که اینجا (همونطور که حتما میدونین) به جز صنعت چوب و کاغدو صادرات گاز (و هوافضا که با بهره از این صنعت در امریکا و انگلیس جدیدا به وجود اومده), صنعت خاص دیگه ای نداره و تمام چیزها اینجا, از پوشاک تا لوازم اکترونیکی تا وسایل اشپزخانه...., ساخت چین هست و به این نتیجه رسیدن که هزینه تولید+کارگر+بسته بنده+حمل و نقل+گمرک+... کالا در چین کمتر واسه مصرف کننده در میاد تا اگه بیان همون کالا رو اینجا تولید کنن.
و باز هم همونطور که میدونین امریکای شمالی (مخصوصا کانادا) از نظر تمدن و پیشرفت هرگز به پای اروپا نمیرسه (که کاملا تبیعی هست)( به عنوان مثال در شما میتونین مترو های 7 طبقه لندن که قدمت بسیار زیادی دارن رو با یه دونه تک مترو montreal مقایسه کنین! و این رو هم در نظر داشته باشین که تعداد شهرهایی که در کانادا در کل مترو دارن بسیار کم هست که البته همش به پیشرفت و تمدن برنمیگرده)
واسه همین حالاحالا باید دید که کشورهای دیگه در کانادا سرمایه گزاری میکنن.
اما هیچ کدوم ازینا دلیل بر سلطه اون کشور ها, به هیچ نوعی, بر کانادا نمیشه. (ایران تو اروپا کارخونه سمند میزنه یعنی به اون منطقه تسلط داره؟!فقط به دلیل دوستی و نزدیکی دو کشور هست)
به هرحال بهتره کانادا اگر هم رابطه نامشروعی
rolleyes
با انگلیس داره بره به BritishAirways هم نگاه کنه که با اینکه خودشون تولید کننده Airbus هستن کماکان از 747 استفاده میکنن.:happy: