خوب
حدود 80 یا 90 درصد تاپیک رو خوندم یک سری از پست ها رو هم رد کردم
بیشترین بحثه تاپیک روی انجین بود و انجین نوشتن که سازنده تاپیک اسرار داشتند و می گفتند که خیلی از شرکت ها انجین رو خودشون می نویسند
بنده کاره ایی نیستم اما به عنوان یکی از اعضای یک
روه بازی سازی که نمی خواهم اسمشو بگم یک سری اطلاعات در باره ی انجین نویسی بگم
الان شرکت epic که زمانی غولی بود تو بازی سازی دیگه خودشو کم رنگ کرده و داره مجموعه unreal رو میده
قیمت مجموعه 3 این محصول در حدود 770 هزار دلار آمریکاست که تو پکیجش 5 تا دی وی دی که فقط خوده انجین هست حالا منهای اون چند ده تا دی ویدی تاتریال هاش
تو پکیج 4 تا کیبورد مخصوص طراحی شده دقت کنید کیبورد طراحی شده برای این انجین هست که موقع خرید همراه انجین براتون چهار تا مهندس غول هم میفرستن که اون بحثش جداست تا چند سال پیش unreal 2 رو به ایران هم می فرستادند که خوب کسی نمی خورد چون همه میگفتند که بازی اخه اوخه
الانم که تحریم کلاً بیخی مگر اینکه مسافری بیاد که اونم گمرک گراممون میگه که چیه میوفته تو کانال قرزم و برا ترخیصش پدر صاحاب بچه در میاد بگزریم
شما که میگید انجین آماده افت داره و باعث پیشرفت نیست می دونین انجین پایه تمام بازیهای اول شخص مصلاً یوبی سافت چیه؟ انیجینی که رغیبش براش 3 سال وقت صر فکرده یعنی مجموعه unreal
یجا اسمه Source Engine اومد که در موردش بحث کردین
بنده خودم این انجین رو از ا نزدیک دیدم و سورسش که دستم بود برای گروه خودم یک هفته وقت گذاشتم تا کامپایلش کنم
وقتی که کد ها رو با ویندوز باز می کردم اینقدر زیاد بودن که نمی کشید و مجبور شدم با لینوکس کامپایل کنم (کسی پشته لینوکس حرفه بزنه با من طرفه بنده طرفداره لینوکسم خفن)
خوب وقتی که هر کد باز میشد اسکرول به حدی میشد که تقریباً محو میشد
بنده برای کامپایل فقط هدر برنامه 6 ساعت وقت گذاشتم تا کامپایل شه
بعد دوست عزیز شما هی میگید که استفاده از انجین آماده خوب نیست و باعث طلف کردن وقت میشه؟
اینکه مجبور شدم Source Engine رو هم خودم کامپیال کنم چون که نسخه لیسانس خورده نبود و بچه ها بزور پیدا کرده بودند
بنده فامیل دارم که تو یوبی کار می کنه اونم تو استودیو آمریکا
3 بار رفتم پیشش
منو برد تو استودیو میدوینین چند نفر اونجا دیدم؟ شاید بیشتر از 200 نفر که هر کدوم 3 تا مانیتور جلوشون بود و همشن هم مشغول کد نویسی بودن که پیشو گرفتم فهمیدم که اون وقتی که من اونجا بودم که به فاصله 3 ماه بود هنوز مشغول نوشتن گیم پلی بودن
شما که میگی مثلاً یک پروژه 6ماهه فقط 4 ماه می ذارن انجین بنویسین نه عزیز اول یککم برو از نزدیک ببین چهخبره بعدش بگو که چی کار می کنن
وقتی که می خواهن بازیس رو استارت بزنن قبلش یک تیم 20 نفری جم میشن که فقط بگن کدوم انجین
بعدش که کاراکتر ها به گرافیست ها داده شد اوناه اتود اولیه کار رو میدن به برنامه نویس ها تا باهاش بتونن گیم پلی رو شروع کنن به مرور که کاره هر کاراکتر یا هر ترین تموم میشه بعد از تایید نهایی کارگردان بازی به اون گروهی که مسئول فلان مرحله است داده میشه ا با اتود اولیه کاراکتر جایگزین کنند حالا دیگه باگ هایی که درمیاد بماند
به طور کلی اگر بخواهیم مراحل ساخت یک بازی رو بگیم اینجوری میشه
تایید بازی از طرف شرکت
- انتخاب استودیو ساخت
- تشکیل تیم سناریو اولیه
- ادیت نهایی سناریو (تا اینجا یچی حدود 1 ماه وقت رفته)
- تشکیل گروه برای انتخاب انجین
- تشکیل گروهی گرافیک و در همین زمان گروه برنامه نویسی
- تحویل اتود اولیه به برنامه نویس(از اینجا کار روی انجین شروع میشه)
- تحویل طرح نهایی از سوی گرافیست ها به برنامه نویس ها (این بخش نهایتن هر چقدر بازی بزرگ باشه طی 4 ماه تمومه چون هر مرحله و هر سکتور از بازی یک تیم داره)
- دیباگ کردن بازی پایان ساخت مراحل و تست هایه چند صد باره (همین قسمت حدود 10 تا 12 ماه وقت میبره)
- انتشار در سطح جهانی
خوب مسیر بالا برای یک بازی خطی بود که نصبت به بازی های شبیه ساز خیلی آسونتره (دقت کنید نگفتم این بخش آسونه گفتم که نسبت به شبیه ساز ها)
حالا این داستان به عنان مثال برای بازیهای سیمز یا مثلاً دومین شاهکار ماکروسافت یعنی FS به کل فرق داره
در این شرایط استودیو مجبوره که انجین بنا به نیاز خودش بسازه نه بازی های اول شخص یا سوم شخص
عرضی نیست
سلام
کسی که یه پست به این حجم میزنه حتما یه چیزی بارش هست .
دوست عزیز از اطلاعات خوبی که دادین ممنون.
خیلی برام جالب بود که یکی از آشنایان شما تو UbiSoft کار میکنه .
من شاهکار Prince of Persia رو هیچ وقت فراموش نمی کنم.
در مورد صحبت های شما باید موارد زیر رو عرض کنم :
1 - هدف من از زدن این تاپیک این بوده که علاقه مندان به ساخت بازی
رو کمی راهنمایی کنم که باید از کجا شروع کنن . به نظر من بهترین شروع
با کدنویسی همراه است . اگه شما بتونین در کدنویسی تجربه کسب کنید
اگه بخواین با انجین هم کار کنین راحت تر کار میکنین.
2 - کسی که تو فیلد بازی کار کرده میدونه که انجین های آماده مثل Unreal بهترین
ابزار مناسب برای تولید بازیه ولی به نظر من ما باید علم تولید انجین رو بدست بیاریم
چون برای رقابت با شرکت های بزرگ حتی اگر Unreal 2 هم داشته باشیم هیچ وقت
موفق نمی شیم چون همونطور که شما هم ذکر کردین حداقل 1000 نیروی کار فعال
در امر تولید دخیل هستند .
ممنون.